Khamis, 15 September 2011

shalehudin

shalehudin


Bangsa Umno dilarang baca, perabih karan jaa... haha...

Posted: 15 Sep 2011 11:00 AM PDT

Penjualan Tanah Untuk Universiti Perdana Perlu Telus

Oleh Mohd Sayuti Omar

Tanah Dijual RM7 Sekaki Persegi?

HASIL daripada pindaan Akta Pendidikan 1996 yang dilakukan menteri pendidikan ketika itu Najib Razak kita menyaksikan perkembangan pendidikan di negara ini sungguh memberangsangkan. Sejajar itu pelabagai kolej dan universiti swasta yang berkembar dengan universiti luar tumbuh bagaikan cendewan lepas hujan. Berbagai kurus profesional dapat diambil dari sini dan tidak perlu terbang ke luar lagi

Ironisnya industri pendidikan kebanyakan dimonopoli oleh bukan Melayu ini menyebabkan pindaan yang mendapat tentangan itu seolah-olah memenuhi keinginan dan tuntutan bukan Melayu. Dalam erti kata lain industri itu menempang kemajuan Melayu yang diperjuangkan oleh Umno.

Manakala kolej atau sekolah swasta milik Melayu dan separuh kerajaan mati atau lumpuh satu demi satu apabila tidak mampu bersaing dengan IPTA Swasta.

Sewaktu akta itu dipindaan dulu berlaku perbincangan hangat di Parlimen. Seperti biasa pembangkang terutamanya Pas, bimbang dengan pindaan itu menyebabkan dunia pendidikan akan mengalami perubahan yang negatif dan mengurangkan semangat patriotik disebabkan penularan unsur-unsur luar menerusi pendidikan yang bebas dan terbuka yang tidak lagi menekan soal syaksiyah dan akal budi.

Beberapa pindaan khasnya membabitkan penubuhan sekolah asas (pra sekolah) yang dikenakan permit atau kawalan ketat oleh kerajaan menimbulkan kegusaran dan kemarahan pihak pembangkang yang mahu dunia pendidikan Islam diberi perhatian sama adil dan tidak ada usaha menindasnya. Menerusi pindaan itu menyebabkan sekolah berorentasikan Islam disukarkan dan sekolah pendidikan sekular diberikan kebebasan sepenuhnya di samping bantuan kewangan dan kemudahan infrastruktur.

Hari ini kebimbang yang disuarakan ke atas pindaan akta itu sudah menunjukkan kesan yang tidak baik. Lambakan universiti swasta menyebabkan pendidikan awam dan swasta yang dikenalikan anak-anak tempatan tidak mendapat sambutan, malah sudah banyak yang gulung tikar. Akibat itu juga berlalu lambakan penganggur dari universiti IPTA kerana syarikat lebih memberi keutamaan kepada lepasan kolej dan universiti swasta kononya mereka lebih berkualiti.

Mengenai universiti baru itu yang dinamakan Universiti Perdana bersempena dengan nama syarikat kontraktor yang mengendalikannya, ia dibangunkan menerusi projek kerajasama awam swasta yang diusahakan oleh Unit Kerjsama Awam Swasta (Ukas) dan Acedemic Medical Centre Sdn Bhd (AMC). Syarikat ini dipengerusikkan oleh seorang kontraktur.

Menurut perancangan awal institiusi itu akan merintis untuk menjadi hub pendidikan, penyelidikan dan perkhdimatan kesihatan di negara demi melihat negara ini bakal mempunyai universiti kesihatan dan perubatan bertaraf kelas dunia.

Sebenarnya kita tumpang gembira atas kewujudan universiti tersebut kerana ia memberi ruang pendidikan (dalam bidang perubatan dan kajian) untuk anak-anak bangsa kita. Sekaligus kita juga memiliki institusi pendidikan perubatan yang setanding dengan negara luar. Tetapi mungkin ramai di kalangan kita tidak tahu kisah di sebalik penubuhan universiti berkenaan yang telah mengorbankan beberapa hak awam dan juga kerajaan lainnya.

Universiti itu akan dibangunkan atas tanah milik Mardi. Pejabat Mardi di Serdang dikatakan dijadikan kampus utamanya manakala hospital awam Serdang akan dijadikan makmal kajian pelajarnya.

Apa yang tidak berapa sedap didengar, katanya untuk tujuan pembinaan universiti itu sekeping tanah seluas 100 hektar telah dijual dengan harga yang jauh lebih murah kepada syarikat berasaskan kontrektor itu. Tanah dikatakan milik UPN itu ijual dengan harga RM7 sekaki berbanding dengan harga tanah di Seri Kembangan yang terletak di sebelah yang kini dinilai sebanyak RM200 sekaki persegi. Kenapa begitu murah dan apa istimewanya universiti itu?

Universiti itu juga semacam eksaklusif untuk anak-anak bangsawan saja. Seramai 150 orang pelajar yang akan diambil setiap tahun sebagai permulaan akan diberi biasiswa sebanyak RM750,000 seorang sehingga tamat pengajian ke peringkat digree. Kali dan kiralah sendiri berapa banyak peruntukkan untuk 150 orang penuntut?

Dengan kapasiti sebanyak itu sudah tentu anak-anak orang kampung tidak akan mendapat banyak manfaatnya dari penubuhan universiti itu. Yang akan ditampung nanti ialah anak-anak orang kaya, bangsawan dan kenalan para pengarah syarikat atau senat universiti itu saja. Persoalanya apalah perlu universiti berkenaan kalau ianya untuk menampung anak anak orang yang sudah berada dan kenapa kerajaan perlu lagi mengeluarkan biasiswa?

Najib Razak yang melancar universiti tersebut dan telah menyerahkan watikah perlantikan Mahathir sebagai censelor pertama perlu memantau perkara ini agar ianya bermanfat kepada orang kampung dan universiti bukan dijadikan ruang untuk menampung anak-anak orang yang sudah berwang. Kalau boleh tanpa ada laporan juga SPRM perlu memantau betulkan tanah milik Mardi itu dijual dengan harga RM7 sekaki?

Mengenai pengambilan tanah Mardi dan UPN untuk tujuan pembinaan kampus itu juga perlu dibentangkan kepada umum untuk diketahui apakah munasabahnya tanah diberikan harga semurah itu. Jangan disebabkan syarikat yang mendapat projek berkenaan orang kita, kenalan kita maka ia diberikan pengecualian sehingga membebankan negara. Satu masalah dan menjadfi prosuder di negara ini sesebuah projek melibatkan hak awam baru akan diberi tahu kepada parlimen selepas ianya diungkit. Apa sepatut berlaku parlimen perlu dimaklumat mengenai sesuatu projek seperti universiti yang membabitkan pembelian tanah awam dan bukannya diberi selepas ia ditimbulkan.

Kalau dalam kes PKFZ ia menjadi isu hangat dan menyebabkan menteri terbabit dihadap ke mahkamah atas dakwaan cuba menipu kabinet, maka apakah dalam kes pengambilan tanah milik Mardi itu tidak wujud penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa? Kalau betul ia dijual dengan harga semurah RM7 sekaki saya jamin ada sesuatu yang sangat tidak kena. Tanah Felda berapa sekaki Mat? (Mat Maslan).

http://msomelayu.blogspot.com/

Novel Usman Awang undang kontroversi

Posted: 15 Sep 2011 09:00 AM PDT

Oleh Dinsman

KETIKA ditimbulkan isu siapakah sebenarnya berjuang untuk negara, antara kumpulan Mat Indera dengan pasukan polis dalam tragedi pertempuran di Bukit Kepong dalam zaman darurat itu, saya teringat pada novel Usman Awang satu-satunya itu, iaitu Tulang-Tulang Berserakan (TTB).

Saya telah beberapa kali membaca novel ini, dan pernah menulis beberapa ulasan mengenainya.

Memang saya ingat betul ceritanya. Sebab itu apabila ada beberapa orang pembaca SMS saya minta penjelasan mengenai isu kontroversi yang ditimbulkan oleh Mohamad Sabu itu, saya jawab mudah saja. "Itulah sebabnya Usman Awang berhenti jadi polis waktu itu. Nak tahu lebih jelas ceritanya, baca novel Tulang- Tulang Berserakan."

TTB adalah buku (novel) atau dokumen yang terbaik yang menjelaskan keadaan di zaman darurat sebelum merdeka, khasnya hal-hal yang menyentuh soal kedudukan polis, perjuangan kemerdekaan, nasionalisme, dan soal keselamatan negara waktu itu. Ia ditulis oleh orang yang berpengalaman secara langsung di dalam kancah persoalan itu. Dan orang ini pula bukannya sebarang orang, dia adalah seniman besar yang pernah dilahirkan oleh negara ini - Sasterawan Negara Usman Awang.

TTB adalah sebuah novel autobiografi Usman Awang. Novel yang di dalamnya terdapat beberapa keping gambar foto Usman Awang sewaktu dia berkhidmat sebagai polis di Melaka, seolah-olah mengatakan bahawa watak Leman di dalam novel itu adalah penulis sendiri, yang dibuktikan dengan kehadiran gambar- gambar tersebut.

Leman seorang anggota polis biasa. Masih muda. Belum berkahwin. Dia seperti kawan-kawannya, polis-polis yang lain, menjalankan tugas mengikut arahan pihak atasannya, tanpa memahami situasi atau pergolakan politik yang turut menentukan tugas-tugas yang diarahkan supaya mereka laksanakan.

Diarah bersiap sedia untuk keluar menjalankan tugas, mereka pun ikut arahan, keluar menaiki jip atau lori polis, tanpa terlebih dahulu mengetahui ke mana tujunya dan apa tujuannya. Kalau tugas untuk menangkap orang, tugas pun dilaksanakan tanpa mengetahui siapa orang itu dan kenapa dia perlu ditangkap. Namun pengalaman yang tak difahaminya itu tidak pula menghalang perasaannya bersimpati dengan keluarga yang suaminya atau ayahnya ditangkap itu.

Apabila rumah-rumah pekebun Cina diarah supaya dibakar, dengan anjing, kucing dan ayam-itik terpaksa berlari ke sana-sini menyelamatkan diri, hati Leman menjadi terguris juga, dan bertanya-tanya mengapa semua itu perlu dilakukan.

Beberapa kali juga digambarkan peristiwa mereka dikejarkan ke rumah pengurus besar estet, orang Inggeris, untuk menembak musuh yang dikatakan sedang mengancam keselamatan orang Inggeris itu bersama keluarganya di dalam rumah besar mereka.

Kemuncak peristiwanya ialah apabila mereka bertempur dengan kumpulan komunis. Bacalah novel ini dan perhatikan bagaimana Usman Awang menggambarkan lelaki-lelaki dan wanita-wanita yang dikatakan komunis itu. Keberanian mereka, dan muka mereka yang tenang dan penuh keyakinan. Kasih sayang di kalangan keluarga mereka dan sebagainya.

Contohnya, dia menggambarkan seorang wanita komunis yang telah ditawan mereka, begini: "Pada wajahnya tidak kelihatan sebarang kengerian atau rasa cemas menghadapi pasukan polis. Dia tetap tenang dan agung dalam kesederhanaannya. Dia kelihatan lembut bagai air tetapi daripada matanya kelihatan suatu sinar keberanian dan ketabahan yang tahan uji." (muka surat 239)

Antara dua pasukan yang bertempur itu, Usman membuat perbandingannya begini: "Mereka harus bertembak-tembakan dan saling merebahkan pada suatu tempat dan daerah tertentu; suatu pihak berjuang kerana keyakinannya dan satu pihak lain melakukan kerana tarikan kehidupan nafkahnya." (muka surat 235)

Bandingkanlah gambaran yang diberikannya kepada keluarga komunis dan kepada keluarga polis. Kepada keluarga komunis digambarkannya: "Dan mereka sentiasa memikul tugas itu dengan rela dan ikhlas, walaupun dengan memberikan seluruh kepunyaan mereka yang paling disayangi." (muka surat.243)

Manakala kematian anggota polis pula digambarkannya: "Dia telah mengakhiri hidupnya. Suatu pengakhiran hayat yang tidak direlakannya sama sekali, juga oleh isterinya, oleh anak gadisnya, oleh kawan-kawannya, malah oleh undang-undang." (muka surat.259)

TTB adalah sebuah novel. Ditulis pada tahun 1962, mengisahkan kehidupan di zaman darurat sebelum merdeka. Dalam kata Pendahuluan untuk buku "Koleksi Terpilih Usman Awang" (1995, DBP) saya catatkan begini mengenai TTB: "…melalui dilema yang dihadapi oleh watak Leman, Usman mempersoalkan apakah maknanya 'pengorbanan' yang dilakukan oleh anggota-anggota pasukan polis itu.

Apakah benar mereka itu telah 'gugur sebagai bunga bangsa' seperti yang sering disifatkan oleh pihak-pihak tertentu, atau tidakkah mereka itu hanya 'mati katak' sahaja? Apakah mereka telah berjuang untuk bangsa dan negara ataupun untuk mempertahankan kepentingan golongan penjajah?" (muka surat.xlii)

Demikianlah sebuah novel yang baik. Ia terus berkata-kata, merentasi zaman, sambil membuka intepretasinya. Terpulanglah kepada kebijaksanaan kita untuk 'membacanya' kembali, dari semasa ke semasa. Dan janganlah pula hari ini kita tiba-tiba memandang serong pula kepada penulisnya yang telah kita anugerahkan Sasterawan Negara itu, apabila situasi hari ini dapat 'membaca' sesuatu yang baru daripada novelnya ini.

Untuk berlaku adil, saya anjurkan supaya kita membaca semula novel ini. Baca sendiri, dan buatlah interpretasi serta penilaian sendiri. Usman Awang telah lama menceritakan pengalamannya. Tentunya dia sedikit pun tidak berniat hendak mempolitikkan pengalamannya itu. Semoga kita mendapat manfaat daripadanya.

Sah, BN akan menang lagi la pilihanraya ni...

Posted: 15 Sep 2011 08:00 AM PDT

Najib: ISA dimansuh, tiga proklamasi darurat dibatal

KUALA LUMPUR, 15 Sept — Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dimansuhkan sama sekali dan kerajaan akan memperkenalkan dua akta baru untuk mengekalkan keselamatan negara, demikian diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Selain itu kerajaan juga mengumumkan tiga proklamasi berkenaan dengan darurat yang berkuat kuasa sejak beberapa dekad lalu akan ditamatkan.

Mai kita pakat terajang Melayu2 belot itu... kahkahkah...

Posted: 15 Sep 2011 06:09 AM PDT

Malaysia dinaungi british setelah segelinitir Melayu belot

Oleh: senik

Assalamualikum, Abang Mat berjaya akhirnya mendapat perhatian dan publisiti yang besar bilamana menyatakan kominis dan Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan sebenar.Kini semakin ramai yang mula melihat semula sejarah yang selama ini disembunyikan.

Kominis bukanlah untuk disokong tetapi fakta sejarah yang pernah terjadi di Negara perlu diakui, Maka kebudak budakan mereka yang menuduh PAS dan Abang Mat sebagai penyokong kiminis.

Namun lebih dulu dari kehadiran kominis dan Mat Indera dalam kancah perjuangan kemerekaan, sudah muncul wira wira bangsa menentang penjajah dimulai oleh Dato' Maharajalela yang dengan berani berjaya membunuh Residen British yang pertama, tetapi malangnya, sejarah perjuangan Dato Maharajalela tidak ditulis dengan betul oleh sejarah. Satu fakta ia itu kegagalan perjuangan Dato Maharajalela tidak dikupas secara mendalam oleh sejarah.

Yang ditulis hanyalah setakat ada pembelotan pengikut dato' Maharajalela yang akhirnya menyebabkan dato Maharajalela dibunuh British. Tetapi tidak dikupas bahawa pengikut Dato' Maharajalela adalah dari bangsa melayu beragama Islam tetapi terpesona dengan kenikmatan dan kemewahan dunia yang ditawarkan British, yang mula melupai jatidiri sebagai seorang melayu, lupa ajaran Islam hanyalah kerana seluar pendek yang diperkenalkan British.

Jika ditinjau perjaungan menentang penjajah selepas Dato' Maharajalela, taktik yang sama digunakan British untuk menghapuskan perjuangan ini.Dato' Bahaman dan Mat Kilau di Pahang, Dato' Hj. Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Tok Kenali di Kelantan antara pejuang yang gagal kerana kelekaan bangsa Melayu yang terpengaruh dengan tawaran British.Malah dalam kes Tok Kenali, yang mengusung jenazahnya setelah dibunuh British ialah orang Melayu dan yang melihat Jenazahnya dipamerkan di Kota Bharu ialah orang Melayu.

Akhirnya, Melayu menjadi satu bangsa yang hina kerana pembelotan segelintir orang melayu ini dan dengan itu juga muncullah British sebagai penyelamat bangsa melayu dengan menjadikan Tanah melayu sebagai negara naungannya.Sehingga hari ini, ada pula melayu termasuk Doktor Mahadir mengakuinya, dan muncul segelintir orang melayu menjadi penyelamat negara dengan meneruskan tradisi penjajah.

UMNO dipublisitikan sebagai pertubuhan yang menjadi pembela melayu, penyelamat melayu yang akhirnya mendapatkan kemerdekaan (atau istilah yang lebih tepat penyambung tradisi British seandainya negara tidak pernah dijajah British). Terdapat hujah yang kuat untuk mengatkan UMNO sebagai penyambung tradisi British.Perlembagaan Negara yang diterima pakai sehingga hari ini ialah perlembangaan British, asas undang undang negara masih lagi asas undang undang British.Kod berpakaian rasmi negara masih lagi kod etika British.Budaya menyambut hari hari kebesaran negara termasuk sambutan hari raya aidil fitri dan aidil adha masih lagi budaya British.

Demikain secara ringkas beberapa contoh contoh tradisi dan ikutan British yang masih diamalkan negara.Terpaling atas ialah keahlian negara dalam negara Komanwell dan terikat dengan beberapa undang undang komanwell.

Panas: Bangsa Umno yang tak ikut selera Umno... kahkahkah...

Posted: 15 Sep 2011 04:53 AM PDT

Jins: Saya tak buat filem Bukit Kepong ikut 'selera' Umno


KUALA LUMPUR, 13 Sept — Tan Sri Jins Shamsuddin menafikan beliau menghasilkan filem Bukit Kepong tiga dekad yang lalu berdasarkan perspektif dan mengikut 'selera' Umno sebagaimana didakwa oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu baru-baru ini.

Malah, beliau juga mendakwa tragedi Bukit Kepong sebenarnya diarahkan oleh Ahmad Indera yang turut dikenali sebagai Mat Indera, yang dikaitkan sebagai ahli Parti Komunis Malaya (PKM).

Minggu lalu, keluarga Mat Indera menafikan dia seorang ahli PKM dan mahu kerajaan membersihkan namanya.

Sambil mengaku beliau seorang ahli Umno, Jins(gambar), 75, yang berasal dari Taiping, Perak mempertahankan beliau menghasilkan filem tersebut berdasarkan penyelidikan ke atas peristiwa bersejarah yang berlaku lebih enam dekad lalu.

Filem yang diarah dan dilakonkan oleh beliau sendiri serta diterbitkan oleh Jins Shamsudin Productions menerima tujuh anugerah pada Pesta Filem Malaysia Ketiga pada 1982.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya tuduhan Mat Sabu (Mohamad) bahawa filem itu dihasilkan berdasarkan perspektif Umno hanya kerana saya ahli Umno.- TMI

Wallawoii... rumah ahli Umno mana ni haa...

Posted: 15 Sep 2011 02:30 AM PDT

Miliki rumah mewah, AMK gesa Jamil Khir perjelas

Oleh: Nabihah Hamid

KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN, (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menggesa Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Agama Islam, Datuk Seri Jamil Khir menjelaskan rumah mewahnya yang dianggar menelan jutaan ringgit.

Keraguan timbul apabila menteri yang baru dilantik 3 tahun oleh Perdana Menteri dan hanya memiliki gaji tidak menjangkau RM15,000 itu, mampu memiliki kediaman mewah dalam masa yang singkat.

"Kalau dia (Jamil Khir) rasa seorang yang berpegang teguh terhadap agama dan ada kebertanggungjawaban terhadap negara, dia perlu jujur menjelaskan kekayaan sebelum dan selepas (menjadi menteri)," katanya mengulas isu yang didedah oleh akhbar Suara Keadilan semalam.

Khairul berkata ia bukan perkara memeranjatkan kerana menjadi kebiasaan menteri yang ditadbir Kerajaan Barisan Nasional (BN) hidup mewah.

Beliau merujuk kes bekas Menteri Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mencetus kontroversi kerana kos kediamannya dikatakan melebihi kemampuan sebagai menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun.

"Rakyat pun tidak terperanjat dengan isu yang sudah dianggap biasa ini. Oleh itu, jika beliau (Jamil) ada sedikit rasa tanggungjawab dengan imej dan kedudukannya, beliau perlu tampil memberi penjelasan.

"Walaupun (dia) Jamil Khir merupakan Menteri Agama namun ia bukanlah jaminan beliau berperangai seperti Menteri-menteri lain" katanya kepada Keadilandaily.

Sebelum ini KEADILAN pernah mempersoalkan kehilangan RM32,000 wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) didakwa membiayai yuran guaman Jamil Khir dan Pengarah Jabatan Islam (JAWI), Datuk Che Mat Ali.

Ia terbongkar melalui kenyataan media Timbalan Menteri di Jabatan Menteri, Datuk Mashitah Ibrahim, beberapa bulan lalu.

Wang zakat tersebut didakwa digunakan bagi menghalang permohonan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Saiful Bukhari Azlan, sedangkan Jamil dan Che Mat tidak tergolong dalam kategori yang layak menerima zakat.

Kaya meliana la Bang Mat lepaih nih... haha...

Posted: 15 Sep 2011 01:30 AM PDT


Mat Sabu saman Utusan, Muhyiddin menyusul


Jimadie Shah Othman
Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hari ini menyaman Utusan Malaysia kerana didakwa memfitnahnya dalam isu tokoh kontroversi Mat Indera.

Peguam Hanipa Maidin berkata, writ saman difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Pengarang Utusan Datuk Aziz Ishak dinamakan sebagai defenden pertama manakala Utusan Melayu (M) Bhd sebagai penerbit dinamakan sebagai defenden kedua.

Menurut Hanipa, saman itu difailkan berikutan tiga laporan Utusan pada 27 dan 28 Ogos yang didakwa memetiknya melabel Mat Indera sebagai komunis, menuduhnya sebagai "komunis sebenar dan didakwa "mengangkat kezaliman komunis sebagai kemuliaan".

Laporan muka depan pada 27 Ogos itu memetik ucapan Mohamad di Bukit Gelugor, Pulau Pinang manakala dua laporan sehari selepasnya memetik pemegang Pingat Jasa Malaysia Kanang Anak Langkau dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

'Tuduhan politik' tidak disaman

Hanipa berkata, dalam writ saman yang difailkan, Utusan dituntut menarik balik penyiaran laporan itu, membuat permohonan maaf selama tiga hari di muka depan dan membayar gantirugi am, gantirugi teladan, gantirugi melampau, dengan kos kepada anak guamnya.

Jumlah saman tidak dinyatakan dan diserahkan kepada mahkamah untuk menentukannya.

Katanya, walaupun Utusan menjawab notis tuntutan yang dihantar anak guamnya sebelum ini, mereka mengambil keputusanmeneruskan tindakan undang-undang kerana jawapan itu tidak menyatakan penarikan balik laporan dan pemohonan maaf akan dibuat.

"Atas keengganan itu, saya diarahkan anak guam saya meneruskan tindakan undang-undang," kata peguam PAS itu dalam sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini.

Sementara Muhydin pula akan disaman kerana enggan membuat penjelasan walaupun diberikan peluang berdebat atau berdiolog dengan Mohamad berhubung isu berbangkit, kata Hanipa.

Sementara itu, Mohamad berkata, saman itu dibuat kerana tuduhan yang dibuat, termasuk mengelarnya sebagai "pengganas", "komunis" dan menyuruhnya "bertaubat dan bertakwa" boleh menyebabkan keselamatannya dan keluarga terjejas.

Katanya, ia tidak seperti "tuduhan politik" yang dibuat terhadapnya seperti gelaran bacul dan penakut yang boleh dijawab melalui media dan program penerangan PAS.

Takkan la PAS main tuduh tanpa bukti kot... kahkahkah...

Posted: 15 Sep 2011 12:30 AM PDT


PAS: 'Dr M masuk gelanggang tekan Najib'


Jimadie Shah Othman
PAS mendakwa cadangan Dr Mahathir Mohamad supaya pilihan raya umum dilewatkan, sebenarnya memberikan mesej khas kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Ini memberi mesej dia (Najib) tidak lagi boleh memberikan kemenangan kepada BN (jika pilihan raya dilangsungkan segera)," kata naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Dr Mahathir semalam ketika ditanya tarikh sesuai mengadakan pilihan raya dilaporkan berkata "lewat sikit pun tidak apa" bagi memberi masa kepada Najib membuat penilaian calon.

Katanya, pemilihan calon yang boleh menang hanya menimbulkan masalah antara pucuk pimpinan dan akar umbi kerana penilaian Najib dan penasihatnya mungkin bercanggah dengan kehendak anggota dan menimbulkan masalah 'mencantas calon'.

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini, Mahfuz mendakwa, bukan sahaja Dr Mahathir, malah pihak dalaman Umno juga kini melihat Najib sebagai beban.

Keadaan ini, tambah Mahfuz, sama dengan keadaan ketika pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi apabila Dr Mahathir didakwa terlibat memberikan tekanan.

"Cuma pendekatannya berbeza," kata Mahfuz yang juga anggota parlimen Pokok Sena.

"Dia (Dr Mahathir) cuba mengambil masa supaya Najib berundur sebelum pilihan raya. Dia jadimastermind."

Beliau mengibaratkan keadaan Umno sekarang seolah-olah mempunyai "kepala yang busuk" dan sekali gus merosakkan parti itu.

"Baga saya, apabila di kepala busuk. Carilah caloh hebat mana pun, ia tetap akan dilihat busuk," katanya sinis.

Bangsa Umno dilarang baca, perabih karan jaa...

Posted: 14 Sep 2011 11:00 PM PDT

Penjualan Tanah Untuk Universiti Perdana Perlu Telus

Oleh Mohd Sayuti Omar

Tanah Dijual RM7 Sekaki Persegi?

HASIL daripada pindaan Akta Pendidikan 1996 yang dilakukan menteri pendidikan ketika itu Najib Razak kita menyaksikan perkembangan pendidikan di negara ini sungguh memberangsangkan. Sejajar itu pelabagai kolej dan universiti swasta yang berkembar dengan universiti luar tumbuh bagaikan cendewan lepas hujan. Berbagai kurus profesional dapat diambil dari sini dan tidak perlu terbang ke luar lagi

Ironisnya industri pendidikan kebanyakan dimonopoli oleh bukan Melayu ini menyebabkan pindaan yang mendapat tentangan itu seolah-olah memenuhi keinginan dan tuntutan bukan Melayu. Dalam erti kata lain industri itu menempang kemajuan Melayu yang diperjuangkan oleh Umno.

Manakala kolej atau sekolah swasta milik Melayu dan separuh kerajaan mati atau lumpuh satu demi satu apabila tidak mampu bersaing dengan IPTA Swasta.

Sewaktu akta itu dipindaan dulu berlaku perbincangan hangat di Parlimen. Seperti biasa pembangkang terutamanya Pas, bimbang dengan pindaan itu menyebabkan dunia pendidikan akan mengalami perubahan yang negatif dan mengurangkan semangat patriotik disebabkan penularan unsur-unsur luar menerusi pendidikan yang bebas dan terbuka yang tidak lagi menekan soal syaksiyah dan akal budi.

Beberapa pindaan khasnya membabitkan penubuhan sekolah asas (pra sekolah) yang dikenakan permit atau kawalan ketat oleh kerajaan menimbulkan kegusaran dan kemarahan pihak pembangkang yang mahu dunia pendidikan Islam diberi perhatian sama adil dan tidak ada usaha menindasnya. Menerusi pindaan itu menyebabkan sekolah berorentasikan Islam disukarkan dan sekolah pendidikan sekular diberikan kebebasan sepenuhnya di samping bantuan kewangan dan kemudahan infrastruktur.

Hari ini kebimbang yang disuarakan ke atas pindaan akta itu sudah menunjukkan kesan yang tidak baik. Lambakan universiti swasta menyebabkan pendidikan awam dan swasta yang dikenalikan anak-anak tempatan tidak mendapat sambutan, malah sudah banyak yang gulung tikar. Akibat itu juga berlalu lambakan penganggur dari universiti IPTA kerana syarikat lebih memberi keutamaan kepada lepasan kolej dan universiti swasta kononya mereka lebih berkualiti.

Mengenai universiti baru itu yang dinamakan Universiti Perdana bersempena dengan nama syarikat kontraktor yang mengendalikannya, ia dibangunkan menerusi projek kerajasama awam swasta yang diusahakan oleh Unit Kerjsama Awam Swasta (Ukas) dan Acedemic Medical Centre Sdn Bhd (AMC). Syarikat ini dipengerusikkan oleh seorang kontraktur.

Menurut perancangan awal institiusi itu akan merintis untuk menjadi hub pendidikan, penyelidikan dan perkhdimatan kesihatan di negara demi melihat negara ini bakal mempunyai universiti kesihatan dan perubatan bertaraf kelas dunia.

Sebenarnya kita tumpang gembira atas kewujudan universiti tersebut kerana ia memberi ruang pendidikan (dalam bidang perubatan dan kajian) untuk anak-anak bangsa kita. Sekaligus kita juga memiliki institusi pendidikan perubatan yang setanding dengan negara luar. Tetapi mungkin ramai di kalangan kita tidak tahu kisah di sebalik penubuhan universiti berkenaan yang telah mengorbankan beberapa hak awam dan juga kerajaan lainnya.

Universiti itu akan dibangunkan atas tanah milik Mardi. Pejabat Mardi di Serdang dikatakan dijadikan kampus utamanya manakala hospital awam Serdang akan dijadikan makmal kajian pelajarnya.

Apa yang tidak berapa sedap didengar, katanya untuk tujuan pembinaan universiti itu sekeping tanah seluas 100 hektar telah dijual dengan harga yang jauh lebih murah kepada syarikat berasaskan kontrektor itu. Tanah dikatakan milik UPN itu ijual dengan harga RM7 sekaki berbanding dengan harga tanah di Seri Kembangan yang terletak di sebelah yang kini dinilai sebanyak RM200 sekaki persegi. Kenapa begitu murah dan apa istimewanya universiti itu?

Universiti itu juga semacam eksaklusif untuk anak-anak bangsawan saja. Seramai 150 orang pelajar yang akan diambil setiap tahun sebagai permulaan akan diberi biasiswa sebanyak RM750,000 seorang sehingga tamat pengajian ke peringkat digree. Kali dan kiralah sendiri berapa banyak peruntukkan untuk 150 orang penuntut?

Dengan kapasiti sebanyak itu sudah tentu anak-anak orang kampung tidak akan mendapat banyak manfaatnya dari penubuhan universiti itu. Yang akan ditampung nanti ialah anak-anak orang kaya, bangsawan dan kenalan para pengarah syarikat atau senat universiti itu saja. Persoalanya apalah perlu universiti berkenaan kalau ianya untuk menampung anak anak orang yang sudah berada dan kenapa kerajaan perlu lagi mengeluarkan biasiswa?

Najib Razak yang melancar universiti tersebut dan telah menyerahkan watikah perlantikan Mahathir sebagai censelor pertama perlu memantau perkara ini agar ianya bermanfat kepada orang kampung dan universiti bukan dijadikan ruang untuk menampung anak-anak orang yang sudah berwang. Kalau boleh tanpa ada laporan juga SPRM perlu memantau betulkan tanah milik Mardi itu dijual dengan harga RM7 sekaki?

Mengenai pengambilan tanah Mardi dan UPN untuk tujuan pembinaan kampus itu juga perlu dibentangkan kepada umum untuk diketahui apakah munasabahnya tanah diberikan harga semurah itu. Jangan disebabkan syarikat yang mendapat projek berkenaan orang kita, kenalan kita maka ia diberikan pengecualian sehingga membebankan negara. Satu masalah dan menjadfi prosuder di negara ini sesebuah projek melibatkan hak awam baru akan diberi tahu kepada parlimen selepas ianya diungkit. Apa sepatut berlaku parlimen perlu dimaklumat mengenai sesuatu projek seperti universiti yang membabitkan pembelian tanah awam dan bukannya diberi selepas ia ditimbulkan.

Kalau dalam kes PKFZ ia menjadi isu hangat dan menyebabkan menteri terbabit dihadap ke mahkamah atas dakwaan cuba menipu kabinet, maka apakah dalam kes pengambilan tanah milik Mardi itu tidak wujud penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa? Kalau betul ia dijual dengan harga semurah RM7 sekaki saya jamin ada sesuatu yang sangat tidak kena. Tanah Felda berapa sekaki Mat? (Mat Maslan).

http://msomelayu.blogspot.com/

Mai kita pakat terajang Melayu2 belot itu... kahkahkah...

Posted: 14 Sep 2011 09:00 PM PDT

Malaysia dinaungi british setelah segelinitir Melayu belot

Oleh: senik

Assalamualikum, Abang Mat berjaya akhirnya mendapat perhatian dan publisiti yang besar bilamana menyatakan kominis dan Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan sebenar.Kini semakin ramai yang mula melihat semula sejarah yang selama ini disembunyikan.

Kominis bukanlah untuk disokong tetapi fakta sejarah yang pernah terjadi di Negara perlu diakui, Maka kebudak budakan mereka yang menuduh PAS dan Abang Mat sebagai penyokong kiminis.

Namun lebih dulu dari kehadiran kominis dan Mat Indera dalam kancah perjuangan kemerekaan, sudah muncul wira wira bangsa menentang penjajah dimulai oleh Dato' Maharajalela yang dengan berani berjaya membunuh Residen British yang pertama, tetapi malangnya, sejarah perjuangan Dato Maharajalela tidak ditulis dengan betul oleh sejarah. Satu fakta ia itu kegagalan perjuangan Dato Maharajalela tidak dikupas secara mendalam oleh sejarah.

Yang ditulis hanyalah setakat ada pembelotan pengikut dato' Maharajalela yang akhirnya menyebabkan dato Maharajalela dibunuh British. Tetapi tidak dikupas bahawa pengikut Dato' Maharajalela adalah dari bangsa melayu beragama Islam tetapi terpesona dengan kenikmatan dan kemewahan dunia yang ditawarkan British, yang mula melupai jatidiri sebagai seorang melayu, lupa ajaran Islam hanyalah kerana seluar pendek yang diperkenalkan British.

Jika ditinjau perjaungan menentang penjajah selepas Dato' Maharajalela, taktik yang sama digunakan British untuk menghapuskan perjuangan ini.Dato' Bahaman dan Mat Kilau di Pahang, Dato' Hj. Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Tok Kenali di Kelantan antara pejuang yang gagal kerana kelekaan bangsa Melayu yang terpengaruh dengan tawaran British.Malah dalam kes Tok Kenali, yang mengusung jenazahnya setelah dibunuh British ialah orang Melayu dan yang melihat Jenazahnya dipamerkan di Kota Bharu ialah orang Melayu.

Akhirnya, Melayu menjadi satu bangsa yang hina kerana pembelotan segelintir orang melayu ini dan dengan itu juga muncullah British sebagai penyelamat bangsa melayu dengan menjadikan Tanah melayu sebagai negara naungannya.Sehingga hari ini, ada pula melayu termasuk Doktor Mahadir mengakuinya, dan muncul segelintir orang melayu menjadi penyelamat negara dengan meneruskan tradisi penjajah.

UMNO dipublisitikan sebagai pertubuhan yang menjadi pembela melayu, penyelamat melayu yang akhirnya mendapatkan kemerdekaan (atau istilah yang lebih tepat penyambung tradisi British seandainya negara tidak pernah dijajah British). Terdapat hujah yang kuat untuk mengatkan UMNO sebagai penyambung tradisi British.Perlembagaan Negara yang diterima pakai sehingga hari ini ialah perlembangaan British, asas undang undang negara masih lagi asas undang undang British.Kod berpakaian rasmi negara masih lagi kod etika British.Budaya menyambut hari hari kebesaran negara termasuk sambutan hari raya aidil fitri dan aidil adha masih lagi budaya British.

Demikain secara ringkas beberapa contoh contoh tradisi dan ikutan British yang masih diamalkan negara.Terpaling atas ialah keahlian negara dalam negara Komanwell dan terikat dengan beberapa undang undang komanwell.

Takkan PAS main tuduh tanpa bukti kot... kahkahkah...

Posted: 14 Sep 2011 08:00 PM PDT

PAS: 'Dr M masuk gelanggang tekan Najib'


Jimadie Shah Othman
PAS mendakwa cadangan Dr Mahathir Mohamad supaya pilihan raya umum dilewatkan, sebenarnya memberikan mesej khas kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Ini memberi mesej dia (Najib) tidak lagi boleh memberikan kemenangan kepada BN (jika pilihan raya dilangsungkan segera)," kata naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Dr Mahathir semalam ketika ditanya tarikh sesuai mengadakan pilihan raya dilaporkan berkata "lewat sikit pun tidak apa" bagi memberi masa kepada Najib membuat penilaian calon.

Katanya, pemilihan calon yang boleh menang hanya menimbulkan masalah antara pucuk pimpinan dan akar umbi kerana penilaian Najib dan penasihatnya mungkin bercanggah dengan kehendak anggota dan menimbulkan masalah 'mencantas calon'.

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini, Mahfuz mendakwa, bukan sahaja Dr Mahathir, malah pihak dalaman Umno juga kini melihat Najib sebagai beban.

Keadaan ini, tambah Mahfuz, sama dengan keadaan ketika pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi apabila Dr Mahathir didakwa terlibat memberikan tekanan.

"Cuma pendekatannya berbeza," kata Mahfuz yang juga anggota parlimen Pokok Sena.

"Dia (Dr Mahathir) cuba mengambil masa supaya Najib berundur sebelum pilihan raya. Dia jadimastermind."

Beliau mengibaratkan keadaan Umno sekarang seolah-olah mempunyai "kepala yang busuk" dan sekali gus merosakkan parti itu.

"Baga saya, apabila di kepala busuk. Carilah caloh hebat mana pun, ia tetap akan dilihat busuk," katanya sinis.

Kami yang lebih sakit kepala dari DAP...

Posted: 14 Sep 2011 07:00 PM PDT

"Ya! Kawan-kawan dalam DAP kena faham, bila PAS kerjasama dengan DAP, kami yang menerima beban daripada DAP. Bukan kerana apa, kerana lebih 50 tahun rakyat telah didoktrinkan bahawa DAP ini kafir, DAP ini Cina, DAP ini komunis.

"Kami yang teruk menghadapi tekanan dari UMNO, Perkasa dan badan-badan lain. Kami yang kena pikul beban ni," kata kata Mat Sabu pada Roketkini

Abang dia kena pukui dalam tahanan

Posted: 14 Sep 2011 06:00 PM PDT

Adik dakwa abang dalam tahanan dipukul

ALOR SETAR: Seorang peniaga mendakwa abangnya dipukul oleh beberapa orang pegawai penjara Alor Setar semasa dalam tahanan dalam satu insiden pada 2 Sept lepas dan dinafikan hak mendapat pemeriksaan perubatan.

Fadzillah Ahmad, 52, berkata abangnya Mohd Dzahir, 54, yang merupakan banduan akhir (menunggu hukuman dilaksanakan) dipukul dalam keadaan tangan digari dan ditiarapkan di markas Unit Khas Penjara (UKP) lebih setengah jam.

Fadzillah berkata abangnya memberitahunya tentang kejadian itu semasa mengunjunginya untuk sambutan Aidilfitri kira-kira jam 11 pagi, 4 Sept.

Beliau seterusnya membuat laporan polis.

Katanya, beliau berjumpa pengarah penjara Alor Setar, Amir Shariffuddin Abdul Majid pada sebelah petang hari sama yang berjanji menyiasat insiden itu namun beliau (Fadzillah) percaya tiada tindakan diambil.

Sementara itu, Bernama cuba mendapatkan pengesahan daripada Amir Shariffuddin, namun panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak dijawab. - Bernama

3 tahun dah macam ni, bayangkan kalau 13 tahun...

Posted: 14 Sep 2011 05:00 PM PDT

Miliki rumah mewah, AMK gesa Jamil Khir perjelas

Oleh: Nabihah Hamid

KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN, (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menggesa Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Agama Islam, Datuk Seri Jamil Khir menjelaskan rumah mewahnya yang dianggar menelan jutaan ringgit.

Keraguan timbul apabila menteri yang baru dilantik 3 tahun oleh Perdana Menteri dan hanya memiliki gaji tidak menjangkau RM15,000 itu, mampu memiliki kediaman mewah dalam masa yang singkat.

"Kalau dia (Jamil Khir) rasa seorang yang berpegang teguh terhadap agama dan ada kebertanggungjawaban terhadap negara, dia perlu jujur menjelaskan kekayaan sebelum dan selepas (menjadi menteri)," katanya mengulas isu yang didedah oleh akhbar Suara Keadilan semalam.

Khairul berkata ia bukan perkara memeranjatkan kerana menjadi kebiasaan menteri yang ditadbir Kerajaan Barisan Nasional (BN) hidup mewah.

Beliau merujuk kes bekas Menteri Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mencetus kontroversi kerana kos kediamannya dikatakan melebihi kemampuan sebagai menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun.

"Rakyat pun tidak terperanjat dengan isu yang sudah dianggap biasa ini. Oleh itu, jika beliau (Jamil) ada sedikit rasa tanggungjawab dengan imej dan kedudukannya, beliau perlu tampil memberi penjelasan.

"Walaupun (dia) Jamil Khir merupakan Menteri Agama namun ia bukanlah jaminan beliau berperangai seperti Menteri-menteri lain" katanya kepada Keadilandaily.

Sebelum ini KEADILAN pernah mempersoalkan kehilangan RM32,000 wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) didakwa membiayai yuran guaman Jamil Khir dan Pengarah Jabatan Islam (JAWI), Datuk Che Mat Ali.

Ia terbongkar melalui kenyataan media Timbalan Menteri di Jabatan Menteri, Datuk Mashitah Ibrahim, beberapa bulan lalu.

Wang zakat tersebut didakwa digunakan bagi menghalang permohonan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Saiful Bukhari Azlan, sedangkan Jamil dan Che Mat tidak tergolong dalam kategori yang layak menerima zakat.

Panas: Bangsa Umno yang tak ikut selera Umno... kahkahkah...

Posted: 14 Sep 2011 03:30 PM PDT

Jins: Saya tak buat filem Bukit Kepong ikut 'selera' Umno


KUALA LUMPUR, 13 Sept — Tan Sri Jins Shamsuddin menafikan beliau menghasilkan filem Bukit Kepong tiga dekad yang lalu berdasarkan perspektif dan mengikut 'selera' Umno sebagaimana didakwa oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu baru-baru ini.

Malah, beliau juga mendakwa tragedi Bukit Kepong sebenarnya diarahkan oleh Ahmad Indera yang turut dikenali sebagai Mat Indera, yang dikaitkan sebagai ahli Parti Komunis Malaya (PKM).

Minggu lalu, keluarga Mat Indera menafikan dia seorang ahli PKM dan mahu kerajaan membersihkan namanya.

Sambil mengaku beliau seorang ahli Umno, Jins(gambar), 75, yang berasal dari Taiping, Perak mempertahankan beliau menghasilkan filem tersebut berdasarkan penyelidikan ke atas peristiwa bersejarah yang berlaku lebih enam dekad lalu.

Filem yang diarah dan dilakonkan oleh beliau sendiri serta diterbitkan oleh Jins Shamsudin Productions menerima tujuh anugerah pada Pesta Filem Malaysia Ketiga pada 1982.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya tuduhan Mat Sabu (Mohamad) bahawa filem itu dihasilkan berdasarkan perspektif Umno hanya kerana saya ahli Umno.- TMI

Tiada ulasan: