Rabu, 4 Januari 2017

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


RPK : Bukti DAP Anti-Melayu, Islam & Monarki

Posted: 04 Jan 2017 07:02 AM PST




azan1


Pengendali laman Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin (RPK) mendedahkan fakta-fakta membuktikan DAP adalah sebuah parti anti-Islam, anti-Melayu dan anti-monarki.
Kenyataan RPK seperti berikut :

Lim Kit Siang telah mencabar dan saya mahu menerima cabaran itu dan membuktikan bahawa beliau telah menyatakan banyak kali pada masa lalu melalui ucapan, perbuatan dan tindakan berdiam diri beliau, secara tersurat dan tersirat, bahawa beliau adalah anti-Islam, anti-Melayu dan anti-monarki.

Untuk tempoh masa yang lama ia telah menjadi dasar rasmi DAP untuk tidak menerima anugerah dan pingat daripada Raja-raja kerana ia bertentangan dengan pendirian DAP yang anti-feudal dan anti-monarki. DAP juga mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa jika mereka perlu mematuhi kod pakaian apabila menghadap Raja, maka mereka lebih suka untuk tidak menghadap Raja. DAP tidak kisah mengenakan pakaian barat tetapi bukan apa-apa pakaian yang dikaitkan dengan orang Melayu atau Islam walaupun ia adalah tuntutan protokol.

Pada tahun 1990, Tengku Razaleigh Hamzah menjemput DAP dan PAS untuk membentuk pakatan pembangkang dengan Semangat 46. DAP berkata ia akan bersetuju untuk bergabung dengan Semangat 46 hanya jika PAS tidak termasuk dalam pakatan itu melainkan jika PAS pertama sekali secara rasmi mengumumkan bahawa ia akan meninggalkan undang-undang syariah Islam dan juga idea sebuah 'theological state' dan bersetuju untuk menerima 'secular state'.

Oleh kerana PAS tidak bersetuju untuk meninggalkan kedua-dua syariah dan 'theological state', DAP tidak mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan PAS. Semangat 46 kemudian terpaksa membentuk dua pakatan berasingan – satu dengan DAP yang dipanggil Gagasan Rakyat dan satu lagi dengan PAS yang dikenali sebagai Angkatan Perpaduan Ummah.

Pada tahun 1999, PAS telah mengumumkan bahawa ia akan melihat isu syariah dan 'theological state' sebagai perkara kedua dan menumpukan dahulu kepada menggulingkan kerajaan. DAP kemudiannya bersetuju untuk membentuk pakatan dengan PAS, PKR dan PRM yang dipanggil Barisan Alternatif. Tetapi DAP tidak mencapai prestasi yang baik dalam pilihan raya itu manakala PAS memenangi paling banyak kerusi. Tambahan pula, Lim Kit Siang dan Karpal Singh kehilangan kerusi mereka.

Pada 21 September 2001, sepuluh hari selepas 911, DAP mengumumkan bahawa ia akan meninggalkan Barisan Alternatif dan, pada tahun 2004, menghadapi pilihan raya umum secara solo. Alasan yang DAP berikan adalah bahawa ia menentang pindaan undang-undang syariah di Terengganu walaupun negeri itu sudah mempunyai undang-undang syariah lama sebelum Thailand menyerahkan Terengganu kepada British pada tahun 1909. Pilihan raya umum 2004 merupakan yang terburuk dalam sejarah pembangkang, yang membuktikan bahawa DAP membuat keputusan yang sangat teruk dengan meninggalkan Barisan Alternatif dan bergerak secara solo.

Menyedari bahawa sebagai parti solo DAP tidak akan dapat pergi jauh, ia sekali lagi bersetuju untuk menyertai PAS dan PKR untuk membentuk Pakatan Rakyat pada tahun 2008. Tetapi PAS, sekali lagi, perlu bersetuju bahawa pakatan itu akan bertindak atas konsensus dan PAS tidak akan terus memperjuangkan undang-undang syariah dan 'theological state'.

Selepas pilihan raya umum 2013, DAP mendesak penyingkiran Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim, untuk digantikan dengan Dr Wan Azizah Wan Ismail. DYMM Sultan Selangor, bagaimanapun, tidak akan menerima Wan Azizah dan baginda menyatakannya dengan jelas. Baginda juga mahu nama tiga calon dan bukan hanya satu, seperti apa yang DAP dan PKR berkeras mahukan. Jadi PAS mematuhi titah diraja itu.

DAP dan PKR kemudiannya mencabar Sultan dan menuduh baginda melanggar Perlembagaan. DAP dan PKR, bagaimanapun tidak menjelaskan sama ada mereka bercakap tentang Perlembagaan Persekutuan atau Perlembagaan Negeri dan Perkara dalam Perlembagaan yang mana yang mereka katakan. DAP dan PKR menunjukkan sikap biadap terhadap Sultan dan mengajar rakyat untuk membenci Sultan (seperti yang berlaku di Perak beberapa tahun sebelum ini pada tahun 2009).

Oleh kerana Wan Azizah gagal untuk menjadi Menteri Besar Selangor, mereka mahu menghukum PAS kerana tidak mengingkari Sultan. Tetapi mereka tidak boleh mengatakan bahawa mereka mahu menghukum PAS kerana ia enggan mengingkari Sultan. Jadi DAP menggunakan RUU355 sebagai alasan.

Pada asasnya, RUU355 adalah pindaan kepada undang-undang syariah yang telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan 24 tahun yang lalu pada tahun 1993. Ini tidak menjadi masalah pada tahun 1999 apabila DAP menyertai Barisan Alternatif atau pada tahun 2008 apabila DAP menyertai Pakatan Rakyat.

Hari ini ia menjadi satu masalah kepada DAP kerana mereka memerlukan ini sebagai alasan untuk menghukum PAS kerana tidak menentang Sultan Selangor.

Tindakan DAP menggunakan RUU355 sebagai alasan untuk memecahkan Pakatan Rakyat dan membentuk Pakatan Harapan telah mencetuskan Islamofobia di Malaysia. Islam kini dilihat sebagai agama pariah yang mesti dihentikan dengan apa jua cara pun kerana Islam adalah agama yang berbahaya yang melanggar kebebasan awam dan hak asasi manusia. Tambahan pula, jika orang bukan Islam tidak menentang RUU355, maka, sebaik sahaja ia diluluskan, ia akan memberi kesan kepada orang bukan Islam dan orang bukan Islam akan dikenekan pemenggalan kepala dan pemotongan anggota badan, kata DAP.

Kempen kebencian DAP telah berjaya dan kini orang bukan Islam membenci Islam dan melihat Islam sebagai berbahaya dan agama yang mesti dihapuskan. DAP telah merosakkan hubungan antara kaum dan satu gelombang Islamofobia sedang melanda Malaysia. Islam, orang Islam, orang Melayu dan Raja-Raja merupakan subjek serangan dan rakyat Malaysia tidak lagi takut untuk mengata tentang Islam, umat Islam, orang Melayu dan Raja-Raja, yang mana sebelum ini mereka tidak pernah melakukannya.

****************

Pemimpin DAP menyatakan bahawa dakwaan beliau adalah seorang komunis dan punca rusuhan 13 Mei hanya muncul selepas BN kehilangan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 2008.

(Free Malaysia Today) – Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang telah mencabar pemimpin Umno dan cybertrooper untuk membuktikan bahawa beliau pernah bercakap atau menulis apa-apa yang berupa anti-Melayu, anti-Islam dan anti-Raja-Raja Melayu dalam tempoh 51 tahun beliau dalam politik.

Dalam ucapannya pada majlis dialog di Raub, Pahang hari ini, Lim berkata bahawa beliau telah menulis dan bercakap hampir setiap hari sepanjang 51 tahun yang lalu dan bahawa setiap perkataannya adalah secara terbuka.

"Mereka (pemimpin Umno dan cybertrooper) dialu-alukan untuk meneliti apa yang saya katakan atau tuliskan sepanjang 51 tahun yang lalu, termasuk bilik rekod kenyataan saya, buku-buku, kaset dan video dalam Cawangan Khas, untuk mengemukakan bukti bahawa saya anti-Melayu, anti-Islam dan anti- Raja-Raja Melayu."

Beliau bagaimanapun berkata bahawa kegagalan penuduhnya untuk mengemukakan bukti itu adalah bukti politik kebencian, kepalsuan dan berita palsu Umno.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Lim berkata, beliau telah dituduh sebagai komunis semasa pemberontakan Malaya serta menjadi punca rusuhan 13 Mei 1969.

Katanya, beliau tidak pernah beroperasi secara rahsia seperti yang didakwa, bahkan beliau juga tidak beraada di Kuala Lumpur semasa rusuhan kaum 13 Mei itu tercetus.

Lim yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah, berkata dakwaan beliau sebagai punca rusuhan 13 Mei dan seorang komunis tidak pernah dibuat sebelum pilihan raya umum 2008, di mana kerajaan Barisan Nasional (BN) hilang majoriti dua pertiga di Parlimen buat kali pertamanya.

"Mengapa? Sebab-sebabnya adalah mudah. Tidak ada asas atau kebenaran kepada pembohongan dan penipuan itu!

"Kepimpinan Umno empat Perdana Menteri yang pertama, Tunku Abdul Rahman, Abdul Razak, Hussein Onn dan Dr Mahathir Mohamad, tidak pernah membuat kedua-dua tuduhan itu terhadap saya kerana Cawangan Khas pada masa itu akan tahu sama ada saya telah menjadi punca rusuhan pada 13 Mei 1969 atau sama ada saya seorang komunis."

Lim menggesa pemimpin Umno dan cybertrooper untuk menghentikan politik pembohongan, kepalsuan, berita palsu dan kebencian mereka jika mereka benar-benar sayangkan Malaysia kerana politik kotor seperti itu akan menganiaya pembangunan negara.

"Kita boleh berfikiran berbeza, bagaimanapun kuat atau lantang pun, mengenai apa yang terbaik untuk Malaysia tetapi janganlah kita mengabaikan kesopanan, kebenaran, kejujuran dan kehormatan, atau kita akan menghadapi risiko menjadikan Malaysia sebuah negara yang gagal dan tidak jujur."

Umno Selangor bergelora, lebih seribu ahli keluar parti masuk BERSATU

Posted: 04 Jan 2017 06:46 AM PST

 

SABAK BERNAM – Umno Selangor kini berdepan gelora apabila seribu lebih ahli akar umbi parti itu mengumumkan keputusan keluar parti dan menyertai parti baharu BERSATU (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) yang dipimpin Tun Dr Mahathir Mohamad semasa malam tahun baharu baru-baru ini.

Pengumuman tersebut adalah rentetan daripada keputusan 200 ahli Umno dalam Bahagian Sri Muda yang juga mengumumkan keluar parti dan menyertai PPBM.

Dalam satu majlis anjuran PPBM Selangor yang berlangsung di Dataran Tanah Lesen, Sabak Bernam, kira-kira 1,080 ahli Umno bahagian kawasan itu bertindak menghantar boran keahlian BERSATU dan keluar Umno.

Kumpulan tersebut yang dipimpin Hamizar Sulaiman menyerahkan borang keahlian kepada wakil BERSATU yang juga Anggota Majlis Tertinggi Abu Bakar Yahya dan disaksikan juga oleh bekas Naib Ketua Umno Bahagian Kota Raja, Selangor Mohd Hamidi Abu Bakar.

Menurut Hamizar, ahli-ahli yang keluar parti itu terdiri daripada seluruh Umno Bahagian Sabak Bernam.

"Keahlian 1080 dari jumlah sebenar yang terbaharu adalah dari seluruh (Umno) bahagian Sabak Bernam.

"Separuh dari jumlah ini adalah dari ahli Umno Cawangan dalam Bahagian Sabak Bernam dan
sebahagiannya juga tediri daripada kalangan ahli jawatankuasa kemajuan keselamatan kampung ( JKKKP )," kata Hamizar kepada TMM.

Pengumuman ini menjadi tamparan kepada Umno Selangor yang dipimpin oleh Tan Sri Noh Omar yang berhasrat untuk merampas semula negeri itu dalam keadaan akar umbi sudah hilang kepercayaan terhadap pimpinan Umno.

Dalam majlis awal pada hari sama, lebih 200 anggota Umno hari ini menyerahkan borang keahlian untuk menyertai BERSATU.

Kebanyakan mereka yang merupakan anggota cawangan Umno Sri Muda menyerahkan sebanyak 212 borang keahlian.

Sementara itu, bekas timbalan ketua pemuda Umno Cawangan Sri Muda Zul Iskandar Jamaluddin berkata beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan Umno kerana rasuah yang dikatakan berlaku dalam kalangan pemimpin Umno bahagian.

Sementara itu, Hamidi yang dihubungi mengesahkan mengenai pengumuman ahli Umno di dua kawasan yang menyertai BERSATU dan berikrar akan meneruskan kempen untuk menarik lebih ramai ahli Umno menyertai BERSATU.

"Ya, kami akan meneruskan kempen untuk menarik ahli Umno yang sudah hilang kepercayaan terhadap pimpinan.

"Mereka pemimpin bahagian sudah tidak lagi mementingkan masa depan orang Melayu dan lebih mementingkan perut masing-masing," kata Hamidi.

Blogger UMNO juga hentam Azalina masuk kasino

Posted: 04 Jan 2017 06:43 AM PST

 

Dua blogger kontroversi UMNO juga menghentam Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman susulan viral gambarnya memasuki sebuah kasino di Las Vegas pada malam tahun baharu baru-baru ini.

Zaharin Mohd Yassin atau dikenali sebagai Sang Kalembai dan Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo secara terbuka menyindir Azalina yang menyifatkannya sebagai liabiliti kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Saya telah memberi peringatan, sebelum itu nasihat, para Menteri dan keluarga berhati-hati membuat entri dalam media sosial khasnya Facebook dan Instragram masa bercuti di luar negeri. Pagi ini saya dihantar photo ini.

"Soal pergi Las Vegas saya tak kisah, yang saya kisah masuk dalam kasino, Undang-undang perjudian Malaysia, seorang Islam boleh didakwa jika berjudi dan dilarang masuk kasino.

"Kasino perjudian dimana pun sama. Adakah kasino di Malaysia haram bagi orang Islam tetapi diluar negeri halal dan boleh keluar masuk. Tetapi Najib Razak hendak Menteri macam ini. Terserah kepada rakyat buat pertimbangan nak sokong atau tidak lagi," tulis Zaharin dalam akaun Facebooknya dengan meletak gambar Azalina di kasino.

Sementara itu, Wan Azri juga menyindir Azalina dengan menulis status di akaun Twitternya, "@YBAOS63 awak tu menteri penjawat awam. Perlu jaga intergriti. Lainlah Saya takde jawatan. Ni tempias kena pada YAB PM @NajibRazak".

Wan Azri juga menyindir Azalina dengan kenyataan terbaharunya yang menyeru penjawat awam supaya menjaga integriti.

"@YBAOS63 sindir diri sendiri ke? Liabiliti kepada YAB PM @NajibRazak".

Terdahulu, pendedahan tersebut dibuat dalam media sosial yang viral dengan bukti gambar di laman Instagram memaparkan Azalina dalam sebuah kelab judi di Las Vegas.

Las Vegas terkenal dengan pusat perjudian terbesar di dunia.

Gambar yang dimuatturun oleh Azalina itu kini viral di laman sosial seperti WhatsApp dan Facebook.

Azalina dikecam oleh netizen sebagai tidak prihatin kerana bergambar di pusat judi walaupun dia seorang menteri yang beragama Islam selain dikritik kerana menyambut tahun baru di luar negara di saat rakyat sedang bergelut dengan masalah kenaikan kos sara hidup.

Ini bukan kali pertama insiden tidak prihatin ini berlaku, sebelum ini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga membuat tindakan sama apabila bergembira bermain golf dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang juga mengundang kemarahan rakyat.

Azalina yang juga Ahli Parlimen Pengerang juga penyokong setia kepada Najib yang sentiasa membelanya dalam isu 1MDB dan salah guna kuasa.

Menteri sambut tahun baru di Vegas

Posted: 04 Jan 2017 06:31 AM PST

Gambar tersebut telah dibuang dari akaun Instagram Datuk Seri Azalina Othman.
Gambar tersebut telah dibuang dari akaun Instagram Datuk Seri Azalina Othman.

Ketika penduduk di Malaysia sedang berdepan banjir di beberapa negeri, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman dengan gembiranya menyambut tahun baharu 2017 di pusat perjudian Las Vegas.

Pendedahan tersebut dibuat dalam media sosial yang viral dengan bukti gambar di laman Instagram memaparkan Azalina dalam sebuah kelab judi di Las Vegas.

Las Vegas terkenal dengan pusat perjudian terbesar di dunia.

Gambar yang dimuatturun oleh Azalina itu kini viral di laman sosial seperti WhatsApp dan Facebook.

Azalina dikecam oleh netizen sebagai tidak prihatin kerana bergambar di pusat judi walaupun dia seorang menteri yang beragama Islam selain dikritik kerana menyambut tahun baru di luar negara di saat rakyat sedang bergelut dengan masalah kenaikan kos sara hidup.

Ini bukan kali pertama insiden tidak prihatin ini berlaku, sebelum ini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga membuat tindakan sama apabila bergembira bermain golf dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang juga mengundang kemarahan rakyat.

Azalina yang juga Ahli Parlimen Pengerang juga penyokong setia kepada Najib yang sentiasa membelanya dalam isu 1MDB dan salah guna kuasa.

Azalina


Banjir bawa penyakit kencing tikus, kancing gigi, kata doktor

Posted: 04 Jan 2017 06:24 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Semua pihak yang terlibat dengan banjir perlu mengambil langkah berjaga-jaga kerana ancamannya bukan hanya pada paras banjir itu tetapi juga pada bahaya yang tersembunyi seperti jangkitan penyakit dan keselamatan.
 
Pegawai perubatan dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Beyond Borders Dr Mohd Lutfi Fadil Lokman berkata terdapat 2 jenis risiko yang perlu diberi perhatian semasa banjir iaitu risiko jangkitan penyakit dan juga kecederaan.
 
Menurutnya terdapat 2 jenis penyakit berjangkit yang biasa berlaku di kalangan mangsa banjir adalah penyakit bawaan air dan vektor seperti malaria dan denggi.
 
"Penyakit bawaan air seperti kolera, demam tifoid, kencing tikus dan hepatitis A. Ini semua berlaku akibat kuman atau virus yang berada di dalam air masuk ke dalam tubuh kita. Selain itu, kuman juga boleh memasuki tubuh melalui kecederaan terbuka pada tubuh sehingga menyebabkan kancing gigi.
 
"Kecederaan selalunya terjadi ketika mangsa berjalan di dalam banjir atau berenang tanpa menyedari bahaya yang berada di dasar air seperti serpihan kaca atau besi karat.
 
"Tetanus pula berpunca daripada kuman di dalam tanah. Ketika banjir, tanah dan air telah bercampur menyebabkan kuman dari tanah bergerak rawak di dalam air yang memudahkan jangkitan berlaku menerusi kecederaan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.
 
Dr Mohd Lutfi Fadil berkata penyakit vektor pula berpunca daripada jangkitan haiwan atau serangga yang membiak di dalam air seperti nyamuk aedes.
 
"Bila hujan, ada banyak takungan air jernih yang menjadi tumpuan nyamuk untuk membiak. Ibu bapa atau penjaga kena elak anak berenang dalam air banjir bagi mengelak berlaku hipotermia selain mesti amalkan kebersihan tangan.
 
"Dan yang paling penting bagi saya ialah menyediakan bekalan air bersih di tempat evakuasi banjir. Pasukan sukarelawan perlu peka terhadap keperluan ini ketika menyalurkan bantuan. Selain bekalan air bersih, kelambu juga perlu disediakan," katanya.
 
Dalam pada itu beliau turut mengingatkan mangsa banjir untuk berwaspada dengan bahan kimia yang dibawa arus banjir dari kawasan perindustrian dan juga daripada bateri kereta apabila sesebuah kenderaan ditenggelami air bagi mengelak kecederaan akibat bahan kimia.
 
Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) cawangan Terengganu, Lt Kol (PA) Adam A Rahman turut mengingatkan mangsa banjir supaya menjaga kebersihan diri dan kawasan evakuasi serta memantau keselamatan kanak-kanak.
 
Menurutnya kegagalan menjaga kebersihan boleh meningkatkan risiko keracunan makanan ataupun jangkitan silang.
 
"Jangkitan silang berlaku apabila seseorang itu menggunakan sesuatu peralatan dan ia kemudiannya digunakan oleh individu lain. Jadi bakteria atau kuman daripada individu pertama tadi dipindahkan kepada individu kedua tanpa disedari.
 
"Selain kebersihan, ibu bapa perlu memantau dan elak anak mereka daripada bermain air banjir, terutamanya yang masih di bawah umur. Kita khuatir ada lubang besar, longkang, tanah jerlus ataupun lubang yang tidak bertutup seperti telaga. Mereka juga perlu berwaspada dengan kemungkinan adanya haiwan berbisa seperti ular air," jelasnya.
 
Adam turut menasihatkan mangsa yang pulang ke rumah dari pusat evakuasi agar memeriksa bahagian dalam dan luar rumah mereka bagi memastikan tidak ada haiwan berbisa yang bersembunyi serta bahan tajam yang dibawa arus banjir.
 
 

Shahrizat digesa keluar kenyataan tindakan Jamal pilih kaum wanita sasaran lepas geram

Posted: 04 Jan 2017 06:19 AM PST

MALAYSIA DATELINE
 
 

PKR Cabang Ampang mendesak Ketua Pergerakan Wanita Umno Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil menyatakan pendirian terhadap tindakan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos yang menjadikan kaum wanita sasaran melepaskan geram.

 Naib Ketua Angkatan Muda PKR Ampang, Muhd Harris Idaham Abd Rashid berkata, parti itu mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Jamal yang juga Pengerusi Gabungan NGO Malaysia bertindak melepaskan geram dengan menyerang fizikal, mengeluarkan perkataan menghina dan menyerang peribadi kaum wanita.

Muhd Harris Idaham Abd RashidMuhd Harris Idaham Abd RashidAntaranya beliau menyebut wanita yang menjadi mangsa serangan Jamal seperti Peguam Datuk Ambiga Sreenavasan;Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah; Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin; sukarelawan Syarul Ema Rena Abu Samah (Ratu Naga) dan; penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Taharudin.

"PKR Cabang Ampang ingin mencadangkan supaya Ketua Wanita Umno, Tan Sri Shahrizat Abd Jalil mengeluarkan satu kenyataan rasmi membangkang kelakuan Jamal.

" Sebagai Ketua Wanita, Shahrizat perlu lebih sensitif tentang hal ehwal kaum wanita, lebih-lebih lagi apabila kaum tersebut dimalukan dan dihina sebegini rupa.

"Tambahan pula, perkara ini dilakukan oleh pemimpin Umno Selangor,PKR cabang Ampang berasa amat kesal dengan tindakan Ketua Wanita yang berdiam diri dalam hal ini.

"Sepatutnya, Ketua Wanita Umno yang harus bertindak proaktif dalam perkara ini bukan memilih untuk tidak menegur semata-mata kerana pemimpin Umno Selangor yang terlibat," ujarnya dalam satu kenyataan.

Dakwaan Muhd Haris yang kuga Pengarah Strategik PKR Cabang Ampang berkata Jamal telah menunjukan kekerapan menyerang kaum wanita.

Kali pertama ujarnya menyerang kediaman Ambiga pada 2012 beberapa hari selepas perhimpunan Bersih 3.0 diadakan.

"Oleh kerana tindakan Jamal yang biadap pada ketika itu, rakyat telah boikot Restoran Sekinchan Ikan Bakarnya sehingga kesemua 23 cawangan terpaksa ditutup dalam masa 6 bulan."

Jamal ujarnya lagi, meneruskan aktiviti menyerang kaum wanita dengan menukar sasaran, kali ini Maria Chin dijadikan mangsa baru.

"Pada Oktober 2016, Jamal telah menuduh Bersih 5.0 punyai kaitan dengan kumpulan pengganas IS dan DAESH. Selain itu, konvoi Bersih 5.0 jelejah Malaysia juga kerap menerima tetamu yang tidak diundang.

Jamal menghadirkan diri di banyak lokasi konvoi Bersih 5.0 untuk membuat provokasi dan menakutkan peserta konvoi," ujarnya.

Seterusnya, tumpuan beralih kepada Ahli Parlimen Ampang merangkap Ketua Wanita PKR Pusat Zuraida.

"Pada 13 November yang lalu, Jamal mengekori jejak langkah YB di beberapa lokasi ketika PKR Cabang Ampang sedang mempromosikan Bersih 5. Jamal bersama anggota baju merah telah membuat provokasi besar-besaran dengan megeluarkan kata-kata kesat dan menghina ketika memberi ucapan. Provokasi diteruskan sehingga ke Pusat Beli Belah Ampang Point yang menyaksikan pertumpahan darah Jamal.

"Tambahan pula, Jamal telah menghina YB Zuraida dihadapan media apabila beliau menyatakan hasratnya untuk menyelak kain YB Zuraida untuk memeriksa sama ada terdapat kurap atau tidak," jelasnya.

Muhammad Hariss turut mendakwa wanita seterusnya menjadi mangsa Jama Ratu Naga yang telah menunjukan rasa simpati terhadap Jamal yang sangat terkesan dengan ketiadaan air di beberapa kawasan di Lembah Klang.

"Jamal telah mengadu di Bangunan SUK bahawa beliau tidak berpeluang untuk mandi selama 4 hari. Pada 22 Disember Syarul Ema telah mengambil inisiatif untuk menghantar air dan peralatan mandi ke rumah Jamal namun kehadiran sukarelawan ini telah dibalas dengan pukulan, balingan tepung, telur dan air longkang.

"Jamal telah mengumpulkan anggota seramai 30 orang untuk membuat perkara-perkara yang disebut diatas," dakwanya.

Manakala Jamal turut dikatakan menghina penyanyi tersohor negara Datuk Siti Nurhaliza.

"Penghibur No 1 Negara ini telah mengkritik kelakuan Jamal ketika beliau berkunjung ke bangunan SUK. Jamal telah mempamerkan aksi bertuala dikhayalak ramai ketika berkunjung ke SUK.

"Siti Nurhaliza telah memuatnaik gambar Jamal dan menulis caption "Jangan jadi macam Jamal ye". Jamal meneruskan serangan terhadap wanita, menghina peribadi seseorang dengan mengatakan bahawa Siti Nurhaliza perampas suami orang, Siti Nurhaliza tidak subur dan sebab itu mengalami kesukaran untuk mendapat cahaya mata. Kenyataan Jamal itu telah menyinggung perasaan kaum wanita secara umumnya lebih-lebih lagi wanita yang menghadapi masalah susah untuk mengandung," ujarnya.

Pejabat Peguam Negara harus segera lakukan dakwaan atas pendedahan Bahri

Posted: 04 Jan 2017 06:13 AM PST

 MOHD ALI HASHIM
Datuk Dr Ismail SallehDatuk Dr Ismail SallehPejabat Peguam Negara dicabar untuk melakukan pendakwaan terhadap pendedahan yang telah dibuat oleh bekas Pengarah Bahagian Operasi (BOK) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Bahri Mohamad Zin baru-baru ini.

Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) Negeri Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh berkata, isu skandal 1MDB melalui anak syarikatnya iaitu SRC International sepertimana yang didedahkan mengesahkan dakwaan laporan serta siasatan sebelum ini melalui pelbagai media dalam maupun luar negara.

"Terlebih dahulu Amanah Negeri Kedah mengucapkan syabas atas keberanian pendedahan yang telah dibuat oleh Datuk Bahri sehingga sanggup untuk bersara awal dari terus bersubahat mengenai salah laku pelbagai skandal kewangan pemimpin negara.

"Laporan Wall Street Journal, Sarawak Tribune United Kingdom, siasatan oleh Department of Justice telah menguatkan lagi dakwaan mengenai ketirisan dan penyelewengan yang sedang berlaku.

"Begitu juga dengan siasatan mengenai pendakwaan serta penutupan dua buah bank utama di Singapura yang mengesahkan mengenai pembabitan urusan kewangan tersebut, " jelasnya lagi.

Malah ujarnya, lapuran penyiasatan oleh PAC turut menjadi sumber yang tidak lagi dapat dinafikan termasuk Ahli Parlimen yang menyokong kerajaan.

"Penyiasatan dan lapuran oleh SPRM melalui BOK terhadap beberapa buah anak syarikat 1MDB seperti SRC International, Ihsan Perdana dan Gandingan Mentari.

"Turut telah pun disahkan melalui dokumen bank sejumlah RM42 juta transaksi dikesan berlaku.

"Kertas siasatan yang lengkap juga telah pun sampai ke Pejabat Peguam Negara untuk dilaksanakan tindakan pendakwaan, " tegasnya lagi.

Sehubungan itu katanya, kegagalan pendakwaan ini dilakukan telah menyebabkan tindakan bersara awal diambil oleh Datuk Bahri kerana enggan bersubahat dan menipu rakyat dalam negara ini.

"Amanah Negeri Kedah dengan ini mengucapkan tahniah diatas tindakan berani yang diambil oleh Datuk Bahri.

"Beliau mampu untuk melakukan pendedahan yang berikutnya supaya pendakwaan dapat dilakukan oleh Pejabat Peguam Negara.

"Ketelusan dan keberanian SPRM mesti dilaksanakan dengan telus dan segera, tanpa melindungi mana-mana pemimpin negara termasuklah Perdana Menteri sekalipun sekiranya ia didapati terbabit dalam pendakwaan yang akan dilakukan, " tambahnya lagi.

Kerajaan negeri Kelantan tidak ambil alih KAFA

Posted: 04 Jan 2017 06:05 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KOTA BHARU: Kerajaan Pas Kelantan tidak pernah berhasrat untuk mengambil alih pengurusan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) sekalipun diminta berbuat demikian demi menyelamatkan pasukan The Red Warriors.
 
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, pihaknya hanya akan membantu Kafa mencari penaja bagi mengisi kantung kewangan persatuan itu sekaligus mengelak keputusan tarik diri dari saingan Liga Malaysia (Liga M) menjadi realiti. 
 
Dalam masa sama, beliau juga menafikan spekulasi bahawa ada anak syarikat kerajaan negeri akan menguruskan Kafa secara penswastaan.
 
Beliau berkata, peranan kerajaan negeri hanyalah untuk meyakinkan barisan penaja sama ada yang baharu atau lama yang berminat supaya menaja pasukan tersebut.
 
"Kita tidak pernah sebut bahawa kita mahu ambil alih Kafa, jangan silap faham, cuma kita akan bantu.
 
"Kita sudah ada persefahaman dengan Kafa bahawa kita akan pastikan The Red Warriors terus beraksi dalam Liga Super.
 
"Kita masih ada 24 jam, macam-macam boleh berlaku, ada banyak pihak menyatakan minat taja kita, kerajaan negeri akan hubungi mereka untuk duduk berbincang," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri di Kompleks Kota Darulnaim.
 
Akhbar Utusan Malaysia sebelum itu melaporkan Kafa bersetuju menyerahkan pengurusan persatuan itu kepada kerajaan negeri bagi membolehkan skuad TRW terus beraksi.
 
Keputusan tersebut diambil selepas pertemuan kelmarin antara Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob bersama Abdul Fattah dengan Pemangku Presiden Kafa, Datuk Seri Afandi Hamzah dan Setiausaha Agung, Datuk Ismail Md Nor.
 
Dalam pertemuan itu, Ahmad dan Abdul Fattah membayangkan kerajaan negeri sanggup mengambil alih pengurusan pasukan melalui syarikat-syarikat atau pihak tertentu atas restu Kafa.
 
 

Mahkamah tolak bantahan Razifi terhadap afidavit LTAT

Posted: 04 Jan 2017 01:22 AM PST

ANTARAPOS.COM

Post Pic


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi pada Rabu menolak bantahan awal anggota Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli terhadap pemfailan afidavit jawapan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang melebihi tempoh masa.

Peguam Saiful Izham Ramli yang mewakili Mohd Rafizi berkata anak guamnya mengemukakan bantahan itu kerana pemfailan melebihi tempoh masa menyalahi peruntukan mandatori di bawah Aturan 32 Kaedah 12(2)(b) Kaedah-Kaedah Mahkamah 2012.

Beliau berkata mahkamah mengakui wujud kekeliruan di dalam arahan mahkamah ketika pengurusan kes itu pada 12 Ogos tahun lepas menyebabkan LTAT memfailkan afidavit jawapannya melebihi tempoh masa.

"Oleh itu mahkamah telah menolak bantahan awal Mohd Rafizi dan menerima afidavit jawapan LTAT," katanya kepada pemberita selepas prosiding di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Roslan Abu Bakar.

Saiful Izham berkata Mahkamah Tinggi juga menetapkan 16 Feb bagi mendengar  permohonan Mohd Rafizi untuk membatalkan sebahagian daripada pernyataan tuntutan LTAT.

Peguam Izzat Othman yang mewakili LTAT mengesahkan perkara itu.

Pada 6 Mei 2016, LTAT memfailkan saman fitnah terhadap Mohd Rafizi berhubung kenyataannya mengenai bayaran gratuiti kepada pesara tentera dan mendakwa kenyataan itu berniat untuk menjatuhkan imej baik, maruah dan reputasi LTAT.

LTAT menuntut ganti rugi am, teladan, dan perintah injunksi untuk menghalang defendan atau ejennya daripada menerbitkan atau menyiarkan kenyataan berunsur fitnah terhadap plaintif.

Dalam pernyataan tuntutannya, LTAT mendakwa Mohd Rafizi mengeluarkan kenyataan bertajuk 'Bayaran gratuiti pesara angkatan tentera lewat; LTAT perlu dedahkan risiko kewangan akibat 1MDB' di dalam laman blog dan laman Facebooknya pada 21 Mac 2016.

Ia juga menyatakan pada 24 Mac 2016 melalui laman sesawang Malaysiakini, Mohd Rafizi telah mengeluarkan kenyataan bertajuk 'Rafizi: I have document showing LTAT's link to 1MDB'.
Pada 28 Mac 2016, Mohd Rafizi didakwa mengulangi kenyataannya di laman Facebooknya yang bertajuk

'Laporan ketua audit negara ke atas 1MDB mengesahkan kesan masalah kewangan 1MDB ke atas LTAT".
Plaintif mendakwa kenyataan yang dikeluarkan Mohd Rafizi menuduh LTAT secara tidak langsung atau secara sindiran, tidak menjaga faedah, kebajikan dan tidak mempunyai wang untuk membayar pesara tentera.


'Tukang cucuh bunga api' Fiesta Gegar Klang dicari

Posted: 04 Jan 2017 01:01 AM PST

 
 

Gara-gara insiden tidak sepatutnya berlaku semasa sambutan 2017 di Klang baru-baru ini, polis meminta empat individu yang bertanggungjawab memulakan pembakaran bunga api dan diyakini dapat menyelesaikan siasatan kes berkenaan tampil membantu siasatan.

Individu terbabit, kata polis, diberi tempoh sehingga petang esok untuk hadir memberi kerjasama sebelum pihak berkuasa bertindak lanjut.

Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Samah Mat, berkata lelaki terbabit berusia 30 tahun adalah juruletup yang memulakan pembakaran bunga api di Fiesta Gegar Klang pada 31 Disember lalu.

Kata Abdul Samah, seseorang juruletup sepatutnya memiliki lesen, masing-masing daripada polis dan Bahagian Geosains Kementerian Dalam Negeri.

"Namun juruletup yang dicari polis itu dipercayai tidak mempunyai lesen berkenaan," katanya.

Abdul Samah juga berkata selain juruletup terbabit, turut dikehendaki polis ialah tiga pembantunya.

Abdul Samah berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas menghadiri majlis serah terima tugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam hari ini.

Dalam kejadian malam Sabtu lalu, kegembiraan pengunjung Fiesta Klang yang menunggu ketibaan tahun baru bertukar mimpi ngeri apabila sebahagian daripada bunga api yang dinyalakan, meletup di atas tanah.

Dilaporkan seramai 14 cedera akibat kejadian itu.

Abdul Samah berkata kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Letupan 1957.

Beliau bagaimanapun menjelaskan kemungkinan individu yang dicari itu tidak menyorok sebaliknya bimbang untuk tampil bertemu polis.

Justeru, katanya, polis menggunakan saluran media untuk menggesa individu berkenaan datang bertemu pihak berkuasa untuk membantu siasatan.

"Polis dah tahu siapa mereka dan yakin boleh menemui individu terbabit (jika tetap tidak menyerah diri). Bagi kita sedikit masa," katanya.

Janji ambil tindakan jika cuai

Abdul Samah berkata empat individu tersebut bukan kakitangan Majlis Perbandaran Klang (MPK), sebaliknya pihak yang dilantik kerajaan tempatan itu sempena majlis berkenaan.

"Polis dah kenal pasti… MPK yang melantik, tapi sama ada mereka tahu atau tidak (juruletup itu memiliki lesen) biar polis lengkapkan siasatan dulu.

"Kita buat rumusan (sama ada MPK sedar individu terbabit layak atau tidak) selepas siasatan disiapkan," katanya.

Beliau juga memberitahu satu pasukan penyiasat ditubuhkan bagi menjalankan siasatan berhubung insiden berkenaan.

"Sehingga kini polis sudah mengambil keterangan daripada 21 individu mengenai perkara itu," katanya.

Sementara itu, Exco Selangor Ean Yong Hian Wah berkata MPK turut menubuhkan sebuah jawatankuasa bagi menyiasat insiden berkenaan.

Katanya, MPK tidak pernah meluluskan pertunjukan bunga api dalam program Fiesta Gegar Klang 2016.

"Justeru, ia bukan salah satu komponen atau pertunjukan dalam program rasmi Fiesta Gegar Klang 2016,"
katanya dalam kenyataan hari ini.

Jelas Ean, kerajaan negeri memandang serius insiden berkenaan dan memberi jaminan untuk mengambil tindakan disiplin atau undang-undang jika didapati ada pihak cuai atau menyalahgunakan kuasa.

"Pegawai yang terlibat dalam isu ini diarah bercuti sehingga 31 Januari sementara menunggu laporan siasatan diterima.

"MPK juga akan terus bekerjasama dengan pihak polis untuk menjalankan siasatan lanjut," katanya.

Ringgit cecah paras RM4.50 berbanding dolar

Posted: 04 Jan 2017 12:57 AM PST

MALAYSIAKINI
 



Matawang negara ringgit menjunam ke paras terendah baru iaitu RM4.5002 berbanding dolar Amerika Syarikat sejak krisis kewangan Asia 1998.

Menurut data dari Bloomberg, ringgit yang terus berdepan dengan tekanan melepasi paras psikologi RM4.50 pada jam 11.20 pagi tadi.

Pergerakan ringgit terus menjunam untuk 40 minit seterusnya mencecah paras RM4.5002 sedolar pada jam 12.22 tengahari.

Kadar pertukaran yang dikeluarkan oleh Bank Negara menunjukkan harga jualan AS$1 adalah RM4.5010 pada tengah hari.

Ringgit mencecah titik terendah pada nilai RM4.88 berbanding AS$1 pada bulan Januari 1998.

Perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad kemudiannya memutuskan ringgit ditambat pada kadar RM3.80 berbanding dolar.

Malaysia menarik semula tambatan ringgit pada tahun 2006, yang menyaksikan nilai mata wang negara meningkat berbanding dolar .

Pada kemuncaknya, ringgit mencapai purata bulanan RM2.987 berbanding dolar pada bulan Ogos 2012.

Bagaimanapun, prestasi ringgit semakin lesu menjelang 2013 dan pada Julai 2015, ia terus menjunam melepasi peringkat kadar tambatannya pada RM3.80.

NOW: Beri perlindungan pada Bahri

Posted: 04 Jan 2017 12:54 AM PST

MALAYSIAKINI



Kerajaan digesa mengambil beberapa tindakan - termasuk memberi perlindungan - kepada bekas pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Bahri Mohamad Zain.

Pengarah Eksekutif Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat (NOW), Akmal Nasir, berkata Bahri wajar mendapat perlindungan mengikut Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2012 bagi membolehkan beliau mendedahkan nama-nama pemberi serta penerima rasuah.

Langkah itu, katanya, boleh diambil dengan mengiktiraf Bahri sebagai pemberi maklumat kerajaan.

Namun kata Akmal untuk membolehkan maklumat berkaitan didedahkan Datuk Seri Najib Razak perlu memastikan dokumen yang terlibat tidak lagi diletakkan di bawah kekangan Akta Rahsia Rasmi (OSA).

"Invididu yang dinamakan Datuk Bahri sebagai pemberi atau penerima rasuah wajar dipanggil dan diberi ruang untuk membela diri secara terbuka.

"Ini boleh dilakukan dengan merujuk mereka kepada jawatankuasa khas parlimen atau membentuk suruhanjaya khas bagi menyiasat maklumat yang didedahkan," katanya melalui kenyataan media hari ini.

Semalam Bahri yang sebelum ini berkhidmat sebagai pengarah Bahagian Operasi Khas mengesahkan beliau meletak jawatan kerana kecewa dengan cara dan hasil siasatan dijalankan SPRM.

Bahri yang sebelum ini mengetuai siasatan terhadap syarikat berkaitan 1MDB - SRC International - berkata beliau tidak rela berkhidmat dengan "undang-undang sarang labah-labah".

Beliau yang menyatakan "pantang" dengan kerenah orang yang melakukan "pukul curi" juga mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak mencabarnya.

"Jangan cabar saya. Saya tahu semua pemberi rasuah dan pengambil rasuah.

"Ya, pengamal rasuah dan jangan cuba nak jadi juara kepada rakyat di luar sana," katanya.

Bagaimanapun Pengarah Komunikasi Strategik BN Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata SRC tidak didakwa kerana peguam negara berpendapat tiada kes untuk dirujuk ke mahkamah.

Menurut Akmal kini Najib memiliki peluang terbaik untuk memulihkan integriti pendtabirannya dalam usaha melawan rasuah dan mencari kebenaran.

Justeru katanya kenyataan dibuat Bahri wajar diterima kerajaan dengan hati terbuka.

"Sekiranya pentadbiran beliau gagal mengambil tindakan yang sewajarnya susulan pengakuan Bahri, rakyat akan terus hilang kepercayaan terhadap usaha pentadbiran beliau melawan rasuah dan penyelewengan," katanya.


MP saran tutup lampu, berhimpun di rumah Bahri

Posted: 04 Jan 2017 12:49 AM PST

MALAYSIAKINI



Parti-parti politik dan NGO disaran menggerakkan kempen kesedaran rakyat susulan persaraan awal pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohamad Zain.

Anggota parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mencadangkan, paling tidak haruslah diadakan kempen mematikan lampu di malam hari untuk beberapa minit pada tarikh ditetapkan.

Ini, kata wakil rakyat PAS itu lagi, "sebagai tanda keluhan dan keresahan masa depan rakyat dan negara yang gelap akibat rasuah yang menjijikkan".

Bahri, yang memainkan peranan utama dalam siasatan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB, memilih bersara awal walaupun boleh terus bertugas tiga tahun lagi.

Bahri semalam berkata beliau meninggalkan badan itu kerana 'kecewa' dengan pengendalian kes berprofil tinggi SRC International.

Bagaimanapun, versi SPRM berkata mereka telah menghubungi Bahri yang didakwa menafikan mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Dalam kenyataan malam tadi, Mahfuz juga berkata perjuangan Bahri dalam perang menentang rasuah berprofil tinggi tidak harus berakhir dengan persaraan awalnya.

"Diharap dapat bersama memimpin rakyat untuk memerangi rasuah berprofil tinggi melalui proses demokrasi untuk menghapuskan undang-undang sarang labah-labah demi agama, bangsa dan negara.

"Ayuh Bahri! Rakyat sedang menantimu dan rakan-rakan untuk bebaskan Malaysia tanah air kita dari rasuah dan perasuah yang menjijikkan," katanya.

Sementara itu, Mahfuz juga berkata seluruh warga SPRM sewajarnya mengadakan pertemuan sokongan dan solat hajat solidariti untuk Bahri di kediaman beliau.

Sedih bercampur kagum dengan tindakan Bahri, Mahfuz berkata bekas pengarah bahagian operasi khas (BOK) itu menggambarkan betapa kes berprofil tinggi tidak lagi menjadi keutamaan dalam institusi perundangan negara ini.

Bahri memainkan peranan penting menyiasat SRC dan menjadi perhatian apabila RM42 juta dananya ditemui pada akaun persendirian Datuk Seri Najib Razak.

Najib berkata tidak tahu menahu wang berkenaan berasal dari SRC walaupun syarikat itu milik kementerian kewangan. Perdana menteri juga menjawat tugas sebagai menteri kewangan pertama

Pemimpin PKR dilantik penasihat strategik Guan Eng

Posted: 04 Jan 2017 12:44 AM PST

MALAYSIAKINI



Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail hari ini mengangkat sumpah sebagai penasihat strategik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Upacara tersebut dijalankan di hadapan Lim dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Farizan Darus, menurut media rasmi negeri Buletin Mutiara.

Turut hadir exco-exco kerajaan negeri, Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri Datuk Anas Ahmad Zakie dan Pegawai Kewangan Negeri Sarul Bahiyah Abu.


Isu golf: Menteri perlu kena tindakan sama

Posted: 04 Jan 2017 12:36 AM PST

Isu golf: Menteri perlu kena tindakan sama
Gambar hiasan
 

SELAIN penjawat awam peringkat pengurusan tertinggi, semua menteri Kabinet juga harus berhenti bermain golf di luar negara.

Demikian saranan dibuat oleh Presiden Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan sebagai mengulas kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Dzulkifli Ahmad Dzulkifli bahawa mereka
yang pergi ke luar negara untuk bermain golf  mempunyai kecenderungan kepada gejala rasuah dan salah guna kuasa.

Menurut Shamsuddin, larangan agar menteri Kabinet bermain golf di luar negara adalah untuk mengelakkan gambaran bahawa mereka melakukan pembaziran wang rakyat.

"Bagi golongan swasta yang bermain golf di luar negara, mereka biasanya menggunakan wang mereka sendiri.

"Berbeza dengan penjawat awam yang biasanya dibayar atau ditaja oleh pihak ketiga. Jadi di sinilah berlakunya gejala rasuah dan salah guna kuasa," katanya.

Sebelum ini, Dzulkifli mengingatkan penjawat awam di negara ini supaya berhenti bermain golf di luar negara.
[ARTIKEL BERKAITAN:  'Main golf: Sampai satu pejabat pergi']

"Saya ingin menasihatkan golongan penjawat awam ini agar menghentikan serta merta aktiviti mereka dan tidak perlulah mereka keluar negara untuk bermain golf khususnya di Indonesia dan Thailand.

"Di Malaysia sudah terdapat begitu banyak padang golf yang serba indah dan lengkap dengan prasarananya.
Adalah lebih baik bagi mereka memakmurkan sahaja padang golf tempatan sambil membantu menjana hasil pendapatan pengusaha padang golf di negara ini," kata beliau dalam wawancara baru-baru ini.


Jalan Gua Musang-Cameron Highlands ditutup 2 jam

Posted: 04 Jan 2017 12:29 AM PST


Jalan Gua Musang-Cameron Highlands ditutup 2 jam
Keadaan jalan yang terkesan akibat runtuhan tanah. - Foto Sinar Harian


GUA MUSANG - Jalan Gua Musang - Cameron Highlands terpaksa ditutup kepada lalu lintas selama lebih dua jam ekoran kejadian tanah runtuh di Kilometer 97, petang semalam.

Ketua Polis Daerah, Superitendan Rajab Ahad Ismail berkata, kejadian kira-kira jam 5 petang itu disebabkan hujan lebat yang berlarutan di kawasan berkenaan.

Katanya, ekoran kejadian yang menjejaskan kawasan sepanjang 150 meter itu, jalan terpaksa ditutup sementara dan dibuka semula untuk lalu lintas pada jam 7.30 petang.

"Hujan lebat yang berterusan menyebabkan lereng bukit runtuh mengakibatkan aliran lumpur beserta kayu jatuh menutup sebahagian jalan utama berkenaan.

"Kita menerima aduan daripada pekerja di tapak pembinaan berhampiran mengenai kejadian itu dan anggota dari Pondok Polis Lojing diarahkan ke tempat kejadian.

"Bagaimanapun, tiada kecederaan dilaporkan dan kerja-kerja membersihkan kawasan runtuhan dilakukan bersama orang awam, pemilik tanah dengan bantuan polis," katanya lagi.

Tambah Rajab, pengguna yang melalui jalan berkenaan diminta berhati-hati dan peka dengan keadaan sekeliling di musim tengkujuh ini.


SPRM cekup KSU kerana salah guna kuasa

Posted: 04 Jan 2017 12:26 AM PST


SPRM
SPRM


SHAH ALAM - Seorang Ketua Setiausaha sebuah kementerian bergelar 'Datuk' ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan rasuah, lapor sebuah akhbar.

Difahamkan, penahanan ke atas Ketua Setiausaha sebuah kementerian Persekutuan itu dilakukan oleh sepasukan pegawai SPRM  kira-kira jam 8 pagi tadi.

Suspek berusia 59 tahun itu ditahan di rumahnya di USJ Subang Jay, Petaling Jaya.

Beliau disyaki menyalahgunakan kuasa dan kedudukannya sejak 2010 untuk meminta rasuah.

Siasatan awal mendapati suspek mempunyai kebebasan dalam menentukan dan melantik kontraktor, pembekal dan vendor yang mempunyai kepentingan tertentu.


Tiada ulasan: