Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Setrategi 'kafir-harbi' yang tak menjadi

Posted: 10 Jul 2016 07:00 AM PDT

Usahlah takut dengan Lim Guan Eng dan tidak ada apa yang nak ditakutkan pun, begitu juga dengan lain-lain pemimpin-pemimpin bukan Islam yang lain-lain kerana mereka tidak melakukan apa apa jenayah pun, mereka tidak rasuah dan mereka tidak rembat atau tidak curi duit rakyat pun.
Mereka (pemimpin-pemimpin cina dan india dalam pakatan harapan)  juga tiada bezanya dari segi fizikal dengan pemimpin bukan Islam lain yang berada dalam Barisan Nasional yang baru baru ini mengugut meletak jawatan kerana tidak mahu sokong RUU yang dibawa olih (penasihat umno/BN) Haji.Hadi.
Lim Guan Eng tak ada tanduk di kepala (macam setan) dan juga tak ada ekor di belakangnya (di pungkok), begitu juga pemimpin bukan Islam dalam Barisan Lim Tiong Lai juga tak ada tanduk di kepala dan tak  ada ekor di belakang (di pungkok).
Jika kita cuba melabel Lim Guan Eng sebagai Kafir Harbi jadi apa istimewanya Lim Tiong Lai untuk tidak turut dilabel sebagai Kafir Harbi?
Justru hentikan saja taktik label melabel kerana rakyat tahu siapa berada di pihak yang benar, cakaplah apa sahaja tapi rakyat bukan bodoh.
dollah yankee - 'Kafir-Harbi' ada lah setrategi umno/BN yang telah makan tuan...

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


KITA SILA BESAR

Posted: 10 Jul 2016 07:39 PM PDT




SILAP BESAR

BUKAN 2.6B

TAPI SAH

28 BILION

INI BUKAN

FITNAH INI 

LAPORAN AUDIT

KL1M (Kandang Lembu 1 Malaysia)






















------------

AYAM SIAM LEBIH MURAH

Posted: 10 Jul 2016 07:00 PM PDT



AYAM APA NI?

TAK KIRA

ISLAM KE

AGAMA KE

ASAL UNTUNG

Seekor ayam RM30 di Kota Bharu
 | July 9, 2016
KPDNKK turut terima 16 aduan dari seluruh negara




KOTA Bharu: Segelintir peniaga ayam di Pasar Siti Khadijah di sini mengambil kesempatan sempena sambutan Aidilfitri dengan menjual ayam sehingga RM30 seekor tanpa menggunakan alat penimbang. Perbuatan itu dikesan dalam pemeriksaan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kelantan di pasar berkenaan hari ini.

KAH KAH KAH

DUA PEHA

AYAM SIAM

DI DANOK

LEBIH MURAH

KAH KAH KAH


















-----------

MANUSIA HATI SUCI

Posted: 10 Jul 2016 06:30 PM PDT





NUMBER AKAUN
TT tolong bg nombor akaun Mak Intan kalau saya ada rezeki lebih nak sedekah sikit kpd beliau on HATi SUCI MAK INTAN
Anonymous
on 7/10/16

ANJING SEHAT
bila anjing dah sehat cantek bole jual jangan lopa lepas kesahkan anjing tunaikan lah pulak solat baru cantekkkk jnagan hanya leka duk bela anjing biar walau bela anjing tapi mati atas sejadah lagi indah beritanya on HATi SUCI MAK INTAN
Anonymous
on 7/10/16

MIRIP IBU TERESA
Dari satu sudut sememangnya Puan Halijah Idrus adalah seorang insan atau sosok manusia yang berhati suci kerana terdorong dengan ikhlas untuk menjaga sejumlah 500 anjing dan kucing liar beberapa tahun yang lalu. Penglibatannya merupakan sesuatu yang unik kerana begitu jarang sekali ada manusia apatah lagi yang kurang bermampu mengambil berata dengan nasib haiwan liar itu, malah pengiat hak haiwan malah agamawan pun jauh sekali nak mengambil tanggungjawab itu. 

Andainya Puan Halijah Idrus dapat mengurus membantu anak2 yatim atau sesiapa yang terpinggir daripada kehidupan normal arus perdana dek kerana sistem sosio-ekonomi kapitalis, beliau akan mirip seperti Ibu Teresa. 

Ibu Teresa mengurus golongan manusia yang tersisish dari arus perdana tanpa mengiran kaum, agama dan bangsa. Ibu Teresa dapat pengiktirafan global yang berprestij. Puan Halijah melakukan kerja2 jariah terhadap haiwan dan belum ada satu bentuk institusi atau lembaga bagi mengiktiraf kerjanya namun kerana niatnya suci on HATi SUCI MAK INTAN
UNCLE RAMLI
on 7/10/16


HEMDULILAH
Pheh hebat .. sebulan Mak Intan atak telima libu-libu luwik untuk jaga latusan binatang. Hemdulilah. Yang gwa helan apasat gomen jaga luwek olang miskin tapi luwek hilang tak tau pi mana. Lu tak caya, lu tanye Lajib ato zakat punya mengawai, ato Yapiem punya Latok Tuang Hajee, Annuer Musa pong mu bole tanya.

Tapi baek Mak Intan pong, pada gwa Kak Eeejat latus kali lebih baek. Kak Eeejat kandangkan lembu nya dalam Kondo lima bintang lagi, RM250 juta lagi .. apa raaa ompek-limo ghibu sebulan. on HATi SUCI MAK INTAN
panglimo potaseh
on 7/10/16
INTAN PERMATA
MAK INTAN tak perlu JUTA JUTA tuk berbakti di dunia ini MAK INTAN lebih intan dari permata , wajar di hargai berbanding JUTA JUTA NAJIS aka TAIK HIDUP MERATA RATA LAHAP RASUAH Tak perlu DATO atau DATO SERI atau TUN , Mak Intan sudah ber khidmat jauh lebih ber nilai dari MAT KOPIAH , MAT BOROI , MAT KAMPAU , MAT LAHAP yang ada di mana mana Tahniah MAK INTAN !!!!!!!! on HATi SUCI MAK INTAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/10/16

HANTAR KE MEKAH
Jutawan2 dari semua anak bangsa, semua agama, jutawan2 mahkamah rendah mahkamah tinggi semua ...toLongLah hantar intan ni ke mekah...dia pun nak masyuk syurga on HATi SUCI MAK INTAN
Nazrio Dond DoLLa
on 7/10/16








----------

MASIH TAK SEDAR

Posted: 10 Jul 2016 06:00 PM PDT




PADAN MUKA

DAH BERI TAHU

MASIH TAK

SEDAR SEDAR

PADAN MUKA


Pemberian RM500, hanya janji palsu PRK?


SHAH ALAM - Lajnah Asas Tani dan Alam Sekitar Pas (Latas) mendakwa, selepas hampir sebulan diumumkan pemberian bantuan khas (one off RM500) kepada penoreh dan pekebun kecil getah kerajaan sehingga kini ternyata masih gagal melunaskan janji itu.

Pengerusi Latas Pas, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, oleh itu benarlah jangkaan pihaknya, sebelum ini bahawa pengumuman pemberian bantuan khas itu, hanyalah bersifat rasuah politik menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar yang lalu.

"Selain gagal membayar one off RM500 ini,terdapat juga aduan pekebun getah bahawa bantuan tanaman semula getah yang telah diluluskan selepas pemeriksaan juga tidak dibayar oleh Risda. Kerajaan juga masih gagal membayar Insentif Pengeluaran Getah (IPG) melalui LGM selepas 7 bulan tuntutan dibuat oleh penoreh," katanya dalam satu kenyataan medianya hari ini.

MELAYU HIDUP

DENGAN 

HARAPAN


MATI MENUNGGU

JANJI





-------------

MACAM MANA JADI RAHSIA

Posted: 10 Jul 2016 07:03 AM PDT






APA YANG RAHSIA
Macam mana Laporan Audit boleh diklasifikasikan sebagai RAHSIA? Kalau macam tu yakyah la buat audit, membazir bayar gaji staff berjuta setiap bulan sebab tujuan Audit adalah supaya ahli-ahli atau pemilik saham atau dalam konteks ini RAKYAT dapat tahu keadaan sebenar tentang perjalanan pentadbiran negara ini. 

Memang BABI manusia yang mengarahkan supaya laporan AUDIT ini diRAHSIAkan.....hanya PENYAMUN sial yang sanggup membelakangkan kepentingan negara. 

Ini semua adalah untuk melindungi perbuatan penyelewengan dari diketahui rakyat. Tutup aja la Jabatan Audit Negara, SPRM, PAC dll yang sewaktu dengannya. Peliknya ustaz-uztaz PAS dan MUFTI-MUFTI bengot tak nak pula keluar FAKWA pula terhadap perkara sebegini.....Cakap la Perbuatan meRAHSIAkan Laporan Audit adalah HARAM dan mengikut hukum HUDUD hendaklah di potong tangan.... on SIAPA BOCORKAN LAPORAN AUDIT
Publish | Delete | Spam
Aurelia Avalon
on 7/10/16



------------

HATi SUCI MAK INTAN

Posted: 09 Jul 2016 11:00 PM PDT



HATI SUCI

SEORANG

MANUSIA


Di Aidilfitri, 500 anjing dan kucing menemani Mak Intan

 | July 9, 2016

Mak Intan berkata haiwan peliharaannya bukan 
sekadar teman selepas ketiadaan Pak Mie, tetapi banyak berjasa


Mak-Intan_600
ALOR SETAR: Untuk kali kedua, Halijah Idris atau lebih mesra dipanggil Mak Intan, akan beraya tanpa suami tercinta.
Sebaliknya, Halijah, 68, akan menyambut Aidilfitri bertemankan 500 ekor anjing dan kucing peninggalan arwah suaminya Muhammad Azmi Ismail, atau Pak Mie, yang meninggal dunia Mac tahun lalu.
Mak Intan kini tinggal di Pak Mie Shelter, tempat penjagaan anjing dan kucing.
"Inilah peninggalan yang berharga yang saya akan jaga dan pelihara sampai akhir hayat saya. Bagi saya raya tahun ini tidak ada apa-apa persiapan. Tiada baju raya dan tiada kuih muih yang disediakan.
"Hanya menunggu kepulangan anak-anak balik beraya dan hari raya pertama juga seperti tahun sebelum ini, saya akan duduk di Pak Mie Shelter untuk jaga anjing dan kucing peliharaan peninggalan arwah Pak Mie. Bagi saya haiwan peliharaan saya amat penting kerana sudah anggap seperti anak saya," katanya ketika dihubungi FMT.
Kisah Mak Intan dan Pak Mie dan haiwan peliharaan yang kebanyakannya diselamatkan oleh pasangan ini pernah mengamit perasaan orang ramai ketika mereka tinggal di tanah rizab kerajaan berhampiran Jalan Tanjung Bendahara.
Disebabkan pasangan itu beragama Islam, kisah mereka mengambil anjing terbiar dan merawat serta memelihara tidak terlepas daripada cemuhan.
Namun, "alah bisa, tegal biasa" menjadi pegangan Mak Intan mempertahankan Pak Mie Shelter, demi menunaikan amanat suaminya.
Walaupun sukar, Mak Intan tetap tabah menguruskan operasi rumah perlindungan haiwan itu dibantu anaknya dan sukarelawan.
Mak Intan berkata haiwan peliharaannya bukan sekadar teman selepas ketiadaan Pak Mie, tetapi banyak berjasa kepadanya.
Poppy dan Adik
Antaranya, Mak Intan sempat mengimbau kenangannya diselamatkan dua ekor anjing yang diberi nama Poppy dan Adik.
"Poppy pernah membantu Mak Intan sewaktu nyaris maut dipatuk ular senduk manakala Adik pula menyelamatkan Mak Intan ketika hampir lemas pada 2011," katanya.
Mak Intan bersyukur setelah dua tahun peninggalan arwah Pak Mie, dia masih menerima bantuan daripada orang ramai untuk terus membela anjing dan kucing peliharaannya.
Katanya, walaupun sekadar cukup melengkapi kos penjagaan haiwan peliharaannya itu, dia tetap gembira masih ada orang yang mengambil berat terhadapnya.
"Mak Intan buat masa ini tidak bekerja dan hanya menggunakan duit sumbangan orang ramai di dalam akaun Mak Intan.
"Dalam sebulan, paling banyak adalah dalam RM4,000 dan duit itu Mak Intan guna sepenuhnya untuk memberi makanan dan ubat penjagaan anjing dan kucing Mak Intan. Tidak ada lebih cukup-cukup untuk haiwan peliharaan Mak Intan," katanya.
Dia tidak akan menambah bilangan haiwan berikutan peningkatan kos yang semakin meningkat.
Katanya, faktor usia juga memainkan peranan.
"Buat masa ini sehari sahaja Mak Intan berbelanja RM200 untuk makanan haiwan peliharaan Mak Intan. Sumbangan yang diterima juga cukup-cukup untuk beri makanan. Jadi Mak Intan tidak mahu menambah lagi.
"Namun jika ada haiwan yang betul-betul sakit dan nak nazak, Mak Intan akan ambil dan jaga dia sampai sihat," katanya.


--------------

KITA RAYA

Posted: 09 Jul 2016 10:00 PM PDT




KALAU HUDUD

INI HUKUM

ALLAH 

KENAPA DI KT

LAIN HUKUM

DI KB LAIN JUGA

SAJE TANYA

KAN KITA RAYA

JANGAN MARAH
JANGA

--------

NEGARA SARAWAK

Posted: 09 Jul 2016 09:00 PM PDT






SETUJU

SOKONG

SARAWAK

BUKAN NEGERI

TAPI NEGARA



Sarawak bukan negeri, kata SUPP
 | July 9, 2016
Adenan Satem juga bersetuju, kata Sim Kui Hian




PETALING JAYA: Rakyat Sarawak digesa jangan merendahkan diri dengan menganggap Sarawak salah satu negeri Persekutuan Malaysia.
Presiden SUPP  Sim Kui Hian dipetik laporan berita berkata "Sarawak patut dikenali sebagai Sarawak, bukan salah satu daripada 13 negeri dalam pembentukan Malaysia" jika mereka mahu autonomi pentadbiran yang lebih luas daripada Putrajaya.
Kenyataan itu yang terbaharu dalam pengisytiharaan demi pengisytiharaan oleh ahli politik bahawa Sarawak penandatangan dalam pembentukan Malaysia, setaraf Persekutuan Tanah Melayu, Singapura dan Borneo Utara (Sabah).
KALAU NEGARA

BILA NAK

MERDEKA

SAJE TANYA

JANGAN MARAH

KAH KAH KAH

--------------

MAT NGOK BERSABDA

Posted: 09 Jul 2016 08:00 PM PDT





KETUA

TWITER

BUAT LAWAK

BODOH














KPN: Pastikan ketulenan kandungan Sarawak Report sebelum bertindak

PUTRAJAYA:  Khalid Abu Bakar berkata polis akan menentukan ketulenan pendedahan Sarawak Report yang dikatakan laporan Ketua Audit Negara keatas 1MDB sebelum tindakan diambil.
Ketua Polis Negara berkata ketulenan dokumen Sarawak Report itu akan dibincangkan dengan Peguam Negara  Apandi Ali.
"Jika tulen, kita akan siasatan dibawah Akta Rahsia Rasmi. Semua diminta bertenang," katanya kepada pemberita di rumah terbuka Hari Raya Timbalan Perdana Menteri  Ahmad Zahid Hamidi.
Khalid turut membidas portal itu dan pengarangnya, Clare Rewcastle-Brown, sebagai pemberita yang tidak boleh dipercayai kerana menyiarkan berita-berita yang kemudiannya didapati tidak betul.

KAH KAH KAH

woit mat ngok

kalau  gambar

kulit dah ada

mesti tahu

isi buku

BANGANG


-----------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


RUU 355 ANGKAT TARAF MAHKAMAH SYARIAH???

Posted: 10 Jul 2016 11:45 AM PDT

 Ust Zakaria Ahmad telah mendakwa bahawa RUU persendiraian yang Hj Hadi bawa ke parlimen itu bertujuan supaya  Mahkamah Syariah naik taraf sama dengan Mahkamah Sivil.

"Baru ni Tok Guru Haji Hadi Awang… dia bawa satu usul dalam parlimen supa diletakan Mahkamah Syariah standard taraf sama dengan Mahkamah Sivil… dan Alhamdulillah diterima untuk peringkat bacaan … nak bahas dia bulan sepuluh nanti…"  (sila rujuk entri di sini )

 Berikutan dengan dakwaan tersebut, Ust Che Ibrahim Mohamad telah memberikan reaksinya supaya kita sama-sama memahami apa sebenarnya duduk perkara : 

Benarkah Pas sudah berjaya??
    RUU 355 hanya sekadar utk mengubah kuasa hukuman yg boleh dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah drp denda tidak melebihi RM5000, penjara 3 thn dan sebat 6 kali kpd suatu hukuman mengikut undang2 Islam yg tidak disebut satu persatu bentuk hukumannya.

 Cadangan ini sama sekali tidak mengubah bidangkuasa dan taraf mahkamah syariah yg sedia ada sebagai sebuah mahkamah keluarga Islam mengikut negeri2.

 Perbezaan Mahkamah Syariah dgn Mahkamah Sivil antaranya:

 1. Mahkamah Syariah ditubuhkan melalui Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah Negeri2, manakala Mahkamah Sivil ditubuhkan melalui peruntukkan2 dlm Perlembagaan Persekutuan.

2. Mahkamah Syariah hanya berkuasa ke atas perkara2 berkaitan hal2 kekeluargaan Islam dan kesalahan2 rukun Islam bagi penganut agama Islam shj, manakala Mahkamah Sivil berkuasa mengenai semua perkara berkaitan undang2 selain undang2 mahkamah syariah.

3. Struktur Mahkamah Sivil disusun mengikut Persekutuan manakala struktur mahkamah syariah di susun mengikut negeri2. Mahkamah sivil terdiri drp:

i. Mahkamah Majistrate
ii. Mahkamah Seksyen
iii. Mahkamah Tinggi
iv. Mahkamah Rayuan
v. Mahkamah Persekutuan. Manakala struktur mahkamah syariah ditubuhkan mengikut negeri2 yg terdiri drp:

a. Mahkamah Rendah Syariah
b. Mahkamah Tinggi Syariah
c. Mahkamah Rayuan Syariah.

4. Bidangkuasa Mahkamah Sivil meliputi semua akta2 dan enakmen yg diluluskan oleh Badan Perundangan samada oleh Parlimen atau DUN, manakala bidangkuasa Mahkamah Syariah hanya terhad setakat enakmen2 yg berkaitan agama Islam shj.

5. Perlantikan Pegawai2 Kehakiman Sivil dibuat mengikut kehendak Perlembagaan Persekutuan oleh Suruhanjaya Kehakiman, manakala perlantikan pegawai kehakiman syariah hanya dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri2 sbgmana jawatan2 lain spt pembantu tadbir, pegawai tadbir, pemandu dll.

6. Pegawai2 Kehakiman Sivil diberi berbagai2 kemudahan dan keistimewaan sehingga ianya dipandang tinggi oleh masyarakat, manakala pegawai2 kehakiman syariah tidak mempunyai apa2 kemudahan dan keistimewaan dlm perkhidmatannya sehinggalah ianya hanya dipandang sbg pegawai biasa dlm sektor perkhidmatan awam.

 Oleh itu RUU 355 tidak boleh mengubah perbezaan antara dua darjat ini, apalagi utk dianggap sbg samataraf.

Komen al-Husseyn :

Dengan penjelasan Ust Che Ibrahim ini, diharapkan masyarakat tidak lagi terkeliru dengan pembohongan yang sengaja menyelewengkan fakta dan kebenaran. Terima kasih Tuan CIM! ~ sumber

Kerabu Bersuara ®

0
sumber :-

Kerabu Bersuara ®


SU Akhbar MB Kedah Fitnah Almarhum Ustaz Azizan Isu Air

Posted: 10 Jul 2016 01:11 AM PDT



Assalamualaikum Saudara Nahar Tajri, Setiausaha Akhbar YAB Dato' Seri Ahmad Bashah Mad Hanipah, Menteri Besar Kedah DA.

Sila tarik balik komen fitnah melampau saudara kepada Almarhum Tan Sri Ustaz Azizan yang telah saudara tulis atau saudara panjangkan di facebook.

Seberapa segera, sila buat kenyataan permohonan maaf terbuka kepada ahli keluarga, sahabat taulan, pimpinan dan ahli PAS Kedah diatas fitnah yang saudara lemparkan kepada Almarhum.

Sesungguhnya beliau adalah insan yang tidak pernah mementingkan dirinya, tidak mengambil kesempatan atau peluang di atas kedudukannya, dan beliau tidak hidup dalam gaya seperti pemimpin dalam parti yang saudara pilih untuk cari makan dan beri khidmat saudara.

Rekod perkhidmatan beliau bersih dan cemerlang, kerja dan komitmen beliau kepada tanggungjawab beliau berkelas dunia. Pengorbanan, pandangan dan gagasan beliau untuk rakyat dan negeri ini melangkaui kepetingan diri, keluarga, malah partinya.

Hasil dedikasi beliau kepada amanah yang dipikulnya tidak dapat ditandingi oleh mana-mana pemimpin negeri yang pernah saudara kenali.

Ada sejumlah besar daripada pendapatan yang sepatutnya menjadi hak beliau mengikut undang-undang, beliau sumbangkan kembali untuk pendidikan anak negeri ini yang dikasihi melalui Tabung Tengku Mahmud.

Daripada gajinya sendiri, disumbangkan kepada parti, petugas jemaah, orang-orang miskin, pelajar, sekolah agama, para balu mantan pemimpin, ibu tunggal dan anak-anak yatim mengatasi angka yang saudara sanggup bayangkan. Jauh mengatasi sesiapapun... dan kehidupan beliau bersama keluarga besarnya sangat-sangatlah sederhana. Dan... beliau tidak perlu 'mencuri' wang daripada SADA/negeri milik rakyat untuk melakukan itu semua seperti saudara maksudkan dalam tulisan saudara.

Sekelian yang menghormati dan mengasihi insan hebat ini pasti terluka dengan tulisan saudara itu. Fitnah seperti ini bukan perangai politik yang wajar diamalkan oleh saudara atau sesiapapun. Kami tidak akan membiarkan sesiapapun mencemari integriti dan reputasi beliau dengan politik murahan seperti ini.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1215447258479800&id=100000436113775

DIALOG RAKYAT

0
sumber :-

DIALOG RAKYAT


Warga asing ditangkap selepas menyamun

Posted: 10 Jul 2016 05:20 AM PDT

Bernama
Warga asing ditangkap selepas menyamun
Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Mohd Rozi Jidin berkata suspek menetap di kawasan flat berhampiran lokasi kejadian.
 
 
ALOR SETAR: Seorang warga Indonesia tidak sempat menikmati wang samunnya apabila dia ditahan orang ramai tengah malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Mohd Rozi Jidin berkata suspek yang berusia 33 tahun itu sebelum itu dilapor menyamun seorang wanita berusia 29 tahun di Taman PKNK di sini pada pukul 12.30 tengah malam.

Beliau berkata suspek meragut beg mangsa dari arah belakang dan terus melarikan diri menyebabkan mangsa menjerit meminta tolong.

"Orang awam dan suami mangsa yang berada di kawasan berkenaan yang mendengar jeritan itu berjaya menangkap suspek dan menyerahkannya kepada polis," katanya.

Di dalam beg itu terdapat wang tunai RM200.

Mohd Rozi berkata suspek menetap di kawasan flat berhampiran lokasi kejadian.

Keputusan muktamad dalam tangan Parlimen, kata Kit Siang

Posted: 10 Jul 2016 12:45 AM PDT

 
Pemimpin DAP itu menyangkal pandangan Salleh Said Keruak bahawa laporan PAC laporan muktamad berkenaan 1MDB


Salleh Said Keruak


PETALING JAYA: Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Salleh Said Keruak diingatkan keputusan muktamad berhubung laporan siasatan keatas 1Malaysia Development Bhd dalam tangan Parlimen.

Pemimpin DAP Lim Kit Siang menyangkal Salleh yang berkata laporan Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara merupakan laporan muktamad keatas 1MDB.

Kit Siang menjelaskan PAC sekadar jawatankuasa Dewan Rakyat yang diberi tanggungjawab untuk menyiasat hal ehwal 1MDB.

"Keputusan muktamad samada laporan PAC memuaskan dan lengkap perlu melalui resolusi terlebih dahulu selepas ia dibahaskan melalui suatu usul untuk menerima atau menolak laporan tersebut," katanya.

PAC menjalankan pendengaran keatas kewangan dan pelaburan 1MDB tahun lalu, manakala Jabatan Audit Negara menjalankan siasatan keatas kewangan 1MDB.

Laporan PAC dibentangkan di Dewan Rakyat awal tahun ini, tetapi penemuan Ketua Audit Negara dirahsiakan sebagai rahsia rasmi dan tidak dibentangkan bersama laporan itu.

Kit Siang berkat Salleh tersilap kerana menuduh Sarawak Report sebagai portal yang mengelirukan orang awam dengan menyiarkan petikan dokumen yang didakwa laporan Ketua Audit Negara kepada PAC.

Beliau bagaimanapun bersetuju Salleh tidak mencadangkan laporan yang disiarkan itu palsu.

Kit Siang menyifatkan pengelasan laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi itu "tidak munasabah dan tidak dapat dipertahankan" dan menuduh kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu menyembunyikan banyak perkara.

Pengelasan itu, katanya lagi, "menghalang maklumat diberikan kepada ahli-ahli Parlimen" seraya menghalang mereka daripada menilai laporan PAC sebaik mungkin.

Pemimpin DAP itu turut mempertahankan anggota PAC, Tony Pua, yang mengatakan laporan itu tidak lengkap tanpa laporan penemuan audit



Permohonan baik daripada Husam mustahil dilayan Agong

Posted: 10 Jul 2016 12:45 AM PDT

MSO
 
 
Permohonan dikemukakan bekas Exco Kanan Kelantan Husam Musa supaya Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu supaya menitahkan pengubahan status laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB adalah satu permohonan yang baik dilihat ia dibuat demi kepentingan negara dan rakyat.


Penitahan agar status laporan audit itu yang diOSAkan, sebagai memastikan negara ini ditadbirkan dengan penuh integriti.

Apabila laporan audit mengenai 1MDB itu dibuka semula, rakyat akan dapat menilai laporan itu dengan penuh adil dan saksama bagi mereka mengetahui apa yang berlaku dalam 1MDB yang telah direkodkan sebagai skandal terbesar negara bertaraf lima bintang itu.

Sambil membuat cadangan itu Husam bertanya, bolehkah Seri Paduka dan Raja-Raja Melayu menitahkan taklimat khas oleh Ketua Audit Negara, serta menitahkan satu salinan diberikan kepada mereka? Maksud Husam Agong minta Ketua Audit Negara memberi taklimat kepada mereka dan serahkan satu salinan untuk Raja-Raja.


Terima kasih kepada Husam kerana masih ada idea untuk merungkaikan isu 1MDB yang telah diselkan oleh Peguam Negara yang baharu. Apa dilakukan Husam menunjukkan pemikiran beliau masih belu tepu, kepalanya tetap bergerak untuk memperjuangkan hak rakyat. Cuma malangnya bekas partinya tidak dapat menilai akan kelebihan dan keistimewaan yang ada kepada tokoh ini.

Tindakan Husam itu juga menunjukkan komitmen beliau dalam memperjuangankan hak rakyat dan tidak sedia untuk menjadi syaitan bisu apabila dipuji atau dapat duduk satu pentas dengan orang yang dibabitkan dengan skandal kewangan terbesar itu.

Jarang orang mempunyai pemikiran dan idea kreatif seperti Adun Salor itu. Selepas Anwar Ibrahim saya melihat Husam adalah antara yang kreatif dalam menelorkan idea-idea menggerakkan perjuangan walaupun berada dalam keadaan yang tidak kondusif dan berkuasa lagi.

Misalnya Anwar walaupun "diselok" (dijilkan) dalam penjara tetapi masih mampu mengeksport keluar idea-idea dan buah fikiran untuk menggerak perjuangan dan dijanakan oleh rakan-rakan di luar. Anwar masih mampu memonitorkan idealisme perjuangan dari dalam kurangan. Apa dilakukan Husam itu adalah menyerupai apa dibuat oleh Anwar Ibrahim. Sebab itu saya kata "penjara bukan pusara" buat Anwar.

Nah, begitulah juga diharapkan kepada Husam. Pemecatannya daripada Pas, pelucutan jawatan dan penafian haknya sebagai orang yang paling layak menjadi MB Kelantan tidak melemah dan mematikan langkah untuk membela rakyat.

Kelebihan dan keserasian dalam menjadi agigator perjuangan antara kedua ini telah lama saya nampak. Sebelum tahun 2009 lagi saya telah membayangkan kalau berlaku kombinasi mampat antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat khasnya di antara Pas dengan PKR, maka orang yang akan menjadi timbalan perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan menang ialah Husam Musa. Saya pernah membuka trek cita-cita berharap Husam akan mulai memegang jawatan selaku presiden Pas dalam tahun 2013 atau 2015. Tetapi...

Mengenai cadangan Husam itu, meskipun bagus dan Yang di-Pertuan Agong sebelum mengucap sayor nara kepada Istana Negara seharusnya mengambil kira permohonan Husam itu. Itulah sebaik-baiknya. Kesediaan Agong untuk memenuhi permohonan Husam itu dilihat lebih berdarjat daripada Istana Negara buat pertama kali dibuka untuk kunjungan rakyat sempena 1 Syawal lalu.

Sekiranya Agong sedia menitah seperti mana cadangan Husam itu, ia juga boleh dijadikan buah tangan baginda yang sangat dihargai rakyat sebelum berangkat kembali ke Kedah untuk bersemayam sebagai Sultan Kedah selepas tempoh perkhidmatan sebagai Yang di-Pertuan Agong tamat hujung tahun ini.

Pun begitu relevan dan rasional cadangan Husam itu, bagi saya ia tidak akan memberi apa-apa bekas. Walaupun cadangan itu merupakan dambaan rakyat jelata yang mahukan ketelusan dalam pentadbiran, yang tergilakan kebenaran, tetapi Yang di-Pertuan Agong saya melihat tidak sedia melakukannya. Amat-amat mustahil akan direalisasikan.

Atas sifat baginda Raja Berpelembagaan, ke semua sembilan baginda tertakluk kepada kuasa eksekutif pemerintah, yakitu perdana menteri. Perlu difahami isu yang hendak diperkatakan itu membabitkan perdana menteri secara langsung. Dalam hal ini saya tidak fikir Kerajaan (baca Najib Razak) sedia untuk memberi nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong memenuhi cadangan Husam itu. Yang di-Pertuan Agong akan bertindak atas nasihat memanda perdana menteri. Ini hakikat yang kena difahami.

Seperti mana kita sedia maklumi Majis Raja-Raja telah pun diberi taklimat panjang lebar mengenai perkembangan dan implikasi di sekitar isu 1MDB. Dalam taklimat itu,  yang diberikan oleh pihak SPRM, dihadiri sama oleh Ketua Polis Negara< KSU dan lain-lain pembeasar, mereka sudah merintih dan mengharap restu Raja-Raja untuk menyelesaikan isu 1MDB mengikut semangat undang-undang dan kuasa yang ada kepada Suruhanjaya itu.

Bagaimana pun ia mengecewakan. Majlis Raja-Raja tidak memberi apa-apa reaksi yang diharapkan dengan apa yang taklimatkan. Taklimat itu tidak lebih daripada satu formaliti sahaj. Adalah dipercayai tindakan beberapa orang pegawai tinggi SPRM, termasuk Ketua Pesuruhjaya, timbalan dan lain mengambil keputusan untuk berhenti ialah selepas taklimat mereka tidak mendapat respon yang diharapkan.

Makanya berdasarkan kepada hal itu, saya tidak yakin Yang di-Pertuan Agong sedia memenuhi cadangan dibuat oleh bekas Naib Presiden parti agama itu.

Cadangan baik itu tidak lebih dan tidak kurang memberi kesimpulan mengenai kehebatan Husam yang mempunyai idea dalam perjuangan, dan disamping itu menunjukkan isu 1MDB walauun ia telah disel oleh Peguam Negara, tetapi orang ramai masih mempertikaikannya. Apapun wajar kalau cadangan Husam itu turut "direnyutkan" oleh badan-badan lain dan juga parti politi.

1MDB tetap akan bergentanyangan di angakasa raya Malaysia, seperti mana hantu Altantuya yang sering kali mengusik lamunan orang-orang tertentu. Titik,

KENAPA HANYA SALLEH?

Posted: 10 Jul 2016 12:36 AM PDT

shahbudindotcom


Semalam Salleh Said Keruak meminta pihak polis menyiasat bagaimana Laporan Audit 1MDB yang diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau OSA boleh bocor kepada Sarawak Report.

Hari ini pula beliau mengatakan Sarawak Report cuba memperdaya orangramai mengenai 1MDB berikutan tindakannya mendedahkan laporan audit itu.

Ini kerana katanya, laporan audit hanyalah salah satu komponen yang digunakan oleh PAC dalam menyiapkan laporannya mengenai 1MDB.

Tegas Salleh lagi,  yang muktamad ialah Laporan PAC.
 
 
 
 
Sebelum Salleh lupa, bagaimana tentang laporan Bank Negara mengenai 1MDB yang juga menemui beberapa kepincangan dalam urusan dan perjalanan syarikat tersebut?

Adakah beliau tidak ingat lagi tentang surat Bank Negara yang mengesahkan mengenai pemilikan Good Star Ltd oleh Jho Low yang kemudiannya maklumat tersebut diubah suai dalam Laporan PAC?

Jika laporan audit dan dapatan Bank Negara sudah mengesah beberapa kepincangan dan salah laku, apa lagi yang mahu dipertahankan tentang 1MDB?

Jadi, di mana  logiknya laporan  Sarawak Report itu memperdaya orangramai?

Satu lagi, kenapa hanya Salleh seorang saja yang masih rajin bercakap membela Najib Razak mengenai 1MDB?

Mana menteri dan pemimpin UMNO yang lain? 

Adakah mereka sudah tidak berminat lagi membela Najib sebagaimana dahulu?

Zahid Hamidi sendiri nampaknya lebih gemar menonjolkan diri bercakap mengenai pengganas Islam atau Daish berbanding 1MDB yang terus-menerus sukar dipisahkan daripada Najib dan membebankan negara.



Rumah Terbuka Aidilfitri Selangor berlangsung meriah

Posted: 10 Jul 2016 12:32 AM PDT

OLEH NORHAYATI UMOR
 
HULU KELANG: Sambutan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri peringkat Selangor disambut meriah dengan dihadiri masyarakat pelbagai bangsa di Padang AU2, di sini hari ini.

Berdasarkan maklumat diterima daripada Tourism Selangor, dianggarkan 50,000 pengunjung hadir memeriahkan suasana.

CP2A2235-800x533


Menariknya, majlis bermula pada jam 10 pagi dan berakhir jam 3 petang itu menyediakan 43 gerai makanan membabitkan 25 peserta program skim mikrokredit Hijrah Selangor.

Pengunjung yang hadir turut berpeluang merasai keenakan sajian, antaranya sate, laksa, soto, rendang daging, lemang, ketupat palas dan ayam golek.

Pada awal pagi, lebih 100 kanak-kanak berbaris menerima duit raya disampaikan Menteri Besar, Dato' Seri Mohamed Azmin Ali selain mengambil peluang bergambar bersama pemimpin tertinggi negeri itu.

FB_IMG_1468046121048Segak berbaju melayu hijau, Mohamed Azmin sebelum itu menyapa rakan media yang hadir.

Sambutan kali ini penuh bermakna buat Kerajaan Negeri dan rakyat Selangor apabila DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan mencemar duli menghadiri majlis rumah terbuka.

Baginda diiringi YTM Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Hadir sama, Speaker Dewan Negeri Selangor (DNS), Hannah Yeoh selain Exco Negeri antaranya, Dr Daroyah Alwi, Dato' Iskandar Samad, Nik Nazmi Nik Ahmad, Zaidy Talib dan Dato' Teng Chang Khim.

Turut memeriahkan suasana, Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ditemani Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar dan jemputan dari kedutaan antarabangsa.


Pas tak ada kes rasuah, yang ada Umno dan DAP, dakwa Presiden Pas

Posted: 10 Jul 2016 12:04 AM PDT

MALAYSIA DATELINE
 
 
Datuk Seri Abdul Hadi Awang kata sehingga kini Pas saja yang bersih.Datuk Seri Abdul Hadi Awang kata sehingga kini Pas saja yang bersih.


Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengucapkan syukur kerana sehingga kini, pentadbiran negeri di bawah parti itu di Kelantan, Kedah serta Terengganu sebelum ini, tidak terbabit dengan kes-kes rasuah.

"Yang tak ada kes Pas. Alhmdulillah, orang lain ada kes. Pemimpin Pas Kelantan tak ada kes, kita memerintah Kedah, Ustaz Azizan tak ada kes.

"Yang ada kesnya Umno dan sekarang DAP pun ada kes,"kata Hadi ketika bercakap dengan pihak media di rumahnya pada Jumaat 8 Julai semalam.

Hadi dipercayai menghalakan dakwaannya itu kepada kes Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang didakwa di mahkamah atas dakwaan rasuah sekarang ini.

Sebelum ini, Hadi berkata, Guan Eng tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah.

Selepas kalah di dua PRK, Pas nilai semula hubungan dengan PKR

Posted: 09 Jul 2016 11:57 PM PDT

MALAYSIA DATELINE
 
 
Pas kaji semula hubungan dengan PKRPas kaji semula hubungan dengan PKR


Tindakan PKR yang menyeru pengundi agar tidak memilih calon daripada Pas semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar akan dijadikan bukti sebelum hubungan kedua-dua parti dinilai semula.

Kata Pengarah Pusat Penyelidikan Pas Dr Mohd Zuhdi Marzuki kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan daripada pimpinan PKR yang disifatkan sebagai satu bentuk pengkhianatan terhadap parti itu akan diperincikan sebelum Majlis Syura membuat keputusan sama ada hubungan dengan PKR patut ditamatkan atau tidak.

"Contoh dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar memang satu pengkhianatan yang jelas yang dibuat oleh PKR.

"Di mana PKR secara jelas menyeru pengundi jangan undi PAS sedangkan kita ada pakatan politik.
"Ini bukti-bukti pengkhianatan yang memang sudah berlaku," katanya seperti dilapor The Malaysian Mirror hari ini.

Tambahnya, PKR semakin menunjukkan belang terutamanya ketika PRK walaupun PAS bersama-sama dengan parti itu ketika saat genting bermula pemenjaraan Anwar Ibrahim pada 1998.

"PAS masih menganggap ada hubungan dengan PKR, ketika PKR lemah kita bersama PKR walaupun DAP keluar daripada barisan alternatif dulu tetapi sekarang ini nampaknya PKR sudah mula hendak meninggalkan PAS.

"Hubungan ini sudah melebihi satu dekad bermula 1998 semenjak DSAI (Anwar Ibrahim) digugurkan daripada kabinet dan dipenjarakan, tetapi mutakhir ini PKR sudah menunjukkan perangai sebenar," tambahnya.

Terdahulu, Dewan Muslimat PAS pada Muktamar parti yang Ke-56 baru-baru ini menerima usul mendesak parti Islam itu mengkaji semula hubungan tahaluf siyasi dengan PKR terutama pada pilihan raya umum akan datang.

Usul yang dikemukakan Dewan Muslimat PAS Kedah dan akan diserahkan kepada Majlis Syura Ulama PAS.

Justeru itu, Mohd Zuhdi memaklumkan sehingga kini proses mengumpul bukti-bukti yang menguatkan lagi pengkhianatan PKR terhadap PAS akan dikumpul dari semasa ke semasa.

Mengulas lanjut PKR katanya lagi sepatutnya mengambil pendekatan berkecuali agar tidak memberi kesan kepada PAS yang merasakan diri disisihkan walaupun mempunyai hubungan politik bersama-sama parti itu.

Umno belum sempat siasat, Shafie dah keluar parti

Posted: 09 Jul 2016 11:41 PM PDT

Oleh Muhammad Asyraf Azlan
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Bekas Naib Presiden Umno, Datuk Shafie Apdal disifatkan terburu-buru keluar parti sebelum lembaga disiplin Umno selesai menjalankan siasatan ke atasnya kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Shamsul Anuar Nasarah.
 
Justeru di atas tindakannya itu, Shafie sudah tidak mempunyai hak untuk mempersoalkan hal ehwal berkaitan parti.
 
"Dalam kes Shafie, Umno tidak memecatnya. Keputusan MT Umno ialah mengantung dulu keahliannya sementara siasatan Lembaga Disiplin dilakukan dan apabila siasatan Lembaga Disiplin dilakukan barangkali beliau dipanggil membela diri.
 
"Persoalannya beliau umumkan keluar parti. Kalau dia betul kenapa tidak tunggu lembaga siasatan selesai (siasat). Jadi nasihat saya pada Shafie, tak perlulah lagi persoalkan apa-apa lagi berkaitan Umno kerana ketika ini Shafie bukan lagi ahli Umno," katanya kepada Antarapos menerusi aplikasi Whatsapp.
 
Semalam, Shafie mempersoalkan tindakan Umno yang menggantungnya tanpa menjalankan siasatan terlebih dahulu dan mendakwa Umno takut memanggilnya secara berdepan.
 
Keputusan itu dibuat MT Umno semasa beliau sedang mengerjakan ibadah Umrah.
 
Dalam pada itu, Shamsul berpendapat tindakan menggantung Shafie adalah wajar berdasarkan kepada beberapa tindak-tanduk Shafie yang secara prinsipnya melanggar batas sebagai ahli dan juga pemimpin Umno.
 
"Bagi saya secara peribadi, melihat kepada beberapa tindakan yang dilakukan oleh Shafie memang Umno wajib mengambil tindakan terhadapnya kerana cara prinsipnya ia telah melanggar batas yang sepatutnya sebagai pemimpin atau ahli Umno. 
 
"Kita kena juga ingat, setahu saya ada juga ahli Umno yang terus dipecat tanpa dipanggil membela diri apabila kesalahan yang dilakukannya begitu nyata umpamanya bersekongkol dengan pembangkang sewaktu pilihanraya seperti menjadi calon, menyokong atau sebagainya.
 
"Justeru bagi kes Muhiyidin dan Mukhriz ternyata mereka sepentas dengan musuh parti. Ini kesalahan yang tidak boleh dimaafkan," katanya lagi.
 
Shamsul juga mengakui jasa dan sumbangan Shafie namun perkara tersebut tidak boleh menjadi alasan untuk melanggar peraturan dan undang-undang parti.
 
"Malah kita akui memang beliau pernah berbakti dan berjasa pada Umno dan tentunya juga negara.
 
"Kita hargainya namun seperkara yang perlu kita ingat sebagai ahli atau pemimpin Umno, sebesar manapun jasa atau sumbangan kita pada parti ia tidak boleh menjadi alasan kepada kita untuk melanggar peraturan dan undang undang parti. 
 
"Ini juga bermakna tiada beza peraturan yang pakai atau dikenakan pada ahli biasa atau pemimpin parti, maknanya sesiapa yang ternyata berbuat salah tindakan dan hukuman kena diambil. Jadi bila tindakan diambil pada seseorang ia bukan bermakna Umno tidak menghargai jasa seseorang," ujarnya.
 
Mengenai sokongan Umno di Sabah yang mungkin terjejas, Shamsul menegaskan bahawa Umno juga mempunyai pengaruh dan kekuatannya sendiri serta bersedia menghadapi apa jua kemungkinan.
 
"Saya yakin Umno sedar dan bersedia menghadapi apa juga keadaan kesan daripada tindakan yang diambil, termasuklah di Semporna Sabah. Maka Shafie perlu juga tahu bahawa Umno juga punyai pengaruh dan kekuatannya.
 
"Pastinya UMNO berusaha dan bersedia hadapai apa juga keadaan," ujarnya lagi.
 
24 Jun lalu, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dipecat daripada parti manakala Mohd Shafie digantung sehingga siasatan selesai.
 
Keputusan ke atas tiga individu itu dibuat MT Umno selepas kesemua mereka disabit kesalahan melanggar disiplin parti.
 
 

PAS ajak PKR perkukuhkan Blok Politik Ketiga [TONTON VIDEO]

Posted: 09 Jul 2016 11:37 PM PDT

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS mengalu-alukan penyertaan PKR ke dalam Blok Politik Ketiga bersama Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) bagi mengukuhkan lagi gagasan pembangkang untuk mendepani Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak.
 
Demikian menurut Ahli Jawatankuasa Pusatnya, Dr Mohd Fuad Mohd Salleh yang turut mengakui bahawa PAS tidak akan mampu memperoleh kemenangan yang besar sekiranya bertanding sendirian.
 
"Kita akui bersendirian tidak mampu untuk kita meraih lebih banyak kerusi, jadi perlu ada gabungan dan kita mengajak PKR bersama dengan Blok Ketiga. Biarkan DAP hendak bersama Amanah, biarkan. Tetapi kita nak ajak PKR bersama PAS dalam Blok Ketiga," katanya.
 
Dalam mengulas bentuk kerjasama yang masih dijalin antara PAS dan PKR, lebih-lebih lagi menerusi pentadbiran kerajaan Selangor, Mohd Fuad berpendapat tiada keperluan untuk mengkaji semula hubungan yang sedia ada.
 
Tegasnya, PKR sedia maklum dengan kekurangan yang ada padanya dan kelebihan yang ada pada PAS bagi melengkapi keperluan agenda politik masing-masing.
 
"Saya tidak melihat ia perlu (dikaji). Sebab soal sentimen, jika dilayan ia akan mendatangkan keburukan. 
 
"PKR juga tahu kedudukan mereka. Kerusi-kerusi yang dimenangi PKR sekarang di kawasan campuran sebahagiannya datang daripada undi penyokong PAS. Jadi sanggupkah PKR memperjudikan nasib kawasan-kawasan mereka? 
 
"Kerusi Bukit Antarabangsa dan Gombak yang merupakan kawasan Menteri Besar adalah kerusi yang asalnya milik PAS dan diserah kepada PKR," kata Mohd Fuad kepada Antarapos.
 
Menerusi Muktamar Tahunan PAS Ke-62 yang berlangsung awal bulan ini, Dewan Muslimat melontarkan cadangan kepada pimpinan parti untuk mengkaji semula kerjasama dengan PKR, rentetan beberapa tindak-tanduk parti itu seolah-olah tidak menghormati hubungan yang ada.
 
PKR bersama DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) membentuk Pakatan Harapan (PH), sementara PAS bersama IKATAN selepas kerjasama melalui Pakatan Rakyat (PR) terkubur.
 
Azmin berbelah bagi
 
Malah kelibat pemimpin PKR bersama-sama dua calon Amanah di Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar baru-baru ini juga seolah-olah menyerlahkan lagi jurang yang ada antara PAS dan PKR.
 
Pemimpin PKR bersama DAP giat berkempen bagi calon Amanah, sebaliknya bagi calon PAS terpaksa bergerak sendirian.
 
Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang juga Timbalan Presiden PKR hanya hadir di saat-saat akhir berkempen namun mengambil pendirian menyokong kedua-dua calon itu.
 
Diminta mengulas hal itu, Mohd Fuad memberitahu PAS sedikit terguris dengan sikap yang diambil PKR, namun sudah pun menjangka keadaan tersebut sejak awal lagi.
 
"Sebab sedari awal lagi Wan Azizah (Presiden PKR) tidak menyebut PAS dalam perbincangan (PRK). Dan kita faham sebab kita tidak bersama di dalam PH. PKR-Amanah-DAP bergabung, manakala PAS berada di luar. Mereka sebut nak calon PRK daripada PH, kita katakan tidak ada, teruskan (bertanding).
 
"Dan kita sudah jangka PKR tidak akan bantu PAS. Tetapi melihat gerakan politik sepanjang dua minggu PRK Sungai Besar, kelibat pemimpin PKR tidak ramai, yang ada hanya Wan Azizah dan Rafizi Ramli. 
 
"Pimpinan kawasan ramai tidak turun, malah saya dapat tahu ada yang sengaja melarikan diri ke Mekah dan luar negara sebab tidak mahu bantu calon Amanah.
 
"Itu menunjukkan di dalam PKR sendiri ada berbelah-bahagi. Azmin juga menyebut sokong calon PH, tetapi (dalam masa sama) mendoakan calon PAS berjaya. Dalam tindakannya ada yang tersembunyi," ujarnya lagi.
 
 
 

Maki Guan Eng bermakna maki hamun 1MDB, sindir bekas pengarang Utusan

Posted: 09 Jul 2016 11:28 PM PDT

ARIF ATAN
Lim Guan Eng membuat perkara lumrah yang pernah dilakukanLim Guan Eng membuat perkara lumrah yang pernah dilakukan


"Takkan kita sudah lupa atau buat-buat lupa bahawa 1MDB membeli tanah daripada kerajaan untuk TRX (Tun Razak Exchange) di bawah harga pasaran?"

Demikian bidasan bekas pengarang Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain ketika mengulas pendakwaan mahkamah ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang membeli banglo di bawah harga pasaran.

Beliau berkata, Guan Eng membuat perkara lumrah yang pernah dilakukan oleh syarikat pelaburan negara sarat hutang, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) apabila membeli tanah daripada kerajaan dengan harga yang terlalu rendah.

"1MDB membeli sebidang tanah 28 ekar daripada kerajaan dengan harga RM194 juta kemudian menjual 1.5 ekar kepada Tabung Haji dengan harga RM188.5 juta atau harga RM2,734 satu kaki persegi.

"Cuba bayangkan begini: 28 ekar harga (belian)nya RM194 juta. Hanya jual 1.56 ekar daripada keluasan itu sudah dapat RM188.5 juta. Tidakkah 1MDB membeli tanah itu daripada kerajaan dengan harga yang sangat murah?" soalnya dalam status Facebook beliau semalam.

Menurutnya, potongan harga yang digelar sebagai "gila babi" kepada 1MDB itu menyedut duit rakyat melalui pelbagai cukai dikenakan.

"Tidakkah kita terfikir bahawa penguasa membeli sesuatu di bawah harga pasaran adalah suatu yang 'lumrah'? Kalau tidak lumrah, sudah tentu Umno yang mendukung slogan 'Demi agama, bangsa dan negara' menentang habis-habisan taktik 1MDB membeli tanah di bawah harga pasaran," tegasnya dalam status di media sosial itu yang mendapat lebih 200 'likes' dan 70 komentar setakat pagi ini.

Sehubungan itu, Ku Seman berkata, dirinya tidak berani hendak memaki hamun Guan Eng yang juga Setiausaha DAP itu kerana tindakan tersebut samalah memaki hamun 1MDB sebagai syarikat pelaburan milik negara.

Mengajak orang ramai berfikir sama ada urus niaga 1MDB itu betul manakala Guan Eng salah, Ku Seman secara sinis menganggap Tun Mahathir bersalah kerana memperkenalkan slogan 'Kepimpinan Melalui Teladan' pada 1980-an lalu.

"Lim Guan Eng telah mengikut teladan penguasa yang lebih Besar daripadanya," tambah Ku Seman lagi.

Menjelang Aidilfitri pada 30 Jun lalu, Guan Eng didakwa atas dua tuduhan rasuah berhubung isu pembelian banglo di Jalan Pinhorn yang dibelinya di bawah nilai pasaran dan dikatakan menggunakan kedudukannya bagi meluluskan permohonan pengezonan semula lot pertanian kepada lot perumahan.

Untuk rekod, projek raksasa TRX adalah antara pelaburan yang dijalankan 1MDB dengan nilai pembangunan kasar dilanggar mencecah RM40 bilion.

Pada 2013 lalu, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dilapor sebagai pelabur luar utama dan yang pertama untuk projek berbilion itu dengan akan membawa masuk modal bagi pembangunan TRX.

Dalam hal berkaitan, Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat pada 15 Mac lalu memberitahu, kerajaan telah mengenal pasti TRX sebagai projek permulaan dalam Program Transformasi Ekonomi bagi mencapai lebih dua kali ganda pendapatan per kapita menjelang 2020.

Sementara itu, TH pada Februari lalu dilapor merancang membangunkan pangsapuri kediaman di tanahnya yang terletak di TRX dengan nilai pembangunan kasar RM820 juta.

Tiga warga Indonesia dipercayai diculik di perairan Lahad Datu

Posted: 09 Jul 2016 11:28 PM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic



KOTA KINABALU: Tiga lelaki warga Indonesia dipercayai diculik sekumpulan lima lelaki bersenjata di perairan Sahabat 16, di Lahad Datu, malam tadi.

Memetik laporan Berita Harian Online, kejadian itu berlaku pada kira-kira jam 11.40 malam ketika ketiga-tiga lelaki berkenaan yang juga pekerja bot tunda sedang menangkap ikan bersama lima rakan mereka sebelum bot mereka dipintas sebuah bot pam.

Lima rakan mereka bagaimanapun dibebaskan.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Abd Rashid Harun dijangka mengadakan sidang media dipercayai berkaitan kes berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu, pada jam 1 tengah hari ini.


Chandra dakwa wujud kem dalam PKR bukti kegagalan Wan Azizah

Posted: 09 Jul 2016 11:28 PM PDT

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Meskipun sudah lebih 15 tahun PKR ditubuhkan, parti itu masih lagi gagal mengawal sikap berpuak-puak yang wujud baik dalam kalangan ahli mahupun kepimpinan terttinggi mereka.
 
Bekas Timbalan Presidennya Dr Chandra Muzaffar berkata, walaupun beliau meninggalkan parti itu pada 2001, situasi tersebut lebih menyerlah selepas Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan. 
 
"PKR mempunyai banyak puak dan ia berlaku hingga sekarang. Melihat kepada pimpinan PKR sekarang, kita memerlukan pemimpin atasan yang memiliki kemahiran politik tertentu.
 
"Di mana yang boleh mendamaikan pihak tertentu, mengadakan rundingan dan buat penyelesaian yang boleh memuaskan kehendak pihak tertentu, memandangkan ia satu cabaran yang besar," katanya dalam temubual bersama Antarapos, baru-baru ini.
 
Justeru beliau menyifatkan kewujudan beberapa kumpulan dalam PKR membuktikan kepimpinan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail gagal dalam mengemudi parti itu.
 
PKR mula dikaitkan dengan pelbagai masalah dalaman, pertelagahan di kalangan pimpinan parti sehingga wujud kumpulan-kumpulan tertentu yang diketuai pemimpinnya sendiri.
 
Dakwaan mengatakan dua kumpulan atau kem wujud di dalam PKR, yang membabitkan kem Wan Azizah dan Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.
 
Merujuk keadaan itu, Chandra berkata Wan Azizah ternyata gagal menggalas tanggungjawab dalam menyatupadukan ahli-ahli dalam parti.
 
"Dari segi simbolik, beliau sesuai. Tetapi dalam sebuah parti politik, dalam perjuangan politik, kita memerlukan pemimpin yang lebih dari simbolik," katanya.
 
Selain daripada masalah berpuak itu, Chandra juga berpendapat PKR masih berada di takuk lama.
 
"Dari segi negatifnya ada tiga. Pertama, parti masih taksub dengan individu dan ia merupakan satu kelemahan besar. Kedua, masih wujud puak, dan tak dapat diatasi. 
 
" Jika dilihat hari ini, PKR ada cabaran dua kelompok dalam parti. Ketiga saya nampak PKR tidak berjaya membawa apa yang diuar-uarkan, contohnya budaya politik baru, bersih dan integriti. Tidak ada bukti," tegasnya.
 
 

Shafie Apdal marah, kecewa atau merajuk pada Umno?

Posted: 09 Jul 2016 11:27 PM PDT

Oleh Lokman Ramlee
Post Pic
 
 
[ULASAN] "Siasatlah dulu, kenapa takut sangat nak siasat saya berdepan. Tanya saya apa salah saya bukan terus gantung macam itu," luah bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.
 
Katanya, keputusan Majlis Tertinggi (MT) Umno yang menggantung keahliannya tanpa siasatan, 24 Jun lalu itu dibuat ketika beliau sedang mengerjakan ibadah umrah.
 
"Dalam bulan yang baik kita beramal saya pergi umrah; tak langsung semasa saya hadir (mesyuarat) MT... tak ada tanya saya. Bila saya pergi umrah gantung saya," katanya.
 
Bagaimanapun Shafie cuba mengambil pendekatan yang agak berfalsafah.
 
"Tapi tak apalah. Mungkin ini antara petunjuk Allah apabila saya tunaikan ibadah umrah dan berdoa di Masjid Nabawi. 
 
"Ya Allah saya umat yang lemah dan tak sempurna, tunjukkanlah jalan-jalan yang baik untuk saya membantu agama dan negara. Itu sahaja," katanya.
 
Bagaimanapun persoalan yang seharusnya ditimbulkan ialah mengapakah bekas Naib Presiden Umno itu tidak membuat rayuan terlebih dahulu terhadap penggantungan keahliannya sebelum mengumumkan keluar parti?
 
Apakah beliau terlalu marah dan kecewa dengan penggantungan keahliannya itu hingga perlu mempamerkan egonya dengan membuat pengumuman keluar parti?
 
Shafie yang juga Ketua Umno Bahagian Semporna mengumumkan demikian pada program Rakyat Bersama Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di Semporna minggu lalu.
 
Itu adalah kali pertama beliau kembali ke Semporna sejak keahlian Umnonya digantung ketika beliau menunaikan ibadat umrah. 
 
Hujung bulan lalu, Majlis Tertinggi (MT) Umno menggantung keahlian Mohd Shafie yang juga bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah selepas menerima laporan daripada Jawatankuasa Disiplin parti.  
 
Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak juga mengumumkan bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dipecat daripada parti.
 
Keputusan ke atas ketiga-tiga individu itu dibuat MT Umno selepas kesemua mereka disabit kesalahan melanggar disiplin parti.
 
Dakwa masih punya sokongan teguh
 
Sementara itu, Shafie mengingatkan pimpinan Umno supaya tidak memandang rendah usahanya selama ini memperjuangkan dan mengukuhkan pengaruh Umno di Sabah.
 
"Jangan hina saya dengan melemparkan tuduhan pengunduran saya daripada Umno tidak memberi sebarang kesan kepada parti.
 
"Kita tunggu keadaan. Saya dulu antara pengasasnya (Umno Sabah). Bukanlah besar sangat sumbangan saya tapi adalah sikit sumbangan saya di peringkat negeri Sabah dalam membesarkan dan membawakan parti Umno.
 
"Ada yang menyatakan tidak ada kesannya apabila saya keluar dari parti. Kita tunggulah ada kesan atau tidak. Kita tunggu Allah s.w.t.," katanya.
 
Bagaimanapun Ahli Parlimen Semporna itu tanpa berlapik mendakwa beliau masih mempunyai sokongan teguh daripada akar umbi Umno Sabah.
 
Sebagai reaksi pengumuman Shafie itu, Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, Umno menerima keputusan bekas naib presidennya untuk keluar parti. 
 
Beliau berkata menurut peraturan parti, sekiranya Shafie sudah mengisytiharkan keluar parti, secara automatik beliau bukan lagi anggota Umno.
 
"Kita delete sahaja nama dia daripada keahlian (Umno)," katanya apabila diminta mengulas pengumuman Shafie meninggalkan Umno itu.
  
"Sesiapa yang nak keluar daripada Umno, silakan... sebab kita hanya perlukan ahli yang betul-betul bertanggungjawab, setia dan amanah untuk berada dalam parti.
 
"Barangkali dia (Shafie) kecewa digugurkan jawatan daripada kabinet atau mungkin ada sebab lain...dia tak patut ikut emosi, kalau sayang parti jangan ikut emosi, macam-macam masalah boleh jadi," katanya.
 
Mungkin Shafie mengambil keputusan nekad itu kerana terangsang dengan sambutan yang diterimanya daripada penyokong di Semporna. 
 
Pada 27 Jun lalu, Naib Ketua Umno Bahagian Semporna, Datuk Dr Jaujan Sambakong mengumumkan keluar parti bersama tiga ketua sayap dan 300 ketua cawangan, susulan tindakan MT Umno menggantung keahlian Shafie. 
 
Bagaimanapun, Ketua Puteri Umno Semporna, Zakiah Kalipunya menafikan beliau keluar parti, sebaliknya menyatakan akan terus setia bersama Umno.
 
Jika yakin pengaruh kuat, mengapa tidak bertahan?
 
Demikian adat politik. Banyak kalanya sokong membawa rebah. Seharusnya Shafie mempertimbangkan mengapa MT Umno hanya menggantung keahliannya dan tidak dipecat seperti Muhyiddin dan Mukhriz. 
 
Jika beliau yakin tidak melakukan kesalahan yang berat melanggar disiplin parti apa ruginya jika beliau secara tertib mengemukakan rayuan? 
 
Umum memang menyaksikan bahawa Shafie tidaklah seligat dan segigih Muhyiddin dan Mukhriz menggabungkan diri dengan gerakan memusuhi presiden Umno yang bercita-cita mahu meranapkan Umno. 
 
Jika Shafie menilai sumbangannya banyak pada penubuhan dan perkembangan Umno Sabah mengapa beliau harus meninggalkan Umno? 
 
Umno Sabah adalah komponen penting Umno Malaysia. Jika yakin pengaruh akar umbinya kuat, mengapa tidak beliau mencabar atau sekurang-kurangnya mempertahankan kedudukannya sebagai naib presiden parti terlebih dahulu. 
 
Jika hingga kini beliau masih belum mempunyai perancangan menyertai parti lain mahupun menubuhkan parti baru untuk menentang Umno, apa ruginya untuk beliau dan penyokongnya untuk terus berada dalam Umno?
 
Nasib menentukan beliau tergolong dalam kumpulan Muhyiddin dan Mukhriz yang lantang mengkritik presiden Umno. Bagaimanapun umum tahu sikap kritis beliau terhadap Najib itu adalah masih beradab dan berpada-pada.
 
Namun dengan 'berputus arang berkerat rotan' dengan Umno, segala yang dibinanya selama ini akan 'diratah' oleh ramai lagi pemimpin Umno Sabah yang melihat ketiadaannya sebagai jalan pintas untuk berpejabat di Putrajaya.
 
 

‘Pekerja adalah rakan kongsi saya’

Posted: 09 Jul 2016 09:00 PM PDT

'Pekerja adalah rakan kongsi saya'
Ooi Choon (kiri) memberikan tunjuk ajar kepada pekerjanya.



KUALA PERLIS - Perbezaan agama tidak sesekali menghalang majikan mengambil tahu dan menjaga kebajikan para pekerjanya.

Itulah yang dilakukan pemilik bengkel motosikal yang terletak di pekan Kuala Perlis, Ooi Choon Keat, 48.

Memiliki sifat prihatin dan sayang kepada para pekerjanya membuatkan Ooi Choon disenangi pekerja serta pelanggannya.

Ooi Choon yang sudah 25 tahun membuka kedai motosikal berkata, dia mempunyai enam pekerja, empat daripada mereka adalah Melayu.

Menurutnya, pekerja adalah rakan kongsi perniagaan dan perlu menonjolkan sikap yang baik kepada mereka.

"Kalau saya layan depa elok, depa pasti akan bagi hasil kerja yang elok dan ini akan beri kesan positif pada perniagaan.

"Apa yang penting komunikasi antara saya dan mereka. Walaupun berlainan bangsa dan agama saya tetap cuba berkomunikasi dengan mereka secara baik.

"Kalau ada kesalahan yang depa buat, saya akan tegur dengan cara yang baik dan pastikan kesalahan itu tidak berulang," katanya.

Faham adat Melayu

Dia yang fasih berbahasa Melayu sangat memahami dan menghormati adab tatasusila masyarakat Melayu beragama Islam.

"Saya ada ramai kawan Melayu dan depa selalu mai kedai saya minta tolong perbaiki motosikal.

"Kadangkala ada yang saja mai lepak sembang dengan saya dan saya juga akan pi rumah depa untuk berbual kosong," katanya.

Ooi Choon berkata, hidup di negara yang berbilang kaum seperti Malaysia memerlukan semua golongan masyarakat untuk bersatu hati dalam apa jua perkara.

"Jika ada perbezaan, hormatilah ia agar suasana aman dan tenteram dapat dikekalkan.

"Elakkan pergaduhan sesama kita kerana ia tak mendatangkan apa-apa kebaikan. Hari ini kita senang, esok lusa kalau kita susah tiada tempat meminta pertolongan lagi kerana kita bermusuh sesama kita," katanya berfalasafah.

Pekerja gembira kebajikan terjaga

Pekerjanya, Abdul Razak Cek Nir, 27, berkata, dia sudah bekerja hampir lima tahun dengan Ooi Choon.

Menurutnya, dia sangat selesa bekerja bersama Ooi Choon kerana sering mengambil berat kebajikan pekerja.

"Sebelum bekerja di sini, saya bekerja di merata tempat dan ini adalah tempat kerja pertama yang saya kekal bekerja untuk tempoh masa yang lama.

"Walaupun bos saya Cina tapi dia tetap ambil berat tentang saya dan tiga rakan Melayu lain yang bekerja di sini.

"Bukan nak membodek, tapi bagi saya Ooi Choon bos terbaik yang pernah saya jumpa," katanya.
Abdul Razak yang mahir membaiki motosikal berkata, dia akan bekerja dengan Ooi Choon selagi khidmatnya diperlukan.

"Tiada sebab untuk saya berhenti sebab dia sangat menjaga kebajikan kami. Kalau sakit, dia akan bagi duit tambahan untuk kami ambil ubat.

"Lagi satu bila musim nak raya, dia sangat faham kami pekerja Melayu perlu belanja wang yang banyak, jadi dia akan beri duit raya kepada semua pekerja Melayu," katanya.

Disenangi pelanggan

Sementara itu, pelanggan tetap Ooi Choon, Kamarul, 29, berkata, dia selalu menggunakan khidmat bengkel Ooi Choon.

"Saya hanya tinggal di kawasan ni jadi bila motosikal saya ada masalah saya terus mai sini sebab harga barang dan upah pun berpatutan.

"Saya suka tengok cara Ooi Choon layan pekerja dia. Nampak semua selesa dan senang bekerja," katanya.

Tambah Kamarul, sesetengah kedai akan membiarkan menunggu sendirian di tepi kedai.
 
"Tapi Ooi Choon selalu mai sapa saya ajak sembang. Cara kami sembang langsung tak rasa yang dia tu Cina dan saya ni Melayu sebab rasa sangat selesa," ujarnya.


Dituduh mencuri? Ajak ke balai polis

Posted: 09 Jul 2016 08:55 PM PDT

Bernama


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menasihatkan orang ramai agar tidak terpedaya dengan taktik jenayah peras ugut push-pocket.

Modus operandi push-pocket adalah memasukkan barang tertentu - seperti telefon bimbit atau dompet - ke poket mangsa di tempat-tempat sesak tanpa disedarinya.

Pemeras ugut ini kemudian bersama seorang 'saksi' akan mendekati mangsa dan menuduhnya mencuri barang berkenaan sambil membuat kecoh.

Suspek seterusnya menawarkan kepada mangsa untuk menyelesaikan kes itu jika membayar sejumlah wang, atau kes itu diadukan kepada polis.

Sesetengah mangsa yang ketakutan setuju membuat bayaran.

Kisah mengenai kegiatan itu menjadi viral di laman sosial dan warga asing yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan pengguna di stesen LRT sering menjadi mangsa.

Di lapangan terbang suspek selalunya meletakkan barang-barang miliknya ke dalam troli bagasi mangsa tanpa disedari mangsa.

Khalid menasihatkan mangsa agar tidak takut malah membiarkan pemeras ugut itu mengadu kepada polis dan ikut sama ke balai berdekatan.

"Sekiranya ada yang mendatangi anda dan menuduh anda mencuri barangan milik mereka, jangan takut tetapi bawalah mereka ke balai polis berhampiran.

"Jangan cuba untuk menyelesaikan perkara itu sendiri kerana mereka pasti tidak akan berani untuk ke balai polis," katanya ketika dihubungi Bernama.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, SAC Rusdi Mohd Isa berkata, setakat ini pihaknya tidak menerima laporan mengenai kejadian itu.

"Semakan di daerah Dang Wangi dan Brickfields mendapati tiada kes berkenaan dilaporkan kepada polis oleh orang awam," katanya.- Bernama

Jalur Gemilang koyak di Dataran Merdeka telah diturunkan

Posted: 09 Jul 2016 08:47 PM PDT

 
 
Beginilah keadaan bendera yang dirakam dan dimuatnaik di facebook.
Beginilah keadaan bendera yang dirakam dan dimuatnaik di facebook.


Pemilik akaun facebook Regu Natesan semalam memuatnaik empat keping gambar bendera Malaysia yang berkibar di Dataran Merdeka dalam keadaan koyak rabak.

Menurut beliau, gambar itu diambil pada pukul 1 petang, Jumaat 8 July.

Beliau menggesa pihak berkuasa tempatan dalam kes ini tentulah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur supaya mengambil tindakan segera mengatasi masalah tersebut.

Gambar-gambar tersebut kemudian dikongsi oleh beberapa pemilik akaun facebook yang lain.

Tinjauan MalaysiaGazette petang Sabtu mendapati bendera tersebut telah diturunkan. Bagaimana bendera baru belum lagi dinaikkan sehingga petang semalam.

Ini bukan kali pertama teguran dibuat terhadap Jalur Gemilang yang dikibarkan di Dataran Merdeka yang menjadi tumpuan ramai. -- MalaysiaGazette


Bisnes di Plaza Low Yatt semakin suram

Posted: 09 Jul 2016 08:45 PM PDT

MalaysiaGazette
 
 


Peniaga di Plaza Low Yatt mendakwa pusat beli-belah barangan gajet dan elektronik kini mula hilang tarikan apabila jumlah pelanggan semakin berkurangan sejak kebelakangan ini.

Seorang peniaga yang dikenal sebagai Rick berkata, keadaan itu menyebabkan perniagaan para peniaga di situ semakin suram.

Sambil menunding jari ke arah luar kedainya di tingkat tiga, Rick menunjukkan plaza itu agak kurang meriah.

"Sebelum plaza ini diubah suai, tempat ini penuh dengan pelanggan. Pelanggan berhimpit-himpit, laluan sesak, pelanggan penuh di mana-mana.

"Tetapi sekarang keadaan berbeza. Walaupun plaza ini telah diubah suai, keadaannya makin selesa dan luas namun jumlah pelanggan semakin kurang," katanya kepada MalaysiaGazette.

Rick yang membuka kedai membaiki telefon bimbit sejak lebih 10 tahun lalu berkata, kebanyakan peniaga di plaza itu turut merungut dengan keadaan semasa kerana perniagaan agak terjejas.

Bagaimanapun, beliau sendiri tidak pasti punca kekurangan pelanggan ke Plaza Low Yatt.

"Saya tidak pasti punca kenapa orang semakin kurang ke sini," tambahnya.

Melihat situasi semasa, Rick memberitahu, kebanyakan kedai melakukan pelbagai promosi secara agresif untuk pelbagai barangan elektronik dan gajet namun masih gagal menarik jumlah pelanggan seperti dahulu. - MalaysiaGazette


Mustafar Ali paling sesuai pimpin SPRM

Posted: 09 Jul 2016 08:40 PM PDT

SINAR HARIAN
Datuk Mustafar Ali
Datuk Mustafar Ali


KUALA LUMPUR - Setelah melalui proses transformasi yang ketara di bawah kepimpinan Ketua Pesuruhjayanya Tan Sri Abu Kassim Mohamed, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu diterajui oleh individu dari dalam badan itu sendiri.

Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) Wan Saiful Wan Jan berkata, ini akan memastikan agenda semasa dan kesinambungan kerja dalam SPRM diteruskan.

Dalam hal ini, beliau berpendapat individu paling layak menggantikan Abu Kassim yang menamatkan perkhidmatannya pada 1 Ogos depan ialah Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Datuk Seri Mustafar Ali.

"Oleh kerana orang nombor satu dan nombor dua SPRM akan bersara, maka calon dalaman yang paling sesuai ialah Datuk Mustafar Ali yang merupakan pegawai ketiga tertinggi sekarang.

"Saya rasa jika mana-mana pegawai tinggi SPRM sekarang mengambil alih sekalipun, peluang berlakunya kesinambungan transformasi SPRM pasti lebih tinggi berbanding jika orang luar 'dipayungterjunkan' ke dalam organisasi itu," kata Wan Saiful dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sebelum ini, Abu Kassim mengumumkan untuk menamatkan perkhidmatannya sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM pada 1 Ogos depan manakala timbalannya Datuk Seri Mohd Shukri Abdull akan bersara wajib pada 3 Oktober.

"Sekarang ini heboh dikatakan bahawa Datuk Dzulkifli Ahmad dari Jabatan Peguam Negara atau Tan Sri Noor Rashid Ibrahim daripada Polis Diraja Malaysia akan mengambil alih jawatan itu.

"Kedua-dua mereka memang berpengalaman tetapi dengan suasana politik sekarang, pelantikan orang luar hanya akan menjejaskan reputasi SPRM itu sendiri," katanya. - Bernama


Sarawak Report perdaya orang mengenai 1MDB

Posted: 09 Jul 2016 08:35 PM PDT

SINAR HARIAN
Sarawak Report


KUALA LUMPUR - Sarawak Report gagal menyedari hakikat bahawa Laporan Ketua Audit Negara merupakan salah satu komponen yang digunakan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk menyiapkan laporan akhir badan itu mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MBD).

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata Laporan Ketua Audit Negara itu tidak lengkap kerana ia hanya menangani satu aspek 1MDB.

Malah, dalam kiriman blognya, katanya, laporan lengkap adalah daripada PAC kerana ia bukan sahaja mengambil kira Laporan Ketua Audit Negara tetapi semua maklumat lain yang dikumpulkan.

Beliau berkata, dalam hal ini, Sarawak Report boleh diberi faedah kesangsian kerana mereka diberi maklumat yang silap atau tidak menyedari fakta yang sangat penting ini.

"Sekiranya mereka sedar perkara ini, maka Sarawak Report bersalah memperdayakan orang ramai kerana apa yang dimaklumkan kepada awam telah menyimpang jauh daripada kebenaran," katanya.

Salleh berkata, laporan Sarawak Report juga berkompromi tentang integriti ahli-ahli PAC termasuk beberapa ahli daripada pembangkang.

"Adakah Sarawak Report mempersoalkan kejujuran ahli-ahli PAC," tanya beliau.

Sarawak Report membuat sindiran bahawa PAC dan ahli-ahlinya termasuk daripada pembangkang tidak jujur dan cuba menyembunyikan apa yang mereka temui dalam siasatan.

[ARTIKEL BERKAITAN: Ketulenan dokumen laporan Sarawak Report disiasat]

Khamis lepas, laman pembocor maklumat berpangkalan di London itu mendedahkan sekali lagi apa yang didakwa sebagai petikan penting daripada siasatan Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB yang telah diklasifikasikan sebagai sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). - Bernama


Putuskan hala tuju misi pencarian MH370

Posted: 09 Jul 2016 08:32 PM PDT

Ab Aziz Kaprawi
Aziz Kaprawi


BATU PAHAT - Hala tuju pencarian pesawat milik syarikat penerbangan negara, MH370 akan diputuskan tidak lama lagi selepas satu mesyuarat tripartite peringkat menteri tiga negara iaitu Malaysia, Australia dan China dilakukan.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, pencarian seterusnya akan membabitkan kawasan selatan Lautan Hindi ke perairan Timur Afrika.

Menurutnya, setiap keputusan yang bakal ditetapkan dalam mesyuarat berkenaan diharap memberi manfaat kepada usaha kerajaan bagi merungkai misteri kehilangan pesawat itu selama dua tahun.

"Sebelum ini, mesyuarat di peringkat pegawai telah diadakan pihak kementerian dan beberapa cadangan sudah diambil kira serta diperhalusi.

"Bagi mesyuarat peringkat menteri yang akan diadakan, usul ini akan dibawa bagi mendapat keputusan penuh dalam hala tuju misi MH370. Mesyuarat tripartite berkemungkinan diadakan di Kuala Lumpur, namun kami masih menunggu jawapan dua lagi negara terbabit," katanya selepas menghadiri majlis rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri di Kampung Parit Jelutong, Parit Raja.

Jelas Ab Aziz, keputusan bakal diambil itu mengambil kira nasihat teknikal Pasukan Pakar Satelit.

Terdahulu, pada 24 Mac lalu, Kementerian Pengangkutan telah mengeluarkan kenyataan bahawa kedua-dua serpihan yang dijumpai di Mozambique itu hampir pasti milik pesawat MH370.


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT