Nuffnang

Pengikut

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Man Kadir @ Pak Jabit ceramah di Manjung - 27/5/2011

Posted: 30 May 2011 10:31 PM PDT


Gambar ini aku cilok dari Facebook Man Kadir



Telatah Pak Jabit (kanan) sentiasa membuatkan penonton tidak kering gusi

Sdr Man Kadir, lebih dikenali sebagai Pak Jabit dalam filem Zombie Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah. Beliau memegang watak orang tua kampung yang pantang dapat mikrofon, asyik nak bercakap saja.

Sdr Man Kadir juga adalah Timbalan Ketua Cabang KEADILAN Temerloh dan Setiausa Kerja Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal KEADILAN.

Di bawah ini adalah klip video beliau berceramah di Pasir Panjang, Manjung dalam siri jelajah Perak pada 27.05.2011.



Get Paid To Read Emails.
Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


RAHIM THAMBY CHIK LEBIH BIJAK DARI ALLAH?

Posted: 30 May 2011 11:59 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SALAH seorang yang mengaku terlibat menayangkan video lucah yang `tulen' itu di Seri Carcosa yang lalu iaitu Rahim Thamby Chik telah menyuarakan perasaan tidak senangnya dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berkaitan isu video seks yang ditayangkan oleh geng Rahim.

Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini menasihati mereka yang melakukan fitnah ke atas DS Anwar yang kununnya dikaitkan dengan video seks berkenaan agar bertaubat dan memohon maaf kepada Ketua Umum PKR itu. Apabila nasihat ini diberi, maka panaslah mereka yang terlibat kerana sememangnya mereka ini tidak beriman dengan ajaran Al-Quran. Seperti biasa, media pencacai pun menyiarkan komen mereka terhadap nasihat Mursyidul Am PAS itu.

Sinar melaporkan kenyataan Rahim, "Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah menjadi mangsa 'kumpulan erdogan' sehingga menganggap Anwar tidak bersalah walaupun apa saja dilakukannya" (Sinar)

Apa yang salahnya nasihat dari Tuan Guru Nik Aziz? Bukankah di dalam Islam barangsiapa yang menuduh seseorang itu melakukan zina perlu membawa empat orang saksi yang adil (tidak fasik)? Adakah hukum lain selain dari itu yang disebutkan di dalam Al-Quran? Jika mereka gagal membawa empat orang saksi, mereka dianggap melakukan fitnah dan boleh dibicarakan di bawah Hukum Qazaf. Apa yang silapnya dengan hukum dari Allah ini?

Oleh kerana geng `three strooges' ini gagal membawa empat orang saksi tersebut melainkan mereka hanya membawa video hitam putih yang `tulen', jelas bahawa mereka di dalam hukum Islam telah melakukan fitnah. Justeru itu, salahkah jika Tuan Guru Nik Aziz menasihati mereka agar bertaubat dan memohon maaf kepada orang yang dituduhnya? Sewajarnya mereka berterima kasih kepada Tuan Guru Nik Aziz kerana menyedarkan mereka yang jahil itu.

Persoalan puak jahil ini, mengapa video seks hitam putih ini tidak diperakui oleh Allah untuk dijadikan bukti? Adakah Allah tidak tahu di masa akan datang zaman akan berubah? Tuduhan mengatakan Tuan Guru Nik Aziz membela DS Anwar tanpa melihat ke arah lain jelas satu tuduhan jahat. Terbukti, Tuan Guru Nik Aziz mengeluarkan pandangan di atas isu video seks ini dengan merujuk kepada Al-Quran. Adakah puak mereka mahu Tuan Guru Nik Aziz merujuk kepada Eskay yang bersumpah laknat berbaju kalis peluru dan bersolat satu rokaat itu?

Tuan Guru Nik Aziz hanya bercakap dari segi hukum bukan kerana memihak kepada DS Anwar. Jika kamu sudah jahil, jangan menganggap orang lain juga jahil seperti kamu. Allah menetapkan barangsiapa yang terlepas dari hukuman di dunia, nescaya mereka tidak lepas dari menerima hukuman di Akhirat. Itulah keadilan Islam yang mahukan agar manusia sentiasa berbaik dan tidak mudah melakukan fitnah sesama mereka.

Rakaman video tidak boleh dijadikan saksi di dalam kes zina kerana berbagai kemungkinan boleh terjadi. Bukti yang jelas, dalam isu ini bagaimana video yang dikatakan hanya ada satu salinan asal dan telah diserah kepada pihak Polis tetapi sekarang dikatakan melambak disebarkan kepada orang ramai. Video yang sekejap ada tulisan Siam, sekejap tiada itu dan boleh disalin dengan begitu banyak walaupun di bawah jagaan Polis sudah cukup untuk membuktikan video tidak layak diterima sebagai saksi di dalam kes tuduhan zina yang berat ini.

Jika puak mereka masih mahu `mengenakan' DS Anwar juga, mereka mungkin boleh mengubah cerita bahawa tiada kejadian zina berlaku, tetapi yang terjadi wanita cina itu telah `dirogol'. Jika itu ceritanya, maka rakaman video hitam putih ini mungkin boleh diterima sebagai bahan bukti sampingan. Bolehkah cerita diubah? Tentu boleh, kerana Eskay memang pandai dalam aspek mengubah cerita. Bukankah dia mengubah cerita dari bersumpah menyebut DS Anwar yang melakukan aksi di dalam video berkenaan, kemudiannya berkata dia tidak menuduh DS Anwar berzina? Itulah kehebatan Eskay.../wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Sampai macam tu sekali ..."Biarlah makan tak makan pun kita tetap dengan Umno" ... hahaha

Posted: 31 May 2011 11:01 PM PDT

13 selamat, 18 hilang dalam tragdei bot karam di perairan Pengerang

Posted: 31 May 2011 09:26 PM PDT

Dua lagi mangsa bot karam di perairan Tanjung Ayam, Pengerang berjaya diselamatkan bot Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan, menjadikan yang diselamatkan setakat ini ialah 13 orang.

Menurut sumber Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)) Wilayah Selatan, enam daripada mangsa itu diselamatkan bot APMM, manakala selebihnya oleh kapal dagang, MV Huo Tuo yang berada di tempat kejadian.

"Kesemua mangsa yang berjaya diselamatkan setakat ini terdiri daripada lelaki dan kita mempercayai mereka adalah pendatang asing tanpa izin," katanya hari ini.

Sumber itu, berkata usaha mencari 18 yang masih hilang sedang dilaksanakan oleh APMM termasuk membabitkan sebuah helikopter agensi berkenaan.

Katanya, pihak berkuasa mempercayai terdapat lebih daripada 30 penumpang yang menaiki bot itu ketika ia karam di perairan.

Perairan Pengerang dikenali sebagai salah satu laluan paling popular di kalangan pendatang asing tanpa izin untuk memasuki negara ini disebabkan kedudukannya yang terletak berhampiran dengan sempadan Indonesia.

Ia hanya mengambil masa 30 minit perjalanan menggunakan bot laju untuk sampai ke Pengerang daripada Pulau Batam, Pulau Karimun dan Pulau Bintan, Indonesia.

Renungan : Seks, Dadah & Alkohol: Gaya Hidup Baru Masyarakat Malaysia ... kerana apa?

Posted: 31 May 2011 08:04 PM PDT

Mengecapi arus kemodenan semasa dan diiringi perubahan gaya hidup yang kian 'sofistikated' tidak memungkinkan masyarakat untuk terus berada di takuk lama dalam kehidupan seharian mereka. Kesedaran terhadap keadaan semasa dan sifat keterbukaan terhadap perkara-perkara yang sebelum ini dipandang asing, dianggap sebagai suatu kemajuan yang perlu diwujudkan dalam diri setiap individu. Namun begitu, perubahan fasa yang bagaimana harus dijadikan panduan seantero masyarakat Malaysia?

Menyentuh mengenai gejala sosial yang kian sumbang dek kerana mahukan 'sesuatu yang baru' dan bersikap 'open minded' maka terhasillah kepercayaan bahawa perkara-perkara yang sebelum ini dianggap janggal perlu diterima pakai oleh kita semua. Tak perlu dilihat jauh-jauh untuk mengenalpasti penyakit yang sedang melanda masyarakat kita hari ini kerana sedar mahupun tidak, seks, dadah dan alkohol semakin hari semakin rancak mendominasi ruang lingkup pemikiran sekaligus meraih perhatian masyarakat Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa!

Berbekalkan tiga 'perkara asas' ini sahaja sudah cukup untuk memporak perandakan kerukunan yang sedia ada lantas mengheret kepada permasalahan yang lebih serius dalam masyarakat. Gaya hidup moden atau up-to-date menjadikan kita lebih terbuka untuk berbicara tentang seks sekaligus mengaplikasikannya ke dalam realiti kehidupan sebenar. Bukanlah sesuatu yang mengejutkan bilamana perkataan dan perlakuan seks itu dilakukan oleh mereka yang masih berada dibangku sekolah! Buktinya, berapa ramai anak gadis dan anak teruna yang terjebak dengan seks bebas dan bertukar-tukar pasangan dek hasutan hawa nafsu dan didorongi sifat suka sama suka! Bila seks dah jadi perkara biasa, maka yang lain-lain 'lagi tok sah kata!'

Berbicara pula tentang dadah, ia boleh dikategorikan sebagai isu lapuk yang takkan ada penghujung. Musuh nombor satu negara ini dilihat sebagai ancaman utama yang mengheret kepada cabang masalah sosial yang lain. Isu penyalahgunaan dadah telah memerangkap banyak manusia ke sisi hitam laluan hidup mereka. Bermula dengan suka-suka atau alasan mahu membebaskan diri daripada belenggu 'problema' yang dihadapi akhirnya telah menjadikan individu-individu ini terlibat dengan tahap ketagihan yang serius sehingga digelar 'Mat Pet' atau 'Sampah Masyarakat'!

Seterusnya, minuman alkohol mungkin dianggap perkara paling remeh dan terlalu biasa serta tidak mendatangkan mudarat kepada masyarakat secara kasar. Sebagai contoh, gambar panas artis yang berpesta sakan dengan botol minuman alkohol berlambak sana sini sekaligus telah membuktikan keterbukaan mereka terhadap gaya hidup masa kini. Persoalannya, apa perlunya menunjuk-nunjuk perilaku yang sebegitu rupa? Apa yang cuba disampaikan kepada masyarakat? Adakah mabuk-mabuk atau berada dalam keadaan separuh sedar itu perlu dijadikan fenomena semasa? Sebetulnya, bukan artis sahaja yang terdedah dengan kegiatan yang kurang sihat ini. Orang biasa-biasa lagi berlambak, cuma sebab mereka tak punya tiket sebagai artis maka terlepaslah mereka daripada cakap-cakap negatif!

Ada juga yang berpendapat bahawa mereka yang mengasingkan diri daripada tiga perkara ini sebagai individu yang kolot dan berlagak baik. Hakikatnya tanpa mereka sedari secara perlahan-lahan tiga perkara utama ini akan 'memakan diri'. Harus diingat bahawa bertukar pasangan sesuka hati, ambil pil dadah untuk menghilangkan tekanan jiwa dan meneguk minuman alkohol demi kepuasan hati, hanyalah keseronokan sementara dan jalan singkat untuk ke 'syurga' dunia!

Kepada yang dah dewasa, anda boleh fikir sendiri rasional dan buruk baiknya perkara-perkara di atas. Namun bagi mereka yang masih setahun jagung, bimbingan dan nasihat individu tertentu amatlah digalakkkan. Pihak yang bertanggungjawab tak kiralah, kerajaan ke, ibu bapa ke, guru ke, haruslah bertindak dan mengekang sebarang aktiviti dan kegiatan yang membuka peluang luas kepada berlakunya pergaulan bebas, hiburan tanpa batas dan gaya hidup hedonistik yang menggalakkan ketagih seks, dadah dan alkohol.

Bukan persoalan siapa jahat dan siapa baik yang harus jadi pertikaian, namun sejauh mana kita menyedari dan meletakkan diri di laluan sebenar dalam kehidupan. Tak kiralah kita datang daripada keluarga yang punya didikan agama yang kukuh atau tidak kerana apa yang menjadi pokok pangkalnya ialah diri kita sendiri. Dasar langit terbuka dan kemajuan negara barat memang wajar kita teladani, namun bukan serba serbi harus dibontoti!

by Kak Ponah

Paus 44 kaki 20 tan dijumpai terdampar di pantai

Posted: 31 May 2011 09:10 AM PDT


baca berita di sini

Pemuda PAS, Umno dan ahli agama sepakat tolak fitnah video seks

Posted: 31 May 2011 07:01 AM PDT

Pemuda PAS dan Umno serta ahli agama hari ini menegaskan menolak budaya fitnah, termasuk dalam isu video seks yang didakwa mirip Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Berkongsi pentas dalam forum antifitnah di Shah Alam hari ini, mereka mengulangi desakan supaya pihak yang menayangkan video tersebut dikenakan tindakan yang sewajarnya.

Mengulas perkara itu, Ketua Pemuda BN Khairy Jamaluddin (kiri) yang juga ahli parlimen Rembau berkata, beliau tidak bersetuju dengan tindakan mengaibkan mana-mana ahli politik.

"Saya rasa kita setuju tidak mahu aibkan mana-mana ahli politik. Itu penting dalam mana-mana politik, khususnya dalam negara Islam. Kita perlu ada peradaban," katanya.

Forum berjudul "Fitnah: Ancaman Umat Akhir Zaman" anjuran akhbar Sinar Harian itu dihadiri kira-kira 500 orang.

Mengulas perkara yang sama, Nasrudin mengulangi pendirian PAS bahawa berdasarkan peraturan Islam pihak yang menuduh sesorang itu berzina mestilah mengemukakan empat orang saksi.

"Mengikut kaedah Islam, salah membebaskan orang yang silap lebih baik daripada menjatuhkan hukuman orang yang tidak bersalah... Hikmahnya, kerana untuk memelihara maruah orang," katanya.

'Betul, salah isu kedua'

Sementara bekas Mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin membidas golongan agamawan daripada Umno dan PAS yang didakwanya gemar menggunakan masalah peribadi seseorang sebagai modal politik mereka.

Tokoh agama muda itu berkata, beliau tidak dapat menerima keadaan tersebut sehingga menyebabkan rakyat lupa kepada isu-isu yang lain.

"Kita suka menggunakan kelemahan peribadi orang lain untuk diangkat menjadi isu politik. Bukan sahaja isu Datuk Seri Anwar Ibrahim, isu (pembunuhan) Altantuya (Shaariibu), dan berbagai isu sebelum ini.

"Dan adalah tidak betul bagi orang agama, (keadaan) yang tidak berpihak kepadanya, dia keluarkan dalil, kata tak boleh digunakan kerana Al-Quran cakap. (Apabila) kena kepada orang lain diamkan dalil. Maka itu tidak boleh.

"Kita kena konsisten, PAS atau Umno mesti sentiasa adil dalam hal ini tidak boleh keluarkan keaiban dijadikan sebagai bahan politik disebar secara meluas. Tidak PAS, tidak Umno, secara adil," katanya sambil mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin.

Berhubung isu video seks tersebut, beliau menegaskan bahawa beliau antara tokoh yang awal tidak bersetuju dengan pendedahan keaiban individu termasuk menjadikan ia sebagai modal politik.

"(Ia) budaya fitnah, saya kata tidak bersetuju dengan perkara yang membabitkan penyebaran (video itu) dan masuk dalam akhbar. Betul atau salah isu kedua," katanya - Malaysiakini

Kenaikan tarif eletrik - PRU awal tipis

Posted: 31 May 2011 06:27 AM PDT

Kenaikan tarif elektrik dan kemungkinan peningkatan harga bahan api akibat harga minyak global yang terus melambung menjadikan peluang pilihan raya umum awal diadakan di negara ini agak tipis. Lebih-lebih lagi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu berdepan dan menangani kemarahan orang ramai terlebih dahulu.

Kerajaan semalam mengumumkan tarif elektrik dinaikkan sebanyak purata 7.1 peratus apabila subsidi kerajaan naik hampir sekali ganda kepada AS$6.9 bilion tahun ini.

Namun belum ada sebarang langkah bagi mengurangkan subsidi minyak yang dianggap lebih sensitif tetapi mempunyai impak lebih besar ke atas defisit fiskal.

Namun menurut penganalisis, menaikkan harga minyak tetap dalam perancangan kerajaan.

"Kenaikan tarif elektrik adalah detik percubaan kepada Najib untuk menguji rasa kurang senang orang ramai sebelum beliau memutuskan untuk menaikkan harga bahan api," kata Bridget Welsh pakar mengenai Malaysia di Universiti Pengurusan Singapura.

Najib dalam ucapannya baru-baru ini mengibaratkan subsidi minyak yang dinikmati rakyat Malaysia sebagai candu tetapi agak berhati-hati dengan kenyataannya kerana tidak mahu pengundi marah sehingga menjejaskan sokongan terhadap BN yang dilanda prestasi terburuk pada pilihan raya umum 2008.

Pilihan raya umum tidak perlu diadakan sehingga pertengahan 2013 tetapi ramai pemerhati politik menjangkakan Najib akan membubarkan parlimen seawal-awalnya lewat tahun ini berdasarkan kekukuhan pertumbuhan dalam negara (KDNK) yang mencapai paras tertinggi dekad ini pada 7.2 peratus pada 2010.

Tetapi HwangDBS dan JP Morgan berkata dalam nota penyelidikannya jadual itu kini tidak mungkin dipatuhi lagi.

"Pengumuman pada Isnin menunjukkan kerajaan sanggup mengambil tindakan yang tidak popular dari segi politik tetapi positif dari segi ekonomi, ini kemungkinan bermakna pilihan raya akan ditunda sehingga 2012," kata HwangDBS.

- Reuters

Royalti: Anak Kelantan serah memorandum gesa PM kembali hak rakyat

Posted: 31 May 2011 05:40 AM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed PutraMay 31, 2011

KUALA LUMPUR, 31 Mei — Jawatankuasa Bertindak Anak Kelantan Perantauan menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan janji beliau berhubung pembayaran isu hak pembayaran royalti kepada kerajaan Kelantan seperti mana yang dimaktub dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974.

Pengerusinya Apandi Mohamad berkata kerajaan negeri Kelantan yang diterajui Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhak mendapat hak sama rata seperti mana diperoleh kerajaan negeri Terengganu di bawah Barisan Nasional (BN).

Sebelum ini Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata kerajaan negeri dijangka menerima semua baki wang royalti minyak RM118 juta daripada Petronas melalui Kementerian Kewangan.

Beliau berkata, ia merupakan sebahagian daripada RM938 juta yang sepatutnya diterima oleh kerajaan negeri itu.

Ahmad berkata, tiada perjanjian atau terma baru yang ditandatangani dan ia kekal dibayar lima peratus oleh Petronas melalui kerajaan pusat.

Menurut Apandi, pelaksanaan pembayaran royalti perlu diberikan kepada kerajaan negeri Kelantan dan ia selaras dengan ucapan bekas perdana menteri Tun Abdul Razak Hussein di Parlimen yang menyebut "semua negeri di Malaysia melainkan Sabah dan Sarawak telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974."

Tegas beliau, pihaknya juga menuntut Najib supaya pembayaran royalti mesti buat secara tunai terus kepada kerajaan negeri dan tidak dibayar kepada mana-mana pihak lain atas apa jua alasan.

"Kami mahu hak kami dikembalikan sama seperti yang diterima kerajaan negeri Kelantan dan pembayaran mesti dibuat secara tunai oleh Petronas kepada kerajaan negeri Kelantan," katanya.

Pagi tadi Apandi telah menyerahkan memorandum di Putrajaya menuntut agar hak kerajaan negeri Kelantan dikembalikan.

Memorandum itu diterima wakil Jabatan Perdana Menteri.

Turut hadir sama Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusof, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu, Senator Mumtaz Mohd Nawi dan Ketua AMK Kelantan Mohammad Azihan Che Seman.

Pada 30 Ogos lalu, kerajaan negeri Kelantan memulakan tindakan perundangan dengan memfailkan saman terhadap Petronas mendakwa syarikat petroleum nasional itu tidak membayar royalti yang dianggarkan RM800 juta setahun sejak 2005 - The Malaysiabn Insider

64 ahli cawangan DAP Melayu pertama di Puchong keluar parti sertai Umno ... betul ker ni??

Posted: 31 May 2011 01:33 AM PDT

64 Malay Members of DAP Puchong Quit Party to Rejoin Umno

by Dajmarizal Zolkipli

KUALA LUMPUR, 31 MAY, 2011: Umno Information Chief, Datuk Ahmad Maslan announced 64 Malay members of DAP Puchong today quit the party and rejoin umno. They are from Kampung Kinrara Puchong which was first to establish a Malay DAP branch in Selangor.

The Malay DAP Branch of Puchong was established in 9 September 2009, first of its kind in Selangor and its approval letter was signed by Teresa Kok, Member of the Selangor State Assembly for Kinrara.

The representatives of the DAP Malay branch met Umno information Chief, Datuk Ahmad Maslan to handed in 64 application forms to join Umno.

When commenting on the matter, the Deputy minister in the Prime Minister's Department said that this is an indicator that the public is now starting to realize that only Umno/Barisan Nasional can help and change the fate of the Malays.

"It amazed me that there were Malays that join DAP, but what is more astonishing is the fact that these people came back to Umno since realizing that they cannot achieve anything with DAP", he said.

Its Chairman, Haron Abdul Wahab when met said that they were frustrated with DAP leadership and decides to rejoin Umno.

"Even when we're supporting them (DAP), we got nothing in return."

The 58 years old also reveals that before he joined DAP with around 51 other Malay members, he was an Umno members but left the party after having some problems within the party.

"It is about time that we come back to Umno since Umno is the only party that can protect the Malays and this is the party that our ancestors used to support during their time."

Talking about other DAP Malay branch, Haron said that right now there are not so many active branches operating.

"There is one in Ampang, but that one is hardly functioning," he said.

Haron also said that he expects another 100 DAP Malay members from Puchong will follow him to join Umno.





- mD


Anak Bapa

0
sumber :-

Anak Bapa


Allahyarham Ustaz Fadhil Noor Dalam Kenangan

Posted: 31 May 2011 07:22 PM PDT


Salah seorang pemimpin yang Anak Bapa amat kagumi sehingga ke hari ini ialah Allahyarham Ustaz Fadhil Noor, mantan Presiden PAS. Malah tidak keterlaluan jika Anak Bapa katakan bahawa pendidikan politik dan pengalaman berjuang Anak Bapa dalam PAS, sebahagian besarnya adalah dicanai oleh Ustaz Fadhil.

Ustaz Fadhil telah mencorakkan lanskap politik yang didokong oleh Pakatan Rakyat hari ini. Beliaulah antara pemimpin ulung yang merintis jalan ke arah transformasi PAS daripada parti picisan kepada parti "mainstream".

Kebetulan Anak Bapa terbaca satu artikel yang ditulis oleh Liew Chin Tong, Setiausaha Antarabangsa DAP dan Ahli Parlimen Bukit Bendera mengenai Ustaz Fadhil yang amat menarik dan nostalgik. Dan yang menjadikan ia lebih istimewa kerana datangnya daripada seorang pemimpin DAP dan dicetak dalam akhbar DAP, The Rocket!

PAS amat memerlukan lebih ramai lagi pemimpin yang berfikiran luas dan terbuka seperti Ustaz Fadhil jika ingin kekal relevan di negara ini dan sememangnya ramai pemimpin yang berwibawa dan berkelayakan untuk menyambung misi Ustaz Fadhil yang belum selesai ada dalam PAS.

Para perwakilan ke Muktamar Agung PAS pada hujung minggu ini kena bijak mengenal siapa mereka lantas berpeluang untuk membuat pemilihan yang tepat. Apa pun, buat pilihan yang betul demi masa depan PAS dan rakyat Malaysia!

Anak Bapa: Terharu apabila mengingatkan Allahyarham Ustaz Fadhil Noor. Kehilangannya Anak Bapa sentiasa rindui. Moga roh mu ditempatkan di kalangan para solihin. Al-Fatehah …….


bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Subky Latif: Era Hadi paling banyak saingan

Posted: 31 May 2011 05:09 AM PDT

KUALA LUMPUR, 31 Mei — Pemimpin veteran PAS Subky Abdul Latif berkata semenjak Datuk Seri Abdul Hadi Awang menerajui parti Islam itu awal dekad lalu, jawatan timbalan presiden telah menyaksikan persaingan sengit setiap kali pemilihan diadakan. Jelas beliau, jika hendak dibandingkan dengan presiden PAS sebelum ini, jawatan timbalan presiden tidak pernah dipertandingkan, malah tidak dicabar pada kebanyakan pemilihan.

Calon yang akan bertanding jawatan nombor dua parti adalah penyandangnya Nasharudin Mat Isa, yang dicabar Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ahli jawatankuasa kerja Mohamad Sabu. Tambah Subky, kali terakhir jawatan timbalan presiden menyaksikan pertandingan adalah pada 1981, yang mana ketika itu Datuk Yusof Rawa mencabar Datuk Abu Bakar Omar di bawah pimpinan Datuk Mohd Asri Muda.

"Selepas Dauk Fadzil Mohd Noor sejak Ustaz Hadi menjadi presiden PAS, jawatan timbalan presiden mesti (akan) ada pertandingan setiap kali ada pemilihan, sebelum daripada ini jawatan timbalan presiden tidak ada pertandingan atau senang kata jarang sekali.

"Sebelum ini yang terakhir adalah ketika Datuk Yusof Rawa mencabar Datuk Abu Bakar Omar ketika itu dan selepas itu timbalan presiden tiada pertandingan, sejak Hadi menjadi presiden, timbalan presiden ada pertandingan.

"Agaknya PAS mengamalkan demokrasi dan masing-masing peka dengan perkembangan semasa, bagi saya presiden dan timbalan presiden ini sangat penting kerana ia bukan sahaja penting kepada ahli tapi masyarakat umum juga," kata kolumnis ini kepada The Malaysian Insider.

Pada pemilihan kali ini, Hadi mengekalkan jawatan presiden yang disandangnya sejak 2002. Sejak pemilihan 2005 sehingga 2009 jawatan timbalan presiden menyaksikan pertandingan. Pada 2005, Nasharudin menewaskan Allahyarham Datuk Hassan Shukri diikuti pada 2007 mengalahkan Datuk Harun Taib.

Pada 2009, Nasharudin menempuh pertarungan sengit apabila berhadapan dengan dua pemimpin yang dikatakan 'cukup ampuh' dalam PAS iaitu Mohamad Sabu dan Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa. Nasharudin berjaya mempertahankan kedudukannya.

Tegas Subky, salah satu sebab mengapa jawatan timbalan presiden tidak sepatutnya dipertandingkan kerana pemimpin yang memegang jawatan itu akan menerajui parti sekiranya kerusi presiden kosong. Tambah bekas pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan ini, jawatan nombor dua parti harus diberi kepada pemimpin berlatarbelakangkan kelulusan agama atau ulama berbanding golongan profesional.

"Siapa yang menang untuk jawatan timbalan presiden dia mesti orang yang boleh menggantikan jawatan presiden sekiranya berlaku kekosongan, kalau ditakdirkan kosong orang ini menggantikan peranan presiden.

"Dan, penggantinya mesti hebat atau lebih hebat daripada presiden sebelum ini dan dalam PAS ada calon-calon yang yang layak tapi mereka ini tidak ke depan. "Pada saya timbalan presiden mesti ulama sebab kalau profesional nanti yang akan jadi timbalan itu akan menjadi pemangku presiden," katanya.

Jelas beliau, bukan golongan profesional tidak layak untuk memegang jawatan timbalan presiden tetapi sekiranya ia daripada golongan ulama ia akan memudahkan banyak perkara termasuk dalam hal ehwal agama Islam.

"Bukan profesional ini tidak layak, semua layak (untuk jawatan timbalan presiden), Datuk Husam Musa layak, Datuk Mahfuz Omar layak dan Mat Sabu (Mohamad Sabu) juga layak tapi presiden parti mesti orang yang mahir al-Quran dan Hadis.

"Kalau timbalan tiada kelebihan ini dan ditakdirkan presiden tiada macam mana? Pemangku (presiden) mesti mahir al-Quran dan Hadis sebab bila ada soal yang membabitkan hukum Islam dia boleh jawab," katanya sambil mengakui kepimpinan ulama memang tidak diperuntukkan secara rasmi dalam perlembagaan parti.

Namun jelas beliau, secara konvensional dasar kepimpinan ulama yang menjadi tradisi parti itu harus diteruskan. Menjelang hari pengundian 5 Jun ini, sebagaimana disaksikan tahun-tahun lalu, soal kepimpinan ulama dan profesional kembali muncul dalam menentukan penyandang jawatan nombor dua parti komponen Pakatan Rakyat itu.

Minggu lalu, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan wujudnya soal kepimpinan ulama atau profesional dalam parti itu. Semalam Ketua Dewan Ulama PAS pusat Datuk Harun Taib menegaskan kepimpinan ulama harus diteruskan dalam parti itu walaupun ia tidak termaktub dalam perlembagaan parti Islam itu. Bagaimanapun Subky berkata, untuk jawatan naib presiden mana-mana golongan baik ulama atau profesional dibolehkan.

Ditanya pemimpin mana yang layak untuk memegang jawatan utama dalam PAS, Subky berkata pemimpin itu mesti seorang yang berkeyakinan dan boleh diterima semua lapisan masyarakat "Kalau kita lihat dalam keadaan sekarang, rakyat melihat pemimpin PAS sama macam rakyat lihat Umno yang mana rakyat mahukan seorang pemimpin yang berkeyakinan.

"Sebab itu dalam PAS ini presiden, timbalan presiden dan naib presiden sangat penting sebab rakyat melihat apa yang berlaku dalam parti, kalau seorang itu ustaz dia mesti ustaz yang berwibawa dan kalau dia seorang pemimpin dia mesti boleh diterima semua lapisan masyarakat," katanya.

Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Percubaan Membunuh PKR

Posted: 31 May 2011 04:02 PM PDT

Isu Semasa
gambar hiasan

KUALA LUMPUR: Parti Keadilan Rakyat (PKR) memfailkan permohonan kebenaran bagi memulakan prosiding semakan kehakiman untuk menghalang tindakan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) daripada membatalkanpendaftaran parti tersebut.
Permohonan itu difailkan oleh Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan setiausaha agungnya, Saifuddin Nasution Ismail di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) disini pada Selasa.

Turut difailkan ialah perintah larangan untuk menghalang ROS daripada membuat sebarang tindakan sehingga kes tersebut selesai.

Pemohon yang diwakili oleh peguam-peguam N. Surendran, Fadiah Nadwa Fikri, Latheefa Koya dan R. Sivarasa menamakan ROS selaku responden.
Berdasarkan alasan permohonan, pemohon mendakwa notis ROS bertarikh 9 Mei lalu agar PKR memberi sebab mengapa pendaftaran parti tidak boleh dibatalkan kerana didakwa memecat seorang ahli secara salah adalahtidak sah kerana perkara tersebut tidak pernah berlaku.

Pemohon juga mendakwa, tiada anggota bernama A. Rajagopal telah dipecat oleh Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) pada 1 April atau 27April 2009, selain tiada mesyuarat (MPT) diadakan pada tarikh tersebut.

Sebaliknya, pemohon mendakwa, ahli yang dipecat sebenarnya bernama A. Jayagopal dengan nombor keahlian K060000280 010 yang dipecat menerusi keputusan mesyuarat MPT yang diadakan pada 26 April 2009.

Pemecatan tersebut dilakukan atas alasan Jayagopal telah melanggar pekeliling Setiausaha Agung bertarikh 11 Mac 2009 apabila bertanding selaku calon bebas menentang calon PKR pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Selambau.
Jayagopal memperoleh 36 undi pada PRK tersebut dan berdasarkan pekeliling parti, ahli yang mendaftarkan diri sebagai calon pada mana-mana PKR akan dipecat serta-merta tanpa merujuk kepada ahli berkenaan.

Justeru itu, pemohon mendakwa keputusan ROS adalah satu perkiraan yang tidak wajar dan satu salah guna kuasa kerana ia jelas merupakan satu keputusan yang tidak mempunyai asas yang mencukupi.
Pemohon juga mendakwa, keputusan ROS dibuat berdasarkan niat jahat dan bertujuan untuk menghalang PKR daripada mengambil bahagian pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13 yang akan datang.

Selain itu, pemohon juga mendakwa, keputusan ROS adalah satu perkiraan yang tidak wajar kerana keputusan itu adalah bersifat menindas dan merupakan pencabulan hak sesebuah parti politik.
Sementara itu, Surendran semasa ditemui berkata, adalah tidak munasabah untuk ROS membatalkan parti tersebut hanya kerana pemecatan seorang ahli sedangkan, PKR mempunyai 404,558 anggota, termasuk 26ahli parlimen.

"Ini adalah tindakan yang mempunyai motif tersembunyi dan cubaan untukmembantutkan perjalanan demokrasi pada PRU tidak lama lagi," katanya.
Beliau juga menambah, tindakan membatalkan pendaftaran parti adalah taktik yang digunakan oleh rejim seperti JUNTA tentera Myanmar yang mengharam Liga Kebangsaan bagi Demokrasi (NLD) yang dipimpin oleh AungSan Suu Kyi.

"Amat menyedihkan perkara ini berlaku di negara kita," katanya dan menambah pihaknya akan mendapatkan tarikh awal pendengaran permohonan.
Selain itu, beliau juga mempersoalkan mengapa ROS mengambil masa yanglama untuk menghantar notis berkenaan sedangkan pemecatan tersebutseperti yang didakwa responden berlaku pada tahun 2009.

"Adakah Barisan Nasional telah terdesak untuk memenagi PRU? Ini adalahperkara yang sangat serius," katanya.
Surendran juga mempersoalkan mengapa ROS tidak menghantar notis yang sama kepada UMNO pada tahun 1998 kerana memecat Saifuddin dan beberapa ahli lain yang dilihat berada di rumah Datuk Seri Anwar Ibrahim yangsemasa itu baru dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri.

"Mengapa ROS tidak menghantar notis kepada UMNO yang mengancam untukmembatalkan pendaftaran parti itu? Bagaimanapun, bila ia melibatkanPKR, ROS terus menghantar notis," tambahnya.

Cari N3 lama-lama disini

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Video : Mixed feelings as Lynas panel wraps up meetings

Posted: 31 May 2011 06:28 PM PDT

Video : PKR files for court order to bar deregistration

Posted: 31 May 2011 06:28 PM PDT

Muktamar: Tiada arahan bukan Islam perlu bertudung

Posted: 31 May 2011 06:24 PM PDT

pas wanita muslimat muktamar agm 55 040609 02PAS menafikan ia telah menetapkan peraturan memerlukan wartawan wanita bukan-Islam supaya memakai tudung ketika meliputi muktamar parti itu hujung minggu ini.

Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata beberapa organisasi media mungkin telah salah faham nasihat yang diberikan oleh sekretariat penganjur Isnin lalu oleh kerana keperluan memakai tudung hanya ditujukan kepada wartawan wanita Islam.
Read More / Baca Lagi >>

BBCC: UDA sudah pilih pemaju utama, serah MoF minggu ini

Posted: 31 May 2011 06:12 PM PDT


KUALA LUMPUR, 1 Jun — UDA Holdings Bhd akan mengemukakan nama syarikat rakan kongsi (JV) pilihannya untuk memajukan projek Bukit Bintang City Centre (BBCC) di sini kepada Kementerian Kewangan minggu ini untuk pemilihan akhir, kata pengerusinya Datuk Nur Jazlan Mohamed malam tadi. Bagaimanapun beliau enggan mendedahkan nama syarikat atau bilangan calon yang telah dipertimbangkan, tetapi menekankan keputusan sebulat suara lembaga yang dibuat petang semalam adalah berdasarkan pertimbangan komersial.
Read More / Baca Lagi >>

Bank Islam tolak tawaran gabung Bank Muamalat

Posted: 31 May 2011 06:11 PM PDT

11 KUALA LUMPUR, 1 Jun — Lembaga Bank Islam Malaysia Bhd telah menolak tawaran penggabungannya dengan Bank Muamalat Malaysia Bhd, yang dimiliki tokoh perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, atas alasan mereka tidak melihat adanya nilai hasil langkah itu. The Malaysian Insider difahamkan pengarah-pengarah bank Islam pertama negara itu pada awalnya khuatir yang mereka perlu menerima tawaran penggabungan yang diketengahkan memandangkan Syed Mokhtar dilihat sebagai ahli perniagaan rapat dengan pentadbiran Najib ekoran siri peluang bisnes diperolehnya sejak kebelakangan ini.
Read More / Baca Lagi >>

Salah Satu Punca Taarif Elektrik di naikkan,,,,,

Posted: 31 May 2011 06:08 PM PDT


Terpegun anak yassin tu kepada bangunan atau kepada orang yang menerangkan struktur bangunan tu.... ish..ish persepsi jahat tu....

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tertarik dengan keunikan replika bangunan berlian Suruhanjaya Tenaga selepas merasmikan bangunan itu di sini, hari ini. - BERNAMA
May 31, 2011 4:49 pm
Rakyat Marhaen kena cekik dengan kenaikan harga taarif baru elektrik tak mengapa, yang penting pembangunan negara mesti diadakan... hebat pemimpin UMNO....,

Pemimpin PAS: Hanya khabar angin, Nasharudin tidak tarik diri

Posted: 31 May 2011 05:59 PM PDT


KUALA LUMPUR, 1 Jun — Nasharudin Mat Isa masih dalam persaingan mahu mempertahankan kerusi timbalan presiden PAS, kata beberapa pemimpin parti sambil menegaskan, khabar angin sengaja disebarkan kononnya beliau sudah pun menarik diri.
Khabar angin itu bertiup kencang sejak dua hari lalu. Pemilihan diadakan 5 Jun ini sempena muktamar kali ke-57.
Desas-desus itu juga dinafikan oleh Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib sambil menyifatkan apa yang berlaku sekarang hanya sebahagian daripada kempen pemilihan.
Pada pemilihan kali ini selain Nasharudin, jawatan nombor dua parti Islam itu turut ditandingi ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu dan Naib Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.
"Nasharudin tidak tarik diri, beliau tetap bertanding dan saya sudah sahkan sendiri dengan beliau melalui panggilan telefon.
Read More / Baca Lagi >>

Bersama polis tentang Lynas, nadir bumi dan nyawa rakyat Malaysia

Posted: 31 May 2011 05:14 PM PDT

oleh Thing Siew Shuen

Setibanya kami di pejabat DAP Kuantan pagi itu, kelibat polis telah kelihatan. Lori lokap polis juga telah bersedia menunggu di situ. Jam 11 pagi, ramai orang termasuk warga emas dan kanak- kanak yang berhimpun untuk menyatakan bantahan terhadap projek Lynas tersebut. Keadaan menjadi sedikit tegang apabila pihak polis mula campur tangan.
Kami bukan degil dan enggan bersurai. Bukan juga untuk berlagak wira. Cuma sedikit diplomasi ditagih. Sebenarnya kami bersedia untuk bersurai jika diberi sedikit kebebasan bersuara. Sebaik sahaja kami berempat mempamerkan kain rentang yang berlogo radiasi lalu berbaring di atasnya untuk membuat  satu symbol "X" yang bermaksud bantahan, dalam masa 10 saat polis mengeluarkan arahan dengan berkata: "Angkat empat orang ini". Kami dibawa naik ke dalam lori lokap.   Semasa tiba di balai polis Kuantan, tangan kami digari.
Read More / Baca Lagi >>

Allahyarham Fadzil Noor dan keterbukaan politik Islam

Posted: 31 May 2011 05:12 PM PDT


1 JUN: Dekad rerfomasi menampilkan ramai wira; selain protagonisnya Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang tidak kurang penting peranannya lebih sedekad yang lalu adalah Allahyarham Datuk Fadzil Noor, Presiden PAS.
Pada 2 September 1998, negara terkejut dan keliru. Menyusuri tahun-tahun 1990-an dengan igauan memalukan seperti seorang menteri besar membawa wang tunai sebegitu banyak ke Australia, seorang menteri dituduh mencabul perempuan di bawah umur, dan tentunya pemecatan, pembataian, pemenjaraan tanpa bicara, penghadapan ke mahkamah dan pemenjaraan Anwar.
Dalam keadaan negara terkejut dan keliru melihat seorang bakal perdana menteri dihina sebegitu rupa oleh pucuk pimpinan negara, ramai ayng bersimpati dengan Anwar termasuk Fadzil yang terkenal dengan geralan Ustaz Fadzil.
Fadzil dan Anwar mempunyai tali persahabatan panjang sejak hari-hari Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) sekitar tahun 1970-an sehingga nama anak perempuan sulung Anwar, iaitu Nurul Izzah, diberikan oleh pemimpin PAS itu.
Read More / Baca Lagi >>

'Majlis Syura wajar buat endorsement pemilihan parti'

Posted: 31 May 2011 05:09 PM PDT

Veteran PAS, Subky Abdul Latif berpendapat Majlis Syura Ulama parti wajar membuat perakuan (endorsement) calon jawatan-jawatan tertinggi parti untuk dijadikan panduan oleh ahli dalam membuat pilihan.

Menurutnya, pemerkasaan Majlis Syura untuk menjalankan fungsi ini perlu supaya ahli-ahli parti mempunyai panduan untuk memilih pemimpin-pemimpin tertinggi parti.

"Majlis Syura mesti diperkasakan untuk menjadi pemandu kepada parti. Majlis Syura boleh menunjuk calon-calon yang dilihat layak untuk jawatan-jawatan tersebut supaya ahli mempunyai panduan siapa hendak dipilih," kata Subky kepada SiasahDaily.

Bekas pemimpin PAS Wilayah Persekutuan ini menjelaskan, sekiranya soal pemilihan calon untuk pilihan raya perlu melalui penilaian Majlis Syura, tidak ada sebab pemilihan kepimpinan parti tidak boleh mendapat perakuan majlis itu.Read More / Baca Lagi >>

Najib dan kekalahan Manchester United

Posted: 31 May 2011 05:08 PM PDT

Oleh HARIS ZALKAPLI

Perhimpunan sejuta belia di Putrajaya semalam memberi tanda-tanda kegemilangan pada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Program di seberang lain oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kelihatan diatur dengan tergesa-gesa, dengan kehadiran belia yang terhad, dan dengan tajuk generik "sesi ramah mesra."

PAS pula beberapa bulan lalu hanya dapat mengumpul 30,000 pemuda di Kedah. Najib menurut laporan media pro-Umno dapat mengumpulkan sejuta belia.Read More / Baca Lagi >>

Zamil... sekali lompat makan tak habis, ahli UMNO jugak yg merana

Posted: 31 May 2011 05:04 PM PDT



Bekas Ketua Pemuda PKR yang melompat ke dalam UMNO, kemudian menyertai parti KITA Zamil Ibrahim rupanya mampu memiliki sebuah kereta Rolls Royce Silver Spur III berharga USD$220,700.


Menurut sumber risikan, Zamil juga dikatakan mampu memiliki banglo mewah, melancong ke serata pelusuk dunia hasil wang lompatan yang diterimanya.
Read More / Baca Lagi >>

Rahim Tamby Chik lebih Bijak Dari Allah?

Posted: 31 May 2011 05:02 PM PDT


SALAH seorang yang mengaku terlibat menayangkan video lucah yang `tulen' itu di Seri Carcosa yang lalu iaitu Rahim Thamby Chik telah menyuarakan perasaan tidak senangnya dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berkaitan isu video seks yang ditayangkan oleh geng Rahim.


Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini menasihati mereka yang melakukan fitnah ke atas DS Anwar yang kununnya dikaitkan dengan video seks berkenaan agar bertaubat dan memohon maaf kepada Ketua Umum PKR itu. Apabila nasihat ini diberi, maka panaslah mereka yang terlibat kerana sememangnya mereka ini tidak beriman dengan ajaran Al-Quran. Seperti biasa, media pencacai pun menyiarkan komen mereka terhadap nasihat Mursyidul Am PAS itu.
Read More / Baca Lagi >>

Guna Toilet pun kena penjara 3 bulan

Posted: 31 May 2011 04:55 PM PDT

Oleh Saiful Bahri
Pemerintah yang zalim akan membawa kepada semua pegawai dan pengawal mereka turut bertindak zalim. Seorang teman rapat Tun Mahathir yang masih lagi berkuasa sehingga kini meskipun menggunakan pelbagai tipu-helah untuk mengekalkan kuasa amat dikenali sebagai tokoh rejim yang ganas.
Meskipun politik menjadi huru-hara, ekonomi merudum bahkan Zimbabwe dipulau oleh dunia luar tetapi beliau enggan menyerahkan kuasa bahkan terus bertakhta menggunakan tipu muslihat beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Barang naik: Najib tak puas-puas buat dajal kat kita, rakyat

Posted: 31 May 2011 04:54 PM PDT

Oleh Penarik Beca
Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN - barang naik) yang dikepalai Datuk Seri Najib Tun Razak tak puas-puas buat dajal kat kita. Itu fakta sahih. Bagi tau semua orang. Nampak sangat kerajaan Umno Najib yang bongok memerintah negara dah sampai ke peringkat gila dan gian sangat serta lazat sangat nak buat dajal kat kita, rakyat.


Dajal terkini yang kerajaan Umno Najib buat kat kita bermula dengan "Elektrik naik 7%, gas asli akan diapungkan". Dah dasar ketagih dan gian mendajalkan rakyat. Dajal yang dengan sedap dibuat oleh Najib kat kita tu menular-nular bila pakar ekonomi kata harga makanan akan turut naik.Read More / Baca Lagi >>

Magnet 3P uji kewibawaan calon PRU

Posted: 31 May 2011 04:53 PM PDT

Oleh ONG TEE KIAT
Rakyat berbilang kaum semakin muak dengan amalan politik sesetengah parti yang kurang membina, khususnya kata-kata yang memporak-perandakan masyarakat demi kepentingan politik peribadi atau sesebuah parti itu.
Selama ini, amalan 'cakap tak serupa bikin' cukup sinonim dengan tingkah laku orang politik kerana ia satu-satunya perangai yang terserlah dalam persada politik. Beraneka janji sentiasa dijustifikasikan dengan pelbagai alasan apabila gagal dikotakan.
Read More / Baca Lagi >>

Rasionalisasikan dasar pro-Korporat besar sebelum pemotongan subsidi rakyat

Posted: 31 May 2011 04:52 PM PDT

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berasa kesal dengan langkah kerajaan untuk meningkatkan tarif elektirk secara purata sebanyak 7.12% mulai Jun 2011 mahupun pelbagai pihak, termasuk pakar ekonomi telah mengingatkan kerajaan bahawa tekanan inflasi semakin mendesak.  Dalam pada itu, kerajaan juga mengumumkan bahawa tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual oleh Petronas kepada pengeluar tenaga.

Pengumuman kerajaan bahawa 4.4 juta atau 75% pengguna di Malaysia tidak akan mengalami sebarang kenaikan tarif elektrik memang dalam jangkaan.  Akan tetapi, kerajaan secara sengaja mengabaikan satu fakta, iaitu harga barangan harian dan makanan akan meningkat susulan daripada pengumuman tersebut.  Hal ini kerana pihak industri pengeluaran makanan yang menggunakan sebahagian besar tenaga elektrik dijangka memindah kos berkaitan kepada pihak pengguna.
Read More / Baca Lagi >>

Osama yang lain

Posted: 31 May 2011 04:49 PM PDT

Hishamuddin Rais
september 11 2001 wtc attack 911Ketika bangunan World Trade Center (WTC) di New York dilanggar kapal terbang, aku dalam satu sel dengan Tian Chua di kem tahanan Kamunting. Kami dikawal daripada mengetahui apa yang sedang berlaku di luar penjara.

Akhbar yang dimiliki oleh United Malays National Organisation hanya diberi setelah enam bulan kami ditahan. Akhbar ini pun telah dipotong-potong untuk memastikan kami tidak tahu apa yang sedang berlaku di luar penjara. Hasilnya aku ketinggalan dengan semua bentuk berita.
Read More / Baca Lagi >>

Berita Yang Di Tutup Media Kroni : Malaysia Naikkan Harga, Indonesia Turunkan Harga Minyak!!

Posted: 31 May 2011 04:47 PM PDT

Kerajaan Malaysia menaikkan harga minyak RON97 kepada RM2.90 seliter, ingin dan bernafsu menaikkan petrol RON95 tetapi takut nasib yang menimpa Dolah Badawi menimpa Najib maka nafsu itu dikendurkan seketika. Kini menaikkan tarif lektrik kerana gas semakin mahal, kata mereka. Pelarasan konon, lebih enak didengar!! Lihat pula tajuk akhbar Kompas 31Mei 2011-Pertamax Turun Rp350 (RM0.12) Shell Turun Rp550 (RM0.19)
Read More / Baca Lagi >>

DALAM GELAP PUN ADA YANG TIPU

Posted: 31 May 2011 04:44 PM PDT

GELAP GELAP GELAP



nota:
semua gelap
nak cari susu ibu pun susah
kena bekerja dengan keras
untung untung dapat laba






MENTERI : KERAJAAN TIADA KUASA DEDAH KONTRAK IPP
- mkini

Kerajaan tidak boleh memaksa Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) didedahkan kepada umum kerana ia dimeterai oleh entiti swasta.Read More / Baca Lagi >>

Rupanya Adik Bongsu MB Pahang Sendiri Adalah Bekas Chairman IAEA,

Posted: 31 May 2011 04:42 PM PDT

Apakah Kita Boleh Terima Keputusan Kajian Pakar Agensi Terbabit!

KUANTAN, 1 Jun - Nampaknya teori penyelewengan projek pembinaan kilang memproses rare-earth oleh Lynas Corporation di Kawasan Perindustrian Gebeng dekat sini bertambah panas. Ia susulan terdapat pendedahan sebelum ini dan terkini mengatakan Chairman Board Of Governors Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) ialah adik bongsu kepada Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob sendiri. Beliau yang dimaksudkan itu ialah Dato´ Muhammad Shahrul Ikram Yaakob (foto). Beliau difahamkan bertugas dengan agensi terbabit mulai tahun 2009 hingga 2010. Tiada apa lagi yang boleh kita perketakan dengan pendedahan ini sebenarnya. Namun, apa yang jelas kita boleh rungkaikan ialah bagaimana kumpulan pakar IAEA yang berada di sini sekarang mahu membuat laporan negatif terhadap projek tersebut jika bekas boss mereka adalah adik kepada Menteri Besar Pahang itu sendiri?. Bukankah, ini membuktikan kepada kita memang ada permainan "adik beradik" dalam meluluskan atau pun membawa projek berisiko ini ke Malaysia. 
Read More / Baca Lagi >>

Kita ajar mereka!! Ajar mereka!!

Posted: 31 May 2011 04:35 PM PDT


PETALING JAYA: Keputusan kerajaan menaikkan tarif elektrik merupakan satu rompakan wang rakyat untuk syarikat korporat, kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.
Katanya, pengumuman itu hanya menguntungkan Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) kerana kos yang ditanggung IPP dipindahkan kepada Tenaga Nasional Berhad, sebelum disalur terus kepada pengguna.
"TNB sebenarnya masih mencapai keuntungan yang sama, manakala IPP langsung tak terkesan kerana ia dilindungi oleh mekanisme harga bahan api sedia ada.
Read More / Baca Lagi >>

Perempuan Ini Memotong Kemaluan Jirannya Kerana Cubaan Merogol Atau Kerana Dendam?

Posted: 31 May 2011 04:33 PM PDT


Inilah Monju Begum, 40 tahun, dari Bangladesh yang kisahnya dipaparkan di blog ini semalam tentang seorang wanita yang memotong alat kemaluan seorang lelaki yang cuba merogolnya dan membawa kemaluan tersebut ke balai polis sebagai barang bukti.

Hal tersebut terjadi di desa Mirzapur, Jhalakati, sekitar 200 kilometer selatan ibu kota Dhaka.

Monju adalah ibu dengan tiga anak. Dia menyatakan kepada polis bahawa jirannya Mozammel Haq Mazi memaksa masuk ke biliknya dan kemudian beliau bertindak menyerangnya.Read More / Baca Lagi >>

Katak Gilerr al-Bangang

Posted: 31 May 2011 04:31 PM PDT


KUALA LUMPUR, 31 Mei — Datuk Ibrahim Ali juga mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim digantung jawatan Ketua Pembangkang Parlimen sehingga hasil siasatan rakaman video seks selesai. [Lagi di sini]
Read More / Baca Lagi >>

Hapuskan Barisan Nasional... Rakyat Selamat...

Posted: 31 May 2011 04:30 PM PDT

Sehari dua nih kecoh giler dengan isu harga minyak, harga gula dan terbaru tariff eletrik..., memekak.. memekik terlolong buat sakit tekak jer...., hinggakan stesyen2 radio pun cuba turut merasionalisasikan kenaikkan harga benda2 tersebut... hahaha...Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT