Selasa, 29 Mac 2011

MANDOR.BLOGSPOT.COM

MANDOR.BLOGSPOT.COM


PKR `AJAR' UTUSAN MELOYA PASAL TWITTER

Posted: 28 Mar 2011 10:15 PM PDT

Video seks: Alibi Twitter Anwar terus dibahas

Mac 28,

Perbahasan berhubung alibi Datuk Seri Anwar Ibrahim - dalam isu rakaman video seks - melalui laman sosial Twitter dan Facebook terus rancak dibahaskan.

orange book forum klscah 250111 rafizi ramliPengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli (kiri) hari ini mengemukakan hujah meliputi aspek teknikal bagaimana penentuan masa laman popular itu ditentukan - yang didakwanya gagal difahami oleh media milik Umno.

"Saya dengan sengaja meninggalkan penerangan mengenai kenapa pesanan yang dipaparkan di laman Twitter adalah sejam lebih cepat berbanding di laman Facebook pada 21 Februari 2011 itu, untuk memberi peluang kepada Utusan Malaysia, media perdana dan blogger Umno mengkaji dengan lebih mendalam demi kebenaran.

"Saya menjangkakan mereka tidak akan berusaha memahami bagaimana laman Twitter dan Facebook berfungsi, sebaliknya akan terus memfitnah dan menggunakan perkara itu," katanya.

Berikut ringkasan hujah-hujah Mohd Rafizi:

1. Anwar membuat sembilan pesanan di akaun Twitter yang turut dipamerkan di Facebook bermula jam 10:38 malam, 21 Februari lalu. Pesanan itu menunjukkan mustahil beliau pelaku dalam video yang didakwa.

NONE2. Pesanan yang dipaparkan di Twitter sejam lebih cepat berbanding di Facebook pada 21 Februari. Ia boleh diterangkan melalui konsep daylight time saving dan bagaimana kedua-dua laman itu berfungsi.

3. Facebook mempamerkan waktu tempatan kerana ia mengikut masa komputer semasa akaun dibuka. Twitter pula mengikut masa dalam pelayannya di San Francisco, Amerika Syarikat. Masa setiap pesanan Twitter harus ditambah perbezaan masa mengikut zon masa dunia.

4. Penggunaan amalan perubahan jam mengikut daylight saving - yang perlu diubah setiap Mac dan November - memberi kesan kepada perbezaan masa antara zon-zon dunia. Apabila jam diubah di Amerika Syarikat, masa di pelayan laman Twitter juga berubah.

5. Pada musim sejuk (November hingga Mac), perbezaan masa antara San Francisco dan Malaysia adalah 16 jam. Setiap pesanan dalam tempoh itu,Twitter secara automatik mengira waktu di tempat asal berdasarkan perbezaan itu.

6. Sehubungan itu, pesanan yang dibuat pada jam 10:40 malam di Malaysia pada 21 Februari bersamaan 7:40 pagi di San Franciso (waktu Malaysia tidak mengikut daylight saving). Pelayan Twitter akan menambah 16 jam, yang menyebabkan ia dipamer 11:40 malam (satu jam cepat).

7. Apabila jam diubah semula bermula hari Ahad kedua bulan Mac (mengikut daylight saving) perbezaan masa Malaysia dan San Francisco menjadi 15 jam. Maka, pesanan yang di Twitter mempamerkan masa yang seragam dengan masa tempatan.

8. Oleh itu, masa yang ditunjukkan oleh Facebook (yang menggunakan masa tempatan) adalah masa tepat dan tidak dipengaruhi oleh perubahan akibat daylight saving./Malaysiakini

DEBAT BUKU JINGGA - AHLI UMNO DESAK NAJIB TERIMA CABARAN ANWAR

Posted: 28 Mar 2011 06:00 PM PDT

Terima sahaja cabaran untuk berdebat terbuka itu — Aspan Alias

March 28, 201128 MAC — PKR ulangi cabaran untuk mengadakan debat di antara Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan cabaran ulangan ini dinyatakan dengan terbuka oleh salah seorang Naib Presidennya iaitu Nurul Izzah Anwar. Cabaran ini telah dibuat beberapa bulan dahulu oleh Anwar tetapi ditolak oleh Najib dengan bermacam-macam alasan tetapi bukan bersebab.

Saya berkeyakinan Najib boleh mengambil kesempatan jika beliau benar-benar terbuka dan yakin beliau telah melakukan yang terbaik dan diterima rakyat dan akan dapat membuktikan apa juga yang dicadangkan oleh PR itu tidak akan dapat menandingi apa yang telah dilakukan oleh beliau (Najib).

Di dalam perdebatan itu jugalah Najib mempunyai kesempatan untuk menidakkan buku jingga anjuran Pakatan Rakyat itu tidak baik dan membuktikan yang negara akan bangkrap jika dilaksanakan apa yang ada di dalam buku jingga itu.

Jika benar Najib mempunyai kelebihan dari perancangannya beliau tidak akan ada "hesitant" untuk menerima cabaran itu. Hanya jika beliau tidak ada keyakinan untuk memberikan perbahasan yang baik sahaja yang boleh menyebabkan beliau keberatan untuk berdebat. Tidak ada alasan yang lain kenapa perdebatan ini tidak diterimanya.

Pihak kita telah berulang kali dan sentiasa memberikan persepsi yang apa yang dilakukan oleh PR itu tidak boleh dilaksanakan. Didalam berdebatan ini jugalah Najib boleh membuktikan yang PR itu hanya berangan dan tidak akan mampu untuk melaksanakan apa yang dirancangkan oleh "coalition" pembangkang itu.

Najib tidak boleh bersikap defensif di dalam isu perdebatan ini. Rakyat ramai tahu dan boleh "menyelam air di dalam tunggak" dan cara yang paling effektif bagi Najib untuk memberikan perbahasan yang apa yang dirancang oleh pihak pembangkang itu ada mustahil untuk dilaksanakan.

Apabila rakyat sudah dapat membaca dan "menyelam air di dalam tunggak" itu maka pihak ramai akan mula memberikan pandangan masing-masing dan kepada siapa yang menunjukan keberanian itu membuka perancangannya, pihak itulah yang akan diyakini oleh pengundi di dalam pilihanraya nanti.

Pihak kita tidak boleh lagi memberikan alasan yang PR hanya tyemberang kerana pihaknya telah meminta perdebatan secara terbuka. Tindakan ini sahaja akan memberikan kelebihan kepada PR. Jika apa yang pihak kita kata yang mereka itu temberang maka di dalam perdebatan itulah Najib ambil kesempatan untuk membuktikan tuduhan kita benar.

Jika Najib berjaya membuktikannya pihak kita tidak aka nada masalah untuk berkempen selepas itu dan tidak payah lagi kita menggunakan tektik yang tidak beretika untuk memenangi pilhanraya itu nanti.

Jika kita tidak beranai menghadapai cabaran ii akhirnya nanti rakyat akan membuat persepsi yang pihak kita adalah pihak yang sebenarnya temberang dan pihak yang takut untuk menghadapai manusia yang digeruni oleh pihak kita.

Kepada DS Najib, jika kita betul-betul di pihak yang benar, jangan ditangguh lagi. Terima sahaja cabaran dari mereka. Jika kita bukan dari pihak yang benar-benar, pandai-pandailah memberi alasan untuk menolaknya. Tetapi untuk memberikan alasan menolaknya itu merupakan satu usaha yang sangat berat untuk dilakukan.

Sekarang bola di kaki DS Najib. Tendanglah kemana yang beliau rasakan arah yang baik. Kita tidak boleh "bertaici" lagi. Rakyat sedang memerhatikan kita dengan begitu dekat sekali. — /http://aspanaliasnet.blogspot.com

KESIHAN DAIM KERANA DIPERGUNAKAN OLEH UTUSAN MELOYA...

Posted: 28 Mar 2011 05:57 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SALAH seorang yang dikatakan `konspirator' fitnah Liwat I melibatkan DS Anwar , Daim Zainudin kini dibawa kembali oleh akhbar pencacai kaki fitnah iaitu Utusan Meloya. Di dalam edisi Mingguan Meloyanya semalam, akhbar bangsat ini mengutip kembali Daim yang sebelum ini ramai yang sangka sudah mati kerana hilangnya dari suara politik tanahair.

Mungkin kerana skandal video seks yang cuba dibawa oleh `three strooges' atau Datuk T ditertawakan orang seluruh dunia, maka akhbar jijik ini memungut Daim untuk berbicara semula soal politik terutamanya komen beliau terhadap Anwar. Saya hanya ingin mengulas tentang kenyataan Daim yang dipetik dari Mingguan Meloya semalam seperti berikut;

"Katanya tanpa Tun Dr Mahathir Mohamad dan jentera Umno di belakangnya, Anwar tak mungkin menjadi timbalan presiden parti. Pada pengamatan ramai, Anwar tidak menunjukkan kebolehan luar biasa sebagai pentadbir. Tidak nampak sebarang 'reformasi' di mana-mana kementerian yang dipegangnya ketika menjadi menteri, katanya." (Mingguan Meloya).

Benarkah Anwar meningkat cepat di dalam Umno kerana Tun Mahathir? Saya akui, Mahathir lah yang membawa Anwar ke dalam Umno tetapi kerana apa? Sudah tentu Mahathir melihat Anwar adalah seorang muda yang berkebolehan serta tokoh yang mempunyai pengaruh yang besar ketika itu. Sebelum menyertai Umno, Anwar adalah Presiden ABIM yang begitu kritikal terhadap kerajaan dan dilihat mempunyai jiwa Islam yang Mahathir mahu gunakan untuk menghadapi PAS. Mustahil Mahathir membawa Anwar ke dalam Umno sekiranya Anwar tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang tiada pada pemimpin Umno yang lain ketika itu.

Selepas Anwar berada di dalam Umno, Anwar berupaya memperkuatkan pengaruhnya kerana ketokohan beliau serta komitmen beliau untuk melihat Umno dapat di`Islamisasi'kan. Anwar naik sebagai Ketua Pemuda Umno dengan sokongan golongan muda yang pada waktu itu tertarik dengan pendekatan beliau terhadap perjuangan Islam. Anwar berjaya menarik ramai pengikutnya dari ABIM ke dalam Umno dan sebahagian besar dari mereka adalah penyokong kuat Anwar di dalam Umno. Anwar menjadi Ketua Pemuda bukan dengan cara mengambil alih jawatan begitu sahaja, bahkan beliau menghadapi pertandingan dan beliau menang.

Selepas itu, Anwar terus disokong kuat di dalam Umno sehingga ke jawatan Naib Presiden Umno seterusnya Timbalan Presiden Umno. Kesemuanya melalui pertandingan dan Anwar menang kerana sokongan besar yang diperolehinya. Hujah Daim yang menyebut Anwar naik kerana Mahathir jelas bohong kerana kita masih ingat sewaktu Anwar mula ingin menentang Tun Ghafar Baba sebagai Timbalan Presiden Umno, waktu itu Mahathir awalnya menyokong Tun Ghafar. Tetapi, ketika Mahathir melihat gelombang sokongan ahli Umno kepada Anwar amat hebat untuk jawatan Timbalan Presiden Umno di bawah Tim Wawasan (Anwar, Najib dan Muhyidin), maka Mahathir dalam keadaan terpaksa menyokong Anwar. Tun Ghafar Baba berundur sebelum masuk gelanggang. Sehebat-hebat Tun Ghafar Baba, tokoh ini terpaksa mengaku kalah dengan Anwar walaupun awalnya Almarhum Tun Ghafar mendapat sokongan Mahathir. Ertinya, Anwar hebat bukan kerana Mahathir.

Di era Anwar di dalam Umno, Daim menyebut tiada reformasi yang dilakukan oleh Anwar. Daim usah berharap kita melupakan sejarah Anwar di dalam Umno dan kerajaan. Daim mungkin nyanyuk atau lupa. `Islamisasi' di dalam kerajaan wujud di era Anwar. Ketika beliau menjadi Menteri Pelajaran, beliau memperkenalkan peraturan pelajar lelaki dan perempuan Islam menutup aurat. Sebelum itu, pelajar lelaki berseluar pendek, manakala perempuan memakai skirt. Semua sekolah diadakan program keugamaan seperti Solat Berjamaah dan program Qiamullail. Ketika Anwar menjadi TPM, setiap jabatan kerajaan diadakan program tazkirah dan juga program keagamaan yang terancang.

Rakyat tidak lupa di era Anwar di dalam kerajaan juga, maka program keislaman tampak wujud seperti Universiti Islam, Bank Islam, Takaful dan beberapa pembangunan Islam yang lain. Malangnya, Anwar tidak mempunyai kuasa mutlak kerana beliau hanya Timbalan Perdana Menteri. Ramai ahli Umno ketika itu bersabar menanti suatu hari nanti Anwar akan menjadi PM untuk beliau terus dengan agenda Islamnya. Mahathir sudah nampak kebangkitan Anwar ini. Mahathir belajar dari apa yang berlaku kepada Tun Ghafar Baba. Justeru itu, Mahathir mempunyai perancangan tersendiri untuk menyekat kemaraan Anwar.

Mahathir lah yang sepatutnya berterima kasih kepada Anwar. Jika beliau mahu Anwar membalas jasanya kerana membawanya ke dalam Umno, Anwar telah membalas jasa beliau dengan menyelamatkannya dari tumbang kepada Tengku Razaliegh sewaktu pemilihan pucuk pimpinan Umno. Pengaruh dan kempen Anwar sewaktu itu menyokong Mahathir menyebabkan Mahathir menang teramat tipis dengan Tengku Razaliegh.

Daim sebenarnya tahu bagaimana kehebatan manusia bernama Anwar ini samada sewaktu berada di dalam Umno sehinggalah kini. Jika tidak, mustahil Anwar berterusan difitnah dengan berbagai cara yang jijik dan tidak masuk akal. Cara terakhir mereka adalah dengan menggunakan pemuda yang tidak mencuci duburnya beberapa hari, menggunakan betina tua yang tidak diakui anak oleh ayah kandungnya sendiri, beberapa katak melompat yang mendapat upah serta yang terakhir setakat ini mereka menggunakan `bohjan tua' bersama kumpulan `three strooges' yang pernah dikaitkan dengan anak gadis bawah umur di Melaka. Video seks dari `three strooges' ini kini menjadi bahan lawak jenaka di merata tempat. Nyata sekali, Umno tiada upaya untuk berdepan dengan insan bernama Anwar Ibrahim./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: