Isnin, 26 September 2011

SharpShooter

SharpShooter


SELESAIKAN ISU HUDUD DI MEJA PAKATAN RAKYAT - TKM 1 P.PINANG

Posted: 25 Sep 2011 10:09 PM PDT

Rakyat telah memilih untuk berubah daripada menyokong Barisan Nasional (BN) ke Pakatan Rakyat pada 2008.

Hari ini, kita menyaksikan 4 buah negeri (Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan Selangor) telah genap ditadbir oleh Pakatan Rakyat selama 3 tahun. Terlalu banyak catatan-catatan kejayaan 4 buah negeri ini membuatkan rakyat gembira, namun begitu kita tidak harus berpuas hati.

Hakikatnya Pakatan Rakyat telah mentadbir 4 buah negeri dengan jayanya. Rakyat sudah merasai nikmat perubahan, kita di Pakatan Rakyat telah membuktikan bahawa kita mampu memberikan perkhidmatan yang jauh lebih baik daripada Barisan Nasional.

Kita harus menginsafi bahawa harapan rakyat terhadap Pakatan Rakyat tinggi mengunung sebagai penganti kepada BN.

Justeru, isu pelaksanaan undang-undang hudud seharusnya dibincangkan di meja musawarah Pakatan Rakyat. Kita tidak boleh meletakkan emosi di hadapan, tetapi meletakan rasional terlebih dahulu.

Perkara ini bukan baru, sebelum kewujudkan Pakatan Rakyat, kita telah menyaksikan pertembungan yang serupa.Adalah tidak wajar sekiranya kita terus teperangkap dengan perkara yang berulang-ulang.

Tiba masanya kita menginsafi bahawa harapan rakyat yang berada di bahu kita adalah satu tanggungjawab dan amanah yang besar. Justeru saya berharap agar pertemuan pemimpin-peminmpin Pakatan Rakyat pada hari Rabu ini (28 September 2011) akan digunakan sebaiknya untuk mencari kesepakatan yang terbaik untuk memastikan harapan rakyat yang mahukan Malaysia yang lebih baik terlaksana.

Sekian,

 
Y.B. DATO' MANSOR BIN HJ OTHMAN

Timbalan Ketua Menteri (1) Pulau Pinang


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Pemuda PAS Kelantan sokong kenyataan Khairy

Posted: 25 Sep 2011 08:26 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) menyambut baik kenyataan Yang Berhormat Khairy Jamaluddin, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia yang dilaporkan menggesa kerajaan Pusat agar melakukan pindaan perlembagaan bagi membolehkan kerajaan Kelantan melaksanakan hudud.

Kenyataan Khairy tersebut dilaporkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia, hari ini 25 September 2011 di halaman 11.

Melihat kepada Mingguan Malaysia yang merupakan lidah UMNO sendiri, DPPNK penuh yakin bahawa kenyataan tersebut benar-benar dinyatakan oleh Khairy dan bukannya merupakan manipulasi berita semata-mata.

Justeru, DPPNK menyambut baik dan menyifatkan kenyataan Khairy itu mewakili suara Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia keseluruhannya yang mahukan agar Kelantan diberikan peluang untuk melaksanakan hudud seperti yang telah dibentangkan hampir 20 tahun yang lampau.

Sekalipun bertentangan dengan pandangan Presidennya sendiri Najib Razak, DPPNK mengharapkan agar Khairy dapat meneruskan desakan ini di peringkat parti dan kerajaan serta tidak tunduk dengan mudah kepada ugutan parti MCA dan Gerakan seperti yang ditunjukkan oleh Presidennya.

DPPNK sifatkan Khairy sebagai seorang jauh terbuka dan berani berbanding dengan mana-mana pemimpin yang ada di dalam UMNO.

DPPNK berharap agar cadangan Khairy ini turut disambut baik oleh Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan dan juga pimpinan UMNO di negeri Kelantan demi melihat undang-undang yang berteraskan syariah ini dapat dilaksanakan.

Sekian, wassalam.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI
Ketua Penerangan
DPPNK

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Perkasam biadap serbu Mat Sabu cederakan 2 penyokong PAS

Posted: 25 Sep 2011 06:39 PM PDT

Ceramah yang dianjurkan oleh PAS semalam, tercemar apabila kira-kira 70 orang penyokong PERKASA cuba menyerbu pentas ceramah ketika timbalan presiden PAS, Mat Sabu menyampaikan ceramah beliau.

Seorang penyokong PAS cedera di kepala dan seorang lagi patah hidung akibat dibaling dengan batu.

Kedua-dua mangsa dihantar ke klinik berdekatan untuk mendapatkan rawatan. Beberapa lagi penyokong PAS turut tercedera dalam kekecohan berkenaan.

Insiden bermula apabila Mat Sabu tiba dilokasi untuk menyampaikan ceramah beliau kepada lebih daripada 800 hadirin.

Para penyokong PERKASA mula menimbulkan provokasi serta membawa kain rentang seperti "Mat Sabu Pembohong", "Mat Sabu Perosak Bangsa" dan "Mat Sabu Hina Pejuang".

Keadaan dilaporkan terkawal pada mulanya, tetapi mula tegang apabila Mat Sabu mula menyampaikan ceramah sekitar jam 10.15 malam, di mana penyokong PERKASA mula menyerbu ke arah pentas ceramah.

Penyokong PAS segera mematahkan cubaan mereka, namun berlaku adegan tolak-menolak sehingga keadaan menjadi hilang kawalan.

Batu dan botol air mula dibaling ke arah tapak ceramah sehingga mencederakan beberapa penyokong PAS. Penyokong PERKASA turut menumbuk dan membelasah penyokong PAS yang sedang berusaha untuk menjernihkan keadaan.

Sebelum kejadian, PERKASA didakwa mendesak penganjur agar ceramah dihentikan kerana hendak menyampaikan memorandum bantahan kepada Mat Sabu.

Walau bagaimanapun, pihak penganjur enggan tunduk kepada permintaan PERKASA dan meminta agar mereka bersurai.

Kekecohan mula reda kira-kira 15 minit kemudian apabila anggota polis tiba dan mengarahkan kedua-dua pihak terbabit bertenang dan kumpulan yang membuat protes anti Mat Sabu diminta bersurai.

Mat Sabu tetap meneruskan ceramahnya dalam kawasan pekarangan Pasti Wildan yang berpagar sempena majlis sambutan Aidilfitri anjuran Pas Kawasan Seremban yang turut dihadiri Pesuruhjaya Pas negeri, Mohd Taufek Abd Ghani serta kira-kira 800 ahli dan penyokong parti itu.

Kelihatan beberapa anggota Unit Amal Pas mengawal keselamatan di lokasi terbabit dan ceramah berakhir kira-kira 11.45 malam.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tiada ulasan: