Sabtu, 26 Februari 2011

Biaqpila

Biaqpila


Lima pemimpin PKR dipujuk lompat parti

Posted: 26 Feb 2011 02:00 PM PST


PETALING JAYA – PKR mendakwa lima pemimpin cabang parti itu di Pahang dipujuk untuk 'lompat' menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau.

Setiausaha Agung PKR, Saifudin Nasution Ismail berkata, selain diri mereka, pemimpin berkenaan turut dipujuk untuk membawa bersama kira-kira 500 penyokong.

"Selain wang, mereka turut dijanjikan projek jika membuat pengisytiharan seperti yang dikehendaki," katanya.

Sehubungan itu, kata Saifuddin, pihaknya memberi amaran kepada pemimpin cabang di seluruh negara supaya jangan ambil rasuah yang didakwanya berleluasa pada setiap PRK.

"Jika gejala ini tidak dibendung, dikhuatiri ia akan menjadi asam garam politik Malaysia dan lebih menyedihkan, akan diterima rakyat," katanya dalam teks ucapan yang dibacakan Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad, pada sidang media di sini, kelmarin.

Saifuddin berkata, pimpinan PKR tidak akan teragak-agak menggantung keahlian mana-mana ahli yang terbukti menerima rasuah sebegini, serta-merta.

"PKR sedang mengumpul bukti dan akan mendedahkannya dengan dokumen lengkap," katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail berkata, pihak tidak bertanggungjawab mengubah taktik dengan memberi rasuah kepada pimpinan bawahan PKR kerana mereka tidak lagi berjaya memujuk pemimpin atasan.

Menurutnya, sebelum ini, memang terdapat banyak insiden rasuah seperti ini sehingga ramai pemimpin PKR sanggup bertindak keluar parti, sekali gus memberi imej tidak baik dan memudahkan lagi lawan menyerang.

"Tindakan ini amat kotor. Mereka sanggup lakukan apa sahaja, termasuk memberi rasuah, demi mencapai matlamat mereka," katanya.

Ditanya siapa pemimpin PKR yang terlibat, beliau enggan menamakan mereka, tetapi berkata, selain lima kes di Pahang, terdapat satu kes di Melaka dan satu di Kuala Lumpur.

"Kita menolak sekeras-kerasnya cubaan jijik seperti ini. Kita akan dedahkan kepada umum siapa dalang di sebaliknya," katanya.

SH


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KEPUTUSAN LIGA SUPER 26/2/11

Posted: 26 Feb 2011 06:52 AM PST








PAHANG 0 : 2 PERAK

T-TEAM 3 :0 PERLIS

JOHOR FC 0 : 0 SELANGOR

N.SEMBILAN 1 : 0 SABAH

HARIMAU MUDA A 1 : 1 FELDA UTD

KEPUTUSAN SEMALAM 25/2/11

KEDAH 1 : 1 KELANTAN

K.LUMPUR 1 : 2 TERENGGANU





LIVE STREAMING FOOTBALL: WIGAN VS MAN UTD


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tun M : Perjalanan Yang Belum Selesai

Posted: 26 Feb 2011 02:00 AM PST


Berita paling kelakar beberapa hari lalu ialah mengenai penjelasan Tun Dr. Mahathir kononnya bukan beliau yang instrumental dalam penangkapan dalam apa yang dikenali oleh seluruh dunia sebagai Operasi Lalang 1987.

Sebagaimana sedia dimaklumi oleh rakyat Malaysia dan dipelajari oleh masyarakat antarabangsa, penangkapan Operasi Lalang yang menyaksikan 106 penahanan bukanlah seperti penahanan dalam Ops Sikap atau lain-lain operasi yang melibatkan kesalahan trafik, penyalahgunaan dadah atau kesalahan jenayah.

Setiap negara bertamadun di dunia ini mempunyai undang-undang khas mengenai kesalahan trafik, penyalahgunaan dadah dan juga jenayah. Tetapi hampir kesemua negara bertamadun tidak mempunyai undang-undang yang memperuntukkan polis atau agensi penguatkuasaan lain membuat penangkapan seperti yang dilakukan oleh polis Malaysia dalam Operasi Lalang 1987.

Bagi kebanyakan negara, terutama yang menghormati prinsip hak asasi manusia dan keluruhan prinsip demokrasi, kerja polis adalah menangkap penjenayah dalam erti kata jenayah sebenarnya. Tentang politik, itu bukan kerja mereka. Pertelingkahan di antara parti oposisi dengan parti kerajaan tidak termasuk dalam senarai kerja polis. Lainlah kalau ada anggota parti terbabit bertumbuk atau terlibat dalam pergaduhan kumpulan (gang fight). Kalau ada tangkapan dan penahanan dilakukan sekalipun ia atas dasar jenayah bergaduh dan pihak polis tak akan mempersoalkan punca politik yang mencetuskan pergaduhan sedemikian.

Tapi dalam sejarah ada juga beberapa negara dan pemimpin yang menggunakan polis untuk menangkap seteru politik mereka. Tapi polis jenis ini lain sikit daripada polis yang menjaga kententeraman awam. Ketika Jerman diperintah oleh rejim Nazi, satu pasukan polis istimewa yang dinamakan sebagai Gestapo (Gestapo adalah singkatan dalam bahasa Jerman untuk Polis Rahsia Nasional) dikerahkan untuk menangkap sesiapa sahaja yang menentang atau menunjukkan kecenderungan memiliki pendapat yang berbeza dari apa yang cuba di maju oleh parti tersebut.

Kira-kira sedekad setengah lebih awal dari kewujudan Gestapo di Jerman, pemerintahan autokratik beraja Russia yang berkubur untuk selama-lamanya dengan pembunuhan Czar Nicolas II dalam apa yang dikenali oleh sejarah sebagai Revolusi Februari 1917 melahirkan pula apa yang satu lagi jenis polis istimewa yang sebenarnya tidak melakukan kerja perpolisan. Ekoran dari revolusi ini Parlimen Russia atau Duma menubuhkan satu pasukan polis yang dinamakan sebagai 'Cheka". Cheka adalah singkatan dalam bahasa Russia bagi (Suruhanjaya Luarbiasa bagi Menekan Kounter-revolusi dan Sabotaj Seluruh-Russia).

Dalam buku The Gulag Archipelago dan One Day in the Life of Ivan Denisovich diperjelaskan modus operandi Cheka yang menangkap sesiapa sahaja dan di mana sahaja mereka yang disyaki sebagai tidak menyokong revolusi walaupun tanpa adanya sebarang bukti.

Bab 1 The Gulag Archipelago menghuraikan tentang penangkapan dan penahanan ini: "Mereka yang pergi ke Archipelago (Gulag) untuk mentadbirnya berbuat demikian menerusi sekolah latihan Kementerian Dalam Negeri... Hanya satu jalan sahaja bagi orang seperti saya dan lain-lainnya yang ke sana untuk mati iaitu dengan cara ditahan…"Anda ditahan!" Dan anda tak tahu bagaimana memberikan respons kecuali dengan berkata, "Saya? Untuk apa?"

Pengarangnya, Aleksandr Solzhenitsyn (penerima Hadiah Nobel bidang Sastera 1970), yang turut ditangkap oleh Cheka menceritakan keadaan kem tahanan di mana tahanan dipaksa untuk memberikan maklumat walaupun sebenarnya tidak ada maklumat yang dapat diberikan. Penyiksaan piawaian di Gulag Archipelago termasuklah penafian tidur untuk tempoh beberapa hari, dikurung dalam sel tahanan yang ruangnya hanya muat untuk berdiri dan bermacam lagi.

Hanya tiga perkataan yang paling cocok bagi menggambarkan dua contoh pasukan polis ini dan jenis kerajaan serta pemerintahan yang mewujudkannya: tidak bertamadun, zalim dan tidak-berperikemanusiaan.

Dalam dunia moden hari ini mungkin ada beberapa negara yang diperintah secara diktator, atau junta tentera dan sebagainya yang menggunakan khidmat pasukan polis ini. Tetapi negara-negara berkenaan bukanlah negara demokratik dan pemimpinnya tidak pula berpidato ke sana ke mari tentang demokrasi.

Tatkala berkuasa selama lebih 22 tahun Tun Dr. Mahathir paling lantang, paling kerap dan paling banyak mendefinasikan semula makna 'demokrasi' menurut apa yang cocok dengan pemikirannya dan bersesuaian pula dengan keperluan UMNO-BN demi memelihara kuasa pemerintah politik. Selain daripada penangkapan dan penahanan yang dilakukan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri ekoran Tragedi 13 Mei 1969, Operasi Lalang mencatatkan jumlah penahanan kedua terbesar. Tidak siapa dapat menafikan betapa polis tidak bertindak tanpa arahan spesifik dan tanpa sebarang tandatangan Menteri Dalam Negeri sendiri.

Oleh itu apabila Dr. Mahathir tiba-tiba menafikan bertanggungjawab terhadap penangkapan di bawah Operasi Lalang dan sebaliknya menuding jari ke arah polis, maka persoalannya apakah kuasa polis adalah lebih besar daripada kuasa Menteri Dalam Negeri yang juga kadang-kadang disebut sebagai Menteri Polis? Dan apabila Dr. Mahathir mengatakan polis yang sebenarnya mengeluarkan arahan menahan dan menangkap mereka di bawah operasi berkenaan, maka apakah maksud mantan Perdana Menteri itu sebenarnya terdapat sebuah lagi polis rahsia yang bekerja khusus untuk beliau di mana satu arahan am telah diberikan untuk menangkap sesiapa sahaja tanpa perlu mendapat tandatangan daripadanya?

Barangkali, dalam menoleh ke belakang tentang apa yang pernah dilakukannya tatkala menjadi Perdana Menteri, Dr. Mahathir tiba-tiba takut sekiranya dunia melabel beliau sebagai Perdana Menteri sebuah negara demokratik yang paling tidak berdemokratik!

Jika itulah yang dihasratkan, maka perjalanan beliau masih jauh daripada sampai ke matlamatnya.

http://warta-utara.blogspot.com

UO


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Gambar-Gambar Di Penamaan Calon Merlimau Dan Kerdau

Posted: 25 Feb 2011 11:00 PM PST

Sekitar proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil dun Merlimau, Melaka dan dun Kerdau, Pahang.



9.15 am: MERLIMAU - Di luar Politeknik Merlimau, ribuan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat tidak berganjak.



Mereka berkumpul di hadapan sekatan polis sambil berselawat, bertakbir, melaungkan slogan 'Hidup Islam, Hancur kezaliman' berselang seli.

Turut kedengaran laungan 'Reformasi'. Sehingga kini keadaan terkawal dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku.



9.15 am:
MERLIMAU - Lebih kurang 2 ribu penyokong PR menyertai perarakan.



9.06 am: KERDAU - Calon PAS, Hassanuddin Salim menyerahkan borang pencalonan.



9.00 am:
MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Dun Merlimau mengumumkan masa untuk menyerahkan borang pencalonan dibuka.



8.49 am: MERLIMAU - Perarakan calon telah tiba di pusat penamaan calon.



Turut mengiringi calon adalah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman dan isteri calon.



8.35 am:
MERLIMAU - Calon PAS, Yuhaizad Abdullah tiba di tempat berhimpun dan perarakan bermula. Calon PAS diapit Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.



Perarakan diiringi laungan selawat dan keadaan terkawal.



8.30 am:
KERDAU - Tiba di pintu masuk tempat penamaan calon di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh.

8.25 am: MERLIMAU - Bob Lokman turut menyertai perarakan hari ini.



8.15 am: KERDAU - Perarakan dimulakan.

8.13 am: MERLIMAU - Pimpinan PR dan calon PAS serta penyokong sudah mula berkumpul di Padang Sime Darby Merlimau Utara sebelum memulakan perarakan.



Antara pimpinan PR yang hadir ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, Pengarah Pilihan Raya Kecil Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ibrahim, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mat Akin.

8.08 am: KERDAU - Bacaan doa oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.

8.00 am: KERDAU - Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi tiba di tempat permulaan perarakan.



7.57 am: MERLIMAU -
Pihak polis semakin memperketatkan sekatan jalan di persekitaran jalan Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan utama perarakan calon ke pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau.

7.34 am: MERLIMAU - Suasana di persekitaran Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan perarakan calon mula sibuk.

6.30 am: KERDAU - Para penyokong PR mula di tempat perakan dimulakan.



Sumber: Hrkh









Sumber gambar: Greenbox & CinaIslam


cenangau


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KHIDMAT SEKS DI KEBUN GETAH

Posted: 25 Feb 2011 08:01 PM PST

Segamat: Harga getah yang melambung tinggi turut menyumbang kepada aktiviti maksiat apabila ada pelacur memindahkan operasi mereka ke stor usang di tengah kebun getah di pekan Jementah, di sini, untuk menawarkan khidmat seks kepada penoreh getah.



Kegiatan itu terbongkar apabila polis menahan seorang wanita warga Indonesia diberi gelaran Nina Montok yang menawarkan pakej semurah RM50 untuk sekali langganan menyebabkan penoreh getah tempatan dan warga asing berkunjung ke stor itu tanpa mengira waktu.



Tanpa segan silu, segelintir penoreh getah yang kemaruk seks beratur panjang menunggu giliran dan pada masa sama menyaksikan tayangan percuma rakan melakukan seks bersama wanita berusia 20-an itu.



Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Abd Majid Mohd Ali, berkata Nina Montok dipercayai menawarkan khidmat seks di kebun getah itu sejak beberapa hari lalu sebelum ia berakhir apabila polis menyerbu lokasi terbabit pada jam 10 malam kelmarin.



“Ketika serbuan, wanita itu melayan seorang pelanggan manakala lima lelaki membabitkan dua warga tempatan dan tiga warga asing berada di tepi pondok berkenaan dipercayai menunggu giliran.



“Kedua-dua lelaki tempatan terbabit yang berusia 42 dan 51 tahun serta semua warga asing yang berusia 22 hingga 40 ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.



Menurutnya, siasatan awal polis mendapati Nina Montok turut menghantar SMS secara rawak kepada beberapa penoreh getah di kebun berkenaan untuk mempromosi khidmat seksnya.



Abd Majid berkata, polis turut menemui tiga peket kondom yang belum digunakan di dalam beg tangan wanita itu, telefon bimbit dan selain wang RM394 dipercayai hasil kegiatan pelacuran.



“Pemeriksaan mendapati wanita itu masuk ke negara ini secara sah dan kes disiasat mengikut Seksyen 372B Kanun Keseksaan dan Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/1963, sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih satu tahun atau denda atau kedua-duanya sekali,” katanya. -hm



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Uthayakumar : Perhimpunan Besar-Besaran HRP Tetap Diteruskan

Posted: 25 Feb 2011 05:00 PM PST



SHAH ALAM 25 FEB : Perarakan raksasa yang bakal berlangsung pada Ahad ini tetap diteruskan kata Penasihat Parti Hak Asasi Manusia (HRP), P Uthayakumar.

Walaupun Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata bahawa Hindu Rights Action Force atau Hindraf adalah satu badan yang diharamkan, namun
menurut Uthayakumar, ia adalah satu perhimpunan aman yang dibolehkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

" Kami ingin menegaskan di sini bahawa menurut artikel 10 (1)(b) Perlembagaan Persekutuan,perlembagaan telah pun memberikan hak kepada rakyat untuk berhimpun secara aman dengan tidak membawa senjata. Menurut lunas perlembagaan ini, kami akan meneruskan dengan perhimpunan aman kami," katanya.

Beliau ketika diminta mengulas kenyataan Muhyiddin berkata, Umno juga pada suatu ketika dahulu pernah diharamkan dan mereka kembali dengan Umno yang baru.

Hal itu katanya sama dengan Hindraf apabila pertubuhan itu kembali dengan nama baru yang telah pun didaftarkan kepada pendaftar pertubuhan dengan nama Hindraf Makkal Shakti.

" Apa yang kami ingin jelaskan di sini ialah pada akhir tahun 1980-an Umno sendiri pernah diharamkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Umno menjadi Umno baru. Jadi demikian juga Hindraf pada hari ini yang menjadi Hindraf Makkal Shakti.

" Permohonan untuk mendaftarkan Hindraf Makkal Shakti ini telah pun diserahkan kepada pendaftar pertubuhan pada 2 Oktober 2009 dan kami telah memperolehi
akuan penerimaan pada pendaftar pertubuhan tersebut," jelas Uthayakumar.

Menurut Uthayakumar, ketika pertemuan dengan Ketua Polis Daerah Dang Wangi pihaknya telah memaklumkan akan mengikuti segala peraturan termasuk berjanji perarakan tersebut tidak akan menjejaskan perniagaan dan lalu lintas di kawasan terbabit.

" Namun demikian, Ketua Polis Daerah Dang Wangi telah menolak tawaran kami dan hari ini kami telah pun menghantar satu rayuan kepada Ketua Polis Kuala Lumpur
supaya satu permit dikeluarkan dan dalam apa jua keadaan, kami akan terus dengan perhimpunan aman kami pada Ahad ini," katanya lagi.

Semalam Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur menerusi satu kenyataan berkata, permohonan permit yang dibuat parti itu kepada Ketua Polis Daerah Dang Wangi tidak diluluskan atas dasar keselamatan.

Perarakan raksasa pada Ahad ini dijadual bermula jam 9 pagi dari KLCC menuju ke Balai Polis Dang Wangi.

tvs

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: