Selasa, 9 Ogos 2011

dollah yankee

dollah yankee


You go first, i go second...Kah..Kah..Kah..

Posted: 09 Aug 2011 05:49 PM PDT

Dua tiga hari ni, banyak cerita tentang betapa anak-anak melayu kita di-sekolah sekolah yang begitu lemah dalam 'english'.

"I am Science teacher. I teaching in SK... I am worry because my english not good. I'm scared one day my students will think i am stupid. I must learning english very fast".
"How many of you come to school by walk?".
"You go first, i go second because i want to go bank, pay my loan. My car got sangkut for 2 moon lah".

Ini bukan main-main, ini betul punya cerita tentang seorang guru yang sedang menjalani latihan mengajar. Kalau macam ni punya cikgu yang ajar english dekat murid-murid melayu kita...alamat mamposss laa... Kenapa orang yang macam ini yang di-pilih untuk mengajar english?

Untuk menjadi guru yang cemerlang dalam mengajar mata pelajaran english kepada budak-budak kita, cikgu yang macam dia ini kena 'master' kan diri dia dulu dalam 'subject' ini. Tetapi malangnya cikgu yang nak mengajar ini pun tak reti nak cakap dan tak reti buat ayat yang betul pun, macam mana nak mengajar kat anak-anak kita pula?

Gurkah-gurkah kata kementerian pendidikan/pelajaran mesti lah jadikan mata pelajaran 'english' ini sebagai mata pelajaran yang wajib lulus sepertimana mata pelajaran bahasa malaysia kerana telah sekian lama mata pelajaran bahasa inggeris ini telah di-abaikan.

dollah yankee-
Teringat seorang ketua bahagian umno, kalau pegang paper orang putih, baca muka depan saja ambil masa sampai 1 jam. Ini baca ka mengeja ka??



Setelah tidak ada apa-apa lagi yang boleh dirembat...

Posted: 09 Aug 2011 12:15 AM PDT



dollah yankee-
Betul lah kata tukartiub, mari kita pakat-pakat tanya dia...dalam masa 20 tahun, berapa ratus juta dah rembat?? Berapa banyak dah roket??

Tiada ulasan: