Sabtu, 10 September 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Video : NTC chief arrives in Tripoli

Posted: 10 Sep 2011 05:28 PM PDT

Video : Fight for Bani Walid continues

Posted: 10 Sep 2011 05:27 PM PDT

Jaminan PAS: PM, TPM tetap Muslim jika Pakatan tawan Putrajaya

Posted: 10 Sep 2011 05:26 PM PDT


KUALA LUMPUR, 11 Sept - Datuk Mustafa Ali memberi akar umbi PAS jaminan bahawa dua jawatan tertinggi kerajaan pusat - perdana menteri dan timbalan perdana menteri - akan diketuai oleh komuniti Islam jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan pusat dalam pilihan raya umum ke-13.
Parti itu dilihat memberi jaminan bagi mengekalkan sokongan kalangan orang Melayu khususnya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar sementara spekulasi menyebut pilihan raya umum akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.
Read More / Baca Lagi >>

Hisham: Biar Peguam Negara tentukan tindakan ke atas Mat Sabu...rakyat menunggu reka tuduh tu..!!!

Posted: 10 Sep 2011 05:25 PM PDT

KLANG, 11 Sept ─ Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata terpulang kepada Peguam Negara untuk mengambil sebarang tindakan terhadap Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung kenyataannya menyentuh tragedi Bukit Kepong.
Beliau (gambar)  berkata kes Mohamad banyak berkisar kepada undang-undang dan oleh itu hanya Peguam Negara yang dapat menentukan bentuk tindakan terhadap beliau.
"Saya tak boleh cakap lebih dari itu, nanti orang tuduh kita menyuruh dan mengarah Peguam Negara.
Read More / Baca Lagi >>

PM, DPM to remain Muslim, PAS assures Malay electorate

Posted: 10 Sep 2011 04:51 PM PDT


KUALA LUMPUR, Sept 11 — PAS has moved to assure its grassroots that the country's top two leaders will still be Muslim if Pakatan Rakyat (PR) takes over the country. The issue was raised at the Islamist party's national meeting here yesterday as its political rival Umno has touched on the viability and captaincy of the PAS-DAP-PKR opposition pact.
"I can guarantee you the prime minister will be a Muslim, and hopefully the deputy prime minister will also be a Muslim," party secretary-general Datuk Mustafa Ali told PAS delegates attending the day-long briefing of its "Negara Berkebajikan" concept to be rolled out as part of the party manifesto for the 13th general elections widely expected to be called by end of this year.
"Imam, Insya Allah, selamat [the imam, Insya Allah, is safe]," he added.
Read More / Baca Lagi >>

Hadi: Jangan tutup fakta sejarah

Posted: 10 Sep 2011 04:49 PM PDT

GOMBAK, 11 Sept — Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan Umno agar tidak menutup fakta sejarah kemerdekaan negara semata-mata demi kepentingan sendiri.
Justeru, Presiden PAS menegaskan, sejarah kemerdekaan perlu didedahkan secara telus kepada rakyat.
"Perjuangan menentang penjajah bermula sejak 1511 ketika kedatangan Portugis... ingat, bukan perjuangan menuntut kemerdekaan bermula dengan Umno pada 1946.
"Jangan nafikan sejarah, sepatutnya ahli-ahli sejarah jangan tutup fakta ini, parti-parti yang ditubuhkan di Tanah Melayu diharamkan oleh British," katanya pada ceramah Negara Berkebajikan: Tawaran PAS di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad, Taman Melewar di sini malam tadi.
Tambah beliau (gambar), ramai pemimpin perjuangan kemerdekaan yang telah dihukum di zaman penjajah menambah penjajahan secara moden sedang berlaku di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Mat Sabu: Umno mewarisi sikap penjajah

Posted: 10 Sep 2011 04:48 PM PDT

GOMBAK, 11 Sept ─ Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang menjadi serangan Umno terus-menerus sejak tiga minggu lalu berkata, parti Melayu kebangsaan itu mewarisi sikap penjajah yang menghukum sesiapa sahaja yang menentang mereka.
Bercakap pada ceramah Negara Berkebajikan: Tawaran PAS malam tadi, Mohamad (gambar) berkata, beliau sedih apabila dituduh mengagung-agungkan komunis.
"Saya dulu pernah ditahan ISA atas tuduhan pelampau agama, walaupun sudah lebih 30 tahun saya melalui jalan yang mendokong perjuangan Islam, bersama-sama mendokong kepimpinan ulama yang bermula pada 1983, berada di sini sehingga sekarang sebagai timbalan presiden, terus mendokong dasar Islam, tiba-tiba sekarang dituduh komunis... tak sedihkah? Jahat sungguh," kata beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Kempen saman : Saman Utusan, lebih ramai saman Mat Sabu..he.he...Utusex dan Nazri...!!!

Posted: 10 Sep 2011 04:44 PM PDT

PADANG RENGAS 10 Sept. - Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu diingatkan supaya jangan angkuh dengan keputusan untuk menyaman akhbar Utusan Malaysia yang melaporkan ceramah beliau berkaitan peristiwa Bukit Kepong sehingga mengundang kemarahan banyak pihak.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, ini kerana lebih banyak pihak yang akan menyaman pemimpin Pas itu ekoran keceluparannya mengangkat komunis sebagai hero dalam tragedi Bukit Kepong.
"Biarlah dia hendak saman, itu hak dia. Mungkin dia ingat, dia betul, tetapi, saya ingin mengingatkan dia, dia saman Utusan.., lepas ini lebih ramai yang akan saman dia. Itu dia tak tahu," katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis jamuan Aidilfitri Dewan Undangan Negeri Chenderoh di padang Sekolah Kebangsaan Temung di sini hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Caj prepaid 6% : Najib tak payah main wayang, rakyat bukan bodoh ...KASTAM tu syarikat swasta eh..!!!

Posted: 10 Sep 2011 04:39 PM PDT


Utusan Malaysia melaporkan - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta syarikat telekomunikasi supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6.0 peratus kepada pengguna ke atas produk tambah nilai dan pek permulaan kerana keputusan itu kini dilihat membebankan rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Permatang Pauh : Rumah Terbuka Malaysia atau Pilihanraya ni? (Gambar)

Posted: 10 Sep 2011 04:35 PM PDT

Majlis Aidilfitri Rumah Terbuka Malaysia tahun ini akan diadakan di kawasan Parlimen Permatang Pauh.

Majlis anjuran kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan itu akan berlangsung di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Guar Perahu yang terletak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti.



Dan diberitakan juga bahawa Najib akan turut serta..Read More / Baca Lagi >>

Nafi Pancung Najib Razak!! - Maha Firaun!

Posted: 10 Sep 2011 04:31 PM PDT

ANAK ANAK MUDA SEMUA KENA LA FAHAM
GUA BUAT SEMUA INI KERANA NAK TENGOK
ANAK GUA JADI PM SEBELUM GUA MAMPOS.
LU ORG SUSPEK DENGGI SIKIT LA DEKAT GUA..
GUA BEKAS PEE EMP LU TAU TAK!
PM PEROMPAK WANG RAKYAT!
KAH KAH KAH
Read More / Baca Lagi >>

MERDEKA : Habis terlondeh angkara Mat Sabu

Posted: 10 Sep 2011 04:29 PM PDT

Tuan Haji Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS menggemparkan negara dengan ceramah beliau yang menjadi isu hangat apabila mengatakan bahawa Mat Indera adalah salah seorang dari pejuang yang berjuang menuntut kemerdakaan dari British sedangkan pihak pemerintah pulak menganggap bahawa Mat Indera ini adalah salah seorang pengganas komunis. Percanggahan ini  menjadi isu yang hangat apabila banyak fakat dari kedua belah pihak di huraikan mengikt definasi masing-masing.
Read More / Baca Lagi >>

Tanah Melayu Tak Dijajah: Zainal Kling Hina Kredibiliti Sendiri

Posted: 10 Sep 2011 04:28 PM PDT


Kah kah kah...

Kah kah kah...

Perjanjian Pangkor 1874 bukan makna British jajah negeri Perak kah kah kah...Read More / Baca Lagi >>

9/11 : 200 maut terjun dari Menara WTC

Posted: 10 Sep 2011 04:11 PM PDT

SEORANG lelaki terjun dari bangunan WTC yang runtuh akibat serangan pengganas sedekad lalu.


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Seramai 200 orang dilaporkan terjun dari Menara Berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) di sini ketika pengganas menyerang beberapa lokasi utama di AS pada 11 September 2001, lapor sebuah akhbar semalam.
Berdasarkan rekod tidak rasmi, hampir semuanya menemui ajal secara bersendirian tetapi beberapa saksi mengakui mereka pernah menyaksikan satu pasangan terjun sambil berpegangan tangan.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Libya Fighters Battle for Gafhafi Stronghold

Posted: 10 Sep 2011 03:59 PM PDT

Video : US Muslims speak of unjust suspicion

Posted: 10 Sep 2011 03:58 PM PDT

Video : Arab League claims progress in talks with Assad

Posted: 10 Sep 2011 03:56 PM PDT

Video : Today in History

Posted: 10 Sep 2011 10:23 AM PDT

Kalau Dato' Seri Najib busy, harap Datin Seri Rosmah tolong baca

Posted: 10 Sep 2011 09:22 AM PDT

CUKAI PERKHIDMATAN 6%: PERDANA MENTERI PERLU BERTANGGUNGJAWAB


Kenyataan Dato' Seri Najib Tun Razak yang menyalahkan syarikat telekomunikasi atas kenaikan harga akibat cukai perkhidmatan 6% tidaklah mengejutkan. (rujuk di sini) Kebelakangan ini, tindakan beliau yang suka menuding jari kepada orang lain apabila keputusannya sendiri tidak disukai rakyat sudah menjadi tabiat.

Adalah tidak patut dan memalukan apabila seorang Perdana Menteri menyatakan beliau tidak tahu menahu mengenai kenaikan kos prabayar yang ditanggung rakyat, sedangkan beliau sendiri dengan gahnya mengumumkan kenaikan cukai perkhidmatan dalam pembentangan belanjawan 2011 di Dewan Rakyat tahun lepas.

Rakyat harus sedar bahawa cukai perkhidmatan 6% ke atas perkhidmatan telekomunikasi termasuk kad prabayar adalah cukai kerajaan. Cukai ini adalah milik kerajaan sepenuhnya dan tidak ada satu sen pun yang masuk poket mana-mana pihak lain, yang hanya bertanggungjawab mengutip cukai ini bagi pihak kerajaan. Setiap tahun, dianggarkan kerajaan mengutip sehingga RM750 juta daripada pembelian kad prabayar oleh rakyat Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Asyraf makin pulih tapi fobia lihat berkumpul

Posted: 10 Sep 2011 09:19 AM PDT

Asyraf Haziq Rossli yang cedera diserang dan disamun sekumpulan belia semasa rusuhan di London bercakap kepada pemberita dari hospital dia dirawat bulan lalu. — Foto ihsan BBC
LONDON, 10 Sept – Kecederaan yang dialami Muhammad Asyraf Haziq Rossli, pelajar Malaysia yang diserang oleh kumpulan perusuh di kota London hampir sebulan yang lalu, kini semakin pulih. Bagaimanapun, menurut anak muda berumur 20 tahun itu, kecederaan yang dialaminya bersifat kekal dan besi yang dipasang untuk membetulkan rahangnya, akan kekal selama-lamanya.
"Saya sudah makin pulih, mungkin dalam beberapa minggu lagi saya sudah boleh makan makanan keras. Sakitnya juga sudah hilang namun kadang-kadang terasa ngilu bila hujan.
"Walaupun sebulan peristiwa itu berlaku, namun masih fobia, kalau berjalan dan ternampak orang berkumpul, saya akan elak dan ikut jalan lain," katanya dipetik Bernama Online hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Mengapa UMNO Tak Berdebat Dengan KKK dan ZK? Ini Jawapannya.

Posted: 10 Sep 2011 09:18 AM PDT

Oleh: AntiKarat

"Polemik tentang kemerdekaan negara semakin menarik. Dua orang profesor dah kata negara kita tidak pernah dijajah. Tanah Melayu hanyalah negeri naungan British. Jadi, kalau Tanah Melayu tak pernah dijajah, buat apa diisytiharkan merdeka. Dan buat apa sambut merdeka. Kita tak pasti sejauh mana pemimpin UMNO menerima pandangan dua orang profesor yang cuba menyelamatkan maruah UMNO ini?

Read More / Baca Lagi >>

" Saman Utusan Malaysia sampai bankrap"- Mat Sabu

Posted: 10 Sep 2011 09:17 AM PDT

BUKIT MERTAJAM, 10 Sept: "Masanya dah tiba saya saman Utusan Malaysia sampai bankrap sesuai dengan fitnah yang sengaja diatur untuk menjatuhkan maruah saya sekaligus bertujuan melumpuhkan pengaruh PAS bagi memastikan Barisan Nasional (BN) terus kekal," jelas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau ketika berucap di majlis mengutip dana Pondok Turith di Kampung Sekolah, Juru, Bukit Mertajam malam tadi menegaskan, masa yang diberikan kepada Utusan Malaysia selama 24 jam untuk menarik balik siaran muka depan 'Mat Sabu hina pejuang' sudah berakhir dan saman akan bermula Isnin ini.
Read More / Baca Lagi >>

6% service tax: PM needs to be strongly rebuked for unprincipled conduct

Posted: 10 Sep 2011 09:15 AM PDT

6% service tax: PM needs to be strongly rebuked for unprincipled conductDato' Seri Najib Tun Razak's reaction to the latest uproar against the 6% service tax on telecommunication services is expected. It has become his trademark that every time his own policy ignites strong opposition from the public, he will wash his hands and blame others instead.
It is unbecoming of a Prime Minister to plead ignorance that his government's decision to increase the service tax to 6% effective from 1 January 2011 has nothing to do with the telecommunication companies' decision to pass the tax burden to consumers.
For a start, the public has to be clear that the 6% service tax is a government tax levied on all services specified by the government. The service tax contributes directly to the government coffers and not a single sen is retained by any companies, which only acts as a tax collector. It is estimated that the government collects up to RM750 million in service tax each year from the prepaid customers all these years.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Cairo tense after Israeli embassy attack

Posted: 10 Sep 2011 09:12 AM PDT

Profesor keliru, kemudian kelirukan orang

Posted: 10 Sep 2011 09:11 AM PDT

Prof Dr Abdul Aziz Bari
 
Saya fikir profesor-profesor itu keliru dan kemudian mengelirukan orang. Profesor Datuk Dr Zainal Kling orang sosiologi dan Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim orang sejarah. Status jajahan (colony) dan negeri lindungan (protectorates or protected states) adalah konsep undang-undang antarabangsa.

Beza antara konsep-konsep itu tidak jelas pada orang biasa. Apa beza antara Melaka dan Pulau Pinang - strait settlements - dan negeri-negeri Melayu seperti Selangor dan Perak? Atau antara kita dengan India yang merupakan tanah jajahan British? Tidak nampak.

British kekalkan status raja - dan negeri mereka - sebagai protectorate kerana mereka hendak mengelakkan penentangan sebagaimana di India. Sebab itu British perkenalkan indirect rule di sini dengan meletakkan residen sebagai penasihat sultan (yang sebenarnya memaksa).
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: