Nuffnang

Pengikut

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


1Malaysia wadah perpaduan?

Posted: 26 Dec 2010 03:03 PM PST

Kenyataan perdana menteri bahawa slogan 1Malaysia bukan alat propaganda politik BN tetapi wadah penyatuan membina masyarakat amat menggelikan hati.

NONESebaiknya Datuk Seri Najib Razak mengarahkan syarikat yang membolot kontrak mencetak kain rentang dan banting slogan ini menarik balik semula kain rentang dan banting yang telah mereka cetak dan pasang.

Jika tidak, ia akan menunjukkan Najib menipu dalam terang. Rakyat melihat dengan jelas bagaimana lambang BN terpapar pada setiap banting yang dipasang.

Gambar PM yang jauh lebih besar dari jalur gemilang juga menjengkelkan mata. Nasihat saya baik tarik semula sebelum diketawakan anak-anak.

Apapun, isu yang lebih penting yang PM atau TPM harus jelaskan kepada rakyat ialah; jika benar ia adalah alat penyatuan dan bukan propaganda Umno-BN mengapa perkara ini tidak pernah dibincang dan dibahaskan dalam parlimen?

Mencecah RM100 juta

1malaysia dinner in galas 031110 danceMengapa ia tidak dimasukkan di dalam bajet negara sedangkan bayaran bagi menghasilkan slogan "indah" ini mencecah RM100 juta.

Mengapa hanya setelah ketua pembangkang membangkitkan perkara ini dengan kaitan kepada penglibatan Apco barulah parlimen membahaskannya? Itupun bukan untuk membahaskan kewujudannya, bayaran ke atasnya, mahupun matlamat mewujudkannya tetapi mahu menghukum ketua pembangkang kerana mengetengahkannya.

Sebarang perkara untuk kebaikan rakyat majmuk di negara ini khusus perpaduan, pasti mendapat sokongan hatta dari ahli parlimen pembangkang.

NONENamun persoalannya, ini tidak di lakukan dan seluruh proses kewujudan 1Malaysia ini cuba dirahsiakan. Ini jelas kelihatan apabila akhirnya minggu lalu ketua pembangkang dan tiga ahli parlimen digantung tanpa diberi hak membela diri.

Pada saya, untuk menerima slogan ini sebagai slogan penyatuan memang jauh dan tidak sama sekali. Ia lebih kepada simbol politik Umno-BN yang telah membunuh kesucian parlimen; institusi tertinggi Negara. Sekali gus ia telah menjadikan hari hitam kepada parlimen dan amalan demokrasi yang selama ini dikatakan diamalkan di negara ini.

2Malaysia

Tambahan pula, ternyata rata-rata rakyat Malaysia tidak menikmati 1Malaysia, tetapi 2Malaysia yang penuh dwi standard. Satu untuk Malaysia Umno-BN dan satu untuk Malaysia rakyat marhain.

selangor protest against syabas 20101205 student bannerApa erti 1Malaysia apabila kroni Umno-BN seperti Tan Sri Rozali Ismail, CEO Syabas yang menyebabkan kerugian syarikat sehingga berhutang RM2.9 billion tetapi menerima gaji RM 425,000 sebulan?

Apa erti 1Malaysia apabila kerajaan BN membelanjakan duit rakyat RM320 juta memberi pinjaman mudah kepada Syabas?

Adakah 1Malaysia jika bekas pemimpin Umno boleh bercuti ke Disneyland dengan membelanja duit rakyat? Atau adakah 1Malaysia namanya apabila pemimpin mendapat komisyen RM534 juta untuk pembelian kapal selam? Atau mungkin inilah 1Malaysia apabila rakyat kerugian RM12 billion akibat skandal PKFZ !

azlanSebaliknya, sejak mendapat ilham "penyatuan" 1Malaysia ini, terdapat rakyat Malaysia dari golongan marhain yang terpaksa memikul beban ekonomi yang kian berat akibat keputusan kerajaan Umno-BN menaikkan harga petrol, bil elektrik, gula, dan barang-barang keperluan asas lainnya.

Laga-lagakan kaum

Kita pelik dengan sikap ambil mudah PM yang merasakan rakyat boleh diperdaya melalui satu slogan. Sepanjang 50 tahun memerintah, Umno-BN tidak pernah berhenti melaga-lagakan kaum dan agama. Akibatnya, syak wasangka kian menebal. Isu perarakan kepala lembu, kepala babi dan pembakaran surau berlaku selepas 1Malaysia.

NONEApabila sesuatu dilakukan tanpa niat yang ikhlas maka perlaksanaannya pasti pincang. Logo 1Malaysia bertembung dengan jalur gemilang. PM menjerit "1Malaysia", TPM melaungkan "Melayu Dahulu".

Presiden Umno menjunjung 1Malaysia, naib presiden Umno menjulang keris bertempek "Ketuanan Melayu". Hakikatnya kerana tidak ikhlas, berkata tidak sekata, melangkah pula, mengorak langkah sumbang.

Rakyat terutama di Selangor telah bersatu padu khususnya selepas Mac 2008 yang lalu. Slogan dalam apa bunyi sekalipun tidak memberi makna kepada kami, jauh sekali berasa takut.

Sebaliknya, sumber-sumber kerajaan negeri akan ditujukan sepenuhnya untuk menyemai nilai-nilai muhibbah yang jitu, membanteras segala unsur rasuah dan menegakkan keadilan atas prinsip 1Undang-undang Untuk Seluruh Rakyat.


NONEPenulis adalah setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor


keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Seorang guru ahli UMNO ditangkap bverkhalwat di dalam koc keretapi wanita KTMB(sumber berita tv malam tadi la!!!!!!!!)

Posted: 26 Dec 2010 04:57 PM PST

yg tak baca surat khabar..

sila baca surat khabar..

cerita yg sebenar2nya begini..

presiden kesatuan guru kebangsaan menganggap elaun rm500 yg dijanjikan pakatan rakyat..

hanyalah gimik politik smata2..

aik..

sapa dia ni??

aku masa skolah tk penah denga pun dia ni??

dia ni pun penah berkhalwat dalam koc ketapi gak ke??

lagi kenyataan dia..

kerajaan patut selaraskan cola..

untuk penjawat awam..

mcm tak logik plak..

dia presiden kesatuan guru..patutnya bela la cikgu2..

ini leh lak nk fokus penjawat awam??

eh??cikgu2 dah kaya raya dah ke??

dah cukup ke gaji tu???

dapat tanah seekar sorang dah ke??

ckp mcm gaji cikgu cukup2 makan la plak...

a ah....

cikgu2 tak payah dpt elaun lg dah ok..

bg kat penjawat awam je..

cikgu2 yg masuk pedalaman dan luar bandar..

jngn merengek tak dapat elaun..

sbb presiden kesatuan kata tk payah lg dah..

bg je la kat penjawat awam..

kerani2 cabuk..

yg orng datang mendaftar dilayannya mcm sampah..

pegi bagi elaun rm500 kat nurse2 lipstick tebal..

yg menyombong mengalahkan doktor gigi.....

duit tu tambahkan pencen bapak aku..

leh bapak aku beli rokok malboro berkotak2..

cikgu2 skang dah cukup duit.,.

tak caya pegi je skolah mana2..

pakai kete vios...toyota..mazda..tak lama lg ferrari pun boleh..

adoihai..

cikgu pun nk tolong umno yeeee?

lantaklah...

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Lepas rogol minta amah bersumpah tak buka rahsia pula ... memang Menteri Haramjadah

Posted: 26 Dec 2010 08:33 PM PST

Menteri ini mungkin terselamat daripada pendakwaan berikutan keengganan amah itu mengambil tindakan undang-undang kerana takut dan malu. Malah, saksi yang menemui keluarga amah itu menyatakan bahawa amah itu takut untuk mendedahkan nama menteri itu kerana sudah bersumpah tidak akan membocorkan hal itu dan jika melanggarnya dia akan disumpah tiga keturunan. Apabila menyentuh soal sumpah, kes ini sudah macam kisah Mahsuri. Malah lebih epik daripada sumpah Mahsuri kerana sumpah Mahsuri itu belum terbukti betul atau tidak, tetapi sumpah menteri ini sudah dinyatakan di bawah ini.

Hebat pak menteri ini, sudahlah dirogol amahnya, dimintanya pula amah itu bersumpah untuk tidak membocorkan rahsia itu. Keparat betul!

Seperti yang saya nyatakan sejak beberapa hari ini, bangkai busuk tidak dapat disembunyikan lama-lama kerana baunya akan menusuk hidung orang ramai. Walaupun menteri ini tidak akan didakwa (mungkin. Kita doakan agar amah itu mengubah fikiran dan seterusnya melaporkan perilaku buruk menteri itu kepada pihak polis), namun hal itu tidak menghalang orang ramai mencari gerangan menteri itu.

Yang menariknya, dalam sibuk-sibuk orang bermain teka-teki, sudah banyak blog baik yang mesra BN mahupun mesra Pakatan Rakyat berkias-kias tentang gerangan menteri itu. Ada yang siarkan klu, ada yang sudah berani siarkan gambar. Ada yang geleng kepala apabila berjaya menangkap maksud di balik kiasan-kiasan di internet.

Siapa sangka?

Saya petik:


[HD] Soalan siapakah menteri yang terlibat merogol seorang pembantu rumah Indonesianya kini menjadi persoalan paling hangat diperkatakan ekoran pendedahan kembali isu ini oleh WikiLeaks.

Laporan awal Harakahdaily mengenai hal ini telah menjadi berita paling hangat dan paling ramai dibaca oleh pelayar Harakahdaily.

Dalam laporan itu, Harakahdaily melaporkan kembali tulisan pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan dalam blognya mengenai peristiwa seorang menteri merogol pembantu rumahnya pada tahun 2007 lalu.

Namun menteri berkenaan selamat walaupun laporan mengenainya sampai ke Kedutaan Indonesia, Kedutaan Amerika bahkan juga ke pejabat Perdana Menteri waktu itu, Datuk Seri (kini Tun) Abdullah Badawi.

Semalam, NGO Tenaganita menyiarkan kembali satu kenyataan akhbar yang pernah dibuat oleh Migrant Care, sebuah badan kebajikan pekerja Indonesia yang mengesahkan kejadian yang berlaku pada tahun 2007 itu.

Kenyataan yang ditandatangani oleh Wahyu Susilo (Policy Analyst), Anis Hidayah (Executive Director) dan Alex Ong (Country Director) dibuat pada 1 Ogos 2007.

Dalam kenyataan akhbar itu, Migrant Care berkata, pembantu rumah Indionesia itu bernama Robengah dan ketika itu dia berada di bawah penyeliaan Migrant Care.

Dalam kenyataan itu juga, Migrant Care menamakan RELA sebagai salah satu badan yang sangat dimarahi oleh warga Indonesia walaupun Malaysia dan Indonesia mempunyai hubungan diplomatik yang sangat baik.

Satu blog popular, Tukartiub juga kini memainkan sentimen siapakah perogol bertaraf menteri itu?

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, menteri berkenaan telah bersara namun menurut maklumat terbaru, dia masih berada dalam kebinet kerajaan Malaysia sekarang.

Sementara itu, Country Director Migrant Care, Alex Ong (gambar) ketika dihubungi Harakahdaily hari ini mengesahkan kejadian itu.

"Beliau dirogol pada 19 Februari 2007 di Kuala Lumpur. Kemudiannya dihantar balik ke Indonesia pada 20 Februari 2007," kata Alex kepada Harakahdaily.

Selepas mendapat maklumat dari orang ramai, kata Alex, Migrant Care telah menjejak mangsa ini ke kampungnya yang terletak di Banjar Negara, Jawa Tengah.

"Dua kakitangan kami telah menemui dan mewawancara beliau pada 23 Julai 2007 di Banjar Negara," kata Alex lagi. Migrant Care kemudiannya telah mengeluarkan kenyataan media pada 1 Ogos 2007.

Ketika ditanya, apa berlaku selepas itu, Alex memberitahu, tindakan susulan tidak boleh diambil kerana wanita berkenaan tidak mahu diganggu kerana tidak mahu malu dan juga akibat dari ketakutan.

"Dia telah diminta bersumpah untuk tidak memecahkan rahsia itu jika tidak akan disumpah tiga keturunan," cerita Alex kepada Harakahdaily. - Zulkifli Sulong

P/s: Kenyataan media Migrant Care turut menyatakan tentang menteri yang berasal dari Kedah turut didakwa merogol amahnya sekitar tahun 2005. Siapa menteri itu?
MS : Inilah salah satu sebab yang masing-masing nak sangat jadi menteri ka timb menteri ka s/u parlimen ke sebab depa ni ada satu macam imuniti, kebal tak makan saman - mamang haramjadah sungguh depa ni. Buat lah apa pun boleh di tutup, dilenyapkan macam tu saja. Tapi sebenarnya depa ni masing-masing macam hang jaga aku, aku jaga hang la, sebab masing-masing ada kes, jangan kata anak buahnya, yang bapanya pun macam semua orang dah tau kes lagi besar, kalau setakat tangkap khalwat di PD tu kecik jer .... tapi yang aku hairan nya kes ni terjadi masa zaman pak lah - setakat yang aku tau pak lah ni bersih la - tapi pasai apa pak lah nak tutup pula?
Syok o jadi menteri di Malaysia ni - rogol orang bunuh orang tepuk pungkoq orang, ambik bini orang semua boleh lepas ..... Jom kita ramai-ramai jadi Menteri ..... hahahahahahaha

Bila pagar makan padi - Prof Aziz Bari

Posted: 26 Dec 2010 08:22 PM PST

- ABDUL AZIZ BARI

Minggu lepas saya menulis mengenai perlembagaan yang lumpuh. Sebelum itu saya menulis tentang perlembagaan tidak diisi. Saya katakan kedua-duanya sama saja kerana dalam kedua-dua senario itu, perlembagaan tidak efektif dan oleh kerana itu timbullah suasana kelam kabut. Kita semua maklum di mana-mana pun suasana kelam-kabut itu timbul kerana dua sebab; sama ada tidak ada peraturan atau kerana peraturan tidak diikut atau tidak dihormati. Macam keadaan di jalan raya dan lebuh raya kita.

Berbalik perlembagaan ia adalah undang-undang utama yang juga undang-undang tertinggi. Undang-undang menjadi penanda aras untuk semua; baik kerajaan, Parlimen atau rakyat atau siapa saja.

Meskipun begitu perlembagaan hanyalah sebuah dokumen. Ia bukan sebuah lampu ajaib sebagaimana dimiliki Aladin. Ini bermakna untuk menghidupkan segala peraturan dan nilai yang terkandung di dalam perlembagaan itu kita semua perlu komited dengannya. Perlembagaan Persekutuan, melalui Seksyen 1 Jadual Keenam mewajibkan hakim-hakim berikrar untuk "memelihara, melindungi dan mempertahankan" perlembagaan. Anggota Kabinet dan Ahli-ahli Parlimen juga diminta berbuat demikian.

Prosiding di Parlimen telah pun diatur oleh Perlembagaan. Sama ada secara langsung melalui peruntukan di bawahnya atau melalui Perintah Tetap yang dibuat Parlimen atas autoriti Perlembagaan. Jika begitu mengapa berlaku kekecohan berlaku di Parlimen selepas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim digantung pada 2 Disember lalu?

Sudah pasti di sana ada peruntukan atau amalan yang telah termaktub sekian lama dilanggar atau tidak dipedulikan. Pihak Barisan Nasional (BN) menyebut kuasa mutlak speaker. Mereka begitu emosional sehingga Datuk Seri Nazri Aziz sampai ke tahap memperbodohkan Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat khususnya Karpal Singh yang mewakili Anwar.

Memang kuasa speaker, sebagaimana juga prosiding dalam dewan, tidak boleh dibawa ke mahkamah. Tetapi yang jadi masalah di sini ialah apa yang berlaku di Perak: mahkamah memutuskan prosiding dalam Dewan dan kuasa speaker boleh dibawa ke mahkamah. Alasan yang diberikan ketika itu ialah perlembagaan ialah undang-undang tertinggi dan dewan berada di bawah perlembagaan.

Tafsiran yang betul ialah mahkamah tidak boleh campur urusan Dewan kerana itulah yang disebut oleh Perlembagaan. Dan undang-undang ini sebenarnya telah pun dipakai mahkamah sebelum berlaku krisis politik di Perak pada 2009. Sebagaimana dalam soal kedudukan menteri besar, mahkamah dengan tiba-tiba memberi tafsiran baru yang menyebabkan undang-undang kita jadi tunggang-langgang. Suka saya menyebut di seluruh Komanwel, termasuk di Amerika Syarikat, undang-undang yang betul ialah Dewan mempunyai kedudukan dan autonomi yang tidak diganggu oleh mahkamah. Betul atau tidak keputusan itu mahkamah tidak akan campur.

BN cuba membawa balik undang-undang asal. Malam Selasa lepas Nazri muncul dalam televisyen untuk menghujah kedudukan itu. Saya tidak pasti apa yang Barisan akan buat selepas ini kiranya isu kerusi BN yang terbatal dalam DUN Kedah – yang juga menyentuh kuasa speaker – timbul lagi.

Di negara-negara maju seperti United Kingdom soal-soal seperi kuasa speaker ini tidak jadi isu. Semua orang terima dan hormat. Hanya negara-negara seperti Malaysia sahaja orang bergaduh tentang kuasa speaker. Dan sebelum ini kita sudah menyaksikan begitu ramai Ahli Parlimen digantung: Fan Yew Teng, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Fong Po Kuan dan Gobind Singh. Cuma apabila yang terkena itu Zambry, lain pula undang-undangnya. Tetapi apabila yang terkena Anwar, Karpal, Sivarasa dan Azmin kita diminta menerima undang-undang asal.

Di negara-negara parlimennya bertaraf dunia apa dibincangkan ialah apakah benar Apco yang dikatakan ada hubungan dengan regim Yahudi itu benar-benar mempunyai peranan dalam pembentukan slogan 1Malaysia? Untuk itu Anwar perlu diberi ruang untuk mengemukakan bukti yang ada padanya. Kita perlu ingat, dalam sistem demokrasi berparlimen yang kita amalkan kerajaan memerintah adalah milik Dewan. Dengan itu ia perlu menjawab soalan Dewan. Sebab itu adalah salah bagi Dewan menafikan ruang untuk Anwar bercakap.

Dari segi politik penafian itu menggambarkan yang BN tidak berani berhadapan dengan kenyataan. Dan ini pelik kerana Barisan masih mempunyai majoriti dalam Dewan. Kalau apa yang dikatakan Anwar itu benar sekalipun apa yang BN hendak takutkan? Dalam sistem kita majoriti adalah segala-galanya.

* Profesor Dr Abdul Aziz Bari telah mengajar undang-undang selama lebih 21 tahun

Tauke 'Playboy' yang memang playboy

Posted: 26 Dec 2010 04:36 PM PST


HEFNER diapit pasangan kembar Kristina dan Karissa (kiri) serta Crystal.

HOLLYWOOD: Pemilik syarikat penerbitan majalah Playboy, Hugh Hefner memang terkenal kerana hubungannya dengan ramai wanita selama ini dan baru saja bercerai dengan isteri keduanya pada Mac lalu.

Namun, Hefner dikhabarkan sudah jatuh cinta kembali dan mengumumkan dia bersedia untuk berkahwin lagi, semalam. Taikun berusia 84 tahun itu memberitahu dalam blog Twitternya malam semalam yang dia dan teman wanitanya, Crystal Harris, 24, sudah pun bertunang.

Pada awal pagi Krismas kelmarin, dia menulis: "Selepas menonton wayang malam semalam, Crystal dan saya bertukar hadiah. Saya memberi Crystal sebentuk cincin pada malam Krismas yang benar-benar tidak dapat dilupakan.

Hefner turut menambah: "Ketika saya memberi Crystal cincin itu dia menangis. Ini adalah perayaan Krismas paling bahagia."

Untuk mengelak sebarang kekeliruan dia juga menulis: "Ya, cincin yang saya berikan kepada Crystal itu ialah cincin pertunangan. Saya tidak bermaksud untuk mewujudkan misteri mengenainya. Selamat Hari Krismas."

Crystal dilahirkan di Arizona oleh pasangan rakyat British dan kembali ke United Kingdom selepas kelahirannya. Namun, dia pulang semula ke Amerika Syarikat dua tahun kemudian dan menetap di San Diego, California.

Ketika belajar bidang psikologi di Universiti San Diego dia mula membabitkan diri dalam bidang peragaan dan mendapat perhatian majalah Playboy.

Dia bertemu Hefner pada perayaan Halloween 2008 dan mula menjalin hubungan dengan taikun itu pada Januari 2009 ketika Hefner masih berpacaran dengan peragawati kembar Kristina dan Karissa Shannon.

Bagaimanapun, Hefner mengakhiri hubungannya dengan kembar berkenaan Januari lalu dan sejak itu hanya setia dengan Crystal. - Agensi

2 Polis 'kaki pukul' ditahan

Posted: 26 Dec 2010 05:04 AM PST

Dua Anggota Polis Ditahan Kerana Disyaki Pukul Seorang Lelaki

KUALA LUMPUR: Dua anggota polis, dipercayai memukul seorang lelaki yang ditahan semasa sekatan jalan raya kerana disyaki membawa dadah Sabtu lepas, ditahan, Ahad.

Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata kedua-dua anggota berpangkat konstabel serta berumur 25 dan 27 tahun dari Balai Polis Kota Damansara itu ditahan selepas kawad cam oleh lelaki berkenaan semalam.

"Dalam kawad cam itu, enam orang telah dibuat kawad cam dan dari jumlah itu, dua telah ditahan," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya.

Beliau berkata sebelum itu, satu pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat laporan yang dibuat mangsa berhubung kejadian tersebut.

"Polis melihat kes ini adalah serius dan wujudnya penyalahgunaan kuasa di kalangan anggota polis, dan tiada sebarang diskriminasi jika mereka bersalah," katanya.

Bagaimanapun, Tun Hisan berkata siasatan mendapati terdapat elemen palsu dalam laporan polis lelaki tersebut.

"Selepas itu, satu laporan telah dibuat oleh pasukan itu tentang laporan lelaki tersebut yang dipercayai mempunyai elemen palsu.

"Seramai 20 orang telah direkodkan percakapannya, termasuk doktor yang menjalankan pemeriksaan terhadap lelaki itu, polis yang ditahan serta orang awam," katanya.

Beliau berkata penahanan kedua anggota polis yang berkhidmat selama empat tahun itu bukan bermakna mereka bersalah tetapi bagi membantu siasatan, dan mereka akan ditahan reman mulai Isnin.

"Kes disiasat di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mencuri dan Seksyen 323 Kanun Keseksaan," katanya.

Sabtu lepas, seorang lelaki mendakwa dipukul beberapa anggota polis ketika ditahan dalam sekatan jalan raya di Petaling Jaya Utara kerana disyaki membawa dadah, dan wangnya sebanyak RM13,000 telah diambil anggota polis tersebut.- BERNAMA

1Malaysia : Najib bercakap macam la rakyat Malaysia ni bodoh sangat

Posted: 26 Dec 2010 04:30 AM PST

1Malaysia BUKAN alat propaganda politik??
Najib bercakap macam la rakyat Malaysia ni bodoh sanagt ..
KUALA LUMPUR: Kenyataan Perdana Menteri (PM) bahawa slogan 1Malaysia bukan alat propaganda politik BN tetapi wadah penyatuan membina masyarakat amat menggelikan hati, kata Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin

Beliau berkata, sebaiknya PM (Datuk Seri Najib Tun Razak) mengarahkan syarikat yang membolot kontrak mencetak kain rentang dan banting slogan ini menarik balik semula kain rentang dan banting yang telah mereka cetak dan pasang.

Jika tidak, katanya ia akan menunjukkan PM menipu dalam terang.

"Rakyat melihat dengan jelas bagaimana lambang BN terpapar pada setiap banting yang dipasang.

"Gambar PM yang jauh lebih besar dari jalur gemilang juga menjengkelkan mata.

"Nasihat saya baik tarik semula sebelum diketawakan anak-anak.

"Apapun, isu yang lebih penting yang PM atau TPM harus jelaskan kepada rakyat ialah; jika benar ia adalah alat penyatuan dan bukan propaganda UMNO-BN mengapa perkara ini tidak pernah dibincang dan dibahaskan dalam parlimen?

"Mengapa ia tidak dimasukkan di dalam bajet Negara sedangkan bayaran bagi menghasilkan slogan "indah" ini mencecah RM100 juta.

"Mengapa hanya setelah Ketua Pembangkang membangkitkan perkara ini dengan kaitan kepada penglibatan APCO barulah Parlimen membahaskannya?

"Itupun bukan untuk membahaskan kewujudannya, bayaran ke atasnya, mahupun matlamat mewujudkannya tetapi mahu menghukum Ketua Pembangkang kerana mengetengahkannya," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Faekah berkata, sebarang perkara untuk kebaikan rakyat majmuk di Negara ini khusus perpaduan, pasti mendapat sokongan hatta dari Ahli Parlimen pembangkang.

Namun persoalannya, ini tidak di lakukan dan seluruh proses kewujudan 1Malaysia ini cuba dirahsiakan. - FMT

Rumah 1Malaysia - Inilah yang dinamakan Rakyat didahulukan

Posted: 26 Dec 2010 02:28 AM PST


Ini lah yang dikatakan "Rakyat didahulukan ......"
Ubahsuai rumah najib RM65 juta ... ubahsuai saja tau, bukan bikin baru

Tapi ada siapa yang ambil tahu kehidupan saudara Azman bersama isteri dan 6 anaknya di sini.?
Mana menteri besar dia, menteri lucah, menteri suka tunjuk pungkoq kt depan publik?

Gambar ini diambil semasa lawatan YB Fuziah Salleh MP Kuantan kerumah ni - ... aku tak tau dimana tempat sebenarnya ... gambar ini aku dapat dari twitpix YB Fuziah ..

macam ni ke najib yang hang kata Rakyat didahulukan? Masing-masing melalak tak tentu pasal bila Selangor melarang penggunaan logo 1Malaysia di papan-papan iklan di seluruh Selangor ... memang patut diharamkan kerana tak memberi sebarang impak secara langsung kepada rakyat melainkan untuk tujuan politik umno.

Untuk YB Fuziah, harap dapat lakukan sesuatu untuk kelaurga Azman ini, agar hidup mereka sedikit berubah ... kalau nak tunggu umNO, kena lah tunggu kalau-kalau ada PRK, kalau PRU jangan harap lah ...

Ali Rustam yang suka berhutang

Posted: 26 Dec 2010 01:44 AM PST

PAS tegur Ali suka berhutang

Ahmad Danial

MELAKA, 26 Dis: Ahli Badan Perhubungan PAS Negeri Melaka, Ramli Dalip membidas sikap kerajaan negeri Melaka yang suka berhutang bagi menjalankan projek-projek pembangunan di negeri ini.

Ramli berkata, kerajaan negeri sepatutnya tidak menjalankan projek-projek mega kerana hasil negeri tidak dapat menampung hutang yang telah meningkat dari RM441.76 juta pada 2008 kepada RM587.3 juta pada tahun 2009.

"Semua projek besar kerajaan negeri ditampung dengan pinjaman dari kerajaan pusat dan ianya tidak dapat dijelaskan oleh kerajaan negeri sehingga hutang negeri meningkat dari sehari ke sehari.

"Ternyata kerajaan negeri hanya pandai menjalankan projek pembangunan tetapi tidak pandai mencari dana sendiri untuk membiayai projek-projek teresebut, malah lebih malang lagi projek-projek tersebut tidak berdaya maju sehingga sesetengahnya menanggung kerugian bernilai jutaan ringgit," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menurut Ramli, banyak projek-projek mega yang tidak sepatutnya dijalankan antaranya projek monorel, Eye On Malaysia, Litar Go-Kart dan lain-lain yang kesemuanya menemui kegagalan.

Ramli berkata demikian ketika diminta komen tentang kenyataan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dalam media 2 hari lepas di mana menurutnya Melaka memerlukan RM2 bilion lagi muncul sebagai negeri bandar yang pertama di negara ini.

Ali dilaporkan berkata, berkata wang RM2 bilion itu diperlukan untuk membina jalan 4 lorong menghubungkan Melaka dengan Johor dan Negeri Sembilan.

"Kita pun tidak faham apa maksud negeri bandar yang dinyatakan oleh Ali. Sama seperti kita tidak faham tentang apakah benar Melaka Negeri Maju 2010 sedangkan EACD sendiri tidak mengiktirafnya.

"Apakah Ali mahu menipu rakyat Malaysia dan Melaka sekali lagi sepertimana beliau menipu tentang status Melaka Maju 2010?" soal Ramli.

Nampaknya, kata beliau, ketua menteri itu tidak serik-serik untuk berhutang lagi dengan kerajaan pusat walaupun hutang negeri Melaka seperti dalam laporan Ketua Audit Negara 2009 telah mencecahkan RM500 juta lebih.

Katanya, memang jelas kerajaan negeri Melaka hanya pandai berhutang tetapi tidak tahu membayarnya kerana apa yang penting bagi mereka ialah projek banyak maka ianya menguntung orang tertentu -HD

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


BONGKAR: Sandiwara Papa Gomo, Nadi Rakyat dan Saidi Hussin isu ADUN Selising!

Posted: 26 Dec 2010 04:43 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Sudah lama penulis menyimpan hasrat utk mengulas isu ini..isu yg dimaksudkan ialah sandiwara lakonan blogger Papa Gomo dan kumpulan yang menggelarkan diri mereka Nadi Rakyat, ttg kononnya saksi kes ADUN Selising ini diserang dan cuba dibunuh oleh 'orang' ADUN Selising dan PAS Kelantan..




Penulis tidak ambil kisah sangat jika sandiwara ini dijaja di dalam blog2 dan facebook mereka, tetapi apabila Utusan memainkan peranan menyebarkan sandiwara ini, maka penulis kira perlu dijawab segala fitnah dan tohmah mereka ini....

Dan penulis bernasib baik..rupanya isu ini dahulunya dikupas oleh rakan bloggerer 'propartiislammalaysia.blogspot.com'...

Penulis lampirkan di bawah dengan beberapa penambahan (ayat penulis) bagi memudahkan pembacaan dan pemahaman...penulis tidak menuduh sesiapa, cuma penulis persoalkan dan mahu pihak ini buktikan dakwaan mereka jika apa yg diceritakan itu adalah benar..sila baca dan fikir2kan...wallahua'lam...






SANDIWARA NADI RAKYAT DAN SAIDI HUSSIN

BONGKAR 1

Kurang 24 jam selepas penafian Adun Selising tersebut,satu sandiwara yang maha hebat telah berlaku. Kononnya,terdapat sebuah kereta telah bertindak merempuh kereta saksi utama,Saidi Hussin yang menyebabkan dia pengsan dan tidak sedarkan diri.

Antara cerita penglipur lara yang disajikan blogger ini ialah:

"Dalam perjalanan ke rumah rakannya itu Ustaz Saidi membuat satu pusingan di sebuah simpang jalan dalam Rhu dan secara Tiba tiba Motokar Avanza yang mengekori beliau telah Melanggar dengan kuat di bahagian hadapan Sisi kanan tempat pemanduaan.

Pelanggaran itu menyebabkan hentakkan kuat di kepala Ustaz Saidi dan tidak sedarkan diri. Ustaz Saidi kembali sedar di Hospital dan apabila pulang ke lokasi kejadian di lihat kenderaan nya sedemikian rupa." - Nadi Rakyat

(Saidi Hussin dengan machonya menunjukkan keretanya yang remuk)

Sebelum kita memberi komen mengenai gambar di atas,di bawah penulis lampirkan status si pemfitnah Papa Gomo di facebooknya:
"Gomo,Azmy dan Pas Beruk sampai di Pasir Putih malam ini bertujuan untuk menyampaikan berita PANAS kepada semua isu Adun Selising yang ZINA!" - Papa Gomo
Nampak?Pada hari kejadian,si pemfitnah itu memang ada di Pasir Puteh bersama rakan-rakannya.

Okay, berbalik kepada gambar di atas,penulis ingin membawa kita semua kepada gambar kereta di atas.

Sila lihat tahap kerosakannya yang remuk teruk di bahagian pintu pemandu dan pintu belakang sebelah kanan.





(Cermin bahagian sisi kanan pemandu pecah kesemuanya..)

Gambar di bawah pula adalah gambar satu mangsa kemalangan yang terkena sepihan kaca di muka dan menusuk ke dalam mata.


(Ini contoh gambar mangsa kemalangan yang terkena sepihan cermin..)

Inilah logiknya seseorang yang benar-benar dilanggar dan terlibat dalam kemalangan.

Persoalannya sekarang, apakah kecedaraan yang berlaku pada si Saidi ini?Lihat,langsung TIADA kecederaan di mukanya akibat serpihan cermin keretanya yang pecah walhal keretanya remuk teruk.

Atau,adakah si Saidi ini memakai helmet di dalam kereta sehingga tiada langsung kecedaraan di mukanya seperti orang-orang yang benar-benar terlibat dalam kemalangan.

Seterusnya,lihat pula kadar keremukan kereta tersebut. Dianggarkan bahawa kereta tersebut dihentam kuat di bahagian pemandu yang mana,jika tidak kena pada tempatnya pemandu kereta tersebut mungkin akan cedera parah dan kalau nasib tidak baik,ajal boleh menjemput.Tapi Saidi?




Dia cuma pengsan tanpa apa-apa kecederaan.Wah,memang kebal juga si Saidi ini.Satu lagi,jika kita perasan mengenai peribadi Saidi ini,dia bersikap kekampungan.Perhatikan pula pada kereta Viva tersebut.

Sebiji gaya sebuah kereta yang dipakai oleh orang yang berumur 20-an di mana kereta tersebut dimake-up dengan cantik sekali.Persoalannya,adakah benar Saidi ini benar-benar dilanggar?

Seterusnya,kalau benar kereta ini dilanggar,mengapa kereta tersebut boleh dibawa pulang ke rumahnya? Mengapa tidak dibawa ke bahagian forensik IPD Pasir Puteh kerana ini kes langgar lari?Ataupun sekurang-kurangnya ditunda terus ke bengkel berdekatan.Adakah anda tidak berasa pelik?


BONGKAR 2

SANDIWARA KEDUA DI TENGAH MALAM

Perlu diingatkan,ketika sandiwara ini berlaku,para bloggers Umno tersebut berada di Pasir Puteh.

Selang beberapa jam selepas itu,ketika jam lebih kurang jam 11 malam,Saidi didakwa telah ditetak oleh tiga lelaki yang tidak dikenali dengan parang dan dia telah membuat laporan di balai polis.Ini adalah berdasarkan status Papa Gomo yang mengatakan dia bergegas ke balai polis untuk melawat Saidi yang telah ditetak.


"....lebih kurang 11.30 malam Ustaz Saidi telah di Serang dengan menggunakan Parang dan Kapak di halaman rumah nya sendiri oleh 3 lelaki yang tidak di kenali.

Jam lebih kurang 11.30 malam yang mana waktu itu keadaan di lokasi rumah beliau adalah Gelap tampa di cerahi lampu jalan,Ustaz Saidi pulang ke rumah beliau dengan menaiki motosikal dan apabila sampai di rumahnya maka ustaz Saidi terus menuju ke pintu dapur bagi masuk ke rumah. Pada waktu itu juga Isteri dan anak anak beliau telah pun tidor.

Apabila beliau membuka pintu secara tiba tiba 2 orang lelaki melulu ke arahnya dan menghayunkan parang dan kapak. Ustaz Saidi berjaya mengelak namun libasan parang mengenai tangannya dan mendapat kecederaan.

Dalam keadaan yang gelap itu juga muncul seorang lelai laki dan turut sama menghayunkan Parang ke arah Ustaz Saidi dan mengenai belakang badannya. Namun jaket yang di pakai beliau menjadi penyelamat apabila belakang beliau hanya mendapat sedikit kecederaan.

Dalam tempoh lebih kurang 3 minit apabila ketiga tiga penyerang itu tidak berjaya memBUNUH ustaz Saidi maka mereka kemudiannya lari dan masuk ke dalam sebuah motokar dan beredar dari rumah Ustaz Saidi. 2 lelaki memakai seluar jenas manakala seorang lagi memakai KAIN PELEKAT.

Syukur sekali lagi Ustaz Saidi selamat dari cubaan Menghapuskannya. Saksi yang menangkap Adun PAS Selising di dalam Koch Kereta Api."
Wah,petang tadi pengsan dilanggar,malam boleh keluar berjalan-jalan seperti tiada apa yang berlaku. (RALAT: kereta dilanggar 21hb, Di serang 3 lelaki berparang pada 23hb)...Persolannya,adakah benar Saidi benar-benar ditetak?

Jalan ceritanya seolah-olah dalam filem jenaka..sungguh menggelikan hati..mereka yg kononnya mahu menyerang mangsa hanya berkain pelekat sambil berparang..lepas 3 minit menyerang, tiba2 membatalkan hasrat tanpa sebarang sebab..nak kata polis datang, tiada, nk kata mangsa menjerit sekuat hati, tak pula dinyatakan, nk kata mangsa ada ilmu kebal, korang percaya ke?...

Dan katanya, laporan polis telah dibuat...apa yang dituntut kini ialah, mana bukti laporan polis? balai polis mana mereka laporkan jika benar laporan telah dibuat? mana gambar bukti kecederaan pada Saidi Hussin..penulis soalkan ini sebab biasanya puak2 gerombolan laju je lampirkan bukti laporan polis, tapi kali ni?...




Berikut pula adalah mesej dari facebook "Umno Makin Tenat":
"SESIAPA NAK TAHU CITA BETUL ATAU FITNAH CALL BALAI2 NI TANYA ADA TAK KES TETAK KONONNYA 09-7867355. Balai Polis Pasir Puteh, 09-7867222. Balai Polis Semerak, 09-6910322. Balai Polis Selising, 09-7891222 ...
AKU CALL OCPD JALIL BIN TALIB DIA GELAK BESAR DAN MARAH SIKIT CITA BOODH NI hahahaahahahahahah"
TERBARU dari facebook "Umno Makin Tenat":
"MAKLUMAT TERBARU KERETA DLM GAMBAR TU MEREKA SEWA KAT BENGKEL BAIK PULIH KERETA2 KEMALANGAN UTK BERGAMBAR SAHAJA hahahaahahahahahahahah KANTOI MAKLUMAT PDRM"
Fikir2kan..wallahua'lam...

p/s: Dua artikel penulis sebelum ini berkaitan isu ADUN Selising di bawah:
1. Fitnah ADUN PAS berzina: Bukti blogger Umno dan FTINAH tidak dapat dipisahkan...
2. Fitnah berzina: "Saya tidak akan maafkan mereka dunia dan akhirat" - ADUN Selising

PANAS: Skandal bekas Menteri Besar Kedah, Mahdzir Khalid didedah!

Posted: 25 Dec 2010 11:41 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Tatkala penyokong dan blogger Umno Kedah bertungkus lumus siang dan malam, merangka strategi, dakyah dan fitnah untuk menjatuhkan kerajaan negeri Kedah di bawah pimpinan YAB Azizan Abd Razak, satu pendedahan ttg bekas MB Umno terdahulu sangatlah menuntut pemerhatian dari kita.....

Apa yang dipaparkan di bawah jelas membuktikan di bawah 'regim' pemerintah terdahulu, iaitu di bawah bekas MB Kedah ke-8, Mahdzir Khalid, ternyata pemerintahannya 1000 kali lebih teruk dan buruk!..dalam tempoh satu penggal pemerintahan pemimpin Umno ini telah berjaya mengumpul koleksi skandalnya yang tersendiri..


Jom ikuti pendedahan 'Kedahleaks' oleh blogger Kedah Times di bawah yg dibawa cukup dgn fakta dan perangkaan..untuk makluman, blogger Kedah Time adalah blogger pro-Umno, dan semestinya segala najis-busuk yang membelenggu pemerintahan dan pemimpin Umno Kedah dibawah pengetahuan mereka...

Penulis tuntut dari pihak berkenaan supaya mengambil tindakan segera terhadap laman web yang mendedahkan skandal pemimpin Umno ini jika laporan yang didedahkan ini adalah palsu...fikir2kan...wallahua'lam..


Panas!!!!: Dari Kedahleaks

1. Semasa menjawat jawatan PEMANGKU MB KEDAH SELAMA 6 BULAN, Mahdzir Khalid telah melakukan urusniaga balak dengan pemberian tender secara tertutup membolehkan beliau mengutip hasil peribadi yang dimasukkan kedalam beberapa akaun proksi bernilai RM10juta.

2. Mokhtar kerani kewangan di Pejabat MB semenjak era Sanusi, kini bertugas di bahagian pembelian, dan kewangan SADA, mengesahkan perkara ini kerana beliau antara salah seorang yang ditugaskan untuk memasukkan wang kutipan berkenaan kedalam akaun peribadi orang tertentu. Persoalan???: Berapa banyak jumlah yang terlibat dalam urusniaga balak secara under table yang dilakukan oleh Mahdzir Khalid sepanjang 2 tahun beliau berkuasa sebagai MB.

3. Mahdzir Khalid menggunakan jet TUDM dan jet pihak swasta yang disewa dari KAPTEN BIDI untuk semua urusan rasmi dan peribadi meskipun pekeliling dan arahan pentadbiran tidak melayakkan beliau berbuat demikian.

Arahan perbendaharan mewajibkan MB mesti menaiki pesawat komersial MALAYSIA AIRLINES. Hutang tertunggak sewa jet berkenaan kini mencecah RM1.2 juta.


(HIPOKRIT: Sebagaimana di Selangor, pendedahan kononnya pembongkaran kelemahan di bawah kerajaan PR tidak dapat menandingi 1000x kali kelemahan,keaiban, kezaliman dan kebobrokan di zaman pemerintah Umno/BN...klik..)

4. Semasa menjadi MB, Mahdzir Khalid terkenal dengan gelaran 3G-Golf, Gambling and Going Overseas. Rekod bendahari Negeri menunjukkan sejumlah RM4.4 juta dibelanjakan untuk lebih 23 kali lawatan keluar negeri sepanjang beliau menjadi MB.

5. Semasa menjadi Pemangku MB, beliau telah mengupah FADZLI AHMAD, wartawan TV3 dan Jeffery jurukamera dengan bayaran RM450,000 termasuk hadiah sebuah kereta BMW3series dan HONDA CRV dengan tujuan mendedahkan satu persatu apa yang dikatakan kepincangan pentadbiran Syed Razak(MB Kedah yang sedang sakit diserang mild stroke ketika itu).

6.Mahdzir Khalid dengan kuasanya sebagai MB telah menjadikan para pegawai khasnya kaya raya dan jutawan segera. Berikut jumlah aset dalam RM(tanah,ladang, syarikat, rumah, bon, saham) dan tunai yang dimiliki oleh para pegawai yang dilantiknya kepelbagai jawatan semasa zaman pemerintahannya.

NAMA PEGAWAI JUMLAH ASET
Ghafar Yahaya(Setiausaha Sulit) : RM3 juta
Ali Yahaya (Setiausaha Politik) : RM3.5 juta
Razman Yaakob(Setiausaha Akhbar) : RM1.1 juta
Mat Hassan@Mat Kang(PA) : RM2.1 juta
Dato Tajul Urus (CEO KEDAH CORP) : RM4.5 juta
Mohd Rawi Abdul Hamid(Pegawai Khas): RM1.3 juta
Shahanim Mohd Yusoff(Pegawai Khas) : RM4.6 juta

MAHDZIR KHALID HARUS BERTAUBAT, UMNO KEDAH PASTI SELAMAT

Sumber: KEDAHLEAKS

Info tambahan: Berikut pula adalah pendedahan terdahulu oleh Greenboc berkaitan dengan skandal

Pertemuan sulit Mahdzir-Shahanim



Kalangan penyokong Umno di Kedah, rata-rata mendesak agar kisah hubungan sulit antara Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Mahdzir Khalid dan Ketua Puteri Umno Negeri, Shahanim Mohd Yusuf didedahkan segera.

"Kami dah meluat tengok sikap mengada-ngada Shahanim dan hairan mengapa Mahdzir menafikan hubungan sulit mereka berdua," tegas mereka.

Seorang tokoh perniagaan antarabangsa berbangsa Cina pula memberitahu, dia mempunyai cukup bukti tentang tempat dan tarikh pertemuan dua sejoli ini terutamanya di Macau termasuk nama hotel yang diinapi mereka berdua.

Dalam perkembangan yang sama, di serata negeri ini berbunyi bahawa vcd kisah cinta mereka berdua akan disebarkan, Harakah sendiri sering menerima panggilan telefon daripada mereka yang mahu tahu kesahihan cerita yang mereka dengar.

Tokoh perniagaan Cina itu juga menyebut ada sebuah hotel terkenal di bandar Alor Star turut dijadikan lokasi pertemuan sulit Mahdzir-Shahanim, katanya, selang beberapa minit selepas MB itu masuk ikut pintu utama hotel, Shahanim akan masuk ikut base-ment dan naik ikut pintu belakang.

Harakah sendiri pernah dihubungi oleh beberapa orang yang ada kepentingan dengan Mahdzir memberitahu bahawa Mahdzir pernah menafikan kisah cinta mereka berdua di hadapan khalayak yang tidak begitu ramai.

"Itu cerita lama, lani depa dah tak dak apa-apa hubungan," kata pemanggil itu.

Bagaimanapun, beberapa pimpinan utama Puteri Umno di Sungai Petani dan Merbok mengakui mereka tahu Shahanim memang mempunyai hubungan istimewa dengan Mahdzir.

Sementara seorang rakan memberitahu, beberapa hari sebelum menjelangnya hari pembubaran Parlimen, Shahanim yang bertugas sebagai Setiausaha Khas MB telah menghadiahkan sebuah kereta Honda CRV baru kepada suaminya yang bertugas di institusi kewangan.

Banyak pula duit seorang pegawai khas MB sehingga boleh menghadiahkan sebuah kereta baru kepada sumainya, kata rakan tadi.

Rumah Mahdzir Khalid RM5 juta di Pedu

PADANG TERAP: "Rumah itu dianggarkan dalam lingkungan harga RM 4juta hingga RM 5 juta, pondok pengawalnya sahaja berharga RM 40,000, baru berapa tahun saja jadi Menteri Besar," beritahu seorang orang kuat Umno di Pedu.

Sekali pandang memang rumah yang didakwa milik Mahdzir Khalid yang terletak di tepi jalan berdekatan bulatan Naka-Sik itu tidak mahal, rumah setingkat tetapi cukup luas dan difahamkan bahan binaan yang digunakan dari jenis yang mahal.

Kalau benar ia bernilai RM 5 juta, berapa ringgitkah simpanan Mahdzir dalam sebulan bagi mengumpul sebanyak itu jika dibandingkan gajinya sebagai seorang MB yang baru tiga tahun memegang teraju kerajaan Kedah. - Greenboc



p/s: Anda kenal blogger Mummy Rokiah?? cuba bertanya kpd blogger otai Umno, mereka lebih arif siapa Mummy Rokiah...dan berikut adalah 'mesej' yang disampaikan oleh beliau akhir bulan yang lalu, yang menyentuh mengenai bekas MB Kedah, Mahdzir Khalid..fikir2kan..

Mahadzir Khalid, Pegerusi UMNO Kedah- mana slogan Najib "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan"?

Ribut membawa berita bahawa Najib terpaksa akur untuk melantik mantan pelingkup Kerajaan BN di Kedah, DS Mahadzir Khalid atau lebih dikenali dengan panggilan Tok Det sebagai Pengerusi UMNO Kedah kerana beliau mendapat sokongan dari majoriti Ketua-Ketua UMNO Bahagian dalam Kedah.

Kata Ribut bahawa hanya DS Tok Det yang layak dan boleh membawa penyatuan kembali UMNO Kedah kerana semua Ketua-Ketua UMNO Bahagian yang ada adalah ghurka-ghurka dan pandir-pandir Tok Det dahulu semasa beliau menjadi MB.

Semua mereka ini akan patuh, jujur dan taat kepada Tok Det kerana atas bantuan dan pertolongan Tok Det lah mereka naik berkuasa dan kaya raya. Hasrat mereka jika Tok Det dilantik maka jangka hayat politik mereka akan berterusan dan projek-projek yang terbantut diteruskan kembali jika mereka berkuasa.

Jika ada kebenaran seperti berita dari Ribut ini ternyatalah Presiden UMNO juga buta mata dan telinga dari mendengar suara rakyat dan di dalam kontek ini slogan "rakyat didahulukan pencapian diutamakan" hanyalah menjadi retorik Burung Kakak Tua.

Nampaknya rakyat Kedah harus pertimbangkan dengan waras samada ingin meneruskan kepimpinan Islam PAS atau mereka rela jatuh kembali kedalam mulut singa,beruang,ular sawa dan harimau (hari-hari mau).


KARPET KUNING

0
sumber :-

KARPET KUNING


Malaysia mengejutkan Indonesia dengan mendahului 3-0

Posted: 26 Dec 2010 08:44 PM PST


Oleh Mohd Sani Ali


PANCARAN laser yang dipancarkan penonton ke arah pemain hampir menggugat pertandingan akhir Piala Suzuki di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi.


Mujur perlawanan yang 'terpaksa' ditangguhkan hampir 10 minit dalam permainan separuh masa kedua itu tidak sedikit pun menjejas rentak serangan pasukan tuan rumah.


Berbekalkan azam menjulang mahkota Kejohanan Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF) selepas gagal pada final 1996, Malaysia mengejutkan pasukan Indonesia apabila membenam lawannya 3-0.


Dua gol sumbangan Mohd Safee Mohd Sali pada minit ke-60 dan 81, di samping jaringan Mohd Ashari Samsudin pada minit ke-67, memberikan bekalan yang baik untuk pertarungan final kedua di Stadium Gelora Bung Karno Senayan pada Rabu ini.


Anak buah K. Rajagobal jelas mempamerkan persembahan meyakinkan dengan menguasai hampir sebahagian besar permainan bagi menebus kekecewaan selepas dimalukan 1-5 dalam peringkat Kumpulan A pada 1 Disember lalu.

Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Hukum Ucapan Dan Sambut Hari Krismas

Posted: 26 Dec 2010 10:14 PM PST

 Tag: Soal Jawab Agama
Ada dua pendapat berkenaan hal ini.

1. Ibnu Taimiyah, Ibnu al-Qayyim, para pengikut dan ulamak yang lainnya berpendapat bahawa hukum mengucap selamat Hari Natal adalah haram karena perayaan ini adalah antara syiar Kristian. Dan pengucapan selamat itu dilihat sebagai tasyabbuh (menyerupai) dan atas dasar ini, maka ia diharamkan.

Mereka juga berpendapat wajib menjauhi berbagai perayaan orang-orang kafir, menjauhi sikap menyerupai perbuatan-perbuatan mereka, tidak menolong seorang Muslim dalam menyerupai perayaan hari raya mereka, tidak mengucapkan selamat atas hari raya mereka serta menjauhi penggunaan berbagai nama dan istilah khusus didalam ibadah mereka.

2. Jumhur ulama masa kini membolehkan pengucapan Hari Natal, antaranya Dr Yusuf al-Qaradhawi yang berpendapat bahwa perubahan masa menjadikan dia berbeza pandangan dengan Ibnu Taimiyah.

Al-Qaradhawi membolehkannya apabila mereka adalah orang-orang yang lembut ke atas Muslimin, lebih-lebih lagi apabila ada hubungan kejiranan, teman sekuliah, sepejabat dan lain-lainnya. Hal ini termasuk dalam berbuat kebajikan yang tidak dilarang Allah.

Tidak dilarang bagi seorang muslim atau badan Islam memberi selamat atas perayaan ini, baik dengan lisan atau pun pengiriman kad ucapan yang tidak menampilkan simbol mereka atau berbagai ungkapan keagamaan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam seperti salib. Ucapan-ucapan yang digunakan dalam pemberian ucapan selamat ini pun haruslah yang tidak mengandungi unsur pengukuhan ke atas agama mereka.

Tidak dilarang menerima hadiah mereka karena sesungguhnya Nabi s.a.w telah menerima berbagai hadiah dari bukan Muslim seperti al-Muqouqis Pemimpin al Qibthi di Mesir dan juga yang lainnya dengan syarat bahawa hadiah itu bukan yang diharamkan seperti arak, daging babi dan lainnya.

Antara para ulama yang membolehkan hal ini adalah Dr Abdus Sattar Fathullah Sa'id, Dr. Muhammad Sayyid Dasuki, Ustadz Musthafa az Zarqo serta Syeikh Muhammad Rasyid Ridha. (www.islamonline.net)

Cari N3 lama-lama disini

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


1 MALAYSIA - DITERTAWAKAN ANAK-ANAK ?

Posted: 26 Dec 2010 10:00 PM PST

1Malaysia wadah perpaduan?

Faekah Husin
Dis 26, 10
Kenyataan perdana menteri bahawa slogan 1Malaysia bukan alat propaganda politik BN tetapi wadah penyatuan membina masyarakat amat menggelikan hati.

NONESebaiknya Datuk Seri Najib Razak mengarahkan syarikat yang membolot kontrak mencetak kain rentang dan banting slogan ini menarik balik semula kain rentang dan banting yang telah mereka cetak dan pasang.

Jika tidak, ia akan menunjukkan Najib menipu dalam terang. Rakyat melihat dengan jelas bagaimana lambang BN terpapar pada setiap banting yang dipasang.

Gambar PM yang jauh lebih besar dari jalur gemilang juga menjengkelkan mata. Nasihat saya baik tarik semula sebelum diketawakan anak-anak.

Apapun, isu yang lebih penting yang PM atau TPM harus jelaskan kepada rakyat ialah; jika benar ia adalah alat penyatuan dan bukan propaganda Umno-BN mengapa perkara ini tidak pernah dibincang dan dibahaskan dalam parlimen?

Mencecah RM100 juta

1malaysia dinner in galas 031110 danceMengapa ia tidak dimasukkan di dalam bajet negara sedangkan bayaran bagi menghasilkan slogan "indah" ini mencecah RM100 juta.

Mengapa hanya setelah ketua pembangkang membangkitkan perkara ini dengan kaitan kepada penglibatan Apco barulah parlimen membahaskannya? Itupun bukan untuk membahaskan kewujudannya, bayaran ke atasnya, mahupun matlamat mewujudkannya tetapi mahu menghukum ketua pembangkang kerana mengetengahkannya.

Sebarang perkara untuk kebaikan rakyat majmuk di negara ini khusus perpaduan, pasti mendapat sokongan hatta dari ahli parlimen pembangkang.

NONENamun persoalannya, ini tidak di lakukan dan seluruh proses kewujudan 1Malaysia ini cuba dirahsiakan. Ini jelas kelihatan apabila akhirnya minggu lalu ketua pembangkang dan tiga ahli parlimen digantung tanpa diberi hak membela diri.

Pada saya, untuk menerima slogan ini sebagai slogan penyatuan memang jauh dan tidak sama sekali. Ia lebih kepada simbol politik Umno-BN yang telah membunuh kesucian parlimen; institusi tertinggi Negara. Sekali gus ia telah menjadikan hari hitam kepada parlimen dan amalan demokrasi yang selama ini dikatakan diamalkan di negara ini.

2Malaysia

Tambahan pula, ternyata rata-rata rakyat Malaysia tidak menikmati 1Malaysia, tetapi 2Malaysia yang penuh dwi standard. Satu untuk Malaysia Umno-BN dan satu untuk Malaysia rakyat marhain.


selangor protest against syabas 20101205 student bannerApa erti 1Malaysia apabila kroni Umno-BN seperti Tan Sri Rozali Ismail, CEO Syabas yang menyebabkan kerugian syarikat sehingga berhutang RM2.9 billion tetapi menerima gaji RM 425,000 sebulan?

Apa erti 1Malaysia apabila kerajaan BN membelanjakan duit rakyat RM320 juta memberi pinjaman mudah kepada Syabas?

Adakah 1Malaysia jika bekas pemimpin Umno boleh bercuti ke Disneyland dengan membelanja duit rakyat? Atau adakah 1Malaysia namanya apabila pemimpin mendapat komisyen RM534 juta untuk pembelian kapal selam? Atau mungkin inilah 1Malaysia apabila rakyat kerugian RM12 billion akibat skandal PKFZ !

azlanSebaliknya, sejak mendapat ilham "penyatuan" 1Malaysia ini, terdapat rakyat Malaysia dari golongan marhain yang terpaksa memikul beban ekonomi yang kian berat akibat keputusan kerajaan Umno-BN menaikkan harga petrol, bil elektrik, gula, dan barang-barang keperluan asas lainnya.

Laga-lagakan kaum

Kita pelik dengan sikap ambil mudah PM yang merasakan rakyat boleh diperdaya melalui satu slogan. Sepanjang 50 tahun memerintah, Umno-BN tidak pernah berhenti melaga-lagakan kaum dan agama. Akibatnya, syak wasangka kian menebal. Isu perarakan kepala lembu, kepala babi dan pembakaran surau berlaku selepas 1Malaysia.


NONEApabila sesuatu dilakukan tanpa niat yang ikhlas maka perlaksanaannya pasti pincang. Logo 1Malaysia bertembung dengan jalur gemilang. PM menjerit "1Malaysia", TPM melaungkan "Melayu Dahulu".

Presiden Umno menjunjung 1Malaysia, naib presiden Umno menjulang keris bertempek "Ketuanan Melayu". Hakikatnya kerana tidak ikhlas, berkata tidak sekata, melangkah pula, mengorak langkah sumbang.

Rakyat terutama di Selangor telah bersatu padu khususnya selepas Mac 2008 yang lalu. Slogan dalam apa bunyi sekalipun tidak memberi makna kepada kami, jauh sekali berasa takut.

Sebaliknya, sumber-sumber kerajaan negeri akan ditujukan sepenuhnya untuk menyemai nilai-nilai muhibbah yang jitu, membanteras segala unsur rasuah dan menegakkan keadilan atas prinsip 1Undang-undang Untuk Seluruh Rakyat.

NONEPenulis adalah setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor/Malaysiakini

BODOHNYA - NASI BELUM MASUK PERIUK, SUDAH DIKATAKAN HANGIT

Posted: 26 Dec 2010 08:00 PM PST

Muhyiddin cabar Anwar, siapa yang nampak bodoh ?

Oleh Drs. Khalil Idham Lim

Tawaran 100 hari Pakatan Rakyat yang terkandung dalam Buku Jingga yang dilancar dan diperhalusi dalam Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke 2 di Kepala Batas minggu lepas terus mendapat perhatian dan komen dari pemimpin UMNO dan BN. Untuk sekian kalinya Muhyiddin Yassin membuat ulasan mengenai isu berkenaan dengan mencabar Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim supaya menaikkan gaji sebanyak RM500 kepada kakitangan awam di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Muhyiddin beralasan langkah itu wajar demi membuktikan keikhlasan kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat membela nasib kakitangan awam serta pegawai-pegawainya.

Dia mempersoalkan adakah Anwar sanggup berbuat demikian, dan saya lihat sebagai soalan orang terdesak dan hilang hujah dan fakta. Muhyiddin kelihatan sangat goyah dengan isu ini sehingga mengeluarkan kenyataan untuk memperlekehkan satu tawaran Pakatan Rakyat yang difikirkan oleh muhyiddin tidak masuk akal sedangkan semua kakitangan kerajaan sedang menunggu untuk memberi undi kepada Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13.

Suka saya tegaskan kepada semua guru dan kakitangan kerajaan sekiranya anda memberi undi kepada Pakatan Rakyat nescaya kami akan menunaikan sebagaimana yang dijanjikan dan sekiranya kami engkar sila kembalikan kuasa itu kepada BN palam PRU ke 14. Tetapi yang pasti BN tidak menjanjikan sesutu untuk membela nasib kakitangan kerajaan dan itulah satu keterbukaan kami untuk membela nasib anda.

Muhyiddin nampaknya mempertahankan dirinya sendiri dengan dakwaan Anwar yang kesal dengan kenyataannya sebelum ini apabila menyebut bahawa tindakan Pakatan Rakyat memperkenalkan imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 seorang setiap bulan akan menyebabkan Malaysia muflis.

Sebenarnya yang menyebabkan kerajaan muflis adalah kesan dari amalam berbelanja boros, rasuah, penyalagunaan kuasa, kronisme, nepotisme dan pelbagai penyelewengan lain selama UMNO dan BN masih berkuasa di Malaysia.

Alasan dangkal Muhyiddin dengan janji Pakatan Rakyat memberi imbuhan kepada kakitangan kerajaan sebanyak RM 500 negara menjadi muflis adalah tidak masuk akal.

Selain itu cabaran untuk dilaksanakan di negeri yang di perintah oleh pakatan laksanakan dahulu adalah diluar tajuk perbincangan sebenar kerana janji Pakatan dalam Buku Jingga adalah selepas Pakatan Rakyata mengusai Putera Jaya.

Kekayaan negara terselah dengan banyak pendedahan termasuk apa yang dipersolkan mengenai Hasil minyak yang berjaya dikutip oleh Kerajaan semenjak zaman Tun Hussein Onn adalah dianggarkan RM456 billion. Soalnya sekarang, kemanakah wang tersebut telah dibelanjakan?

Jumlah hasil negara adalah termasuk apa yang dipanggil Kumpulan Wang Disatukan dari pelbagai sumber termasuklah hasil judi . Jumlah sangat besar dan lebih dari mampu untuk membela nasib pekerja sektor awam yang dipertikaikan Muhyiddin.

Saya yakin dengan pengalaman Anwar yang pernah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan menteri kewangan, bahawa tawaran yang dibuat oleh Pakatan Rakyat adalah yang termasuk dalam kemampuan kewangan negara.

Nampaknya Muhyiddin nampak makin bodoh dengan kenyataan terbarunya untuk menegakkan benang basahnya berulang kali.

Semuga kenyataan Muhyiddin berulang kali dalam soal yang sama menyakinkan lagi bahawa BN tidak perihatin kepada para guru dan kakitangan awam yang banyak berjasa kearah memacu pembangunan dan kestabilan negara kita selama ini./Tranungkite

TAWARAN BUAT CHEGU BARD, JANGAN PANDANG SECARA NEGATIF

Posted: 26 Dec 2010 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

BEBERAPA jam sahaja lagi bekas calon Ketua AMK, Chegu Bard akan mengadakan sidang medianya untuk memaklumkan tindakbalas atau respon beliau terhadap tawaran lantikan Timbalan Setiausaha Agung oleh PKR. Sebelum ini saya ada menulis betapa Chegu Bard wajar menerima perlantikan tersebut bagi merealisasikan prinsip perjuangannya.

Sudah sampai waktu dan ketikanya Chegu Bard berada di dalam `jentera' yang memainkan peranan penting untuk memulihkan parti dari apa yang sering didakwa sebagai tidak begitu demokrasi dan berlaku banyak kepincangan. Mungkin perlantikan itu juga memberikan isyarat jelas daripada pimpinan parti terutamanya oleh Setiausaha Agung YB Saifuddin Nasution agar dapat kiranya Chegu Bard membantu parti dari segi pengurusan dan pemilihan agar parti dilihat lebih demokrasi, telus dan adil.

Adakah perlantikan ini bersyarat agar Chegu Bard melupakan segala apa yang telah berlaku sepanjang pemilihan yang lalu? Seandainya benar sedemikian, maka Chegu Bard tidak wajar menerima perlantikan tersebut. Tetapi, sekiranya parti berkehendakkan idea atau peranan Chegu Bard secara lebih efisyen untuk menyelesaikan segala masalah yang mungkin membelenggu parti sekarang, wajarkah Chegu Bard menolaknya?

Terlalu awal untuk Chegu Bard melihat tawaran ini secara negatif. Memahami dilema yang dihadapi oleh Chegu Bard kerana beliau bimbang akan dicop oleh penyokongnya sebagai mudah meninggalkan prinsip hanya kerana jawatan itu. Saya sebagai penyokong setia beliau, tidak memandang negatif tawaran terhadap Chegu Bard itu malah saya merasakan inilah satu peluang keemasan buat Chegu Bard melihat secara lebih dekat lagi bagaimana Ibu Pejabat Parti menguruskan mesyuarat atau pemilihan di dalam parti seperti yang telah berlangsung baru-baru ini. Saya yakin dan penuh kepercayaan bahawa Chegu Bard akan berani dan mampu memikul amanah yang diberikan oleh parti ini.

Saya amat khuatir, seandainya Chegu Bard menolak tawaran tersebut maka akan terdapat suara sumbang yang akan menganggap bahawa Chegu Bard hanya pandai mengkritik atau membuat kondem terhadap parti, tetapi tidak berani bersama parti bagi mengatasi apa jua kepincangan di dalam parti. Saya percaya, jika Chegu Bard menerima tawaran ini beliau tidak mudah untuk menjual prinsipnya.

Walau bagaimanapun, semua keputusan kini berada di tangan Chegu Bard. Kita semakin rimas dengan apa yang sering diperkatakan tentang pemilihan yang lalu. Sepatutnya kita sudah fokus kepada PRU Ke 13 atau paling hampir adalah PRK Dun Tenang tidak lama lagi. Saya mendoakan agar Chegu Bard dapat membuat pilihan yang tepat di dalam keputusannya nanti berdasarkan prinsip beliau bahawa parti perlu di utamakan. Ada ketikanya kita tidak mampu mengubah dari luar, kita diminta masuk ke dalam untuk bersama mengubahnya./wfauzdin.blogspot.com

TAHNIAH PASUKAN BOLASEPAK KEBANGSAAN

Posted: 26 Dec 2010 09:55 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH, buat Pasukan Bola Sepak Malaysia yang berjaya menewaskan Indonesia 3 - 0 di dalam Perlawanan Akhir Pertama Piala AFF Suzuki di Stadium Bukit Jalil, malam tadi. Satu kemenangan bergaya yang menjadi bekalan agak selesa untuk Malaysia berkunjung ke Stadium Istora Senayan, Jakarta pada Perlawanan Akhir Kedua pada 29 Dis ini nanti.

Puluhan ribu penyokong-penyokong kita hadir untuk memberikan sokongan padu kepada pasukan negara dan kehadiran mereka samasekali tidak dihampakan. Paling kurang kelukaan dan kepedihan kita akibat tewas kepada Indonesia 1-5 sebelum ini terubat sudah dan pastinya Indonesia akan bangkit habis-habisan pada Perlawanan Akhir Kedua di Jakarta nanti.

Saya sempat menyaksikan perlawanan menarik malam tadi melalui skrin besar di sebuah restoren di kampung saya, Kampung Simpang Durian, Jelebu bersama seorang rakan sekolah rendah dahulu yang kini menjadi salah seorang JK PAS Bahagian Jelebu. Kami tidak banyak berbicara tentang politik seperti kebiasaannya, tetapi kami lebih fokus untuk mengikuti perlawanan tersebut bersama ramai lagi pengunjung restoren yang turut menyaksikannya. Gegak gempita restoren malam tadi dengan sorakan peminat bola sepak tempatan.

Selepas perlawanan, hati merasa amat lega kerana sebelum ini begitu sukar untuk saya meyakini Malaysia mampu menewaskan Indonesia apatah lagi dengan jaringan sebanyak itu. Adakah itu pertanda Malaysia akan menjuarai Piala AFF Suzuki pada kali ini? Saya semakin yakin untuk mengatakan kita bakal menjulang Piala tersebut untuk mencipta sejarah. Tetapi, realitinya Malaysia akan mengharungi 90 minit lagi di Stadium Istora Senayan, Jakarta sebelum mahu menjulang Piala tersebut. Adakah 3 - 0 satu jaringan yang mustahil untuk diatasi oleh Indonesia? Sudah tentu tidak mustahil kerana Indonesia sebelum ini menewaskan kita dengan jaringan 5-1 di stadium yag sama.

Oleh yang demikian, Malaysia harus turun beraksi di sana nanti tanpa taktik bertahan. Malaysia mesti bermain sepertimana malam tadi kerana taktik bertahan jika diamalkan bakal memakan diri.

Di malam tadi juga, tanpa kami sedari kami disapa oleh Adun K.Klawang, YB Yunus Rahmat iaitu selaku Ketua Umno Cawangan Simpang Durian. Beliau menghampiri kami berdua dan bersalam serta bertanya khabar. Kami berbual seketika sebelum beliau dan isterinya makan di restoren berkenaan. Beliau berkata beliau baru sahaja selesai menghadiri perjumpaan Umno Cawangan.

Apa pun, syabas buat Pasukan Malaysia dan tahniah buat semua penyokong yang setia samada yang hadir di Stadium Bukit Jalil mahupun di rumah atau di mana sahaja yang telah memberikan sokongan kepada Pasukan Kebangsaan kita. Kita tunggu saat 29 Dis nanti, adakah kita akan mencipta sejarah. Syabas Rajagopal dan semua pemain./wfauzdin.blogspot.com


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT