Selasa, 13 September 2016

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Mahathir & Muhyiddin Seru Kuburkan UMNO BN Bukan Sekadar Tumbangkan Najib

Posted: 13 Sep 2016 12:50 AM PDT

Tun M azam jatuhkan Umno, BN bukan Najib sahaja sekarang

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berazam akan menjatuhkan Umno dan BN dalam pilihan raya akan datang, bukan sekadar Datuk Seri Najib Razak sahaja, kata pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Tun Mahathir berkata hasratnya menubuhkan PPBM bukan semata-mata kerana Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak tetapi kerana Umno dan Barisan Nasional (BN) juga.


"Saya berusaha untuk jatuhkan Umno dan kerajaan BN," tegas Tun Mahathir di depan pemimpin Amanah, PKR dan orang ramai yang penuh sesak di hadapan beliau.

"Dulu saya keluar Umno saya tak fikir nak tubuh parti. Tapi kali ini saya cuba adakan parti lain yang berhasrat lawan Umno dan BN

"Sebabnya perbuatan pemimpin Umno hari ini, ketua bahagian, wakil rakyat mereka lakukan jenayah besar sukar bagi kita fahami.

"Saya nak singkir manusia ini, nak singkir Najib.

"Tapi kalau singkir Najib saja tak guna tanpa parti yang dia pimpin," kata Tun Mahathir.

Dulu, katanya, Umno untuk bangsa dan tanah air tetapi hari ini berjuang untuk Najib itu.

"Ia tak masuk dalam perlembagaan. Saya tengok balik perlembagaan baca lima kali takda pula sebut pertahankan Najib," kata Tun Mahathir sinis.

Untuk menang, katanya, semua pihak perlu bersatu dan keluar dari Umno.

"Kita akan kalahkan Najib dengan parti pribumi bersatu untuk ini kita perlukan kekuatan.

"Kekuatan rakyat mestilah dengan segera jadi ahli parti pribumi bersatu ...alhamdulillah malam ini saya terima 1000 permohonan dan kita harap rakyat Negeri Sembilan tolak Umno dan BN," ujar bekas perdana menteri ini.

Kata beliau dalam usaha ini jika sekalipun perdana menteri tidak turun, beliau berkata PPBM dan pakatan pembangkang akan tunggu pilihan raya akan datang.

"Jika Najib tidak turun sekarang kita terpaksalah tunggu hingga pilihan raya....kita akan tunggu.

"Parti lawan BN menang bukan kerana BN kuat sebaliknya pakatan pembangkan tidak bersatu, jadi tak boleh menanglah.

"Jika mereka bersatu termasuk Pas kita boleh kalahkan BN.

"Nak kata parti lawan kerajaan pun tak kena sekarang ni kerana di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan pembangkang sudah jadi 'kerajaan' jadi Umno-BN ni sebenarnya sudah separuh kerajaan lah," ujarnya disambut derai tawa penyokong malam tadi.

Turut hadir Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Pengerusi Amanah Negeri Sembilan Zulkifly Mohamad Omar dan Ketua Pemuda Amanah negeri, Shahrizal Masrudi serta Setiausaha PKR Negeri Haji Ismail selain ahli jawatankuasa PPBM. -MD





ULASAN GB

Nampaknya PAS yang sebelum ini menganggap sebarang usaha untuk menjatuhkan Najib sebagai sia-sia kerana menurut PAS, jika Najib jatuh tapi UMNO BN masih berkuasa ia tidak memberi makna apa-apa. Apatah lagi kata mereka, tujuan Mahathir hanya nak menjatuhkan Najib tetapi akan menyertai UMNO semula.

Kini segalanya terjawab. PAS membuat persangkaan dan jangkaan yang salah. Mahathir dan Muhyddin dengan parti barunya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia PPBM), bukan sahaja berhasrat untuk menjatuhkan Najib, malah mengkuburkan UMNO BN.

PPBM tiada masalah dengan parti-parti komponen Pakatan Harapan, samada AMANAH, PKR malah DAP sekalipun. Mereka telah bersama di dalam siri jelajah Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia sebelum ini.

Yang bermasalah kini ialah PAS - parti yang terkontang-kanting bersama IKATAN - nak sebut menyokong UMNO BN malu, nak sertai Pakatan Harapan tak mahu.

Ego PAS yang tinggi, tamak dengan kerusi dan tidak rela berkongsi dengan parti lain.

Itu sebab mengapa PPBM menyatakan mereka perlu berbincang dengan PAS sepertimana PKR telah melakukan di dalam PRN Sarawak.

Namun seperti yang umum mengetahui di PRN Sarawak, PAS yang berhidung tinggi telah menggagalkan semuanya. Akhirnya parti pembangkang bertemu sesama sendiri dan berakhir dengan kekecewaan.

Kita berharap senario sedemikian tidak berlaku pada PRU14. Dan Pakatan Harapan perlu perkukuhkan persefahaman di kalangan anggota yang ada, with or without PAS.

Yang pasti hukuman kebenaran dan keadilan akan terus berjalan,  kita dapat menjangkkakan bukan sahaja UMNO akan dihapus dan dikafankan, malah PAS juga kerana perjuangan kedua-dua parti itu kini hampir serupa serupa, kedua-duanya bersikap perkauman melampau dan setiap yang melampau batas itu tidak disukai Allah swt.

Dan Allah telah banyak kali mengingatkan di dalam Al-Quran bahawa Allah tidak suka mereka yang melampau batas.

"Dan janganlah kamu semua melampau batas. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampau batas"
(Surah al-Maidah : 87).





FEATURED ADS


Tiada ulasan: