Isnin, 14 Mac 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Nurul desak kerajaan terangkan kesan pencemaran nuklear

Posted: 14 Mar 2011 08:56 PM PDT

Pagi ini kita dikejutkan lagi dengan berita letupan ketiga di loji tenaga nuklear Daiichi di Fukushima, Jepun.  Mengikut laporan agensi berita Reuters serta The New York Times, letupan di reaktor No 2 telah berlaku jam 6:14 pagi waktu Jepun dan kerosakan yang timbul mungkin bersifat lebih kritikal, lalu menyebabkan senario "full meltdown" semakin mungkin berlaku.  Reuters menambah bahawa kadar radiasi sekitar loji nuklear tersebut telah meningkat empat kali ganda.
Sumber gambar: Reuters
Oleh itu, saya berharap agar pihak Kerajaan Pusat bertindak lebih pantas tetapi tepat dalam menerangkan situasi sebenar di Jepun serta apakah akibat yang mungkin dialami rakyat Malaysia di Semenanjung, Sabah, dan Sarawak.  Apakah peratusan kemungkinan radiasi dari loji tenaga nuklear ini akan tiba di Malaysia, berdasarkan senario "full meltdown"?  Apakah langkah berjaga-jaga yang harus diambil rakyat Malaysia?  Adakah Kerajaan Pusat benar-benar bersedia menghadapi situasi pencemaran nuklear yang mungkin terjadi?
Pada masa yang sama, Kerajaan Pusat wajib menghentikan dahulu sebarang perancangan untuk membina loji tenaga nuklear mahupun pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth refinery) di negara ini.
*Kenyataan media oleh Nurul Izzah Anwar selaku ahli parlimen Lembah Pantai merangkap Naib Presiden PKR.

Parlimen : Buku Jingga bankrapkan negara dalam masa 2 tahun ?

Posted: 14 Mar 2011 08:49 PM PDT

by Datuk Rahman Dahlan   (MP Kota Belud)
.Saya amat teruja apabila mendapat tahu bahawa Pakatan Rakyat (PR) telah mengumumkan dasar-dasar utama ekonomi dan kerajaan mereka jika dapat menawan Putrajaya. Saya gembira kerana PR akhirnya sedar bahawa untuk memenangi hati rakyat dan untuk menjadi kerajaan Persekutuan, mereka tidak boleh lagi menggunakan pendekatan retorik semata-mata. Akhirnya mereka harus akur kepada tuntutan "two-party-system" iaitu mempersembahkan dasar-dasar alternatif yang berbeza dengan  parti pemerintah.

 
 
 

Agaknya atas kesedaran ini, maka lahirlah Buku Jingga yang diilhamkan oleh YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Lim Kit Siang dan YB Dato Seri Abdul Hadi Awang. Kini sekurang-kurangnya rakyat dapat menilai antara keberkesanan Buku Jingga dan Model Ekonomi Baru ilham Perdana Menteri YAB Dato Sri Najib Tun Razak.

Saya sebenarnya mengharapkan satu buku yang sarat dengan hujah-hujah ekonomi yang berdasarkan fakta yang nyata. Harapan saya ternyata meleset apabila membaca 3 mukasurat yang pertama sahaja, saya agak terkejut kerana PR masih lagi menggunakan berbagai-bagai label dan ungkapan-ungkapan retorik untuk mencemuh BN. Antaranya: selamatkan Malaysia, noda hak rakyat, rasuah, salahguna kuasa, bolot, tidak peduli, mengekang, tidak berjiwa rakyat, krisis parah, perkauman, durjana, pudar, ketinggalan, meraba-raba, bongkak, pentingkan sendiri, mundur, merudum, penderitaan, ketirisan, songsang, hambar, menunggang, lemah, kemelut, malap, gelap, ketakutan dan kabur.

Sebagai penyokong BN, saya hampir saja membuang Buku Jingga kedalam tong sampah kerana kecewa dengan retorik politik berlebihan yang tidak kena pada tempatnya.

Saya faham tentang politik. Setiap parti akan cuba sedaya upaya untuk mendapat pulangan politik terhadap apa saja yang mereka lakukan. Itu tidak salah kerana itulah lumrah politik. Tetapi dalam hal ini PR sepatutnya belajar daripada BN. Contohnya dalam dokumen Model Ekonomi Baru yang merangkumi Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan, tidak ada satu ayat pun yang memperlekehkan pembangkang. Semuanya ditulis dengan rasa keinsafan dan kesedaran bahawa Model Ekonomi Baru adalah milik semua rakyat Malaysia, tidak kira apa pegangan politik mereka. BN menyedari bahawa untuk Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan berjaya, semua rakyat Malaysia termasuk yang menyokong BN dan PR perlu menerimanya. Sebab itu, adalah penting untuk PR menyedari bahawa untuk berjaya, Buku Jingga juga perlu memenangi majoriti hati rakyat termasuk penyokong BN dan mereka yang di atas pagar.

Satu perkara lagi yang saya dapat bezakan antara Buku Jingga dan Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan ialah cara ianya dirancang. Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan dirancang oleh BN setelah mendapat pandangan dan cadangan daripada rakyat melalui beberapa siri interaksi dan perhubungan dengan mereka. Antara lainnya ialah:

·      190,152 respon daripada orang awam melalui SMS
·      20,000 pengunjung bengkel-bengkel awam (public workshop)
·      24,719 respon daripada kajian on-line (on-line polls)
·      900 ahli makmal yang terdiri daripada pegawai-pegawai tinggi kerajaan dan pakar-pakar industri dan NGO
·      6,213 respon dari orang awam secara bertulis
·      dan 26,000 pengunjung Hari Terbuka (open days) PEMANDU mengenai Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan.

Setelah mendengar dan mengambil kira respon dan pandangan orang awam, barulah kerajaan BN membuat "endorsement" terhadap Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan . Buku Jingga pula, sepanjang pengetahuan saya, tidak pernah membuat sebarang percubaan untuk mendapatkan pandangan umum sebelum ianya digubal. Mungkin sebab itulah rakyat kurang merasai potensi Buku Jingga ini.

Selain itu, satu lagi perbezaan ketara antara Buku Jingga dan Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan BN ialah pendekatan masing-masing dalam usaha memacu ekonomi negara. BN meletakkan sektor swasta sebagai "driver" kepada ekonomi negara (Private sector driven -  contohnya 92% daripada pelaburan dan perbelanjaan Model Ekonom Baru akan datang daripada sektor swasta) manakala Buku Jingga pula meletakkan kerajaan sebagai driver ekonomi dengan menuntut kerajaan PR untuk berbelanja besar (big government spending!).

Apapun, saya teruskan tulisan ini dengan analisa saya terhadap Buku Jingga. Saya ucapkan terimakasih kepada MOF, EPU dan PEMANDU yang  telah banyak memberi pandangan dan input kepada saya.

Buku Jingga boleh dibahagikan kepada dua kategori. Kategori yang pertama ialah 10 janji yang akan diimplementasikan dalam masa 100 hari PKR menjadi kerajaan persekutuan dan kategori kedua ialah 39 janji dibawah tajuk "Dasar Bersama" atau "Common Policy".  Saya akan memberi keutamaan dan menjawab janji-janji berkenaan ekonomi dahulu kerana ianya mempunyai kesan dan implikasi yang besar kepada ekonomi negara. Janji-janji tiada kaitan dengan ekonomi secara langsung akan saya jawab pada posting yang akan datang dalam blog ini.

Buku Jingga menjanjikan beberapa perkara utama yang melibatkan kewangan negara.

Antara lain:

·      Pengambilalihan konsesi-konsensi lebuhraya negara
·      pemberian RM500 kepada kakitangan kerajaan bermula dengan guru-guru
·      menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada rakyat di kawasan bandar dan separa bandar
·      meningkatkan pendapatan isirumah kepada tahap minima RM4,000 sebulan
·      penghapusan subsidi RM19 billion kepada IPP (Independent Power Producer – Penjana Tenaga Bebas)
·      menaikan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Trengganu dan Kelantan kepada 20%
 

(1) Pengambilalihan konsesi-konsensi lebuhraya negara
 – Kos kepada kerajaan RM50 billion

Dasar PR ini mengarahkan kerajaan membuat tawaran pembelian saham-saham 19 syarikat konsesi lebuhraya yang dipegang oleh pelabur swasta. Kos pengambilan 19 lebuhraya melibatkan kos tidak kurang dari RM50 billion. Angka RM50 billion adalah tawaran terbaik buat masa ini kepada pemegang saham swasta oleh sebuah syarikat bernama Asas Serbi Sdn Bhd. Besar kemungkinan pemegang saham swasta tidak akan menerima tawaran kerajaan yang lebih rendah dari RM50 billion.

(2) Meningkatkan pendapatan isirumah kepada tahap minima RM4,000 sebulan
– Kos kepada kerajaan minima RM93.9 billion setahun

Untuk memastikan setiap isirumah mendapat RM4,000 dalam masa lima tahun, pendapatan isirumah mesti berkembang pada kadar 21.7%. Ini adalah satu perkara yang susah direalisasikan buat masa ini. Kalau kita ambil contoh ekonomi yang paling pesat membangun di dunia untuk dibuat perbandingan iaitu ekonomi negara China, pendapatan isirumah mereka hanya berkembang pada tahap lebih kurang 10% sahaja setahun (sumber: National Bureau of Statistics China). Di Thailand dengan ekonomi yang memberangsangkan, kadar ini hanya 6.3% (sumber: National Statistical Office Thailand).

Jika PR gagal mengembangkan pendapatan isirumah pada kadar 21.7% (dan ini mungkin berlaku), PR terpaksa menokok sejumlah wang untuk memastikan janji mereka ditunaikan. Berapakah yang perlu PR belanjakan?

Peratusan isirumah yang berpendapatan RM4,000 kebawah ialah 67.1% (atau 3.8 juta isirumah). Untuk memastikan pendapatan isirumah mencapai RM4,000, secara puratanya PR terpaksa menokok wang tunai sebanyak RM2,045 sebulan setiap isirumah. Ini bermakna untuk setahun jumlah yang akan dibelanjakan oleh kerajaan PR ialah RM93 billion (untuk 3 tahun jumlah itu menjangkau RM279 billion. Untuk 5 tahun jumlahnya ialah RM465 billion).

(3) Pemberian RM500 kepada kakitangan kerajaan bermula dengan guru-guru
– Kos kepada kerajaan RM2.4 billion

Jumlah guru di Malaysia lebih kurang 400,000 orang. Penambahan gaji RM500 seorang akan memakan kos sebanyak RM2.4 billion setahun (RM500 X 400,000 orang X 12 bulan).
Saya berpendapat besar kemungkinan PR tidak akan dapat menolak desakan kakitangan kerajaan yang lain untuk mendapat kenaikan gaji yang sama. Kalau ini berlaku maka kos akan meinngkat kepada RM7.2 billion setahun (RM500 x 1,200,000 orang kakitangan kerajaan X 12 bulan)
 

(4)  Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada rakyat di kawasan bandar dan separa bandar
– Kos kepada kerajaan RM1.2 billion

Mengikut anggaran syarikat Wireless@KL, untuk membangunkan prasarana dan perkhidmatan Wi-Fi percuma di Kuala Lumpur (luas 244km persegi) sahaja akan memakan belanja RM64 juta (Capex RM50juta, Opex RM14juta). Kalau dikembangkan ke kawasan bandar dan separa bandar di Kangar, Ipoh, Pulau Pinang, Alor Setar, Petaling Jaya, Melaka, Seremban, Johor Bahru, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching, kos yang dianggarkan ialah RM1.2 billion.

(5) Menaikkan bayaran royalti kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20% - Kos kepada kerajaan RM12.5 billion (jika andaian Petronas mengekalkan tahap "retained profits"nya.

Dengan 5 perkara ekonomi diatas sahaja, bajet kerajaan PR akan mengalami defisit yang teruk dan hutang kerajaan PR akan melonjak naik.

Oleh kerana Buku Jingga tidak mempunyai maklumat tentang defisit bajet (peratusan dari KDNK), saya terpaksa menggunakan unjuran peratusan defisit yang diumumkan oleh Perdana Menteri dalam bajet 2011. Jumlah defisit ini bolehlah dikira sebagai "starting point" untuk bajet kerajaan PR jika mereka memerintah Putrajaya.

Defisit bajet untuk setahun pertama ialah:

·      Defisit 2011 ialah RM39 billion (5.4% dari KDNK), tambah
·      Kos penghapusan tol RM50 billion (6.92% dari KDNK), tambah
·      Kos menokok tambah pendapatan isirumah RM93.9 billion (12.99%) dari KDNK), tambah
·      Kos naik gaji guru RM2.4 billion (0.33% dari KDNK) tambah
·      Kos Wi-FI percuma RM1.2 billion (0.17% dari KDNK) tambah
·      Kos tambahan 20% royalti minyak RM12.5 billion (1.73% dari KDNK)

Keseluruhannya defisit bajet PR pada tahun pertama ialah RM199 billion atau 27.54% dari KDNK.

Dengan defisit sebesar itu, kerajaan PR akan berhutang untuk menampung defisit bajet tersebut. Hutang kerajaan PR dianggarkan melonjak kepada RM617.1 billion atau 85.4% dari KDNK. Ini senario tahun pertama PR menjadi kerajaan persekutuan.

Untuk tahun kedua, oleh kerana beberapa perbelanjaan seperti pengambilalihan lebuhraya dan pembinaan prasarana Wi-Fi adalah merupakan perbelanjaan sekali sahaja (one-off), defisit bajet kerajaan PR untuk tahun kedua dijangka turun kepada RM139.3 billion (18% dari KDNK).

Oleh kerana tahun kedua bajet masih lagi defisit, sekali lagi kerajaan PR  terpaksa menambah hutang mereka kepada RM783.5 billion (101.3% dari KDNK) untuk menampung defisit bajet untuk tahun kedua.

Maka untuk tahun kedua pemerintahan PR, defisit bajet negara akan melebihi 10% dari KDNK dan hutang kerajaan PR akan melampui 100% dari KDNK. Dengan itu Malaysia akan secara rasminya diistiharkan BANKRAP kerana hutangnya melebihi Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)!

Nota:

(1) Anggaran ini hanya mengambil senario dimana kos pengambilan 19 lebuhraya negara ini ialah RM50 billion. Ada pakar ekonomi yang menjangkakan kos pengambilan ini boleh mencecah RM100 billion.

(2) Anggaran ini juga hanya mengambil senario di mana hanya gaji guru yang diberi tambahan RM500 sebulan. Jika semua kakitangan perkhidmatan awam yang berjumkah 1.2 juta mendesak kerajaan PR untuk memberi mereka jumlah yang sama, tambahan kos ialah RM7.2 billion dan bukannya RM2.4 billion setahun.

Dari Mana PR bercadang menambah pendapatannya?

Saya difahamkan bahawa PR merancang untuk menggunakan "penjimatan" RM19 billion yang dipotong dari subsidi kepada Penaja Kuasa Bebas (IPP) untuk menampung dasar-dasar yang saya sebut diatas (sebenarnya fakta Buku Jingga ini adalah salah. RM19 billion bukanlah semuanya subsidi untuk IPP sahaja).

Jawapan saya ialah penjimatan itu tidak akan dirasai oleh rakyat kerana besar kemungkinan IPP akan memindahkan kos mereka kepada pengguna elektrik dalam bentuk bil elektrik yang tinggi. Kita perlu ingat bahawa sebahagian daripada subsidi RM19 billion itu adalah untuk mengurangkan kos IPP agar kos sebenar elektrik tidak tinggi.

Begitu juga dengan kenyataan Buku Jingga bahawa mereka akan memastikan ketirisan tidak berlaku. Mereka mendakwa mereka boleh menjimatkan ketirisan sebanyak RM28 billion.

Untuk makluman, jumlah RM28 billion tidak ada dalam lapuran Ketua Audit negara. Saya sendiri telah bertanya kepada Tan Sri Amrin Buang, Ketua Audit Negara dan beliau mengesahkan tidak pernah mengatakan ada ketirisan RM28 billion.

Mungkin pakar-pakar ekonomi PR akan mengatakan bahawa ketirisan banyak berlaku seperti dalam PKFZ, Perwaja dan lain-lain lagi. Saya tidak menyangkal fakta itu. Tetapi sebagai pakar ekonomi, sudah tentu mereka tahu bahawa adalah kurang sesuai untuk membuat  unjuran pendapatan negara bersandarkan kepada penjimatan yang disebabkan oleh usaha membenteras salahguna kuasa, rasuah atau pembaziran. Jumlah dari pembenterasan salahguna kuasa, rasuah dan pembaziran sepatutnya diklasifikasikan sebagai "bonus" dan bukannya pendapatan. Ini kerana penjimatan dari salahguna kuasa, pembaziran atau rasuah bukanlah satu jumlah yang boleh dianggarkan dengan tepat dan tidak dapat pula dipastikan bila boleh direalisasikan.

Saya  menghargai usaha PR yang akan cuba untuk membanteras gejala-gejala jenayah ini tetapi  saya tidak dapat bersetuju untuk memasukkan "penjimatan" ini sebagai satu pendapatan negara yang boleh dianggarkan dengan tepat dan seterusnya dibelanjakan. Ini sudah tentu akan membawa kepada masalah besar jika unjuran pendapatan negara, yang disandarkan kepada sesuatu yang susah dikesan dan agak lama untuk diselesaikan (sebagai contoh PKFZ dan Perwaja,) tidak dapat direalisasikan dalam tahun bajet itu dibuat.

Dari analisis di atas, jelas menunjukkan bahawa Buku Jingga adalah satu percubaan yang baik namun jika kerajaan PR melaksanakan janji-janji mereka, ekonomi Malaysia tentunya akan bankrap dalam masa dua tahun pemerintahannya. Kesimpulannya, bagi saya Buku Jingga adalah satu buku yang "over simplistic", tidak realistik dan tidak berpijak pada bumi yang nyata. Tambahan pulak banyak janji-janji sebelum ini tidak dimasukkan kedalam janji 100 hari itu…. Apa sudah jadi dengan janji jawatan Timbalan Perdana Menteri untuk kuota orang Sabah dan Sarawak?

Nota akhir: Saya akan menulis  janji-janji PR yang tiada kaitan dengan prestasi ekonomi negara secara langsung dalam posting saya yang akan datang. Ini termasuk isu institusi kenegaraan seperti ISA, SPRM dan SPR, Felda, janji kepada Sabah dan Sarawak dan lain-lain.

1Malaysia: Tulus atau telus?

Posted: 14 Mar 2011 08:42 PM PDT

Wira Arjuna
 
Pendedahan bahawa 35 ribu naskhah terjemahan alkitab Injil dalam bahasa Melayu ditahan di Pelabuhan Kelang dan Pelabuhan Kuching menjadi ujian terbaru kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan pimpinannya untuk mengotakan gagasan 1Malaysia.

NONEJelas, penahanan kitab suci Krisitian itu tidak diambil kira dalam skrip yang digubal oleh syarikat- yarikat perunding seperti Apco dan Mckinsey untuk "menjual" Najib sebagai berjiwa Malaysia dan pelindung hak penganut semua agama.

Jika skrip itu, yang disusun teliti dengan upah yang lumayan, dituruti tanpa rintangan, maka Najib dan BN sudah lama mencapai matlamat menjadikan konsep 1Malaysia senjata politik paling berkesan untuk meraih semula kepercayaan rakyat.

NONEIni kerana semua lapisan masyarakat, Melayu dan bukan Melayu, menerima kesan buruk sekian lama daripada dasar- dasar Umno-BN yang akhirnya hanya memperkayakan ahli kerabat pemimpin dan sahabat handai mereka.

Manusia merancang namun Tuhan menentukan...setiap kali Najib dilihat maju satu, dua langkah ke depan dalam perang untuk menawan hati rakyat, timbul pendedahan yang membongkar tembelang kepimpinan sebenar beliau.

Penahanan 30,000 naskhah alkitab Injil di Pelabuhan Kuching sejak awal tahun ini dan 5,000 lagi di Pelabuhan Kelang sejak 2009 semata- mata kerana ia berbahasa Melayu menempelak gagasan 1Malaysia dan kebebasan beragama yang dijamin di bawah Perlembagaan.

Pejabat Perdana Menteri membisu seribu satu bahasa. Begitu juga dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

Turut bungkam adalah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sebelum ini tidak pernah melepaskan peluang untuk membidas Pakatan Rakyat walaupun berada di luar negara.
Terus bungkam

Namun, seperti Najib dan Hishamuddin, beliau juga membisu seribu bahasa atas isu yang melibatkan kepentingan awam, khususnya masyarakat Kristian.

NONEMungkinkah sikap bungkam "pejuang-pejuang' ini kerana masih "mencongak" kelebihan atau dividen politik yang bakal diperolehi sekiranya sesuatu keputusan diambil?

Dalam maksud lain, nampaknya pendekatan yang diguna-pakai Najib serta Umno-BN pimpinannya, yang menjadi paksi kepada keputusan adalah bukan apa yang wajar tetapi apa yang boleh mendatangkan kelebihan dari sudut kertas undi.

Sekian lama, kerajaan Umno-BN menjadikan aspek ini asas dalam segala pertimbangannya. Lebih-lebih lagi kerajaan sekarang.

Oleh kerana bimbang sokongan akan merudum, sama ada dari orang Melayu mahupun bukan Melayu, maka Umno-BN mencari pelbagai helah untuk menunda merungkai isu- isu yang membabitkan kepentingan rakyat.

NONEAkibat terjebak dalam politik perkauman, Umno-BN memastikan isu penggunaan kalimah Allah oleh penerbitan Kristian terus dibelit birokrasi mahkamah walaupun sudah lama berlarutan.

Media arus perdana pula diperalatkan untuk menutup arahan pegawai khas perdana menteri supaya tidak ada nyanyian lagu suci atau simbol nabi Isa ketika perdana menteri menghadiri majlis rumah terbuka Hari Natal tahun lalu.
Lesen judi

Lesen perjudian baru dikatakan dikeluarkan kepada syarikat milik seorang jutawan Cina tetapi kemudian ditarik balik selepas rakyat beragama Islam dan bukan Islam sama-sama membantah tindakan itu.
azlanSekali lagi soal sokongan politik menjadi asas pertimbangan proses membuat keputusan, bukannya halal haram judi atau pun kesan amalan itu ke atas masyarakat.

Pada masa sama, untuk mengimbangi pemberian ratusan ribu sijil kewarganegaraan kepada penduduk Cina dan India, perdana menteri memupuk hubungan dengan pertubuhan bukan kerajaan Melayu tegar seperti PERKASA.

Politik perkauman sempit dimainkan menerusi PERKASA dan Datuk Ibrahim Ali serta satu lagi senjata yang masih bisa iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad.

perkasa first agm 270310 kerisSemuanya untuk memastikan Umno terus didukong sebagai pelindung agama Islam, institusi Raja dan pejuang hak-hak keistimewaan orang Melayu.

Strategi ini dilaksanakan secara licik – ibarat lontar batu, sembunyi tangan.

Masyarakat umum yang bergantung kepada media arus perdana semata- mata pula ibarat tangan kanan yang tidak tahu perlakuan tangan kiri iaitu Umno-BN.

Strategi ini amat berbahaya dan tidak menghairankan, ketegangan kaum semakin dirasai. Kecurigaan dan prasangka antara kaum ini adalah terjemahan program- program tajaan Najib yang berselindung di sebalik topeng 1Malaysia.

gaps protest at pkr hq 130311 walkApabila berita penahanan alkitab Injil, arahan-arahan pegawai perdana menteri kepada gereja, kenyataan rasis Menteri Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar (hanya beberapa contoh) dilaporkan menerusi portal- portal berita di Internet, skrip yang digubal begitu teliti oleh Apco dan Mckinsey mula kelihatan rapuh dan tidak lebih daripada gimik politik.

Politik perkauman yang mewarnai pemerintahan Umno-BN masih dan amat menebal sekali di jiwa Perdana Menteri Najib Razak dan menteri- menteri Umno.

Insurans: PAS mahu jumpa Bank Negara

Posted: 14 Mar 2011 08:37 PM PDT

KUALA LUMPUR, 15 Mac: PAS melalui NGO Gerakan Bela Rakyat (Bela) akan mengadakan pertemuan dengan Bank Negara Malaysia (BNM) bagi mendesak satu mekanisma terbaik diusahakan bagi menangani isu caj insurans yang 'tidak masuk akal'.
Pengerusi Bela, Salahuddin Ayub berkata, selain Bank Negara, pihaknya juga akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Kewangan.
Tindakan itu katanya dibuat ekoran tiada sebarang perkembangan positif dari pihak terbabit walaupun Bela memperjuang isu itu sejak Ogos tahun lalu.
"Oleh kerana tiada apa-apa perkembangan positif, Bela akan mengadakan pertemuan dengan pihak Bank Negara dan juga Kementerian Kewangan.
"Kita desak agar satu mekanisma penyelesaian disegerakan agar kadar insuran tidak membebankan rakyat," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian kepada Harakahdaily.
Khamis lalu, isu caj insurans melampau dan manipulasi pembelian insurans ini hangat dibincangkan di Dewan Rakyat.
Wakil rakyat masing-masing menggesa BNM mencari penyelesaian segera memandangkan ia telah berlarutan sejak dua tahun lepas.
Mereka juga mendesak agar tindakan diambil terhadap syarikat-syarikat insurans yang didakwa mengambil kesempatan ke atas rakyat.
Selain itu, pengguna kini didakwa terpaksa membayar sehingga RM200 untuk mendapatkan liputan insurans (insurance coverage) untuk kenderaan lama mereka berbanding hanya RM70 hingga RM80 sebelum ini.     
Syarikat insurans juga turut mewajibkan pemilik kenderaan untuk membeli pelbagai insurans tambahan lain termasuk insurans kemalangan peribadi, insurans bagi penumpang dan caj muatan sebelum boleh membeli perlindungan insurans pihak ketiga bagi kenderaan mereka.

Krisis Nuklear Akan Menular Ke Asia, Tolong Ambil Langkah Berjaga-Jaga

Posted: 14 Mar 2011 08:27 PM PDT

Dalam keadaan kerajaan Jepun menangkis dakwaan akan berlaku satu lagi bencana seperti di Chernobyl, tiba-tiba satu lagi letupan telah berlaku terhadap reaktor no 3. Jika hengak diperkirakan dengan kawasan yang terjejas, kesan readiasi akibat letupan tersebut boleh mencecah seluas 15 ribu kilometer persegi. Jika perkiraan ini betul, maka seluruh negara Asean akan menerima kesannya termasuk Malaysia.


LETUPAN kuat merosakkan loji nuklear ketiga *****ushima, dengan asap tebal dan api menjulang di reaktor berkenaan, hari ini. Punca kejadian dipercayai disebabkan tekanan hidrogen. - Foto AFP/NHK
 
Oleh itu anda dinasihatkan agar mengambil langkah berjaga-jaga kerana kesannya amat bahaya kepada kesihatan anda. Anda dinasihatkan agar berada didalam rumah dan jika perlu hubungi pusat rawatan untuk mengetahui cara mengatasinya- Musafirlalu 

 Pakar nuklear Amerika Syarikat memberi amaran tindakan mengepam air laut untuk menyejukkan reaktor nuklear Jepun yang rosak dilanda gempa bumi adalah satu 'tindakan terdesak' yang boleh membayangkan satu bencana seperti Chernobyl.

Beberapa pakar dalam satu sidang media meramalkan tanpa mengira kesan krisis reaktor nombor 1 di loji nuklear *****ushima, 240 kilometer di utara Tokyo yang rosak, kemalangan terbabit sudah pun dengan serius menjejaskan kebangkitan industri jana kuasa nuklear.

Bekukan seluruh pengambilan buruh asing ke Malaysia

Posted: 14 Mar 2011 08:22 PM PDT

15 MAC — Kerajaan wajar membekukan seluruh pengambilan buruh asing ke Malaysia buat masa ini. Selagi pihak penguat kuasa undang-undang belum berjaya membanteras kehadiran seluruh warga asing di Malaysia secara haram, maka selagi itulah pembekuan ini perlu dikuatkuasakan.
Saya membuat cadangan ini dalam konteks mutakhir ini di mana terdapat kementerian sehingga membuka kaunter khas semata-mata untuk memudahkan pembawaan masuk sejumlah 45,000 pekerja asing daripada India.
Persoalan saya di sini, mengapakah bawa masuk warga asing sedangkan yang berada di Malaysia secara haram berpuluh-puluh ribunya jumlahnya? Adakah kementerian berkenaan dan juga Kementerian Dalam Negeri tidak memandang serius hakikat ini?
Mengapa diburu seluruh pendatang asing tanpa permit ini secara habis-habisan di seluruh negara? Mengapa harus bawa orang baru masuk secara halal tetapi kemudiannya mereka juga akan lesap dan melencong entah ke mana?
Berkait persoalan ini, kerajaan juga perlu menyiasat, adakah benar bahawa mutakhir ini terdapat buruh-buruh asing yang diizinkan bekerja di syarikat-syarikat yang sensitif terhadap keselamatan negara Malaysia?
Contohnya, adakah benar bahawa beratus-ratus bekas tentera laut India kini diizinkan berkhidmat sebagai pekerja pelabuhan di Pelabuhan Klang? Bukankah pelabuhan merupakan satu daripada pintu masuk ke negara ini?
Bagaimana jika buruh asing ini dijadikan perkakas untuk memajukan JRS? Bagaimana jika buruh-buruh asing ini bersubahat dengan kegiatan penyeludupan, sama ada barang-barang biasa, ataupun senjata api dan juga dadah?
Bagaimana jika buruh-buruh asing yang terdiri daripada kumpulan yang terlatih di bidang ketenteraan ini terlibat dengan aktiviti-aktiviti sabotaj, "espionage" dan pengkhianatan terhadap Malaysia?
Saya bangkitkan persoalan ini dalam konteks JRS, sebab ia memang sering dijadikan saluran kepada kegiatan terorisme, sabotaj atau pun espionage. Saya juga bangkitkan soal kehadiran bekas tentera laut India berkhidmat di Pelabuhan Klang sebab saya menerima maklumat mengenai hal ini.
Oleh sebab itu, saya minta harap kerajaan menjelaskan kemusykilan ini secara terperinci. Jangan lagi jawab perkara ini penuh dengan silat dan lenggang lenggok yang mengelirukan.
Berikan jawapan sama ada hakikat ini benar, mengapa dan apakah rasionalnya? Adakah kita semua insaf bahawa keselamatan negara kita terdedah kepada bahaya jika kelompok yang terlatih dalam ketenteraan ini disalahgunakan oleh pihak musuh kita?
Saya serius dalam hal ini sebab saya prihatin terhadap kedaulatan dan kemerdekaan tanah air ini. Saya tidak rela masa depan kita terancam dan lama-kelamaan bangsa Melayu kehilangan kuasa di tanah airnya sendiri.
Sebenarnya, banyak lagi perkara sensitif mengenai khidmat buruh asing ini. Apa tidaknya, jika rekod dan data mereka pun disimpan oleh pihak yang melakukan pemeriksaan perubatan mereka yang saya dapat tahu syarikat ini pun merupakan anak syarikat milik sebuah negara asing.
Ringkasnya, kerajaan perlu melakukan apa yang saya cadangkan di atas. Lakukan kajian menyeleruh dan bersepadu terhadap dasar kita terhadap perburuhan asing. Perlu ditetapkan di sektor manakah mereka boleh diizinkan bekerja dan di sektor mana pula mereka tidak boleh diizinkan untuk bekerja.
Penyimpanan rekod pekerja asing pula perlu diserahkan kepada jabatan kerajaan yang khusus. Jangan izinkan syarikat milik negara asing menyimpan rekod dan data pekerja asing di Malaysia. Ini semua bermakna kerajaan perlu melakukan suatu tindakan drastik berasaskan keselamatan negara supaya tidak mudah kita dimanupulasikan oleh pihak-pihak asing yang memusuhi Malaysia.
Oleh sebab itu, biarpun Malaysia mempunyai undang-undang yang ketat dan tegas mengenai penyeludupan dadah, mengenai pihak warga asing tanpa izin, mengenai rasuah, dan mengenai hal ehwal imigresen, mari kita tanya diri sendiri secara ikhlas dan jujur, adakah seluruh undang-undang ini boleh menjamin keselamatan nasional dan keselamatan insan Malaysia jika seluruh undang-undang tersebut telah dikompromikan oleh sesetengah pihak atas motivasi rasuah?
Persoalan inilah yang sewajarnya menginsafkan pihak kerajaan untuk mensekuritisasikan seluruh JRS, khususnya mengenai buruh asing, sebagai ancaman keselamatan nasional. Ini kerana keseluruhan jenayah rentas sempadan adalah bahaya yang nyata kepada negara dan rakyatnya dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk sosio-politik dan ekonomi.
Oleh sebab itu juga, kerajaan perlu bertindak tegas menerusi penguatkuasaan undang-undang imigresen yang rigid dan keras. Sebarang bentuk korupsi sistemik dalam pengurusan imigresen dan pekerja asing perlu dibanteras habis-habisan dan dengan segera.
Tindakan ini penting dilakukan secara komprehensif kerana mutakhir ini wujud kajian-kajian oleh sarjana keselamatan antarabangsa yang membuktikan bahawa pelbagai sindiket transmigrasi dan JRS kini berjaya melakukan rasuah sistemik terhadap jentera pentadbiran daripada yang serendah-rendahnya hingga ke peringkat penggubal undang-undang dan pentadbir undang-undang di beberapa negara.
Hakikat ini serius sebab jumlah pendatang asing tanpa izin boleh mencetuskan pelbagai bentuk jenayah, boleh melunturkan identiti sesebuah negara, dan boleh menggugat status kekuasaan di negara terbabit di masa akan datang.
Dalam konteks ini, Kerajaan juga wajar mengkaji semula kemasukan buruh asing daripada India dan Republik Rakyat China dan lain-lain negara sumber yang bukan Islam.
Pada waktu yang sama, agensi-agensi kemasukan pelajar asing daripada luar negara, terutamanya daripada Republik Rakyat China dan Afrika, perlu dipantau dan dibanteras sekeras-kerasnya jika terbukti wujud penyelewengan.
Tindakan-tindakan ini kritikal kerana segelintir rakyat asing bukan Islam yang sudah diwarganegarakan di Malaysia kini terbukti sedang berusaha untuk mengubah status quo identiti Malaysia yang berpaksikan Melayu, Islam dan Bumiputera.
Ini berbahaya kepada kelangsungan Melayu, Islam, dan Bumiputera. Dalam dekad-dekad mendatang, soal mengubah identiti status quo ini boleh jadi bertambah genting dan boleh menjejaskan keselamatan negara. Oleh sebab itu, kerajaan perlu tidak berkompromi terhadap seluruh masalah ini pada hari ini.
Moga-moga kerajaan memahami maksud saya yang tersirat di sebalik kenyataan ini. Oleh sebab itu, kerajaan perlu mempertahankan kedaulatan negara, menjaga keselamatan negara, memastikan kelangsungan negara, dan melindungi kepentingan negara.
Kedaulatan negara adalah konsep perundangan yang memberikan kuasa kepada kerajaan untuk menggubal undang-undang, peraturan, dan prosidur bertujuan menjaga keselamatan, kelangsungan, dan kepentingan negara dan rakyat jelata.
Pendek kata, kedaulatan adalah konsep yang menghalalkan sesebuah negara dan kerajaannya bertindak mengikut falsafah, matlamat dan persekitaran keselamatannya yang tersendiri. Falsafah, matlamat dan persekitaran keselamatan ini pula berasaskan komposisi rakyatnya, ciri-ciri budayanya, keunggulannya agamanya, dan tahap serta taraf ekonominya.
Hakikat ini membuktikan bahawa asas utama sesebuah negara dalam konteks konsep negara, adalah kedaulatan, bukannya demokrasi. Maksudnya, antara kedaulatan dan demokrasi, kedaulatan adalah lebih penting.
Ini kerana kedaulatan memberikan kuasa kepada negara supaya bertanggungjawab sepenuhnya kepada keselamatan, survival dan kepentingan utamanya. Ini bermakna, ideologi yang didukung oleh sesebuah negara mesti disesuaikan kepada falsafah dan matlamat untuk mencapai objektif utama negara itu sendiri, iaitu menentukan kedaulatan, keselamatan, survival dan kepentingannya demi rakyat dan demi kekuasaannya. — Utusan Malaysia
* Datuk Ibrahim Ali

Reaktor nuklear Jepun meletup lagi

Posted: 14 Mar 2011 08:19 PM PDT

Satu lagi letupan besar kedengaran di reaktor nuklear berlaku di kawasan yang teruk dilanda nuklear awal hari ini, letupan ketiga sejak Sabtu lalu, kata operator loji.

NONE"Ada letupan besar kedengaran di antara jam 6 pagi dan 6:15 pagi di reaktor nombor dua iaitu loji nuklear No 1 Fukushima," kata jurucakap Tokyo Electric Power Co kepada AFP.

Kerajaan juga melaporkan kerosakan di bahagian bekas yang melindungi reaktor yang sama di Fukushima iaitu 250 kilometer, timur laut Tokyo walaupun tidak pasti sama ada kejadian itu menyebabkan letupan.

Ketua Setiuasaha Kabinet, Yukio Edano pada sidang akhbar berkata, kolam penahan di reaktor nuklear nombor dua mengalami kerosakan.
Sementara itu, agensi berita Kyodo, melaporkan paras radiasi yang dikeluarkan selepas letupan itu melepasi had yang dibenarkan.
Tahap berkenaan dikesan di wilayah Ibaraki iaitu di antara Tokyo dan Fukushima, lokasi loji nuklear itu.

Beberapa pekerja di reaktor Unit 2 juga dibawa keluar.

NONELetupan itu terjadi ketika jurutera-jurutera Jepun cuba memasukan air laut ke dalam Unit 2 loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi selepas paras air pendingin turun, sekali gus mendedahkan rod-rod bahan api uranium.

Dalam pada itu, laporan Reuters menyebut ekoran letupan terbaru pagi ini kadar radiasi telah meningkat empat kali ganda.
Lebih 2,400 disahkan terbunuh

Menurut Tokyo Eletcric Power Co, agensi keselamatan telah merekodkan bacaan radiasi yang meningkat sehingga paras 8,217 microsievert sejam pada pukul 8.30 pagi tadi (waktu Jepun) berbanding 1,941 kira-kira 40 minit sebelum itu.

Pihak berkuasa di kompleks tenaga nuklear Fukushima Daiichi, yang rosak teruk ekoran tsunami dan gempa bumi Jumaat lalu, sedang cuba untuk mengelakkan kecairan di ketiga-tiga reaktor yang digunakan.

NONEPihak berkuasa Jepun berkata tahap itu perlu mencapai paras sejuta atau lebih - peringkat yang boleh menyebabkan masalah kesihatan secara besar-besaran.

Tokyo Electric Power Co juga berkata pihaknya sedang membuka injap pada saluran tekanan reaktor untuk memasukkan air laut.

Unit 1 dan Unit 3 juga sebelum ini menyaksikan penurunan paras air tetapi dimasukkan air laut.

Sementara itu, agensi polis Jepun berkata angka kematian rasmi akibat gempa bumi dan tsunami yang melanda perairan timur laut Jepun kini melebihi 2,400 orang.

NONEMenurut jurucakapnya, 2,414 orang disahkan mati manakala 3,118 masih hilang manakala 1,885 mengalami kecederaan selepas bencana alam itu melanda petang Jumaat lalu.

Jumlah kematian sehingga semalam ialah 1,647 orang.
PKR ucap takziah
Dalam perkembangan berkaitan, presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail merakamkan ucapan takziah kepada rakyat Jepun dan juga rakyat Malaysia yang bermastautin di negara itu yang dilanda bencana gempa bumi dan tsunami pada Jumaat lalu.

NONE"Menginsafi akan bencana gempa bumi dan tsunami yang melanda negara Jepun beberapa hari yang lalu, saya mewakili warga kepimpinan dan akar umbi PKR seluruhnya merakamkan ucapan takziah kepada rakyat Jepun dan juga rakyat Malaysia yang bermastautin di sana. Tsunami yang diberitakan antara yang terburuk dalam sejarah Jepun jelas merentap sanubari," kata Wan Azizah dalam satu kenyataan media hari ini.

Katanya, rakyat Malaysia seharusnya mencontohi masyarakat Jepun yang begitu berdisiplin meskipun ketika berhadapan dengan malapetaka besar.

Tahap kesabaran mereka juga sepatutnya menjadi contoh kepada seluruh masyarakat dunia. Kedua-dua ciri penting ini pastinya membolehkan mereka bangkit dengan cepat bagi membina semula bandar-bandar yang musnah teruk.

NONE"Apatah lagi dengan kegigihan dan kesungguhan mereka mengenalpasti kaedah dan strategi serta penyebaran maklumat cepat dan tepat kepada seluruh rakyat, pasti akan membantu.Nyata sekali insiden ini mengundang kesedihan kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga dan sahabat handai.

"PKR mendoakan agar Tuhan mengurniakan kesabaran dan ketabahan yang tinggi kepada mereka yang terlibat. Semoga kerajaan Jepun cepat menyusun pembangunan semula infrastruktur yang terkesan akibat bencana ini," katanya.

Perancis: Radioaktif Fukushima dijangka capai Tokyo dalam 10 jam

Posted: 14 Mar 2011 08:18 PM PDT

TOKYO, 15 Mac — Paras radioaktif rendah yang terbocor daripada loji tenaga nuklear Fukushima, timur laut Jepun, dijangka boleh capai kawasan Tokyo dalam tempoh 10 jam.
Kedutaan Perancis di Jepun membuat anggaran itu berdasarkan paras tiupan angin semasa di kawasan yang teruk dilanda gempa bumi dan tsunami.
Kenyataan itu yang disiarkan pada laman web bahasa Jepun menggesa kesemua warga Perancis di Tokyo supaya berada dalam bangunan, tutup tingkap dan tidak panik.
Amaran itu dikeluarkan di sebalik maklumat bahawa satu letupan dilaporkan terjadi di reaktor tenaga nuklear ketiga di Fukushima Daiichi awal hari ini — kejadian ketiga dalam tempoh empat hari.
Seorang jurucakap agensi nuklear berkata letupan itu didengar sekitar pukul 6.10 pagi tadi (5.10 pagi waktu Malaysia).
Paras radiasi yang dikeluarkan selepas letupan itu melepasi had yang dibenarkan, lapor agensi berita Kyodo.
Beberapa pekerja di reaktor Unit 2 juga dibawa keluar.
Letupan itu terjadi ketika jurutera-jurutera Jepun cuba memasukan air laut ke dalam Unit 2 loji tenaga nuklear  Fukushima Daiichi selepas paras air pendingin turun, sekali gus mendedahkan rod-rod bahan api uranium.

Pakatan Anjurkan Dialog Mengenai Interlok

Posted: 14 Mar 2011 08:04 PM PDT


KUALA LUMPUR, 14 MAC: Pakatan Rakyat akan berbincang dengan semua pihak berkaitan Khamis ini berhubung penggunaan karya  Interlok yang dianggap menghina masyarakat India sebagai buku teks sekolah.

Menurut Datuk Seri Anwar Ibrahim, perbincangan turut melibatkan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan beberapa wakil pihak yang menimbulkan keperihatinan berhubung isu karya satera ini.

"Kita putuskan pada hari Khamis jam 1 petang wakil-wakil Pakatan Rakyat termasuk ahli-ahli parlimen akan berbincang dengan wakil-wakil semua pihak termasuk kalangan yang menimbulkan rasa keperihatinan mereka dalam beberapa aspek dan penulisan buku itu yang dianggap menghina maysrakat India," katanya.

Pakatan Rakyat  berpendapat, novel atau hasil karya  sastera tidak sepatutnya melibatkan kejadian yang tidak bertanggungjawab seperti pembakaran dan pengharaman buku sebagai sebuah karya sastera.

Perbincangan berkaitan Interlok  itu  perlu dilihat atas dasar buku teks kerana ia melibatkan sensitiviti semua kaum, kata Anwar.

"Beberapa orang daripada kalangan kita  memberikan pandangan, kita mesti mengambil kira keperihatinan dan sesitiviti semua kaum di negara kita," katanya.

It's the Patriots of Malaysia who will win GE13

Posted: 14 Mar 2011 07:22 PM PDT

It's the Patriots of Malaysia who will win GE13 All the signs are there. The Opposition is faltering. Got to keep it simple this time! No more twists and turns to bring the message across. The only reason Najib is holding the General Election is simple. BN is not aiming to win the Election this time. BN wants a two third majority. It is as simple as that. BN will not be bold enough to hold elections if they have no chance of winning with a two thirds Majority.
The outcome of this election will be the ultimate take-no-prisoners battle. They have crunched the numbers through supercomputers, and they are very sure that they will win. While Anwar's fickle advisors are advising him on the next cause of action on his sodomy trial and the outcome of the election, BN has APCO, for which they pay RM77 million a year for the very best top notch advisors. They call it overseas technology, and it is very state of the art. And APCO knows BN stands a very good chance to regain lost ground.
BN has done their job very well. While PR is still celebrating their success, BN has been quietly slogging to ensure a total victory. The Opposition knows it. Although, they muster an effort to show a brave face and a bold front, they too know that it's going to be a very tough battle.
But let's get this into our heads, PR cannot do very much to win this election, it is up to us the Patriots of Malaysia. Don't forget that Pro BN supporters are also patriots. And there are more of them than we know.
Lately, every effort has been made to discredit our prime minister in waiting. Every effort has been made to impress on the Malay electorate. Everyone knows that the Malays are the ones that will ultimately decide the winning team. MCA and MIC is no help either.
While PR is kept busy, ruling their respective states, BN has been working very hard to regain their trust from the electorate. The rural folks are the deciding factor, and not the urbanites. There are just too few of us, to make any impact. BN can afford to lose all the urban seats, like WP and others, but they will still be King in the rural regions.
Once BN has consolidated its power, there will be not another repeat of GE12/2008 for the next fifty years. The cause is lost!!!
Is that not simple enough? Fear-motivation of the past doesn't seem to activate our sixth sense to act in earnest haste this time. Without a secret weapon PR is hard pressed to repeat its magic.
There is a possibility that PR has other tricks up its sleeve. There is also a possibility that Malaysian Patriots has seen through BN's bluff.  But decoding the truth from the lies is not everyone's 'forte' especially in the rural sectors and among the ordinary rakyat. This dormant army, including the civil service and uniformed units out there are all registered voters, and they will vote anyone that shows an interest in them. The acronym, BANGSA, AGAMA and NEGARA means the world to them.
PR might win the election with a very slim margin, and there may be a 2-party system, but that is highly unlikely. And I repeat once again, Very Highly Unlikely.
Without a two-thirds majority, there will be political chaos, as the Executive, Judiciary and Legislature being so subservient towards their political masters for 54 years, will find it strange and unusual to become once again independent.
The coming Sarawak election will decide whether PR stands a fighting chance. As for the Peninsular, it is a foregone conclusion.
So keep it short and simple, no motivation by fear, no satirical lines to ponder and skimming through will be enough to get the message across. So please understand: PR cannot help us.
Only we can help ourselves. One extra vote will make the difference. Have we decided who will accompany us to exercise our Rights? Have we decided who that extra voter will be?
And by the way, Fear Not, as there are many of us who are with you - the ones who can decode the lies of the Devil and the deep blue sea, and the ones who dream of a democratic Malaysia.
And on a lighter note, the terrible tragedy, with over ten thousand lives lost, the Tsunami and the Nuclear Disaster in Japan sounds very familiar like 2012 is coming. Maybe, it doesn't really matter after all. Let's just live our lives day by day and thank God daily for a healthy body and mind.

George Chan and Taib - when money can no longer buy popularity

Posted: 14 Mar 2011 07:21 PM PDT

George Chan and Taib - when money can no longer buy popularityWill Sarawak Deputy Chief Minister Dr George Chan run to his master and complain about the treatment he received from the residents of Miri, the very people who year after year elect George to be their MP?
Will the Chief Minister of Sarawak, Taib Mahmud be worried that the old stalwarts in the Sarawak political scene are on the road to decline? Is this the beginning of the end for the cheating and corrupt duo of George and Taib?
In the past, George would hold court in Miri and people would flock to see him and receive his political blessing. They worshiped him. Or was it the crumbs that he dished out that they were after? And he in turn adored them – without them he was nothing.
But now, thanks to the good people of Sarawak who are slowly coming out in greater numbers to protest and fight for their rights, George has no longer got the people in the palm of his hand.
When George went on a walkabout at the Miri wet market and the surrounding shops on 14 March, there was a ruckus when George, who is also the president of the Sarawak United People's Party (SUPP) tried to shake hands with the patrons and the shoppers.
George was not happy because they refused to attend to him and denied him the accolade he is used to.
Instead, they questioned him about the revenue from the oil and gas that Sarawak has been pumping out of the ground for over a hundred years. They asked him about the money from timber and palm oil. They asked him why this income was not used to stabilise the prices of goods.
Miri is an oil town. It also enjoys its status as a 'border' town because of its relatively close promixity to Brunei. So, the prices of goods and services in this area, which has a large population of expatriates and an influx of wealthy Brunieans, are higher than other towns in Sarawak.
However, not everyone in the town is in oil, gas, timber, and its associated industries.
People come from the ulu to seek work in Miri and they wrongly assume that the streets are paved with gold. Many are disappointed and end up in crime or petty theft and prostitution.
Others simply lead destitute lives and succumb to alcohol and drugs. Some are unable to return to their longhouses or villages, because of shame and also because they do not have the means to do so.
The terrible twins, Taib and Chan, have neglected to provide jobs and an improved way of life in the interior, unless of course, the communities are willing to become workers in companies owned by Taib, where wages are a pittance and living conditions more pitiful.
In the fracas that George experienced in Miri, one angry patron held onto George's hand and demanded to know why the Miri people had to endure such a high cost of living.
When George was unable to provide a satisfacatory answer, the coffee shop patron became livid.
George hurriedly left the scene but observers said that they witnessed similar commotions elsewhere, and in the wet market.
Poor George. In the past, money used to do the talking. This time round, people wanted answers, not sweeteners and no more excuses.
George should consider himself lucky that the Miri residents were placid that day. He could have been 'lempanged' (slapped) with a wet fish.
On the other hand, Taib is smarter than George. He knows he is unpopular and would not dare to walk around in Kuching. He is aware he will be buried under a barrage of shoes – middle-eastern style of contempt.
Taib also knows that when he travels to places outside Kuching, he always uses a helicopter so he can make a quick exit.

Mainstream media's cry for help or just good journalism

Posted: 14 Mar 2011 07:19 PM PDT

Mainstream media's cry for help or just good journalismIs the news report "Tunisians not afraid to speak up now and determine their future" in the Star newspaper on 14 March, a hidden message or a rare accident in which a credible portrayal of the recent people's uprising there actually managed to find expression.
Many people are aware that the main stream media papers like 'The Star' or 'The New Straits Times' act as mouthpieces for the BN government. Therefore the piece's main message about liberated Tunisians is a powerful piece to mock the newspaper owners and the BN government.
The journalists and editors involved are not at fault – perhaps they were moved by events in the middle-east and north Africa that they felt the need to express what has been left unsaid by millions of Malaysians.
Or perhaps this is the new direction that The Star wishes to adopt; but we won't bank on it.
The reporters interviewed the owner of a shop in Tunis and asked him for a "before and after summary" on the Tunisian uprising which saw ex-President Zine El Abidine Ben Ali kicked out of office.
Mustafa Ben Ghassim, the shop owner, mentioned that business was slow since the mid-January uprising, but that he was not complaining.
He said, "Things are definitely better now. People can speak up and say what they feel and think and air their problems. I am confident that the new government will be good and it would be nothing like Ben Ali's.
"During his time, if I even opened my mouth to criticise, the police would catch me and I would be finito. My family would never see me again".
All this sounds familiar. Malaysians still cannot voice their opinions. Neither are they allowed to express dissatisfaction. We have three sets of laws to silence us – the Internal Security Act, the Emergency Orders and the drug laws.
Mustafa said that as recently as December when Ben Ali was still in power, it was "obligatory" for every shop and establishment to put up a picture of their "beloved" president.
"If we didn't have a picture of him, there would be huge problems for the shop. Ben Ali is a crazy man. He is not normal. His family just took and took all the money from the people."
Malaysians have similar photo requirements although a set of pictures are of the King and Queen. The other is of the Prime minister Najib Abdul Razak. Business owners tell of disapproving looks by the enforcement officers who fail to find photos of prominent politicians in the shop, when they inspect the premises
Mustafa said that "All Tunisians are happy with the revolution" and he sympathised with neighbouring Libya who was having difficulty ousting Col Muammar Gaddafi.
He expressed contempt for the Libyan leader, "Gaddafi is a donkey-man. What does he think? Does he think Libya is his home and he can do whatever he likes and murder whoever he wants? Libya is a country for all Libyans and not Gaddafi alone.
"I feel sorry for the people of Libya. It is rich with oil but all the people do is to work, eat and sleep – nothing more than that. That is not a good life to me.
"If the people don't want you anymore, you must leave. You have already taken enough money for your family to eat for 500 years! Even if they literally eat the money for 500 years, it would not finish," he said.
It is alleged that Gaddafi and his family have stashed away billions.
Malaysians will concur for it describes its leaders, past and present.
The USA has seized US$30bil (RM90bil) of Gaddafi's family assets, Canada has frozen US$2.4bil (RM7.2bil) and Britain US$1bil (RM3bil).
Another Tunisian, tourist guide Sharfudin Salah said that the tourist numbers were down for that time of the year. He appeared not to mind as long as Tunisians paved its path towards reforms and democracy.
"When you speak of democracy and freedom, the future of Tunisia is much better. We are on a good road to do that – provided we are not disturbed by 'someone' or some countries like Libya, Algeria and Syria," he said.
Sharfudin believed that the leaders of Libya, Algeria and Syria wanted to see Libya fail.
Similarly, Malaysia's problem is that its leaders do not wish to see a Jasmine revolution here, for obvious reasons. Umno needs to protect its own personal interests and will prevent an uprising.
"It would be in their interest if things in Tunisia spiral downwards so that they can tell their people 'look at what happened to those who speak of democracy'," said Sharfudin.
Tunisia, a former French protectorate, is largely secular.
It is one of the first Arab countries to ban polygamy and a husband's right to unilaterally divorce his wife.
Its population is 98% Muslim but due to its French influence, Tunisia has a number of vineyards and alcohol is served freely in the country.
In Malaysia, many individuals, women's groups and NGOs like Sisters in Islam have tried to advocate a form of moderate Islam. They have also tried to ban polygamy and to cut the extra-ordinary powers of husbands. Naturally Malay men think otherwise.
Sharfudin who lives in cosmopolition Tunis said religion was a sensitive topic and should be left to the individual and fears there would be problems if religion is not kept separate from governance.
He said, "God should remain in the sky and not come down to earth".
The problem in Malaysia is that our leaders drag God down to earth, kicking and screaming, to create divisions in his people. And to make matters worse, our leaders equate race with religion. The twin evils of race and religion are used by Umno/BN to divide and rule.

Adik Karpal meninggal, fitnah liwat II ditangguhkan

Posted: 14 Mar 2011 07:08 PM PDT

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menangguhkan perbicaraan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas diberitahu adik peguam bela utama, Karapal Singh telah meninggal dunia.

Perkara itu dimaklumkan oleh seorang lagi peguam bela, Sankara Nair yang berkata adik bongsu Karpal meninggal dunia pada jam 11 malam semalam.

azlanKatanya, Karpal akan sibuk dengan urusan pengebumian sehingga Isnin kerana terpaksa terbabit dengan acara keagamaan.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden berkata dalam keadaan seumpama itu adalah sukar bagi beliau membantah. Beliau juga merakamkan takziah kepada Karpal dan keluarganya.

Hakim Mohd Zabidin kemudian bersetuju membenarkan perbicaraan ditangguhkan sehingga Isnin ini.

Mahkamah yang bersidang hari ini sepatutnya mendengar hujah balas daripada Karpal berhubung dua permohonan daripada pihak pendakwaan.

Permohonan pertama adalah bagi hakim mengkaji semula keputusannya yang menolak tiga barangan sebagai bahan bukti yang dibuat pada perbicaraan dalam perbicaraan Selasa lalu. Permohonan kedua pula adalah bagi mahkamah mengarahkan ketua pembangkang itu membekalkan sampel DNA untuk diuji.

Semalam, Mohd Yusof mengakui permohonan pendakwaan itu bukan sesuatu yang lazim tetapi berhujah sampel DNA daripada Anwar adalah penting dan relevan kerana ia boleh menentukan sama ada DNA tersebut sepadan dengan yang diperolehi dari sperma yang dijumpai di kawasan keliling dubur pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan..

NONE"Tiada permohonan seumpama ini sebelum ini tetapi ini tidak bermakna ia tidak boleh dilakukan... atau tidak Seksyen (Akta Bahan Bukti) adalah hanya kata-kata. Kami mempunyai bukti tetapi kerana alasan teknikal, ia tidak diterima (oleh hakim)" katanya.

Yusof juga mendapati dirinya menjadi kecaman semalam apabila salinan permohonan pendakwaan dikatakan bocor dan disiarkan oleh beberapa pertubuhan media, terutamanya di New Straits Times dan blog Malaysia Today.

Peguam Cara Negara II itu mengaku bertanggungjawab manakala permohonan supaya tindakan menghina mahkamah dikenakan ke atas akhbar yang mencetaknya ditolak oleh hakim Mohd Zabidin.

Slogan 'Kepimpinan Melalui Teladan' Dr Mahathir amat berjaya

Posted: 14 Mar 2011 07:01 PM PDT

Oleh Aspan AliasBagi seseorang pemimpin yang inginkan 'self-actualization' peribadinya, Dr Mahathir adalah pemimpin yang paling berjaya di dalam sejarah negara merdeka kita ini. Apa sahaja yang beliau mahukan berjaya di dapati dan dinikmati beliau.

Saya menulis lagi tentang beliau kerana akhir-akhir ini nama beliau menjadi sebutan orang ramai selepas beliau menulis memoir beliau 'Doctor in the house' yang sekarang telah mencecah jualan melebihi 10,000 naskah.

Beliau mahir bagaimana hendak mendapatkan apa yang beliau mahu. Beliau memahami apa yang ada di dalam hati rakyat terutamanya orang Melayu dan lebih khusus lagi ialah orang Melayu di dalam UMNO. Dr Mahathir mahir mengambil kesempatan kepada kelemahan orang Melayu dan kefahaman beliau tentang sifat dan perangai orang Melayu.

Itulah sebabnya Dr Mahathir mengambil sifat mudah mengalah dan baik hati orang Melayu itu sebagai kelemahan yang boleh diperguna untuk kepentingan beliau sendiri. Beliau faham orang Melayu mudah percaya dan memberikan keyakinan kepada beliau walaupun banyak dari apa yang dilakukan oleh beliau itu memudharatkan perjuangan orang Melayu sendiri.

Beliau tidak sehaluan dengan semua pihak termasuk UMNO sendiri. Apabila UMNO (asal) itu seperti pertubuhan yang lain yang mempunyai perlembagaan membenarkan pertandingan di dalam parti, beliau mengambilnya 'personal' dan apabila parti mencalunkan orang lain untuk mendapatkan pilihan beliau secara sistematik menjadikan parti itu mati di sisi undang-undang.

Beliau kemudiannya menuduh orang lain kerana matinya UMNO itu. Beliau menyalahkan perlembagaan yang membolehkan ahli memilih pimpinan. Sekarang wujud UMNO (baru) yang di tubuhkannya dan parti ini adalah satu-satunya parti di dalam dunia ini yang tidak membolehkan ahli membawa apa-apa kes untuk 'arbitration' ke mahkamah. Keputusan undang-undang hanya terletak di tangan pemimpin-pemimpin semata-mata. Undang-undang hanya mereka yang memimpin untuk menentukan.

Keputusan undang-undang hanya untuk kepentingan mereka yang sedang di rasuk kuasa. Yang penting kuasa jangan terlepas kepada pihak lain. Biar putih mata jangan sesekali berputih tulang. Alasannya tentulah untuk menjaga perpaduan UMNO walaupun tujuannya ialah untuk perpaduan di antara mereka segelintir pemimpin yang mabuk kuasa.

Saya selalu bercakap yang slogan 'kepimpinan melalui teladan' anjuran Dr Mahathir sangat berjaya. Teladan ini di ikuti sampai kehari ini oleh pimpinan-pimpinan yang menggantikan beliau. Malahan sudah pun menjadi budaya yang diterima pakai oleh kebanyakan yang memimpin kita. Pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli serta penyokong UMNO pada hari ini ramai yang telah meneladani kepimpinan Dr Mahathir dan ini lah satu-satunya slogan ciptaan Dr Mahathir yang paling berjaya dilaksanakan dan dipraktikan.

Projek pembangunan yang mega-mega hanya dianugerahkan kepada syarikat-syarikat yang mempunyai orang-orang yang berpengaruh di belakangnya. Setengah syarikat-syarikat itu ada Raja-Raja di belakangnya. Setengah syarikat itu ada Menteri-Menteri si sebaliknya, malahan hanya syrikat-syarikat dan kumpulan yang berpengaruh sahaja yang mendapat segala peluang dalam pengagihan ekonomi negara kita.

Bagi sesebuah negara menjadi negara yang stabil politiknya, asas yang paling penting ialah negara yang mempunyai kelas menengah yang besar. Kelas menengah ini merupakan kumpulan yang berpengaruh untuk menentukan jatuh bangunnya politik sesebuah politik dan negara. Itulah sebabnya di zaman perlaksanaan DEB dahulu Malaysia telah melebarkan kelas menengah rakyat dan apa yang menggembirakan ialah pertambahan bilangan orang Melayu yang termasuk di dalam gulungan ini.

Itulah sebabnya usaha merapatkan perbezaan pendapatan di antara yang berada dan tidak berada menjadi teras utama di dalam usaha mencapai perpaduan rakyat yang berbilang kaum di negara ini. Kalau kita lihat contoh-contoh yang nyata, kita boleh melihat di negara-negara maju. Negara maju yang sangat 'familiar' bagi rakyat Malaysia ialah England, negara bekas penjajah Tanah Melayu itu dan elok kita lihat contoh yang terbaik untuk menyaksikan negara yang mempunyai kelas menengah yang besar.

Kesetabilan politik negara itu sudah sampai keperingkat optima kerana kebanyakan rakyatnya adalah tergulung kedalam kategori kelas menengah dan tidak banyak perbezaan dari segi pendapatan dan 'social disparity' yang besar. Kumpulan yang terkaya memperolehi kekayaan yang besar itu bukan dari keistimewaan dari kerajaan dan tidak kita mendengar PM Britain terlibat di dalam pembahagian projek-projek gergasi seperti yang berlaku di sini.

Gulungan yang terkaya hanya kecil bilangan jika dibandingkan dengan 55 juta rakyat negara itu. Begitu juga sebaliknya junlah yang miskin tidak begitu tinggi peratusannya seperti yang ada di sini.

Dr Mahathir lah yang memulakan budaya seorang PM mempengaruhi pembahagian projek-projek raksaksa kepada kawan-kawan dan kroni yang rapat sehinggakan sekarang ini kita mendengar ahli-ahli perniagaan yang bertanya serta tercari-cari siapa yang boleh membuka jalan untuk memajukan 'proposal' perniagaan terutamanya jika jumlah yang terlibat itu melibatkan berbillion ringgit.

Sesiapa yang mengenalkan dan membuka laluan kepada PM dan orang yang berkuasa yang lain sudah tidak bersusah payah untuk berniaga kerana komisyennya sangat besar. Jumlah kos komisyen itu sudah dimasukan ke dalam kos projek itu sebagai 'pelincir' untuk pemimpin-pemimpin yang membuat keputusan kepada siapa projek itu di anugerahkan.. Budaya ini sudah menjadi budaya yang sudah sebati dan sesiapa yang menegur tentang isu ini akan dianggap sebagai kesalahan.

Itulah sedikit sebanyak coretan yang membuktikan bahawa slogan 'kepimpinan melalui teladan' anjuran Dr Mahathir itu sangat berjaya sehingga ke hari ini. Budaya ini tidak akan dapat di hilangkan selagi UMNO masih dipimpin oleh jenis pemimpin didikan pemimpin besar dunia ketiga ini.

Apabila Pelakon Porno Tua lempar Mercun…

Posted: 14 Mar 2011 06:59 PM PDT

Oleh Ustaz Saiful Bahri
Kemana menghilangnya geng songkok tinggi & cap keris?? Kalau takde kumpulan demo songkok sejengkal ni.. rasa sunyi pulak media. Selama ini bukan main rasisnya UMNO dan beberapa NGO hulubaya dan penjilat PM & Menteri-menteri BN. Tetapi apabila timbul dua isu sensitif yang pelakon porno, Presiden MCA nak tunjuk hero…

kemana menghilangnya NGO-NGO melayu ni. Mana Majlis Perunding Melayu? Mana 76 NGO Melayu Islam? Mana PEKIDA,PERKASA dan NGO-NGO Cap Sheltox yang memperjuang untuk mempertahankan melayu & kedaulatan Islam? Dah kecut ke atau projek dah masyuukk? Itu pasal senyap! Mana pulak JAKIM ke Mufti ke?


Selama ini bukan main lagi berarak kononnya demi mempertahankan Islam dengan isu kalimah Allah. Pas difitnah dengan pelbagai tuduhan. Kononnya DAP ganti PAS. Apabila Kini apabila pemimpin MCA menyentuh isu bible melayu dan saman judi di Kelantan, UMNO jadi bisu kelu. Kini Chua Soi Lek dah desak agar Bible melayu diedarkan. Tidakkah pejuang melayu rasa tercabar? Apabila MCA nak saman pulak kerana tak izin judi, mana dia mereka ini yang mengaku mempertahankan kedaulatan Islam? Dah mandom kot? Layaklah kini MGU pulak dalam BN. (MCA GANTI UMNO) ???

MCA nak tarik undi cina. Apatah lagi dekat pilihanraya Sarawak ni. Kita tengoklah apa tindakan Najib? Macamana golongan ini nak bersilat ke nak berkung fu? Kita tengoklah Menteri lembik yang jaga Kementerian Dalam Negeri itu nak uruskan? Auww! Boleh selesai tak?

MCA hari ini menggesa kerajaan supaya segera membuat keputusan berhubung penahanan naskah kitab Injil Al-Kitab di dua pelabuhan di negara ini. Presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, Kementerian Dalam Negeri perlu membuat ketetapan supaya kitab berkenaan dapat dilepaskan segera. Bercakap dalam satu sidang media petang ini, Chua berkata, peguam negara juga perlu membuat ketetapan berhubung isu berkenaan.
Begitu juga dengan isu larangan perjudian di Kelantan.

MCA akan mengadakan pertemuan dengan menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi mendapatkan penjelasan berhubung tindakan Kelantan mengharamkan penjualan tiket loteri di negeri itu. Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata perkara itu ditimbulkan dalam mesyuarat. Tambahnya, parti itu juga mahu menegaskan kepada Nik Abdul Aziz bahawa MCA tidak menggalakkan masyarakat untuk berjudi."Judi bukan satu budaya orang Cina... Tapi ini adalah soal kebebasan untuk memilih seperti yang terkandung dalam perlembagaan. "Kita tidak akan terima nilai yang dikenakan ke atas kita oleh agama lain," katanya lagi.

Tambahnya, MCA juga akan menyokong tindakan undang-undang yang akan diambil oleh salah seorang anggota jawatankuasa pusat parti itu ke atas Majlis Perbandaran Kota Baru - Bandar Raya Islam.
Chua berkata, Datuk Ti Lian Ker akan mengambil tindakan itu memandangkan pihak berkuasa tersebut bertanggungjawab menguatkuasakan pengharaman berkenaan. "Kita mahu mahkamah buat keputusan sama ada tindakan ini selari dengan perlembagaan," kata Chua lagi.

Mungkin isu judi ni UMNO dah serik apabila kena isu judi bola tahun lalu. Sekarang ni diaorang pass kat MCA. Tapi sebelum pi jumpa MB Kelantan, pi le jumpa MB Mat Said dulu. Bawah pimpinan UMNO-BN. Suruh bukak kedai ekor dan Sport-Toto kat Terengganu tu. Ramai dah orang UMNO nak berjudi tetapi malu alah apabila ianya ditutup zaman pemerintahan Pas 1999 dulu. Dah lama puok UMNO gatal tangan nak berjudi di Terengganu ni. Nanti Vinsent Tan dan Ananda Krisnan jugak untung. Boleh mintak wat belanje pilihanraya.

Terengganu ada 8 Daerah kalau ada 2 kedai satu daerah. Dah banyak woo. Duit ehsang, rasuah yang UMNO bahagi tu, bolehlah wat tikam ekor. Bertambah maju & makmurlah negeri Terengganu Darul Iman. EXCO & Mufti UMNO Cap Ayam bukan boleh kata apa-apa? Pejabat agama JHEAT pun boleh kutip zakat apabila mereka kaya raya nanti.

Dulu undang-undang Hudud di Kelantan Mahathir tukang sekat, Zaid Ibrahim tukang saman. Kini dalam kes judi di Kelantan ni, Chua Soi Lek pulak tolong ejas saman. Walaupun diakui judi bukan budaya cina tetapi demi kebebasan. Kenapa demi kebebasan hendak diambil tindakan terhadap penagih dadah? Biarkanlah mereka demi sebuah kebebsan. Sama seperti MCA yang menerima Presiden daripada Pelakon Porno, maka biarkanlah rakyat Cina dan Malaysia menjadi pelokon-pelakon porno pula?

Kalaulah begini nilai kebebasan dan akhlak yang ingin diwujudkan agar rakyat menjadi status lembu dan kerbau, adakah rakyat Kelantan bersedia menerima UMNO-BN sebagai pemerintah di Kelantan? Entahlah!!! kecuali orang kelantan dah gian sangat nak berjudi?

Kalau tak! Cakaplah banyak-banyak Datuk Chua... lu lagi banyak cakap lagi bagusss!

Loji nuklear Jepun alami letupan ketiga

Posted: 14 Mar 2011 06:45 PM PDT

Reaktor Unit 3 loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi di Minamisoma bakar selepas letupan kedua, semalam. — Foto Reuters
TOKYO, 15 Mac — Satu letupan dilaporkan di reaktor tenaga nuklear ketiga di kawasan timur laut Jepun awal hari ini — kejadian ketiga dalam empat hari selepas negara itu dilanda gempa bumi dan tsunami Jumaat lalu.
Seorang jurucakap agensi nuklear berkata letupan itu didengar sekitar pukul 6.10 pagi tadi (5.10 pagi waktu Malaysia).
Paras radiasi yang dikeluarkan selepas letupan itu melepasi had yang dibenarkan, lapor agensi berita Kyodo.
Beberapa pekerja di reaktor Unit 2 juga dibawa keluar.
Letupan itu terjadi ketika jurutera-jurutera Jepun cuba memasukan air laut ke dalam Unit 2 loji tenaga nuklear  Fukushima Daiichi selepas paras air pendingin turun, sekali gus mendedahkan rod-rod bahan api uranium.
Dalam pada itu, laporan Reuters menyebut ekoran letupan terbaru pagi ini kadar radiasi telah meningkat empat kali ganda.
Menurut Tokyo Eletcric Power Co, agensi keselamatan telah merekodkan bacaan radiasi yang meningkat sehingga paras 8,217 microsievert sejam pada pukul 8.30 pagi tadi (waktu Jepun) berbanding 1,941 kira-kira 40 minit sebelum itu.
Pihak berkuasa di kompleks tenaga nuklear Fukushima Daiichi, yang rosak teruk ekoran tsunami dan gempa bumi Jumaat lalu, sedang cuba untuk mengelakkan kecairan di ketiga-tiga reaktor yang digunakan.
Pihak berkuasa Jepun berkata tahap itu perlu mencapai paras sejuta atau lebih — peringkat yang boleh menyebabkan masalah kesihatan secara besar-besaran.
Tokyo Electric Power Co juga berkata pihaknya sedang membuka injap pada saluran tekanan reaktor untuk memasukkan air laut.
Unit 1 dan Unit 3 juga sebelum ini menyaksikan penurunan paras air tetapi dimasukkan air laut.

SPRM Digesa Siasat BN Perak, Salahguna Kuasa

Posted: 14 Mar 2011 06:41 PM PDT



PERAK 14 MAC : Sekurang- kurangnya 20 penduduk Gunung Cheroh, Ipoh membuat satu laporan polis kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap kepimpinan UMNO Barisan Nasional Perak yang didakwa menyalahgunakan kuasa demi kepentingan peribadi mereka berhubung isu pemberian hak milik tanah kepada syarikat Fasa Unggul Sdn Bhd baru-baru ini.
Adun Buntong, A Sivasubramaniam berkata, selain membuat laporan kepada SPRM pihaknya turut menggesa kerajaan negeri itu bersikap prihatin terhadap kesusahan dan kebajikan rakyatnya.
"Tujuan kita semua datang ke sini adalah untuk membuat laporan terhadap sprm kerana kita dapati ada unsur-unsur penyalahgunaan kuasa di mana kebanyakan penduduk telah menetap di tempat ini lebih kurang 70 tahu,
"Jadi laporan ini akan dibawa kepada tuan atau puan majisteret di mahkamah terhadap kes yang akan didengar pada 23 Mac ini  supaya menangguhkan penguatkuasaan terhadap rumah mereka dan kita juga akan turut menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Perak supaya beliau dapat menolong rakyat miskin ini," kata Siva
Sebelum ini, satu notis mengosongkan kawasan penempatan itu dikeluarkan berikutan pemberian hak milik tanah penempatan tersebut kepada sebuah syarikat pemaju di negeri itu baru-baru ini.
Menurut Sivasubramaniam, tindakan kerajaan negeri memberikan kelulusan kepada pihak lain dan bukan kepada penduduk kawasan terbabit menimbulkan keraguan pihaknya memandangkan penempatan ini sudah didiami sehingga generasi ketiga.
Subramaniam berkata, permohonan penduduk bagi mendapat milikan penempatan ini juga menemui jalan buntu apabila beberapa rayuan yang dibuat tidak diendahkan kerajaan negeri dan Pejabat Tanah negeri itu.
Jelas Sivasubramaniam, laporan tersebut juga berikutan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan terhadap pihak peguambela dan peguamcara V.Selva & Assoc. dengan mengarahkan penduduk di kawasan terbabit mengosongkan tanah yang mereka duduki sejak 80 tahun yang lalu.
Dalam pada itu, seorang penduduk yang ditemui berkata, beliau turut mendakwa Ketua MIC Perak, Thangeswari meminta bayaran RM 10,000  sebagai yuran bagi memperjuangkan keadilan mereka dalam memiliki penempatan tersebut.

Gerakan anti lelaki Y (GAY) untuk dapatkan Dato' Najib Altantuya (DNA)

Posted: 14 Mar 2011 06:40 PM PDT

Perbicaraan kes Sodomi 2 kini telah sampai ke titik yang amat getir. Bahan-bahan bukti yang dapat mengaitkan tertuduh, Anwar Ibrahim, dengan DNA yang terdapat pada tubuh pengadu, Saiful Bukhari Azlan, telah ditolak oleh mahkamah atas alasan teknikal.
Anwar bagaimanapun enggan memberi sampel DNA secara sukarela untuk penentuan. Anwar mendakwa bahawa bahan-bahan DNA tersebut akan digunakan kelak untuk menganiayai beliau. Saya amat faham sebab-sebab Anwar enggan memberi sampel DNA.
DNA lelaki Y telah disahkan sebagai DNA seorang lelaki Melayu. Keengganan Anwar untuk memberi sampel DNA telah menimbulkan satu keadaan dimana setiap lelaki Melayu yang telah baligh layak disyaki sebagai lelaki Y. Setiap lelaki Melayu adalah suspek dalam kes tersebut. Sebagai seorang lelaki Melayu tunggal ditempat kerja, saya terpaksa mengharungi jelingan serong dari pekerja-pekerja lain.
Oleh kerana Anwar enggan memberi sampel DNA, hanya proses eliminasi yang akan dapat mengatasi dilema ini. Semua lelaki Melayu perlu memberi sampel DNA mereka secara sukarela untuk ujian supaya dapat digugurkan daripada senarai suspek.
Saya bercadang untuk menubuhkan sebuah NGO, Gerakan Anti-lelaki Y atau lebih dikenali dengan nama singkat GAY, sebagai sebuah gerakan rakyat untuk melaksanakan proses eliminasi ini. Atas dasar BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH, setiap lelaki Melayu diseluruh negara akan memberi sampel DNA mereka untuk disahkan sebagai bukan lelaki Y. GAY akan menyelia usaha ini.
Setelah disahkan sebagai bukan lelaki Y, GAY akan melaporkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara untuk MyKad individu tersebut dikemaskini. Butir-butir peribadi seperti jantina dan bangsa di MyKad akan ditambah dengan perkataan "bukan Y".
GAY akan melaksanakan usaha ini sehingga tinggal hanya seorang lelaki Melayu terakhir yang tidak dapat mengkemaskini MyKad beliau.
Semoga keadilan dapat ditegakkan dengan cara ini.

Jangan kacau tanah kami, kata pemilik tanah Kg Baru

Posted: 14 Mar 2011 06:33 PM PDT


Salah satu kain rentang bantah Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 digantung di salah satu rumah yang berlatarbelakangkan Menara Berkembar Petronas. — Foto oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 15 Mac — Pemilik tanah Kampung Baru tetap dengan pendirian menentang keras cadangan Putrajaya yang mahu mengadakan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 sambil menyifatkannya sebagai "rompakan secara senyap" untuk mengambil alih tanah penempatan eksklusif orang Melayu.
Malah ada pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru berkata mereka tidak pernah sama sekali memberi persetujuan agar rang undang-undang itu digubal seperti mana dikatakan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin bahawa hampir 90 peratus telah bersetuju dengannya.
Salah seorang penduduk yang ditemui, Zauriah Mat Nenggal berkata dia sama sekali tidak bersetuju dengan cadangan Raja Nong Chik untuk diadakan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 yang akan akan dibentangkan kali kedua di Dewan Rakyat pada Jun ini.
"Makcik memang tak setuju langsung, rumah mak cik dah dibangunkan janganlah kacau . . . tak akan nak robohkan rumah mak cik, ada otak itu pakailah. Jangan kacau rumah yang bukan hak kamu.
"Kalau nak robohkan kerajaan kena ganti balik, saya tidak mahu duit tapi saya mahu kerajaan ganti rumah juga . . . saya di sini ada rumah 12 pintu dan saya sewakan kepada orang, jadi jangan kacau mata pencarian mak cik," katanya yang berusia 77 kepada The Malaysian Insider.
Zauriah Mat Nenggal menegaskan buat apa kerajaan hendak mengacau tanah Kampung Baru. — Foto oleh Choo Choy May
Kata Zauriah, tindakan kerajaan yang mahu mewujudkan rang undang-undang disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan.
"Raja Nong Chik hati Yahudi . . . Yahudi robohkan rumah Arab untuk bangunkan rumah tapi Raja Nong Chik nak ambil tanah Melayu untuk buat pembangunan.
"Raja Nong Chik tidak berperikemanusiaan langsung, ingat senang-senang nak robohkan rumah mak cik? Ingat orang Kampung Baru ini bodohkah? Ingat duit mak cik ini pasirkah? Kenapa nak kacau Kampung Baru? Ini kampung Melayu kenapa mesti nak kacau?" katanya.
Justeru, dia menggesa agar kerajaan pusat membatalkan hasrat untuk mengadakan akta tersebut.
"Raja Nong Chik ini dah belakangkan kiblat . . . tak jaga orang Melayu, baru jadi menteri dah lupa daratan.
"Kalau perkara ini Raja Nong Chik yang kena macam mana dia rasa? Mesti dia sakit hati," soalnya.
Bagi Jamaluddin Kamat, 54, cadangan untuk mewujudkan rang undang-undang itu seolah-olah mempunyai agenda tersendiri selain akan menidakkan hak pemilik dan pewaris tanah kawasan itu sekiranya ia dilaksanakan.
"Saya setuju dengan pembangunan di kawasan Kampung Baru tetapi tidak bersetuju dengan rang undang-undang yang kalau kita lihat tidak jelas apa tujuan penubuhannya.
"Bagi saya rang undang-undang ini tidak menjamin masa depan pemilik dan pewaris tanah. Kalau contoh kita bersetuju apa jaminan kerajaan kepada kami? Pembangunan yang macam mana kerajaan mahu lakukan? Selain itu, kalau ia dilaksanakan mereka (kerajaan) mempunyai kuasa penuh ke atas tanah-tanah di kawasan ini," katanya.
Kata anak jadi Kampung Baru itu, rang undang-undang tidak diperlukan untuk membangunkan kawasan itu kerana sudah mempunyai Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru yang sudah menguruskan penempatan itu sejak 111 tahun lalu.
"Kami di sini tak perlukan rang undang-undang untuk membangunkan kawasan Kampung Baru ini, kami sudah ada MAS... selama ini MAS yang menguruskan semua perkara di sini.
"Pembangunan Kampung Baru ini boleh dilakukan tanpa rang undang-undang, kita boleh bangunkan melalui MAS dan kami percaya kepada MAS untuk menguruskan soal pembangunan tetapi dengan syarat kerajaan kena bantu, bukan dengan menubuhkan rang undang-undang yang kami sendiri pun tak tahu fungsinya," katanya.
Ditanya bacaan kali kedua rang undang-undang akan dibentangkan di Parlimen Jun ini, Jamaluddin berkata, pihak Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar perlu jelaskan kepada penduduk terlebih dahulu.
"Itu perlu dijelaskan kepada pemilik dan pewaris tanah walaupun dapat tentangan, kena beritahu kerana kami nak tahu apa yang kerajaan ingin lakukan," katanya.
Kamal Hussein, 78, pula mahu imej kampung Melayu dikekalkan di Kampung Baru walaupun pembangunan dilakukan di kawasan itu.
"Bangunan tinggi-tinggi tidak diperlukan di Kampung Baru, cuma perlu menaik taraf mana-mana yang patut sahaja... buat apa nak bangunan tinggi, bukan kita mampu nak beli.
"Imej sebagai kampung Melayu perlu dikekalkan. Eloklah kalau kampung Melayu ini ada, lagipun Kampung Baru ini terkenal di seluruh dunia, kalau tiada imej kampung Melayu apa gunanya Kampung Baru di sini," katanya.
Dia juga bersetuju rang undang-undang yang telah diperhalusi semula Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar perlu dibentangkan kepada penduduk sebelum dibawa ke Parlimen.
"Kami di sini nak tahu apa yang diubah . . . apa yang diperhalusi dan kami nak tahu apa rang undang-undang yang akan dibentangkan nanti.
"Saya sendiri pun nak tahu apa yang mahu dilakukan kerajaan," katanya.
Raja Nong Chik sebelum ini berkata rang undang-undang itu akan dibentangkan di Parlimen Jun ini selepas semua tugas memperhalusi semula deraf rang undang-undang itu selesai sepenuhnya.
Beliau berkata rang undang-undang itu, yang sepatutnya dibentangkan di Dewan Rakyat pada sidang kali ini, terpaksa ditangguhkan kerana kementerian perlu memperhalusi semula draf rang undang-undang itu.
Sementara itu, pemilik tanah generasi keempat Kampung Baru Efendi Ishak, 34, berkata rang undang-undang yang mahu dilaksanakan itu masih belum jelas fungsinya dan menimbulkan persoalan di kalangan pemilik dan pewaris tanah.
"Rang undang-undang tidak jelas, kita tak tahu apa yang kerajaan nak buat seolah-olah berselindung di sebalik nama rang undang-undang.
"Pemilik dan pewaris masih tertanya-tanya, kami tidak faham dan masih samar-samar tentang cadangan rang undang-undang ini," katanya.
Kata kakitangan swasta itu, sekiranya mahu membangunkan kawasan Kampung Baru kerajaan tidak perlu menubuhkan rang undang-undang, sebaliknya membantu pemilik dan pewaris dalam bentuk kewangan untuk membangunkan sendiri kawasan tersebut.
"Kami di sini tak bantah pembangunan tapi apa yang kami bantah adalah rang undang-undang ini. Kalau betul-betul nak bantu kami, tak perlukan rang undang-undang pun.
"Kami di sini boleh bangunkan sendiri kawasan Kampung Baru, tapi kerajaan perlu bantu dalam bentuk kewangan agar ia dapat dilakukan," katanya.
Mohd Yusof Abu, 67 pula berkata banyak perkara yang tidak dijelaskan kepada pemilik dan pewaris tanah mengenai rang undang-undang termasuk peruntukan yang memberikan kuasa penuh kepada menteri dan ia tidak boleh dicabar di mahkamah sekiranya perbadanan itu diwujudkan.
"Imuniti kepada perbadanan kami tak setuju . . . rang undang-undang ini juga kami tidak bersetuju, jadi bagaimana Raja Nong Chik boleh kata 90 peratus daripada kami bersetuju? Pembubaran MAS juga kami tidak setuju.
"Rang undang-undang ini tidak jelas dan ia cuba berselindung untuk menyembunyikan segala pembohongan yang mereka ingin lakukan," katanya.
Tinjauan The Malaysian Insider ke Kampung Baru juga mendapati ramai penduduk di kawasan itu meletakkan kain rentang sebagai membantah cadangan rang undang-undang itu.
Seorang lagi yang ditemui, Mohammd Raizal Ahmad Yusof, 38, berkata, rang undang-undang tersebut tidak perlu dilaksanakan kerana kerajaan tidak mempunyai sebarang hak ke atas tanah yang diwasiatkan sejak turun-temurun itu.
"Apa hak kerajaan nak wujudkan rang undang-undang? Adakah tanah ini milik mereka? Ini adalah tanah wasiat dan ia perlu dijaga dan bukan untuk dibangunkan ikut rancangan kerajaan.
"Kalau nak bangunkan juga kerajaan pergi tanya setiap pemilik dan pewaris tanah, kalau mereka setuju bangunkan sahaja di tanah mereka buat apa nak libatkan semua tanah milik kami di sini," katanya.
Dia juga meminta agar Raja Nong Chik kemukakan bukti bahawa 90 peratus pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru bersetuju dengan cadangan untuk diwujudkan rang undang-undang itu.
"Ada dia tanya pendapat pemilik dan pewaris tanah sebelum nak buat? Adakah kerajaan nak rompak tanah kami?" katanya.
Terdapat lebih 4,000 pemilik tanah Kampung Baru melibatkan tujuh kampung dengan kawasan seluas 90.2 hektar.

Bala Allah : Miyagi,Sendai,Iwate Dan Kesennuma Di Hari Ke 4

Posted: 14 Mar 2011 12:29 PM PDT

This aerial shot shows a pleasure boat sitting on top of a building amid a sea of debris in Otsuchi town in Iwate prefecture on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A nuclear power plant damaged by An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant Monday, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
This aerial shot shows a pleasure boat sitting on top of a building amid a sea of debris in Otsuchi town in Iwate prefecture on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A nuclear power plant damaged by An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant Monday, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
Tsunami debris and damaged cars lie along a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Tsunami debris and damaged cars lie along a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A local resident looks for items from his mother's car amid mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A local resident looks for items from his mother's car amid mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Residents ride bicycles down a road littered with debris and crushed vehicles in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Residents ride bicycles down a road littered with debris and crushed vehicles in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Local residents walk on roads covered with mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Local residents walk on roads covered with mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Boats lie amongst debris after being washed inshore by the recent tsunami, in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Boats lie amongst debris after being washed inshore by the recent tsunami, in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Pedestrians stand next to collapsed houses after being hit by a tsunami in Minamisoma, Fukushima Prefecture on March 12, 2011. More than 1,000 people were feared dead and authorities warned a meltdown may be under way at a nuclear plant Saturday after a monster tsunami devastated a swathe of northeast Japan.
Pedestrians stand next to collapsed houses after being hit by a tsunami in Minamisoma, Fukushima Prefecture on March 12, 2011. More than 1,000 people were feared dead and authorities warned a meltdown may be under way at a nuclear plant Saturday after a monster tsunami devastated a swathe of northeast Japan.
People rush to higher ground as a new tsunami warning is announced in the city of Rikuzentakata in Iwate prefecture on March 14, 2011. An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant on March 14 in neighbouring Fukushima prefecture, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
People rush to higher ground as a new tsunami warning is announced in the city of Rikuzentakata in Iwate prefecture on March 14, 2011. An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant on March 14 in neighbouring Fukushima prefecture, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
A firefighter find the victim in the debris in Saito village, Miyagi Prefecture, Monday, March 14, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
A firefighter find the victim in the debris in Saito village, Miyagi Prefecture, Monday, March 14, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
A firefighter examines the damage of a house in Saito, Miyagi Prefecture, Monday, March 14, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
A firefighter examines the damage of a house in Saito, Miyagi Prefecture, Monday, March 14, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
A man comforts a woman as she cries in front of her damaged home in the town of Watari in Miyagi prefecture on March 14, 2011 three days after a massive 8.9 magnitude earthquake and tsunami devastated the coast of eastern Japan. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A man comforts a woman as she cries in front of her damaged home in the town of Watari in Miyagi prefecture on March 14, 2011 three days after a massive 8.9 magnitude earthquake and tsunami devastated the coast of eastern Japan. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Self-Defense Force members inspects the devastated area before they use heavy machinery in Noda village, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Self-Defense Force members inspects the devastated area before they use heavy machinery in Noda village, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Self-Defense Force members carry the body of a victim in Kamaishi, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Rescuers conduct search operation amidst smoldering debris in Kesennuma, northern Japan Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
Rescuers conduct search operation amidst smoldering debris in Kesennuma, northern Japan Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
In this March 11, 2011 photo taken by an amateur photographer, two men try to escape a tsunami as it floods   through a street in Kesennuma, Miyagi Prefecture, following a massive earthquake that hit northeastern Japan. The fates of the two are not known.
In this March 11, 2011 photo taken by an amateur photographer, two men try to escape a tsunami as it floods through a street in Kesennuma, Miyagi Prefecture, following a massive earthquake that hit northeastern Japan. The fates of the two are not known.
A fishing boat sits inland in Kesennuma, northern Japan Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
A fishing boat sits inland in Kesennuma, northern Japan Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
This photo taken on March 13, 2011 shows a large fishing boat which was carried by the March 11 tsunami sitting on the ground in the city of Kesennuma in Miyagi prefecture. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a catastrophic meltdown in the wake of a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000 people.
This photo taken on March 13, 2011 shows a large fishing boat which was carried by the March 11 tsunami sitting on the ground in the city of Kesennuma in Miyagi prefecture. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a catastrophic meltdown in the wake of a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000 people.
A tsunami survivor sits down in the rubble in Yamadamachi in Iwate Prefecture Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A tsunami survivor sits down in the rubble in Yamadamachi in Iwate Prefecture Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Upon hearing another tsunami warning, a father tries to flee for safety with his just reunited four-month-old baby girl who was spotted by Japan's Self-Defense Force member in the rubble of tsunami-torn Ishinomaki Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit northeast Japan.
Upon hearing another tsunami warning, a father tries to flee for safety with his just reunited four-month-old baby girl who was spotted by Japan's Self-Defense Force member in the rubble of tsunami-torn Ishinomaki Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit northeast Japan.
Tsunami debris lies across a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Tsunami debris lies across a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Debris left by the tsunami litters a street in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Debris left by the tsunami litters a street in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Vehicles moved by the tsunami sit piled up in a canal in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Vehicles moved by the tsunami sit piled up in a canal in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A vehicle sits on a slope after being moved by the tsunami in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A vehicle sits on a slope after being moved by the tsunami in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A woman holding her dog reacts after evacuating following a tsunami warning in Kamaishi, Iwate Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A woman holding her dog reacts after evacuating following a tsunami warning in Kamaishi, Iwate Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Tsunami debris and damaged cars lie along a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Tsunami debris and damaged cars lie along a railway track in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Residents look at the damage caused by the tsunami along a street littered with debris and crushed cars in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
Residents look at the damage caused by the tsunami along a street littered with debris and crushed cars in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A resident walks through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident walks through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A ferry and other vessels get stuck at an intersection in Kesennuma, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A ferry and other vessels get stuck at an intersection in Kesennuma, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A woman with her pet dog and belongings pauses on the way from her devastated area in Higashimatsushima, Miyagi Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A woman with her pet dog and belongings pauses on the way from her devastated area in Higashimatsushima, Miyagi Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A structures lies on the road after being destroyed by the tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A structures lies on the road after being destroyed by the tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A couple pass a ship at Hachinohe, Aomori Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit Japan's east coast.
A couple pass a ship at Hachinohe, Aomori Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit Japan's east coast.
SENDAI, JAPAN - MARCH 14:  A truck is left abandonded in the area damaged by tsunami after a 9.0 magnitude strong earthquake struck on March 11 off the coast of north-eastern Japan, on March 14, 2011 in Sendai, Japan. The quake struck offshore at 2:46pm local time, triggering a tsunami wave of up to 10 metres which engulfed large parts of north-eastern Japan. The death toll as of Monday morning had reached 2,800, with fears that the official death count could well reach up to 10,000 in ''the most tragic event in Japanese history since World War Two''.
SENDAI, JAPAN – MARCH 14: A truck is left abandonded in the area damaged by tsunami after a 9.0 magnitude strong earthquake struck on March 11 off the coast of north-eastern Japan, on March 14, 2011 in Sendai, Japan. The quake struck offshore at 2:46pm local time, triggering a tsunami wave of up to 10 metres which engulfed large parts of north-eastern Japan. The death toll as of Monday morning had reached 2,800, with fears that the official death count could well reach up to 10,000 in "the most tragic event in Japanese history since World War Two".
SENDAI, JAPAN - MARCH 14:  Members of the Ground Self-Defense Forces walk through an area damaged by tsunami after a 9.0 magnitude strong earthquake struck on March 11 off the coast of north-eastern Japan, on March 14, 2011 in Sendai, Japan. The quake struck offshore at 2:46pm local time, triggering a tsunami wave of up to 10 metres which engulfed large parts of north-eastern Japan. The death toll as of Monday morning had reached 2,800, with fears that the official death count could well reach up to 10,000 in ''the most tragic event in Japanese history since World War Two''.
A house rests on a gas station, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
SENDAI, JAPAN - MARCH 14:  A local resident reports the damage on his mobile phone as he visits the area damaged by a tsunami after a 9.0 magnitude strong earthquake struck on March 11 off the coast of north-eastern Japan, on March 14, 2011 in Sendai, Japan. The quake struck offshore at 2:46pm local time, triggering a tsunami wave of up to 10 metres which engulfed large parts of north-eastern Japan. The death toll as of Monday morning had reached 2,800, with fears that the official death count could well reach up to 10,000 in ''the most tragic event in Japanese history since World War Two''.
Residents carry belongings from tsunami devastated homes in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Residents carry belongings from tsunami devastated homes in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The foundations of tsunami devastated houses sit amongst debris in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The foundations of tsunami devastated houses sit amongst debris in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A man walks as he looks for the remains of his house, destroyed by the tsunami, at Watari town in Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A man walks as he looks for the remains of his house, destroyed by the tsunami, at Watari town in Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars balance amongst tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars balance amongst tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A Self Defence soldier smiles as he holds a four-month-old baby who survived the recent tsunami with her family at Ishinomaki city in Miyagi prefecture on March 14, 2011. An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
A Self Defence soldier smiles as he holds a four-month-old baby who survived the recent tsunami with her family at Ishinomaki city in Miyagi prefecture on March 14, 2011. An explosion rocked an earthquake-hit nuclear plant, as Japan struggled to avert a catastrophic reactor meltdown caused by a quake and tsunami feared to have killed more than 10,000.
A light aircraft and cars lie amid tsunami debris in Iwanuma city, Miyagi prefecture on March 12, 2011. More than 1,000 people were feared dead after a monster tsunami unleashed by a massive quake which wreaked destruction across northeast Japan and triggered an emergency at a nuclear power plant.
A light aircraft and cars lie amid tsunami debris in Iwanuma city, Miyagi prefecture on March 12, 2011. More than 1,000 people were feared dead after a monster tsunami unleashed by a massive quake which wreaked destruction across northeast Japan and triggered an emergency at a nuclear power plant.
A bird flies in front of damaged buildings in Minamisanriku town, Miyagi Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A bird flies in front of damaged buildings in Minamisanriku town, Miyagi Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
A resident walks amongst tsunami devastation, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident walks amongst tsunami devastation, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Rescue workers look for missing people who were lost in the tsunami, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Rescue workers look for missing people who were lost in the tsunami, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Firefighters work during a search operation in the rubble of buildings in Ofunato, Iwate Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Firefighters work during a search operation in the rubble of buildings in Ofunato, Iwate Prefecture, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Houses and infrastructures devastated by earthquake and tsunami are seen in Otsuchi, Iwate Prefecture, Monday, March 14, 2011, three days after northeastern coastal towns were devastated by the earthquake and tsunami.
Houses and infrastructures devastated by earthquake and tsunami are seen in Otsuchi, Iwate Prefecture, Monday, March 14, 2011, three days after northeastern coastal towns were devastated by the earthquake and tsunami.
A resident walks through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Residents walk through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Residents walk through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Residents walk through a tsunami devastated area close to the sea front, in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A monument for victims of World War II stands amid a tsunami-hit area in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A monument for victims of World War II stands amid a tsunami-hit area in Natori, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the tsunami and earthquake on March 11. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The interior of a restaurant iis strewn with debris after the recent tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The interior of a restaurant iis strewn with debris after the recent tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
People walk on a makeshift dirt road among the rubble in Minamisanrikucho, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
People walk on a makeshift dirt road among the rubble in Minamisanrikucho, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Cars and debris lie where they were washed by the tsunami, in front of the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars and debris lie where they were washed by the tsunami, in front of the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars are piled up in front of the airport control tower, in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars are piled up in front of the airport control tower, in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars and debris lie where they were washed by the tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars and debris lie where they were strewn by the tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars and debris lie where they were strewn by the tsunami, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The wreckage of a tsunami ravaged house sits amongst debris, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The wreckage of a tsunami ravaged house sits amongst debris, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people
A Turkish rescuer takes a reconnaissance walk amongst a tsunami devasted town, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars lie piled up at a tsunami devastated car rental company, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Cars lie piled up at a tsunami devastated car rental company, close to the airport in Sendai on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Local residents look at a tsumami-hit area covered with mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Local residents look at a tsumami-hit area covered with mud and debris in Sendai, Miyagi Prefecture, on March 14, 2011 following the March 11 tsunami. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
The frame of a building is seen at a devastated area of Minamisanrikucho, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
The frame of a building is seen at a devastated area of Minamisanrikucho, northern Japan, Monday, March 14, 2011, three days after a powerful earthquake-triggered tsunami hit the country's east coast.
Cars and housing are mingled in submerged town in Daigasaki, near Sendai,  Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
Cars and housing are mingled in submerged town in Daigasaki, near Sendai, Monday, March 14, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
A man cycles past upturned cars and tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident stands amongst buckled houses and tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident stands amongst buckled houses and tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Displaced cars rest amongst tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident attempts to salvage items from a car amongst tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A resident attempts to salvage items from a car amongst tsunami wrought devastation in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Debris lie strewn across a large area of land after the recent tsunami, in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Debris lie strewn across a large area of land after the recent tsunami, in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Rescuers walk through flattened buildings after the recent tsunami in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
Rescuers walk through flattened buildings after the recent tsunami in Natori City, Miyagi prefecture on March 14, 2011. A new explosion at a nuclear plant in nearby Fukushima prefecture hit punch-drunk Japan on March 14 as it raced to avert a reactor meltdown after a quake-tsunami disaster that is feared to have killed more than 10,000 people.
A man (L) walks next to part of a twisted railway track moved by the tsunami in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A man (L) walks next to part of a twisted railway track moved by the tsunami in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A resident walks past a damaged bus in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.
A resident walks past a damaged bus in the town of Ofunato in Iwate prefecture on March 14, 2011 three days after an 8.9 magnitude earthquake and resulting tsunami hit the region. Economists say it is still too early to assess the cost of the destruction from the record 8.9-magnitude quake and the 10-metre wall of water that laid waste to swathes of the northeastern coast and triggered an atomic emergency.

Musim Cuti Sekolah : Engkaulah Suami Yang Aku Impikan

Posted: 14 Mar 2011 12:25 PM PDT


Ketika engkau mencintaiku, engkau menghormatiku. Dan ketika engkau membenciku, engkau tidak mendzalimiku. (Dr. Ramdhan Hafidz)

Aku masih ingat saat malam pertama kita, saat itu engkau mengajakku soalat Isya' berjamaah. Setelah berdoa engkau kecup keningku lalu berkata: "Dinda, aku ingin engkau menjadi pendampingku Dunia-Akhirat".

Mendengar ucapan itu, akupun menangis terharu. Malam itu engkau menjadi sosok seperti Sayidina Ali yang bersujud semalam suntuk kerana bersyukur mendapatkan sosok isteri seperti Siti Fatimah. Apakah begitu berharganya aku bagimu sehingga engkau mensyukuri kebersamaan kita?

Malam itu, aku tidak dapat mengungkapkan rasa syukurku ini dengan ucapan. Aku hanya mampu mengikutimu, bersujud di atas hamparan sajadah. Tanpa bisa aku membendung air mata ini tiada hentinya mengalir kerana mensyukuri anugerah Allah yang diberikan padaku dalam bentuk dirimu.

Akupun berikrar, aku ingin menjadi sosok seperti Siti Fatimah, dan aku akan berusaha menjadi isteri sebagaimana yang engkau impikan.

Dan ternyata sujud itu bukan hanya di saat malam pertama, setiap kali aku terbangun pada akhir sepertiga malam, ku lihat engkau sedang bersujud dengan penuh kekhusu'an.

Aku kadang-kadang iri dengan kesolihanmu, engkau terlena dalam sujudmu sedang aku berbaring di atas katil yang empuk dengan sejuta mimpi. Kenapa engkau tidak membangunkan aku? Padahal aku ingin bermakmum padamu agar kelak aku tetap menjadi isterimu di surga. Aku hanya merasakan kecupan hangat melengkapi tidur malamku saat engkau terbangun untuk melakukan solat malam. Apakah kecupan itu sebagai isyarat agar aku terbangun dari tidurku dan melaksanakan solat berjamaah bersamamu? Atau kerana engkau tidak tega membangunkan aku saat engkau melihat begitu pulasnya aku dalam tidurku?

Aku yakin, dengan ketaatanmu pada agama, engkau akan membahagiakanku dunia-akhirat. Tidakkah agama kita mengajarkan bagaimana suami harus menyayangi isteri, membuatnya bahagia, melindungi dan membuatnya tersenyum. Dan sebaliknya, isteri harus berbakti, melayani dan membuat suaminya terpesona padanya.

Aku tidak peduli siapakah engkau, miskin dan kaya tidak ada bezanya bagiku. Aku hanya tertarik pada sosokmu yang bersahaja dan sederhana. Raut wajahmu yang penuh dengan keikhlasan membuatku ingin selalu menatapnya. Lembutnya sifatmu membuatku yakin bahwa engkau adalah suami yang dapat menerima segala pemberian Tuhan dan akan menyayangiku apa adanya.

Aku tidak peduli dengan rumah comel dan sederhana yang engkau persembahkan untuk kita tempati bersama. Rumah yang hanya terdiri dari ruang tamu, kamar kita, dan satu ruangan yang berisi buku-buku terutama buku agama. Namun dari rumah yang comel ini, aku melihat taman surgawi menjelma di sini. Aku yakin engkau adalah sosok suami yang tekun belajar dan memahami agama, dan dengan bekal ini aku yakin engkau dapat membimbingku untuk meraih syurga ilahi. Sebagaimana agama kita telah mengisyaratkan bahawa, barang siapa berjalan dijalan ilmu, maka Allah akan mempermudah jalan menuju ke syurga.

Saat kulihat engkau begitu berbakti kepada kedua orang tuamu dan senang menjalin silaturahim, aku yakin engkau akan berlaku baik pada anak-isterimu. Aku lihat engkau jarang sekali berbicara, tapi masya Allah kalau sedang bekerja, engkau menjadi sosok yang tekun dan rajin.

Dan dari cara tutur katamu, aku mendengar kata-kata mutiara yang penuh hikmah, sehingga yang tergambar dalam fikiranku adalah sosok Lukmanul Hakim, sosok suami dan ayah yang selalu mendidik keluarganya, mengajarkan anaknya untuk tidak menyekutukan Allah.

Sungguh aku bangga mempunyai suami sepertimu melebihi kebanggaanmu padaku. Aku lebih memerlukanmu jauh melebihi keperluanmu padaku. Terima kasih suamiku, kerana engkau telah membimbingku… -dakwatuna

‘DNA’ merujuk kepada Najib bukannya Anwar, dakwa PKR

Posted: 14 Mar 2011 12:21 PM PDT

KUALA LUMPUR, 14 Mac – PKR, gandingan Pakatan Rakyat, akan menghidupkan kontroversi kes bunuh Altantuya Shaaribuu menerusi kempen di seluruh minggu depan untuk menyerang balas gesaan sekumpulan NGO yang mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan sampel DNA.
Ketua Umum Pakatan Rakyat itu menolak gesaan kumpulan tersebut sambil berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang seharusnya patuh untuk menyerahkan sampel DNA beliau dalam kes pembunuhan model Mongolia itu.
Begitu juga dalam kes dakwaan membabitkan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail (gambar) pula berkata partinya akan memulakan kempen DNA mereka minggu depan untuk membalas demonstrasi yang diadakan pertubuhan-pertubuhan terbabit semalam.
"DNA", kata beliau adalah singkat kepada "Datuk Najib Altantuya".
"Akan ada siri ceramah. Kami akan edarkan risalah untuk menjelaskan apa yang berlaku dalam kes DNA dan saya merujuk kepada Datuk Najib Altantuya kerana DNA tidak merujuk kepada kes Anwar," kata beliau.
"Kami sudah sediakan kesemua dokumen yang relevan," katanya lagi.
Anwar juga berkata beliau tidak takut untuk menyerahkan sampel DNAnya tetapi khuatir tentang kaedah digunakan oleh pendakwa dalam menguruskan bukti kes.
"Mereka mendakwa saya takut tetapi ia hanya pedaya politik jahat. Ini permainan mereka dan sekarang mereka bergantung pada dubur seorang untuk mempertahankan kuasa politik," katanya.
Semalam, kira-kira 50 orang yang mewakili 30 badan bukan kerajaan berhimpun bagi mendesak Anwar menyerahkan sampel DNA beliau berhubung kes liwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Pengerusi Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin berkata Anwar tidak harus menggunakan jawatan beliau sebagai Ketua Pembangkang untuk meremehkan peraturan undang-undang demi mengaburi mata rakyat.
"Kita juga mendesak badan kehakiman supaya tidak 'double standard' dalam isu ini. Kami rasakan bahawa keadilan tidak hanya diberikan pada Orang Kena Tuduh tetapi juga keadilan diberikan pada mangsa iaitu Saiful Bukhari yang menjadi mangsa liwat, seks di luar tabie ini," katanya.
 Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Selangor Abdullah Mansor pula berkata Anwar perlu tampil menyerahkan sampel DNA beliau jika merasakan dirinya difitnah.
Perbicaraan kes liwat itu kini berlangsung di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Anwar, 63, didakwa meliwat pembantu peribadinya Mohd Saiful, 25, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.
Terdahulu, di mahkamah hari ini pihak pendakwaan berhujah bahawa Mahkamah Tinggi boleh dan patut membenarkan permohonannya bagi dikeluarkan perintah supaya Anwar memberikan sampel DNA beliau.
Dipetik Bernama, Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden berkata permohonan itu mungkin tidak pernah dibuat sebelum ini tetapi dibenarkan mengikut undang-undang manakala Akta Keterangan 1950 memberikan kuasa kepada mahkamah untuk mengeluarkan perintah itu.
"Demi kepentingan keadilan untuk kedua-dua pihak, mahkamah patut memerintahkan Anwar memberikan sampel DNA beliau bagi membolehkan mahkamah mengetahui perkara sebenarnya," katanya semasa mengemukakan hujah bagi dua permohonan.
Permohonan pertama ialah supaya memerintahkan Anwar memberikan sampel DNA untuk dianalisis manakala yang keduanya ialah untuk menyemak semula keputusan perbicaraan dalam perbicaraan untuk menolak tiga barangan dan profil mengenainya dijadikan sebagai barang bukti.
Pihak pendakwaan mahukan sampel daripada Anwar untuk dibandingkan dengan profil "Lelaki Y" yang ditemui dalam dubur pengadu Mohd Saiful.
Pihak pendakwaan telah mengemukakan hujahnya – dan mahkamah telah bersetuju – bahawa sehelai tuala Good Morning, satu berus gigi dan satu botol air mineral yang diambil dari sel tempat Anwar ditahan semalaman pada 16 Julai, 2008 telah diperoleh menerusi cara yang tidak sah.
Mengenai permohonan semakan semula itu, Mohamed Yusof dalam hujahnya berkata peguam yang mewakili Anwar, S.N Nair, telah dimaklumkan mengenai penahanan itu menerusi sepucuk surat yang dihantar menerusi faksimili ke pejabatnya sehari sebelum penahanan itu.
Hujahnya, penahanan itu sekiranya dianggap sebagai tidak mematuhi undang-undang, tidak sewajarnya menyebabkan barang berkenaan ditolak daripada dijadikan barang bukti.
Terdahulu, prosiding hari ini hampir tertangguh apabila peguam Karpal Singh meminta mahkamah menahan semua yang bertanggungjawab membocorkan dan menerbitkan hujahan Mohamed Yusof sebelum ia didengar di mahkamah.
Hujahan itu telah diterbitkan oleh New Straits Times dan blog berita Malaysia Today.
Karpal berkata laporan itu boleh disifatkan sebagai menghina mahkamah.
Mohamed Yusof berkata beliau sendiri terkejut dengan laporan itu.
Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah mengingatkan semua pihak bahawa perbicaraan sedang berlangsung dan sesiapa yang melakukan perbuatan menghina mahkamah akan "berdepan tindakan".
Perbicaraan disambung esok dengan Karpal akan mengemukakan hujahan berhubung dua permohonan itu.

Maruah reformasi tercabar

Posted: 14 Mar 2011 12:19 PM PDT

Saya amat kesal dengan tindakan musuh-musuh Anwar Ibrahim yang mempolitikkan kes mahkamah yang sedang berlangsung. Beberapa demonstrasi telah dianjurkan di Petaling Jaya, Pulau Pinang dan Ipoh seolah-olah Anwar telah didapati bersalah oleh mahkamah. Walhal, mahkamah hanya menolak bahan-bahan bukti yang diperolehi secara tidak sah.
Sebagai seorang pendokong Reformasi tegar, saya yakin penuh Anwar ialah mangsa konspirasi politik. Pemimpin-pemimpin UMNO gentar dengan Anwar Ibrahim lalu terpaksa memfitnahkan beliau. Mereka berharap dengan menghumban Anwar ke penjara, gerakan Reformasi akan hilang taring.
Justeru itu, saya menyeru kepada Anwar untuk mengambil tindakan tegas supaya serangan-serangan musuh politik ini dapat ditangani. Anwar wajib menyerah sampel DNA untuk membuktikan beliau tidak bersalah. Saya percaya langkah tegas Anwar ini akan membuat musuh-musuh politik beliau mati akal.
Saya berkongsi kebimbangan Anwar yang bahan DNA tersebut mungkin akan dimanipulasikan. Untuk mengelakkan kemungkinan tersebut, saya mencadangkan ujian dan profiling sampel DNA itu dibuat secara profesional dan telus. Jika perlu, Majlis Peguam, Persatuan Perubatan Malaysia dan pakar-pakar genetik antarabangsa yang dilantik oleh Anwar akan menyelia proses tersebut.
Objektif memberi DNA hanya untuk mengenalpasti sama ada DNA lelaki Y yang dijumpai pada tubuh Saiful Bukhari Azlan padan dengan DNA Anwar Ibrahim. Walaupun jika ditakdirkan DNA-DNA itu padan, Anwar masih mempunyai ruang untuk mempertikai bagaimana air mani beliau diletakkan pada tubuh Saiful.
Anwar Ibrahim sebagai seorang pemimpin Anugerah Tuhan pasti prihatin yang serangan-serangan ini bukannya setakat peribadi beliau sahaja malah ditujukan kepada seluruh gerakan Reformasi. Bukan maruah Anwar Ibrahim sahaja yang tercabar tetapi kredibiliti semua Reformis juga tergugat. Anwar Ibrahim harus mengambil langkah berani dan bijak demi keutuhan gerakan Reformasi.
LAWAN TETAP LAWAN!!!

Fitnah: Adun Bukit Payung buat laporan polis

Posted: 14 Mar 2011 12:12 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 14 Mac: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payung, Ustaz Mohd Nor Hamzah membuat satu laporan polis terhadap akhbar Berita Harian hari ini.
Laporan polis tersebut dibuat pada jam 3.00 petang tadi di Balai Polis Chendering, Kuala Terengganu kerana berunsur fitnah serta memalukan wakil rakyat berkenaan.
Katanya, pihak polis diminta segera bertindak membuat siasatan terhadap penulis serta akhbar terbabit agar tidak meneruskan laporan bersifat fitnah dan memalukan itu.
"Kami buat laporan polis ini supaya pihak polis segera buat siasatan terhadap akhbar yang terlibat agar jangan meneruskan lagi.
"Kita minta mereka (akhbar) segera menunaikan beberapa tanggungjawab terhadap kesilapan yang mereka buat dengan menjatuhkan imej saya selaku Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang dipilih oleh rakyat," tegasnya.
Beliau berkata demikian selepas membuat laporan polis di Balai Polis Chendering dengan diiringi oleh beberapa orang ahli jawatankuasa Majlis Tindakan Dun (MTD) Bukit Payung.
Ini berikutan, laporan sebuah akhbar arus perdana itu yang melaporkan 'Pegawai Adun mengaku khalwat' serta dikaitkan dengan Adun Bukit Payung.
Mohd Nor turut melahirkan rasa kesal dan malu dengan fitnah yang dikaitkan isu khalwat dengan Pegawai Adun Bukit Payung.
"Saya buat laporan fitnah dan malu. Memalukan saya dan rakyat di Bukit Payung. Fitnah 'jahat' yang menyatakan saya melantik seorang pegawai yang terlibat dengan skandal seks, sedangkan saya tidak memiliki mana-mana pegawai.
"Ini (laporan) bukan hanya memalukan saya tetapi memalukan rakyat di Dun Bukit Payung, yang mereka memilih saya menjadi wakil rakyat mereka pada Pilihan Raya Umum Ke-12, lalu," ujarnya.
Beliau yang juga Ketua Pemuda PAS Terengganu menafikan mengenali individu terbabit berdasarkan laporan berita tersebut.
Katanya, dalam Dun Bukit Payung mempunyai lebih 19,000 pengundi yang terdiri dari kalangan rakyat Umno, PAS dan lain-lain.
"Saya tidak kenal individu itu berdasarkan laporan berita tersebut. Pengundi di Dun Bukit Payung seramai 19,000 orang yang terdiri dari rakyat Umno, PAS dan sebagainya.
"Nama Mohd Din Jusoh mungkin ramai yang terdapat di Dun Bukit Payung. Saya tidak pernah melantik dia (Mohd Din) sebagai pegawai Adun.
"Ini fitnah 'jahat' yang menyatakan saya melantik seorang pegawai yang terlibat dengan skandal seks sedangkan, saya tidak memiliki mana-mana pegawai," jelasnya.
Sehubungan itu, Ustaz Mohd Nor telah menyerahkan kepada pihak peguam dari Dewan Pemuda PAS negeri bagi meneliti serta mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak terbabit.
Hadir sama mengiringinya, Ketua Penerangan Dun Bukit Payung, Mohd Nasir Ismail.

Kitab Injil BM harus dihormati, kata PAS

Posted: 14 Mar 2011 12:11 PM PDT

KDN telah menahan lebih 30,000 naskhah kitab Injil di dua pelabuhan. — gambar fail
KUALA LUMPUR, 14 Mac — Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa menyertai pemimpin-pemimpin bukan Islam dalam Pakatan Rakyat mengecam tindakan Kementerian Dalam Negeri menahan kitab Injil dalam Bahasa Malaysia sambil menegaskan penerbitan buku suci itu harus dihormati. Ketika ditemui di bangunan Parlimen petang ini, Ahli Parlimen Bachok ini berkata, Islam mengiktiraf masyarakat Kristian di mana kitab Injil seharusnya dihormati dengan sewajarnya.
Menurut beliau, kitab Injil seharusnya dihormati tidak kira bahasa ia diterbitkan.
Katanya, beliau tahu bahawa kitab Injil juga wujud dalam tulisan Jawi, yang ada di negara ini pada masa sekarang.
"Ada banyak buku dalam pasaran, banyak buku Kristian ditulis dalam Bahasa Malaysia.
"Dan, jika ada yang tidak boleh baca dalam Bahasa Malaysia, mereka akan membaca dalam Bahasa Inggeris, jadi saya tidak melihat sebarang sebab mengapa Kitab Injil harus ditahan," katanya.
Malah, Nasharudin juga menolak kebimbangan bahawa kitab Injil akan mendorong umat Islam menganut Kristian atas alasan bahawa mereka sebenarnya kuat akidah.
Katanya, setiap orang mempunyai hak untuk mengamalkan kepercayaan masing-masing.
Nasharudin juga berkata, sensitiviti isu itu berkaitan dengan penggunaan kalimah "Allah" oleh bukan Islam yang beliau sifatkan sebagai sesuatu yang "rigid."
"Kemungkinan ia adalah disebabkan tafsiran yang terlalu rigid mengenai kalimah Allah yang menyebabkan isu ini. Tetapi, penahanan satu buku hanya kerana ia dalam Bahasa Malaysia, beranggapan bahawa ia mungkin menyebabkan penyebaran agama Kristian," katanya lagi.
Banyak pihak termasuk rakan-rakan PAS dalam Pakatan Rakyat, menggesa Putrajaya tidak lagi menahan kitab Injil dalam Bahasa Malaysia daripada dibawa masuk ke negara ini.
Bercakap bagi pihak kepimpinan pusat PKR, Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong berkata, tindakan Kementerian Dalam Negeri menahan dan merampas lebih 30,000 naskhah di dua pelabuhan adalah satu "perkembangan tidak menggalakkan sama sekali."
Katanya, tindakan itu hanya akan memburukkan lagi imej mengenai Malaysia, yang dilihat sebagai negara moderat, di peringkat antarabangsa.
Dalam pada itu, Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, perkembangan terbaru ini menunjukkan sifat cetek gagasan 1 Malaysia yang dibawa Perdana Menteri Datuk Seri  Najib Razak.
Lim merujuk kepada kenyataan Persekutuan Kristian Malaysia yang kelmarin mendakwa pihaknya kecewa dan marah dengan tindakan terus-menerus menahan dan merampas kitab Injil yang dihasilkan dalam Bahasa Malaysia.
Awal semalam,  Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kebenaran untuk membawa keluar sebanyak 35,000 kitab Injil tertangguh sementara menunggu keputusan Peguam Negara.
Kata beliau perkara itu akan diselesaikan dalam beberapa hari lagi.
Dalam satu kenyataan Rabu lalu, Kementerian Dalam Negeri menafikan dakwaan sebuah persatuan penganut Kristian bahawa kementerian itu telah merampas dan menahan 5,000 kitab Injil berbahasa Melayu yang diimport dari Indonesia.
Katanya, kitab Injil berkenaan sebenarnya dilarang dibawa masuk ke Malaysia kerana gagal memenuhi syarat-syarat kementerian itu.
Satu surat penolakan bertarikh 26 Jun 2010 telah dihantar kepada pengimport tetapi sehingga kini pengimport masih belum menuntut kargo berkenaan.
Oleh itu, dakwaan oleh National Evangelical Christian Fellowship (NECF) bahawa kementerian telah merampas dan menahan kitab Injil adalah tidak tepat dan mengelirukan.
Setiausaha Agung NECF Sam Ang mendakwa bahawa Kementerian Dalam Negeri telah merampas dan menahan kitab Injil berkenaan di Pelabuhan Klang sejak tahun lepas dan enggan mengeluarkan meskipun Kabinet telah meluluskan pengeluarannya.
Ekoran kenyataan kementerian itu, pertubuhan The Bible Society of Malaysia (BSM) pula berkata sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang ke atas Kementerian Dalam Negeri kerana merampas kargo kitab itu.
Kitab-kitab Injil itu menjadi punca kontroversi kerana mempunyai perkataan "Allah" di mana masyarakat majoriti Melayu Islam percayai kalimah itu tidak boleh digunakan oleh bukan Islam untuk merujuk kepada Allah.
BSM telah secara formal memohon untuk dibenarkan membawa keluar kital Injil itu yang dirampas pada Mac 2009.
Dalam pada itu Persekutuan Kristian Malaysia juga menggesa agar kerajaan dengan segera melepaskan kesemua kitab Injil yang ditahan oleh pihak berkuasa.
Pengerusinya Biskop Ng Moon Hing meminta kerajaan bertindak sekarang dan membuktikan keikhlasan dalam berurusan dengan komuniti Kristian di negara ini dalam isu tersebut dan kesemua isu lain yang dibangkitkan sejak persekutuan tersebut ditubuhkan pada 1985.

Tiada ulasan: