Nuffnang

Pengikut

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


Surau Al-Hidayah Rawang : Demonstrasi hanya provokasi

Posted: 24 Dec 2010 02:30 AM PST

BANDAR BARU SELAYANG – Demonstrasi bantahan terhadap Surau Al-Hidayah, Kampung Melayu Pekan Rawang yang dikatakan bakal dirobohkan hanyalah provokasi.

Yang Dipertua Pas Kawasan Selayang, Mohamad Abdul Rahman berkata, tujuan demonstrasi pihak tertentu berhubung surau itu, hanya mencari populariti murahan bagi menghasut rakyat membenci dan keliru, kononnya Pakatan Rakyat (PR) tidak prihatin isu agama Islam.

"Rakyat kini semakin cerdik menilai. Pihak berkenaan hanya mahu membuat provokasi dengan menguar-uarkan kepada penduduk Rawang, seolah-olah berlaku kelemahan dan ketidakcekapan Kerajaan Negeri sekarang, menyebabkan satu-satunya tanah orang Melayu di Pekan Rawang jatuh ke tangan syarikat swasta.

"Kita bukan sekadar mempertahankan tanah, tetapi lebih daripada itu kesucian Islam," katanya selepas majlis mengangkat sumpah sebagai Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Taman Templer di Shah Alam.

Dalam pada itu, beliau yang juga Penasihat Permuafakatan Nazir-Nazir Masjid Selayang berkata, pihaknya menyokong kenyataan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin bahawa Kerajaan Negeri tidak terlibat dengan pelan pembangunan tapak seperti dituduh.

Menurutnya, pihaknya mengenal pasti mereka menghadiri demonstrasi yang majoritinya terdiri pimpinan tertentu termasuk Pengerusi Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) Datuk Zainal Abidin Sarkom, yang penglibatannya disifatkan tidak wajar.

Katanya, kenyataan semasa demonstrasi menghentam Kerajaan Negeri itu tidak berasas dan memakan diri kerana kini, daripada rakyat tidak tahu menahu, ia sebenarnya memecahkan tembelang pihak terlibat.

"Tanah terlibat dalam projek pembangunan itu sebenarnya dimiliki oleh satu syarikat yang akan menjalankan projek bersama sebuah syarikat swasta. Rekod menunjukkan syarikat yang dimaksudkan bukan lagi anak syarikat milik Kerajaan Negeri Selangor semenjak 2002 lagi.

"Sebenarnya bukan setakat Surau Al-Hidayah sahaja kita sentuh, tetapi ada beberapa perkara lain berkaitan dengan tanah dan agama Islam di Rawang dan Pas Selayang akan cuba membongkar isu berkaitan," katanya.

Mohamad berkata, pihaknya sedang mengumpul bukti termasuk tergadainya sebahagian tanah Masjid Nurul Iman Rawang untuk pembinaan jalan oleh syarikat swasta sama.

Menurutnya, ini termasuk tanah surau dan rizab kubur di Rawang yang sudah digazetkan telah bertukar status, di mana ia dikatakan berlaku semasa pemerintahan Kerajaan Negeri lalu.

"Mungkin tidak ramai tahu sejarah Surau Al-Hidayah di Kg Melayu, Rawang termasuk kronologi surau itu. Oleh itu pihak kami meminta rakyat dan penduduk sekitar Rawang tidak mudah percaya kenyataan dikeluarkan pihak tertentu.

"Mereka yang mahukan maklumat lanjut boleh merujuk Pentadbir Masjid Nurul Iman Rawang sebagai penaung semua surau di dalam pentadbirannya," katanya.

Mohamad juga menggesa penilaian rakyat sebaiknya kerana sepanjang PR memerintah tidak pernah berlaku lagi perobohan masjid dan surau begitu juga rumah ibadah bangsa agama lain. Katanya, masjid dan surau kini juga sentiasa diimarahkan oleh rakyat, berbeza berbanding masa pemerintahan sebelum ini.

Menurutnya sehubungan itu, pihaknya menyokong Kerajaan Negeri agar polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan lanjut berkenaan isu Surau Al-Hidayah.

"Siasatan ini termasuk dari sudut pengutipan sewa kepada gerai di tapak surau itu dan bayaran yang disalurkan ke tabung surau.

"Insya-Allah kami akan sentiasa memberi kerjasama bersama dengan pihak Kerajaan Negeri untuk memberi keterangan," katanya.

Dalam demonstrasi 19 Disember lalu, Penasihat Badan Bertindak Surau Al-Hidayah (BBSAH), Datuk Ir Md Nasir Ibrahim mempertikaikan tapak surau yang juga rizab masjid terbabit didakwa dipecahkan kepada lapan lot, manakala lima daripadanya dikatakan sudah ada pembeli.


Pilihan Raya Kecil DUN Tenang 30 Jan, Penamaan Calon 22 Jan

Posted: 23 Dec 2010 11:34 PM PST

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan tarikh penamaan calon pilihan raya kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, Johor pada 22 Jan depan dan jika ada pertandingan, pengundian diadakan pada 30 Jan.

Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata SPR menerima pemakluman rasmi daripada Speaker Dewan Negeri Johor pada 17 Dis lalu berhubung kekosongan kerusi DUN Tenang berikutan kematian penyandangnya Datuk Sulaiman Taha pada hari yang sama.

“Sehubungan itu, SPR mengadakan mesyuarat khas mengenainya pada hari ini dan menetapkan satu pilihan raya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh kekosongan yang diputuskan oleh SPR bagi mengisi kekosongan kerusi berkenaan,” katanya kepada pemberita di sini, Jumaat.

Sulaiman, 59, disahkan meninggal dunia akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis di Hospital Pakar Ampang Puteri, Kuala Lumpur.

Sulaiman mempertahankan kerusi DUN Tenang pada pilihan raya umum ke-12 dengan menewaskan calon PAS, Mohd Saim Siran dengan majoriti 2,492 undi.

Abdul Aziz berkata pilihan raya kecil itu akan menggunakan Daftar Pemilih Induk 2009 yang digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2010, Suku Tahun Kedua 2010 dan Suku Tahun Ketiga 2010.

Beliau berkata terdapat 14,753 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 14,735 pemilih biasa dan 18 pengundi pos, dengan kebanyakan penduduk bekerja sebagai petani, pekerja di ladang getah dan kelapa sawit.

Daripada jumlah itu, 7,014 orang (47.54 peratus) terdiri daripada kaum Melayu; Cina (5,766); India (1,780); Bumiputera Sabah (enam), Bumiputera Sarawak (lima) dan Orang Asli (171).

Abdul Aziz berkata SPR akan menggunakan pejabat Majlis Daerah Labis sebagai pusat penamaan calon manakala Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis sebagai pusat penjumlahan rasmi undi.

“Sebanyak sembilan buah sekolah dan tiga buah dewan akan digunakan sebagai pusat mengundi yang mengandungi 32 saluran tempat mengundi. Seramai 376 petugas akan terlibat dalam pilihan raya kecil ini, ” katanya.

Ketua Penolong Pegawai Daerah Kecil Labis Md Asri Amir dilantik sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya selain tiga Penolong Pegawai Pengurus bagi menjalankan pilihan raya kecil berkenaan. Abdul Aziz berkata tiga pasukan penguatkuasa kempen pilihan raya akanditubuhkan, yang diketuai oleh seorang pegawai penguatkuasa bagi setiap pasukan,bagi tujuan memantau semua aktiviti kempen pilihan raya sepanjang lapan hari tempoh rasmi berkempen.

Kira-kira RM1.1 juta diperuntukkan untuk menjalankan pilihan raya kecil yang ke-14 sejak pilihan raya umum 2008 diadakan, yang telah membelanjakan sekurang-kurangnya RM10 juta.- BERNAMA



Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Gadis Melayu Anjur Pesta Seks Sambut Krismas !!

Posted: 24 Dec 2010 04:22 PM PST

Jangan lupa kawan-kawan malam esok dan malam tahun baru. Amy ada temujanji yang menarik. Amy mahu raikan pesta buih dengan bebas. Amy mahu raikan ia dengan gembira dan senang ahti.
Detik yang amy nanti telah tiba. Detik yang amy tunggu sudah kembali. Ini perkara yang mereka biasa buat. Pesta buih aka pesta seks kini kembali pada malam ini. Ya betul. Malam ini. Sempena krismas.
Mari kita pujuk Amy. Kita kena pujuk dia dengan lemah lembut. Jangan marah atau berkasar dengan Amy. Nanti dia tak upload gambar parti buih macam mana?
Mari kita lihat contoh gambar parti buih. Ini gambar 18sx. Bagi mereka yang belum 18sx jangan tengok. Bagi mereka yang dah melepasi 18sx juga dinasihatkan jangan tengok kalau tak mampu kawal nafsu.
Sudah tengok? Sudah saksikan? Inilah dia kehebatan parti buih. Anda tak perlu berbelanja banyak untuk mandi siap bersabun. Anda hanya perlu bayar rm50 dan ke atas untuk mandi sepanjang malam [tue pun kalau tahan ler]. Saya percaya ini adalah salah satu cara kempen jimat cermat yang di jaja oleh kerajaan. Adalah amat tidak baik untuk kita merosmahmansurkan duit kita di kala ekonomi malaysia belum stabil sepenuhnya.
Lihat event di bawah ini. Event parti buih ini telah berlepas dan berlalu dengan jaya nya.
Event yang telah lepas ini menghasilkan pelbagai perkara selepas itu.  Apa yang korang fikir memang sama apa yang kepala hotak aku fikir. Cis. Memang tak boleh blah otak kita semua. Memang otak blue beb.
Dan lihat ini pulak.
Ini adalah event yang bakal berlangsung. Ianya di organise kan oleh amy sendiri. Amy ialah orang melayu dan orang muslim. Kisah amy boleh diselak kat sini.  Selain dari event ini Amy juga organize event parti sambut tahun baru 2011. Tahun baru beb. Sapa tak sambut? Pak menteri kita pun sambut. Sattuuuuuuu malaysiaaaaa… kata pak najib kita. Peh tue bakar2 mercun. Itulah cara orang islam kat malaysia bersyukur. Kita takde solat2 time tue. Seme happy dan enjoy buat perarakan maksiat besar-besar. Happening dan best. Siyes. Tengok lepas 9 bulan jadi apa? Heh. Lagi happening beb. Bab tue lah ali rustam awal2 lagi dah kawtim masalah neh. Siap buat sekolah mengandung. Shahrizat plak buat baby hatch. Memang best giler.

-ijoks2009-
Sporting betul kerajaan One Malaysiani,
bila time raya puasa,kita sama-sama sambut raya puasa,bila time depavali,sama-sama masuk kuil,bila time krismas,sama-sama pakai baju santa claus.malaysia boleh...


Cari N3 lama-lama disini

Kuliah TG haji Hadi Tentang Syiah

Posted: 24 Dec 2010 02:52 PM PST

Sila Dengar kedua-dua kuliah sampai akhir





Kuliyah Jumaat 08 Disember 2006

Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu

Download katsini:

http://mazhab.sementoji.net/v1/?p=18

http://mazhab.sementoji.net/v1/?p=19



Cari N3 lama-lama disini





Cari N3 lama-lama disini

Tindakan JAIS Tidak Tepat

Posted: 24 Dec 2010 02:58 AM PST

Tag: Isu Semasa
Oleh: Mohamed Hanipa Maidin

Hampir semua media cetak berbahasa melayu menyiarkan berita tentang serbuan JAIS ke atas markaz syiah dan menangkap lebih kurang 200 dikatakan pengikut syiah baru-baru ini.

Pelbagai tuduhan liar di lemparkan ke atas mereka yang ditangkap termasuklah tuduhan kononnya tarikan seks menjadi faktor utama pengikut syiah.

Dari kenyataan pengarah Jais yang dilaporkan di media massa nampaknya Jais sudah menghukum mereka yqng ditangkap tanpa mereka yang ditangkap diberi peluang membela diri. Mereka yang ditangkap digambarkan seolah-olah setaraf dengan pengikut ajaran sesat.

Bagi saya amat tidak adil untuk Jais menyamaratakan syiah dengan ajaran sesat. Ini kerana isu fahaman syiah mempunyai sejarah yang panjang. Ya,benar ada perbezaan teologi antara syiah dan sunni namun agak tersasar untuk Jais meletak kedudukan syiah setara dengan ajaran sesat.

Bagi saya Jais sepatutnya memilih jalan dialog atau hujah dengan pengikut syiah bukan meyerbu, tangkap dan aibkan mereka. Saya tidak nampak tindakan yang diambil ke atas pengikut syiah itu boleh dikategorikan 'islamic'. Mungkin juga dengan daya intelektual yang tidak begitu tinggi untuk berhadapan dengan pengganut mazhab syiah maka pengarah Jais yang kita tahu amat sinonim dengan Umno terpaksa menggunakan kuasa dan 'force' untuk berdepan dengan pengikut syiah. 

Saya boleh bayangkan jika pengarah Jais berdepan dengan mana mana ayatullah atau hujjahtul Islam syiah beliau bukan sahaja tidak mampu berhujah mungkin juga pengarah Jais selepas ini tidak berani lagi 'mengusik' syiah .

Dalam keadaan ulama sunni dan syiah berusaha keras mendekatkan kedua dua mazhab besar ini melalui 'taqrib al madzahib' tindakan Jais nampaknya makin menjauhkan kedua dua mazhab itu.
Posted By Luna and Thatguy to Dunia Berwarna Luna Version 2

Cari N3 lama-lama disini
Disebabkan masaalah keewangan saya terpaksa jual blog ini bagi sesiapa yang berminat. saya bukannya nak jual beribu-ribu.Taraf gaji kuli pun ok lah.. Maklumat lanjut klik disini

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Aksi Anak Muhyidin(Najwa)Mandi dirakam(sumber blogger PERKASA kem Najib)

Posted: 24 Dec 2010 08:45 PM PST

siapa yg tk baca surat khabar..

sila baca surat khabar..

seorang anak dara ahli politik dari Johor..
'
mendakwa aksinya mandi dalam bilik..

dengan gaya mengiurkan(tokok tambah sket)

telah dirakam!!!!!

anak siapa??

muhyidin???

ghani othman??

or ghani patail??

ahahahahahhahahahahahahahahahahahahhaa

ntah anak sapa dirahsiakan..

benda ni berlaku kat alor gajah..

km melaka si ali ketam terus bergegas memantau siasatan..

tk sabar nk anak murid baru???

kalau ank orng lain tak de dia datang si ketam ni..

ke ini kerja rahim tamby chick??

kat melaka kan??

cakap pasal muhyidin..

rupanya anak dia dah buat lagu la..

tajuk dia snyum..

mcm lagu negro je...

nyanyi ngn malek tupet..

ahahahahahahahahahahaha

dua2 ada belakang pejuang melayu..seko anak ultra malay..seko lg bigfan s hole mahathir..

tapi menyanyi lagu negro...

hip hop kan negro!!!!

aku dapat tau pun tengok tenet..

sbb rumate aku batak sangat pasang lagu tu kuat2..

bodoh!!!!

bodoh anak haram!!!!!

aku nk study pun tk leh...

babi betol..

aku doakan diorang suma mampus eksiden so snyap sikit bilik tu leh aku stadi..

babi!!!!

ahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahaha

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BUANG MASA CABAR `AWANG BAPOK' BERDEBAT

Posted: 24 Dec 2010 11:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

BARU-baru ini aku terbaca di dalam satu berita bahawa orang kuat Utusan Meloya, Awang Selamat diajak bersemuka atau berdebat di dalam isu PAS bersama DAP. Sebelum itu si Awang Selamat yang aku gelar `Awang Bapok' ini ada menulis di dalam akhbar pencacainya itu tentang sejarah kununnya DAP itu sama seperti PAP di Singapura.

Oleh kerana DAP itu seperti PAP, maka PAS haruslah menjauhi DAP sekiranya PAS mahu memperjuangkan Islam, begitulah yang dimaksudkan oleh Awang Bapok. Niat hati si Awang Bapok tentulah ingin menyarankan PAS untuk bersama Umno dan menolak DAP serta PKR. Itulah matlamat si Awang Bapok ini sebenarnya.

Malangnya PAS tidak sebodoh yang si Awang Bapok sangkakan. Justeru itu, PAS mencabar si Awang Bapok untuk bersemuka atau berdebat tentang isu ini. Adakah Awang Bapok berani? Tentu ramai yang berani kerat jari kalau si awang Bapok ini berani. Sebab itu lah aku rasa aku tidak silap menggelarkannya `Awang Bapok'. Adalah lebih baik kita mencabar `bapok' di Lorong Hj Taib untuk berdebat daripada menabar spesis bacul dan penakut seperti Awang Bapok ini.

Salah satu syarat untuk bekerja sebagai Pengarang atau Editor di akhbar pencacai seperti Utusan Meloya adalah orang itu mestilah bodoh dan pengecut. Kerana itulah Awang Bapok ini begitu lama bekerja makan gaji haram di dalam akhbar pencacai tersebut. Bukankah bekerja dengan memutarbelitkan, membohongi, mengampu yang zalim dan menghina Islam itu adalah satu pekerjaaan haram? Apa beza mereka ini dengan tokeh judi dan pekerja kilang arak? Patut pun jiwanya kotor dan hatinya tertutup untuk menerima kebenaran./wfauzdin.blogspot.com

SIAPA TIDAK KENAL SPR ?

Posted: 24 Dec 2010 08:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SIAPA tidak kenal SPR? Siapa yang tidak kenal SPR, maka tergolong dalam golongan yang tidak kenal kepada ketidakadilan. "Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh 22 dan 30 Januari depan iaitu hari cuti sebagai tarikh penamaan dan pengundian bagi PRK Dun Tenang, jelas memperlihatkan sikap 'double standard' suruhanjaya itu."(Us Nasha - Harakahdaily).

PRK Galas 4 November lalu, pengundian dibuat pada hari bukan cuti umum sehingga memaksa kerajaan negeri Kelantan pada waktu itu mengumumkan tarikh itu sebagai cuti peristiwa. Apabila berdepan PRK di kerusi yang dikuasai Pakatan Rakyat, SPR dilihat cenderung mengadakan proses penamaan dan pengundian pada hari bekerja, sedangkan apabila di kerusi BN, tindakan sebaliknya dilakukan SPR.

Di sini, kita lebih kenal dengan SPR. Namun di sebalik ketidakadilan yang sering dilakukan oleh SPR, kita masih beruntung kerana tetap mendapat sokongan rakyat sehinggakan banyak kerusi yang telah kita menangi. Bayangkan jika SPR ini mampu melaksanakan peranannya secara profesional dan tidak berlagak sebagai parti komponen Bn. Kita boleh menjamin, sekiranya SPR boleh berlaku adil dan melaksanakan peraturan Pilihanraya tanpa memihak kepada sesiapa, sudah lama PR menguasai Putrajaya.

Di dalam PRK Dun Tenang ini nanti, mahu tidak mahu PR terpaksa hadapi walau sebangsat mana sekalipun SPR itu. Rekod perkhidmatan SPR sejak dari dahulu lagi tidak pernah bertambah baik walaupun silih berganti bosnya bertukar. Alasan SPR apabila kita mengkritiknya, SPR akan berkata pihaknya teramat adil sehinggakan parti pembangkang boleh menguasai beberapa negeri sekarang ini. Itu alasan paling bodoh yang selalu kita dengar. Adakah sebelum kita menguasai beberapa negeri, ini bererti SPR tidak berlaku adil?

Hakikatnya gelombang kebangkitan rakyat yang terlalu kuat tidak mampu dibendung oleh SPR untuk membantu Bn. Berbagai peraturan dipinda oleh SPR untuk menunjukkan kununnya Badan itu telus, tetapi ternyata mereka gagal untuk menunjukkan ketelusan sebenar. SPR gagal untuk menguatkuasakan peraturan rasuah pilihanraya. Setiap kali adanya pilihanraya, maka berlambaklah projek datang mencurah ke kawasan berkenaan. SPR diam tidak mampu berbuat apa-apa.

Kempen oleh Bn dengan menggunakan segala kemudahan dan jentera Kerajaan Pusat tidak asing lagi setiap kali adanya pilihanraya. SPR masih juga menjadi bisu seperti tidak tahu apa-apa tentang peraturan yang mereka cipta sendiri. Inilah SPR yang kita kenali. Amat malang bagi sesiapa yang dilantik untuk menjadi Pengerusi dan pegawai di dalam SPR. Mereka sering diperbodohkan oleh pemimpin yang berkuasa. /wfauzdin.blogspot.com

NAIB PRESIDEN PKR - MENGAPA N.SURENDRAN DIPILIH?

Posted: 24 Dec 2010 05:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TERDAPAT rungutan beberapa pihak apabila pimpinan PKR melantik N. Surendran sebagai Naib Presiden yang dipilih. N.Surendran tidak asing untuk NGO yang memperjuangkan hak asasi manusia, dan perlantikkan beliau merupakan satu langkah bijak parti untuk memperkemaskan strategi parti khususnya di dalam memperjuangkan hak asasi.

Tidak begitu bijak jika parti hanya mempunyai tokoh yang terkenal kerana penglibatan di dalam gerakan reformasi semata-mata. Lagi pun, apa yang penting di dalam parti adalah mereka yang dipilih itu mestilah dilihat mempunyai prinsip di dalam perjuangannya. N.Surendran dilihat mempunyai prinsip yang kental di dalam perjuangan hak asasi dan tidak rugi jika parti melantik beliau untuk diuji di saf kepimpinan parti.

Tidak semua tokoh yang bergiat cergas sewaktu di era reformasi dahulu yang mempunyai prinsip dan istiqamah di dalam perjuangan. Terbukti beberapa orang kuat reformasi dahulu telah berpaling arah, lebih malang sekali mereka beralih arah kepada parti yang mereka amat kenali sebagai parti yang menjunjung kezaliman dan ketidakadilan. Oleh sebab itu, perlantikan N.Surendran hendaklah dilihat secara positif.

Adakah N.Surendran dijamin akan setia bersama parti? Sudah tentu tiada siapa boleh menjaminnya hatta Ketua Umum PKR sendiri pun kita tidak berani memberi jaminan. Namun, kita hanya mampu melihat rekod dan sejarah perjuangan seseorang itu. Ini bukanlah bermakna tokoh-tokoh lain tidak boleh diyakini. Bagi saya, saya tetap yakin kepada kesetiaan tokoh seperti Xavier Jeyakumar, N.Gobalakrishnan, Sivarasa Rasiah, Manikavasagam dan Suresh Kumar walaupun mereka gagal dipilih sebagai Naib Presiden.

Cuma, parti harus memberi peluang ini kepada N.Surendran untuk memperjuangkan apa yang diperjuangkan selama ini. Mungkin setelah beliau diberi tempat di dalam parti, perjuangan beliau khususnya di dalam menegakkan hak asasi dapat direalisasikan dengan lebih baik dan efisyen. Jawatan yang beliau sandang itu nanti membolehkan beliau lebih banyak ruang untuk bergerak dan berhubung samada di dalam mahu pun di luar negara untuk memperjuangkan hak asasi sepertimana yang beliau perjuangkan selama ini.

Seandainya setelah diberi peluang dan ternyata beliau gagal berfungsi dengan baik, maka wajarlah parti melantik tokoh lain pula. Justeru itu, buat masa sekarang marilah kita memberikan sokongan kepada N.Surendran dan tidak bijak jika kita mencari seribu satu sebab untuk mempertikaikan pemilihan ke atas beliau. /wfauzdin.blogspot.com

SEDIKIT PASAL BOLA MALAM ESOK (AHAD 8 MLM)

Posted: 24 Dec 2010 09:05 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

CERITA sikit pasal bola. Malam esok Ahad jam 8 Mlm, Malaysia akan bertemu Indon di dalam kejohanan Piala AFF Suzuki di Stadium Bukit Jalil. Pertandingan akhir malam ini menjanjikan perlawanan yang sengit di mana pasukan kita mesti menang dengan jaringan sekurang-kurangnya 2 - 0 agar dapat memberi keselesaan ketika berkunjung ke Indonesia nanti.

Saya yakin dengan Penyerang kita seperti Safie Sali dan juga Norshahrul Idlan Talha. Bahagian tengah saya mengharapkan agar Amri Yahyah dapat dimasukkan lebih awal kerana pemain ini terkenal dengan kerajinan dan creatifnya di pintu gol bagi membantu jentera serangan. Pemain sayap, Kuna memang patut diberi pujian sepanjang beliau mewakili Skuad Kebangsaan dan pemain ini mempunyai sifat berani mencuba dengan skilnya yang baik.

Di depan pintu gol, Penjaga Gawang utama kita tidak boleh dipertikaikan. Khairul Fahmi setakat ini telah menunjukkan kecemerlangannya. Sehingga kini, saya mempunyai anggapan bahawa kubu kita banyak diselamatkan hanyalah kerana kita mempunyai Penjaga Gol yang terbaik.

Paling merisaukan, di bahagian Pertahanan. Skuad Kebangsaan masih gagal mencari pemain Pertahanan yang baik. Rata-rata pemain di bahagian ini masih muda dan kurang pengalaman. Mungkin kekurangan pengalaman tidak lagi boleh dijadikan alasan kerana Norshahrul Idlan juga kurang pengalaman tetapi tetap berbisa. Saya merasakan Jurulatih Skuad Kebangsaan, Rajagopal masih gagal mencari pemain pertahanan yang mantap. Ketika menentang Indon nanti, di bahagian Pertahanan ini lah yang amat merisaukan kita.

Pemain Pertahanan masih tidak teratur dan kurang persefahaman. Mereka kelihatan mudah tertekan dan gelabah apabila diserang. Sepakan `clearance' kadangkala menuju ke pintu gawang sendiri. Kawalan rapi ke atas penyerang pihak lawan sering gagal dilakukan.

Mudah-mudahan Rajagopal menyedari kelemahan ini. Kita tidak mahu dimalukan di gelanggang sendiri sepertimana kita tewas 1 - 5 kepada Indon sebelum ini. Selamat Berjuang, Malaysiaku./wfauzdin.blogspot.com

TAHNIAH SELANGOR - SLOGAN 1 MALAYSIA MENGARUT, WAJAR DITOLAK

Posted: 24 Dec 2010 08:05 AM PST

1Malaysia: Pakatan bukan takut tapi muak...

Dis 24, 10

Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor tidak mengiktiraf slogan 1Malaysia kerana mendakwa ianya memesongkan fikiran rakyat pelbagai kaum, agama dan budaya di negeri itu.

Malah, setiausaha politik menteri besar Selangor, Faekah Husin berkata, Pakatan bukannya takut, tetapi sebaliknya muak dengan "slogan hipokrasi" BN yang didakwa menciplak logo politik dan bukan diilhamkan oleh rakyat negara ini.

NONESehubungan itu, katanya, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah mengarahkan supaya slogan dan logo politik tidak dibenarkan di premis kerajaan dan premis awam.
Justify Full
"Kerajaan negeri juga tidak akan mengeluarkan dana bagi membiayai program yang berkaitan dengannya.

"Manakala Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) diberi kuasa melihat perincian selari dengan Undang-undang Pihak Berkuasa Tempatan yang telah diamalkan sebelum ini," katanya.

Faekah mengulas kenyataan Timbala Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang mendakwa kerajaan Selangor takut slogan 1Malaysia tersebut digunakan di semua papan tanda di negeri itu.

Muhyiddin dilaporkan berkata, visi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu semakin popular di kalangan rakyat dan menakutkan pembangkang.

Dalam satu kenyataannya, Faekah berkata, ia merupakan satu slogan politik BN yang pada pendapatnya "mana-mana ahli politik yang waras akan menyetujui bahawa ia tidak harus disokong oleh badan-badan kerajaan negeri Pakatan".

"Bukan sahaja ini adalah keputusan politik, namun ini adalah keputusan yang perlu melihat situasi politik kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

"Pakatan Rakyat Selangor tidak mengharapkan kerajaan persekutuan membantu menyebarkan maklumat mengenai program-program anjuran kerajaan negeri seperti Program Merakyatkan Ekonomi Selangor.

"Namun kita kesal sikap tidak profesional mereka yang saban hari memburuk-burukkan program yang kita jalankan," katanya.

Menurutnya, meskipun tiada langsung niat untuk membalas dendam, persoalannya adalah wajarkah kerajaan negeri membantu mempromosikan satu slogan tersebut.

Faekah berkata, rakyat Malaysia khusus di negeri itu, harus memahami bahawa slogan 1Malaysia telah "menghukum tanpa bicara" Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan digantung daripada menghadiri sidang parlimen selama enam bulan.

"Slogan ini jugalah yang menggantung tiga ahli parlimen Pakatan dan mengakibatkan ratusan ribu rakyat yang mereka wakili tidak mendapat hak mereka sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Slogan inilah yang menghalang suara mereka di bawa ke Parlimen," tegas Faekah yang juga seorang peguam.

Faekah mendakwa Umno yang kian terdesak dengan tekanan penolakan terhadap politik perkauman, cuba menjadikan slogan tersebut sebagai sandaran mendapat sokongan.

Katanya, hujah kononnya 1Malaysia menyokong semangat muhibbah adalah "begitu rapuh dan dangkal sekali".

"Parti-parti komponen BN sendiri berasaskan pemikiran perkauman yang sempit. Pentadbiran Umno-BN pula bertanggungjawab penuh atas ketegangan kaum yang wujud di Malaysia walaupun telah merdeka 53 tahun.

"Dua pimpinan tertinggi Umno juga keliru dengan pendekatan yang terbaik. Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) memperkenalkan 1Malaysia manakala Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) tanpa segan mencabulinya dengan memperjuangkan 'Melayu Dahulu'," kata Faekah.

Dakwanya, konfrantasi ini yang sebenarnya telah meracuni fikiran setiap peringkat pimpinan BN yang seterusnya meracuni minda rakyat dan mewujudkan perasaan tidak selesa antara kaum.

"Terpulang kepada Tan Sri Muhyidin jika mahu memikirkan bahawa Pakatan Selangor takut dengan slogan tersebut.

"Namun, tidak keterlaluan jika saya katakan slogan ini adalah topeng untuk mengaburi penyelewengan dan pemecah-belahan negara yang berterusan," katanya./Malaysiakini

PUKULAN HEBAT BUAT BN - KHIR TOYO

Posted: 24 Dec 2010 02:30 AM PST

Jangan pandang enteng janji Pakatan - Khir Toyo


Harakahdaily

SHAH ALAM, 24 Dis: Setelah didakwa ekoran pemilikan banglo mewahnya, bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo meminta Barisan Nasional agar jangan memandang enteng (mudah) janji Pakatan Rakyat dalam konvensyen mereka baru-baru ini.

"Pada hemat saya, Barisan Nasional tidak boleh memandang enteng sebahagian janji Pakatan Rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang yang terkandung dalam Buku Jingga bertajuk, "Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!"

"Sungguhpun sebahagian janji tersebut tidak realistik namun terdapat janji-janji yang boleh mempengaruhi rakyat memberi undi kepada mereka terutamanya kenaikan gaji guru sebanyak RM500," tulis Khir dalam blognya.

Bagi beliau, kehadiran kira-kira 400,000 guru sekarang ini dan tidak mustahil sebahagian besar mereka akan menilai tawaran tersebut dengan serius.

Ini kerana, tulis beliau, kebanyakan guru mempunyai pegangan politik yang agak bebas. Tidak ramai yang membuat keputusan menyokong mana-mana parti politik sejak awal lagi, katanya.

Khir juga berpandangan, kenaikan kos sara hidup yang kian menjadi-jadi sejak wujudnya makmal rasionalisasi subsidi boleh menjadikan sebahagian besar rakyat menerima sahaja apa yang ditawarkan oleh Pakatan biar pun mereka mungkin tidak mampu melaksanakan sepenuhnya.

Beliau juga percaya jentera kerajaan terutamanya Menteri "jaga makmal" boleh memberi penjelasan yang logik, rasional dan sangat akademik kepada rakyat bagi menjustifikasikan kenaikan harga barang, petrol dan pengenaan pelbagai cukai termasuk kemungkinan pelaksanaan GST.

Beliau juga juga percaya kerajaan mempunyai kebolehan untuk menjelaskan mengapa Menteri "jaga letrik" mengumumkan kerajaan bersetuju kenaikan tarif letrik tapi masa belum sesuai.

Tentulah kerajaan juga mampu menjelaskan mengapa Tenaga Nasional Berhad bercakap soal kekurangan untung (bukan rugi) jika tarif tidak dinaikkan seolah-olah TNB ini berniaga menggunakan duit sendiri bukannya duit rakyat, sindir beliau.

Menurut sebahagian rakyat termasuk guru-guru yang menjadi sasaran kempen Pakatan sekarang, "sekurang-kurangnya ada harapan dengan Pakatan berbanding Barisan Nasional yang asyik bercakap soal mengurangkan subsidi dan menaikkan tarif yang sekaligus menambah perbelanjaan dan hutang mereka." tulis Khir lagi.

"Jadi, ketika kita boleh menjelaskan untung rugi, logik dan rasional setiap tindakan namun yang jarang ditanya apakah keputusan dan penjelasan kerajaan mampu meyakinkan rakyat yang akhirnya akan diterjemahkan ke dalam peti undi dengan memberi undi kepada Barisan Nasional?" soal beliau.

Sungguhpun, tulis Khir, BN boleh mendakwa banyak janji Pakatan di Selangor belum tertunai "namun saya percaya ia akan mula dilaksanakan menjelang pilihan raya akan datang bagi menggula-gulakan pengundi."

Beliau juga menulis, tidak mustahil pada tahun hadapan kerajaan negeri Selangor akan mengurangkan cukai pintu premis kediaman sebanyak 20% dan cukai pintu premis perniagaan sebanyak 10% seperti yang dijanjikan dalam manifesto mereka sebelum ini.

"Ini akan memberi "pukulan hebat" kepada Barisan Nasional," katanya.

Bagi beliau, masalah Barisan Nasional (BN) lebih besar daripada Pakatan Rakyat (PR).

BN sebagai pemerintah tidak boleh berjanji sebaliknya perlu melaksanakan kerana ia memegang tampuk pemerintahan, katanya.

Pandangan Khir ini disokong oleh para pembaca blog beliau itu melalui komen-komen mereka.

Mereka sangat marah dengan tindakan kerajaan meluluskan akta Pengangkutan Jalan baru-baru yang bakal menyaksikan kutipan saman JPJ akan diswastakan.

"Saya sendiri walaupun adalah ahli dan penyokong tegar UMNO-BN namun tidak teragak-agak untuk tidak keluar mengundi dalam PRU-13 bersama-sama dengan ahli keluarga dan saudara-mara saya kerana kecewa dengan kerajaan BN," tulis salah seorang pelawat laman beliau itu.

Menurutnya, Perdana Menteri sentiasa menyeru agar pemimpin BN merasai denyut nadi rakyat.

"Tetapi bagi saya itu hanyalah retorik kerana pemimpin BN tidak merasa apa yg dirasa oleh rakyat bawahan. Mereka hidup mewah tanpa merasa risau untuk berbelanja kerana mempunyai wang yang banyak tidak seperti kami rakyat bawahan," tulis tetamu beliau itu.

Seorang lagi tetamu beliau mennulis, "Saya pun heran dengan sesetengah menteri kerajaan ni. Mereka ni macam tak sensitif dengan kehidupan, derita dan denyut nadi rakyat. Contoh yg terbaru ialah Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010.

"Menteri Pengangkutan Jalan dari MCA ni gagal untuk memberi justifikasi kewajaran penswastaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

"Tengah rakyat dok pening kepala & menangis dengan segala kos hidup yang tinggi, tiba-tiba dilihat Kerajaan cuba buat keuntungan dengan penswastaan saman," tulis beliau.

Sumber: WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

PRK DUN TENANG - MASAKAN MAHU DITIPU BANYAK KALI

Posted: 24 Dec 2010 01:33 AM PST

Oleh: Mandor

DIBERITAKAN seorang tokoh muda terkenal dari PAS yang juga orang kuat pembela Felda , Mazlan Aliman bakal menjadi calon PAS di PRK Dun Tenang nanti. Aku setuju sungguh jika beliau dicalonkan memandangkan Dun Tenang terdapat pengundi-pengundi dari golongan Peneroka Felda. Di situ kita akan melihat samada para Peneroka Felda ini masih tertipu atau tidak lagi dengan Umno.

Kerajaan telah menguji rakyat dengan kenaikan harga barang sekarang ini, maka di dalam PRK ini nanti adalah ujian samada rakyat gembira atau tidak dengan kenaikan harga barang tersebut. Jika mereka merasa gembira, maka mereka akan menyokong Umno/Bn, tetapi jika mereka merasa benci atau meluat maka pasti mereka akan mengundi PR yang diwakili oleh PAS.

Seandainya Umno/Bn menang, tidak mustahil Najib tidak teragak-agak lagi untuk mengumumkan kenaikan yang lain. Yang sedia menunggu untuk kenaikan selepas ini adalah bil letrik. Jadi, semuanya di atas pilihan rakyat terutamanya di Dun Tenang. Buatlah keputusan yang bijak, jangan sampai ditipu berulangkali. Masakan mereka lupa ditipu oleh Muhyiddin yang memberi jaminan bahawa minyak Ron 95 tidak akan naik , tetapi beberapa hari kemudian Najib umumkan minyak tersebut dinaikkan juga./mandor.blogspot.com

Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


Futsal persahabatan, Editorial belasah Pentadbiran 11- 5

Posted: 24 Dec 2010 12:37 AM PST

KUALA LUMPUR : Badan Kebajikan Kakitangan Harakah (Bakkah) telah menganjurkan perlawanan Futsal persahabatan antara Jabatan Editorial Harakah/HarakahDaily menentang Bahagian Pentadbiran, Teknikal dan Pemasaran bertempat di Kompleks Sukan dan Komuniti Sentul pada 24 Disember lalu selepas solat jumaat.

Tepat jam 3.15 petang permainan dimulakan dengan pasukan Editorial membukan jaringan seawal seminit perlawanan berlangsung.Jaringan oleh Khairul Hartimi menyuntik semangat pasukan dengan beberapa minit selepas itu, Nazri Abdullah, Wan Nordin dan Shukri menambah jaringan kepada 5-0.

Namun Pentadbiran dapat mencuri satu gol hasil kelalaian benteng Editorial melalui gol sendiri.Tersentak dengan itu, Editorial menggandakan asakan dan menambah kepada 7 -1.Selepas rehat masa pertama, Pentadbiran menyerang dan menambah gol kepada empat.

Namun kealpaan benteng pertahanan Pentadbiran memberi peluang kepada editorial menambah jaringan kepada 11-5.Penjaring terbanyak Editorial, Khairul 4 diikuti Nazri 3 dan Wan Nordin 3 seterusnya Shukri satu gol.

Perlawanan tamat pada jam 4 petang.Namun amat malang sekali salah seorang pemain Pentadbiran, Mohd Faisal Tawang mengalami kekejangan otot menyebabkan beliau terpaksa diusung keluar padang.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Farid Ridzuan TV3suku dipinjamkan ke Jab Perdana Menteri

Posted: 24 Dec 2010 08:23 PM PST

MS : hahahaha kerja APCO dah kurang baik, jadi Najib ambik pula kaki ampu ni masuk JPM, yang yang kononnya nak menjaga konsep 1Malaysia ... (yang didakwa BUKAN Apco yang buat). Hahaha kencing dan kencing lah najib, tak dak sapa yang boleh sentuh apa yang hang buat, semua betul semua ORI, tak der yang ciplak ... itu lah Perdana Menteri aku - kaki kencing ... wakakaka ...
Kenapa pula najib ambil org luar, kenapa tak ambik MP2 dia yg belambak tu?
Huhuhu Ini menunjukan MP2 UmNO tu hanya pandai melalak dalam Parlimen saja ...
Dulu Idris Jala, Jamil Khir dan kini Farid ... ni semua kaki bodek kaki ampu ... kaki kipas ... ooopppsss sekarang org tak pakai kipas, sekarang dah guna aircond dah, lagi sejuk .... hahahaa
Tapi apa-apa pun seperti kata TMI ni, PRU13 dah semakin hampir, najib tak nak tunggu lagi, kalau lagi lama dia tunggu, lagi teruk umNO, silap-silap padam terus ... Insyaallah
Dec 25 — Umno-linked Media Prima Bhd's television chief Datuk Seri Ahmad Farid Ridzuan has been seconded to the Prime Minister's Department effective January 1, fuelling speculation of snap polls next year.

The Malaysian Insider understands that Farid is taking along five television executives with him for the secondment which is related to Datuk Seri Najib Razak's 1 Malaysia concept.

"The full-time secondment is temporary and upon completion of the assignment, he is expected to return to assume his role in the company," said Media Prima group managing director Datuk Amrin Awaluddin in a statement yesterday.

Amrin said that Ahmad Izham Omar, the current executive director of 8TV, CEO of Alt Media and head of Media Prima Radio Networks (MPRN), will replace Farid effective January 1.

"He will also assume the role of chief executive officer of Primeworks Studios Sdn Bhd, reporting to the group managing director," said Amrin, adding that Izham would relinquish his position as heads of MPRN and executive director of 8TV.

In an internal memo, Media Prima named the five executives following Farid as Noor Amy Ismail, Noor Syazwani Abdul Rahman, Nurul Asyikin Ab Aziz, Nasir Taff and Eddy Sulaiman.

"Farid is an experienced advertising and media executive and that will count in working on the 1 Malaysia concept," a Media Prima editor told The Malaysian Insider.

The prime minister's 1 Malaysia concept has come under fire from political foes Pakatan Rakyat (PR), who accuse Najib (picture) of using public strategist APCO Worldwide's previous campaign for former Israeli prime minister Ehud Barak called One Israel.

Najib has denied the claims, saying he thought of the concept which is also the name of his blog before he became prime minister in April 2009.

Parliament suspended opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim for six months last week over his claims that 1 Malaysia is a carbon-copy of One Israel. Anwar changed his tack yesterday by saying his taunt was about accountability in giving the public relations contract to APCO which he claimed was linked to undemocratic regimes.

In what was seen as a response to Anwar's suspension, The PR government in Selangor banned the 1 Malaysia logo in all billboards in the state this week, raising an outrage among Barisan Nasional (BN) lawmakers.

Despite the furore, it is learnt that Farid and his team will work on the concept that includes the tagline "People First. Performance Now." which former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said remains confusing to the people at large.

Farid is the second professional roped into the Najib administration in the last few months. Former Reuters Malaysia correspondent Abdul Jalil Abdul Hamid was seconded from the Securities Commission (SC) to join the prime minister's national communication team.

The team works on messaging and communication for the entire government and has been active in ensuring positive reports in the local and international media, a role once outsourced to APCO Worldwide.

The slew of appointments and postponement of elections within the ruling Barisan Nasional (BN) parties have ramped up talk of snap polls next year.

The Malaysian Insider reported earlier today that Najib met his counterparts from other BN parties last week to discuss preparations for the polls. The BN has a mandate until May 2013

The Umno president remains popular among the people, scoring a 69 per cent approval rating in a recent Merdeka Center survey, just down from 72 per cent in a previous survey. The dip was attributed to recent price hikes after the government cut subsidies for fuel and sugar.

Umno has toned down its race rhetoric while a BN convention was held recently to chart the ruling coalition's strategies ahead of elections.

BN lost its traditional two-thirds parliamentary majority in Election 2008, and Najib, who became prime minister after Tun Abdullah Ahmad Badawi was pressured to resign, is understood to be keen on winning his own mandate.

The ruling federal coalition has won only five out of 13 by-elections held since the March 2008 general elections but is expected to retain the Tenang seat against PAS, which will represent Pakatan Rakyat (PR) in the January 30 vote. - TMI

Larang pamer gambar MB Azizan di sekolah-sekolah

Posted: 24 Dec 2010 07:01 PM PST

Sekolah larang gambar Azizan

ALOR SETAR - Tindakan pengharaman gambar Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak daripada dipamerkan di sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran tidak pernah dibangkitkan Kerajaan Negeri.

Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi, yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas I Kedah, berkata, tiada perubahan berlaku selama hampir tiga tahun Pakatan Rakyat diterajui Pas mentadbir Kedah.

"Perkara itu tidak dibangkitkan atau dipersoalkan Kerajaan Negeri meskipun jelas menunjukkan tindakan itu bermula daripada Kerajaan Pusat.

"Saya berasa kesal kerana hampir tiga tahun pemerintahan Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini, gambar Menteri Besar tidak dibenarkan dipaparkan di sekolah-sekolah terbabit," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, Kerajaan Pusat hanya bersuara apabila Kerajaan Selangor mengharamkan penggunaan logo 1Malaysia.

"Menteri Besar adalah ketua kerajaan dan tidak menjadi satu kesalahan sekiranya dipaparkan di sekolah-sekolah kerana ia tidak bermaksud Kerajaan Negeri ingin berpolitik di sekolah.

"Jika gambar Menteri Besar dihalang daripada dipamerkan di sekolah, kesannya pelajar sekolah tidak akan mengenali siapa Menteri Besar mereka," katanya.

Sementara itu, Exco Agama, Pelajaran dan Koperasi, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul turut mengakui situasi terbabit.

Katanya, pengharaman itu dibuat sejak PR diterajui Pas mengambil alih tampuk pemerintahan di negeri ini.

"Memang sekolah bawah Kementerian Pelajaran, tidak dibenarkan mempamerkan gambar Menteri Besar Kedah.

"Bagaimanapun, saya tidak pasti ia arahan daripada siapa," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Kedah, Abdullah Saad ketika diajukan mengenai perkara itu, enggan mengulas lanjut. - Sinar Harian
MS: Aku tak tau nak kata apa lagi dah pada Umno haramjadah ni, sampaikan gambar MB pun tak dibenarkan digantung disekolah-sekolah. Apa yang aku boleh kata Umno ni dah terdesak sangat-sangat, segala-galanya dia takut. Katanya politik tak sepatutnya dibawa ke sekolah, tapi arahan ini bukan kah bersangkutan denga n politik. Apakah ini arahan dari din sembab? ....

Dua beradik bersama pasangan bagai suami isteri

Posted: 24 Dec 2010 06:39 PM PST

Dua beradik peluk kekasih

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi


KUALA LUMPUR: Gerak hati seorang ibu yang ingin melihat keadaan dua anak gadisnya sebaik terjaga daripada tidur kira-kira jam 3.30 pagi membawa kepada penemuan mengaibkan apabila dua beradik berusia 13 dan 15 tahun itu didapati tidur berpelukan bagai suami isteri bersama teman lelaki masing-masing.

Kejadian berlaku di rumah mereka di Kampung Sri Gombak Indah, dekat sini, pada awal pagi Rabu lalu dan ia sesuatu yang amat mengejutkan ibu terbabit serta suaminya kerana tidak menduga anak gadis mereka yang masih bersekolah berani bertindak sedemikian.

Sedih dan kecewa dengan apa yang dilihatnya, ibu berkenaan lantas memberitahu suaminya dan si ayah turut tergamam melihat kedua-dua anak gadisnya tidur berpelukan dengan lelaki bukan muhrim dalam sebuah bilik.

Selepas dikejutkan daripada tidur, dua beradik itu dan teman lelaki masing-masing yang berusia 17 dan 20 tahun memohon maaf serta merayu supaya dimaafkan, namun si ayah yang terlalu kecewa nekad melaporkan kejadian itu kepada polis.

Polis menahan kedua-dua lelaki terbabit sebelum membawa mereka ke Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak untuk disoal siasat. Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Menurutnya, kekasih gadis terbabit yang ditahan polis ketika kejadian kini reman hingga 28 Disember ini bagi membantu siasatan.

"Kes itu diklasifikasikan sebagai rogol kerana kedua-dua gadis terbabit masih di bawah umur dan disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan. Mereka dijangka dibawa ke Mahkamah Seksyen Shah Alam lusa untuk menghadapi pertuduhan," katanya - metro


Melacur untuk beli susu anak

KUALA LUMPUR - "Sejak bercerai dua tahun lalu, saya mula melacur dan duit itu saya gunakan untuk beli susu anak dan belanja rumah."

Bukan itu sahaja, malah Nora 30-an (bukan nama sebenar) memberitahu, dia seronok dengan pekerjaan itu kerana mampu memperoleh pendapatan setaraf dengan gaji eksekutif iaitu kira-kira RM3,000 sebulan.

Ibu kepada dua anak berusia di antara tiga dan lima tahun mendakwa dia terjebak dengan aktiviti persundalan selepas bergaul dengan pelacur asing yang turut menjual diri di kaki lima bangunan Wisma Indah, Jalan Pudu di sini.

Wanita yang mempunyai paras sederhana itu memberitahu, dia tidak perlu bersusah payah bekerja mengikut masa seperti di pejabat atau kilang kerana waktu kerja terserah kepadanya. - Kosmo

Antara tugas-tugas polis - Pukul Orang ...

Posted: 24 Dec 2010 08:14 AM PST

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng, pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.
Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini - Merdeka Review

Jangan perlekeh janji Pakatan - Khir Toyo

Posted: 24 Dec 2010 03:59 AM PST

KUALA LUMPUR, 24 Dis – Datuk Seri Dr Khir Toyo yang dihadapkan di mahkamah dua minggu lalu, hari ini menasihatkan Barisan Nasional (BN) ambil iktibar kesilapan 2008 dan tidak memandang enteng janji Pakatan Rakyat – Program 100 Hari Buku Jingga yang diumum Ahad lalu.

"Saya memberi pandangan ini agar kita tidak mengulangi kesilapan yang dilakukan pada 2008, yang mana saya sendiri tidak mengambil berat manifesto Pakatan ketika itu dan menyebabkan Selangor jatuh ke tangan Pakatan.

"Saya berharap pisang tidak berbuah dua kali," kata bekas menteri besar Selangor ini (gambar) dalam tulisan terbaru blognya.

Ia dlihat komen terbuka pertama seumama itu selepas beliau dihadapkan di Mahkamah Sesyen Shah Alam pertengahan bulan ini.

Dr. Khir, 45, didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah di Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah syarikat itu, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Sebahagian kandungan Buku Jingga Pakatan Rakyat ialah Program 100 Hari yang akan dilaksanakan jika memerintah kerajaan persekutuan.

Kata Dr Khir, sungguhpun sebahagian janji tersebut tidak realistik, namun terdapat janji-janji yang boleh mempengaruhi rakyat memberi undi kepada mereka terutamanya kenaikan gaji guru sebanyak RM500.

Dr Khir berkata, terdapat kira-kira 400,000 guru sekarang ini dan tidak mustahil sebahagian besar mereka akan menilai tawaran tersebut dengan serius.

"Ini kerana kebanyakan guru mempunyai pegangan politik yang agak bebas. Tidak ramai yang membuat keputusan menyokong mana-mana parti politik sejak awal lagi," katanya lagi.

Semalam, Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau kesal dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila menyebut bahawa tindakan memperkenalkan imbuhan khas pendidik sebanyak RM500 seorang setiap bulan akan menyebabkan Malaysia muflis.

Dr Khir menambah, kenaikan kos sara hidup yang kian menjadi-jadi sejak wujudnya makmal rasionalisasi subsidi boleh menjadikan sebahagian besar rakyat menerima sahaja apa yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat biar pun mereka mungkin tidak mampu melaksanakan sepenuhnya.

Pemimpin Umno percaya jentera kerajaan terutamanya menteri "jaga makmal" boleh memberi penjelasan yang logik, rasional dan sangat akademik kepada rakyat bagi menjustifikasikan kenaikan harga barang, petrol dan pengenaan pelbagai cukai termasuk kemungkinan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

"Saya juga percaya kerajaan mempunyai kebolehan untuk menjelaskan mengapa menteri 'jaga letrik' mengumumkan kerajaan bersetuju kenaikan tarif letrik tapi masa belum sesuai.

"Tentulah kerajaan juga mampu menjelaskan mengapa Tenaga Nasional Berhad bercakap soal kekurangan untung (bukan rugi) jika tarif tidak dinaikkan seolah-olah TNB ini berniaga menggunakan duit sendiri bukannya duit rakyat," kata beliau.

Dr Khir mendakwa menurut sebahagian rakyat termasuk guru-guru yang menjadi sasaran kempen Pakatan Rakyat sekarang, "sekurang-kurangnya ada harapan dengan Pakatan Rakyat berbanding BN yang asyik bercakap soal mengurangkan subsidi dan menaikkan tarif, yang sekali gus menambah perbelanjaan dan hutang mereka."

"Jadi, ketika kita boleh menjelaskan untung rugi, logik dan rasional setiap tindakan, namun yang jarang ditanya apakah keputusan dan penjelasan kerajaan mampu meyakinkan rakyat yang akhirnya akan diterjemahkan ke dalam peti undi dengan memberi undi kepada BN?

"Sungguhpun kita boleh mendakwa banyak janji Pakatan di Selangor belum tertunai, namun saya percaya ia akan mula dilaksanakan menjelang pilihan raya akan datang bagi menggula-gulakan pengundi," katanya.

Malah Dr Khir juga berkata, tidak mustahil pada tahun hadapan kerajaan negeri Selangor akan mengurangkan cukai pintu premis kediaman sebanyak 20 peratus dan cukai pintu premis perniagaan sebanyak 10 peratus seperti yang dijanjikan dalam manifesto mereka sebelum ini.

"Ini akan memberi 'pukulan hebat' kepada BN," katanya lagi.

Beliau juga berkata, masalah BN lebih besar daripada Pakatan Rakyat.

Oleh itu, katanya, BN sebagai pemerintah tidak boleh berjanji, sebaliknya perlu melaksanakan kerana ia memegang tampuk pemerintahan.

Tegas beliau, majoriti rakyat tidak meminta "bulan dan bintang" seperti dalam janji-janji Pakatan Rakyat.

"Namun rakyat juga tidak boleh terus memberi sokongan kepada kerajaan yang tidak boleh memberi mereka apa-apa harapan," katanya.

Dr Khir menjelaskan BN harus datang dengan pelan yang meyakinkan majoriti rakyat.

"Kalau pun tidak seindah Pakatan, namun pelan BN jika baik dan cantik ia boleh mendapat kepercayaan rakyat kerana kemampuan BN telah terbukti," katanya lagi

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT