Isnin, 9 Mei 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Osama lama meninggal sebelum serangan AS – Ketua ISNA

Posted: 08 May 2011 11:22 PM PDT

Menteri perisikan Iran mengatakan negara itu mempunyai maklumat yang boleh dipercayai bahawa bekas ketua kumpulan al-Qaeda Osama bin Laden meninggal dunia kerana penyakit beberapa waktu lalu.

"Kami mempunyai maklumat yang tepat bahawa bin Laden meninggal dunia kerana sakit beberapa waktu lalu," kata Heidar Moslehi kepada wartawan di sela-sela pertemuan Kabinet pada hari Ahad.

Dia mempersoalkan dakwaan Washington bahawa bin Laden telah dibunuh oleh pasukan Amerika di kompleks persembunyiannya di Pakistan pada tarikh 1 Mei.

Moslehi asked. "Jika tentera AS dan jentera perisikan telah benar-benar menangkap atau membunuh bin Laden, mengapa mereka tidak tunjukkannya (mayat itu) mengapa mereka dilemparkan mayat itu ke dalam laut?" Tanya Moslehi.

"Ketika kita menangkap [bekas pemimpin Jundallah Abdul Malik] Rigi, kami tunjukkan dia dan juga menayangkan wawancara dengannya," kata ketua perisikan ISNA itu.

Dengan menerbitkan berita palsu tersebut, katanya, Rumah Putih berusaha untuk membayangi kebangkitan daerah .

Moslehi mengatakan para pegawai AS memilih untuk kempen PR tersebut untuk mengalihkan perhatian dari masalah dalaman negeri mereka serta situasi ekonomi mereka yang "rapuh".

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menyatakan bahawa Osama bin Laden dibunuh oleh pasukan AS pada tarikh 1 Mei di kompleks persembunyiannya di Pakistan.

Seorang pegawai AS kemudian mengumumkan bahawa tubuh bin Laden dikuburkan di laut secara serta merta , bangga bahawa pengebumian terburu-buru itu kononnya adalah sesuai dengan undang-undang Islam, memerlukan pengebumian dalam masa 24 jam selepas kematian.

Namun, pengebumian di laut bukan amalan Islam dan Islam tidak mempunyai masa terhad untuk pengebumian.

Para pegawai AS juga mendakwa keputusan mereka untuk pengebumian laut itu dibuat kerana negara tidak mahu menerima bin Laden tetapi, tanpa menyatakan negara mana yang telah dihubungi mengenai masalah ini.

Pemerhati, bagaimanapun, telah meningkatkan soalan serius mengapa para pegawai AS tidak melaksanaan ujian DNA untuk mengesahkan identiti sebenar mayat sebelum pengebumian yang tergesa-gesa itu

Ini bukan bunuh diri - keluarga Sarbaini

Posted: 08 May 2011 09:12 PM PDT

KUALA LUMPUR: Keluarga Ahmad Sarbaini Muhammad sekarang lebih yakin dari sebelumnya bahawa bekas Penolong Pengarah Kastam Selangor tidak bunuh diri.

Hal ini setelah mereka berbicara dengan seorang saksi yang mengatakan Ahmad Sarbaini tidak pernah ditinggalkan sendirian ketika dia di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) pada tarikh 6 April - hari ia ditemui mati.

Keluarga tersebut telah memberikan keterangan tentang saksi tersebut kepada pihak polis untuk membantu siasatan kes, yang telah diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

Bercakap dalam keadaan anonimiti, seorang ahli keluarga mengatakan kepada New Straits Times kelmarin bahawa apa yang diungkapkan oleh saksi bertentangan dengan kenyataan SPRM tentang peristiwa-peristiwa yang terungkap pada hari Ahmad Sarbaini ditemui mati.

Beberapa jam selepas pegawai Kastam tersebut dijumpai terlentang di lapangan badminton di Ibupejabat SPRM Selangor di Jalan Cochrane sini, satu kenyataan telah dikeluarkan oleh badan anti-rasuah tersebut.

Pengarah bahagian siasatannya, Datuk Mustafar Ali, berkata Ahmad Sarbaini tiba di kompleks itu menaiki motosikal pada 08:26 pagi dan menunggu pegawai penyiasatan (IO) di lobi sampai 09:30 pagi

Seorang pegawai kemudian mengiringil Ahmad Sarbaini ke bilik IO dan mereka menunggu di sana sebelum ia meninggalkan mangsa sendirian pada 10:15 pagi untuk mencari IO tersebut.

Ahmad Sarbaini, 56, dikatakan hilang dari bilik tersebut, dan ditemui tertelungkup di lapangan bulu tangkis kompleks dua tingkat bawah oleh pegawai SPRM yang lain pada 10:40 pagi.

"Ini bertentangan dengan apa yang dikatakan saksi," kata ahli keluarga.

"Maklumat ini diberikan kepada polis untuk membantu dalam penyelidikan.

"Kami juga memberi mereka nama saksi dan nombor telefonnya.

"Kami sekarang menunggu hasilnya."

Ahli keluarga tersebut , seorang lelaki berusia 50 tahun , mengatakan ia bertemu saksi pada tarikh 9 April.

"Saksi mengatakan kepada saya bahawa Ahmad Sarbaini didampingi oleh lebih dari seorang pegawai SPRM ke dalam bilik IO itu. Ia tidak pernah ditinggalkan sendirian.

"Saksi itu juga memberikan butiran penting lain, yang telah diberikan kepada polis."

Dia, bagaimanapun, tidak mahu membocorkan maklumat tentang saksi, takut bahawa hal itu akan menganggu siasatan.

Dia mengatakan setelah berbicara dengan saksi tersebut, keluarga itu sekarang 100 peratus yakin bahawa Ahmad Sarbaini tidak bunuh diri.

Ahmad Sarbaini adalah di antara 62 pegawai kastam yang ditahan oleh SPRM pada 1 April untuk disisat atas tuduhan korupsi.

Ia dibebaskan dengan jaminan keesokan harinya.

Beberapa hari kemudian, Ahmad Sarbaini pergi ke pejabat SPRM untuk menemui IO untuk membincangkan kesnya.

SPRM pernah mengatakan bahawa Ahmad Sarbaini tidak dipanggil ke pejabat tersebut, tapi dia datang atas kemahuan sendiri.

Keluarganya, rakan-rakan dan rakan sekerja telah menolak tuduhan bahawa ia melakukan bunuh diri.

Mereka mengesyaki ada kecurangan terlibat dalam kematiannya.

Ahmad Sarbaini digambarkan sebagai seorang yang soleh yang juga sebagai seorang imam di quater Kastam di Kelana Jaya di mana dia tinggal.

Seorang rakan pernah berkata bahawa ia bermain tenis dengan Allahyarham hari sebelum ia meninggal, dan menolak kemungkinan bahawa Ahmad Sarbaini bunuh diri.

Timbalan Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Bandar, Khairy Ahrasa berkata, mereka telah mencatat kenyataan dari saksi tersebut.

"Bahkan, kami berbicara dengan dia lagi baru-baru ini selepas pejabat Peguam Negara mengarahkan bahawa kita menyoalsiasatnya lebih lanjut.

"Kertas siasatan kemudiannya telah diserahkan semula ke pihak Peguam Negara kelmarin dan kami sedang menunggu arahan selanjutnya."

Dia menambah bahawa hingga kini, mereka telah menemuramah 44 orang sehubungan dengan kes yang masih diklasifikasikan sebagai kematian mengejut itu.

sumber

DAP beri 24 jam untuk Utusan dan blogger Big Dog Zakir minta maaf

Posted: 08 May 2011 07:33 PM PDT

Utusan dan Blogger Big Dog cuba membangkitkan perasaan marah Melayu kepada orang Cina sempena menjelang 13 Mei? Ikuti kenyataan Jefrey OOi berikut :

Tiada ulasan: