Sabtu, 12 Mac 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Trajedi Tsunami di Jepun sangat menyedihkan

Posted: 11 Mar 2011 10:22 PM PST



Sekurang-kurangnya 573 disahkan terbunuh selepas salah satu gempa bumi terkuat yang pernah tercatat melanda Jepun, mencetuskan tsunami setinggi 10 meter yang menghancurkan sepanjang garis pantai bahagian timur laut negara itu, dan mencetuskan keadaan kecemasan di dua penjana stesyen leterik tenaga nuklear.

Media tempatan pada Sabtu lepas mengatakan jumlah mangsa korban dijangkakan akan melebihi 1,000, yang sebahagian besar nampaknya telah tenggelam oleh air berputar.

"Kerosakan itu begitu besar dan itu akan membuat kita mengambil banyak masa untuk mengumpul data," kata seorang pegawai di lembaga kepolisian nasional.

Air yang menjulang tinggi , yang dihasilkan oleh gempa berkekuatan 8.9 magnitude, di timur laut bandar Sendai, di mana polis pada hari Jumaat dilaporkan berkata bahawa 200-300 mayat telah ditemui di pantai.

Gelombang air hitam menghanyutkan kontena, kereta dan sampah sarap merempuh jalan-jalan di Sendai dan di pertanian terbuka, sedangkan gelombang lumpur dipenuhi sampah sarap menghancurkan segala sesuatu di jalan.

Bandar timur laut Jepun, Kesennuma, dengan populasi 74.000, dilanda kebakaran meluas dan satu pertiga bandar berada di bawah air, agensi berita Jiji berkata.

Ketakutan Radiasi

Pihak berkuasa Jepun bergegas pada Sabtu untuk mengelakkan kemalangan nuklear di dua kilang atom di mana sistem pendingin reaktor gagal, kerana dievakuasi puluhan ribu warga.

Radiasi 1,000 kali di atas normal dikesan dalam ruangan kawalan satu kilang , walaupun pihak berkuasa berkata tahap di luar gerbang kemudahan itu hanya lapan kali di atas normal, menandakan "tidak berbahaya bagi kesehatan langsung".

Dua reaktor yang terkena adalah Fukushima No 1 dan No 2, keduanya terletak sekitar 250 kilometer timur laut bandar besar Tokyo.

Sejumlah 45.000 orang yang tinggal dalam radius 10 kilometer dari kilang 1 No diperintahkan untuk berpindah - meningkatkan jumlah kurang dari 6,000 orang dalam radius tiga kilometer diberitahu untuk berpindah Jumaat.

Perdana Menteri Jepun Naoto Kan awal Sabtu pagi menaiki helikopter keFukushima untuk menilai situasi di reaktor yang dikendalikan oleh Tokyo Electric Power, dan di daerah lain di zon bencana.
Bila terkena gempa bumi besar Jumaat, reaktor ditutup, diikuti dengan yang lain-lain di bahagian yang dilanda gempa di Jepun, seperti yang dirancang untuk melakukan - tetapi sistem No 1 kilang pendinginan gagal, kata kerajaan.

Apabila reactor ditutup, sistem pendingin harus menendang untuk menurunkan suhu yang sangat tinggi.

Sistem ini disokong baik oleh rangkaian elektrik luaran, generator sokongan atau bateri.

Ini adalah kunci untuk mengelakkan "krisis nuklear" dan melepaskan radioaktif.
Jepun maju dengan rangkaian reaktor kuasa nuclear, yang direka untuk tutup segera setelah bumi bergetar di salah satu negara di dunia yang paling kerap mengalami gempa, walaupun kebakaran berlaku di bangunan lain turbin rangkaian nuklear di Onagawa.

Bantuan Antarabangsa

Lebih daripada lapan juta rumah kehilangan kuasa, sistem telefon bimbit dan pendawaian biasa bagi orang ramai dan gas dipotong bagi lebih dari 300.000 rumah, yang berarti ramai orang tidak boleh menghangatkan rumah mereka pada malam gelap dingin yang menakutkan.

Ribuan tentera Jepun dikerahkan, 300 pesawat dan 40 kapal untuk memberi bantuan.
Sebuah armada 20 kapal angkatan laut dan kenderaan air yang lain menuju daerah pantai Pasifik yang musnah disekitaran pulau Honshu, sementara jet tentera udara terbang untuk mendapatkan maklumat.

Terjadinya bencana alam tersebut menggalakn tawaran bantuan mencari dan menyelamat dari 50 negara.

Australia berjanji untuk membantu "apa saja" untuk membantu Jepun.

China berkata pasukan penyelamat bersedia untuk membantu dengan bantuan gempa, sementara Presiden Barack Obama mungkin mengarahkan tentera AS untuk memberikan bantuan kecemasan selepas bencana yang digambarkan sebagai "hanya menyedihkan."

Amerika Syarikat, yang mempunyai hampir 40,000 anggota tentera di Jepun, telah memerintahkan armada termasuk dua kapal induk dan kapal sokongan kepada daerah untuk memberikan bantuan berikutan trajedi tsunami.

Gelombang air yang menjulang merentasi Pasifik, mencetuskan evakuasi di Hawaii dan Pantai Barat Amerika Syarikat, dan menghancurkan sekurang-kurangnya satu pelabuhan California.

Chile mengatakan telah mengosongkan wilayah pesisir dan syarikat minyak negara Ecuador mengumumkan bahawa ia telah menghentikan eksport minyak mentah kerana risiko yang ditimbulkan oleh tsunami.

Bencana Terdedah

Lebih dari 300 rumah hancur di kota terpencil Ofunato dan empangan pecah di timur laut wilayah Fukushima, dengan rumah-rumah hanyut.
Di Tokyo, pekerja pejabat yang terdampar di kota setelah gempa memaksa sistem kereta bawah tanah untuk ditutup lebih awal, tidur bersama mereka yang tanpa rumah di salah satu stesen.

Beberapa lelaki dalam pakaian kemas berbaring atas akhbar, dengan menggunakan beg mereka sebagai bantal. Kyodo berkata sekurang-kurangnya 116.000 orang di Tokyo tidak mampu untuk pulang pada hari Jumaat kerana gangguan pengangkutan.

Terdapat gangguan besar ke atas pengangkutan udara dan perkhidmatan perjalanan keretapi peluru. Sebuah keretapi penumpang dengan jumlah yang tidak diketahui belum ditemui di saluran luar Sendai, Kyodo News melaporkan.

Gempa, yang melanda pada 0546 GMT dan berlangsung kira-kira dua minit, menggoncang bangunan di Tokyo, kawasan bandar yang terbesar di dunia dan rumah bagi sekitar 30 juta orang. Ianya turut dirasakan di Beijing, beberapa km jauhnya 2.500.

Gempa pertama terjadi hanya kurang dari 400 km timur laut Tokyo, kata Survei Geologi Amerika Syarikat. Ianya diikuti oleh lebih dari 70 gempa susulan kuat, salah sekuat 7.1.

Jepun berada di "Pacific Ring of Fire" dan Tokyo adalah di salah satu daerah yang paling berbahaya, di mana tiga plat kontinental perlahan bergeserantara satu sama lain, membina tekanan gempa bumi besar.

Kerajaan telah memberi amaran bahawa 70 peratus kemungkinan gempa berkekuatan delapan akan menyerang dalam 30 tahun berikutnya di dataran Kanto, kediaman bagi penduduk Tokyo sangat sesak.

Mahathir Menipu Secara Politik - Tengku Razaleigh

Posted: 11 Mar 2011 07:26 PM PST

Sewaktu melancarkan buku biografinya, 'A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad' di Kuala Lumpur, Dr Mahathir berkata, "Saya berpendapat akan ada orang rasa tidak senang hati dengan penulisan saya dalam buku ini....Jadi saya terimalah...nak saman, samanlah,"

Telahan beliau agak tepat, bilamana Tengku Razaleigh, ahli parlimen Gua Musang mengecam hebat buku memoir Mahathir itu, yang baru sahaja dilancarkan.

"Menipu secara politik datang melalui media dan ada kalanya dengan menulis buku memoir. Satu daripadanya adalah yang terbaru dilancarkan dengan tajuk pseudo (awalan asing palsu), 'A Doctor in the House'.

"Saya gunakan 'pseudo' kerana ia adalah tiruan tajuk daripada sebuah filem komedi British yang terkenal pada 1950an berdasarkan novel Richard Gordon. Mungkin ia disengajakan bagi mencerminkan lawak, selain menipu secara politik, kata Tengku Razaleigh secara sinis.

Menurutnya, dakwaan yang dilemparkan oleh Mahathir dalam buku tersebut ke atas dirinya bukan sesuatu perkara baru.

"Sekali lagi, saya dituduh mengheret parti (Umno) ke mahkamah. Saya juga didakwa terbabit dengan politik wang semasa bertanding pada pemilihan parti 1987," kata Tengku Razaleigh.

Tiada ulasan: