Khamis, 7 April 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tidak masuk akal Sarbini bunuh diri setelah berjaya buktikan dirinya tidak bersalah

Posted: 06 Apr 2011 11:38 PM PDT

Apa yang telah terjadi kepada Teoh Beng Hock kini terjadi kepada seorang pegawai kastam.

Ketika itu, ramai orang Melayu tidak berapa ambil peduli sangat tentangnya kerana yang mati adalah seorang Cina DAP.

Kini tragedi hampir serupa berulang dan kali ini melibatkan kematian seorang pegawai kerajaan berbangsa Melayu, Ahmad Sarbini Muhammad (gambar)

Bagaimana riaksi orang Melayu dalam menghadapi krisis sebegini? Apa yang nyata kini ialah, keyakinan rakyat terhadap SPRM semakin terhakis.Ramai yang meragui alasan remeh yang diberikan oleh SPRM berhubung tragedi tersebut.Rata-rata mereka susah nak percaya arwah sengaja ke pejabat SPRM untuk terjun menemui ajalnya di situ.Tetapi itulah gambaran yang cuba disogokan oleh SPRM kepada orang ramai.

Sistem yang ada pada hari ini perlu dirombak.Kerajaan yang ada mesti diubah dan diberikan peluang kepada Pakataan Rakyat melakukan perubahan yang perlu dan wajar supaya rakyat dapat mengecapi semula keadilan dan kesejahteraan hidup di bumi Malaysia yang tercinta ini.



Malaysian Insider melaporkan :

KUALA LUMPUR, 7 April – Kesatuan pegawai kastam telah menyifatkan dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Malaysia (SPRM) bahawa Ahmad Sarbani Muhammad telah pergi ke pejabat mereka tanpa dijemput sebagai tidak logik kerana ia tidak punya alasan untuk berada di sana.

Presiden Kesatuan Pegawai Kastam Semenanjung Malaysia, Ahmad Ibrahim bertegas bahawa pembantu pengarah itu tidak akan berada di pejabat SPRM di Jalan Cochrane pagi kelmarin kecuali diperintahkan untuk diambil tindakan lanjut terhadap penyiasatan.

"Tidak ada alasan baginya untuk pergi sendiri jika ia tidak dipanggil masuk Logikanya, jika dia tidak dipanggil, dia tidak akan pergi," kata Ibrahim malam tadi.

Beliau berkata tidak ada, terutamanya yang sedang disiasat, akan pergi ke pejabat badan anti-rasuah tanpa dipanggil.

Semalam, Pengarah SPRM Datuk Mustafar Ali berkata kepada wartawan bahawa Ahmad Sarbani telah kembali ke pejabat SPRM pada 08:26 tanpa janji dan telah meminta untuk bertemu dengan pegawai penyiasatan tanpa menyatakan mengapa.

Sarbani telah bermain badminton dengan rakan-rakannya malam sebelum ia jatuh mati.

Sarbani telah memberikan kenyataan kepada SPRM dan dibebaskan dari tahanan pada 12:30, Sabtu.

Dia telah ditahan pada tarikh 29 Mac berikutan operasi SPRM keatas satu sindiket kastam yang dikatakan bernilai sekurang-kurangnya RM3 bilion sebelum cukai dibayar, mengakibatkan penangkapan 62 pegawai.

Ketua penyiasatan mengatakan seorang pegawai telah menemani pegawai Kastam tersebut ke sebuah ruang di pejabat itu sebelum meninggalkan untuk mengambil fail kes, tapi mendapati beliau hilang ketika ia kembali.

Tubuh Sarbani kemudian ditemui di atas gelanggang badminton di tingkat satu, tapi teman-teman yang mengunjungi bilik mayat kelmarin di mana mayatnya disimpan mengatakan hal itu tidak mungkin bahawa pembantu pengarah Kastam 56 tahun itu telah melakukan bunuh diri atas sebab siasatan SPRM.

Ibrahim juga mengatakan beliau tidak membela orang-orang yang korup, tetapi menyatakan bahawa SPRM perlu profesional dalam soalsiasatnya.

"Apa yang telah terjadi kepada Teoh Beng Hock kini terjadi kepada seorang pegawai kastam. Ini tidak masuk akal, "katanya, merujuk kepada pembantu DAP yang ditemui terbunuh pada tarikh 16 Julai 2009 di pejabat SPRM Selangor di Shah Alam.

Satu Suruhanjaya Siasatan Diraja sedang menyiasat operasi prosedur SPRM dan kematian bekas pembantu dewan eksekutif Selangor Ean Yong Hian Wah selepas suatu keputusan siasatan terbuka forensik memutuskan tidak bunuh diri mahupun pembunuhan.

Difahamkan bahawa pada malam sebelum kematiannya, Ahmad Sarbani telah bermain tenis di Quarters Kastam Kelana Jaya di mana ia memberitahu rakan-rakannya dia telah diperintahkan untuk kembali ke pejabat SPRM keesokan harinya.

Seorang teman masa kecil Ahmad Sarbani memberitahu bahawa pegawai itu tidak akan mengambil membunuh dirinya sendiri ketika ia berjaya mempertahankan dirinya tidak bersalah.

Malam tadi (Selasa malam) dia menelefon dan mengatakan bahawa dia sedang disiasat oleh SPRM. Dia mengatakan kepada saya bahawa dia tidak takut kerana ia tidak melakukan sesuatu yang salah, "kata Mohamed Ridzuan kelmarin, sambil menunggu sementara otopsi sedang dilakukan di Rumah Sakit Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

"Dia juga mengatakan kepada saya bahawa ia akan menghantar satu dokumen besok (terakhir). Itulah dia, untuk menghantar satu dokumen, " tambahnya.

Kesatuan Pegawai Kastam akan bertemu dengan persatuan Kastam lain malam ini untuk membuat pendirian bersama tentang kematian Ahmad Sarbani .

Gagal menamakan setiap nama anggota polis yang bertanggung jawab atas penangkapan mereka, maka kes ini harus ditolak – Hakim Mahkamah Tinggi

Posted: 06 Apr 2011 08:02 PM PDT

oleh Peguam Liberty

Peguam Liberty tersangat hampa dan terkejut terhadap keputusan Hakim Mahkamah Tinggi , Harminder Singh hari ini kerana 'membuang kes' kes penangkapan salah, penahanan dan tuntutan pendakwaan membahayakan awam yang dituntut oleh beberapa peguam hak asasi manusia / aktivis terhadap polis, Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan atas penangkapan mereka , penahanan dan pendakwaan jenayah selanjutnya semasa berjalan pada Hari Hak Asasi Manusia seDunia pada bulan Disember 2007.

Hakim memutuskan bahawa oleh kerana plaintif gagal menamakan setiap anggota polis yang bertanggung jawab atas penangkapan mereka, maka kes ini harus di 'buang kes' walaupun Che Hamzah Che Ismail, OCPD dari IPD Dang Wangi dinamakan sebagai Tertuduh Pertama.

Dia telah bertindak sebagai "Ground Commander" untuk operasi terhadap acara hari hak asasi manusia yang menyebabkan penangkapan dan penahanan tidak sah walaupun ia telah bersetuju untuk para peserta untuk berjalan.

Syarat ketat ini tidak perlu dan tidak masuk akal telah pasti menetapkan kembali perjuangan panjang dan sukar oleh hak asasi manusia masyarakat sivil dan peguam untuk akaunabiliti polis dan kerajaan yang lebih besar dan profesionalisma dan kompetensi.

Hakim sepatutnya menegakkan dan melindungi perlembagaan dan hak asasi manusia universal dari individu yang melaksanakan hak mereka untuk kebebasan bercakap, berhimpun dan berkumpul pada Hari Hak Asasi Manusi seDunia - memilih untuk memihak kepada penindas dan membatalkan kes ini dengan tergesa-gesa dan meninggalkan plaintif tanpa menambah baik apapun.

Keputusan seumpama itu tentu saja bukan petanda baik bagi persepsi awam dan kepercayaan terhadap penghakiman dan bukannya memperkuatkan mereka, bahawa ketika berhadapan dengan kes politik atau kes yang berkaitan dengan polis dan kerajaan – mendorong mencari cara lain kerana anda tidak boleh mendapatkan keadilan dari mahkamah.
( www.lawyersforliberty.org )

Latar belakang

Pada tarikh 8 Disember 2010, enam peguam hak asasi manusia / aktivis, R. Sivarasa (juga MP untuk Subang), N. Surendran, Latheefa Koya, Eric Paulsen, Amer Hamzah dan Johny Andu mengajukan tuntutan sivil di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk melawan hukum penangkapan dan penahanan mereka semasa berjalan pada tarikh 9 Disember 2007 yang diadakan untuk memperingati Hari Hak Asasi Manusia seDunia yang disambut di seluruh dunia.

Para peguam / aktivis menamakan Che Hamzah Che Ismail, OCPD dari IPD Dang Wangi sebagai 'Terdakwa Pertama.' Dia telah bertindak sebagai "Ground Commander" untuk operasi terhadap acara hari hak asasi manusia yang menyebabkan penangkapan dan penahanan tidak sah walaupun ia telah memberi izin bagi peserta untuk berjalan.

Juga disebut sebagai terdakwa adalah Ketua Polis Negara, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Malayia.

Penangkapan dan penahanan tidak sah itu menyebabkan mereka ditahan semalaman di penjara polis dan dikenakan pada hari berikutnya di Mahkamah Sesyen KL (1) dengan tuduhan berlebihan, berbahaya dan sembrono mengikut Perkara 143 dan 145 Penal Code (berkumpul melanggar undang-undang dengan niat untuk menyebabkan gangguan awam) dan alternatif dalam Seksyen 27 dari Undang-Undang Polis (berkumpul melanggar undang-undang).

Semasa tuduhan itu, Peguam Negara Abdul Gani Patail telah secara melampau dan dengan niat jahat cuba membantah permohonan ikat jamin bahawa kerana orang-orang terdakwa tidak mematuhi peringatan polis supaya tidak berkumpul dan berjalan, mereka menimbulkan ancaman bagi keselamatan negara !

Walaupun ikat jamin diberikan kepada peguam / aktivis atas " bond peribadi" RM2, 000.

Pada tarikh 16 April 2009, pada akhir kes yang diajukan peguam penuntut, hakim dengan berani 'buang kes' dan membebaskan mereka yang terdakwa dari semua tuntutan.

Selain melanggar undang-undang penangkapan dan penahanan, peguam / aktivis juga mendakwa bahawa mereka adalah korban pendakwaan berbahaya dimana fakta-fakta dan keadaan dari kes tersebut tidak menyokong pertuduhan tersebut sama sekali, dan bahawa polis telah salah dan dengan jahat melibatkan mereka.

Sebagai hasil dari semua tindakan ini, para peguam / aktivis yang antara lain menuntut untuk deklarasi bahawa hak-hak perlembagaan mereka telah dilanggar dan bahawa polis telah bertindak secara salah dan tidak mengikut undang-undang.

Mereka juga menuntut kerosakan teladan dan tuntutan agravasi kerana ternyata benar dan sesuai untuk melakukannya dalam hal ini kerana polis dengan jelas bertindak dalam perilaku yang menindas, mengganggu, mengintimidasi, sewenang-wenangnya, dan sembrono dan melanggar perlembagaan, undang-undang dan prosedur.

Siapa sebenarnya penerima komisyen Kapal selam USD 100 Juta

Posted: 06 Apr 2011 06:23 PM PDT


Najib telah menafikan adanya unsur 'rasuah'. Dan Kementerian Pertahanan Malaysia pula menyatakan bahawa bayaran tersebut (komisyen) dibayar kepada Perimekar bagi koordinasi dan kerja-kerja penyelenggaraan. Lihat di sini

Namun para penyiasat Perancis sangat tertarik dengan fakta bahawa Perimekar ditubuhkasn hanya beberapa bulan sebelum kontrak kerajaan Malaysia dan DCNS ditandatangani dan bahawa Perimekar tidak mempunyai trek rekod (pengalaman) dalam penyelenggaraan kapal selam dan tidak mempunyai kemampuan kewangan untuk menampung kos kontrak tersebut.Bahawa Perimekar merupakan syarikat kroni Najib....Alahai,baca lagi di sini


Kali ini Raja Petra Kamarudin (RPK) mempersoalkan siapakah sebenarnya yang menerima wang komisyen USD 100 juta untuk kontrak pembelian kapal selam RM4.1 bilion yang telah dibayar oleh kerajaan Malaysia dan tidak Perancis.

RPK menulis dalam blognya seperti berikut :

Pertama baca ini : http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/guest-columnists/39450-malaysian-submarines-the-trail-of-retrocommissions-is-becoming-clearer . Kemudian baca apa yang dilaporkan pada bulan Disember 2006:

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Zainal Abidin Zin menafikan di Parlimen kelmarin bahawa kerajaan telah membayar USD $ 100,000,000 komisyen bagi persetujuan pembelian RM4.1 bilion untuk tiga submarines dari kolaborasi bina kapal perang Sepanyol dan Perancis - DCN International dan Thales . Hari ini telah terbukti sebagai dusta. Kerajaan Malaysia telah membayar komisyen tersebut.

Persetujuan itu menyimpulkan pada tahun 2002 melibatkan pembinaan dua kapal selam kelas Scorpene SSK (akan diserahkan pada tahun 2009) dan 70 kapal selam Perancis Agosta yang telah dioverhaul untuk tujuan latihan.

Kontrak tersebut ditandatangani oleh Menteri Pertahanan dengan Amaris - sebuah syarikat joint-venture antara DCN dan Thales.

Walau apa pun, isunya bukanlah sama ada USD100 juta yang dibayar oleh kerajaan Malaysia tapi apakah ada komisyen seumpama itu oleh kontraktor Perancis, dimana komisyen tersebut pada akhirnya akan ditambah ke bil akhir kontrak yang perlu dibayar oleh para pembayar cukai Malaysia, dan siapakah sebenarnya yang merupakan penerima manfaat dari USD 100,000,000 komisyen kapal selam tersebut.

Isu USD 100 juta komisyen kapal selam saat kontrak kapal selam disimpulkan pada tahun 2002 dan peranan penting yang dimainkan oleh Abdul Razak Baginda (tokoh penting dalam kes pembunuhan model Mongolia) telah dibangkitkan di Parlimen dahulu, tetapi tiada penjelasan yang memuaskan telah diberikan.

Far Eastern Economic Review tarikh 15 Ogos 2002, dalam sebuah artikel ""Wanna Buy a Sub?" Menelusuri perjanjian pembinaan kapal selam tersebut , yang masih belum dinafikan.

Menurut rencana Feer, syarikat Perimekar "akan menerima, selama enam tahun ke depan, 8% dari nilai kontrak: sekitar 288 juta ringgit, dan mungkin lebih, kerana euro, di mana kontrak didasarkan, telah dinilai 13 % terhadap ringgit sejak "menandatangani".

Laporan Feer 2002 mengatakan bahawa Perimekar adalah 100% dimiliki oleh Ombak Laut, "sebuah syarikat swasta yang dimiliki oleh kumpulan Abdul Razak. Ombak kemudian dijual 40% kepada LTAT dan sebuah syarikat sister . "

Bolehkah rakyat Malaysia mengharapkan jawapan siapa sebenarnya yang menjadi penerima manfaat dari komisyen USD $100 juta untuk persetujuan pembelian RM4.1 bilion kapal selam?

Tiada ulasan: