Selasa, 26 April 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Dakwa Saiful kerana berbohong di mahkamah- Karpal

Posted: 26 Apr 2011 09:07 AM PDT

KUALA LUMPUR, April 25 - Karpal Singh telah menuntut supaya Mohd Saiful Bukhari Azlan didakwa kerana berbohong di mahkamah kononnya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua peguam bela itu menuduh bahawa Saiful bukan saksi yang berwibawa , dan dakwaan terhadap Anwar perlu digugurkan serta merta.

Karpal berkata, ada terlalu banyak percanggahan antara tuduhan terhadap Anwar dan kesaksian yang diberikan oleh saksi penting dalam perbicaraan Sodomi Dua ini.

Dia mendesak mahkamah untuk mendakwa Saiful di bawah seksyen 195 penal code kerana mengada-adakan bukti dengan maksud untuk mendapatkan keyakinan atas tindak pidana yang diancam dengan hukuman penjara.

Percangahan utama peguam veteran itu adalah bahawa meskipun Saiful menuduh Anwar meliwatnya, kesaksiannya terbukti dinyatakan dan menunjukkan bahawa "tidak ada unsur tidak rela " di bahagian Saiful selama dakwaan berlakunya hubungan seksual pada tarikh 26 Jun 2008.

"Ini jelas SP1 (Saiful) berbohong ketika ia menyatakan dalam laporan polis bahawa 'Perkara ini berlaku tanpa kerelaan'.

"Mahkamah mesti mengarahkan Pendakwa raya mendakwa SP1 (Saiful) di bawah seksyen 195 Penal Code ...

Mesej tegas dan jelas mesti dihantar keluar bahawa penghakiman tidak akan membiarkan penyalahgunaan proses yang menghasilkan keyakinan dari orang yang tidak bersalah, "kata Karpal.

Menurut Karpal, Saiful mempunyai setiap peluang untuk meninggalkan unit kondominium Desa Damansara pada tarikh 26 tetapi berdasarkan kesaksiannya di mahkamah, dia tidak melakukannya.

Karpal mengatakan bahawa kesaksian Saiful menunjukkan ia telah "sukarela" untuk diliwati yang dituduhkan dan tidak menunjukkan sikap melawan.

"Saya tidak mengatakan bahawa perkara itu (liwat) terjadi ... tapi Saiful adalah seorang pemuda (berumur) 23 (tahun) dan cukup kuat untuk menangkis daripada tawaran dugaan terdakwa dalam bilik tidur, tetapi ia tidak melakukannya. "

Dia mengatakan, bahkan Saiful menghadiri satu majlis PKR pada hari berikutnya, suatu tindakan tidak masuk akal bagi orang yang baru saja diperkosa secara seksual.

"Tindakan SP1 ini terhadap hubungan seksual tanpa persetujuan adalah bercanggah dengan tabi'e alam.Kredibilitas SP1 lebih lanjut terhaki, "katanya.

Karpal juga mengingatkan sidang mahkamah sodomi pertama yang melibatkan Anwar 10 tahun yang lalu dimana hakim Mahkamah Tinggi telah menerima kes pengadu Azizan Abu Bakar hanya untuk dibatalkan oleh Mahkamah Persekutuan.

"Mahkamah ini tidak harus ditimpa oleh kesalahan ini lagi. Saiful harus dilihat sebagai saksi yang boleh dipercayai jika mahkamah ingin membual pembelaan,"katanya.

Karpal juga mengatakan bahawa Anwar telah didakwa melalui "tactical disadvantage' dengan seksyen 377B Penal Code yang berkaitan dengan hubungan sex sukarela tanpa penjara wajib, bukan seksyen 377C Penal Code yang berkaitan dengan hubungan seksual tanpa persetujuan dengan hukuman penjara wajib untuk jangka masa tidak kurang daripada lima tahun.

Pembela juga berusaha untuk meningkatkan keraguan atas kesaksian dari saksi Dr Mohd Razali Ibrahim, Dr Siew Sheue Feng dan Dr Khairul Nizam Hassan.

Sankara Nair, peguam lain, berkata Dr Razali telah mengelak ketika menjawab pada aspek sederhana fisiologi usus ketika dia bersaksi dubur Saiful adalah kosong.

Peguam itu mempersoalkan mengapa KY Jelly pelincir, yang digunakan oleh Saiful di sodomi yang dituduhkan, tidak dianalisis walaupun diakui sebagai bukti bersama-sama dengan item yang lain.

Data telah diajukan sebagai bukti melalui UNK Jude Pereira. Hal ini menyebabkan Sankara menuduh Pereira, telah menganggu bukti .

Sankara menyatakan bahawa Pereira sebagai "saksi tidak benar" kerana pegawai itu telah melanggar Tata Tertib Inspektor Jeneral dengan mengemas semula penyeka kapas.

"Pendakwa raya tidak boleh tersipu-sipu dan bertindak nekad dengan cuba untuk memindahkan tiang pos setiap kali mereka dapati diri mereka terdesak di sudut undang-undang," kata Sankara.

Sidang kembali besok pagi. sumber

Tiada ulasan: