Khamis, 26 Mei 2011

SIASAH

SIASAH


Pemilihan PAS, timbalan dan naib presiden sengit

Posted: 26 May 2011 09:01 AM PDT

Ekoran kemasukan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bertanding jawatan timbalan presiden, sentimen sejak awal yang tertumpu pada Mohamad Sabu dan Nasharudin Mat Isa berubah dengan drastik.

Tuan Ibrahim kini calon popular dalam persaingan timbalan presiden, berdasarkan kelayakan pendidikan agama dan kedekatan dengan kepimpinan tertinggi, sebagai naib presiden sejak sepenggal.

Keupayaan tokoh agamawan ini walau bagaimanapun masih belum dapat diperhatikan oleh banyak pihak, berbanding Nasharudin yang berkelayakan tinggi dan lebih biasa terlibat dalam pertemuan antara gerakan-gerakan Islam antarabangsa seperti Hamas.

Penglibatan bersama gerakan Islam antarabangsa dilihat sebagai satu lagi ciri untuk melengkapkan kelayakan sebagai timbalan presiden, yang merupakan bakal pengganti presiden.

Kekurangan besar Nasharudin kini ialah prestasinya yang dinilai dengan rendah sekali oleh banyak pihak, dan gaya hidupnya yang dikatakan sangat elit.

Tetapi pengkritik beliau tidak dapat menyabitkan beliau dengan kelemahan yang lebih besar, dan kritikan terhadap kehidupan beliau semakin kelihatan selektif, seperti juga isu hubungan dengan pemimpin-pemimpin Umno.

Tuan Ibrahim mempunyai merit kelayakan pendidikan agama, tetapi ada yang menganggap kekananan beliau dalam parti bakal menyumbang kepada kesukaran beliau untuk memimpin.

Pesuruhjaya PAS Pahang ini agak lebih lewat aktif dalam PAS berbanding beberapa pemimpin, termasuk Idris Ahmad yang kini bersaing untuk jawatan naib presiden.

Tuan Ibrahim juga dikritik kerana lewat menyertai persaingan, dan didakwa banyak pihak disebabkan dorongan pihak lain untuk tujuan yang tidak semestinya berasaskan kelayakan beliau.

Ada pemerhati menyifatkan Tuan Ibrahim mampu memberi kelebihan kepada Mohamad, yang paling awal menegaskan penyertaan dalam persaingan.

Ada juag yang menganggap beliau calon sokongan Erdogan untuk memastikan Nasharudin dan juga Mohamad tewas.

Kritikan paling keras terhadap Mohamad datang daripada blog anti-Erdogan, Tulang Besi, yang menegaskan dengan lebih dalam hujah Mohamad ialah calon Erdogan.

"Kumpulan endorgan tidak pernah putus asa. Kini kumpulan endorgan berkempen untuk memenangkan Mat Sabu dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden PAS kali ini. Apa yang penting ialah siapa sahaja ulamak untuk jawatan no. 2 dalam PAS mesti dikalahkan dalam sesi kali ini," tulisnya dalam artikel bertarikh 24 Mei yang menunjukkan sokongan kuat penulis blog itu terhadap kepimpinan tokoh agamawan untuk dua jawatan tertinggi parti.

Hujahnya lagi: "Kali ini Mat Sabu merasa selesa dan gah apabila mendapat tahu beliau mendapat bilangan pencalonan yang agak besar juga untuk jawatan Timbalan Presiden dalam Muktamar 2011. Tetapi Mohamad Sabu mungkin terlupa akan agenda kumpulan endorgan untuk membuang gagasan ulamak dari kepimpinan tertinggi PAS iaitu jawatan Presiden dan Timbalan Presiden.

"Para simpati dan penyokong Mat Sabu juga mungkin terlepas pandang akan agenda tersirat kumpulan endorgan ini dalam PAS. Adakah Mat Sabu akan tertipu dengan keghairannya melihat pencalonan yang banyak dan desakan serta sokongan yang hebat dari ahli PAS khususnya kumpulan endorgan? Adakah Mat Sabu akan terjebak dalam permainan politik endorgan dan menjadi S.S.?"

Sebuah blog pro-Umno lebih keras lagi menyatakan Mohamad disokong Erdogan dan Lim Guan Eng supaya mereka dapat mempengaruhi PAS.

Mohamad walau bagaimanapun kekal sebagai tokoh yang paling mampu menggerakkan ahli dan penyokong, seperti yang dilihat semasa demonstrasi Bersih pada 2007 dan banyak aksi lain.

Kritikan terhadap Nasharudin berhubung prestasinya semakin meningkat, seperti juga sokongan terhadap Mohamad yang diharap dapat menggerakkan PAS dengan lebih aktif menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Pada masa sama, Tuan Ibrahim kini dibina imejnya sebagai seorang tuan guru sebagai persediaan untuk meletakkannya sebagai timbalan presiden, dan kemungkinan, kedudukan lebih tinggi lagi.

Tetapi, tempoh seminggu lagi menjelang muktamar ialah satu tempoh panjang yang masih boleh memperlihatkan sebarang kemungkinan.

Dalam persaingan naib presiden, enam dijangka bertanding: Datuk Husam Musa, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, Salahuddin Ayub, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah dan Idris Ahmad.

Berdasarkan formula yang menjadi tradisi PAS, naib presiden mewakili tiga kumpulan iaitu agamawan, profesional dan aktivis.

Benar atau salah, hal ini dilihat menjadi pertimbangan ahli dan dibuktikan benar, walaupun tidak sepenuhnya, dalam pemilihan-pemilihan sebelum ini.

Sekurang-kurangnya, seorang agamawan biasanya dipilih untuk mengisi jawatan naib presiden.

Husam dan Nizar mewakili profesional, Salahuddin dan Mahfuz mewakili aktivis dan Nik Amar dan Idris mewakili ulama.

Walau bagaimanapun, dua tokoh daripada dua kumpulan berbeza, Husam dan Nik Amar kedua-duanya dari Kelantan, yang kemenangan kedua-dua mungkin menjadi isu perwakilan negeri atau kawasan berbeza untuk jawatan naib presiden.

Tetapi formula tersebut bukan sesuatu yang pasti, terutama sekiranya desakan Erdogan supaya pemimpin tidak perlu daripada kalangan agamawan sahaja diterima perwakilan mengundi.

Muktamar kali ini bakal menjadi pertemuan terakhir ahli-ahli PAS sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Banyak isu, termasuk strategi dan sikap menghadapi pilihan raya dan kerjasama politik akan terkesan hasil pemilihan nanti.

Kebertanggungjawaban berkait prestasi dalam pilihan raya nanti pula dijangka menjadi isu yang akan memberi kesan berpanjangan selepas pilihan raya dan sehingga pemilihan akan datang selepas itu.

Tangguh naik harga RON 95, kerajaan berdrama

Posted: 25 May 2011 07:12 PM PDT

Rakyat Malaysia hari ini dihidangkan dengan berita gembira pengekalan harga minyak petrol RON 95, ekoran keputusan kerajaan meneruskan subsidi besar untuk bahan bakar itu.

Dua lagi bahan bakar utama, diesel dan gas petroleum cecair juga dikekalkan hasil perbincangan kabinet itu semalam.

Dengan tajuk muka depan akhbar utama Umno, Utusan Malaysia yang turut menyebut "kepentingan rakyat," pentadbiran Najib mendapat isu yang boleh membina sentimen positif terhadap pemerintah menjelang pilihan raya umum nanti.

Pemerhatian terhadap bagaimana isu ini dimainkan di blog-blog dan akhbar harian menunjukkan tanda adanya satu drama politik untuk tujuan membina sokongan.

Blog-blog pro-Umno membina isu ini sejak beberapa minggu lalu, dengan pelbagai komentar dan tuntutan serta desakan terhadap kerajaan, yang banyak ditujukan kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, menteri menjaga hal ehwal pengguna.

Isu ini turut mendapat perhatian khusus parti-parti pembangkang, yang menunggu peluang untuk digunakan terhadap kerajaan Barisan Nasional menjelang pilihan raya.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar turut terlibat dalam perdebatan hangat isu ini, meningkatkan lagi perhatian terhadap isu ini.

Isu kenaikan harga minyak yang sentiasa mudah digunakan untuk membina sentimen menolak pemerintah menjadikan isu kemungkinan kenaikan harga minyak RON 95 menarik kepada pembangkang.

RON 95 digunakan oleh sebahagian besar pengguna kenderaan petrol, berbanding RON 97 yang kini berada dalam kategori premium.

Walau bagaimanapun, hari ini muncul di muka-muka utama akhbar harian subsidi yang besar untuk bahan bakar penting itu dikekalkan, mengelak daripada harga minyak pilihan utama itu meningkat.

Blog-blog Umno menerbitkan komentar memuji-muji tindakan kerajaan yang disifatkan prihatin terhadap rakyat itu, dan kelegaan besar ini menjadi berita utama negara pada masa ini.

Sekiranya diperhatikan dengan lebih mendalam, sukar untuk dijangka pemerintah yang sedang tertekan menjelang pilihan raya umum yang akan menjadi satu penilaian besar prestasi akan melaksanakan tindakan yang sangat tidak popular dan mampu menjejaskan undi dengan dramatik sekali.

Tiada ulasan: