Khamis, 18 Ogos 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Raja Petra: Ingat ini, Ezam? [BM]

Posted: 18 Aug 2011 08:15 AM PDT

Sumpah hanya mainan bagi orang Melayu. Mereka akan berdiri di atas pentas atau pergi ke masjid untuk bersumpah sumpah mereka hanya untuk menunjukkan. Mereka tidak bermakna apa yang mereka bersumpah.Sumpah tidak perkataan dengan penuh mereka. Anda tidak boleh dipercayai ini sumpah lebih jauh daripada anda boleh membuang 'sumpah-Orang yang menawarkan diri'.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin


Saya tertanya-tanya sama ada Ezam Mohd Nor ingat kembali pada tahun 1999 apabila Pemuda KeADILan pergi di seluruh Malaysia untuk bersumpah sumpah atau Sumpah keramat. Sumpah mereka berjanji bahawa selagi ada bulan dan matahari di langit dan seperti yang lama kerana mereka telah hidup di dalam badan mereka, mereka akan mempertahankan keadilan dan kebenaran dan menentang pembohongan dan kejahatan dengan badan-badan mereka dan kehidupan mereka.

Anda boleh membaca sumpah penuh dalam Bahasa Malaysia di bawah.

Malah, ibu Ezam turut bersumpah sumpah, yang dicatatkan pada video dan diedarkan di seluruh Malaysia. Dan sumpah beliau adalah bahawa beliau melarang (haram) Ezam pernah menyertainya Umno. Dan orang Melayu percaya bahawa sumpah seorang ibu sangat kuat kerana, mereka juga percaya, bahawa syurga terletak di bawah kaki ibu anda.

Ini sumpah oleh semua orang-orang pemimpin Pemuda KeADILan, yang telah menyertai semula Umno, adalah dibuat di hadapan berpuluh-puluh ribu orang. Dan mereka melawat Malaysia untuk membuat sumpah ini.

Ia membuat satu tertanya-tanya kira-kira bernilai sumpah Melayu. Jika orang Melayu untuk bersumpah yang boleh kita ambil bahawa sumpah pada nilai muka? Nampaknya seperti Melayu sumpah tidak mempunyai nilai sebenar selain daripada sandiwara atau peringkat-play untuk kepentingan politik.

Mereka meminta Anwar Ibrahim untuk bersumpah sumpah bahawa dia tidak bersetubuh Saiful dan bahawa ia tidak dia dalam video lucah itu. Apakah maksud itu akan menjadi? Yang akan mencukupi untuk meyakinkan kami bahawa Anwar tidak bersalah? Saya tidak takut.

Sumpah hanya mainan bagi orang Melayu. Mereka akan berdiri di atas pentas atau pergi ke masjid untuk bersumpah sumpah mereka hanya untuk menunjukkan. Mereka tidak bermakna apa yang mereka bersumpah.Sumpah tidak perkataan dengan penuh mereka. Anda tidak boleh dipercayai ini sumpah lebih jauh daripada anda boleh membuang 'sumpah-Orang yang menawarkan diri'.

Itulah apa sumpah atau Sumpah keramat atau apa sahaja jenis-Sumpah (terdapat banyak jenis sumpah orang Melayu bermain-main dengan) telah dikurangkan kepada. Malah, lebih banyak mereka Sumpah, lebih mencurigakan kita menjadi di antara mereka. Orang-orang yang suka Sumpah banyak kelihatan orang-orang yang berdusta banyak dan yang perlu untuk menutup pembohongan mereka dengan display ini awam Sumpah.

Ini adalah menyedihkan kerana tanggapan yang dicipta lebih banyak anda Sumpah, anda adalah pembohong - bukan cara yang lain di seluruh. Jadi, jika orang Melayu kata 'Sumpah', maka kita boleh andaikan dia atau dia adalah seorang pendusta yang berdarah.


SUMPAH KERAMAT PEMUDA KEADILAN!

Sumpah Keramat Pemuda keADILan beriltizam untuk berdiri teguh berjuang menentang kezaliman dan menegakkan keadilan dengan ikrar :-

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Menyedari, Negara Terus Dilanda Kezaliman

Menginsafi, Umat Perlukan Perubahan

Mengakui, Keadilan Mesti Ditegakkan

Maka - atas nama kemuliaan dan perjuangan

Atas nama kesucian agama

Atas nama kedaulatan negara

Atas nama kehormatan Rakyat Jelata

Kami bersumpah - Selagi ada bulan dan matahari

Selagi hayat dikandung badan

Keadilan tetap kami pertahankan

Kebenaran tetap kami tegakkan

Kezaliman tetap kami benamkan

Pembohongan dan Sandiwara tetap kami hancurkan

Jiwa dan nyawa kami taruhkan

Inilah sumpah kami

Sumpah Keramat, Pemuda keADILan

Reformasi! Reformasi! Reformasi!

***************************************

Sumpah Keramat Keadilan Kedah

Tarikh : 10 Oktober 1999

Masa : 9.00 malam

Tempat : Padang Awam Taman Ria, Sungai Petani, Kedah.



Penceramah : 1. Sdr. Ezam Mohd Noor

2. Zahid Mat Arif

3. Hamdan Taha

4. Hamdan Taha

5. Mustafa Kamil Ayob

6. Lokman Nor Adam

7. Idrus Wan chik

8. Zuraidi Rahim

9. Gobalakrishanan

10. Low Chiew Chong



Pengerusi Majlis : Sdr. Hanafiah Man.

Sembah Hajat akan diadakan ditempat ceramah yang diketuai oleh Ustaz Dr. Badrul Amin.

*******************************************

RABU, 20 OKTOBER 1999. Aktiviti Jelajah Negara SUMPAH KERAMAT PEMUDA akhirnya sampai ke negeri Pahang Darul Makmur. Bertempat di Kg. Tengah, jalan antara Temerloh ke Triang, kehadiran orang ramai yang hampir 10,000 orang sekali lagi memberi kegentaran dan ketakutan kepada pemimpin-pemimpin (layakkah mereka digelar pemimpin?) Barisan Nasional, khususnya di Negeri Pahang. Seperti aktiviti SUMPAH KERAMAT PEMUDA di negeri-negeri lain, SUMPAH KERAMAT PEMUDA di Pahang juga diketuai oleh Saudara Ezam Mohd Nor, Ketua Pemuda keADILan Pusat.

Diiringi oleh barisan Exco Pemuda keADILan Pusat dan negeri-negeri seperti Saudara Hamdan Taha, Saudara Idrus Wan Chik, Saudara Zakir, Saudara Gobalakrishnan, Ustaz Badrul Amin, Saudara Zahid, Saudara Hanapiah Man, Saudara Lokman Nor Adam dan lain-lain lagi.Dari Pahang pula diketuai oleh Sdr Zakaria dan Naib Ketua Sdr Soleh Mohamad.

Kehadiran diserikan lagi dengan pemimpin-pemimpin barisan alternatif yang lain termasuk Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.

Di permulaan majlis, hujan mulai turun tetapi tiada seorang pun berganjak. Ketika Saudara Lokman memulakan ucapannya, guruh pun berbunyi. Ini disahut dengan seruan "takbir!!!" oleh beliau dan disambut dengan "Allahu Akbar" oleh para hadirin. Hujan berhenti di pertengahan majlis, nampaknya Tuhan gembira kerana hamba-hambaNya pada malam ini tahan kepada dugaan.

Satu isu ditimbulkan oleh Gobalakrishnan tentang mengapa sebuah lebuhraya boleh dibina oleh kerajaan menuju ke Bukit Tinggi Resort yang sudah tentunya MENGGUNAKAN DUIT RAKYAT semata-mata untuk memberi kemudahan kepada seorang yang bernama VINCENT TAN berniaga resort dan padang golfnya. Dan yang paling pelik, lebuhraya ini tidak mempunyai satu pun kaunter kutipan tol. Ini bukan sahaja satu bukti pembaziran duit rakyat, malahan juga satu tanda jelas penyalahgunaan kuasa Barisan Nasional demi kepentingan kroni-kroni pemimpinnya.

Kesemua pemimpin Pemuda keADILan pada malam ini memberi ucapan yang begitu bersemangat dan bertenaga menyebabkan laungan REFORMASI dan TAKBIR tidak putus-putus kedengaran memecah dingin malam Temerloh, mungkin mengejutkan tidur Dato' Sabaruddin Chik yang sudah sedia tidak lena. Saudara Hanapiah Man mendedahkan bahawa kesemua 23 cawangan keADILan di Perak didokong oleh bekas pemimpin Umno, membuktikan bahawa Umno Perak kalau pun bukan telah hancur lerai, mungkin sudah menjadi arang yang hanya boleh digunakan untuk menulis perkataan BN di dalam warna hitam!

Saudara Zahid sudah menjadi BEKAS cucu Ghafar Baba, Saudara Hamdan Taha pula terkilan kerana dua orang anak didik Anwar, Saudara Zahid Hamidi dan Sarip Jusoh kini hanya berdiam diri dan bersekongkol pula dengan rejim zalim lagi rakus, MAHATHIR dan DAIM semata-mata kerana mementingkan perut dan bawah perut mereka sahaja. Menceritakan pengalaman lima hari di dalam lokap, Ustaz Badrul Amin mengatakan usahkan lima hari, lima puluh hari, lima ratus hari, matipun beliau sanggup demi jihad menentang kezaliman ini kalau itulah harga yang terpaksa dibayar.

Majlis pada malam ini diselang dengan acara kemuncaknya iaitu SUMPAH KERAMAT PEMUDA keADILan yang dibarisi oleh pemimpin-pemimpin Pemuda keADILan Pusat, Negeri-negeri dan semua bahagian di Pahang. Dari setiap baris kata yang diucap, terpancar satu semangat perjuangan yang kental untuk menegakkan keADILan di bumi Malaysia ini, sehebat bunyi guruh yang berdentum tadi. Pengakhirannya, pemimpin yang ditunggu-tunggu, Saudara Ezam menyampaikan ucapan penutup. Sekali lagi Saudara Ezam mencabar Dato' Seri Najib menafikan dakwaannya bahawa kontrak pembelian jet-jet pejuang semasa beliau menjadi Menteri Pertahanan turut diiringi dengan perjanjian bahawa penggunaan jet-jet pejuang tersebut mestilah dengan kebenaran Kerajaan Amerika Syarikat.

Saudara Ezam juga mencabar TPM, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mendedahkan kontrak-kontrak yang diluluskan oleh beliau kepada seorang yang berpangkat BAPA MERTUA kepada beliau. Kemenangan Gus Dur, seorang Kiai dalam pemilihan Presiden Indonesia sekali lagi memberi kejutan kepada jantung MAHAthir. Kalau Indonesia boleh berubah mengapa kita tidak...?

Manipulasi undi pos: PAT hina empat bekas tentera

Posted: 18 Aug 2011 08:00 AM PDT


Mohd Adram Musa

Saya merasa terkejut terhadap kenyataan Penglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin yang telah menyalahkan Pemuda PAS kerana membuat sidang media berhubung dengan pendedahan empat orang bekas anggota tentera berkenaan undi pos di Pejabat PAS Pusat semalam.

Bekas anggota tentera tersebut adalah Mejar (B) Risman Mastor, Komando (B) Mohd Kamel Omar, En. Mohamed Nasir Ahmad dan Kamarulzaman Ibrahim.

Sebelum ini semasa Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, Pemuda PAS juga telah membawa Abu Bin Kassim di hadapan Pengerusi SPR Tan Sri Aziz Mohd Yusof untuk menerangkan pengalamannya berhubung dengan undi pos.

Tan Sri Zulkifeli bukan sahaja menuduh Pemuda PAS megambil kesempatan terhadap bekas anggota tentera malah menuduh sebagai kami sebagai pengkhianat.

Saya ingin mempertegaskan bahawa Pemuda PAS tidak pernah mempergunakan bekas anggota tentera untuk membuat pendedahan. Mereka datang dengan penuh sedar, insaf dan sukarela.

Mustahil bagi Pemuda PAS mampu mempergunakan bekas anggota tentera yang telah terdidik dengan displin dan jadi diri yang tinggi semasa dalam latihan dan perkhidmatan. Secara tidak langsung, Panglima Angkatan Tentera telah menghina ke atas empat anggota tentera tersebut.

Saya penuh yakin bahawa ada lebih ramai lagi bekas anggota tentera akan tampil kehadapan membongkar manipulasi undi pos pada masa akan datang. Pemuda PAS memberi peluang seluas-luasnya kepada mereka.

Sepatutnya selepas mendapat maklumat berkenaan manipulasi undi pos, Panglima Angkatan Tentara perlu mendapatkan maklumat secara langsung daripada ke empat-empat bekas anggota tertera terbabit. Kemudian tubuh satu badan penyiasat dan kemukakan satu cadangan kepada pihak kerajaan.

Menyalahkan pemuda PAS dalam hal undi pos adalah tindakan yang tidak cermat.

Sebagai sayap kepada sebuah parti politik, Pemuda PAS bertanggungjawab untuk memberikan pandangan berdasarkan pengalaman kami dalam Pilihanraya Kecil Bagan Pinang dan Sibu yang melibatkan undi pos.

Saya penuh yakin Panglima Angkatan Tentera tidak mendapat maklumat yang sebenar berhubung ruang manipulasi undi pos. Dewan Pemuda PAS bersedia pada bila-bila masa sahaja untuk menjelaskan ruang manipulasi dalam undi pos kepada Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin.

Kami bukan pengkhianat. Kalau kami pengkhinat maka kami tidak perlu membuka ruang diskusi kepada pihak Panglima Angkatan Tentera.

Dewan Pemuda PAS mengharapkan semua pihak terutamanya JPN, SPR dan ATM agar mengambil tindakan yang pro aktif bagi menjayakan satu reformasi dalam pilihanraya di negara kita. Semoga usaha semua pihak ini akan menutup semua ruang-ruang manipulasi dalam pilihanraya.
Penulis adalah Timbalan pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS

Menyikapi isu kemajmukan agama

Posted: 18 Aug 2011 07:30 AM PDT


Dr Maszlee Malik

Melihat kepada isu-isu yang sering timbul melibatkan JAIS, kita mendapati bahwa media, persepsi umum dan masyarakat non-Muslim seringkali amat negatif mengenai badan tersebut.

Hal ini disebabkan oleh bebanan sejarah (historical baggage) yang dipikul oleh JAIS selama mereka di bawah rejim BN. Isu terkini yang melibatkan persoalan gereja di Damansara Utama sebenarnya semakin meningkatkan persepi negatif masyarakat terhadap JAIS.

JAIS tidak boleh memaksakan masyarakat mengiktiraf mereka dengan memainkan sentimen 'murtad'. JAIS perlulah terlebih dahulu membezakan apakah reaksi negatif masyarakat terhadap mereka lewat insiden tersebut kerana imej dan tindakan JAIS, ataupun ia berkaitan isu murtad.

Dua perkara tersebut amat berbeza. JAIS tidak boleh mendakwa bahawa mereka adalah Islam, dan Islam adalah mereka.

Bertitik-tolak dari isu tersebut, sebagai pengamat sosial, saya tidak ingin menyentuh isu murtad ataupun bidang kuasa JAIS untuk bertindak mahupun isu sesetengah media yang dikatakan sebagai anti-Islam kerana didakwa salah melaporkan insiden berkenaan.

Apa yang saya ingin kemukakan ialah sesuatu yang lebih bersikap konstruktif dan menyeluruh.

Isu utama yang timbul selama ini ialah disebabkan persepsi masyarakat terhadap JAIS, serta kurangnya komunikasi JAIS sebagai autoriti agama di Selangor dengan komuniti agama-agama lain. Kita perlu sedar bahawa masyarakat Malaysia adalah masyarakat majmuk yang berbilang bangsa dan agama.

Di atas kesedaran itu, saya mencadangkan agar:


1) JAIS memerlukan rebranding daripada imej 'penguatkuasa' yang 'strict' kepada pasukan penyantun, daie, penyelamat dan pebimbing yang penuh kasih sayang. JAIS juga perlu keluar dari sikap menghukum kepada sikap membimbing dan bersama masyarakat.

2) JAIS memerlukan seorang liason officer yang boleh berbahasa Inggeris dan berimej 'mesra masyarakat' untuk mengetuai komiti 'hubungan masyarakat majmuk' sebagai perantara di antara JAIS dengan komuniti agama-agama lain di Malaysia. Komiti ini bertanggungjawab untuk mengadakan hubungan rasmi dan tidak rasmi di antara JAIS dengan komuniti agama-agama lain tanpa prejudis. Sebarang persoalan berhubung pertelingkahan agama mestilah diselesaikan oleh komiti ini dahulu sebelum 'enforcement' atau kekuasaan digunakan.

3) JAIS perlu memperkasakan NGO-NGO Islam, badan-badan kebajikan, masjid-masjid dan badan-badan dakwah dengan memberikan tauliah untuk mereka menerima zakat dan mengagihkannya kepada yang memerlukan setaraf LZS. Pendekatan non-state actors lebih dekat di hati masyarakat dan tidak mencerminkan hubungan di antara 'penguasa yang memberi' kepada 'rakyat yang meminta' seperti sekarang ini. Hubungan di antara badan-badan tersebut akan lebih berbentuk tolong-menolong, bantu-membantu dan dipenuhi dengan kasih sayang serta sifat caring and sharing.

4) JAIS perlu memperatkan hubungan dengan para akademik di dalam bidang perbandingan agama, sosiologi serta politik, dan menjadikan mereka panel penasihat berhubung isu kemajmukan agama di Malaysia. JAIS mestilah bersedia untuk menerima kritikan, cadangan dan berubah di dalam berhadapan dengan para akademik yang bersikap kritis, analitik dan konstruktif. Para akademik yang dipilih juga mestilah bukan di atas bendera parti atau kecenderungan politik, tetapi kerana kelayakan, kecekapan dan pengiktirafan yang mereka terima samada di peringkat antarabangsa mahupun nasional.

5) JAIS perlulah mengamalkan sikap keterbukaan di dalam kebersamaan dengan umat Islam dengan menegenepikan sentimen kepartian, kemazhaban dan juga kecenderungan pemikiran. Jika JAIS mewujudkan ramai musuh dalaman, usaha mereka untuk mempersembahkan Islam di dalam bentuk yang cantik kepada masyarakat akan terus menemui kebuntuan.

Penulis adalah Pensyarah, Uiniversiti Islam Antarabangsa

Apabila Menteri Sendiri Cakap Utusan Malaysia Menipu

Posted: 18 Aug 2011 06:51 AM PDT

Krisis UM: Laporan Utusan bukan suara presiden PKAUM, kata menteri


KUALA LUMPUR, 18 Ogos — Laporan Utusan Malaysia mengenai Universiti Malaya (UM) yang didakwa mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar, bukanlah kenyataan daripada Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM), Prof Madya Dr Azmi Shahrom.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata ini dimaklumkan sendiri oleh PKAUM dalam kenyataan media yang diberikan kepada beliau.

Bercakap kepada pemberita selepas melancarkan National Awareness Campaign: Education NKEA EPP 10-Building a Hospitality and Tourism Discipline Cluster di sini Khamis, menurutnya PKAUM melahirkan rasa kecewa kerana presidennya Prof Madya Dr Azmi Sharom, telah dipetik oleh akhbar itu sebagai jurucakap dan pendedah maklumat kepada isu yang dibangkitkan.

Bagaimanapun beliau hanya hadir pada sidang akhbar itu untuk melindungi hak anggota persatuan tersebut yang ingin bersuara, kata Khaled dipetik Bernama Online.

"Dr Azmi amat terkilan kerana terdapat pihak yang salah guna nama beliau. Malah PKAUM menafikan maklumat yang diberi dalam keratan itu sebagai kenyataan dan pendirian persatuan.

"Kenyataan yang disuarakan adalah pandangan ahli. PKAUM memohon kesilapan fakta diperbetulkan dan disiarkan oleh akhbar itu. PKAUM juga sentiasa menyokong usaha semua pihak untuk meletakkan UM sebagai universiti bertaraf dunia tanpa mengabaikan kakitangan," katanya ketika membacakan kenyataan media berkenaan.

Utusan Malaysia hari ini memetik Azmi sebagai berkata UM didakwa sedang mengalami krisis kemerosoton ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya Tan Sri Dr Ghauth Jasmon.

Sehubungan itu Khaled berata Dr Ghauth dijangka mengadakan sidang akhbar esok bagi memperjelaskan mengenai perkara tersebut.

Mengulas laporan akhbar berkenaan, beliau berkata hanya 123 orang yang meninggalkan perkhidmatan dan "bukan lari" dari UM, sebaliknya meninggalkan perkhidmatan kerana bersara atau meninggal dunia.

Ditanya sama ada UM mempunyai lebih daripada 80 peratus pensyarah luar seperti dilaporkan akhbar itu, Khaled berkata beliau menyerahkan kepada Dr Ghauth untuk menjelaskannya esok.

"Bagaimanapun kita memang menggalakkan setiap universiti mempunyai 15 peratus pensyarah luar," katanya.


kena kat batang hidung sendiri baru tahu kahkahkahkah!

Al Hamdulillah. Sekarang Dah Tahu Utusan Malaysia Sebagai Akhbar Pembohong!

Posted: 18 Aug 2011 06:00 AM PDT

PKAUM kata laporan Utusan petik ketuanya palsu, VC UM juga nafi

Oleh Syed Mu'az Syed Putra


KUALA LUMPUR, 18 Ogos – Presiden Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya (PKAUM) Prof Madya Azmi Sharom menafikan sekeras-kerasnya laporan muka hadapan Utusan Malaysia hari ini kononnya beliau mendakwa seramai 146 staf akademik telah meletakkan jawatan kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya, Tan Sri Dr Ghauth Jasmon.

Sebaliknya tegas Azmi, pihaknya juga tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai perkara itu kepada akhbar milik Umno berkenaan.

Jasmon juga menafikan kandungan laporan itu.

Jelas Azmi, apa yang berlaku beberapa ahli PKAUM datang menemuinya untuk meluahkan perasaan tentang pentadbiran UM.

"Ada beberapa ahli jumpa saya untuk meluahkan perasaan dan saya kata boleh, tapi apa yang keluar dalam Utusan Malaysia itu adalah tidak benar kerana ia bukan pendirian PKUAM tapi kenyataan daripada ahli.

"Terdapat beberapa ahli yang kata A, B, C dan D itu sahaja, apa yang keluar (dalam Utusan Malaysia) itu bukan daripada saya, tapi mereka... bukan saya yang cakap tapi orang lain," katanya kepada The Malaysian Insider dan menambah, beliau terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara itu.

Jelas Azmi, beliau hanya hadir majlis itu sebagai tanda sokongan dan untuk melindungi hak ahli PKAUM.

"Saya sendiri tidak pernah tengok angka itu, saya pun tidak tahu daripada mereka dapat angka itu... saya hanya berada di majlis itu selama 10 minit dan saya tidak kata apa-apa pun.

"Saya tidak pernah kata sedemikian dan saya nafikan, saya cuma bagi sokongan kepada ahli... itu sahaja," katanya.

Berikutan laporan itu, Azmi memberitahu telah menghantar e-mel kepada Utusan Malaysia memohon agar ia ditarik balik.

Muka hadapan Utusan Malaysia hari ini mengatakan UM mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan seramai 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Jasmon.

Mereka yang meletak jawatan melibatkan profesor, profesor madya, pensyarah dan ahli akademik dari pelbagai fakulti yang sudah lama menabur bakti dan berkhidmat di universiti itu.

Azmi dalam laporan itu berkata antara yang meletakkan jawatan ialah 52 orang dari Fakulti Perubatan, 12 dari Fakulti Perakaunan, 10 Fakulti Sains dan 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan.

Pada tahun ini sahaja, katanya, kira-kira 20 staf akademik meletak jawatan atas alasan yang sama.

Azmi mendakwa Jasmon turut memperketatkan proses dan prosedur kenaikan pangkat dengan memfokuskan penerbitan jurnal yang tersenarai dalam pangkalan data ISI dan Scopus yang kurang memberi tumpuan kepada penerbitan dalam Bahasa Malaysia.

Jasmon dilantik menjadi Naib Canselor pada 2008 untuk menggantikan Tan Sri Dr. Rafiah Salim.

Sementara itu, Jasmon ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata, laporan Utusan Malaysia tidak betul dan beliau telah dimaklumkan Azmi mengenai perkara yang sebenar melalui e-mel.

"Tidak betul, memang tidak betul... saya nafikan, esok saya akan beri angka sebenar," katanya.

Babi Mild Atau Baby Mild?

Posted: 18 Aug 2011 04:32 AM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/205979_138625766228575_100002434563922_240375_4163591_n.jpg

Kami mendapat gambar ini dari email. Semoga anda berhati-hati dan sentiasa waspada dengan barangan dan keadaan sekeliling sekarang. Harap kat JAKIM, berapa ramai dah rakyat Malaysia makan benda haram?


Suhaizan Kayat Jawab Tuduhan Panglima Angkatan Tentera

Posted: 18 Aug 2011 03:16 AM PDT

Tentera sangkal undi diseleweng

Salhan K Ahmad

Angkatan Tentera Malaysia hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan manipulasi undi pos yang dibuat oleh empat bekas anggotanya semalam.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin (kanan) bagaimanapun tidak menyalahkan bekas anggota berkenaan yang didakwanya "mungkin telah dipergunakan sebagai alat."

"Saya sudah periksa (dakwaan itu). Sebab itu saya berani menyangkal.

"(Dakwaan) itu tidak betul, tidak ada kesahihannya," katanya lagi yang mencabar supaya bukti dikemukakan untuk mengukuhkan dakwaan.

Beliau sebaliknya menyalahkan Pemuda PAS yang menganjurkan sidang media menampilkan empat orang bekas tentera tersebut.

"Saya tidak mahu salahkan bekas tentera saya. Mungkin mereka ada kekurangan masing-masing.

"Saya boleh ibaratkan (tindakan Pemuda PAS) sebagai tindakan pengkhianatan sebab ambil kesempatan," katanya lagi ketika ditanya sama ada angkatan tentera akan mengambil tindakan ke atas bekas anggota berkenaan.

Ketika ditemui selepas itu, Zulkifeli dengan tegas berkata tindakan memangkah undi bagi pihak anggota lain seperti didakwa itu "tidak boleh berlaku."

"Macam mana ia boleh berlaku, kita tidak akan benarkan ia berlaku," tambah Zulkifeli lagi, mengulas dakwaan yang ditimbulkan bekas anggota tentera itu bahawa mereka diarahkan untuk memangkah ribuan kertas undi semasa pilihan raya sebelum ini.

Dalam sidang medianya, Zulkifeli berkata tindakan "mencemuh" sistem yang digunakan pakai dalam angkatan itu juga serius kerana boleh menjejaskan moral anggota tentera, katanya lagi.

ATM apolitikal

"Saya tertanya-tanya kenapa sidang akhbar semalam dilakukan, sedangkan perdana menteri telah berkata jawatankuasa terpilih parlimen akan diwujudkan (bagi memperbaiki sistem pilihan raya).

"Adakah (Pemuda PAS) ingin timbulkan kontroversi berhubung isu itu, selepas tuduhan yang kata (orang) yang mempunyai status penduduk tetap dalam masa empat jam diberi (status) warganegara, isu ini pula yang timbul.

"Adakah ini usaha untuk cemarkan imej ATM atau mahu serang kami? Mahu pecah belahkan kami?," katanya lagi dalam sidang media di Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur petang ini.

Jelasnya, angkatan tentera sentiasa bersikap apolitikal dan hanya akan menyokong kerajaan yang dipilih rakyat dan juga setia kepada Yang Di-Pertuan Agong.

Tambahnya, pihak yang bercita-cita untuk memerintah perlu mendapatkan sokongan daripada rakyat terlebih dahulu dan juga menyokong angkatan tentera.

"Anda perlu sokong kami, akui pengorbanan kami... Tidak kira siapa pun yang perintah, ini sajalah angkatan bersenjata yang ada.

"Jika anda tidak setia kepada kami, bagaimana kami tidak boleh jadi tidak setia kepada anda?" kata Zulkifeli lagi.

Suhaizan Kayat


Aku pulak yang salah. Biar benar buat statement ATM. Mereka yang mahu buat pendedahan. Saya urus sahaja. Kenapa pulak saya yang salah.

Jangan libatkan Sultan dalam isu Jais, kata PAS

Posted: 18 Aug 2011 03:06 AM PDT


Oleh Syed Mu'az Syed Putra


KUALA LUMPUR, 18 Ogos – PAS menegaskan tiada pihak yang mempertikaikan tindakan Jabatana Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya, sebaliknya hanya mahu penjelasan sebenar daripada agensi penguatkuasaan agama itu.

Pemimpin-pemimpin PAS menegaskan tidak timbul soal mempertikaikan tindakan Jais atau tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama negeri tapi semua pihak hanya mahu mendapatkan penjelasan.

Menjawab pendirian Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Osman menegaskan, dakwaan mengatakan ada pihak termasuk parti politik mempertikaikan tindakan Jais apatah lagi mempersoalkan kuasa Sultan Selangor.

"Dalam Islam yang kita tidak boleh pertikaikan adalah al-Quran dan sunah, itu tidak boleh pertikai... satu ayat pun kita tidak boleh pertikai, kalau kita pertikai akidah kita boleh terjejas.

"Jadi dalam isu Jais ini, kita tidak pertikaikan pun cuma kita nak dengar penjelasan... apa salahnya? Islam adalah agama hujah, hujah atas fakta dan dalam isu ini kita bukan pertikai tapi mahukan penjelasan," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tegas beliau, PAS tidak akan berkompromi sekiranya benar wujud kegiatan memurtadkan umat Islam pada majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di Gereja Methodist Damansara Utama.

"Kalau betul ada usaha untuk memurtadkan umat Islam, kita akan sokong (tindakan).

"Apa salahnya kalau kita mahukan penjelasan, kita bukan pertikai, cuma nak jawapan mengenai apa yang berlaku... sebab itu kita bercadang mahu mengadakan pertemuan dengan Jais dan Gereja Methodist Damansara Utama," katanya sambil menambah, kontroversi semasa ini boleh diselesaikan tanpa melibatkan Sultan Selangor.

Tambah Abdul Rani: "Kalau boleh selesaikan di (peringkat) bawah, tidak perlu dibawa ke Sultan Selangor."

Pagi ini, The Malaysian Insider membawa laporan, Pengerusi Mais Datuk Mohd Adzib Isa menegaskan, mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.

Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.

"Sultan Selangor adalah ketua agama negeri Selangor dan dari segi strukturnya Mais terletak di bawah Sultan Selangor dan Jais terletak di bawah Mais.

"Jais adalah badan bebas... tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor dan Jais adalah pelaksana atau badan pentadbiran," katanya.

Justeru beliau meminta semua pihak tidak mempertikaikan tindakan Jais yang melakukan pemeriksaan ke atas majlis malam malam muhibah di Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu yang mendapat kritikan banyak pihak.

Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, persoalan yang timbul berikutan dokumen-dokumen sulit berkaitan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama terbongkar.

Tegas beliau, sepatutnya dokumen-dokumen sulit itu termasuk rakaman video tidak didedahkan sehingga hasil siasatan selesai.

"Saya lihat tiada siapa yang pertikai tindakan Jais, apa yang menjadi tanda tanya adalah siasatan masih belum selesai, tetapi bukti-bukti dan dokumen sudah tersebar di blog-blog.

"Sepatutnya ia menjadi rahsia dan bila ini terjadi timbul tanda tanya siapa yang keluarkan bahan bukti ini... kalau timbul persoalan ini, kita tidak boleh salahkan rakyat," katanya.

Jelas Tuan Ibrahim, walaupun Jais terletak di bawah bidang kuasa Sultan Selangor tetapi agensi itu masih terikat di bawah pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

"Jais juga terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri termasuk di bawah Exco.

"Tindakan Jais ini melibatkan kepentingan orang ramai, kita bukan pertikai bidang kuasa tapi penguatkuasaan itu kadang-kadang timbul tanda tanya. Apa yang dipertikaikan penguatkuasaan Jais bukan kuasa Sultan Selangor dan kalau kita lihat tindakan yang diambil (Jais) itu kadang-kadang juga berat sebelah," katanya.

Tambah beliau, semua pihak sedar Jais terletak di bawah bidang kuasa Sultan Selangor dan ia tidak pernah dipertikaikan.

"Rakyat juga tidak pertikai Sultan Selangor, tidak timbul soal pertikai Sultan Selangor... kita memahami bidang kuasa Sultan Selangor.

"Tapi kita tidak boleh membuat tindakan yang kemudian diletakkan di bawah Sultan Selangor," katanya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pula berkata, apa yang dipertikaikan bukan tindak Jais, tapi penglibatan Umno dalam pemeriksaan ke atas premis gereja seperti mana yang didakwa Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali.

"Siapa yang pertikai Jais? Kita kata kalau ada bukti memurtadkan umat Islam ambil tindakan dan kita bimbang pemeriksaan itu dibuat tidak ikut peraturan semata-mata untuk penuhi kepentingan politik Umno.

"Apa yang kita persoalkan penglibatan Umno dalam mencaturkan tindakan Jais itu," katanya.

Mustafa mendakwa Umno berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan oleh Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu.

Beliau turut mengatakan Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu itu ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas gereja itu.

Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin.

Apapun tindakan Jais susahkan kerajaan

Posted: 18 Aug 2011 02:00 AM PDT


Subky Latif

ISU kehadiran petugas Jais di gereja ketika satu jamuan diadakan dapat diredakan apabila Jais menjelaskan betapa ia ke situ adalah untuk melakukan penyiasatan bukan melakukan serbuan seperti yang dilaporkan media.

Kerana Jais menerima aduan tentang adanya orang Islam hadir di situ ketika itu kerana dikatakan ia sebagai satu usaha memurtadkan orang Islam, maka Jais pergi bagi memastikan aduan itu.

Keterangan sebegitu boleh meredakan isu itu.

Apa pun kerajaan Negeri Selangor terperangkap sekali lagi dengan siri isu yang menyusah dan mengganggu kelicinan dan kelancaran pentadbirannya.

Sejak Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan dari semasa ke semasa ia diuji dengan siri cabaran, dan ia dilihat berganda apabila Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri dan Ketua Perhubungan UMNO Selangor.

Dari isu mengarak kepala lembu, memberi lembu korban kepada penduduk Bandar Tun Razak, mencuri pasir, pendakwaan Jais atas bekas Mufti Perlis hingga isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru. Baru isu bekas Pengarah Jais jadi SUK baru itu reda kini datang pula isu Jais dikatakan menyerbu gereja.

Jais sememang aktif sejak dulu lagi. Pernah satu masa dulu semasa Mufti Selangor Almarhum, Dato Ishak Baharum dulu ia bertindak menyekat gadis Melayu menyertai peraduan ratu cantik. Mufti itu sendiri mengetuai tindakan menguat kuasakan peruntukan undang-undang negeri itu.

Mufti dan Jais mendapat sokongan rakyat. Ia dibantah oleh Dr. Mahathir yang jadi Perdana Menteri masa itu hingga Almarhum Sultan Selangor terpaksa menamatkan kontrak Mufti yang baru disambung.

Bagitulah kebatnya Jais. Dengan isu rebuan geraja ini kali kedua kerajaan pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim merasas payah dengan tindakan Jais. Yang pertama, menahan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin berdakwah tanpa tauliah, dan keduanya ia dikatakan menyerbu gereja.

Kerajaan negeri menyatakan rasa susahnya atas kejadian itu dan mengambil sikap menutup mulut hingga Jais menyiap laporan tentang kejadian itu.

Apa pun ada ruang isu itu dapat diredakan bila Jais membuat penjelasan, ia tidak menyerbu tetapi mengirim pasukan bagi membuat penyiasatan.

Ada pun isu gereja berusaha memurtadkan umat Islam adalah isu global. Sejak zaman Peringgi menawan Melaka 500 tahun dulu dan Sepanyol menakluk Filipina adalah bagi memurtadkan orang Islam. Tidaklah ia dinamakan Kristian dan gereja jika ia menarik penganut agama lain menganut agamanya.

Orang Islam Tanah Melayu sebelum merdeka tidak berperang dengan penjajah Kristian Inggeris yang mengembangkan agama di kalangan penduduk Semenanjung, tetapi dengan pegangan Islam pimpinan guru-guru pondok hingga merdeka 100 peratus orang Melayu kekal beragama Islam.

Masa itu jangankan orang Melayu hendak masuk gereja, melintas gereja pun mereka paling ke lain.

Semasa Operasi Lallang dulu di zaman Perdana Menteri Mahathir ada orang Melayu ditahan ISA kerana jadi pengembang Kristian. Ia bukan sekadar masuk gereja tetapi mengembangkan ajaran gereja. Sekarang ada pula orang Islam hadir jamuan makan di gereja.

Semua ini adalah sindiran Allah terhadap kerajaan dan umat Islam Malaysia. 400 tahun Inggeris menjajah tiada orang Islam masuk gereja tetapi 50 tahun merdeka dengan Islam sebagai agama rasmi, orang Islam boleh hadir jamuan makan di gereja.

Jais buat sekadar yang ia upaya. Ia saja dengan cara itu tidak akan menyekat orang Melayu merasa tidak elok keluar masuk gereja atas apa tujuan jua. Tetapi kerajaan Khalid dan Anwar Ibrahim sudah disusahkannya.

Jalan meredakan terbuka bila Jais kata, ia tidak menyerbu tetapi membuat penyiasatan.

Persoalannya sekarang sejuah mana masyarakat umum khusus penyokong gereja dapat menerima kehadiran rombongan Jais itu untuk tujuan penyiasatan. Ia mesti bekerja kuat sedikit bagi meyakinkan orang ia bukan serbuan tetapi adalah satu tindakan siasatan.

Baik untuk Selangor dan penduduk Malaysia jika penjelasan Jais itu dapat diterima. Tetapi satu ajaran yang didapati dari kejadian itu, kehadiran orang Melayu di gereja atas apa tujuan jua adalah sensitif. Mungkin kebajikan gereja terhadap orang miskin dan memerlukan lebih senang dibuat di luar gereja.

Saya adalah lulusan sekolah Mathodist dan selalu ke kliniknya di luar kawasan gereja. Saya antara yang pernah dapat khidmat kebajikan gereja itu, tidak pula saya masuk gereja tetapi masuk PAS sesudah dewasa. Untuk melihat apa yang ada dalam gereja, saya bersama Tok Guru Haji Hadi Awang pernah masuk gereja terbesar di Colonge, Jerman semasa tiada orang di dalamnya.

Mahkamah Rayuan: Kerusi Kota Siputeh tak kosong

Posted: 18 Aug 2011 12:12 AM PDT

Mahkamah Rayuan hari ini meminda keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang dibuat pada 2009 dan mengisytiharkan kerusi dewan undangan negeri Kota Siputeh di Kedah tidak kosong.

Berikutan penghakiman itu, kerusi berkenaan akan dikembalikan ke Abu Hassan Sharif.

Keputusan sebulat suara itu dibuat oleh panel tiga anggota yang diketuai oleh Hakim Datuk Ramly Ali bagi membatalkan keputusan Hakim Datuk Alizatul Khair Osman sebelum ini.

Dua hakim lain yang bersidang bersama adalah Datuk Linton Albert dan Datuk Aziah Ali.

Speaker dewan undangan negeri Kedah Dr Abd Isa Ismail, yang diwakili oleh peguam utama Sulaiman Abdullah, memohon keputusan ditangguhkan tetapi Hakim Ramly memintanya mengemukakan permohonan.

Pendedahan Panas! Dokumen Hubungan Yahudi, APCO, BBC, Kerajaan Malaysia Dan Najib.[ Dalam BM]

Posted: 17 Aug 2011 08:00 PM PDT

http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00637/pg-16-document-1_637013s.jpg

Rekod belanjawan Malaysia menunjukkan bahawa MYR28.35m (hampir £ 6m) telah diperuntukkan kepada FBC Media (UK) bagi 'Global Komunikasi Kempen Strategik' pada tahun 2009. Peruntukan yang serupa telah dibuat pada tahun 2008. FBC Media (UK) adalah sebuah anak syarikat FBC Group Ltd

Sumber


http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00637/pg-16-document-2_637007s.jpg

Dokumen-dokumen yang difailkan dengan Dewan Rakyat Amerika Syarikat menunjukkan bahawa FBC Media (UK) mengupah pelobi Washington APCO Worldwide pada tahun 2008 bagi tujuan meningkatkan kesedaran kepentingan dasar-dasar di Malaysia yang probusiness dan proinvestment serta kepentingan pembaharuandan usaha-usaha anti-keganasan di negara itu '

Sumber

http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00636/pg-16-rainforest-co_636999s.jpg

Suatu kawasan yang telah dibersihkan daripada hutan hujan untuk memberi laluan kepada ladang kelapa sawit di Sabah, Malaysia

Sumber


Special investigation: TV company takes millions from Malaysian government to make documentaries for BBC... about Malaysia

The BBC has launched an investigation into how it broadcast to millions of people around the world programmes made by a company that had received millions of pounds in payments from the government of Malaysia.

It has suspended all programming from the London-based production company, FBC, which since 2009 has made at least four BBC documentaries dealing with Malaysia and controversial issues such as the country's contentious palm oil industry and its treatment of rainforests and indigenous people.

In a statement, the BBC said: "FBC has now admitted to the BBC that it has worked for the Malaysian government. That information was not disclosed to the BBC as we believe it should have been when the BBC contracted programming from FBC. Given this, the BBC has decided to transmit no more programming from FBC while it reviews its relationship with the company."

An investigation by The Independent has established that entries in the Malaysian government's Supplementary Budget 2010 show that FBC Media (UK) was allocated 28.35m Malaysian Ringgit (MYR) – nearly £6m – for work on a "Global Strategic Communications Campaign" ordered by the Malaysian government in 2009. A similar sum (MYR29.34m) was designated to the company the previous year. Concerns over the arrangements have been raised in the Malaysian parliament.

Suatu penyiasatan oleh The Independent telah menubuhkan bahawa penyertaan dalam Bajet Tambahan menunjukkan kerajaan Malaysia 2010 bahawa FBC Media (UK) telah diperuntukkan Ringgit Malaysia (MYR) 28.35m - hampir £ 6m - untuk kerja-kerja "Kempen Komunikasi Global Strategik" yang diperintahkan olehkerajaan Malaysia pada tahun 2009. Sejumlah yang sama (MYR29.34m) telah dilantik kepada syarikat itu pada tahun sebelumnya. Kebimbangan terhadap pengaturan ini telah dibangkitkan dalam Parlimen Malaysia.


Documents filed with the United States government's House of Representatives in 2008 show that FBC Media (UK) contracted the Washington-based American lobbying company APCO Worldwide, which it paid more than US$80,000 (£50,000) in 2008 for the purpose of "raising awareness of the importance of policies in Malaysia that are pro-business and pro-investment as well as [showing] the significance of reform and anti-terrorism efforts in that country".

Dokumen difailkan dengan Dewan yang kerajaan Amerika Syarikat. Rakyat dalam 2008 menunjukkan bahawa FBC Media (UK) menguncup yang melobi yang berasaskan Washington, Amerika syarikat APCO Worldwide, yang ia dibayar lebih daripada AS $ 80,000 (£ 50,000) pada tahun 2008 bagi tujuan kesedaran "meningkatkankepentingan dasar-dasar di Malaysia yang pro-perniagaan dan pro-pelaburan dan sebagai [menunjukkan] kepentingan reformasi dan usaha-usaha anti-keganasan di negara itu ".


The BBC's guidelines on conflict of interest state: "Independent producers should not have inappropriate outside interests which could undermine the integrity and impartiality of the programmes and content they produce for the BBC."

Having obtained this information on the Malaysian payments, the BBC is conducting an investigation into whether any of the FBC material it broadcast was in breach of BBC guidelines on impartiality. At the same time, CNBC, a business channel owned by the giant American NBC network, has withdrawn "indefinitely" its weekly show World Business, which was made by FBC and featured Malaysia on many occasions. In a statement issued to The Independent, the broadcaster said: "In light of serious questions raised two weeks ago, CNBC withdrew the programme World Business indefinitely and immediately initiated an examination of FBC and its business practices. CNBC has made a formal inquiry to FBC for its explanation in relation to the allegations that have been made."

FBC denies any impropriety in its programmes for any broadcaster and said via its lawyers that "at no time have the television programmes made for the BBC ever been influenced or affected by our client's commercial activities". Its lawyers said that FBC ran both production and commercial divisions, which "are and always have been quite separate and distinct". They added: "Our client, having reviewed its procedures, is now taking steps to ensure that even the merest appearance of bias or overlap is fully avoided."

Last night, media regulator Ofcom said: "Ofcom is currently assessing this matter in accordance with our published procedures. We will shortly decide whether to launch a full investigation of the content in question under the broadcasting code."

The BBC and palm oil

With its lush vegetation and smiling workforce dressed in polo shirts, the footage from the Tuan Mee palm oil estate, to the north of Kuala Lumpur, gave no obvious reason for BBC viewers to think they were being shown anything more than an exotic travelogue and an intriguing business story.

But the coverage of the workings of one of Malaysia's most important industries, shown on BBC World News's Third Eye series this summer under the title "The Power of Asia", formed part of a much bigger picture.

The programme was made for the BBC by a London-based company called FBC Media, which has been hired by Malaysia to conduct a Global Strategic Communications Campaign, and has paid American lobbyists to raise "awareness of the importance of policies in Malaysia that are pro-business and pro-investment".

In the Third Eye programme, one of several productions made on Malaysia for the BBC in the last three years, viewers were told of the key role of the Malaysian palm oil industry in meeting the growing demand for food in countries such as China and India. "Once an efficient production centre for rubber, Malaysia over the years has increasingly turned to oil palm," said the voiceover. "The country is now one of the world's biggest exporters, producing 40 per cent of global supply, and is reaping the economic benefits of higher demand from Asia."

Azman Abdul Majid, of the Tuan Mee estate, was happy to tell his positive story. "The market now is so high that plantation in palm oil is a very good business in terms of profit, in terms of our benefit," he said. The BBC show also featured Kuala Lumpur Kepong, another Malaysian palm oil business, and other Malaysian business figures.

The programme dealt with the growing food crisis in Asia and the economic instability and social unrest that may result. It highlighted failures in harvesting rice in China and contrasted that with the successful Malaysian palm oil industry. "There are now more than 200,000 smallholders depending on the sale of palm oil," the programme stated.

It noted that "stocks in Asia's food companies from Mumbai to Kuala Lumpur are now hotly traded", but stressed the need to expand to meet the vast food demand. Indian companies were anxious to invest in Malaysian palm oil plantations "but land prices are now too high".

Only a brief reference was made to the reasons why the palm oil industry is the subject of fierce debate. Environmental groups complain that its spread has caused devastating levels of deforestation which harm biodiversity, threaten the livelihoods of indigenous people and put at risk the survival of the orang-utan.

The programme took the view that production needed to be stepped up fast: "Asia is now experiencing rising demand and rising prices for grains and oils but production is lagging, as is investment and increases in yield." It concluded with a sense of urgency: "Asia is going to have to grow its way out of trouble – and the clock is ticking."

It was not the first time that BBC viewers had shown programming on Malaysia produced by FBC. In February 2011, BBC World News broadcast on its One Square Mile programme a piece from Sarawak in which presenter Rian Maelzer, who describes himself as the "South East Asia Correspondent" for FBC's CNBC programme World Business, explored the lifestyle of the tribal Iban people and took a boat ride to visit a traditional longhouse.

"Tourism not only brings in money, it also encourages youngsters to keep alive skills that might otherwise have died out," he reported. "For the past 40 years, the Malaysian government has practised an affirmative-action policy aimed at raising the living standards of indigenous groups." The attractive portrayal of Sarawak, and the fight to preserve traditional culture, is at odds with the area's reputation among environmentalists, who have highlighted the battle of indigenous people in Sarawak to preserve the rainforest against logging and the development of palm oil plantations.

Similar subjects were examined in FBC's Develop or Die documentary for the BBC in March 2009. The programme opened with a cartoon that drew comparisons between colonialists who asked "Are the natives friendly?", and modern-day environmentalists who ask "Are the natives eco-friendly?" It examined the benefits of the Malaysian palm oil industry and its value to the economy, quoting smallholders whose lives have been transformed for the better by palm oil production. While it quoted environmentalists, it reported that "the major players in the industry resent the sweeping nature of environmental campaigns". The programme concluded by pointing out the pressure on nations such as Malaysia to develop. "Now that their economies are more likely to fuel global growth in the next few years, they are more than ever questioning why they should be punished by Western-imposed standards." As part of its Develop or Die series, BBC World News also screened an FBC co-production, "World Debate: Islam and Democracy in 2009", featuring Malaysian Prime Minister Najib Razak sitting alongside the host on the panel.

FBC's 'blue-chip service'

FBC is a media company with offices in London, Mumbai and Rome. It told The Independent that the programmes it has made "have always been fair, balanced and impartial". It also said that it was no longer working for Malaysia.

When The Independent first questioned the company about its business at the end of last month, it denied that it had ever done work for Malaysia. Confronted with evidence of contractual arrangements listed in Malaysian public records, the company's lawyers said they had made an "error", having "failed to spot an amendment made by our client to a draft letter that we had prepared".

It stated: "It is no secret that FBC received funds and performed consultancy work and media-buying for the Malaysian government in the past." Of its hiring of American lobbyists to promote Malaysia, it said: "The object of that work involved showing the economy of Malaysia to be attractive to investors and committed to battling terrorism."

After FBC was contacted by The Independent, most of its website was replaced with a single page, giving only the most basic of information. In its online promotional material for potential clients – now removed from the internet – FBC boasted: "We control blue-chip television editorial time-slots" and can "guarantee controlled messaging from A to Z on the world's leading news channels". Telling would-be customers that "FBC is not a traditional PR firm", it stated that it "can guarantee that your message is endorsed by prestige third-party ambassadors".

FBC also talked of its "broadcast news feeds" and informed clients that "by facilitating independent editorial coverage, broadcast news feeds can raise awareness amongst a highly targeted audience". In another statement on its former website, it said: "FBC specialises in the planning and execution of strategic communications and branding campaigns, helping raise awareness across the international media landscape". It then promised "an elite audience via" and listed a series of prestigious media brands including BBC World (now BBC World News), CNN, CNBC Europe and a number of print publications including The Economist, the Financial Times, Business Week, the Wall Street Journal and the International Herald Tribune.

FBC says that its company is split into two distinct divisions, one for television production and the other for branding. It says its references to "time-slots" were "to paid advertising commercial spots and paid advertorial programming that is clearly labelled as such".

The founder and chairman of the FBC Group, which is the 100 per cent owner of both FBC Branded Content and FBC Media (UK), is Alan Friedman, an award-winning journalist and former banking correspondent at the Financial Times. Friedman was credited as the "executive producer" of three of the FBC programmes featuring Malaysia made for the BBC.

Before the BBC broadcasts, it is understood that FBC, which has made 20 programmes for the BBC, signed the BBC's standard producer guidelines which guarantee to "not accept money or other services or benefits from any individual, company or organisation with a view to endorsing or promoting such services and/or products in the series or series publicity or which could lead to doubts about the subjectivity or impartiality of the series".

In a statement to The Independent, the BBC said: "All independent TV companies who produce programmes for BBC World News have to sign strict agreements to ensure programmes meet the BBC's editorial guidelines, including avoiding any conflict of interest."

BBC World News attracts 78 million viewers a week, is available in more than 200 countries and reaches around 300 million households and more than 1.8 million hotel rooms. The channel's content, which includes advertising, is also available on 57 cruise ships, 42 airlines, 35 mobile phone networks and a number of major online platforms including bbc.com/news.

The American-owned business channel CNBC has also begun an examination of "FBC and its business practices" and "withdrawn indefinitely" the programme the company produces, World Business. In the past two years, FBC has made at least 10 programmes for CNBC's World Business featuring Mr Razak. In other editions, the previous prime minister, Abdullah Badawi, appeared as well as senior figures from Iskandar Malaysia, Malaysia Airlines and palm oil company Sime Darby. In March this year, the channel showed Deforestation in Sarawak, which was syndicated to other broadcasters, including US state broadcaster PBS. The programme featured Sarawak leader Taib Mahmud talking positively about the condition of the state's rainforests and highlighted the area's attraction to tourists.

Amerika Syarikat perniagaan yang dimiliki saluran CNBC juga telah bermula peperiksaan "FBC dan amalan perniagaan" dan "ditarik balik selama-lamanya" program syarikat itu menghasilkan, Perniagaan Dunia. Dalam dua tahun yang lalu, FBC telah membuat sekurang-kurangnya 10 program untuk Perniagaan Dunia CNBC Encik Razak. Dalam edisi yang lain, Perdana Menteri, Abdullah Badawi, muncul serta tokoh-tokoh kanan dari Iskandar Malaysia, Malaysia Airlines dan syarikat minyak sawit, Sime Darby. Pada bulan Mac tahun ini, saluran menunjukkan Pembasmian hutan di Sarawak, yang merupakan laluan ke penyiar lain, termasuk Amerika Syarikat menyatakan penyiar PBS. Program ini menampilkan Sarawak pemimpin Taib Mahmud bercakap positif mengenai keadaan hutan hujan di negeri ini dan mengetengahkan tarikan kawasan ini kepada pelancong.


Eckart Sager, the president of FBC, is a former producer with CNN who, since joining FBC, has personally conducted interviews with Mr Razak, and separately his wife Rosmah Mansor, for CNBC's World Business. Friedman, who is an American and lives in Rome, has also personally interviewed Razak. FBC is also linked to another award-winning journalist, John Defterios, the host of CNN show Marketplace Middle East, since 2007.

Defterios, the former group president of FBC Media, last month conducted an exclusive interview for CNN with Mr Razak during his official visit to London. During the interview, Defterios questioned the Prime Minister on recent mass street protests by democracy campaigners in Malaysia. "Some would say you had 1,600 arrests of some 20,000 protesters. Are you satisfied with the security response to that particular round of protests, yourself?" he asked. Razak responded: "It was quite mild, you know, because although they were taken in, they were released after eight hours and they were treated very well. There was no undue use of force."

Defterios, bekas presiden kumpulan Media FBC, bulan lepas telah menjalankan satu wawancara eksklusif untuk CNN dengan Encik Razak semasa lawatan rasmi beliau ke London. Dalam temu bual itu, Defterios mempersoalkan Perdana Menteri pada demonstrasi jalanan besar-besaran baru-baru ini oleh kempen demokrasi di Malaysia. "Ada yang mengatakan anda mempunyai 1600 tangkapan kira-kira 20.000 penunjuk perasaan. Adakah anda berpuas hati dengan maklum balas keselamatan untuk pusingan tersebut protes, diri anda?" soal beliau. Razak membalas: "Ia agak ringan, anda tahu, kerana walaupun mereka telah diambil, mereka dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik Tidak ada penggunaan yang tidak wajar kekerasan."

CNN issued a statement to say it had "never had an editorial relationship with FBC" and that FBC Media had not been involved in setting up interviews. "FBC has released a public statement that John Defterios resigned from the company," it said.

"While we appreciate that John Defterios's relationship with FBC during his tenure with CNN could present the appearance of an editorial conflict, we have been reviewing the situation and have found no indication that CNN's editorial standards were – or are in any way – compromised by that prior relationship."

The movers and shakers at the TV company

Alan Friedman, chairman and founder of FBC Group

The award-winning journalist, who studied at Johns Hopkins University, New York University and the London School of Economics, describes himself as a "media entrepreneur". He has worked for the Financial Times, the International Herald Tribune and the Wall Street Journal. In FBC material he is described as "one of Europe's most respected economic and political commentators". He is the author of books on the Italian industrialist Gianni Agnelli, and on America's arming of Iraq. Friedman was the executive producer of many of FBC's programmes for the BBC and has conducted some of FBC's interviews, including with Malaysia's Prime Minister Najib Razak.

Eckart Sager, president and head of production for FBC

German-born and educated in the US, Sager is a former senior producer for CNN, based in London. He previously worked for CNN in New York, travelling the world profiling leading business figures. He is the executive producer of many of FBC's documentaries and also "provides key strategic communications advice and support on behalf of FBC clients". Sager has also personally interviewed Mr Razak for FBC.

John Defterios, former group president of FBC Media from 2000-2011

Since 2007, he has been the presenter of CNN International's Marketplace Middle East programme and is a journalist with 25 years' experience. He is a CNN news anchor and former Reuters bureau chief. In July this year he conducted an exclusive interview with Mr Razak for CNN during the Malaysian Prime Minister's visit to London, CNN said the interview did not involve FBC. Defterios resigned from FBC in March, the company has told CNN.

The money trail

* Malaysian budget records show that MYR28.35m (nearly £6m) was allocated to FBC Media (UK) for a "Global Strategic Communications Campaign" in 2009. A similar allocation was made in 2008. FBC Media (UK) is a subsidiary of FBC Group Ltd

* Rekod belanjawan Malaysia menunjukkan bahawa MYR28.35m (hampir £ 6m) telah diperuntukkan kepada FBC Media (UK) untuk "Global Komunikasi Kempen Strategik" pada tahun 2009. Peruntukan yang serupa telah dibuat pada tahun 2008. FBC Media (UK) adalah sebuah anak syarikat FBC Group Ltd

* Documents filed with the United States House of Representatives show that FBC Media (UK) hired the Washington lobbyists APCO Worldwide in 2008 for the purpose of "raising awareness of the importance of policies in Malaysia that are pro-business and pro-investment as well as the significance of reform and anti-terrorism efforts in that country"

* Dokumen-dokumen yang difailkan dengan Dewan Rakyat Amerika Syarikat menunjukkan bahawa FBC Media (UK) mengupah pelobi Washington APCO Worldwide pada tahun 2008 untuk tujuan kesedaran "meningkatkan kepentingan dasar-dasar di Malaysia yang pro-perniagaan dan pro-pelaburan dan jugasebagai kepentingan usaha-usaha pembaharuan dan anti-keganasan di negara itu "


The palm oil industry's history of misleading claims

The Malaysian palm oil industry has a history of offending the authorities by making false claims on BBC World.

Three years ago, the Advertising Standards Authority (ASA) criticised a campaign from the Malaysian Palm Oil Council (MPOC) for carrying "misleading" claims about its impact on the environment. The advertising from the MPOC, which was not made by FBC, appeared on BBC World in 2007 and showed a palm oil plantation interspersed with shots of a rainforest and wildlife. In a voiceover, it asserted that "its trees give life and help our planet to breathe, and give home to hundreds of species of flora and fauna. Malaysia palm oil: a gift from nature, a gift for life." The MPOC also claimed that palm oil had been "sustainably produced" since 1917.

A second advert showed a man running through a forest, cut with shots of a palm oil plantation and wildlife. The voiceover said of the palm oil industry: "Its trees give life and help our planet breathe. Its fruit provides vitamins for our bodies and energy for our daily lives." But the ASA upheld a complaint from Friends of the Earth International and Friends of the Earth Europe that the advert was misleading on the grounds that much palm oil was produced in a way that was not socially or environmentally sustainable. The advert was made before the Roundtable for Sustainable Palm Oil completed a verification system for sustainable palm oil.

The ASA ruled that the advert "was likely to mislead viewers as to the environmental benefits of palm oil plantations compared with native rainforest". It also said viewers were misled "because there was not a consensus that there was a net benefit to the environment from Malaysia's palm oil plantations".

In July this year, another campaign from the MPOC was banned by the advertising watchdog in Belgium for once again claiming that the production of palm oil is "sustainable". The Jury d'Ethique Publicitaire ruled that production had impacts on the environment and the campaign was in breach of its environmental advertising code.

http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00636/pg-16-prime-ministe_636998s.jpg

Sumber

Malaysian Prime Minister Najib Razak, right, is interviewed by FBC Group's chairman and founder Alan Friedman


Pssttt: kami budak kampung. bagi yang berapa fasih BI macam kami, boleh rujuk kat
Google Translate. Tolong jangan jadi malas macam UMNO!

Jahil! Lawak Hina Islam : Pakaian Muslimah Jadi Bahan Gelak?

Posted: 17 Aug 2011 05:45 PM PDT



Rancangan Oh Yeah! yang ditayangkan di Astro, menayangkan lawak yang melampau. Artis Muslimah Melayu (Khairiah) berlakon hingga memberikan persepsi negatif kepada Islam (menghina Islam) dengan memberi intrepetasi pakaian Muslimah (dalam lakonannya) mengikut citarasa sendiri untuk dijadikan bahan gelak tawa.

Memang bila perkara begini berlaku, tidak ramai yang melenting. Malah tidak mengambil endah sedikitpun. Golongan berwajib hanya melenting apabila sesuatu perkara itu boleh dijadikan isu khususnya menyentuh mengenai politik melibatkan Pakatan Rakyat. Ataupun juga penghinaan oleh Non Muslim seperti video yang dibuat oleh Namawee (yang jelas bukan Islam). Namun bila melibatkan orang Islam sendiri, tidak kira individu berkepentingan atau badan tertentu Kerajaan, hanya mendiamkan diri sahaja.

Apabila ada sebarang penghinaan kepada Islam di Youtube, di Facebook, dan lain-lain berlaku di Malaysia baru muncul "pejuang yang nak jadi hero ini". Bila ada isu yang berkait Islam yang boleh dipolitikkan, baru mereka nak heboh. Sedangkan Media TV sendiri memperleceh dan perlekeh Islam didepan penonton Islam dan bukan Islam dengan menjadikan ia sebagai bahan gelak tawa, mereka senyap sahaja. Penghinaan sebegini dibiarkan. Penghinaan begini jugalah yang dilulus tayangkan.

Apakah reaksi pihak berwajib??

Zero.

http://jilfityan.blogspot.com
http://pemudabersamamu.blogspot.com/

Askar Mengundi Untuk Kawan? Gila Babi Punya Kerja

Posted: 17 Aug 2011 03:14 PM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/299286_2340241106723_1270773921_2895088_1461158_n.jpg

Artikel harakah

Tiada ulasan: