Selasa, 9 Ogos 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Cerpen 06 : Antara Handsome dan Cantik

Posted: 09 Aug 2011 07:59 PM PDT

Ina membelek-belek wajahnya di depan cermin.

"Aduh...blackhead lagi.Baru aje aku gi treatment minggu lepas...sekejap aje dah naik blackhead balik.." Ina fikir dalam hati.Dia pun melangkah ke belakang sikit lalu memerhatikan badannya di cermin. Ina adalah seorang yang sangat risau mengenai penampilan dirinya, bukan sekadar dari segi kebersihan tetapi juga dari segi bentuk badan.

Keyakinannya pada diri Ina hanya akan datang apabila dia rasa dirinya menawan.

"Kenapa lah Tuhan tak jadikan manusia ni perfect figure aje setiap masa?" Ina memusingkan badannya di cermin."Aku kena pegi gym setiap minggu semata-mata nak maintain badan aku..."

Dia memalingkan badannya ke sisi."Aduuh....macam mana pulak perut aku boleh terbesar sikit ni? Isk..." Pantas Ina baring lalu melakukan seat up sebanyak 20 kali.

"Huff..huff...hufff.....19....huff....20......" Ina lalu duduk sambil melunjurkan kakinya ke depan.Barulah dia perasan, kulit kakinya kering. "Adus...." Pantas Ina bangun menyambar losyen pelembap kulit dan dilumurkan rata-rata ke tapak kaki nya.

Ina tidak tentu hala.

Hari itu dia ada date dengan Daniel, jejaka hangat gilaan ramai siswi dan sesetengah siswa universiti.Bukan senang nak ada peluang sebegini datang jatuh ke riba. Dia mengambil telefon lalu menyemak semula mesej dalam telefonnya.

"Meet me at the Uni food court @ 8pm this Saturday :P "

Wajah smiley pada akhir ayat itu setiap kali dibaca mampu membuatkan Ina tersengih sendirian.Mujurlah roommatenya pulang bercuti pada hujung minggu itu,kalau tak, mesti dialah mangsa sengihan Ina yang tak henti-henti tersenyum. Mesej diterima hari Khamis...maknanya sudah hampir 2 hari Ina tersengih sendirian.

Pintu bilik Ina diketuk.Ina bangun membuka pintu. "Ina...kau ada seterika tak? Aku punya iron tah kenapa tak menyala..." Diana tercegat di depan pintu biliknya. "Eh...kau ni apasal tersengih sorang-sorang ni?" Diana tersedar Ina tersengih lebar.

Ina pantas menukar raut wajahnya menjadi selamba."Hehehe...aku ada date kejap lagi..." Bagaimanapun, Ina kembali sengih bila mengingatkan smiley dalam mesej itu.

"Dengan sapa?Mamat yang kau minat dari dulu tu ke?" tanya Diana kembali.

"Sapa? Zack? Mamat poyo nama Zakaria mengaku nama Zack tu? Tak kuasa aku nak layan mamat tu.." Ina bangun mencapai seterikanya lalu dihulurkan pada Diana. "Ada la...aku rasa tak elok la kalau aku bagitau sekarang...tapi nanti bila dah serius...aku bagitau kau, Ana. Doakan aku tau...."

"Insya Allah. Thanks pasal seterika ni..nanti aku bagi balik," Diana pun pulang ke biliknya.

Ina pun bingkas bersedia untuk mandi lalu ke bilik mandi yang dikongsi bersama penghuni hostel yang lain.Habis satu badan disabunnya dengan sabun mandian. Giginya digosok sebersih-bersihnya.Dia mahu pastikan dirinya menarik hari itu.Selesai mandi,dia pulang ke bilik.Satu almari dipunggahnya.Semua baju yang dirasakannya cantik digayakan di depan cermin.Akhirnya Ina memilih untuk memakai baju blouse bunga merah dengan tudung ungu dan seluar jeans Ladylike warna hitam.

Make up?Gincu dikenakan.Eye shadow pun sudah disapu pada mata.Ina pun mengambil botol perfume CK hadiah pemberian bekas teman lelakinya lalu disembur pada tubuh.

Bila selesai bersiap,dia kembali memandang cermin memeriksa tubuhnya, mencari cacat cela pada dirinya.

..................

Daniel terjaga dari tidurnya."Oh shit...pukul berapa dah ni bro?" tanya Daniel pada Fariz. "7:35 dah ni...apsal bang?" Fariz menduga Daniel.

"Aku ada date dengan minah yang sama kelas dengan kita tu..." jawab Daniel.

"Minah mana ni?" Fariz tertanya-tanya.

"Alaa...minah yang kau kata jalan terkepit-kepit control ayu tu.Yang kau kata hot tapi perfume sembur tak hingat punya banyak tu!" Daniel sedaya-upaya menerangkan.

Fariz bertanya,"Salina?"

"Ye la tu kot...aku panggil dia Ina aje..." Daniel menjawab.

"Gi lah mandi! Karang lambat," tempik Fariz. Daniel pun bangun mengambil berus gigi.Dia pantas melangkah ke bilik air.Sekelip  mata tiba-tiba sahaja dia dah berada kembali ke dalam bilik.

"Cepatnya lu mandi bro?" tegur Fariz. "Takyah la mandi..gosok gigi,sembur sket2 dah la.." Daniel membuka almari baju lalu menyembur pewangi badan dan menyarungkan sehelai t-shirt.

"Wish me luck bro!" pinta Daniel pada Fariz, sambil mengenyitkan mata lalu menutup pintu biliknya.Fariz hanya tersenyum memandang Daniel lalu sambung membaca di internet.

Cerpen 05 : Putih,Hitam dan Kelabu

Posted: 08 Aug 2011 11:57 PM PDT

"Kau cuba tengok akak ni....dulu masa muda dulu berebut-rebut orang nak kat akak.Bekas suami akak tu,melutut dekat akak suruh aku kawin dengan dia!" Miza mula bercerita mengenai kisah silamnya.

"Akak ni dulu,kau paham la..biasala kita pempuan.Jalan aje mana2 fewitt sana fewitt sini.Lama jugak la akak duk keliru...mana satu la yang patut aku pilih..semua bagus2."

Razali hanya tersengih.Perempuan...semua perempuan rasa dia betul.Yang baik,yang buruk,semua rasa dialah perempuan paling baik dalam dunia.Lelaki?Dah boleh tau pengakhiran cerita Kak Miza ni,lelaki la yang jahat.

"Last2 kawin la jugak akak dengan bekas suami akak tu.Nama dia Maarof.Masa bercinta punyala sayang...aku berjalan ni sepanjang masa tangan tak pernah lepas."

Razali senyum kambing,"Sayang betul dia.." Kak Miza memandang Razali..mungkin ingin mengecam sama ada Razali ikhlas ataupun tidak."Kau ni macam malas nak dengar aku bercerita aje..sapa nama kau tadi?" tegur Kak Miza.

Razali pun menjawab,"Razali...tapi orang panggil Jali."

"Jali,sori la kalau aku cakap benda ni tapi akak ni memang betul2 meluat dengan lelaki.Ni semua sebab abang Maarof kau la...aku tengah pantang,boleh dia pegi bertenggek dengan pempuan jalang mana tah...aku dah la masa tu sakit.Seksa tau Jali mengandung ni...tapi bagus la jugak aku ramai anak...nanti bila diorang besar dapat la diorang jaga aku," Miza meminta simpati.

Razali hanya mampu merenung kosong berfikir mengenai keluarganya.Isterinya juga baru saja melahirkan anak pertama mereka...seorang anak lelaki.Rasa Razali,agak susah untuk dia membiasakan dirinya menjadi seorang bapa.Dah berapa puluh tahun membujang tiba2 perlu dikorbankan seluruh masa untuk menjaga seorang bayi kecil.

Isterinya,Kamelia adalah seorang yang sempurna pada dirinya sehinggakan kadang2 Razali sendiri merasa simpati melihat nasib Kamelia yang perlu melayan nafsunya yang membara.Dah ada anak ni...tak tau la bagaimana masa Kamelia akan dibahagikan.

"Kau dah kawin ke Jali?" tanya Kak Miza menghentikan lamunan Razali.

"Dah..baru lepas bersalin.Tengah pantang..anak lelaki.Comel!" ujar Razali senyum lebar.

"Bagus-bagus..kau jaga la anak bini kau elok-elok.Jangan jadi macam suami akak tu.Lelaki tak guna.Satu sen pun tak boleh pakai!" Kak Miza nampak berapi-api.

Razali mula bosan dengan telatah Miza yang emosional.Dia melihat jam di tangan."Ok lah kak.Saya balik dulu..ni pun dah petang dah ni.Saya dah janji dengan member saya,diorang nak datang rumah nak tengok baby.Mesti dapat hadiah ni."

Razali mengeluarkan walletnya."Slow bisnes hari ni kak?" Miza memandang Razali."Biasalah Jali...petang.Kang malam ni ramai la yang datang.Aku pulak yang penat melayannya..."

"Berapa kak?" tanya Razali lalu bangun dari katil. "RM30 sahaja bos!Kalau ada tips bagus jugak,boleh tolong anak2 akak.." Kak Miza sengih sambil membetulkan tualanya. "Nah saya bagi lebih sket...akak keep the change." Razali menghulurkan RM40 kepada Kak Miza.

Razali memakai kembali pakaiannya.Dia pun keluar dari flat yang didiami Kak Miza."Datang lagi tau..dengan kau aku bagi diskaun..." bisik Miza sebelum Razali berlalu pergi.

Tiada ulasan: