Khamis, 2 Jun 2011

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Ingat Kes Remaja Diperkosa 11 Kali oleh Ayah Tiri, Si Ibu Minta Bersabar? Berita Susulannya di Sini...

Posted: 02 Jun 2011 05:06 AM PDT

Sekadar hiasan.

DCM ada menyiarkan berita awal kes ini di sini.
Saya petik:
[HM] AMPANG: Ibu kandung dan bapa tiri seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun yang mendakwa dijadikan hamba seks bapa tirinya itu sejak Mac lalu di rumah ditahan untuk siasatan lanjut, kelmarin.

Lebih malang, siasatan awal polis mendapati ketika perbuatan terkutuk itu dilakukan, ibu kandung mangsa yang berusia 30-an ada di rumah, tetapi tidak melakukan sesuatu bagi menghalang perbuatan terkutuk suaminya itu.

Difahamkan, ibu mangsa yang juga seorang ustazah hanya mampu mendiamkan diri kerana takut dia ditinggalkan suaminya itu.

Pasangan suami isteri itu ditahan di sebuah rumah di Kajang, kira-kira jam 8 malam. 

Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Superintendan Md Nazri Zawawi ketika dihubungi mengesahkan penahanan pasangan terbabit dan memberitahu mereka akan direman sehingga 7 Jun ini bagi membantu siasatan.

P/s: Si ibu dikatakan seorang ustazah. Namun, demi  sayang akan jantan durjana, anak sendiri dibiar menjadi korban. Bingai punya perempuan!


Salah Satu PUNCA Tarif Elektrik NAIKKKKKKKKKKKKKKKKK!

Posted: 02 Jun 2011 03:30 AM PDT


P/s: Sila perhatikan nama CEO dalam senarai teratas! Yang ini data lama. Cuba congak berapa gaji Melayu ini sekarang?



Perbicaraan Skandal Scorpene Julai, Najib Dicabar Tunjuk Pasport....

Posted: 02 Jun 2011 02:00 AM PDT


Saya petik:
[KD] KEADILAN mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendedahkan rekod perjalanannya bagi membuktikan dirinya bukan individu ketiga yang dikatakan bersama Razak Baginda dan Altantuya Sharibuu dalam penerbangan ke Macau.

Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution berkata, Najib perlu tampil memberi penjelasan, sebelum perbicaraan skandal rasuah pembelian kapal selam Scorpene itu dimulakan di Mahkamah Perancis, Julai ini.

"Saya harap Jabatan Imigresen tidak memadamkan rekod itu. Najib bukan sahaja perlu dianggap bersih, tetapi dia perlu dilihat bersih," kata Setiausaha Agung Keadilan, Saifuddin Nasution pada sidang media di ibu pejabat Keadilan.

Pendedahan itu berikutan siasatan pihak berkuasa Perancis terhadap skandal rasuah Scorpene- yang membawa kepada penemuan tiga e-tiket penerbangan ke Macau pada 2002.

Perjanjian RM6.27 bilion pembelian kapal selam berkenaan ditandatangani antara kerajaan Malaysia dan syarikat Perancis, DCNS di mana Perimekar Sdn Bhd bertindak selaku orang tengah.

Perimekar dimiliki Ombak Laut, kepunyaan Abdul Razak Baginda dengan pemegang saham terbesar syarikat itu adalah isteri Razak.

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sebelum ini membongkar bahawa Razak, bersama Altantuya Shariibuu dan individu ketiga tidak dikenali, telah terbang ke Macau dipercayai berkaitan dengan urusan pembelian kapal selam berkenaan.

Ia didedahkan Pengarah Urusetia Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel.

Dalam sidang media hari ini, Saifuddin turut mendedahkan individu terbaru yang dipercayai berperanan dalam urusniaga pembelian kapal berkenaan, iaitu Timbalan Pengerusi Bousted Holdings Bhd, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin.

Lodin juga dikatakan seorang pegawai di Kementerian Pertahanan yang turut mewakili kepentingan kerajaan Malaysia melalui Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Saifuddin berkata, maklumat itu dibocorkan oleh kabel diplomatik Wikileaks melalui pendedahan Kedutaan Amerika Syarikat.

"Nordin adalah watak penting sewaktu Najib menjadi Menteri Pertahanan ketika urusniaga itu dilakukan pada tahun 2002," katanya.

P/s: Jangan demam, PM! Kah kah kah!




Selepas Indonesia, Pakistan Pula Turunkan Harga Minyak, Malaysia?

Posted: 02 Jun 2011 01:00 AM PDT

Keratan berita di The Nation.


P/s: Malaysia bila?

Indonesia Turun Harga Petrol 2 Kali Seminggu, Malaysia Berura-ura Naikkan Harga Minyak!

Posted: 02 Jun 2011 12:15 AM PDT

Data daripada PT Pertamina Indonesia.

Hari ini kecoh fasal Indonesia  menurunkan harga bahan bakar kali kedua dalam tempoh seminggu. Kelmarin, PT Pertamina Indonesia mengambil tindakan untuk kali kedua dalam tempoh seminggu menurunkan harga petrol antara Rp 200 hingga Rp 600 per liter atau dalam RM0.07 hingga RM0.21 seliter.

Saya tidak mahu mengulas lanjut fasal hal ini.

Saya cuma tertarik kenyataan pemimpin PR bahawa harga minyak di Malaysia sekiranya pengurusan ekonomi negara tidak pincang selama lebih 50 tahun boleh dijual sehingga serendah RM 0.60 seliter atau pun dengan harga  semahal sekarang.

Anda persoal kenyataan itu? Jika begitu, tolong undi PR dalam PRU 13 ini dan biar mereka membuktikan kenyataan yang telah dibuat. Boleh?

Telefon Bimbit Penyebab Kanser

Posted: 01 Jun 2011 11:30 PM PDT


Saya petik:
[Kosmo] PARIS – Pengguna-pengguna telefon bimbit berisiko menghidap kanser otak dan mereka dinasihatkan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan alat pendengaran telefon, kata beberapa pakar barah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Menurut WHO, penggunaan SMS dan alat pendengaran telefon itu akan mengurangkan si pengguna terdedah pada gelombang telefon bimbit.

Medan frekuensi elektromagnetik radio yang dibebaskan telefon bimbit berisiko menyebabkan kanser pada manusia," kata kenyataan Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser (IARC) selepas persidangan lapan hari diadakan di Lyon Perancis kelmarin.

Pakar-pakar membuat rumusan itu berdasarkan penelitian ke atas kajian melibatkan manusia dan kajian epidemiologi yang menunjukkan peningkatan berlakunya glioma iaitu sejenis kanser otak," kata Presiden IARC, Jonathan Samet.

Dua kajian utama menunjukkan mereka yang paling kerap menggunakan telefon bimbit lebih berisiko dijangkiti kanser otak, katanya dalam satu sidang akhbar melalui telefon.

Beberapa individu berisiko tinggi yang dipantau dalam kajian-kajian tersebut telah menggunakan telefon bimbit mereka pada kadar purata 30 minit sehari selama 10 tahun.

"Kami tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku sekiranya orang ramai menggunakan telefon bimbit untuk tempoh masa yang lebih lama dan sepanjang hayat mereka," kata Samet.

Terdapat sekitar lima bilion telefon bimbit berdaftar di dunia dan jumlah itu serta masa penggunaannya semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Jelas IARC, bukti saintifik menunjukkan telefon bimbit berpotensi menyebabkan kanser tetapi ia masih perlu dibuktikan. – AFP
P/s: Kali ketiga DCM menyiarkan artikel yang memerihalkan isu yang sama. Sila ambil perhatian!


Awas, Produk Makanan Tercemar dari Taiwan!

Posted: 01 Jun 2011 10:15 PM PDT


Saya petik:
[BH] PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan melakukan pemantauan rapi terhadap produk makanan keluaran Taiwan yang tercemar di pasaran tempatan, malah akan merampas produk itu selepas arahan penarikan balik dikeluarkan kepada pengimport.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, tindakan undang-undang juga boleh diambil mengikut Seksyen 13(1), Akta Makanan 1983 yang memperuntukkan denda sehingga RM100,000 atau penjara sehingga 10 tahun. Menurutnya, hukuman denda dan penjara itu boleh dikenakan terhadap mana-mana pihak yang bersabit kesalahan pengimportan, penyimpanan, penyediaan, pengedaran dan penjualan produk membahayakan kesihatan. 

"Kementerian sudah menghubungi semua pengimport produk terbabit untuk melaksanakan tindakan pemanggilan balik produk makanan berkenaan yang berada di pasaran dengan segera.

"Dalam pada itu, kementerian juga akan menjalankan pemantauan dan sekiranya produk berkenaan masih dijual, tindakan rampasan akan dijalankan," katanya, melalui satu kenyataan dikeluarkan, di sini, semalam.

Beberapa produk makanan dari Taiwan seperti minuman tenaga, jus buah, jeli, jem, yogurt dan bahan aditif makanan (clouding agent) baru-baru ini dilaporkan tercemar dengan di(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) dan di-isononyi phthalate (DINP).

Susulan itu, Kementerian Kesihatan sudah dimaklumkan Pengurusan Makanan dan Dadah (FDA) Taiwan mengenai makanan yang disahkan tercemar dengan DEHP dan dieksport ke Malaysia untuk tindakan selanjutnya.

Produk berkenaan ialah jus Sunkist Lemon, Sunkist Lemon Juice Drink With Aloe Vera Pulp, Sunkist Orange dan Sunkist Orange Juice Drink, yang dikilangkan Country House Inc, Taiwan dan dieksport oleh Sunlight Foods Corp. 

Selain itu, jus asparagus Uni-President dengan tarikh luput sebelum 18 Mei 2012, dikilangkan Uni-President Enterprises Corp, Taiwan.

Liow berkata, semua pengimportan produk terbabit sudah dilarang masuk ke negara ini manakala produk makanan lain dari negara berkenaan akan dipantau rapi di pasaran dan pintu masuk.

Menurutnya, DEHP dan DINP adalah sejenis bahan kimia yang digunakan dalam pembuatan plastik untuk menjadikannya lebih lembut dan ia boleh dipindahkan kepada makanan dalam proses pembuatan, pembungkusan dan penyimpanan.

"DEHP berkemungkinan menyebabkan kesan karsinogenik ke atas manusia. Namun, masih kekurangan bukti saintifik terhadap kesan berkenaan," katanya.

Beliau berkata, mengenai produk minuman sukan keluaran Young Energy Resource Co Limited, yang dikesan mengandungi DEHP, iaitu Speed Sports Drink 600 mililiter (ml), Speed Sports Drink (perisa lemon) 600ml dan Dong Nung 1000 Sport Drink tidak diimport ke negara ini.

"Orang ramai tidak perlu khuatir keselamatan makanan yang diimport dari Taiwan memandangkan kawalan dikenakan ke atas makanan terbabit. (Namun), pengguna yang membelinya dinasihati tidak memakan produk berkenaan," katanya.

Pengguna yang memerlukan maklumat lanjut boleh menghubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan di talian 03-88833652 atau melayari laman web http://moh.gov.my atau http://fsq.moh.gov.my.

P/s: Sila ambil perhatian!


[Gambar] Iblis Campak Bayi dari Pangspuri

Posted: 01 Jun 2011 09:00 PM PDT


Saya petik:
Bayi baru lahir maut dicampak dari balkoni pangsapuri

[BH] KUALA LUMPUR: Apalah dosa seorang bayi lelaki cukup sifat yang baru dilahirkan hingga ada manusia tergamak mencampaknya dari tingkat atas sebuah pangsapuri di Sentul di sini, ke atas permukaan jalan, hingga bayi malang itu ditemui mati dengan kepalanya pecah, malam kelmarin.

Bayi masih bertali pusat yang dibungkus dalam plastik itu ditemui tertiarap dalam keadaan menyayat hati oleh penduduk Pangsapuri Sentul Utara pada jam 11.45 malam, di tempat letak kereta, kurang dua meter dari tong sampah.
 
Polis percaya bayi itu dicampak dari balkoni laluan tangga pangsapuri berkenaan dengan pelakunya dipercayai cuba membuang bayi terbabit ke dalam tong sampah, namun tersasar ke permukaan jalan. 

Pemeriksaan polis turut menemui titisan air dipercayai air ketuban di tangga tingkat empat pangsapuri 15 tingkat itu.

Mayat bayi itu ditemui hanya 16 jam selepas penemuan mayat seorang bayi perempuan yang tersangkut di celah batu di sungai berhampiran Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), pagi kelmarin.

Sambil menyifatkan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu sebagai amat hina dan keji, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan bayi itu milik penduduk pangsapuri berkenaan.

"Selain itu, kita juga menyiasat kemungkinan bayi malang ini dibawa oleh orang luar sebelum dibuang di kawasan ini. Berdasarkan kesan kecederaannya, kita percaya bayi ini jatuh dari tempat tinggi iaitu dicampak ke bawah dari pangsapuri ini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
 
Sehubungan itu, beliau berharap orang ramai khususnya penduduk pangsapuri itu yang mempunyai maklumat agar tampil membantu siasatan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Saksi kejadian, Ahmad Azhari, 34, berkata beliau baru pulang dari pejabat dan terkejut apabila melihat bungkusan berisi seperti anak patung berhampiran tong sampah, ketika melalui kawasan itu.

"Hancur hati saya melihat rupa-rupanya bungkusan itu berisi bayi baru dilahirkan dengan kepalanya pecah," katanya.

 P/s: Lahanat!


Penarik Beca Berahi Dipenjara Rogol Remaja Bawah Umur

Posted: 01 Jun 2011 08:09 PM PDT

Saya petik:

[Kosmo] Seorang penarik beca dijatuhi hukuman penjara lapan tahun serta dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas didapati bersalah merogol seorang remaja bawah umur pada April lalu.
Hakim Ahmad Sazali Omar menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh, M. Hararna Jeet Singh, 56, selepas meneliti semua fakta kes yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya, Mahadi Abdul Jumaat.
Mengikut pertuduhan, M. Hararna didakwa merogol mangsa berketurunan India Muslim berusia 14 tahun di sebuah bilik di sebuah rumah beralamat T472, Jalan Chan Koon Cheng di sini pada pukul 10.15 malam, 27 April lalu.
Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu merogol yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan.
Terdahulu tertuduh yang tidak diwakili peguam dalam rayuannya meminta mahkamah meringankan hukuman terhadapnya dengan alasan dia sudah berumur.
"Saya juga sudah insaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesalahan itu lagi," katanya.

Utusan Kempen untuk Nasa, Blog UMCO Fitnah Husam

Posted: 01 Jun 2011 07:35 PM PDT


Saya bukanlah orang yang berpengetahuan atau layak membicarakan soal pemilihan PAS dan hal-hal yang berkaitan. Namun melihat situasi semasa, pemilihan PAS kali ini bukan sahaja melibatkan kempen dalam kalangan ahli parti itu namun, UMCO melalui medianya juga hebat berkempen untuk memenangkan calon pilihan mereka. Mengapa calon-calon yang dipilih itu perlu dimenangkan? Anda mungkin tahu jawapannya. Mengapa ada calon-calon perlu dipastikan tewas? Anda juga tahu jawapannya. 

Jika kita lihat gambar di atas, Utusan Malaysia media milik UMCO jelas "berkempen" untuk Nasa. Kalau kita perhatikan, Nasa juga mendapat kempen percuma sewaktu pemilihan di muktamar yang lalu. Di ruang blog, Datuk Husam difitnah hebat oleh blog pencacai. Isu yang diketengahkan oleh mereka kononnya Kickdefella menerima RM300 ribu daripada orang Husam, yang tidak lain tidak bukan, kononnya untuk membantu Husam memenangi pemilihan jawatan yang ditandinginya. Tuduhan berbiat jahat itu dinafikan oleh Husam  di sini.

Mengapa UMCO cukup gerun jika Mat Sabu dan Husam menang pemilihan PAS kali ini? Tepuk dada UMCO, tanya selera mereka! Namun, secara kasarnya, dua orang tokoh ini dilihat cukup hebat menentang kemungkaran UMCO, penyatuan UMCO-PAS, dan beberara isu lain yang merugikan UMCO.


[PERHATIAN] Jumpa Doktor Jika Cirit Birit Berdarah Selepas Pulang dari Eropah. Mengapa? Baca!

Posted: 01 Jun 2011 06:38 PM PDT


Saya petik:
[Bernama] KUALA LUMPUR: Orang ramai yang telah mengunjungi Eropah sejak 1 Mei lepas dan pada masa yang sama mempunyai gejala cirit-birit berdarah dinasihatkan untuk menjalani ujian pemeriksaan kesihatan di pusat-pusat kesihatan yang berhampiran.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Hasan Abdul Rahman berkata pihaknya telah menerima laporan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai satu kes wabak penyakit 'sindrom uremik haemolytik' (HUS) yang berpunca daripada pencemaran bakteria 'Enterohaemorrhagic Escherichia Coli' (EHEC).

Satu kes wabak penyakit itu telah dilaporkan di negara Jerman, katanya dalam satu kenyataan di sini Rabu.

"Untuk makluman, wabak penyakit ini adalah satu sindrom dengan ciri-ciri darah merah pecah dan menyebabkan anemia (menyebabkan kekurangan jumlah pigmen hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah), kegagalan ginjal akut dan kekurangan sel darah pembeku," katanya.

Dr Hasan berkata tanda-tanda seseorang itu telah dijangkiti wabak penyakit itu adalah seperti sakit perut, muntah-muntah dan cirit-birit berdarah.

Gejala gejala yang dinyatakan di atas juga boleh menyebabkan dehidrasi, keletihan, kelesuan, anemia, 'uraemia' (kehadiran urea dan sebatian buangan bernitrogen lain dalam darah dalam jumlah berlebihan) serta 'kecenderungan pendarahan, katanya.

Menurut beliau, punca wabak penyakit itu yang menjangkiti mangsa adalah menerusi makanan yang dicemari dengan bakteria E. Coli.

"Gejala penyakit ini dapat dilihat dengan ketara dalam tempoh tiga hingga lapan hari. Selalunya mangsa akan sembuh dalam tempoh 10 hari dan tanpa sebarang komplikasi selepas dijangkiti wabak penyakit ini," katanya.

Selain itu, sebahagian kecil wabak penyakit ini turut melibatkan kanak-kanak dan warga tua yang boleh membawa kepada komplikasi yang lebih serius seperti penyakit buah pinggang pada tahap kronik.

Kadar kematian yang berpunca daripada wabak penyakit ini berada pada kadar antara lima hingga 10 peratus.

Dr Hasan berkata kajian awal mendapati pesakit yang terlibat dengan wabak ini didapati berkemungkinan memakan sayuran mentah iaitu tomato, timun dan daun salad.

Berikutan itu, katanya, kementerian sedang memantau pengimportan timun ke dalam negara ini tetapi maklumat daripada Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia menunjukkan tiada timun yang diimport dari Jerman atau Sepanyol. Kejadian wabak penyakit ini dilaporkan bermula pada 25 April lepas dengan mangsa mengalami gejala cirit-birit berdarah.

Tiada ulasan: