Ahad, 7 Ogos 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


TERKINI : Sekitar OPERASI MENYELAMAT Tanah Runtuh, 3 TERKORBAN

Posted: 07 Aug 2011 10:51 AM PDT

Anggota penyelamat bertungkus lumus mencari dan mengesan mangsa yang terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Pahang yang berlaku kira-kira jam 5.45 petang tadi.


Anggota penyelamat bertungkus lumus mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Pahang yang berlaku kira-kira jam 5.45 petang tadi.



CAMERON HIGHLANDS: Tiga wanita terbunuh manakala tiga lagi, dua lelaki dan seorang wanita, cedera parah dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Brinchang di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands, DSP Wan Mohd Zahari Wan Busu, berkata kejadian pada 5.45 petang semalam berlaku semasa hujan lebat.

Ketiga-tiga mangsa yang terbunuh belum dikenal pasti manakala yang cedera ialah Bah Anjang Besar a/l Alang, 39, Serry Priary a/p Saari, 15, dan Ali Hassan, 50.

Tiga lagi mangsa dikhuatiri tertimbus terdiri daripada dua lelaki dan seorang wanita.

Pasukan bomba menemui mayat mangsa pada kira-kira 6.15 petang manakala dua yang cedera parah berjaya dikeluarkan kira-kira 20 minit kemudian.

ANGGOTA bomba dan penyelamat menggunakan jengkaut untuk mengeluarkan enam lagi mangsa yang tertimbus.



Anggota penyelamat membawa mangsa yang terperangkap dalam kejadian tanah runtuh ke dalam ambulan untuk di hantar ke Hospital Sultanah Hajah Kalsom, Tanah Rata di sini malam ini.



Mayat wanita dan dua yang cedera itu dihantar ke Hospital Sultanah Hajjah Kalsom di Tanah Rata di sini.


Mangsa ketiga yang cedera, Ali dijumpai oleh pasukan penyelamat pada kira-kira 11.25 malam tadi dan dimasukkan ke hospital sama.

Dua lagi mangsa yang terkorban dijumpai pada kira-kira 12.25 tengah malam dan 12.35 tengah malam tadi.

Wan Mohd Zahari berkata tiga rumah terbabit dalam kejadian itu.

Lebih 100 anggota polis, bomba, Jabatan Pertahanan Awam dengan bantuan penduduk menjalankan usaha mencari sehingga tengah malam tadi.

Perkampungan berkenaan terletak kira-kira 2 kilometer dari Jalan Brinchang ke Tanah Rata dan pasukan penyelamat terpaksa berjalan kaki masuk ke kawasan kejadian.

Kredit - BERNAMA

Isu GEREJA Dan JAIS Untuk TUTUP ISU IC BIRU : Hj Hadi

Posted: 07 Aug 2011 04:21 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 Ogos -- Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hassan Mohd Ali memasuki Bangunan PAS Pusat pada Mesyuarat Bulanan di Jalan Raja Laut di sini, hari ini. Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata PAS tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan menyokong atau menyalahkan mana-mana pihak sebelum mendapat penjelasan terperinci berhubung perkara ini.

"PAS akan berjumpa secara langsung dengan Jais dan pihak gereja apabila mereka memberikan tarikh.


"PAS mesti mendapatkan penjelasan daripada pihak yang berkenaan dan tidak timbul kenyataan sokong mana-mana pihak," kata beliau pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat ahli jawatankuasa pusat di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas tindakan Jais melakukan pemeriksaan terhadap Majlis Makan Muhibah di Gereja Methodist, Damansara Utama, baru-baru ini.

Katanya, PAS akan berhubung dengan pihak Jais dan gereja mengikut tarikh yang sesuai untuk mendapat gambaran dan penjelasan langsung mengenai pemeriksaan tersebut.

"Selepas jumpa, baru buat keputusan," ujarnya.

PAS, jelasnya menyerahkan kepada Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk tindakan selanjutnya berhubung pemeriksaan Jais itu.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bercakap selepas mesyuarat Bulanan di Jalan Raja Laut di sini, hari ini.

Ditanya pendirian PAS terhadap Dr Hassan, Ustaz Hadi berkata parti telah mendengar penjelasan beliau dalam mesyuarat dan berpuas hati dengan penjelasannya.

"Kita tak bincang apa-apa ketetapan pun terhadap Dr Hassan dan beliau datang hari ini kerana menghadiri mesyuarat ajk, bukan kerana dipanggil," jelas beliau.


Beliau turut mendakwa isu ini sengaja dibesar-besarkan untuk menutup isu penduduk tetap (PR) diberi kad pengenalan biru dan didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

"Kita tahu isu ini sengaja ditimbulkan untuk menenggelamkan isu pemberian kad pengenalan (biru) kepada penduduk tetap.


"Tapi PAS akan terus turun ke medan bagi mendapatkan penjelasan kedua-dua pihak," katanya.

Sementara itu Ustaz Hadi memberitahu mesyuarat hari ini tertumpu kepada persiapan PRU ke-13 khususnya mengenai isu pembersihan dalam sistem pilihan raya.

"PAS bincang tentang PRU walaupun tarikh pilihan raya masih menjadi teka-teki.


"Daftar pemilih masih tidak bersih dan kita mahu daftar pemilih dibersihkan segera," katanya.


Kredit : Harakah

MP Kota Belud TIPU KAMI : Orang Asli

Posted: 06 Aug 2011 11:28 PM PDT


KOTA BELUD: Orang asli di Kampung Rampayan Ulu di sini yang telah menaruh kepercayaan kepada Ahli Parlimen tempatan Abdul Rahman Dahlan, baru-baru ini difahamkan bahawa beliau kononnya telah 'menjual' tanah mereka kepada syarikat swasta.

Penduduk asli beragama Islam yang dikenali sebagai Iranuns, mendakwa bahawa Ahli Parlimen UMNO Rahman telah 'menyokong' dengan tawaran sebuah syarikat tempatan untuk mengambil alih 1,200 hektar hak-hak tanah adat mereka (NCR) di kampung.

Pendedahan penduduk kampung tersebut telah mengejutkan banyak pihak, kerana sehingga kini hanya hak tanah adat NCR masyarakat Kadazan Dusun sahaja yang dipijak-pijak oleh syarikat-syarikat yang mempunyai hubungan yang kuat dengan berkuasa negeri.

Menurut penduduk kampung, Rahman turut berada di pejabat tanah ketika tawaran syarikat ini telah diluluskan.

"Kami mempunyai salinan surat sokongan itu dan kami mendapati bahawa MP berada di sana apabila Jawatankuasa Penggunaan Tanah Daerah (LUC) yang telah meluluskannya pada bulan Ogos 2010, iaitu rancangan untuk memberikan tanah kepada syarikat itu, mengatasi tuntutan-tuntutan NCR kami.


"Kes ini kini di atas meja Ketua Menteri, perkara-perkara tanah adalah bidang kuasa negeri.


"Kami sedang menunggu apakah tindakan KM untuk menyelesaikan pantas hal ini," kata Akim Salleh, timbalan pengerusi jawatankuasa tindakan kampung bersama, Jawatankuasa Bertindak Tanah Warisan Kg Rampayan.

Akim memberitahu kepada FMT bahawa penduduk kampung juga mungkin akan menulis surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak lama lagi kerana ia melibatkan pemimpin-pemimpin kerajaan.

Akim juga berkata bahawa dia telah menerima sepucuk surat yang ditandatangani oleh Setiausaha Suhakam, Jasmih Selamat pada hari Jumaat yang meyakinkan penduduk kampung bahawa suruhanjaya hak asasi manusia akan menyiasat isu tersebut kerana ia berkenaan hak-hak NCR mereka dan hak asasi penduduk asli.

Lebih 'perjanjian'

Akim yang bekerja sendiri,  54, berkata beliau sedih kerana mereka telah mempercayai Rahman dan meminta beliau menjadi orang tengah untuk menyelesaikan masalah mereka.

Rahman, menurut Akim, telah bersetuju untuk membantu tetapi tidak pernah benar-benar mengambil langkah-langkah untuk mencari penyelesaian.

"Dia (Rahman) berkata satu perkara di hadapan kita, tetapi melakukan perkara berlainan di belakang kami ... Saya sedih," keluh Akim.

Menurut Akim syarikat itu adalah diterajui oleh dua usahawan wanita dari Putatan.

Beliau berkata syarikat itu dikatakan mempunyai rancangan untuk projek pelancongan di atas tanah NCR mereka, yang terletak berdekatan pantai yang indah dan bersih di Rampayan.

"Terdapat juga cakap-cakap bahawa mereka mahu mengambil lebih banyak tanah di kawasan berhampiran seperti Kampung Sarang ... kita tidak tahu apa yang akan berlaku," katanya.

Rampayan dan Sarang terletak di bawah DUN Tempasuk yang kini diwakili oleh Musbah Jamli dari UMNO. Sementara itu, FMT mengetahui bahawa terdapat juga tuduhan terhadap Musbah kerana menyokong syarikat terbabit.

Musbah, menurut penduduk tempatan, tidak agresif mempertahankan hak-hak pribumi ke atas tanah mereka.
Pemerhati tempatan di sini berkata isu tanah Rampayan mempunyai potensi menjadi undi protes terhadap parti pemerintah Barisan Nasional dalam pilihan raya umum yang akan datang jika tidak diselesaikan mengikut kehendak NCR kaum asli.


Kredit : FMT

BONGKAR!! : BN Bayar FBC Media USD 5 Juta Pada Tahun PERTAMA Untuk Promosi NAJIB

Posted: 06 Aug 2011 09:28 PM PDT

Alan Friedman, Pengerusi dan entrepreneur di belakang FBC Media


Sarawak Report telah mendedahkan bagaimana tokoh politik BN, termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdullah Badawi, Musa Hitam dan Taib Mahmud, syarikat membayar penyiaran Media FBC bagi mendapat publisiti positif secara haram di dalam berita TV secara global.

Sekarang kami akan mendedahkan bahagian gelap di dalam kempen ini. Kontrak yang sama termasuk satu siri kempen blog negatif yang disasarkan terhadap musuh-musuh politik BN. Semua helah kotor ini, sudah tentu telah dilakukan dengan menggunakan wang pembayar cukai Malaysia!



Butiran Kontrak FBC Media

Sarawak Report mempunyai maklumat eksklusif kontrak yang dipersetujui di antara FBC Media dan Tan Sri Abdul Taib Mahmud, yang merangkumi komitmen sebagai dalang perang siber terhadap pengkritiknya di dalam talian terhadap kerajaan Ketua Menteri yangv, seperti blog ini.

Dalam satu surat Pengerusi FBC Media, Alan Friedman, kepada Ketua Menteri pada bulan Januari lalu yang berikrar untuk "membantu dalam menangani persepsi palsu dan negatif yang telah disebarkan di dalam dan di luar negara" dan menyatakan bahawa dia mempunyai "peralatan dan pengalaman di peringkat antarabangsa untuk menjadikannya perbezaan yang tulen dan nyata".

Alat-alat yang dimaksudan oleh Friedman ialah "laporan televisyen dan temu bual dengan diri anda ditambah dengan lawatan media dan laman web di dalam talian serta blog khas yang harus menyediakan liputan mesej positif mengenai anda dan Sarawak kepada media Barat".

Ketua PR/ produksi syarikat menjelaskan kepada Ketua Menteri bahawa dia akan "bekerja dengan kedua-dua mesej yang positif untuk menangkis persepsi negatif dan salah yang telah berleluasa seperti perkara-perkara berkaitan alam sekitar seperti Empangan Bakun, balak, perlombongan dan kelapa sawit. Kami juga akan melawan tuduhan-tuduhan palsu yang telah dibuat mengenai rasuah."

FBC kemudian akan beusaha untuk "melantun kembali" ke dalam Akhbar Sarawak dimana "pengiktirafan antarabangsa ini, sekali gus akan membawa hasil yang positif kepada rakyat Sarawak untuk melihat". Dalam erti kata lain, beliau akan menipu rakyat di Sarawak dengan publisiti rekaan (yang dibiayai oleh wang pembayar cukai) supaya mereka menyangka bahawa dunia kagum dengan Taib!

World Debate BBC di Instanbul, diterbitkan oleh FBC Media dan menampilkan Najib Razak


Dalam proposal kontrak yang dilampirkan, jumlah bayaran yang mengejutkan sebanyak USD5 juta untuk tahun pertama sahaja, Friedman memperuntukkan USD 55,000 (RM165, 000) sebulan semata-mata untuk operasi blog. Untuk bayaran ini beliau menyediakan "strategi Online digital dan blog, penciptaan dan pengurusan laman web, blog dan artikel, laporan video on line".

Untuk bayaran lain RM 138,000 sebulan Friedman menambah untuk perkhidmatan "menjalin hubungan dengan akhbar dan lawatan blogger, wartawan, sokongan lawatan asing, penempatan temu bual, penulisan, penyebaran, latihan media, analisis media, pemetaan"!.

Tiada ulasan: