Khamis, 15 September 2011

Ajijoi

Ajijoi


"Saya kenal siapa Mat Indera, saya lama berkawan dengannya" - Pak Majid

Posted: 14 Sep 2011 04:33 PM PDT

click to see full-size image


IPOH: "Saya kenal siapa Mat Indera, saya lama berkawan dengannya semasa saya berada di Johor". "Mat Indera bukan komunis, dia perjuang kemerdekaan, dia terlibat dengan Parti Kebangsaaan Melayu Malaya". Demikian ditegaskan oleh Abdul Majid Saleh, yang lebih dikenali Pak Imam Majid, seorang pejuang kemerdekaan yang berani menentang penjajahan Inggeris sehingga beliau dipenjarakan pleh Inggeris selama tujuh tahun.
Menceritakan kisah perjuangannya ketika dikunjungi oleh Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak Dr Muhaimin Sulam bersama Unit Media PAS di kediaman rumahnya semalam, beliau memberitahu beliau bersama Ismail Kali menubuhkan PKMM di Perak, iaitu di Sungai Lesung, Tapah. Beliau telah bergerak ke serata negeri untuk melebarkan pengaruh PKMM. Kemudian beliau telah berpindah ke negeri Johor dan terlibat secara aktif mengembangkan PKMM di Johor. PKMM telah berkembang ke seluruh daerah di Johor. 

Semasa beliau aktif menggerakkan PKMM di Johor itulah beliau kenal dengan Mat Indera."Mat Indera itu lulusan agama, dia mengajar agama, saya selalu bertemu dengannya," ujar Imam Majid. Sehubungan itu beliau menafikan sekeras keras dakwaan pihak Umno dan media pro Umno yang mengaitkan Mat Inera dengan komunis dan menyifatkan ianya satu pembohongan dan fitnah besar yang kepada pejuang kemerdekaan itu. Menurutnya, penjuang menentang penjajah dan berjuang untuk membebaskan negara ini dari cengkaman dipelopori pejuang pejuang terdahulu termasuk pejuang pejuang dari PKMM, saperti Dr Burhanudin Al Helmi, Ustaz Abu Bakar Baqir dan ramai lagi ahli ahli dan pejuang PKMM. "Umno buat apa ketika itu, Umno tidak buat apa apa, Umno sebenarnya penakut," ujarnya. 

Menurutnya lagi, malah Umno pula yang menentang PKMM, Umno rapat dengan Inggeris, kerana itu Umno bukan musuh Inggeris, sebaliknya PKMM adalah musuh Inggeris. "Saya ingat dalam penangkapan ahli ahli dan pejuang kemerdekaan tidak kurang 86,000 telah ditangkap oleh Inggeris dan `disumbat' dalam penjara dan kem-kem tahanan. Beliau sendiri dimasukkan ke kem-kem tahanan dari satu tempat ke satu tempat di Johor, Singapura, Melaka dan Perak. "Mana ada orang Umno yang ditangkap oleh British , Umno itu pengecut" ujarnya. 

Mengenai hubungannya dengan Dr Burhanuddin Al Helmi, beliau memberitahu Dr Burhanuddin adalah rakan rapatnya semasa berada di Singapura. Beliau begitu kagum dengan Dr. Burhanudin yang dianggapnya seorang pemimpin yang hebat dan menguasai banyak bahasa. Pak Imam Majid semakin yang semakin uzur masih mampu mengingat kisah perjuangan beliau bersama rakan rakan menentang Inggeris.



DS Nizar menziarahi Pak Majid

Sebelum daripada ini, DS Nizar telah sempat menziarahi Pak Majid dirumah anaknya. DS Nizar yang baru sahaja pulang daripada Mesyuarat Pas Pusat di Kuala Lumpur, telah sudi meluangkan masa untuk menziarahi pejuang kemerdekaan ini yang semakin uzur dilewat usianya.

Sungguhpun kelihatannya lemah, namun tidak pada semangatnya. Pak Majid dengan suara yang kedengarannya tenggelam timbul, nyata masih mempunyai ingatan yang kuat mengenai zaman perjuangannya menentang penjajah. 

Sebaik sahaja topik tersebut diutarakan, Pak Majid akan mengimbau kembali saat-saat itu dengan sepenuh tenaga dan semangat. Masih banyak peristiwa-peristiwa dan juga nama-nama yang melekat kuat diingatannya. Satu persatu akan dihuraikan dengan baik.

Pak Majid juga telah menghasilkan banyak buku-buku sejarah perjuangan kemerdekaan. Semoga jasa memperjuangkan kemerdekaan negara oleh Pak Majid dan juga rakan-rakannya yang lain tidak dilupakan begitu sahaja. Lebih malang lagi, jasa-jasa mereka ini telah ditutup dengan sejarah negara yang direka-reka untuk kepentingan pihak-pihak tertentu sahaja.



DS Nizar membacakan selawat syifa'

DS Nizar sedang meneliti antara buku-buku tulisan Pak Majid

Pak Majid menceritakan sesuatu mengenai buku tulisannya


Umno Seremban bergusti dalam mesyuarat

Posted: 14 Sep 2011 03:57 PM PDT

Tiada ulasan: