Rabu, 4 Januari 2017

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Setiausaha kementerian persekutuan ditahan kerana didakwa rasuah

Posted: 04 Jan 2017 05:06 AM PST

KUALA LUMPUR, 4 Jan - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah merampas wang tunai dan jongkong emas bernilai sekitar RM3 juta berikutan penahanan Ketua Setiausaha kementerian persekutuan kerana didakwa rasuah.

 Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Azam Baki berkata agensi itu juga telah menahan seorang individu berusia 29 tahun yang dipercayai telah menerima dan menyimpan hasil rasuah dari kontraktor, pembekal dan vendor yang telah dikaitkan dengan yang ditahan, Ketua Setiausaha dengan gelaran "Datuk".

" Ketua Setiausaha yang berusia 59 tahun itu dipercayai telah menyalahgunakan kuasa dan kedudukannya untuk menerima rasuah daripada mereka yang berkepentingan," katanya dalam satu kenyataan.

 Kedua-dua suspek ditahan di Subang Jaya pada kira-kira pukul 8 pagi ini.

 Bernama sebelum ini melaporkan bahawa pegawai tinggi kerajaan telah ditangkap di rumahnya dan dibawa ke Putrajaya untuk siasatan. ~ sumber

Komen al-Husseyn :

Esok lusa lepaslah keduanya... bukan susah sangat... KSU cuma perlu kata " Semua itu adalah hadiah Pak Arab.... "

SPRM pun akan sahkan ...Bha ha! ha! ha! Malaysia boleh!

Alfonso Wong, kartunis 'Old Master Q' meninggal dunia

Posted: 03 Jan 2017 07:02 PM PST

Mr Wong, usaha dan humor anda akan sentiasa
diingati dan disayangi oleh generasi akan datang.
 Alfonso Wong, pencipta ikonik "Old Master Q" komik Asia, telah meninggal dunia, menurut syarikat penerbitan komik itu.

 Beliau meninggal dunia Ahad lalu kerana kegagalan organ. Beliau adalah 93.

 Komik Wong telah terkenal dengan gambaran lucu dan mengkritik mereka mengenai pelbagai topik - dari hal ehwal semasa kepada kehidupan seharian dalam Hong Kong - dan akhirnya menjadi hit di seluruh Asia.

 "Kehidupan saya seperti jalur komik, saya akan membuat 'Old Master Q' memikat penonton saya seberapa banyak yang saya boleh," Wong pernah berkata, menurut OMQ Comics.

 Mendiang Wong memulakan siri pada tahun 1960 di bawah nama pena Wong Chak, nama anak sulungnya.

 Tetapi watak-watak melambangkan diri Wong sendiri, anaknya, Joseph berkata dalam satu temu bual dengan South China Morning Post pada bulan Disember sebelum pembukaan pameransiri komik di Hong Kong.

 "Dia sebenarnya menarik dirinya ke dalam komik," kata Joseph, anaknya." Cara Old Master berkelakuan,  baik cara yang dia berfikir, cara dia bertindak kepada orang lain, seperti jiran-jiran beliau. Itu adalah bapa saya."

 Kartunis ini dilahirkan di bandar China Tianjin tetapi berpindah ke Hong Kong pada tahun 1956.

 Beliau bermula melukis untuk seorang mubaligh Katolik Perancis sebelum mewujudkan "Old Master Q," yang pertama kali muncul di akhbar pada tahun 1962.

Ia kini dianggap "memori kolektif masyarakat berbahasa Cina di seluruh dunia," kata Pusat Hong Kong Arts, yang kini menjadi tuan rumah pameran di Wong.

"Alam semula jadi yang unik dan rasa jenaka komik 'telah diselang generasi, umur, dan perbezaan geografi dan budaya menyentuh pembaca."

 Kepingan asal karya beliau telah dipamerkan oleh Sotheby dan Christie.


 Wong bersara pada tahun 1990-an, tetapi Joseph Wong mengambil alih perniagaan keluarga dan mula melukis siri ini.

 "Saya tidak sedar dia adalah seorang pelukis komik yang hebat sehingga lama kemudian," kata Wong yang lebih muda. ~ sumber

Komen al-Husseyn :

Saya memang meminati siri komik mendiang yang memang simlistik tapi sangat melucukan. Sewaktu isteri saya melahirkan anak pertama, saya berikan isteri komik Old Master Q untuk tatapannya sewaktu baru lepas bersalin di hospital...

 Keesokan harinya bila saya datang semula menjengoknya di hospital, saya telah dimarahinya sebab komik itu...

  "Tahu orang baru bedah caesarean bagi komik tu pulak! ... susah tahan perut sebab nak tahan ketawa!" sentap isteri saya... jom jengok sat di bawah ni:

Tiada ulasan: