Jumaat, 19 Ogos 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Perginya seorang sahabat Amanah, Abdul Razak

Posted: 19 Aug 2016 09:52 AM PDT

Sembang Teh Tarik Pakatan Harapan di Warong Allahyarham pada April lalu
  Pagi tadi sempat pergi menziarahi jenazah sahabat yang bernama  Abdul Razak, seorang peniaga warung makanan di pinggir padang berhampiran kediamannya di Lapangan Jaya, Ipoh.

  Allahyarham meninggal di hospital Permaisuri Bainun Ipoh malam tadi setelah dimasukan ke situ seminggu yang lalu.
 
Allahyarham Abd Razak, dua dari kanan
  Allahyarham meninggalkan seorang balu dan dua orang anak.

   Semasa hayatnya, beliau seorang yang gigih berusaha sebagai peniaga kecil makanan.

 Beliau merupakan aktivis parti yang kental dan merupakan antara ahli yang awal menyertai Amanah Gopeng.

 Ramai sahabat handai, termasuk dari parti lamanya datang memberikan penghormatan terakhir kepadanya.

   Solat jenazah telah disempurnakan di Masjid Rapat Jaya Tambahan selepas solat Jumaat dan diimami sendiri oleh anak lelakinya, seorang tahfiz al-Quran.

 Jenazah Allahyarham telah disemadikan di tanah perkuburan yang berhampiran. Semoga Allah menempatkan Allahyarham bersama-sama para solihiin dan dicucuri rahmat. Al-Fateha.

RIZA AZIZ, JHO LOW DIPANGGIL BELA DIRI DI MAHKAMAH AS PADA 22 OGOS INI

Posted: 18 Aug 2016 04:54 PM PDT

Anak tiri perdana menteri, Riza Aziz dan jutawan Low Taek Jho, yang disebut dalam saman Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) terhadap 1MDB, akan dipanggil membela diri pada 22 Ogos ini, menurut peguam Zainur Zakaria.

Zainur berkata Riza dan Jho Low serta beberapa nama lain yang disebut dokumen DOJ berpeluang mencabar tuntutan kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang mahu merampas aset mereka.

 "Kalau mereka tidak tampil ke mahkamah, mahkamah akan beri perintah untuk membolehkan kerajaan AS merampas aset-aset ini. Tetapi sekiranya mereka tampil ke mahkamah, mereka boleh lawan," katanya ketika dihubungi FMT.

Zainur merupakan peguam penasihat kepada bekas setiausaha politik Tun Dr Mahathir Mohamad, Matthias Chang dan bekas Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa dalam saman mereka terhadap Riza, Jho Low dan bank Goldman Sachs di Amerika Syarikat, memohon memohon ganti rugi atas kecurian wang daripada 1MDB.

 Zainur bagaimanapun tidak yakin mereka akan hadir ke mahkamah bagi membela diri.

 "Siasatan dari asas tuntutan itu dijalankan oleh FBI, siasatan mereka memang rapi dan teliti. Saya tidak fikir peguam kerajaan AS akan memfailkan tuntutan jika tidak cukup bukti kerana maruah negara itu akan menghadapi risiko," ujarnya.

 DoJ memfailkan saman untuk merampas aset bernilai AS$1 bilion (RM4 bilion) yang berkaitan dengan 1MDB. Ia sebahagian daripada dana AS$3.5 bilion yang didakwa disalah guna dan aset lain termasuk rumah mewah, hasil seni, jet peribadi dan kutipan filem Hollywood "The Wolf of Wall Street" terbitan syarikat Riza. Menurut Peguam Negara Amerika Syarikat Loretta Lynch, sekurang-kurangnya AS$3.5 bilion milik rakyat Malaysia dicuri.

 Zainur berkata Husam dan Matthias mempunyai 'local standi' (asas) memfailkan tuntutan saman terhadap individu yang didakwa melarikan wang 1MDB.

 "Duit yang mereka ambil ini melalui urusan transaksi di bank AS. Dalam kes 1MDB bukan sahaja urusan bank di AS, aset yang mereka beli adalah kebanyakannya di sana.

 "Oleh itu, mahkamah AS ada bidang kuasa untuk bertindak sebab aset hasil duit ini berlaku di Amerika atau bertempat di Amerika," ujarnya  ~ sumber

Tiada ulasan: