Khamis, 29 September 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Bajet 2017: Usah korbankan dana pendidikan

Posted: 29 Sep 2016 04:46 AM PDT

ARIF ATAN
 
 
Hafiz HabilHafiz HabilPemuda Amanah Wilayah Persekutuan mendesak Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan agar tidak lagi mengorbankan peruntukan pendidikan seperti yang berlaku pada Bajet 2016.

Ketuanya, Mohd Hafiz Habil berkata, pendidikan rakyat tidak wajar diperjudikan dan dikorbankan walaupun dalam keadaan ekonomi negara tidak menentu.

"Jika Perdana Menteri mendakwa beliau telah menerima 8,352 cadangan rakyat berhubung dengan Bajet 2017, maka saya pasti tidak ada satu pun yang menyokong pengurangan bajet bagi pendidikan," tegasnya dalam satu kenyataan hari ini.

Mengimbas dana untuk institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dalam Bajet 2016 lalu, beliau berkata, pemotongan peruntukan sebanyak RM 1.4 billion mengakibatkan prospek masa hadapan negara terjejas.

"Hal ini sudah tentu menjejaskan kualiti pendidikan anak muda. Dalam keadaan biasiswa yang sangat terhad, mereka tidak mempunyai pilihan selain terpaksa meminjam dengan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional).

"Apa yang mengecewakan PTPTN kini hanya memberikan pinjaman bagi membayar yuran pengajian semata-mata, manakala wang sara hidup terpaksa dicari sendiri oleh seseorang mahasiswa.

"Bagi mahasiswa yang mempunyai ibu bapa yang berpendapatan tinggi, perkara tersebut tidak menjadi masalah. Bagaimana pula dengan mahasiswa yang ibu bapanya miskin dan mempunyai pendapatan rendah?" soalnya.

Mengulas lanjut kesan pemotongan dana bagi pengajian tinggi, Hafiz menceritakan tentang kisah yang benar-benar berlaku melibatkan mahasiswa di sebuah universiti di Lembah Kelang yang tidak dapat menghadiri kelas pengajian kerana terpaksa bekerja bagi menyara hidup.

PAS sedia kerjasama dengan pembangkang kecuali DAP, Amanah

Posted: 29 Sep 2016 04:21 AM PDT

Oleh Haizal Yatiran
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS bersedia mengadakan perbincangan untuk menjalin kerjasama politik dengan mana-mana parti dalam blok pembangkang, termasuk parti baru yang diasaskan Tun Dr. Mahathir Mohamad, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).
 
Bagaimanapun Ketua Dewan Ulamanya Datuk Mahfodz Mohamed berkata, PAS menolak untuk berbincang, apatah lagi bekerjasama dengan DAP dan Amanah.
 
"Dulu DAP yang  singkirkan kita, lepas itu PAS dalam muktamar putuskan hubungan dengan DAP. Kerana DAP memang menentang Islam berterusan, presiden kita (PAS) dah tegaskan tidak akan bekerjasama dengan DAP.
 
"Begitulah juga dengan Amanah. Amanah itu merupakan parti yang kecewa dengan PAS. Kita juga anggap (mereka) mengkhianati perjuangan PAS. Maka ketika ini kita memang tidak akan bekerjasama dengan kedua parti.
 
"Tapi yang lain, kita boleh berbincang. Macam sekarang dengan IKATAN. Mungkin dengan parti baru Bersatu (PPBM), walaupun kita belum membuat keputusan. 
 
"Tetapi itulah dasarnya, mana-mana parti yang nak kita bersama, mestilah syarat utamanya (dan) menerima dapat bersama-sama memahami perjuangan Islam. Jangan masuk campur, walaupun dia tak suka, diam sajalah," tambah Mahfodz.
 
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkenaan kerjasama parti itu bersama blok pembangkang.
 
Tuan Ibrahim membayangkan bahawa parti itu tidak akan menjalin sebarang kerjasama dengan parti pembangkang yang lain, terutama PKR dan DAP.
 
Ini kerana katanya, mereka sering menyerang dan memfitnah presiden dan PAS tetapi mahu menjalin kerjasama untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). 
 
Sebaliknya parti itu mahu memperkukuhkan blok Gagasan Sejahtera. 
 
Menurut Mahfodz lagi, kesediaan PAS untuk berbincang dengan blok pembangkang ketika ini adalah kerana transformasi yang dibuat parti itu dalam kaedah politiknya yang mengamalkan kematangan dan kesejahteraan.
 
Kita sekarang ini mempunyai kaedah yang baru dalam politik ini, berdasarkan kepada politik matang dan sejahtera. Kita boleh bekerjasama dengan mana-mana parti politik khususnya yang menyokong untuk mendaulatkan Islam," ujarnya.
 
 

Pengarah JKR Melaka didakwa kes rasuah, pengubahan wang haram

Posted: 29 Sep 2016 04:18 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
MELAKA:  Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Melaka, Datuk Khalid Omar didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 16 pertuduhan menerima suapan  dan pengubahan wang haram berjumlah hampir RM1.28 juta.
 
 Tertuduh yang berusia 56 tahun mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi.
 
Mengikut pertuduhan pertama hingga ketiga, penjawat awam itu didakwa melakukan pengubahan wang haram berjumlah RM1,088,332.08 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 (Akta 613). 
 
Jika sabit kesalahan, tertuduh yang diwakili peguam Azrul Zulkifli Stork boleh dipenjara sehingga 15 tahun dan denda lima kali ganda nilai aktiviti haram itu atau mana yang lebih tinggi. 
 
Bagi pertuduhan empat hingga 16, Khalid didakwa menerima suapan sebanyak RM196,200 sebagai upah kerana melakukan suatu perbuatan berhubung hal ehwal prinsipal. 
 
Pendakwaan dijalankan mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 (Akta 694) yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau mana yang lebih tinggi, jika didapati bersalah.
 
Kesemua kesalahan itu didakwa dilakukan oleh tertuduh di sekitar daerah Melaka Tengah antara Mac 2014 sehingga Ogos lalu.
 
Mahkamah membenarkan Khalid diikat jamin sebanyak RM250,000 dengan seorang penjamin dan menyerahkan pasport antarabangsa kepada mahkamah.  
 
Kes itu disebut semula pada 4 November depan.
 
 

Persempadanan semula: S/U agung komponen BN bincang hari ini

Posted: 29 Sep 2016 04:16 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
PUTRAJAYA: Barisan Nasional (BN) hari ini mengadakan perjumpaan bersama semua setiausaha agung parti komponen bagi membincangkan mengenai persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dicadangkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
 
Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata perjumpaan ini mahu memberitahu setiausaha agung parti komponen menyerahkan usul bantahan kepadanya sebelum dikemukakan kepada SPR.
 
"Saya akan beri tempoh mungkin sehingga Selasa (depan) untuk menyerahkan segala ketidakpuasan hati mereka," katanya kepada media ketika ditemui selepas menghadiri majlis penutupan pertandingan menghias dan persembahan kelas bersempena bulan kemerdekaan sekolah-sekolah Putrajaya 2016, di sini.
 
Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh sebelum ini memaklumkan kajian semula itu dilaksanakan mengikut peruntukan Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan dan Pindaan kepada Fasal (2) Perkara 14 Perlembagaan Negeri Sabah yang diwartakan pada 18 Ogos lalu.
 
Semua pihak diberi masa selama sebulan sehingga 14 Oktober untuk mengemukakan bantahan masing-masing.
 
Mengulas laporan mengenai Tan Sri Muhyiddin Yassin dicadangkan sebagai calon perdana menteri jika pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Tengku Adnan yang juga Menteri Wilayah Persekutuan berkata ia tidak akan menjadi kenyataan kerana pembangkang tidak akan menang pada pilihan raya itu.
 
"Biarkan mereka bermimpi," katanya ringkas.
 
Cadangan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menamakan Muhyiddin yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sebagai calon perdana menteri ketika menjawab soalan hadirin dalam ceramahnya di University of London, baru-baru ini.
 
 

Mesyuarat persempadanan SPR, BN belum capai kata putus

Posted: 29 Sep 2016 04:05 AM PDT

Oleh Haizal Yatiran
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) akan memberikan beberapa cadangan penambahbaikan berkenaan syor persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dibuat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) baru-baru ini.
 
Bercakap kepada pemberita, Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, partinya sudah mengemukakan justifikasi bantahan dan cadangan mereka dalam mesyuarat bersama setiausaha-setiausaha agung BN hari ini.
 
Walau bagaimanapun, beliau tidak menerangkan secara terperinci berkenaan cadangan yang bakal dikemukakan kepada SPR sebelum tarikh akhir pada 14 Oktober depan.
 
"Lantaran itu kita juga dah sedia dengan semua maklumat yang ada tentang bantahan dan cadangan, kami berdua dah bentangkan pada Ku Nan apa cadangan mana yang kita nak bantah supaya ia dapat diperinci oleh pihak BN. 
 
"Antaranya apa prinsip kita patut pegang. Mana-mana kawasan yg kita rasa kurang tepat atau mungkin ada cadangan penambahbaikan berdasarkan justifikasi yg telah kita tetapkan. Saya rasa kita kena bicarakan perkara ini dgn terperinci," katanya kepada pemberita di Menara Dato Onn hari ini.
 
Sementara itu Setiausaha Agung Gerakan Liang Teck Meng, ketika ditemui memaklumkan bahawa mesyuarat yang sama akan diadakan pada Rabu depan untuk perbincangan selanjutnya sebelum menulis bantahan secara rasmi.
 
Tambahnya, akar umbi akan dimaklumkan tentang perbincangan hari ini dan akan membentangkan cara penyelesaiannya pada minggu hadapan.
 
"Akan terus berbincang selewatnya minggu depan pada Rabu dan kita akan mengadakan satu lagi mesyuarat di sini.
 
"Itu belum lagi peringkat terakhir, sebab tarikh terakhir adalah 14 Oktober jadi sebelum itu kita perlu segala persiapan akan turun ke kawasan dan akar umbi untuk meninjau pendirian mereka dan kembali suarakan dalam mesyuarat," katanya.
 
Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh sebelum ini memaklumkan, kajian semula itu dilaksanakan mengikut peruntukan Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan dan Pindaan kepada Fasal (2) Perkara 14 Perlembagaan Negeri Sabah yang diwartakan pada 18 Ogos lalu.
 
Semua pihak diberi masa selama sebulan sehingga 14 Oktober untuk mengemukakan bantahan masing-masing.
 
 

Isu kerusi: PAS boleh tolak ansur dengan PPBM tapi bukan Amanah

Posted: 29 Sep 2016 04:05 AM PDT

Oleh Azizul Osman
Post Pic
 
 
KUALA SELANGOR: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Sallehen Mukhyi melahirkan keyakinan parti itu akan membuka pintu rundingan terhadap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dalam soal pembahagian kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
 
Bagaimanapun jelasnya, rundingan itu termaktub kepada kerusi-kerusi sedia ada yang dimiliki oleh PPBM sahaja.
 
Manakala Amanah pula, beliau menyerahkan kepada PKR dan DAP untuk memberikan kerusi masing-masing kepada parti serpihan PAS itu, dan bukannya menagih kerusi mereka.
 
"Bersatu (PPBM) saya fikir tidak akan bertanding dikerusi milik mereka sahaja. Jadi saya fikir kita boleh bincang dengan Bersatu (PPBM) sahaja kalau bertindih dengan kerusi PAS bertanding. Tetapi persoalannya yang tidak ada kerusi sekarang adalah PAN (Amanah).
 
"Jadi masalah PAN (Amanah) ini kita sudah serahkan kepada DAP dan PKR untuk beri laluan kepada PAN (Amanah) untuk bertanding. Itu terpulang kepada mereka apa hendak buat dengan PAN (Amanah) ini?," katanya dalam sesi temubual eksklusif bersama Antarapos.
 
Malah beliau berkata, soal pertandingan satu lawan satu untuk berdepan dengan Barisan Nasional (BN) tidak akan menjadi masalah kerana parti masing-masing mempunyai kerusi tersendiri. 
 
Tetapi ujarnya, masalah pertindihan kerusi ini wujud disebabkan Amanah tidak memiliki sebarang kerusi, dan mahu merampas kerusi PAS. 
 
"Sekarang ini kalau hendak satu lawan satu, tidak ada masalah PAS boleh bertanding di kerusi PAS, DAP bertanding di kerusi milik mereka, dan PKR sama di kerusi milik mereka," katanya.
 
Rakyat lebih kenal logo PAS
 
Mengulas mengenai seruan supaya pembangkang bersatu di bawah satu logo yang sama pada PRU akan datang, Sallehen berkata tiada keperluan untuk berbuat demikian kerana sebelum ini Pakatan Rakyat (PR) tidak menggunakan logo yang sama tetapi tetap mendapat sokongan rakyat.
 
Tetapi ujarnya, terpulang kepada keputusan pimpinan Pusat untuk menentukan perkara ini.
 
"Saya fikir kalau kita tidak bersatu di bawah satu logo pun tidak ada masalah yang besar sangat. 
 
"Rakyat lebih kenal logo PAS sekarang berbanding kita nak perkenalkan logo yang baru.
 
"Cuma kalau hendak bernaung di bawah satu logo, kita serahkan kepada parti untuk memutuskan samada PAS perlu bertanding di bawah satu logo dan menerima logo yang dicadangkan. 
 
"Kalau PAS terima logo ini bererti kita menerima prinsip kebersamaan dalam pakatan parti pembangkang," katanya.
 
Sebelum ini, Naib Presiden PPBM Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebelum ini mencadangkan kepada parti-parti pembangkang agar bernaung di bawah satu logo untuk tidak mengelirukan rakyat dengan penggunaan logo pada kertas undi yang berbeza-beza mengikut parti-parti politik pembangkang pada PRU14 akan datang.
 
Cadangan itu disambut baik PKR, Amanah dan DAP yang menyifatkan penggunaan satu logo akan memberikan kelebihan kepada pembangkang dan mampu untuk menyatukan parti-parti pembangkang yang kini berpecah.
 
 

Pelajar Malaysia hilang di Paris selamat

Posted: 29 Sep 2016 03:42 AM PDT

SINAR HARIAN


Nur Shakinah Naim
Nur Shakinah Naim dilaporkan tidak pulang sejak Jumaat lalu.


SHAH ALAM - Nur Shakinah Naim, 19 yang dilaporkan tidak pulang ke rumahnya sejak Jumaat lalu disahkan selamat oleh bapanya, Naim Awang, 46.

Menurut laporan sebuah portal berita tempatan, Nur Shakinah disahkan selamat selepas pulang ke rumah sewanya di Rouen, Perancis.

Sebelum ini, Naim Awang dari Kampung Masjid, Tikam Batu dijadualkan ke Paris semalam bagi mendapatkan maklumat terkini dan perkembangan kes dengan pihak berkuasa Perancis.

[ARTIKEL BERKAITAN: Bapa pelajar hilang akan ke Perancis]

Nur Shakinah dilaporkan keluar dari rumahnya sehelai sepinggang, selepas bapanya menerima panggilan dari Kedutaan Malaysia di Perancis Isnin lepas.

UM nafi beri anugerah pada Azizan Osman

Posted: 27 Sep 2016 06:25 AM PDT

UM nafi beri anugerah pada Azizan Osman
Perkongsian yang dimuatnaik oleh laman Facebook University of Malaya, hari ini.


SHAH ALAM - Universiti Malaya (UM) hari ini menafikan telah memberikan anugerahkan gelaran Ijazah Kehormat Doktor (PhD) Keusahawanan kepada Azizan Osman selepas isu berkenaan kecoh di media sosial.

"Pihak Universiti dengan ini menegaskan bahawa kami tidak pernah menganugerahkan gelaran Ijazah Kehormat Doktor Keusahawanan kepada Encik Azizan Osman," dipetik dari perkongsian di laman Facebook University of Malaya.

Azizan Osman atau 'Dr Azizan' sebelum ini didakwa telah melahirkan jutawan baru melalui program-program yang beliau kendalikan.


Zika: KKM beri input kepada Majlis Fatwa

Posted: 27 Sep 2016 06:25 AM PDT

SINAR HARIAN

Zika


PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan membentangkan input perubatan dan saintifik mengenai virus Zika, termasuk insiden jangkitan kepada ibu mengandung, kepada Majlis Fatwa Kebangsaan semalam, kata Menterinya, Datuk Seri Dr S.Subramaniam.   

Beliau berkata tiada keputusan muktamad berkaitan pendirian pengguguran bayi bagi ibu dijangkiti virus Zika dicapai dalam mesyuarat Jawatankuasa Peringkat Tinggi Mengenai Zika dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam yang turut disertai Majlis Fatwa.
 
"Buat masa ini, Kementerian Kesihatan akan meneruskan dasar sedia ada berhubung jangkitan Zika," katanya ketika ditanya pemberita mengenai mesyuarat Kementerian Kesihatan bersama Majlis Fatwa dan beberapa agensi berkaitan semalam.  

Ditemui selepas menghadiri Persidangan Pelan Tindakan Kesihatan Alam Sekitar Kebangsaan di sini hari ini, Dr Subramaniam berkata Kementerian Kesihatan diwakili Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dan Ketua Setiausaha kementerian Datuk Dr Chen Chaw Min pada mesyuarat mengenai Zika itu.  

Laporan sebelum ini menyebut Kementerian Kesihatan akan mengadakan perbincangan dengan Majlis Fatwa berhubung pendirian bersama mengenai pengguguran bagi ibu yang dijangkiti virus zika yang boleh menyebabkan bayi dijangkiti mikrocephali dan mengalami kecacatan.

Kabinet sebelum ini mengarahkan Kementerian Kesihatan membincangkan perkara itu dengan Majlis Fatwa bagi mendapatkan konsensus kebangsaan tentang bagaimana untuk mengendalikan isu tersebut.  

Setakat ini, hanya Mufti Wilayah Persekutuan mengeluarkan kenyataan bahawa ibu mengandung yang dijangkiti virus Zika dibenarkan melakukan pengguguran.   

Undang-undang sedia ada di negara ini pula hanya membenarkan pengguguran jika ia mendatangkan risiko kepada nyawa ibu.   

Sehingga semalam, kes jangkitan Zika di negara ini kekal enam dengan satu daripadanya melibatkan wanita mengandung di Johor Bahru. - Bernama


Tinjauan: Hanya 25% penyokong BN tidak mahu MO1 ditangkap

Posted: 27 Sep 2016 06:25 AM PDT

53% orang Melayu yang ditinjau mahu MO1, yang dikaitkan kepada Najib Razak, dikenakan tindakan.


bn_mo1


SHAH ALAM: Sebahagian besar penyokong BN di Selangor mahu Malaysian Official 1 (MO1) dikenakan tindakan undang-undang, menurut tinjauan Institut Darul Ehsan (IDE).

Hanya sebilangan responden – tidak melebihi 15% – tidak setuju MO1 dihadapkan ke muka pengadilan.

Penemuan itu merentasi 3 kaum utama yang terbabit dalam tinjauan di 56 kawasan pilihan di Selangor melibatkan 1,761 pengundi daripada 26 Ogos hingga 30 Ogos.

Secara keseluruhannya, 40% responden mahu MO1 dikenakan tindakan, 35% tidak pasti manakala 25% lagi memberi jawapan tidak.

"Berdasarkan jumlah kaum, Melayu 53% sokong, 33% tidak pasti dan 14% tidak setuju; manakala Cina 60% sokong, 30% tidak pasti dan 11% tidak setuju; dan India 46% sokong, 39% tidak pasti dan 15% tidak setuju," kata Timbalan Pengerusi IDE Prof Datuk Mohamad Redzuan Othman.

mo1bn


Beliau mengumumkan penemuan itu di sesi pembentangan kaji selidik tinjauan IDE: Isu dan Persepsi Pengundi Selangor di Hotel Carlton di sini hari ini.

Disebut dalam tuntutan undang-undang Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ), sesetengah pihak mengaitkan identiti MO1 kepada Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

MO1 disebut sebagai ahli keluarga Riza Aziz, yang dinamakan dalam tuntutan untuk merampas US$1 bilion aset yang didakwa dilesapkan dan disalur ke Amerika Syarikat melalui syarikat kosong.

DoJ mendakwa lebih US$3.5 bilion dilencongkan daripada 1Malaysia Developed Berhad (1MDB), yang diasaskan Najib pada 2009 selepas menjadi perdana menteri. Riza adalah anak tiri Najib.

mo1bn2

Tinjauan yang sama mendapati 45% responden berpandangan BN tidak akan dapat pertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang sekiranya Najib terus memimpin gagasan itu.

Hanya 29% berpendapat BN mampu bertahan manakala 26% lagi tidak pasti.

IDE dalam huraiannya berkata pakatan pembangkang persekutuan boleh menjadikan isu Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebagai 'modal' menyerang BN, kerana 66% responden menolak pelaksanaan cukai itu.

Tinjauan mendapati 66% responden berpendapat isu GST dan kenaikan harga barang akan mendorong pengundi menyokong pembangkang, manakala 17% lagi tidak bersetuju dan tidak pasti.

Tiada ulasan: