Rabu, 20 Julai 2011

SIASAH

SIASAH


Temu Pope usaha Najib tarik sokongan PRU 13

Posted: 19 Jul 2011 06:41 PM PDT

Pertemuan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dengan Pope Benedict ke-16 di Vatican City sekaligus menjalin hubungan diplomatik dengan Holy See tidak dapat dielakkan daripada dilihat berdasarkan politik Pilihan Raya Umum ke-13.

Pertemuan ini merupakan yang ketiga selepas pertemuan empat mata dengan Perdana Menteri India Manmohan Singh dan Perdana Menteri China, Wen Jiabao yang mempunyai implikasi terhadap sokongan komuniti minoriti kepada parti pemerintah.

Sokongan daripada komuniti Cina, India dan penganut Kristian Katolik terhadap Barisan Nasional terjejas sehingga mengurangkan kerusi pemerintah di Parlimen ekoran Pilihan Raya Umum ke-12.

Pemerintah ekoran pilihan raya umum lalu dikuasai hampir sepenuhnya oleh Umno, parti etnonasionalis Melayu-Muslim yang bersaing sengit dengan PAS, parti dikuasai Melayu-Muslim yang merupakan parti terbesar dalam gabungan pembangkang.

Sejak itu, pelbagai usaha dilakukan oleh Umno dan BN untuk memenangi semula sokongan tersebut, usaha yang dilihat menjadi pencetus kempen 1 Malaysia.

Jelas sekali bahawa kaitan pertemuan di Vatican City dengan politik pilihan raya tidak dapat dielakkan, dakwaan yang bukan sekadar spekulasi atau usaha mempolitikkan pertemuan itu.

Pertemuan Najib dengan Pope itu telahpun memperlihatkan sisi politik domestiknya disebabkan masa lawatan diadakan. Turut serta dalam lawatan itu ialah seorang pemimpin Katolik Malaysia Tan Sri Murphy Nicholas Xavier Pakiam.

Pertemuan Najib dengan pemimpin tertinggi Katolik itu menyusuli pertembungan antara pemerintah dengan kumpulan Katolik di negara ini berhubung penggunaan kalimah Allah dan halangan pengedaran Injil dalam bahasa Melayu.

Menjelang pilihan raya Sarawak April lalu, isu panas berhubung sekatan terhadap kitab Injil oleh pihak berkuasa timbul lagi, dipercayai untuk mempengaruhi pengundi Katolik di negeri itu.

Sebelum itu, kumpulan dominan dalam parti pemerintah menentang keras penggunaan kalimah Allah oleh kumpulan Katolik di negara ini, yang tercetus ekoran penggunaannya dalam majalah komuniti itu.

Parti-parti Pakatan Rakyat terdiri daripada PAS, PKR dan DAP menyokong penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian Katolik, pandangan yang semakin meletakkan pemerintah dalam keadaan defensif.

Tekanan terhadap pemerintah meningkat ekoran kelantangan kumpulan-kumpulan Melayu yang menyokong dan mempunyai kaitan dengan Umno, dan kemudian selepas berlaku serangan bom petrol ke atas beberapa buah gereja sekitar ibu negara.

Kumpulan terbabit dan Umno muncul dalam pelbagai media sebagai fanatik pada masa itu, menjejaskan kempen penyatuan 1 Malaysia yang diilhamkan Najib.

Pada masa sama, PAS yang sebelum ini terpalit imej negatif yang sama muncul dengan imej lebih positif berbanding Umno ekoran sikap parti Islam itu yang tidak menentang penggunaan kalimah Allah oleh penganut Katolik di negara ini.

Secara umumnya, dari sudut sokongan popular terutama dalam kalangan minoriti termasuk penganut Katolik, PR memperolehi manfaat daripada isu kalimah Allah ekoran sikap positif terhadap penggunaannya oleh Katolik.

Walau bagaimanapun, di luar lingkuan parti politik, beberapa kumpulan Islam menentang penggunaan tersebut yang disifatkan mempunyai helah politik, pendirian yang meletakkan kumpulan terbabit berseberangan dengan parti-parti PR.

Penentang penggunaan kalimah Allah oleh Katolik termasuk bekas ahli parti komponen PR yang agresif mengkritik PAS dan ketua PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ekoran pendirian berhubung isu terbabit.

Di sudut yang lain, lawatan Najib bertemu Pope itu juga mampu mencetuskan kesan negatif terhadap pemerintah, yang slogan 1 Malaysianya dikaitkan sesetengah pihak dengan sifat liberal, termasuk pluralisme agama.

Dalam kalangan audiens tertentu, pertemuan Najib dengan Pope dapat dibaca sebagai satu perkembangan yang negtif kepada Umno dan kini mudah dikaitkan dengan pelbagai perkara negatif.

Usaha Najib membina imej pemerintah yang dalam isu minoriti agama kini jauh merosot berbanding PAS menjelaskan satu kompleksiti baharu dalam politik Malaysia yang semakin sofistikated dan kompleks.

Tiada ulasan: