Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

sumber :-

Tukar Tiub


STATUS QUO TENTUKAN

Posted: 05 Oct 2016 07:50 PM PDT









ADAKAH AGAMA

ISLAM KITA INI 

DITENTUKAN

OLEH STATUS QUO

SAJE TANYA

JANGAN TUDUH

KAPIR PULAK

Status Quo main peranan perkukuh, satukan akidah umat Islam

Sudah tiba masanya kerajaan digesa untuk mengekalkan status quo bagi memperkukuhkan akidah dan menyatukan umat Islam sejajar dengan prinsip maqasid syariah,  kata Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid dari Jabatan Feqah dan Usul, Universiti Malaya.
Katanya, status quo ini berperanan untuk mengatasi perbezaan mazhab yang semakin menular di kalangan umat Islam masa kini.
"Status quo kini hanya ada pada kerajaan yang mempunyai kuasa dan majoriti umat Islam yang kini mengamalkan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).
"Terdapat juga pihak yang berfahaman sebaliknya (lain mazhab) mahu memecahkan status quo itu dan cuba memberi pandangan baru dalam mazhab Shafie.
"Jika keadaan ini berlaku, tidak dikawal secara positif memungkinkan akidah umat Islam akan mula terjejas, sebaliknya jika status quo itu dimanfaatkan untuk penyatuan umat dan kepentingan maqasid syariah ia boleh menyatukan umat dan mengukuhkan akidah walaupun berlainan mazhab," ujarnya kepada Malaysia Dateline.

KAH KAH KAH KAH KKAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
SAJE KETAWA




------------

DUIT RASUAH SABAH

Posted: 05 Oct 2016 07:18 PM PDT







INI BARU 

SATU JABATAN

BAYANGKAN 

BERAPA RIBU

JABATAN KERAJAAN

TU PASAL NEGARA

JATUH BANGKRAP


INI BELUM KIRA

DUIT DIREMBAT

ROSMAH


Rampasan terbesar RM114.5 juta di Kota Kinabalu
KOTA KINABALU - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merampas RM114.5 juta daripada dua pegawai kanan sebuah agensi kerajaan di sini, yang didakwa menyalahgunakan kuasa membabitkan projek infrastruktur bernilai RM3.3 bilion di Sabah, yang merupakan kes terbesar dalam sejarah SPRM.   

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM  Azam Baki berkata rampasan itu dibuat daripada seorang pengarah dan timbalan pengarah sebuah agensi awam itu selepas mereka ditahan SPRM semalam.

"Hasil siasatan, SPRM merampas RM75 juta daripada pejabat, rumah dan akaun bank kedua-dua suspek tersebut dan keluarga mereka," katanya pada sidang berita mengenai kes itu di sini, hari ini.
    
Susulan penahanan kedua-dua suspek itu, katanya SPRM turut menangkap seorang ahli perniagaan bergelar 'Datuk' dan akauntannya yang disyaki mempunyai kaitan dengan mereka. 
   
Beliau berkata penangkapan 'Datuk' dan akauntannya itu membolehkan SPRM menyita kira-kira RM37 juta daripada akaun sebuah syarikat yang disyaki mempunyai kaitan dengan seorang daripada pegawai kanan agensi awam itu. 





ELLLEH EEEK

BANYAK INI JE

TAIK GIGILAAH

SEBANYAK NI

NAK BELI JET

MACAM ROSMAH

JAMIN TAK CUKUP

DUIT SAKU NAJIB

LAGI BANYAK

KAH KAH KAH

-------------

SURAT UNTUK ZUNAR

Posted: 05 Oct 2016 06:39 PM PDT





BAGI MUKA SIKIT


Laaaa zunar pun! Kalau iye pun nak mengutuk dan mengetawa balaci2 badut baju merah tu, bagi la mukat sikit kat depa. Sikiiiiiiit je bukan banyak mane pun. 

Jangan la buatkan sang badut2 tu punye remote control function cuma 2 channel je. Bagi la lebey skit. Sikiiiiit je. Takkan badut2 gerak depan ngan reverse je. Badut2 tu pandai gak, er tukar, badut2 tu boleh gak, tunduk menonggeng dan goyang2 buntot depa! on KACA MATA ZUNAR
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/5/16




--------------

DIMANA HILANGNYA PAHLAWAN MELAYU

Posted: 05 Oct 2016 05:55 PM PDT



SEMUA DUIT MANA PERGI
Duit 1mdb dah kena beku. Duit epf duit ltat duit tabung haji semua dah kena teropong dengan kanta pembesar. 

So cara lain cari duit pru ialah jual harta pada individu atau syarikat swasta. Dbkl tak kena serbu sprm lagi ke?? on MANA PERGINYA PEJUANG MELAYU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/5/16

DAPAT DEDAK
Mungkin mereka sedang menikmati dedak yg diberikan oleh entahtausiape sehingga lupa isu yg lbh hebat kot... 

imaginasi dlm otak bgtau sy mcm tu je, jgn marah... on MANA PERGINYA PEJUANG MELAYU
Publish | Delete | Spam
Loh CK
on 10/5/16




---------------

MASIH ADA YANG TAK SEDAR

Posted: 05 Oct 2016 05:00 AM PDT







MASIH ADA

YANG TAK FAHAM

BAHAWA PENJANA

KEHIDUPAN

ADALAH EKONOMI

YG LAIN HANYA

PERENCAH


Mahu jimat kos, Arab Saudi tidak ikut lagi kalendar Hijrah

LONDON, 5 Sept — Penjawat awam Arab Saudi akan dibayar gaji mengikut kalendar Masihi mulai bulan ini, bukan lagi Hijrah seperti amalan biasa, bagi menjimatkan wang.
Penukaran itu, yang diluluskan kabinet minggu lalu, bagi membolehkan kakitangan awam bekerja lebih lama, lapor portal Middle East Eye awal minggu ini.
Perbezaan antara dua sistem kalendar tersebut — antara Hijrah yang mengikut peredaran bulan dengan sistem pusingan matahari yang menjadi asas Masihi — lebih kurang 10 hari setahun.

Setiap bulan Hijrah mengandungi antara 29 hingga 30 hari berbanding sebulan Masihi yang mempunyai 30 hingga 31 hari kecuali Februari.

Arab Saudi, pengeluar minyak terbesar dunia, memotong perbelanjaan kerajaan selepas mengalami kemerosotan sejak dua tahun lepas susulan kejatuhan harga minyak dunia.
Minggu lalu, kabinet memotong 20 peratus gaji menteri dan membekukan kenaikan gaji penjawat awam berpangkat rendah.
Berbanding swasta, ramai warga Arab Saudi berkhidmat dalam sektor awam — dengan waktu bekerja lebih pendek tetapi cuti lebih panjang.
April lalu, timbalan putera mahkota Mohammed Salman mengumumkan Wawasan 2030, langkah-langkah mempelbagaikan ekonomi.
Matlamatnya termasuklah meningkatkan pekerjaan sektor swasta, memotong jumlah tanggungan gaji kerajaan sebanyak 5 peratus kepada  40 peratus menjelang 2020.
ARAB KE

ISLAM KE

HANYA RENCAH

YANG HAKIKI

IALAH EKONOMI

KUASA EKONOMI

PENGERAK ALAM







-------------------

SILA BUAT PERSEDIAAN

Posted: 05 Oct 2016 01:30 AM PDT




BERSEDIA

sila ambil cuti jika perlu
sila tempah hotel
sila tempah tiket
kapal terbang
keretapi
bas
sila buat kumpulan
untuk datang ramai ramai
BERSIH5

SATU JUTA 

KE DATARAN

19 NOVEMBER



-----------

AWAS - BERJAGA JAGA

Posted: 05 Oct 2016 12:39 AM PDT





BERITA BURUK

HARI INI














According to former employees, Yahoo CEO Marissa Mayer's decision to obey the directive led to the departure of chief information security officer Alex Stamos. Photograph: Julie Jacobson/AP

Yahoo secretly monitored emails on behalf of the US government – report

Yahoo last year secretly built a custom software program to search all of its customers' incoming emails for specific information provided by US intelligence officials, sources have told Reuters.
The company complied with a classified US government directive, scanning hundreds of millions of Yahoo Mail accounts at the behest of the National Security Agency (NSA) or FBI, according to two former employees and a third person who knew about the program.






----------

HUDUD TINGGAL DUD

Posted: 04 Oct 2016 11:39 PM PDT




HUDUD TINGGAL DUD
gambar utusan tu tajuknya hudud nyawa kami dan gambo harun din..gua teringat arwah karpal kata langkah mayatnya dulu kalo nak laksana hudud..kini karpal sudah pun arwah namun hudud hanya tinggal dut walaupun arwah singh ni tak guna dut..kini sebelum bentang hudud versi hadi ruu355, harun din juga sudah arwah malah disemadikan di amarika bumi taghut.

kini juga saman rm90juta masih kluk klak dan flip flop sama macam hudud..orang asal di gua musang disaksikan dgn penebangan balak dan memenuhi kantung parti islam semalaysia yg dipreseidenkan oleh ulama dunia..

usah gusar wahai org asal gua musang, tak mustahil tuhan allah akan menumbuhkan semula balak2 hutan kurang dari 1jam..kun kata allah, maka jadi la ia..utk umat manusia, kun saja tidak cukup wajib ada "kun"fuluspussykomkom..bau duit saja tidak mencukupi kalo takda bau pussy.com nikmat syorga donia.. on HUDUD PUTAR ALAM
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/5/16


---------------

MENGGELODAK KE BERSIH5

Posted: 04 Oct 2016 10:21 PM PDT





MENGGELODAK

KE BERSIH5
Bersih 2.0 akan mengadakan himpunan mega  BERSIH5  di Kuala Lumpur pada  Sabtu 19 November. Anak semua bangsa, para penyokong Bersih, kaum kerabat Bersih didalam dan diluar negara dan semua pejuang demokrasi dari seluruh Malaysia akan turun  sekali lagi ini ke jalan raya.

Penyokong Bersih  akan berhimpun di Kuala Lumpur. Kami akan berhimpun di Dataran Merdeka.

Justeru, sah lagi saheh bahawa politik jalan raya kini telah menjadi budaya politik Malaysia. Dr Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri telah berkali-kali berkata bahawa tunjuk perasaan atau berdemo bukan budaya kita. 

Dr Mahathir salah tafsir. Malah sejarah United Malays National Organisation juga berkait rapat dengan politik jalan raya. 

Justeru ketika BERSIH4 berdemo pada   Ogos 2015  Dr Mahathir telah mengubah pandangan. Dia telah turun dua kali  untuk menyertai demo Bersih di Dataran Merdeka. 

Hakikatnya Dr Mahathir telah mendapat pencerahan politik dan  menerima garis jalan raya sebagai ruang politik yang tepat. Dr Mahathir telah menerima hakikat bahawa jalan raya adalah garis politik  untuk menyuarakan bantahan. Dr Mahathir kini sedar bahawa politik jalan raya memungkinkan berlakunya  perubahan politik.

Pada ketika ini suasana politik Malaysia sedang bergelora.  Department of Justice America (DOJ) - Jabatan Keadilan Amerika -  telah mengeluarkan kenyataan tentang keterlibatan Malaysian Officer One i.e Najib dalam kes rompakan duit 1MDB. 

Campur tangan Amerika berlaku kerana duit rompakan 1MDB ini telah dibawa masuk ke Amerika sebagai modal pelaburan. Dari segi  undang-undang Amerika membawa masuk duit curi dan melaborkan duit itu  di Amerika adalah satu jenayah besar.

Ketika tulisan ini digarap Sarawak Report telah melaporkan tentang Jho Low, Jasmine Loo, Shahrol Halmi dan anak kandung Rosmah Mansor Riza Aziz akan didakwa tidak lama lagi di mahkamah  Amerika.

Pada bulan September lalu media telah melaporkan mereka akan didakwa dengan saman sivil.  Semua telah berubah.  Kali ini bukan lagi kes saman sivil.Kali ini empat  warga Malaysia ini akan  didakwa atas kesalahan jenayah mencuri dan mendobi duit di Amerika.

Justeru disaat akhir tahun 2016 - politik Malaysia akan terus hangat. Hangat ini dihangatkan lagi oleh rancangan   demo mega BERSIH5.

Keadaan bertambah seronok. Seronok lagi menyoronokan. Debar lagi mendebarkan jantung. Anak semua bangsa sedang menunggu kes jenayah 1MDB dibuka. Rakyat Malaysia  sedang menunggu untuk membaca apa akan terjadi bila kes rompakan 1MDB ini dibuka di Los Angles Amerika.

Untuk sama membakar suasana politik. Untuk memukul gendang agar balaci dan para pemakan dedak dari gerombolan United Malays National Organisation turun menari maka BERSIH5 dengan suci hati telah mengajukan  6 tuntutan:
1- pilihanraya bersih
2- hapuskan rasuah
3- kukuhkan demokrasi
4- mansuhkan undang-undang zalim
5- hak membantah
6- memperkasa hak Sabah/Sarawak

Tuntutan ini adalah meneruskan perjuangan induk BERSIH yang menuntut pilihan raya yang bersih dan adil. Dari 2007 hingga ke hari ini tujuan gabungan NGO Bersih masih lagi menuntut pilihan raya adil dan bersih.

Sama saperti BERSIH4 - BERSIH5 dalam kempen menggelodak seluruh negara akan juga mencanang heboh tuntutan  Najib berundur dan  letak jawatan.

BERSIH5 menuntut Najib berundur serta merta.  Sebuah kerajaan peralihan didirikan. Dalam masa 18 bulan tugas utama kerajaan peralihan ini ialah menyediakan satu pilihan raya yang bersih dan adil.

Dalam PRU yang bersih ini - siapa yang akan memimpin tampok kerajaan terpulang kepada undi anak semua bangsa warga Malaysia. Parti mana atau Barisan atau Pakatan mana yang akan meneraju kerajaan bukan Bersih yang menentukan.

Penentu dalam piliahan raya yang adil dan bersih hanyalah para pengundi yang selama ini terus ditipu.  Bersih hanya memastikan satu pilihan raya bersih dan adil dijalankan agar rakyat tidak akan ditipu lagi.

Pasti ada yang akan mempersoalkan  bukankah Bersih 2.0  sebuah gabungan NGO yang teras perjuangan hanya kepada pilihanraya? Mengapa  hari ini Bersih menuntut Najib letak jawatan?

Tuntutan Najib wajib letak jawatan memiliki asas yang amat kukuh. BERSIH4 mengajukan tuntutan ini tahun lepas. Asas tuntutan ini ialah kemasukkan duit sebanyak  2.6 bilion ringgit ke dalam akaun pribadi  Najib. 

Sesudah berita  2.6 bilion ringgit tersebar luas Najib telah mengumumkan bahawa duit itu bukan untuk kegunaan  dirinya atau pun untuk Rosmah bershopping.  Najib juga mengakui bahawa duit sebanyak 2.6 biliuon ringgit ini adalah derma dari seorang Tok Arab.
Mengikut Najib - duit 2.6 bilion ringgit ini telah masuk  ke akaun pribadinya di AmBank untuk digunakan dalam kempen politik PRU13.

Mengikut surah Najib - Tok Arab yang baik hati ini telah  mendermakan duit ini kerana Tok Arab ini amat berpuas hati melihat Najib telah berjaya menjalankan Islam mengikut  mazhab Sunni.
Fakta Tok Arab menderma duit untuk membantu Najib dan gerombolan United Malays National  Organisation dalam kempen PRU13  telah  menaikkan kemarahan orang ramai.  Dari sinilah mulanya  Bersih masuk campur  menuntut Najib letak jawatan.

Duit 2.6 bilion ringgit  telah digunakan untuk membeli undi. Untuk Bersih ini adalah rasuah politik.

Fakta duit Tok Arab beli undi telah disahkan oleh kenyataan media YB Shahril Samad dari Johor Baru. YB Shahril  telah menyatakan bahawa dia menerima 1 juta ringgit dari Najib sebagai duit belanja kempen PRU13 di Johor Baru. YB Ahmad Maslan  juga telah mengakui bahawa dia menerima 2 juta rinngit dari Najib untuk tujuan berkempen.

Kenyataan dua YB ini walau pun bertujuan membodek untuk menyelamatkan Najib tetapi dalam masa yang sama mengesah lagi mengafdalkan  PRU13  yang dimenangi oleh Najib dengan  cara tipu helah wang ringgit.

Mari kita lihat kembali apa yang telah berlaku dalam PRU13. Dalam PRU13 - Pakatan Rakyat telah mendapat 52% undi popular. Manakala gerombolan Ketuanan Melayu hanya  mendapat 47% undi rakyat. Dimana mana negara dalam dunia ini dengan majoriti 52% undi seharusnya Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan.

Ini tidak akan berlaku di Malaysia. Kerana SPR telah menyusun sempadan kawasan pilihan raya untuk memastikan United Malays National Organisation akan terus menang. Kerja dan tugas SPR pada ketika ini ialah memastikan Najib  terus memerentah. 

Justeru rakyat naik marah. Mereka sedar mereka telah ditipu dalam PRU13. Kemarahan ini telah diterjemahkan oleh  anak semua bangsa dengan tindakkan  500,000 rakyat turun ke jalan raya.

Pada ketika ini BERSIH5 yang merancang himpunan mega 19 November untuk menyambung kembali kemarahan BERSIH4.  Justeru BERSIH5  telah merancang untuk menggelodak kampong pekan dan bandar.

Pada Sabtu 1 Oktober lalu OBOR BERSIH5 telah dilancarkan di Kota Baru, di Kangar, di Lumut, di Johor Baru, di Kucing dan di Kota Kinabalu.  
Obor ini akan masuk dari pekan ke pekan dari kampong ke kampong. Warga , penyokong dan kaum kerabat Bersih akan menyebarkan risalah, akan memberi penerangan, memberi pencerahan tentang BERSIH5. Ditempat dan kawasan yang stratejik Bersih akan mengadakan ceramah untuk menghasut anak semua bangsa turun ke jalan raya pada 19 November nanti.

OBOR BERSIH5 ini hanyalah  simbol untuk diperlihatkan kepada umum. Dibelakang simbol ini adalah satu perjuangan yang maha hebat. Perjuangan yang dimaksudkan ini ialah perjuangan untuk menyelamatkan Malaysia dari Najib dan Rosmah.

Dua sosok ini telah membawa malapetakan yang amat sangat kepada bumi tanah Melayu. Malaysia sedang dilihat menuju ke nagara gagal. Ini belum ditambah dengan kegagalan ekonomi, kegagalan pentabiran dan bahana GST. 

Apa yang terpampang luas untuk dihayati oleh anak semua bangsa ialah Najib seorang pencuri.

Mengikut kata Dr Mahathir - gaji seorang Perdana Menteri bukan   berjuta  juta ringgit. Manakala Rosmah hanya anak Cik Gu  sekolah Melayu bukan anak towkay atau jutawan besar. Justeru  bagaimana Najib dan Rosmah boleh membuat kenduri anak kahwin dengan belanja berjuat-juta ringgit.

Maka mengikut  tafsiran Mahathir pastilah Najib ini mencuri duit negara. Untuk Mahathir amat jelas  - tidak ada dolak dalik - Najib adalah seorang pencuri. Mahathir telah menerangkan pekara ini beberapa kali dalam ceramahnya. Kali terakhir Mahathir telah menghebohkan Najib sebagai pencuri dihadapan warga Malaysia di Kota London.

Semua ini menjadikan peranan Bersih2.0 pada ketika ini amat penting. Pada tahap sejarah Malaysia, pada ketika ini , Bersih  sedang menggalang satu perserikatan  Barisan Bersatu/ United Front yang maha luas. 

Penggalangan Barisan Bersatu ini dimunculkan dalam usaha menggelodak kampong dan bandar  untuk memberi pencerahan tentang BERSIH5. Bersih akan menjalin kerja sama dengan semua parti politik, dengan semua kumpulan, dengan semua NGO, dengan semua organisasi resmi atau tidak resmi. 

Yang penting badan dan kumpulan ini bersetuju untuk bersama menerima tuntutan BERSIH5. 

Projek Konvoi BERSIH5 bertujuan memberi pengiklanan seluas mungkin kepada rakyat Malaysia dikampong dan pekan. BERSIH5 akan menggelodak wilayah dan kawasan yang selama ini Bersih tidak pernah sampai.  Wilayah dan kawasan yang selama ini tidak tahu menahu bahawa Najib bersama Rosmah  ialah pencuri dan penyamun. 

Tugas Bersih dan para penyokong Bersih  ialah menghasut dan memberi pencerahan. Menggelodak dan memberi pencerahan tentang apa yang sedang berlaku keatas negara kita ini bukan satu kerja yang enteng. Memberi pencerahan kepada semua warga dari anak semua bangsa   bukan satu kerja yang senang.

Maka kita menggelodak, kita  menghasut ke seluruh negara kerana ianya satu kerja yang susah. 

Kita lakukan semua ini dalam usaha untuk menyelamatkan Malaysia. Kita satukan tenaga untuk kelahiran Malaysia Baru. Saperti seorang  ibu yang  mengandung - kelahiran anak yang baru ini pasti ada rintangan. Tapi anak itu akan tetap lahir.

BERSIH5 juga sama saperti ibu yang mengandung. Himpunan mega 19 November akan berjalan dan Malaysia Baru akan lahir. (TT)

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45



----------------

PEMBUKA SELERA

Posted: 04 Oct 2016 09:53 PM PDT





 SELAMAT MAKAN

SENYUM KETAWA

KAH KAH KAH

SELERA

TAK DIGANGGU







-----------

NAMA PUN KENA KONTROL

Posted: 04 Oct 2016 09:19 PM PDT








BRO

gua tanya lu

kalau nama pun

dilarang pakai

lu ingat lu boleh

menang PRU14

lu pikir sendirilah



Jangan pakai nama BERSATU atau berdepan tindakan ROS

Tindakan kepimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang berterusan mempromosikan parti itu sebagai 'Bersatu' hanya akan mengundang tindakan daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), kata Timbalan Menteri Dalam Negeri  Nur Jazlan Mohamed.
Mengulas tindakan Presiden Penaja PPBM  Muhyiddin Yassin dan pimpinan parti itu yang masih menggunakan nama Bersatu pada kain rentang dan ceramah parti, Nur Jazlan berkata ia bertentangan dengan syarat kelulusan yang diberikan ROS, iaitu perlu menggunakan akronim PPBM dan bukannya Bersatu.
MASIH ADA

YG TAK FAHAM

MASIH ADA YG

TAK SEDAR?





---------------

KACA MATA ZUNAR

Posted: 04 Oct 2016 08:56 PM PDT








KAH KAH KAH









--------------

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT