Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Rohingya : Aung San Suu Kyi harus jadi juara hak asasi untuk semua

Posted: 26 Nov 2016 03:26 PM PST


aung san suu kyi
*kredit foto: worldbulletin.net
Setakat hari ini dilaporkan sekurang-kurangnya 86 orang telah terbunuh manakala 300,000 lagi telah melarikan diri di tengah-tengah keganasan yang semakin memuncak di wilayah Rakhine, Myanmar.
Human Rights Watch sejak Sabtu lalu telah melaporkan beberapa gambar satelit menunjukkan beberapa perkampungan etnik Rohingya di wilayah tersebut telah dibakar, dan menjadi bukti kepada pembersihan etnik yang tidak boleh dinafikan lagi.
Apa yang lebih mengecewakan ialah kegagalan pemenang Hadiah Keamanan Nobel, Aung San Suu Kyi untuk menawarkan keamanan, bahkan dituduh pula tidak mendengar keluh kesah nasib penduduk Islam Myanmar. Suu Kyi tidak menafikan tuduhan-tuduhan tersebut.
Kegagalan Suu Kyi untuk bersuara bagi pihak etnik Rohingya yang teraniaya adalah keaiban dan penghinaan kepada hadiah Nobel yang telah dianugerahkan kepada beliau. Apatah lagi setelah partinya yang mengusung nama 'demokrat' berjaya meraih kemenangan yang begitu besar tahun lalu, bagi menafikan kekuasaan pentadbiran tentera selama lebih dua dekad lampau.
Walaupun operasi 'pembersihan' di wilayah Rakhine digerakkan oleh pihak tentera yang masih menguasai 25% kerusi parlimen Myanmar, kerajaan pimpinan Suu Kyi tidak seharusnya duduk diam, apatah lagi melarikan diri daripada berhadapan krisis pembantaian dan pelanggaran hak asasi manusia pada skala yang begitu besar.
Etnik Muslim-Rohingnya yang didakwa minoriti tak bernegara dan terus diburuk-burukkan oleh nasionalis Myanmar sebagai pendatang Bangladesh meski telah menetap selama bebeberapa generasi di wilayah tersebut tidak sewajarnya terus dilayan seperti haiwan tanpa tempat untuk mencari tempat berlindung.
Myanmar telah sekian lama menafikan hak-hak asasi buat etnik Rohingya, termasuk hak bernegara, berkahwin, beribadat dan mendapatkan pendidikan. Ini seterusnya mengakibatkan mereka ditindas dan memilih untuk melarikan diri, menaiki kapal-kapal menyeberang lautan tanpa mengetahui bila dan di mana mereka akan berlabuh dan menemukan tempat selamat untuk didiami.
Aung San Suu Kyi tidak boleh terus berdiam diri berhadapan penindasan zaman berzaman ke atas rakyat negaranya, apatah lagi setelah menggalas harapan yang begitu besar sebagai pembawa perubahan bagi menghentikan penderitaan etnik Rohingnya. Suu Kyi tidak boleh terus memilih untuk tidak peduli, apatah lagi enggan menyebut perkataan 'Rohingya' dan memilih untuk merujuk etnik tersebut sebagai 'Bengali'. Sikap yang sedemikian langsung tidak mencerminkan seorang pemimpin yang diharapkan untuk membawa keamanan kepada negaranya, apatah lagi sebagai seorang pemenang hadiah Nobel.
Kerajaan pimpinan Suu Kyi sekurang-kurangnya harus membuka jalan bantuan kemanusiaan untuk mereka yang masih terperangkap di wilayah bergolak itu, kalau pun tidak mempunyai kemampuan dan keazaman politik untuk menghentikan pergolakan dan pembersihan etnik atas dasar perbezaan agama dan keturunan.
Sebagai juara hak asasi manusia, Aung San Suu Kyi mesti membuktikan bahawa beliau adalah juara untuk semua lapisan manusia, tanpa mengira kaum, agama, wilayah dan latar belakang, dan bukan sekadar menayangkan ilusi juara hak asasi untuk kaum yang beliau suka sahaja, atau kelompok yang memberi kelebihan atau kemudahan politik untuk dirinya sahaja.
Malaysia juga harus mengambil iktibar daripada tragedi yang melanda Myanmar, bahawa pertelingkahan yang bertitik tolak daripada perbezaan agama dan keturunan boleh membawa akibat yang amat buruk kepada fabrik masyarakat Malaysia yang berbilang agama, budaya dan keturunan.
Untuk kesekian kalinya saya menyeru rakyat Malaysia semuanya untuk menolak politik perkauman sempit, yang bermodalkan ekstremisme agama dan ketuanan keturunan, supaya negara tidak terjerumus ke kancah keganasan.
*Lim Kit Siang merupakan Ahli Parlimen Gelang Patah merangkap Ketua Parlimen DAP

Maria Chin terima dana seciput dikurung, yang terima ‘derma’ berbilion dibebas?

Posted: 26 Nov 2016 03:23 PM PST


bersih-dataran2
TAWAU, 27 NOV: "Mengapa Maria Chin ditahan mengikut SOSMA hanya kerana BERSIH menerima dana seciput dari Open Society Foundation (OSF) sementara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilepaskan begitu sahaja meskipun menerima dana besar RM4.2 bilion daripada warga asing?"
Demikian persoalan yang dibangkitkan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menuntut pembebasaan Pengerusi BERSIH 2.0 itu yang masuk hari kelapan ditahan polis di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) itu.
Beliau merujuk dana RM4.2 bilion yang didakwa kononnya disumbangkan oleh Raja berketurunan Arab kepada Najib, walaupun hasil siasatan pihak berkuasa Amerika Syarikat mendapati dana itu disalurkan daripada wang yang diseleweng daripada syarikat milik penuh negara, 1MDB.
Kit Siang, dalam ucapannya dalam satu program dialog di sini semalam, turut mempersoalkan sikap sambil lewa Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengenai keadaan teruk sel penjara yang menempatkan wanita berusia 60 tahun itu.
Hanya setelah seminggu Maria ditahan, kata Kit Siang, baru lah polis sedar dan memaklumkan bahawa pihaknya telah menyediakan tilam dan bantal selepas Maria mengadu terpaksa tidur dalam keadaan tidak selesa berlantaikan kayu sehingga menjejaskan kesihatannya.
"Adalah menyedihkan apabila Khalid tidak sedar bahawa pengumuman itu tidak menggambarkan sensitiviti beliau tetapi sebaliknya menunjukkan sifat zalim, kejam dan tidak sensitif Ketua Polis Negara kerana menunggu hampir seminggu untuk menyediakan segala keperluan berkenaan," ujarnya.
Maria, menurut Kit Siang, sering memberi kesedaran terhadap masyarakat demi perubahan dengan cara aman, tanpa keganasan, dan mengikut lunas demokrasi, justeru beliau tidak harus dianggap seperti pengganas dan ditahan reman selama 28 hari mengikut SOSMA.
Namun, katanya tindakan polis adalah lembab apabila sesuatu kes itu melibatkan penyokong UMNO seperti yang terjadi dalam rusuhan serangan seorang anggota Parlimen pembangkang dan rusuhan di pameran seni oleh kartunis, Zunar di Komtar, semalam.
Pun begitu, Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata, profesionalisme yang ditunjukkan polis dalam memastikan perhimpunan BERSIH 5 berlangsung aman tanpa gangguan harus diberikan pujian.
"Ia adalah bukti bahawa anggota polis boleh dipertanggungjawabkan untuk menjalankan tugas-tugas mereka untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan memastikan keamanan dan ketenteraman jika tidak ada campur tangan politik, sama ada oleh tuan politik mereka atau ketua mereka yang menjadi boneka permainan politik tuan-tuan mereka," ujarnya. – Roketkini.com

TANDA-TANDA UMNO SEMAKIN PARAH

Posted: 26 Nov 2016 03:12 PM PST



UMNO bukan tidak biasa menghadapi serangan dan hentaman musuh-musuhnya. Tetapi, pernahkah dahulu berlaku seperti apa yang seolah-olah menjadi kelaziman sekarang?
Siapa yang mengepalai serangan terhadap kartunis Zunar yang sedang mengadakan pameran kartunnya di Pulau Pinang?

Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang, Rafizal Abdul Rahim...
Siapa yang cuba dipertahankan dan dipercayai berada di belakang sekumpulan penyerang yang bagaikan "naik angin"  mahu menyerang Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad?

Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak merangkap Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani...
Siapa yang mengetuai Kumpulan Baju Merah yang bukan saja cuba melakukan gangguan kepada pihak lain yang mahu berhimpun secara aman, bahkan juga dilaporkan berkelakuan tidak senonoh di sebalik gerakan mereka langsung tidak mendapat sambutan?

Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Jamal Mohd Yunus...

Masihkah mahu dikata UMNO tidak terlibat dalam semua kejadian itu?

Kenapa perlakuan ahli dan pemimpin UMNO semakin pelik dan di luar kebiasaan sejak kebelakangan ini?

Adakah ini tanda-tanda mereka sedar bahawa mereka akan kalah pilihanraya? (SH 26/11/2016)

RUU 355: Tinggalkan parti sekongkol Umno – DAP

Posted: 26 Nov 2016 03:09 PM PST

LEMBARAN BARU PKR: SAIFUDDIN NASUTION AMBIL ALIH JAWATAN S/U AGUNG PKR

Posted: 26 Nov 2016 03:06 PM PST


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


PEMBELOTAN

Posted: 26 Nov 2016 07:00 PM PST

 
 

 
 

 
 
 
 
PEMBELOTAN
JAWATAN KUASA
 
GLOBAL GAGALIS
 
AKAN BERSIDANG
 
MEMBINCANG
 
KES ADAM ADLY
 
DAN
 
KES SIDIQIN






-----------------

KUKU DAN KUKU BESI

Posted: 26 Nov 2016 06:00 PM PST







FACE BOOK

Elizabeth Wong
 

In a statement this evening, the George Town Literary Festival condemned Zunar's arrest.

"The Festival condemns this act of repression which is contrary to the spirit of free speech and expression, a central premise of the festival," said festival director
Bernard Chauly..

The festival organisers urged the authorities to immediately free Zunar and refrain from further disruption of the festival,...
which involves 60 writers from 20 countries.

Michael Vatikiotis, a writer at the festival, also slammed the arrest.

"Levels of repression are reaching dangerous levels in Malaysia.

"The fact that Zunar's arrest happened at the George Town Literary Festival, with dozens of international writers and artists, only underscores the government's disregard for freedom of expression," said Vatikiotis.

Meanwhile, national laureate Muhammad Salleh defended Zunar.

"Zunar is an artist and a conscience of society. He was painting on our behalf and is committed to free speech and expression for Malaysians.

"Only through free speech can we be a nation that is truly democratic," he said.(Malaysiakini)








------------

HIDUP INI SATU PERJALANAN

Posted: 26 Nov 2016 04:21 PM PST







 
HIDUP INI
 
SATU
 
PERJALAN









--------------

SALUT KAMARADE

Posted: 26 Nov 2016 05:00 AM PST

 
 
 
INTERNASIONALE
UNTUK
FIDEL CASTRO
---


ANAK TERBAIK DARI AMERIKA LATIN

Posted: 26 Nov 2016 04:30 AM PST







HIDUP SEMENTARA

FIDEL sedar HIDUP DUNYA SEMENTARA.... FIDEL tak gila DUNYA , tak LAHAP DEDAK ASING FIDEL asal usul bukan duduk atas POKOK Mana nak sama Tak sama lah ????
 
Nasib baik ada CINA INDIA TOWKAY kaya bagi cukai buat PELAHAP PELAHAP FIDEL dengan PELAHAP beza macam SINGA sama BEWAK lah... Tuh sebab FIDEL jumpa PAK SOEKARNO dulu.... Se kaum SINGA kan. Dua dua dah KIOK pun... on YANG KAMU TINGGALKAN
Anonymous
at 4:56 PM

HANG JEBAT CUBA


FIDEL ini ada lah HANG JEBAT CUBA... Mana nak main main HANG TUAH , HANG TOYE punya KIOK jugak akhir nya Yang baik selalu KIOK cepat.... Bila nak dapat CUTI UMUM ?????
 
CUBA esok CUTI UMUM lah..... ALAMAK nak buat apa ????? Buat habis beras subsidi saja Peggi dah !!!!!! on AL-FATIHAH
Anonymous
at 4:47 PM

LA INTERNATIONALE

Tiada yang lebih indah untuk meraikan kehidupan dan pemergian Fidel Castro selain prosa Internationale versi Cubano:
 
Arriba, parias de la Tierra. En pie, famélica legión. Los proletarios gritan: Guerra! Guerra hasta el fin de la opresión. Borrad el rastro del pasado! Arriba, esclavos, todos en pié! el mundo va a cambiar de base, los nada de hoy todo han de ser. Agrupémonos todos, en la lucha final. El género humano es La Internacional. on AL-FATIHAH
Anonymous
at 4:45 PM


-------------

BAU KARIPAP INTI

Posted: 26 Nov 2016 01:30 AM PST








KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA





















kah kah kah

dapat bau

karipap inti

bik mama

kah kah kah



-----------------

YANG KAMU TINGGALKAN

Posted: 26 Nov 2016 12:00 AM PST


YANG KAMU
 
TINGGALKAN:
 
PERUBATAN
 
PECUMA
 
TERBAIK
 
DALAM DUNIA
 
PEMBELAJARAN
 
PECUMA
 
TERBAIK
 
DALAM DUNIA
 
Fidel Castro greatest legacy is free healthcare and education, which have given Cuba some of the region's best human development statistics. standards.






------------------

AL-FATIHAH

Posted: 25 Nov 2016 11:10 PM PST







AL-FATIHAH
 



Fidel Castro, Cuba's revolutionary leader, dies aged 90 



The revolutionary icon, one of the world's best-known and most controversial leaders, survived countless US assassination attempts and premature obituaries, but in the end proved mortal and died late on Friday night after suffering a long battle with illness.
 
The announcement of Castro's death on Friday was long expected, given the former president's age and health problems, but when it came it was still a shock: the comandante – a figurehead for armed struggle across the developing world – was no more. It was news that friends and foes had long dreaded and yearned for respectively.




BERSAMA

BUNG KARNO



-------------

JANGAN SEBAR FITNAH TOHMAH

Posted: 25 Nov 2016 10:00 PM PST







FITNAH FITNAH FITNAH
tolong jangan samakan kambing hitam dgn hadi yg berhati hitam..serban kena tebal agar cahaya hitam tidak tembus keluar dari umbun2 kepala nanti jadi fitnah kpd agama islam , allah dan rasul..duit dah masyuk, takkan nak bentang membentang..lain la kpd pejuang2 baju merah dan pendekar2 pasir salak, mereka ini membujur lalu melintang patah kalo dgr duit rm90juta..
 
jadi guru2 atau mahaguru pendekar saja apa la guna kalo tiada mengunakan akal malah tiada usul periksa dan membontoti apa yg diterima..barangkali mahaguru2 pendekar di pasir salak sudah hilang kemaluannya dek takut dgn penguasa kaya turun temurun..
 
sehingga kini mat kucing belum bertinju dgn jamal..agak2nya jambatan manong dah siap ke atau pasar sekincan dah upgrade ke??mana janji2 itu..barangkali buaya keramat hanya dibuat penunggu nombor ekor je atau sekarang dah tak main nombor ekor kerana suda ada judi electronik cyber... on APA PANDANGAN USTAZ WAN JI
Anonymous
on 11/25/16







---------------

TANDA YANG AMAT BAIK

Posted: 25 Nov 2016 09:30 PM PST









BILA MUSUH

MENYERANG

INI TANDA

YANG BAIK



Umno PP: Kami akan 'paksa' Zunar kalau berdegil
 
Kumpulan penyokong Umno yang 'terganggu' dengan pameran kartun oleh Zulfiklee Anwar Ulhaque (Zunar) di Komtar hari ini membuat laporan polis terhadapnya dan kerajaan negeri Pulau Pinang.
 
Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Rafizal Abdul Rahim berkata, pihaknya membuat laporan polis di ibu pejabat polis Timur Laut di Jalan Pattani pada kira-kira 4.19 petang.
 
Beliau memberi amaran jika pameran ini berterusan, kumpulan itu tidak akan teragak-agak untuk memaksa Zunar untuk menurunkan semula semua karya seni.
 
 
KALAU MUSUH
 
TAK SERANG
 
ERTINYA BUAT
 
KERJA BODOH 
 
 



------------------

OH! MALAYSIA-KU

Posted: 25 Nov 2016 08:30 PM PST





FACE BOOK

THIS IS ALSO MALAYSIA









--------------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT