Ahad, 26 Disember 2010

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


1 MALAYSIA - DITERTAWAKAN ANAK-ANAK ?

Posted: 26 Dec 2010 10:00 PM PST

1Malaysia wadah perpaduan?

Faekah Husin
Dis 26, 10
Kenyataan perdana menteri bahawa slogan 1Malaysia bukan alat propaganda politik BN tetapi wadah penyatuan membina masyarakat amat menggelikan hati.

NONESebaiknya Datuk Seri Najib Razak mengarahkan syarikat yang membolot kontrak mencetak kain rentang dan banting slogan ini menarik balik semula kain rentang dan banting yang telah mereka cetak dan pasang.

Jika tidak, ia akan menunjukkan Najib menipu dalam terang. Rakyat melihat dengan jelas bagaimana lambang BN terpapar pada setiap banting yang dipasang.

Gambar PM yang jauh lebih besar dari jalur gemilang juga menjengkelkan mata. Nasihat saya baik tarik semula sebelum diketawakan anak-anak.

Apapun, isu yang lebih penting yang PM atau TPM harus jelaskan kepada rakyat ialah; jika benar ia adalah alat penyatuan dan bukan propaganda Umno-BN mengapa perkara ini tidak pernah dibincang dan dibahaskan dalam parlimen?

Mencecah RM100 juta

1malaysia dinner in galas 031110 danceMengapa ia tidak dimasukkan di dalam bajet negara sedangkan bayaran bagi menghasilkan slogan "indah" ini mencecah RM100 juta.

Mengapa hanya setelah ketua pembangkang membangkitkan perkara ini dengan kaitan kepada penglibatan Apco barulah parlimen membahaskannya? Itupun bukan untuk membahaskan kewujudannya, bayaran ke atasnya, mahupun matlamat mewujudkannya tetapi mahu menghukum ketua pembangkang kerana mengetengahkannya.

Sebarang perkara untuk kebaikan rakyat majmuk di negara ini khusus perpaduan, pasti mendapat sokongan hatta dari ahli parlimen pembangkang.

NONENamun persoalannya, ini tidak di lakukan dan seluruh proses kewujudan 1Malaysia ini cuba dirahsiakan. Ini jelas kelihatan apabila akhirnya minggu lalu ketua pembangkang dan tiga ahli parlimen digantung tanpa diberi hak membela diri.

Pada saya, untuk menerima slogan ini sebagai slogan penyatuan memang jauh dan tidak sama sekali. Ia lebih kepada simbol politik Umno-BN yang telah membunuh kesucian parlimen; institusi tertinggi Negara. Sekali gus ia telah menjadikan hari hitam kepada parlimen dan amalan demokrasi yang selama ini dikatakan diamalkan di negara ini.

2Malaysia

Tambahan pula, ternyata rata-rata rakyat Malaysia tidak menikmati 1Malaysia, tetapi 2Malaysia yang penuh dwi standard. Satu untuk Malaysia Umno-BN dan satu untuk Malaysia rakyat marhain.


selangor protest against syabas 20101205 student bannerApa erti 1Malaysia apabila kroni Umno-BN seperti Tan Sri Rozali Ismail, CEO Syabas yang menyebabkan kerugian syarikat sehingga berhutang RM2.9 billion tetapi menerima gaji RM 425,000 sebulan?

Apa erti 1Malaysia apabila kerajaan BN membelanjakan duit rakyat RM320 juta memberi pinjaman mudah kepada Syabas?

Adakah 1Malaysia jika bekas pemimpin Umno boleh bercuti ke Disneyland dengan membelanja duit rakyat? Atau adakah 1Malaysia namanya apabila pemimpin mendapat komisyen RM534 juta untuk pembelian kapal selam? Atau mungkin inilah 1Malaysia apabila rakyat kerugian RM12 billion akibat skandal PKFZ !

azlanSebaliknya, sejak mendapat ilham "penyatuan" 1Malaysia ini, terdapat rakyat Malaysia dari golongan marhain yang terpaksa memikul beban ekonomi yang kian berat akibat keputusan kerajaan Umno-BN menaikkan harga petrol, bil elektrik, gula, dan barang-barang keperluan asas lainnya.

Laga-lagakan kaum

Kita pelik dengan sikap ambil mudah PM yang merasakan rakyat boleh diperdaya melalui satu slogan. Sepanjang 50 tahun memerintah, Umno-BN tidak pernah berhenti melaga-lagakan kaum dan agama. Akibatnya, syak wasangka kian menebal. Isu perarakan kepala lembu, kepala babi dan pembakaran surau berlaku selepas 1Malaysia.


NONEApabila sesuatu dilakukan tanpa niat yang ikhlas maka perlaksanaannya pasti pincang. Logo 1Malaysia bertembung dengan jalur gemilang. PM menjerit "1Malaysia", TPM melaungkan "Melayu Dahulu".

Presiden Umno menjunjung 1Malaysia, naib presiden Umno menjulang keris bertempek "Ketuanan Melayu". Hakikatnya kerana tidak ikhlas, berkata tidak sekata, melangkah pula, mengorak langkah sumbang.

Rakyat terutama di Selangor telah bersatu padu khususnya selepas Mac 2008 yang lalu. Slogan dalam apa bunyi sekalipun tidak memberi makna kepada kami, jauh sekali berasa takut.

Sebaliknya, sumber-sumber kerajaan negeri akan ditujukan sepenuhnya untuk menyemai nilai-nilai muhibbah yang jitu, membanteras segala unsur rasuah dan menegakkan keadilan atas prinsip 1Undang-undang Untuk Seluruh Rakyat.

NONEPenulis adalah setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor/Malaysiakini

BODOHNYA - NASI BELUM MASUK PERIUK, SUDAH DIKATAKAN HANGIT

Posted: 26 Dec 2010 08:00 PM PST

Muhyiddin cabar Anwar, siapa yang nampak bodoh ?

Oleh Drs. Khalil Idham Lim

Tawaran 100 hari Pakatan Rakyat yang terkandung dalam Buku Jingga yang dilancar dan diperhalusi dalam Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke 2 di Kepala Batas minggu lepas terus mendapat perhatian dan komen dari pemimpin UMNO dan BN. Untuk sekian kalinya Muhyiddin Yassin membuat ulasan mengenai isu berkenaan dengan mencabar Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim supaya menaikkan gaji sebanyak RM500 kepada kakitangan awam di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Muhyiddin beralasan langkah itu wajar demi membuktikan keikhlasan kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat membela nasib kakitangan awam serta pegawai-pegawainya.

Dia mempersoalkan adakah Anwar sanggup berbuat demikian, dan saya lihat sebagai soalan orang terdesak dan hilang hujah dan fakta. Muhyiddin kelihatan sangat goyah dengan isu ini sehingga mengeluarkan kenyataan untuk memperlekehkan satu tawaran Pakatan Rakyat yang difikirkan oleh muhyiddin tidak masuk akal sedangkan semua kakitangan kerajaan sedang menunggu untuk memberi undi kepada Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13.

Suka saya tegaskan kepada semua guru dan kakitangan kerajaan sekiranya anda memberi undi kepada Pakatan Rakyat nescaya kami akan menunaikan sebagaimana yang dijanjikan dan sekiranya kami engkar sila kembalikan kuasa itu kepada BN palam PRU ke 14. Tetapi yang pasti BN tidak menjanjikan sesutu untuk membela nasib kakitangan kerajaan dan itulah satu keterbukaan kami untuk membela nasib anda.

Muhyiddin nampaknya mempertahankan dirinya sendiri dengan dakwaan Anwar yang kesal dengan kenyataannya sebelum ini apabila menyebut bahawa tindakan Pakatan Rakyat memperkenalkan imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 seorang setiap bulan akan menyebabkan Malaysia muflis.

Sebenarnya yang menyebabkan kerajaan muflis adalah kesan dari amalam berbelanja boros, rasuah, penyalagunaan kuasa, kronisme, nepotisme dan pelbagai penyelewengan lain selama UMNO dan BN masih berkuasa di Malaysia.

Alasan dangkal Muhyiddin dengan janji Pakatan Rakyat memberi imbuhan kepada kakitangan kerajaan sebanyak RM 500 negara menjadi muflis adalah tidak masuk akal.

Selain itu cabaran untuk dilaksanakan di negeri yang di perintah oleh pakatan laksanakan dahulu adalah diluar tajuk perbincangan sebenar kerana janji Pakatan dalam Buku Jingga adalah selepas Pakatan Rakyata mengusai Putera Jaya.

Kekayaan negara terselah dengan banyak pendedahan termasuk apa yang dipersolkan mengenai Hasil minyak yang berjaya dikutip oleh Kerajaan semenjak zaman Tun Hussein Onn adalah dianggarkan RM456 billion. Soalnya sekarang, kemanakah wang tersebut telah dibelanjakan?

Jumlah hasil negara adalah termasuk apa yang dipanggil Kumpulan Wang Disatukan dari pelbagai sumber termasuklah hasil judi . Jumlah sangat besar dan lebih dari mampu untuk membela nasib pekerja sektor awam yang dipertikaikan Muhyiddin.

Saya yakin dengan pengalaman Anwar yang pernah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan menteri kewangan, bahawa tawaran yang dibuat oleh Pakatan Rakyat adalah yang termasuk dalam kemampuan kewangan negara.

Nampaknya Muhyiddin nampak makin bodoh dengan kenyataan terbarunya untuk menegakkan benang basahnya berulang kali.

Semuga kenyataan Muhyiddin berulang kali dalam soal yang sama menyakinkan lagi bahawa BN tidak perihatin kepada para guru dan kakitangan awam yang banyak berjasa kearah memacu pembangunan dan kestabilan negara kita selama ini./Tranungkite

TAWARAN BUAT CHEGU BARD, JANGAN PANDANG SECARA NEGATIF

Posted: 26 Dec 2010 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

BEBERAPA jam sahaja lagi bekas calon Ketua AMK, Chegu Bard akan mengadakan sidang medianya untuk memaklumkan tindakbalas atau respon beliau terhadap tawaran lantikan Timbalan Setiausaha Agung oleh PKR. Sebelum ini saya ada menulis betapa Chegu Bard wajar menerima perlantikan tersebut bagi merealisasikan prinsip perjuangannya.

Sudah sampai waktu dan ketikanya Chegu Bard berada di dalam `jentera' yang memainkan peranan penting untuk memulihkan parti dari apa yang sering didakwa sebagai tidak begitu demokrasi dan berlaku banyak kepincangan. Mungkin perlantikan itu juga memberikan isyarat jelas daripada pimpinan parti terutamanya oleh Setiausaha Agung YB Saifuddin Nasution agar dapat kiranya Chegu Bard membantu parti dari segi pengurusan dan pemilihan agar parti dilihat lebih demokrasi, telus dan adil.

Adakah perlantikan ini bersyarat agar Chegu Bard melupakan segala apa yang telah berlaku sepanjang pemilihan yang lalu? Seandainya benar sedemikian, maka Chegu Bard tidak wajar menerima perlantikan tersebut. Tetapi, sekiranya parti berkehendakkan idea atau peranan Chegu Bard secara lebih efisyen untuk menyelesaikan segala masalah yang mungkin membelenggu parti sekarang, wajarkah Chegu Bard menolaknya?

Terlalu awal untuk Chegu Bard melihat tawaran ini secara negatif. Memahami dilema yang dihadapi oleh Chegu Bard kerana beliau bimbang akan dicop oleh penyokongnya sebagai mudah meninggalkan prinsip hanya kerana jawatan itu. Saya sebagai penyokong setia beliau, tidak memandang negatif tawaran terhadap Chegu Bard itu malah saya merasakan inilah satu peluang keemasan buat Chegu Bard melihat secara lebih dekat lagi bagaimana Ibu Pejabat Parti menguruskan mesyuarat atau pemilihan di dalam parti seperti yang telah berlangsung baru-baru ini. Saya yakin dan penuh kepercayaan bahawa Chegu Bard akan berani dan mampu memikul amanah yang diberikan oleh parti ini.

Saya amat khuatir, seandainya Chegu Bard menolak tawaran tersebut maka akan terdapat suara sumbang yang akan menganggap bahawa Chegu Bard hanya pandai mengkritik atau membuat kondem terhadap parti, tetapi tidak berani bersama parti bagi mengatasi apa jua kepincangan di dalam parti. Saya percaya, jika Chegu Bard menerima tawaran ini beliau tidak mudah untuk menjual prinsipnya.

Walau bagaimanapun, semua keputusan kini berada di tangan Chegu Bard. Kita semakin rimas dengan apa yang sering diperkatakan tentang pemilihan yang lalu. Sepatutnya kita sudah fokus kepada PRU Ke 13 atau paling hampir adalah PRK Dun Tenang tidak lama lagi. Saya mendoakan agar Chegu Bard dapat membuat pilihan yang tepat di dalam keputusannya nanti berdasarkan prinsip beliau bahawa parti perlu di utamakan. Ada ketikanya kita tidak mampu mengubah dari luar, kita diminta masuk ke dalam untuk bersama mengubahnya./wfauzdin.blogspot.com

TAHNIAH PASUKAN BOLASEPAK KEBANGSAAN

Posted: 26 Dec 2010 09:55 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH, buat Pasukan Bola Sepak Malaysia yang berjaya menewaskan Indonesia 3 - 0 di dalam Perlawanan Akhir Pertama Piala AFF Suzuki di Stadium Bukit Jalil, malam tadi. Satu kemenangan bergaya yang menjadi bekalan agak selesa untuk Malaysia berkunjung ke Stadium Istora Senayan, Jakarta pada Perlawanan Akhir Kedua pada 29 Dis ini nanti.

Puluhan ribu penyokong-penyokong kita hadir untuk memberikan sokongan padu kepada pasukan negara dan kehadiran mereka samasekali tidak dihampakan. Paling kurang kelukaan dan kepedihan kita akibat tewas kepada Indonesia 1-5 sebelum ini terubat sudah dan pastinya Indonesia akan bangkit habis-habisan pada Perlawanan Akhir Kedua di Jakarta nanti.

Saya sempat menyaksikan perlawanan menarik malam tadi melalui skrin besar di sebuah restoren di kampung saya, Kampung Simpang Durian, Jelebu bersama seorang rakan sekolah rendah dahulu yang kini menjadi salah seorang JK PAS Bahagian Jelebu. Kami tidak banyak berbicara tentang politik seperti kebiasaannya, tetapi kami lebih fokus untuk mengikuti perlawanan tersebut bersama ramai lagi pengunjung restoren yang turut menyaksikannya. Gegak gempita restoren malam tadi dengan sorakan peminat bola sepak tempatan.

Selepas perlawanan, hati merasa amat lega kerana sebelum ini begitu sukar untuk saya meyakini Malaysia mampu menewaskan Indonesia apatah lagi dengan jaringan sebanyak itu. Adakah itu pertanda Malaysia akan menjuarai Piala AFF Suzuki pada kali ini? Saya semakin yakin untuk mengatakan kita bakal menjulang Piala tersebut untuk mencipta sejarah. Tetapi, realitinya Malaysia akan mengharungi 90 minit lagi di Stadium Istora Senayan, Jakarta sebelum mahu menjulang Piala tersebut. Adakah 3 - 0 satu jaringan yang mustahil untuk diatasi oleh Indonesia? Sudah tentu tidak mustahil kerana Indonesia sebelum ini menewaskan kita dengan jaringan 5-1 di stadium yag sama.

Oleh yang demikian, Malaysia harus turun beraksi di sana nanti tanpa taktik bertahan. Malaysia mesti bermain sepertimana malam tadi kerana taktik bertahan jika diamalkan bakal memakan diri.

Di malam tadi juga, tanpa kami sedari kami disapa oleh Adun K.Klawang, YB Yunus Rahmat iaitu selaku Ketua Umno Cawangan Simpang Durian. Beliau menghampiri kami berdua dan bersalam serta bertanya khabar. Kami berbual seketika sebelum beliau dan isterinya makan di restoren berkenaan. Beliau berkata beliau baru sahaja selesai menghadiri perjumpaan Umno Cawangan.

Apa pun, syabas buat Pasukan Malaysia dan tahniah buat semua penyokong yang setia samada yang hadir di Stadium Bukit Jalil mahupun di rumah atau di mana sahaja yang telah memberikan sokongan kepada Pasukan Kebangsaan kita. Kita tunggu saat 29 Dis nanti, adakah kita akan mencipta sejarah. Syabas Rajagopal dan semua pemain./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: