Khamis, 5 Januari 2017

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bahri nafi SPRM hubunginya

Posted: 05 Jan 2017 02:53 PM PST


 Bekas pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Bahri Mohamad Zin menafikan beliau pernah berjumpa atau dihubungi oleh unit media suruhanjaya itu.

 Sebelum ini, SPRM menerusi kenyataan media yang menyatakan suruhanjaya itu telah menghubungi Bahri dan beliau menafikan mengeluarkan kenyataan memilih bersara awal kerana kecewa dengan kes SRC International.

 Malah, kata Bahri, di akhir tugasnya di BOK, mereka juga tidak pernah bercakap dengan beliau.

 "Pendedak ini ada di mana-mana, sepatutnya tunggulah kenyataan rasmi daripada saya sendiri. Saya amat tidak suka orang mempergunakan saya tanpa kebenaran," katanya, memetik laporan Sinar Online.

 Dua hari yang lalu, SPRM mendakwa Bahri tidak menyatakan beliau memilih untuk bersara awal kerana kecewa dengan kes SRC International seperti yang dilaporkan.

 "Berhubung kenyataan di sebuah portal media hari ini bahawa Datuk Bahri memilih bersara awal kerana kecewa kes siasatan SRC International (SRC) tidak boleh dibawa ke mahkamah, SPRM telah menghubungi beliau dan Datuk Bahri menafikan mengeluarkan kenyataan sedemikian kepada portal tersebut," menurut kenyataan media SPRM itu. 

Terdahulu, Bahri mengesahkan beliau memilih meninggalkan agensi penguat kuasa itu lebih awal kerana kecewa. 

 Bercakap kepada Malaysiakini, Bahri menjelaskan, perjalanan dan kesan siasatan ke atas bekas anak syarikat 1MDB mendorong beliau memilih bersara awal.

 Lebih daripada itu Bahri yang pernah bersumpah dengan nama Allah apabila pegawainya ditahan polis berkata, beliau tidak lagi wajar berkhidmat dengan "undang-undang sarang labah-labah".

 Ditanya apakah maksud kenyataan itu, Bahri menjelaskan, undang-undang labah-labah hanya memerangkap pesalah kecil, manakala pelaku yang lebih besar terlepas daripada tindakan.

 "Terlalu banyak wang yang hilang. Saya tak patut berkhidmat dalam undang-undang sarang labah-labah," katanya. ~ sumber

Singapura fail 16 tuduhan terhadap pengurus cawangan Falcon Bank berkaitan siasatan 1MDB

Posted: 05 Jan 2017 12:52 AM PST

 SINGAPURA, 5 Jan - Pendakwa Singapura hari ini memfailkan 16 tuduhan terhadap bekas pengurus cawangan tempatan Falcon Bank Persendirian AG yang berpangkalan di Switzerland sebagai sebahagian daripada penyiasatan yang sedang dijalankan berkaitan dana pelaburan negara yang dilanda skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

 Bank itu, yang juga disiasat di rumah, adalah pemberi pinjaman Swiss kedua unit Singapura telah diarahkan untuk menghentikan operasi tahun lalu selepas BSI Bank Ltd. Tindakan itu diambil sebagai negara bandar raya ini cuba untuk membaiki reputasi pusat kewangannya yang telah menjadi rumah kepada beberapa aktiviti 1MDB yang berkaitan.

 1MDB, yang diasaskan oleh Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, menjadi subjek siasatan pengubahan wang haram dalam sekurang-kurangnya enam negara, termasuk Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat.

  Penyiasat AS mengesan hampir AS $ 700 juta (RM3.1 bilion) yang dihantar dari akaun di Falcon di Singapura pada tahun 2013 kepada akaun di Malaysia yang dimiliki oleh "Pegawai Malaysia 1", yang Amerika Syarikat dan pegawai-pegawai Malaysia telah memberitahu Reuters merujuk kepada Najib.

 Najib, yang juga mempengerusikan lembaga penasihat 1MDB, menafikan salah laku dan berkata Malaysia akan bekerjasama dengan siasatan antarabangsa. 1MDB juga telah menafikan yang zalim.

 Di Singapura hari ini, pendakwa memfailkan 10 tuduhan memberikan maklumat palsu, lima pertuduhan gagal mendedahkan maklumat yang mencurigakan dan satu tuduhan gagal mengemukakan transaksi yang mencurigakan terhadap Swiss negara Jens Sturzenegger, yang mengetuai cawangan tempatan Falcon. Falcon dimiliki oleh Pelaburan Antarabangsa Petroleum Co PJSC Abu Dhabi. 

 Di Switzerland, Falcon berkata Sturzenegger adalah bekas pekerja bank tersebut dan enggan mengulas.

 Kertas pertuduhan menyatakan Sturzenegger, yang ditahan pada bulan Oktober, memberikan maklumat palsu kepada pegawai-pegawai Pihak Berkuasa Kewangan Singapura dan Jabatan Hal Ehwal Komersial Polis Singapura. Dalam satu contoh, Sturzenegger berkata dia menyedari pembiaya Malaysia Low Taek Jho melalui artikel akhbar walaupun dia mengenalinya secara peribadi, kertas pertuduhan menunjukkan.

 Pihak berkuasa Singapura sebelum ini mengenal pasti pembiaya, biasanya dikenali sebagai Jho Low, sebagai seorang ada kepentingan dalam siasatan 1MDB yang berkaitan. Low juga dinamakan dalam tindakan undang-undang sivil yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, yang mendakwa lebih daripada US $ 3.5 bilion telah disalahgunakan daripada 1MDB.

 Pihak berkuasa di Singapura telah membekukan aset Low yang berusia 34 tahun itu walaupun tidak dikenakan tuduhan dengan apa-apa kesalahan berkaitan dengan 1MDB. Reuters tidak dapat menghubungi Low untuk mendapatkan komen.

 Falcon Sturzenegger berhasrat untuk mengaku bersalah pada pendengaran pada Jan 11, peguamnya Tan Hee Joek dari Tan See Swan & Co memberitahu kepada mahkamah. Tidak jelas tuduhan yang mana beliau akan mengaku bersalah.

 Tahun lepas, Singapura menjatuhkan penjara penjara tiga bekas pegawai bank BSI, merampas aset dan melepaskan beberapa pemberi pinjaman dalam apa yang ia telah dipanggil-kes pengubahan wang haram yang canggih dan terbesar yang paling kompleks.  ~ sumber

Komen al-Husseyn :

  Semakin hampir .... bukan jauh mana pun nak menyeberangi tambak tu...


Tiada ulasan: