Ahad, 25 September 2011

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Najib berbasikal pula...

Posted: 25 Sep 2011 02:53 AM PDT


Senyum... tak perlu kata apa-apa...

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini menyertai kira-kira 5,000 pelajar sekolah mengayuh basikal sejauh tujuh kilometer dalam program Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran di Straits Quay, Tanjong Tokong di sini.


Najib yang tiba di tempat permulaan di sini pada jam 7.25 pagi, disambut oleh kira-kira 20,000 pelajar sekolah serta Ketua Menteri Pulau Pinang,Lim Guan Eng, Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri,Datuk Zainal Abidin Osman.

Nampak tak gambar Guan Eng kat atas tu? dia tersegih bukan tersenyum lagi..

Sebenarnya projek ini adalah usaha sebuah penerbitan surat khabar berbahasa Cina yang aku terlupa namanya tujuannya adalah untuk membantu mengumpul dana bagi membantu pembelajaran di Sekolah sekolah Cina.Mereka bercadang untuk mengumpulkan RM15Juta untuk 15 sekolah rendah..

Cadangan telah dikemukakan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dengan penyertaan hampir mencecah 5000 peserta dan beliau telah diminta untuk 'flag-off' peserta.

Apabila terpandang jumlah penyertaan yang begitu besar dan dana yang mahu dikumpul juga besar, Guan Eng telah telah memanjangkan permintaan tersebut kepada Najib.. kan Najib gila publisiti.. mesti dia terima punyalah..

Dengan syarat sumbangan datang atau diusahakan oleh Najib.

Bagai dijangka.. Najib menerima dan menjanjikan sumbangan, lalu program dinamakan Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran.

Pasal itulah Guan Eng tersengih... tak perlu pening kepala mana nak tolong cari RM15Juta tu.. Najib kan ada..

Mahal harganya yang Najib perlu bayar untuk berbasikal tu sebenarnya..



Najib cycles with 5,000 students, gives RM15m to Penang Chinese schools

GEORGE TOWN, Sept 25 — Datuk Seri Najib Razak cycled seven kilometres with 5,000 Penang schoolchildren and handed RM1 million each to 15 Chinese schools here under the "1 Malaysia Charity Ride for Education 2011" today.

Some 20,000 schoolchildren greeted the prime minister on his arrival at the Straits Quay in Tanjong Tokong here, Bernama Online reported.



Penang Chief Minister Lim Guan Eng, Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon and Penang Umno Liaison Committee chairman Datuk Zainal Abidin Osman were present.



Najib recounted before flag-off that the programme reminded him that he last rode a bike when he was a child fifty years ago, when he rode from the prime minister's residence (his father was prime minister then) at Perdana Lake Gardens to the National Mosque to buy nasi lemak.

The prime minister said lightheartedly he practiced for the event by riding in the hotel lobby he was at. He said the hotel staff thought he was a little "crazy" riding the bicycle in the corridors.

Najib said the cycling programme meant a lot to him since it was in line with his 1 Malaysia concept, which cut across race and religious lines, bringing families together.

He said it was a noble cause that the programme set to collect RM15 million for 15 Chinese secondary schools, five of them private. The money came from the public and 1MDB.

The cheques were handed to SMJK Chung Ling Butterworth, SMJK Jit Sin, SMJK Chung Ling, SMJK Heng Ee, SMJK Phor Tay, SMJK Perempuan Cina, SMJK Union, SMJK Convent Dato Keramat, SMJK Chung Hwa Confucian, SMJK Sacred Heart, Chung Ling (Private) High School, Jit Sin Independent High School, Penang Chinese Girls High School (Private), Phor Tay (Private) High School and Han Chiang High School.

The event was organised by Kwong Wah Yit Poh and sponsored by 1MDB.

The prime minister also presented 5,000 bicycles at the participating students.

Tourism Minister Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, Dr Koh, Lim, Kwong Wah Yit Poh chairman Datuk Ong Gim Huat and Penang state executive councillors, were in attendance.

Koh, who is also Penang Barisan Nasional chairman, was unfortunately involved in a minor accident at Pantai Molek during the event.

Koh said he was not able to brake and avoid collision with two bikes which had knocked into each other in front of him.




The Malaysian Insider

Gambar Bas dinaiki Najib di Perak..

Posted: 24 Sep 2011 09:07 PM PDT



Jumpa juga akhirnya gambar bas yang dinaiki oleh Najib dan Rosmah semalam, aku dah agak Najib dan Rosmah pasti tak sanggup untuk menaiki bas yang gambarnya seperti diatas..


Semalam kebanyakkan portal Online menyiarkan berita tentang Najib naik bas dalam lawatannya ke Perak.

Kata Najib "Dulu naik kereta kali ini kita naik bas jumpa rakyat, mesejnya nak rasa bagaimana tidak ada protokol antara pemimpin dan rakyat.

"Tak boleh pisah antara satu sama lain dan ini akan bawa pemimpin dekat dengan rakyat," katanya pada acara pertama lawatannya iaitu jamuan Aidilfitri bersama Perdana Menteri di Taman Soon Choon di Ipoh – berita sepenuhnya sila baca di SINI

Aku sangka Najib dan Rosmah menaiki bas eksress yang mempunyai tiga tempat duduk satu baris yang boleh dianggap sebagai mewah juga.. contohnya seperti gambar bas di bawah..



Rupa-rupanya sangkaan aku meleset.. korang tengoklah gambar Najib dan Rosmah di dalam bas dibawah…



Betul kata Najib "Tak boleh pisah antara satu sama lain (satu sama lain tu maksudnya Najib dan Rosmah) dan ini akan bawa pemimpin dekat dengan rakyat (Bas mewah ini akan membawa Najib mendekati rakyat),"


Berita berkaitan..

Najib Teruja Naik Bas Bertemu Rakyat

BATU GAJAH: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu teruja dengan pengalaman pertamanya menaiki bas dalam rangka lawatan kerjanya ke Perak bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor serta anggota rombongan yang lain.

"Sangat mengujakan, kita cuba konsep "Bus Tour"... setakat ini saya rasa seronok sebab dalam bas ini suasananya cukup mesra dan riang kerana bersantai.

"Kita asyik bergurau antara satu sama lain, dan tidak rasa letih. Dalam perjalanan, banyak perkara yang boleh dibincangkan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival 1Malaysia di Tanjung Tualang di sini, Sabtu.

Menurut Najib, pihaknya akan melihat kemungkinan untuk terus menggunakan konsep lawatan kerja menggunakan bas pada masa akan datang kerana ianya berbeza dan menyeronokkan.

Lima buah bas digunakan dalam lawatan kerja Najib ke Perak itu bermula dari Ipoh ke Gopeng sehingga ke Sungai Siput sejauh kira-kira 50 km untuk bertemu rakyat pelbagai bangsa termasuk masyarakat Orang Asli di Lasah, Sungai Siput.

Turut serta dalam rombongan itu ialah Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. -BERNAMA

Hudud: Keris UMNO tikam tuan.

Posted: 24 Sep 2011 08:40 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Sept ─ Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan tindakan Umno menyerang PAS dengan isu hudud ibarat "keris makan tuan" apabila menerima tentangan daripada parti komponen perikatan itu.

Mohamad mendakwa sejak isu itu muncul semula minggu lalu, pelbagai percanggahan pandangan antara pemimpin Umno turut diketengahkan, menyebabkan parti komponen BN mula meragui pendirian Umno.


"Mungkin pemimpin tertinggi Umno fikir isu hudud boleh kuatkan kembali perpaduan BN.

"Tiba-tiba keris makan tuan apabila MCA dan Gerakan mengugut mahu keluar BN kerana isu hudud," kata beliau (gambar) dipetik Harakahdaily hari ini.

Mohamad berkata isu hudud membuktikan Umno tidak pernah belajar daripada sejarah.

"Sejak berpuluh-puluh tahun terutama selepas PAS kembali memerintah Kelantan pada 1990, Umno mempermain-mainkan isu hudud untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam kepada PAS.

"Tiba-tiba hari ini, Umno yang ditolak oleh majoriti pengundi bukan Islam," kata beliau sambil menambah, "lebih buruk lagi, parti-parti di dalam BN pula berbalah sesama sendiri kerana hudud."

Kelmarin, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek serta pemimpin-pemimpin parti berkenaan sepatutnya sudah mengetahui pendirian Umno berhubung hukum hudud dan ia tidak perlu dijadikan isu.

Muhyiddin berkata pendirian Umno adalah sama seperti dahulu dan perkara itu sepatutnya tidak berbangkit di kalangan parti komponen Barisan Nasional (BN) kerana ia berbeza dengan PAS.

"Isu yang disebutkan oleh Chua tak berbangkit. Jangan timbul syak wasangka dalam pemikiran masyarakat Cina dan lain-lain termasuk masyarakat Islam tentang perkara itu.

"Bagi saya, pendirian yang kita ambil itu bukan baru tetapi sejak beberapa kepimpinan sebelum ini," katanya mengulas kenyataan Dr Chua bahawa MCA akan keluar daripada BN jika Umno melaksanakan hukum Hudud.

Sehubungan itu tegas Mohamad, PAS tidaklah terdesak untuk menggunakan isu hudud dengan harapan isu interpretasinya terhadap sejarah akan tenggelam ketika Umno dan BN semakin berbalah sesama sendiri.

"Umno dan BN semakin berbalah sesama sendiri kerana tindakan mendakwa saya.

"Bukan setakat kenyataan kenyataan Naib Presiden MCA sahaja yang memberikan gambaran kerajaan (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) tidak cerdik kerana pendakwaan tersebut, malah beberapa tokoh Umno sendiri menemui dan menghubungi saya secara peribadi menyatakan rasa tidak setuju terhadap serangan-serangan seperti histeria semata-mata kerana interpretasi sejarah," kata beliau.

Semalam, Naib Presiden MCA Gan Ping Sieu berkata, tindakan mendakwa Mohamad boleh memberi negatif tanggapan terhadap kerajaan.

Mohamad seterusnya berkata, walaupun kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad cuba memberikan gambaran yang negatif terhadapnya, "tetapi orang melihat kenyataan bekas Perdana Menteri mendedahkan sifat tidak cerdik kerajaan Najib kerana pendakwaan itu."


The Malaysian Insider

Tiada ulasan: