Selasa, 29 November 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


ECRL - PELABURAN ATAU HUTANG?

Posted: 29 Nov 2016 02:43 AM PST

 shahbudindotcom


Dalam wawancara sempena Perhimpunan Agung UMNO di televisyen malam semalam, antara perkara yang disebut oleh Najib Razak ialah berkaitan pelaburan dari China.

Sambil merujuk kepada projek Landasan Keretapi Pantai Timur atau ECRL, Najib berkata, "kalau kita tak bawa masuk pelaburan, mereka kata kita gagal, bila kita bawa masuk, mereka kata kita gadai."

"Selama ini tak timbul...apa beza dengan pelaburan dari Jepun, Eropah dan China?" soalnya.
 
 
 
 
Projek ECRL ialah pembinaan landasan keretapi menghubungkan antara Tumpat di Kelantan sehingga ke Pelabuhan Kelang dengan jarak sejauh 688 kilometer dan menelan kos sebanyak RM55 bilion.

Apakah projek ECRL itu suatu pelaburan atau hutang?

Jika dilihat berdasarkan  fakta yang dibentangkan sebelum ini, projek ECRL itu diserahkan kepada syarikat China untuk melaksanakannya dengan pembiayaan penuh, juga oleh bank dari China yang diberikan kelulusan untuk membuka cawangannya di Malaysia.

Tempoh bayaran baliknya ialah selama 20 tahun.

Bagaimana Najib boleh mengatakan ECRL adalah suatu pelaburan, sedangkan kita kena membayar balik perbelanjaan yang dikeluarkan oleh syarikat China untuk tempoh selama 20 tahun?

Sejak bila terma pelaburan perlu dibuat bayaran balik?

Bukankah ia sebenarnya suatu bentuk hutang dengan China?

Apakah  tiada syarikat tempatan yang mampu melaksanakan projek ECRL itu?

Sudahlah begitu, diberikan pula lesen bank, pembelian kapal laut, keretapi laju ke Singapura dan pelbagai lagi, semuanya juga kepada syarikat dari China.

Dengan itu, salahkah jika ada yang mengatakan kita bukan saja gagal, malah juga sedang menggadai? 


Serangan di Ohio State University, semua pelajar Malaysia selamat

Posted: 29 Nov 2016 02:39 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Semua pelajar Malaysia dilaporkan selamat susulan kejadian serangan di Ohio State University, Amerika Syarikat pada Isnin.
 
"Dimaklumkan semua 296 pelajar Malaysia dalam keadaan selamat," menurut Education Malaysia Washington DC.
 
Media Amerika melaporkan seorang pelajar telah merempuh kenderaannya pada laluan pejalan kaki di kampus Columbus, Ohio sebelum menyerang para pelajar lain dengan pisau pemotong daging. 
 
Penyerang kemudiannya ditembak seorang pegawai polis kampus.
 
Siasatan sedang dilakukan untuk mengenal pasti sama ada serangan itu adalah tindakan keganasan.
 
Penyerang dikenali sebagai Abdul Razak Artan, seorang penduduk tetap Amerika Syarikat dari Somalia yang merupakan pelajar pengurusan logistik di universiti berkenaan.
 
Sebelas orang dimasukkan ke hospital berikutan kejadian itu, seorang daripada mereka dalam keadaan kritikal, menurut media Amerika.
 
 

UMNO LEBIH ISLAMIK DARIPADA PAS?

Posted: 29 Nov 2016 02:35 AM PST

 shahbudindotcom


 
 
Menurut pemimpin UMNO, Nazri Aziz, tindakan Pas mahu meminda Akta 355 bagi membolehkan hukuman lebih berat dikuatkuasakan adalah kerana parti itu selama ini gagal menjadikan Kelantan sebagai negeri Islam.

Katanya, hukuman sedia ada tidak mencukupi untuk memberi pengajaran buat rakyat negeri itu, lalu menyebabkan Hadi Awang mahu menambahnya.

Pas Kelantan gagal nak menjadikan Kelantan negeri Islam sebab itu mereka nak hukuman lebih berat. Hadi waktu dia menjadi Menteri Besar Terengganu, enakman di sana juga turut ditukar.

Maknanya, Pas gagal. Kalau dia berjaya, dia akan turunkan enam sebat jadi kosong sebat. Kalau Pas berjaya, saya rasa semua rakyat negeri Kelantan akan puasa, ini tidak, dia nak tambah lagi hukuman, ujar Nazri yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan.

Sehubungan itu, tambah Nazri, tindakan UMNO memberi laluan kepada usul Hadi itu sebenarnya ialah kerana mahu membantu Pas sebab parti itu telah gagal di Kelantan.

Malah, tegasnya,  UMNO tidak minta pun untuk menambah hukuman sedia ada.

Dengan kata lain yang mudah difahami, maksud Nazri ialah UMNO lebih Islamik berbanding Pas dan negeri-negeri yang ditadbir parti itu juga lebih Islamik rakyatnya berbanding di Kelantan yang dikuasai oleh Pas sejak 1990 lagi.

Lebih spesifiknya, barangkali juga ia bermaksud Najib lebih Kuat Islamnya daripada Hadi Awang atau Nazri Aziz sendiri lebih warak berbanding Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Aduhhh...tak sakit jantungkah Hadi Awang, Hashim Jasin, Ahmad Yaakob, Nik Amar Abdullah dan lain-lain pemimpin Pas dengan tamparan hujah "Ustaz Nazri Aziz" kali ini?


Umno berhempas pulas melawan mautnya

Posted: 29 Nov 2016 02:32 AM PST





 
Oleh USTAZ ROSLI ABDUL JABAR


BUKAN mudah nak pengaruhi orang untuk menyertai PAS pada masa itu, apatah lagi nak ajak membantu kerja-kerja pilihan raya secara percuma. Terpaksalah tulang yang hanya beberapa kerat ini melakukan semuanya, kadang-kadang malu juga diejek orang-orang Umno, maklum mereka ramai, mereka angkut bahan pilihan raya dengan lori, sedangkan saya dan rakan-rakan hanya gunakan motosikal sahaja.

Mereka ada semuanya, kita kekurangan segalanya, "kita buat apa yang kita mampu", pesan otai-otai kepada saya. "Allah mengetahui kemampuan kita dan Allah akan menilai apa yang kita kerjakan, tidak ada sesuatu yang dimiliki oleh manusia akan kekal, sampai ketikanya ia akan lemah, begitulah juga Umno, sekarang mungkin mereka kuat, tapi sampai ketikanya dia akan lemah," katanya lagi.

Terfikir juga saya, apakah Umno akan menemui zaman lemahnya, sedangkan masa itu saya melihat Umno seperti gunung besar yang tidak mungkin boleh diruntuhkan oleh jentera PAS yang terlalu kecil. Namun itulah keyakinan orang PAS, "selagi dasar PAS itu Islam, maka PAS akan semakin kuat dan Allah akan memeliharanya sebagaimana Allah memelihara Islam," inilah antara kata-kata yang saya sering dengar ketika saya hadir usrah zaman 80-an dulu.

Allah lanjutkan usia saya sehingga kini untuk menyaksikan sendiri kebenaran kata-kata tersebut. Betapa Umno kini terpaksa berhempas pulas untuk melawan agar mautnya tidak datang dengan lebih awal kesan daripada kehilangan kepercayaan rakyat apabila pemimpinnya terpalit dengan pelbagai isu dan juga tindak balas daripada kemarahan rakyat terhadap kenaikan harga barang, minyak, GST dan lain-lain yang sangat membebankan.

Beberapa negeri telah bertukar tangan kepimpinannya, sesuatu yang saya tidak pernah fikirkan sebelum ini. Namun sejarah juga telah membuktikan mana-mana parti atau jamaah jika berdasarkan Islam ia akan bertahan lama seperti Ikhwanul Muslimin walaupun diperlakukan dengan begitu rupa namun ia masih kekal sehingga kini, sudah ribuan pejuang HAMAS dibunuh, hampir semua pimpinan utamanya dibunuh, namun Islam yang sentiasa hidup melahirkan pemimpin-pemimpin baru menyambung semula delegasi perjuangan pemimpin terdahulu.

Begitulah janji Allah terhadap masa depan Islam yang pasti akan meraih kemenangan, kita cuma perlu bersabar dan istiqamah meniti masa dengan menggengam Islam seerat-eratnya, menggigitnya dengan geraham, jangan dibuang dasar dan prinsipnya meskipun peluru fitnah, caci maki dan sebagainya menghujani tanpa henti, kerana masa depan Islam yang dijanjikan kemenangan adalah juga masa depan bagi PAS jika sekiranya PAS cekal, tabah mempertahankan dasarnya iaitu al-Qur'an, Hadis, Ijma dan Qias.

Lelaki dipukul buluh: Polis minta kerjasama masyarakat buru penyerang

Posted: 29 Nov 2016 02:22 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Polis meminta bantuan orang ramai untuk mengesan lelaki berbaju BERSIH5 dalam video viral yang memaparkan serangan terhadap seorang lelaki dipercayai warga asing.
 
"Kita tidak dapat kenal pasti di mana kejadian itu berlaku, siapa mangsa, (siapa) yang kena pukul.
 
"Jadi kalau mana-mana orang yang kenal orang itu, yang memukul pakai baju BERSIH Itu, beritahu kita," kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.
 
Katanya, polis mengalu-alukan kerjasama masyarakat dalam siasatan mereka itu.
 
Semalam Antarapos melaporkan satu rakaman video yang memaparkan seorang lelaki dipukul bertalu-talu dengan batang buluh, menjadi viral di laman sosial.
 
Dalam video berdurasi 15 saat itu, kelihatan mangsa yang dipukul di penjuru bilik merayu kepada si pemukul agar menghentikan perbuatannya.
 
Bagaimanapun, mangsa tetap dipukul berulang kali di bahagian kaki. 
 
Manakala seorang lagi lelaki berbaju BERSIH5 yang turut berada di dalam bilik tersebut hanya memerhatikan kejadian tersebut.
 
Sehingga kini, punca dan butiran kejadian tidak dapat dipastikan.
 
Ramai netizen menggesa pihak polis campur tangan dan menyiasat kejadian tersebut.
 
 

5 juta baik pulih kawasan tanah runtuh di Serendah - Azmin

Posted: 29 Nov 2016 02:15 AM PST

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
HULU SELANGOR: Sebanyak RM5 juta akan disediakan untuk membaik pulih jalan raya dan kawasan terjejas susulan tanah runtuh di Taman Idaman, Serendah di sini Sabtu lalu.
 
Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerja baik pulih akan  dilakukan Jabatan Kerja Raya (JKR) sebaik menerima laporan penuh daripada pasukan geofizik Jabatan Mineral dan Geosains.
 
Beliau berkata penambahbaikkan itu adalah untuk jangka masa pendek dan panjang bagi mengelak situasi sama daripada berulang.
 
"Setakat ini 'sheet pilling' atau cerucuk sudah siap dipasang. Punca aliran air bawah tanah akan dikenal pasti kerana air yang mengalir bukan datang daripada saluran paip yang pecah kerana apabila Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) menutup saluran paip air, dilihat air tetap juga mengalir," katanya kepada pemberita semasa melawat mangsa kejadian di taman tersebut.
 
Beliau berkata JKR akan turut melakukan siasatan forensik terhadap bangunan di kawasan itu bagi memastikan ia selamat diduduki.
 
Azmin menyampaikan sumbangan RM500 kepada setiap 64 keluarga yang terpaksa berpindah susulan kejadian itu.
 
 

Konvensyen pertama AMANAH pada 10, 11 Disember

Posted: 29 Nov 2016 02:10 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: AMANAH akan mengadakan konvensyen pertamanya bermula 10 Disember ini di Pusat Konvensyen Shah Alam, Selangor.
 
Konvensyen selama dua hari yang bertemakan "Amanah Demi Negara" akan mengemukakan satu dokumen tawaran atau garis besar hala tuju parti terbabit.
 
"Kita akan adakan mesyuarat agung bagi meluluskan Perlembagaan yang telah kita buat dan insyaAllah, kita akan terjemahkan kepada bahasa Melayu.
 
"Konvensyen juga akan mengemukakan dokumen asas yang menjadi tawaran parti kepada rakyat. Satu dokumen tawaran, garis besar, hala tuju parti tetapi bukan manifesto pilihan raya tetapi adalah satu piagam," kata Setiausaha Agungnya, Mohd Anuar Mohd Tahir. 
 
Konvensyen berkenaan akan bermula seawal jam 9.00 pagi hingga jam 6.00 petang.
 
AMANAH ditubuhkan pada Ogos 2015 dan kemudian dilancarkan pada 16 September tahun yang sama. Ia diasaskan oleh bekas pimpinan PAS selepas mereka kalah dalam pemilihan parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang tahun lalu.   
 
Dalam sidang media yang sama, Mohd Anuar turut mengumumkan kemasukan dua tokoh akademik ke dalam parti itu iaitu Dr Tajul Ariffin Noordin dan Dr Mohammad Azmi Othman. 
 
 

Fitnah antara empat cabaran terbesar Umno - Salleh

Posted: 29 Nov 2016 02:09 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Fitnah yang dilemparkan pihak pembangkang adalah antara empat cabaran utama Umno pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang, selain pengundi muda, perpecahan dalaman dan Tun Dr Mahathir Mohamad, kata Bendahari Umno, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.
 
Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata jentera penerangan Umno harus bangkit melawan fitnah dengan hujah dan fakta yang jelas supaya rakyat tidak terpengaruh dengan tuduhan yang dilemparkan oleh pihak lawan.
 
Katanya jentera penerangan dan anggota Umno tidak sepatutnya hanya berdiam diri apabila mendapati terdapat fitnah yang dilemparkan terhadap Umno terutama melalui media sosial, sedangkan mereka mengetahui ia adalah tidak benar.
 
"Masalahnya kita sendiri yang menyebarkan fitnah itu...ini saya lihat sendiri di aplikasi WhatsApp, dia kongsi fitnah yang katanya dia dapat dari 'group sebelah', seronok dengar fitnah dari pihak lawan sedangkan kita ada fakta yang baik yang boleh kita sebarkan.
 
"Ada juga yang minta saya sekat laman tertentu...memanglah kalau salah akan diambil tindakan tetapi sepatutnya bila kita tahu itu fitnah kita lawan dengan fakta dan hujah dahulu," katanya semasa merasmikan Konvensyen Penerangan Media 2016 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, Selasa.
 
Konvensyen julung kali diadakan itu sempena Perhimpunan Agung Umno 2016 yang bertujuan memantapkan saf jentera penerangan Umno bagi menghadapi PRU14 akan datang.
 
Salleh berkata cabaran yang dihadapi daripada pengundi muda juga amat besar apabila mereka mudah mempercayai apa sahaja yang disebarkan melalui media sosial sehingga menimbulkan persepsi negatif terhadap kerajaan.
 
Menurutnya jentera penerangan Umno perlu mencari jalan untuk memahami dan mendekati 'generasi gajet' itu bagi meyakinkan mereka bahawa Umno adalah parti yang bergerak dalam satu pasukan yang jelas.
 
"Pihak lawan tiada pasukan pun, bergaduh antara mereka. Terangkan kekurangan di pihak lawan ini dan apabila mereka dapat lihat ini, mereka akan nampak kebaikan parti kita," katanya.
 
Menurutnya, Umno juga perlu mengelakkan perpecahan dalaman parti dan terus memperjuangkan ideologi mempertahankan kontrak sosial untuk memastikan parti keramat Melayu itu terus kekal bertahan."Kita hanya ada satu ketua iaitu Presiden kita, itu prinsip berorganisasi.
 
Jika terlalu banyak subpemimpin, sejarah membuktikan parti tidak kuat. 
 
"DAP dapat bertahan lama kerana parti itu ada perjuangan iaitu melawan perjuangan Umno," jelas Salleh.
 
Mengenai Dr Mahathir, katanya bekas perdana menteri dan bekas presiden Umno itu kini bersekongkol dengan DAP yang memperjuangkan ideologi yang jelas bertentangan dengan dasar perjuangan Umno iaitu mempertahankan kontrak sosial.
 
Salleh turut berkata Umno tidak boleh dilihat eksklusif untuk orang Melayu sahaja dan bersifat politik retorik, sebaliknya perlu bersifat inklusif dan berjuang untuk rakyat keseluruhannya.
 
 

Impian Sabah: Doktor redah hutan, sungai beri rawatan percuma

Posted: 29 Nov 2016 02:06 AM PST

kem-kesihatan6

Oleh Hafiz Zainuddin


PENSIANGAN: Menjangkau dan membantu masyarakat pedalaman yang terpinggir dari arus pembangunan bukan sekadar coretan pengalaman semata-mata tetapi juga satu usaha mulia memartabatkan nilai manusiawi.

Begitulah yang dapat disimpulkan dari usaha murni Impian Sabah yang mengisi kelompongan dan kegagalan sistem penyampaian khidmat kerajaan melalui penganjuran Kem Kesihatan percuma kepada mereka yang terpinggir menikmati kemudahan itu dengan sempurna.

kem-kesihatan9 

Kem Kesihatan Impian Sabah merupakan langkah pro-aktif khidmat kesihatan percuma kepada golongan sasar.

Ia telah dianjurkan dengan jayanya buat kali kedua pertengahan bulan lalu di Pensiangan, sebuah daerah luar bandar yang bersempadan dengan Kalimantan, Indonesia.

Apa yang membanggakan, masih ramai golongan doktor termasuk pakar dari serata Malaysia sanggup turun ke pedalaman Sabah meredah hutan, sungai dan perjalanan yang panjang demi berbakti kepada mereka yang memerlukan.

kem-kesihatan8

Semangat kesukarelawanan yang ditonjolkan golongan itu tanpa mengenal warna kulit, agama, budaya dan taraf ekonomi wajar menjadi contoh kepada seluruh peringkat masyarakat sesuai dengan slogan Malaysia untuk rakyat Malaysia.

Menurut Penyelaras DAP Pensiangan Adrian Lasimbang, Kem Kesihatan kali kedua di Pensiangan ini merupakan kesinambungan kem kesihatan yang dianjurkan September lalu meliputi tiga buah kampung di daerah Dewan Undangan Negeri (DUN) Sook iaitu di Kampung Simbuan, Kampung Dalit dan Kampung Bonor dengan kehadiran lebih 750 pesakit.

kem-kesihatan7 

Pada kali ini, kem itu yang diadakan di Pekan Pensiangan, Kampung Inakaak dan Kambung Balaron DUN Nabawan turut mendapat sambutan yang amat menggalakkan dengan kehadiran lebih 600 pesakit.

"Selain pemeriksaan dan konsultasi kesihatan, Kem Kesihatan ini turut menyediakan rawatan pergigian dan pemeriksaan mata kepada penduduk yang memerlukan di samping membekalkan ubat-ubatan secara percuma melalui kaunter farmasi.

"Mereka yang mempunyai masalah penglihatan mendapat cermin mata percuma," jelasnya.

Penyelaras Kem Kesihatan Impian Sabah Ho Chung Shin berkata, jumlah penduduk yang hadir untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan melebihi jangkaan.

"Saya ucapkan ribuan penghargaan kepada penduduk khususnya pemimpin-pemimpin masyarakat setempat yang telah membantu menjayakan misi ini.

"Jumlah kehadiran yang besar ini adalah petunjuk yang jelas kepada keperluan perkhidmatan penjagaan kesihatan yang lebih baik dan keperluan mendesak rakyat di kawasan pedalaman," katanya.

kemkesihatan1

Kem Kesihatan yang dianjurkan oleh Impian Sabah merupakan salah satu inisiatif DAP Sabah dalam membantu dan menjangkau keperluan asas masyarakat pedalaman yang terpinggir.

Selain Kem Kesihatan, Impian Sabah turut melaksanakan kem-kem pendidikan yang memberi fokus kepada pendidikan kanak-kanak.

Impian Sabah juga turut aktif menjalankan projek-projek infrastruktur seperti menyediakan khidmat bekalan air graviti, sistem pengairan, pembinaan jalan raya dan projek janakuasa hidro bagi membekalkan kemudahan elektrik secara percuma kepada penduduk khususnya di pedalaman.

Untuk maklumat lanjut, sila layari http://impianmalaysia.com/  -Roketkini.com


Tak hadir Bersih 5 adalah keputusan

Posted: 29 Nov 2016 02:03 AM PST

Oleh SUBKY LATIF 





APABILA PAS membuat keputusan tidak sertai Bersih lima, atas apa sebab jua, ia adalah keputusan parti yang wajib dipatuhi oleh setiap penyokong terutama yang menjadi ahli.   
Tidak perlu dibuat arahan jangan pergi, memadai memaklumkan PAS memutuskan buat yang kelima ini PAS tidak serta.

Jika ia diikuti dengan arahan, ia adalah sekadar hendak mengingatkan ahli parti itu bukan saja wajar bahkan wajib mematuhi keputusan parti. Keputusan parti adalah dasar parti.
   
Telah disebutkan dalam perlembagaan dasar parti ialah Islam, apa yang ada dalam perlembagaan, apa yang diputuskan oleh muktamar dan oleh mesyuarat parti dari semasa ke semasa, apa yang disampaikan oleh Presiden dan anggota Dewan Harian kecuali Bendahari. Cakap bendahari tidak dikira cakap rasmi parti.
    
Syarat seorang yang hendak menjadi ahli parti ialah setuju dan patuh kepada dasar dan keputusan parti dari semasa ke semasa. Apabila ada yang tidak patuh kepada keputusan bererti dia telah melanggar dasar yang diterimanya pada masa mengisi borang keahlian parti.
    
Parti wajar memantau apakah ahli mematuhi keputusan parti, tetapi ahli itu  sendiri wajib memestikan dia patuh kepada keputusan. Ahli yang baik boleh tidak setuju dengan keputusan tetapi dia tidak membantahnya. Apabila dia tidak patuh, dia telah tidak menjadi ahli yang baik lagi.
   
Tidak sertai Bersih 5 boleh ahli takwil tetapi dia tidak boleh tidak mematuhinya. Kita boleh beri pandangan berbeza sebelum keputusan dibuat tetapi setelah keputsuan dibuat wajib patuh. Jika tidak puas hati simpan dalam hati.
  
Itulah namanya ahli yang berdisiplin. Disiplin dan kepatuhan iu adalah prasyarat kejayaan dan wibawa parti.
    
Kalau mahu PAS menguasai Putrajaya, penyokong parti mesti disiplinkan dirinya. Ada cerita tentang satu jihad tidak berjaya. Setelah disiasat didapati ada seorang soldadu tak gosok gigi. Maka soldadu itu dikeluar dari pertempuran. Perang itu dimenangi mujahidin. Demikianlah pentingnya kesetiaan dan disiplin.
    
Mungkin ahli memikirkan dia berjuang di medan demokrasi. Justeru demokrasi itu bebas menentukan sikap, ahli tak perlu patuh kepada keputusan yang  tidak disukainya. Kalau Umno dan DAP sebagai parti sekular menekankan pentingnya kepatuhan dan disiplin, PAS sebagai jamaah Islam tentulah tidak berakhlak meremehkan kepatuhan.
   
Keputusan kadang pahit untuk ditelan, tetapi jadam yang pahit itu adalah ubat.
   
Maka yang perlu bagi PAS memastikan ahli patuh dan berdisiplin. Bila disiplin ada, memadai PAS umumkan tidak sertai Bersih 5 tanpa arahan penyokong tahu kewajipannya. Mengapa PAS putuskan demikian, maka penyokong boleh dapatkan penjelasan mengikut peruntukan yang ditentukan oleh parti.
    
Bukan demo Bersih sebelum ini tiada kebaikan langsung. Antara kesannya BN hilang undi popular dalam PRU13. Didakwat jari setiap pengundi. Berturut-turut BN hilang majoriti dua pertiga. Ada kesannya, tetapi PAS tentu ada hikmah dan hujah politik ia tidak serta kali ini.
   
Sokongan PAS tidak diharga pembangkang. Antaranya mengira pembangkang boleh menang tanpa PAS. Justerunya digalakkan gantian PAS dalam pakatan pembangkang. Maka PAS mahu mengetahui ia berharga atau tidak dan lebih penting memastikan ia ada harga diri.
    
Mungkin juga ketika yang sama ia mencari atau ada alternatif lain menawan Putrajaya selain unjukrasa. Ke Putrajaya bukan satu hala saja. Banyak hala. Yang tidak disertai Bersih 5 adalah strategi. Strategi boleh berubah


Tangkapan oleh SPRM di Melaka : 5 soalan kepada Idris Haron

Posted: 29 Nov 2016 01:58 AM PST

 
Oleh SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN


Keadilan Melaka menyokong tindakan tegas yang diambil oleh SPRM dengan membuat tangkapan terhadap dua orang pegawai kanan Kerajaan Negeri Melaka.Mereka yang ditangkap dipercayai terbabit dalam kes rasuah termasuk meminta wang suapan terhadap beberapa kelulusan projek.

 Ada beberapa maklumat diterima mereka yang ditangkap telah melakukan rasuah sejak sekian lama dan merupakan amalan mereka untuk memenuhkan periuk nasi mereka sehingga kepentingan rakyat diabaikan dalam beberapa projek yang dikaitkan dengan rasuah.

 Saya ingin lontarkan 5 persoalan terhadap Idris Haron susulan tangkapan oleh SPRM ini:

Pertama apakah kerajaan negeri di bawah KM Idris Haron tidak menyedari akan kewujudan perasuah dalam jentera kerajaan ?

Kedua, adakah pegawai tersebut merupakan pegawai yang dikekalkan sejak dari zaman Tan Sri Ali Rustam menjadi Ketua Menteri ?

Ketiga, apakah pegawai itu telah melakukan kegiatan rasuah sejak Ali Rustam menjadi Ketua Menteri lagi ?

Ke empat, Apakah Idris tiada maklumat langsung mengenai kegiatan keji pegawai ini ?

Dan soalan yang terakhir, apakah pegawai kerajaan itu sahaja yang terlibat dalam melakukan sogokan tanpa melibatkan kepimpinan politik?

Keadilan Melaka mendesak supaya Idris Haron dan kerajaan negeri menjawab persoalan-persoalan yang ditimbulkan kerana ini melibatkan imej dan integriti kerajaan negeri. Keadilan Melaka juga menyeru supaya SPRM bertindak lebih berani dengan menangkap jerung-jerung besar yang masih berleluasa "menyamun" tanpa rasa takut.

SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN
Ahli Parlimen Bukit Katil
Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Keadilan Melaka
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat

Setelah dikurung tanpa bicara, Maria Chin terima ugutan peluru hidup pula

Posted: 29 Nov 2016 01:48 AM PST

img_9916

Roketkini.com


KUALA LUMPUR,: Setelah dikurung selama sepuluh hari tanpa bicara di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (SOSMA), Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah menemukan sampul surat berisi peluru hidup dan ugutan bunuh di rumahnya pagi ini.

Maria yang hadir ke mahkamah untuk pendengaran permohonan habeas corpus-nya, membuka sampul kecil yang dikokot kelilingnya, berisi sebutir peluru berkaliber .45 automatik.

Peluru tersebut dihantar bersama beberapa helai kertas kosong, dan salah satunya bertulis 'Last Warning If Not R.I.P Marina & Family'. (Amaran terakhir, jika tidak, RIP Marina dan Keluarga).

"Inilah jenis ancaman yang saya terima sebelum perhimpunan (Bersih 5)," katanya kepada media di luar kamar mahkamah sambil mempamerkan peluru tersebut.

"Tindakan sebegini mesti dikecam, dan saya harap tindakan akan diambil oleh pihak polis ke atas orang yang bertanggungjawab melakukan ancaman ini." tegasnya.

Ini merupakan ugutan bunuh ketiga yang diterima oleh beliau dan keluarga, sejak kempen Bersih 5 bermula Oktober lalu.

Dua ugutan pertama berupa mesej dan gambar yang disunting, memaparkan Maria dan tiga anaknya dihukum bunuh ala pengganas Da'esh.

Menurut beliau, belum ada respon dari pihak polis sama ada mereka telah menemui pihak-pihak yang bertanggungjawab di sebalik ugutan bunuh terbabit.

Ibu kepada tiga anak itu dibebaskan daripada tahanan SOSMA tengah hari semalam setelah ditahan sehari sebelum berlangsungnya perhimpunan Bersih 5 19 November lalu. 

Hakim Yang Arif Datuk Nordin Hassan enggan mendengar penghujahan peguam-peguam Maria tentang keabsahan tahanan beliau di bawah akta yang membenarkan tahan tanpa bicara tersebut memandangkan beliau telah bebas. – Roketkini.com

Tiada ulasan: