Khamis, 13 Oktober 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerakusan pembalakan Kerajaan Islam Kelantan cuba disembunyi

Posted: 12 Oct 2016 05:13 PM PDT


"Bagaimanapun, saya tidak fikir ia terlalu buruk
 hingga sungai menjadi sangat tercemar" - Mohd Amar
Kerajaan Islam Kelantan cuba menutup maklumat sebenar tentang pencerobohan pembalakan yang berlaku di kawasan Hutan Simpan Kekal negeri itu setelah pendedahan demi pendedahan didedahkan kepada umum.

Dua hari lepas ekspedisi NGO Royalti Kelantan bersama sekumpulan aktivis alam sekitar dan media yang melakukan tinjauan lokasi terjejas dengan aktiviti pembalakan melaporkan mengenai kadar kemusnahan hutan simpan kesan kerakusan pembalakan di Gua Musang yang amat kritikal dengan antaranya wujud kerja membalak di rizab sungai.Baca  di sini

 Hanya di negeri Islam Kelantan...
Kini, semua orang selain masyarakat Orang Asli termasuk semua pembekal, peniaga dan penjual dihalang dari pergi ke kampung-kampung dan satu papan tanda larangan diatas ini telah diletakan. Papan tanda ini adalah amaran bahawa mana-mana aktiviti oleh sesiapa pun boleh dihukum oleh undang-undang.

Kelmarin Siti Kasim melalui fesbuknya melaporkan bahawa dia telah ditahan dan tidak dibenarkan masuk oleh Jabatan Perhutanan dan Pejabat Tanah yang membuat sekatan di semua jalan masuk ke kawasan yang dipertikaikan termasuk ke tempat sekatan yang dibina oleh masyarakat Orang Asli.

Siti Kasim yang merupakan penasihat undang-undang masyarakat OA disitu turut membawa bantuan bekalan makanan telah dihalang masuk. Aduan polis telah dibuat mengenai perkara ini kelmarin.

 Esok (hari ini) difahamkan pemimpin Amanah, Dato Husam Musa dijadualkan akan menziarahi masyarakat Orang Asli di Hutan Simpan Kekal Balah, Gua Musang. Inilah sebenarnya yang kerajaan Islam Kelantan amat takuti - pengaruh Dato Husam Musa menjalar masuk hingga ke kampung-kampung OA !

Tiada ulasan: