Jumaat, 16 September 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Najib Disaran Lepaskan Jawatan Sebagai Menteri Kewangan

Posted: 16 Sep 2011 12:30 AM PDT

PPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak disarankan menyerahkan portfolio Kementerian Kewangan yang dipegangnya kepada orang lain kerana kegagalan rancangan transformasi ekonomi negara.

Pengerusi Jawatankuasa Bajet Alternatif Pakatan Rakyat (PR), Dr Dzulkefly Ahmad berkata, tugas sebagai Perdana Menteri sudah cukup membebankan untuk beliau yang terus memegang jawatan Menteri Kewangan.

"Jawatan perlu diserahkan kepada individu lain yang berkebolehan memandangkan Kementerian Kewangan gagal dalam melaksanakan agenda reformasi mengangkat keluar ekonomi negara dari 'perangkap' negara berpendapatan pertengahan melalui Model Ekonomi Baru," katanya pada sidang media, semalam.

Jawatankuasa Bajet Alternatif Pakatan diketuai oleh Dzulkefly dan antara ahlinya termasuk Ahli Parlimen Bukit Bendera dari DAP, Liew Chin Tong, Ahli Parlimen Subang dari PKR, R Sivarasa dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Menurut Dzulkefly, amat janggal bagi seorang Perdana Menteri menjadi Menteri Kewangan dalam mana-mana negara dan ia menyimpang jauh daripada prinsip tadbir urus yang baik.

"Sekiranya menggunakan analogi korporat, tidak pernah seorang Ketua Pegawai Eksekutif tersebut menjadi Ketua Pegawai Kewangan
," katanya.

Sementara itu Sivarasa berkata, PR mencadangkan Najib mencontohi jejak mereka jika beliau benar-benar serius.

"Jika PM mahu membuat perubahaan bermakna bagi rakyat Malaysia, beliau sepatutnya menerima cadangan kami," katanya.

Sivarasa berkata, pembaharuan bermakna adalah memansuhkan terus undang-undang pencegahan seperti Akta Keselamatan Dalam Negara, Ordinan Darurat dan Akta Dadah Berbahaya.

"Jika setakat pindaan, pembaharuan itu tidak bermakna dan tidak dapat diterima," katanya.

Ulasan GB

Semenjak Tun Dr. Mahathir memegang Kementerian Kewangan selain menjadi Perdana Menteri, trend itu nampaknya berterusan dengan diikuti oleh PM selepasnya, Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Razak.

Maisng-masing PM tersebut dilihat hendak menjaga dan memanipulasi pelbagai kepentingan dengan menyandang jawatan Menteri Kewangan.

Malah seingat GB, sebelum Pak Lah berundur sebagai PM beliau telah terlebih dahulu menerima tekanan daripada kumpulan Najib supaya menyerahkan jawatan Menteri Kewangan kepada Najib yang pada ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri.

Mahathirlah yang telah meletakkan "precedent" tersebut.

Sudah sampai masanya ia diubah semula dengan Najib menyerahkan portfolio kewangan kepada orang lain sebelum nanti dibongkar segala kepentingan yang beliau ada di kementerian berkenaan.


PR Saran Najib Lepaskan Portfolio Kementerian Kewangan

PETALING JAYA 15 SEPT : Pakatan Rakyat mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyerahkan portfolio Kementerian Kewangan beliau kepada orang lain kerana kegagalan rancangan transformasi ekonominya sejak 3 tahun lalu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Jawatankuasa Bajet Alternatif Pakatan Rakyat menyatakan sejak Najib memberi tekanan kepada Mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 17 September 2008 untuk menyerahkan Kementerian Kewangan kepadanya, Kementerian itu tidak berjaya untuk melaksanakan agenda reformasi mengangkat keluar ekonomi Negara dari perangkap negara berpendapatan pertengahan menerusi Model Ekonomi Baru yang dicanang-canangkannya.

"Pakatan Rakyat juga turut sedia maklum bahawa Datuk Seri Najib ketika ini sedang bergelut keseorangan mempertahan kedudukannya di dalam kabinet dan juga Umno.

"Sekiranya kita menggunakan analogi korporat, tidak akan berlaku seseorang Ketua Pegawai Eksekutif tersebut menjadi Ketua Pegawai Kewangannya juga. Oleh yang demikian, untuk seseorang PM turut juga menjadi Menteri Kewangan adalah sesuatu yang amat janggal di mana-mana negara pun di dunia dan menyimpang jauh dari prinsip tadbir urus yang baik,"
tulis kenyataan media itu.

Jawatankuasa Bajet Alternatif Pakatan Rakyat diketuai oleh ahli parlimen Kuala Selangor dari PAS Dr Dzulkefly Ahmad dan beberapa lagi ahli parlimen seperti ahli parlimen Bukit Bendera dari DAP Liew Chin Tong, ahli parlimen Subang dari PKR R. Sivarasa dan ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar.

Najib telah mengemukakan beberapa gagasan besar sepanjang tiga tahun ini untuk meningkatkan pengaruh dan sokongan beliau sebagai Perdana Menteri.

Ini termasuklah konsep 1Malaysia, Program Transformasi Kerajaan (GTP), Pelan Ekonomi Kerajaan (PTE), RMK-10 dan Model Baru Ekonomi (MBE).

Walaubagaimanapun, MBE dan konsep 1 Malaysia dilihat seolah disabotaj sendiri oleh parti beliau iaitu Umno dengan kenyataan berani pihak-pihak tertentu yang seolah-olah mempertikaikan program tersebut terutamanya kumpulan Pendesak Melayu, Perkasa pimpinan Datuk Ibrahim Ali dan secara majoriti dianggotai pimpinan akar umbi Umno sendiri.

Menurut kenyataan tersebut lagi, Najib sebagai Menteri Kewangan, turut mengakibatkan negara kerugian berpuluh juta ringgit kerana kesilapan yang sepatutnya tidak dilakukan beliau.

"Menteri Kewangan juga kerapkali berdolak-dalik di dalam membuat keputusannya yang mengakibatkan kerugian berpuluh-puluh juta ringgit seperti kegagalan polisi penggunaan teknologi nano untuk melabel minyak. Yang terakhir sekali, cukai 6% untuk telefon prabayar
.

"Ketidakseimbangan ekonomi juga semakin meruncing disebabkan tahap gaji pekerja yang tidak meningkat dan kadar inflasi yang semakin tinggi," dakwa Pakatan Rakyat.

Justeru, Pakatan Rakyat mahu Najib secara sukarela 'bersara' dari Kementerian itu sebelum keadaan ekonomi Malaysia meruncing.

"Oleh yang demikian, di dalam semangat menghormati Hari Malaysia ini, Pakatan Rakyat dengan ini menyarankan agar Datuk Seri Najib mengambil sendiri nasihat yang diberikannya kepada Tun Abdullah Badawi dahulu dan melantik seorang penyokong yang masih dipercayainya untuk mengambil-alih jawatan Menteri Kewangan tersebut sebelum keadaan ekonomi kita merudum lebih jauh,"katanya lagi.




Lagi Kes Polis Tembak Orang Awam

Posted: 15 Sep 2011 11:00 PM PDT

Suami saya orang kaya'

IPOH: "Suami saya orang kaya, tiada sebab dia perlu merompak," kata isteri kepada seorang ahli perniagaan yang maut selepas ditembak mati oleh polis awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 12.02 tengah malam itu, Kathir Oli Fakir Mohd, 31, maut ditembak di dada kirinya oleh polis di sebuah pub di Jalan Mustafa Albakry, Pekan Baru di sini.

Kejadian berlaku selepas mangsa bersama tiga lelaki lain dikatakan masuk ke dalam sebuah pub berkenaan sebelum berlaku pergaduhan disusuli kejadian tembakan di luar premis.

Isteri mangsa yang enggan namanya didedahkan berkata, dia hanya mengetahui kejadian itu selepas dihubungi seorang rakan suaminya beberapa minit selepas kejadian.

Dia yang berusia 33 tahun, bergegas ke lokasi kejadian dan mendakwa polis tidak membenarkannya mendekati mayat suaminya di belakang kereta Mercedes Benz milik mereka.

"Saya diberitahu suami bergelut dan ditembak polis kerana mahu melakukan rompakan di pub berkenaan.

"Saya tidak percaya semua itu kerana kami bukan orang susah. Kami mempunyai syarikat lori, pengangkutan, binaan dan pelbagai perniagaan lain," katanya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun, pagi semalam.

Menurutnya, keluarganya tidak pernah menghadapi masalah kewangan malah Kathir didakwanya tidak pernah mempunyai sebarang rekod jenayah.

"Kali terakhir dia ada menghubungi saya jam 10 malam kelmarin dan memberitahu ingin keluar makan bersama dua rakan dan dua pekerjanya. "Saya tidak percaya dia pergi merompak pub itu. Ada kemungkinan dia mangsa keadaan atau kecuaian," katanya yang mempunyai empat cahaya mata hasil perkahwinan dengan mangsa.

Menurutnya, dia akan mendapatkan khidmat peguam bagi mendapatkan keadilan selain mengetahui punca sebenar kematian suaminya.

Sementara itu, Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan berkata, mangsa bersama tiga suspek menyerang anggotanya sehingga cedera di bahagian muka, mata dan calar-calar di badan.

Beliau berkata, sebelum kejadian, anggota polis berkenaan yang kebetulan berada sekitar lokasi kejadian mendengar jeritan pekerja wanita di pub berkenaan dan mendapati empat lelaki cuba menyamun pusat hiburan berkenaan.

"Sebaik tiba di pub, anggota polis diserang dengan parang sebelum berlaku pergelutan. Malah, lebih mengejutkan dua daripada suspek cuba merampas pistol anggota berkenaan.

"Bagi mempertahankan diri dan nyawa, anggota berkenaan mengeluarkan pistol dan melepaskan satu das tembakan yang mengenai dada mangsa,"
katanya, semalam.

Katanya, anggota berkenaan turut menahan dua suspek lain manakala seorang lagi cuba melarikan diri tetapi berjaya ditahan selepas itu.

Mohd Shukri berkata, pihaknya sedang menyiasat kes berkenaan manakala, tiga suspek ditahan reman selama seminggu malah dan polis juga sedang menyemak sama ada semua suspek mempunyai rekod jenayah. -hm

Ulasan GB

Kerap kali bila berlaku keadaan/kejadian seperti ini, polis akan segera melakukan tuduhan bahawa suspek cuba melakukan jenayah rompakan, begitulah seperti apa yang menimpa adik Aminul-Rasyid yang ditembak mati secara kejam oleh polis bedebah yang dihukum jel semalam.

Polis terlalu pantas membuat kenyataan bahawa Kathir Oli Fakir Mohd tersebut adalah seorang penjenayah, sekalipun belum ada siasatan dilakukan hanya semata-mata orang tersebut telah mati dan tidak dapat membela dirinya sendiri.

Memang polis tercedera di dalam insiden itu, tetapi kita pernah disajikan sebelum ini kisah polis merompak, kisah polis melakukan jenayah, kisah polis hisap dan edar dadah, kisah polis menyalahgunakan senjata api menembak sesuka hati.

Malah keganasan dan kekejaman polis dapat dilihat oleh seluruh rakyat sewaktu perhimpunan BERSIH yang lalu. Tetapi seperti biasa, tiada satu pun yang diakui oleh polis. Hanya jika satu Suruhanjaya Siasatan diperlukan untuk menyiasat perilaku polis ini, tetapi kerajaan memandang sepi terhadap tuntutan tersebut.

Yang bertambah anehnya kerajaan masih terus memperakui keganasan dan kekejaman polis tersebut dengan menaikkan pangkat polis-polis dan menaikkan gaji mereka sedangkan usaha penambah-baikan mutu kerja polis tidak dihiraukan.

Di dalam kes di atas tindakan Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan yang mengeluarkan kenyataan hanya bersumberkan dari anggotanya adalah tidak wajar dan sesuatu yang amat mencemarkan profession polis sendiri.

Siasat dahulu sebelum anda keluarkan kenyataan menuduh bukan-bukan kepada si mati. Tindakan disiplin perlu diambil ke atas ketua Polis Perak berkenaan. Siasatan menyeluruh dengan tidak bergantung kepada siasatan polis semata-mata yang biasanya bias adalah diperlukan demi meletakkan kebenaran dan keadilan di tempat yang wajar.


Ibu Minta Natasya Jangan Ganggu Anaknya Lagi

Posted: 15 Sep 2011 06:50 PM PDT

Jangan ganggu Hafizuddin'

Begitulah rintihan Esah Bakar, 62, yang merupakan ibu saudara kepada Mohd. Hafizuddin Johari, 20, yang disimbah asid di Kangar, Perlis baru-baru ini gara-gara mempunyai hubungan dengan seorang pondan yang dikenali Natasha Farisya, 28.

KUALA LUMPUR – "Cukup-cukuplah Natasha. Janganlah ganggu keluarga kami lagi."

ESAH (kanan) bersama Mohd. Hafizuddin yang semakin pulih selepas disimbah asid dalam kejadian 3 September lalu.

Sejak kejadian itu, dakwa Esah, keluarga Mohd. Hafizuddin hidup tidak tenteram dan diselubungi ketakutan kerana bimbang Natasha akan 'merampas' kembali anak lelaki mereka.

Dia mendakwa, berdasarkan maklumat yang diterima, Natasha kini dipercayai sedang merancang untuk melarikan Mohd. Hafizuddin buat kali ketiga kerana sebelum ini dia sudah dua kali berbuat demikian.

"Kali pertama dia melakukannya pada bulan Ramadan lalu, ketika Mohd. Hafizuddin menemani ibunya mengambil ubat di hospital.

"Kemudian Natasha melarikannya sekali lagi dari rumah ibu bapanya di Kangar pada hari raya ketiga yang lalu. Kami tidak mahu dia melarikan Hafizuddin buat kali ketiga," ceritanya ketika berkunjung ke pejabat Kosmo! di sini semalam. -kosmo

Berita sebelum ini

natasya


Curi Kerbau Guna Myvi

Posted: 15 Sep 2011 05:30 PM PDT

Empat sumbat kerbau curi dalam Myvi

CHUKAI: Sekumpulan empat lelaki yang mencuri kerbau bertindak kejam apabila memenggal kepala haiwan dan bahagian badan lain sebelum menjual dagingnya di sekitar Kemaman.

POTONG... anggota polis menunjukkan sebahagian badan kerbau curi dalam kereta suspek.

Kumpulan membabitkan lelaki berusia 20-an terbabit yang dipercayai aktif melakukan kegiatan itu sejak awal Ramadan lalu turut bertindak agresif apabila melakukan kekejaman terhadap haiwan berkenaan sebaik ia ditangkap sebelum memasukkan bahagian badan yang dipotong ke dalam kereta.

Namun, kekejaman kumpulan lelaki yang dipercayai sudah mengaut keuntungan besar hasil daripada kegiatan itu berakhir apabila mereka ditahan selepas gagal melarikan diri ketika kenderaan dinaiki dikejar anggota polis, awal pagi semalam.

Kereta Perodua Myvi dinaiki kumpulan terbabit terserempak kenderaan polis yang menjalankan rondaan cegah jenayah di Kampung Padang Kubu, kira-kira jam 1.30 pagi.

Berikutan curiga dengan kenderaan terbabit yang dipercayai sarat dengan muatan, anggota polis mengarahkan kenderaan itu berhenti, namun ia tidak diendahkan sebelum melarikan diri ke Chukai kira-kira 50 kilometer dari tempat kejadian.

Menyedari kenderaan dinaiki diekori polis, kumpulan terbabit melarikan diri melepasi sempadan Kemaman sebelum memasuki Chendor, Pahang.

KEJAM...kerbau curi yang ditemui dalam kereta suspek.

Bagaimanapun, usaha menahan kumpulan terbabit gagal menyebabkan anggota polis berkenaan mengekori kenderaan itu sebelum kenderaan terbabit yang kehilangan arah tersadai sebaik tiba di kawasan berpaya berhampiran Sungai Baging, Kuantan, kira-kira 20 kilometer dari Chendor.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata sebaik tersadai, empat lelaki terbabit cuba melarikan diri sebelum dua daripada mereka ditahan di kawasan berkenaan.

"Pemeriksaan dalam kenderaan itu, kami mendapati beberapa bahagian badan kerbau yang belum dilapah dianggarkan seberat lebih 100 kilogram disembunyikan di tempat duduk belakang dan soal siasat mendapati bahagian badan haiwan berkenaan haiwan yang dicuri di kawasan ladang Ketengah Jaya, di sini," katanya.

Menurutnya, dua lelaki dari Kampung Limbong, Chukai itu disiasat mengikut Seksyen 29(1) Kanun Keseksaan kerana gagal memberi keterangan mengenai barangan dibawa dan dituduh di Mahkamah Majistret Kemaman, di sini, pagi semalam. -hm

ISA Dihapuskan. Rakyat Jangan Cepat Melompat.

Posted: 15 Sep 2011 03:25 PM PDT

Akhirnya Najib akui demokrasi negara pincang

KUALA LUMPUR, 15 Sept: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akhirnya "mengakui demokrasi negara selama ini tidak berfugsi", kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata demikian sebagai memberi respon awal terhadap pengumuman yang dibuat Najib dalam Perutusan khas Hari Malaysia yang disiar secara langsung oleh RTM malam ini.

"Selepas 5 desawarsa, Najib akhirnya mengiktiraf demokrasi di negara ini tidak berfugsi," katanya kepada Harakahdaily.

Dalam prutusan khas perdana menteri, Najib turut mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Selain memansuhkan ISA, katanya, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Menurut Najib, kerajaan, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya.

Jangan terlalu selesa

Mengulas lanjut, Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor menganggap pengumuman tersebut juga sebagai kejayaan rakyat, NGO, aktivis demokrasi serta parti pembangkang yang selama ini telah lama mendesak perkara itu dimansuhkan.

Malah ujarnya, pengumuman itu hanya sebahagian kecil daripada perubahan yang dituntut rakyat untun menjadikan demokrasi negara benar-benar berfungsi.

Bagaimanapun beliau menasihatkan rakyat agar jangan terlalu selesa dengan pengumuman itu kerana apa yang diumumkan perdana menteri malam ini hanya dalam bentuk "janji lisan".


"Kita yakin ini hanya janji dan slogan saat-saat akhir bagi meraih sokongan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

"Apa yang lebih penting, rakyat mahu melihat dalam praktik dan amalannya," katanya yang juga pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Tambahnya lagi, apa yang diumumkan Najib itu juga adalah apa yang telah diumumkan Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga iaitu prubahan yang akan dilakukan oleh Pakatan Rakyat dalam masa 100 hari menguasai Putrajaya.

"Ini yang kita maksudkan reformasi politik sebelum datang transformasi ekonomi yang Pakatan Rakyat komited untuk lakukannya.

"Kita tak kisak mereka tiru pendekatan kita dalam Buku Jingga. Janji ianya untuk kebaikan rakyat keseluruhan," katanya. -HD

Najib: ISA dimansuh, tiga proklamasi darurat dibatal

KUALA LUMPUR, 15 Sept — Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dimansuhkan sama sekali dan kerajaan akan memperkenalkan dua akta baru untuk mengekalkan keselamatan negara, demikian diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Selain itu kerajaan juga mengumumkan tiga proklamasi berkenaan dengan darurat yang berkuat kuasa sejak beberapa dekad lalu akan ditamatkan.

"Seperti mana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) akan dikaji secara komprehensif.

"Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa ISA akan dimansuhkan terus," kata beliau dalam perutusan khas sempena Hari Malaysia malam ini.

Kata beliau, untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.

"Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara," kata Najib.

Perdana Menteri menambah, kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara.

"Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.

"Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri," kata beliau.

Di sudut lain, katanya, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik.

Malah menurut beliau, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu.

"Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan ISA, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa," kata beliau sambil menambah, kerajaan tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

Selain itu Najib juga mengumumkan bahawa:

- Kajian semula komprehensif akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933

- Mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan

- Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Kata Najib, Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

Namun, katanya, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.-TMI


Ulasan GB

Kita mengalu-alukan penghapusan ISA kerana sememangnya itu juga termasuk di dalam perjuangan kita selama ini, namun kita perlu berhati-hati lantaran kita sudah berpengalaman dengan taktik dan corak permainan Najib selama ini.

Kita tidak mahu tertipu lagi. Najib tidak akan mengambil sesuatu tindakan sebelum disediakan satu gantian yang lain. Tidak ada makna jika ISA dihapuskan, kemudian ada akta baru "klon" dari ISA diperkenalkan. Akta Hasutan pula digunakan ke pringkat maksima mungkin. Begitu juga apa ertinya ISA dihapuskan tetapi Sistem Kehakiman masih digenggam erat di dalam tangan pemerintah. Ini semua perlu kita siap-siaga.



Cuma kita boleh senyum lebar melihat golongan pencacai yang masih terbelenggu dengan mentaliti penjajah yang mempertahankan akta warisan penjajah itu.


Sama halnya dengan pengumuman SPR mengenai dakwat kekal. Kalau dulu mereka batalkan, kini mereka cuba berlunak dengan menyatakan akan dilaksanakan. Tetapi dalamasa yang sama, warganegara asing dan pengundi pos luarnegara menggantikan pengundi klon yang mereka sentiasa berdalih mengenainya.

Bagaimana Dengan Kenyataan Khalid Abu Bakar Menuduh Aminul-Rasyid Seorang Penjenayah?

Posted: 15 Sep 2011 09:00 AM PDT

Meskipun mahkamah telah menjatuhi hukuman penjara terhadap anggota polis yang menembak mati Aminulrasyid, 15, namun masih terdapat banyak persoalan berhubung kematian Allahyarham.

Antaranya, tuduhan mengatakan Aminulrasyid penjenayah, cubaan menutup kes berkenaan dan dakwaan polis menemui parang di dalam but kereta yang dinaiki allahyarham, kata Naib Presiden KEADILAN, N Surendran.

"Kita hendak tahu kenapa sehingga hari ini tiada sebarang tindakan diambil terhadap bekas Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar yang menuduh Aminulrasyid sebagai seorang penjenayah.

"Bukan sahaja tiada tindakan malah beliau (Khalid) juga diberikan kenaikan pangkat
," kata Surendran selaku peguam mewakili keluarga Aminulrasyid.

Khalid yang kini Timbalan Ketua Polis Negara sebelum ini enggan meminta maaf atau menarik balik kenyataannya yang menuduh Aminulrasyid sebagai seorang penjenayah, sebaliknya meminta pihak keluarga berbuat demikian kerana mendakwa remaja itu memandu secara berbahaya.

Surendran berkata demikian selepas Mahkamah Sesyen Shah Alam menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas Korporal Jenain Subi yang didapati bersalah menyebabkan kematian Aminulrasyid di antara jam 1.10 dan 2 pagi pada tarikh 26 April 2010 di Shah Alam.

Jenain dijatuhi hukuman di bawah Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan Jenayah oleh Hakim Latifah Mohd Tahar.

Mengulas lanjut, Surendran berkata, beliau tertanya-tanya kenapa tiada tindakan diambil terhadap anggota polis yang membuat kenyataan palsu bahawa Aminulrasyid cuba merempuh polis pada malam kejadian.

"Ia satu penipuan kerana mereka tidak pula memberikan kenyataan yang sama di mahkamah,"
kata Surendran lagi.

Menurutnya, keluarga AminulRasyid juga mahu tindakan diambil terhadap polis yang menyerang rakan AminulRasyid, Azamuddin Omar yang terpaksa lari menyelamatkan diri sebaik sahaja AminulRasyid ditembak mati.

"Beliau dipukul polis dan terpaksa lari untuk menyelamatkan diri. Keluarga AminulRasyid mahu siasatan dan tindakan diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab dalam hal ini
," kata Surendran. -KD


Ulasan GB

Sepatutnya tindakan tegas perlu diambil ke atas Khalid Abu Bakar yang sekarang memegang jawatan Timbalan Ketua Polis Negara yang satu ketika menuduh Aminul-Rasyid seorang penjenayah.

Siasatan belum pu dilakukan ketika itu tetapi Khalid Abu Bakar telah membuat kenyataan palsu semata-mata untuk melakukan "cover-up" jenayah yang dilakukan oleh anggota polis.

Baca juga entri ini





Noh Omar Gelabah Mengenai Konspirasi Penjarakan Khir Toyo

Posted: 15 Sep 2011 07:27 AM PDT

Konspirasi tumbangkan Dr Khir: Noh 'tak tahu menahu'

Menteri Pertananian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar "tidak tahu menahu" mengenai dakwaan bekas menteri besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo bahawa tiga menteri persekutuan dalam kabinet sedang berkonspirasi bagi mengenakannya.

"Saya tidak tahu. Saya tidak ada komen. Awak kena tanya dia (Dr Khir)," kata Noh ketika ditemui pemberita sewaktu sambutan Aidilfitri anjuran kementeriannya di Serdang.

Diasak pemberita mengapa Dr Khir menimbulkan perkara ini di dalam blognya, Noh yang juga ahli parlimen Tanjung Karang, sambil tersenyum, berkata:

"Saya tidak tahu, awak pergi tanya dia. Kena pergi tanya dia. Saya tidak tahu".

Dalam blognya 23 Ogos lalu, Dr Khir menulis ada menteri persekutuan yang sedang berkonspirasi agar beliau dikenakan hukuman penjara atas tuduhan rasuah supaya membolehkan Selangor dapat dirampas semula oleh BN dalam pilihan raya akan datang.

Bagaimanapun Dr Khir tidak mendedahkan nama menteri-menteri berkenaan walaupun yakin sumbernya sangat boleh dipercayai.

"Dalam bulan yang mulia ini juga saya ingin mengingatkan tiga orang sahabat yang menjadi menteri dalam kabinet sekarang agar jangan keterlaluan untuk mengenakan saya," tulisnya.

Noh adalah menteri kabinet mewakili Umno yang tunggal dari Selangor dan beliau juga adalah timbalan ketua badan perhubungan Umno Selangor .

Dakwaan konspirasi oleh Dr Khir timbul apabila bekas menteri besar itu diarah membela dirinya pada perbicaraan kes rasuah pemilikan dua lot tanah termasuk sebuah banglo, yang dijadualkan bermula pada 26 September depan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Beliau dipersalahkan berikutan kekalahan BN di Selangor pada pilihan raya umum 2008 selepas memerintah negeri itu daripada 2000 hingga 2008.

Berikutan keputusan yang memalukan itu, Khir berundur diri. Jawatannya sebagai pengerusi perhubungan negeri Selangor diambil alih oleh Najib selaku presiden parti Umno.

Najib kemudian melantik Datuk Noh Omar - seteru politik Dr Khir - sebagai timbalannya dan dilihat sebagai calon menteri besar baru jika BN mampu menang pada pilihan raya negeri akan datang.

Pada 8 Ogos lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam memerintahkan bekas menteri besar itu membela dirinya berhubung kes rasuah pemilikan dua lot tanah termasuk sebuah banglo di Seksyen 7 di Shah Alam, empat tahun lalu.

Dr Khir didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya Datin Seri Zahrah Kechik, suatu barangan berharga iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah di No 8&10, Jalan Suasa 7/1L di Shah Alam dengan harga RM3.5 juta, sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Dis 2004 pada harga RM6.5 juta.-mk

Ulasan GB

Sewaktu pendedahan itu dibuat oleh Khir Toyo, GB telah mengulas begini:

Tak tentu arah Khir Toyo sekarang ini apabila ada skrip lain sedang mengatasi skrip untuk membebaskannya.

Maka didedahkanlah skrip dari 3 Menteri Kabinet yang dikatakan sedang berkonspirasi untuk beliau dikenakan hukuman penjara atas tuduhan rasuah.

Tetapi beliau tak dedahkan pula bahawa sebelumnya ada skrip lain dari kalangan pihak paling berkuasa di dalam sistem kehakiman negara untuk membebaskan beliau dari tuduhan rasuah. Buktinya: apa pihak yang sudah menyuruh beliau duduk diam-diam dan jangan buat kenyataan mengenai kesnya.

Tetapi mungkin Khir berang kerana tak tahan kena bela diri di atas tuduhan rasuah, maka beliau buat juga kenyataan dedahkan apa yang dikatakan konspirasi menteri-menteri berkenaan terhadap dirinya. Sepastinya beliau sudah diberitahu ada kemungkinan skrip asal untuk membebaskannya sudah ditewaskan dengan skrip lain yang lebih bermutu tinggi.

Tak apalah Khir. Tuan pun dah lama "sapu" bersih wang rakyat semasa menjadi MB. Mungkin di dalam penjara tuan boleg "berriadah" memperbanyakkan ibadah menyuci diri dan kemudiannya siapa tahu diterima semula ke dalam masyarakat macam Mokhtar Hashim yang pernah jadi seorang Menteri kabinet kemudian, dihukum gantung sampai mati, kemudian mendapat keampunan dari Yang Di Pertuan Agong dengan cuma dipenjara seumur hidup. Kemudian setelah menjalani 10 tahun dalam penjara, beliau mendapat keampunan daripada Agong untuk dibebaskan.

Gigil tak bila GB kata kena masuk penjara jugak? Relaxler. Lom kena lagi. Doa banyak-banyak.


Baca entri sebelum ini:




Hanya Kerajaan Berjiwa Rakyat Akan Dipilih Rakyat

Posted: 15 Sep 2011 05:50 AM PDT

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyatakan tempoh enam bulan dari sekarang adalah penentuan samada eksperimen politik dan hasil kejayaan Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke 12 sebelum ini dapat melahirkan kerajaan berjiwa rakyat di negeri itu atau tidak.

Dalam kenyataan media sempena Hari Malaysia, Guan Eng berkata, usaha Pakatan dalam menjadikan Pulau Pinang lebih bersih, hijau dan selamat sepanjang tiga tahun setengah mentadbir negeri itu seharusnya sudah menampakkan perubahan dari segi pemikiran dan keyakinan rakyat.

"Warga Pulau Pinang semakin yakin dan optimis terhadap masa depan kerana mereka boleh bergantung kepada kerajaan berjiwa rakyat yang mendengar kata rakyat, melakukan kerja untuk rakyat dan memberi harapan untuk masa depan yang lebih cerah," katanya.

"Sesungguhnya tiada pengganti bagi prestasi, produktiviti dan kecekapan," kata beliau kenyataan tersebut.

Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang diketuai Guan Eng telah menjadi mangsa serangan bertali arus UMNO di media serta jalanan.

UMNO sebelum ini mendakwa Guan Eng sebagai anti Melayu, anti Islam serta bersubahat dalam perjudian dan menyatakan kerajaan Pakatan sebagai korup sebaliknya tidak satu pun tuduhan tersebut terbukti benar.

Guan Eng yang memperjuangkan dasar ketelusan selari dengan 'buku jingga' Pakatan Rakyat telah berjaya merubah dasar korupsi UMNO BN sebelum ini.


"Perubahan yang paling besar dalam pemikiran telah berlaku ekoran daripada dasar kerajaan berjiwa rakyat Pakatan Rakyat yang menegakkan kedaulatan undang-undang. Di Pulau Pinang, dasar ketelusan yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri bermakna bahawa sebarang urus niaga tidak lagi memerlukan orang dalam atau orang tengah. Yang diperlukan hanya peraturan dan undang-undang," kata beliau.

Tambahnya, cita-cita Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia adalah untuk membanteras rasuah serta ketidakadilan dalam segenap lapisan masyarakat.

Beliau mahu semua bersepakat dalam semangat setiakawan untuk mencapai aspirasi bersama untuk keadilan, kebenaran, kebebasan, demokrasi dan kebajikan sosial demi masa depan Malaysia yang lebih cerah.

"Hanya dengan ekonomi yang bebas daripada rasuah boleh kita memastikan bahawa rakyat akan makmur dan menerima manfaat. Marilah kita mengazamkan masa depan yang bebas daripada ketakutan dan kronisme. Marilah kita mencita-citakan masa depan di mana semua lapisan masyarakat dan kaum, sama ada Melayu, India, Cina, Kadazan atau Iban, akan dianggap sebagai saudara senegara tanpa sebarang diskriminasi." tambahnya. -tvsnews



5 Tahun Penjara Untuk Penembak Aminul-Rasyid. Cukupkah Untuk Menyedarkan Polis?

Posted: 15 Sep 2011 04:36 AM PDT

Kematian Aminul: Kpl Jenain dihukum 5 tahun penjara

Koperal Jenain Subi, 49, hari ini dijatuhi hukuman lima tahun penjara setalah didapati bersalah atas tuduhan menyebabkan kematian remaja Aminulrasyid Amzah.

Mahkamah Sesyen Shah Alam mendapati Jenain bersalah atas tuduhan tersebut mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan.

Hakim Latifah Mohd Tahar turut menetapkan jaminan sebanyak RM10,000.

Katanya, pendakwaan telah berjaya membuktikan bahawa peluru yang menyebabkan kematian pelajar sekolah itu merupakan salah satu daripada 21 butir peluru yang ditembak oleh Jenain menggunakan selaras senapang submesin-gan.

Pendakwaan telah membuktikan demikian dengan melangkaui keraguan munasabah, katanya.

Menurutnya lagi, seorang pegawai polis sepatutnya tahu bahawa tembakan pada tetapan automatik itu adalah berbahaya dan boleh menyebabkan kematian.

Berdasarkan kenyataan anggota polis yang turut bertugas ketika insiden itu berlaku, mahkamah turut mendapati bahawa Jenain tidak perlu melepaskan tembakan berkenaan memandangkan motokar yang dipandu Aminulrasyid telahpun dipandu dengan perlahan.

Aminulrasyid telahpun hampir tiba di rumahnya di Seksyen 11, Shah Alam dalam kejadian tersebut apabila beliau maut akibat tembakan bertalu-talu oleh anggota polis yang mengejarnya itu.

Pendakwaan dijalankan oleh timbalan pendakwa raya, Mohd Dusuki Mokhtar, Idham Abd Ghani dan Adilla Ahmad, manakala Jenain diwakili peguam M Athimulan, Salim Bashir dan Halim Ashgar Mohd Hilmi.

Turut hadir di mahkamah hari ini ialah peguam kepada keluarga Allahyarham, N Surendran dan juga anggota keluarga mangsa yang dilihat mengalirkan air mata ketika keputusan dibacakan hari ini. -mk

Ulasan GB

Sama dengan beberapa kes kematian yang lain yang disebabkan oleh anggota polis, pada awalnya dahulu, kematian Aminul-Rasyid seperti tidak mendapat pembelaan. Hampir kesemua jari dan tangan menuding mangsa (Aminul-Rasyid) sebagai pesalah sehinggalah keluarga mangsa tetap dengan pendiriannya menuntut keadilan.

Memadaikan 5 tahun untuk seorang yang sudah disahkan "membunuh"?

Aminulrasyid telahpun hampir tiba di rumahnya di Seksyen 11, Shah Alam dalam kejadian tersebut apabila beliau maut akibat tembakan bertalu-talu oleh anggota polis yang mengejarnya itu.


GB sudah ulas sebelum ini di entri setahun lalu. Petikan:

Penggunaan kekerasan dan senjata api secara melulu oleh anggota polis sewajarnya disemaksemula dan perlu ada garis panduan yang lebih ketat mengenainya sekalipun di atas alasan membenteras jenayah.

Kes adik Aminul-Rasyid, kes Suwandi dan Azman di Terengganu jelas menunjukkan polis telah bertindak secara wewenangan dengan menggunakan senjata api dan rakyat telah melahirkan rasa marah serta tidak puashati terhadap apa yang disifatkan penyalahgunaan kuasa oleh anggota polis terutama kepada orang awam.

Modus operandi "menembak mati supaya mudah tidak lagi dibebankan dengan pembuktian di mahkamah" perlu dihentikan segera kerana ia adalah satu tindakan pengecut yang mana polis dilihat tidak mahu bertanggungjawab di atas tindakan mereka sendiri.

PDRM perlu menghormati hak untuk hidup setiap manusia semasa menjalankan tugas. Dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia, Artikel 3 menyatakan bahawa "Setiap orang berhak untuk hidup" dan Artikel 5 menyatakan bahawa "Tiada sesiapa pun boleh dikenakan seksaan atau layanan atau hukuman yang zalim, tidak berperikemanusiaan."

Artikel 4 dalam Prinsip Asas Penggunaan Kekerasan dan Senjata Api oleh Pihak Penguatkuasa 1990 (Basic Principles on the Use of Force and Firearms by Law Enforcement Officials) oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyatakan bahawa "Pegawai-pegawai pihak penguatkuasa, dalam menjalankan tugas seboleh mungkin menggunakan cara tidak keras sebelum terpaksa menggunakan kekerasan dan senjata api."

Mengikut statistik rasmi kerajaan, antara tahun 2007 hingga 2009, terdapat sebanyak 183 nyawa dikorbankan akibat ditembak mati oleh polis.

SUARAM sebelum ini telah menggesa pihak polis untuk menggunakan alternatif lain selain daripada senjata api dalam operasi penangkapan suspek penjenayah. Malah, rakyat risau dan bimbang dengan penggunaan senjata api oleh pihak polis khususnya, kerana sehingga hari ini tiada satu mekanisme dan akauntabiliti dalam kes-kes penggunaan senjata api oleh pihak polis.


Tiada ulasan: