Isnin, 1 Ogos 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tony Pua disoalsiasat kerana mendedahkan ‘Malaysian Official 1’ itu Najib!

Posted: 01 Aug 2016 09:10 AM PDT

  CYBERJAYA, 1 ​​Ogos - Pihak berkuasa mempersoalkan ahli Parlimen DAP Tony Pua hari ini di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 untuk menamakan "Rasmi 1 Malaysia" Angka dalam saman sivil US mendapatkan kembali aset dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai Perdana Menteri.

 Selepas lebih satu jam disoal, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu memberitahu pemberita bahawa beliau telah dipanggil untuk dua posting di laman Fesbuk yang dibuat pada 21 Julai, di mana beliau telah mengaitkan Datuk Seri Najib Razak dengan tuntutan mahkamah Kehakiman Jabatan Negara AS (DoJ) yang bertujuan untuk merampas lebih AS $ 1 bilion dalam aset yang didakwa dibeli dengan wang yang dicuri daripada dana pelaburan negeri.

 "Saya telah diberitahu oleh pegawai-pegawai MCMC bahawa mereka telah menerima lima aduan keatas dua posting saya yang dimuat naik di Facebook dan Twitter mengenai siasatan DoJ pada wang yang disalahgunakan oleh 1MDB," katanya kepada pemberita di pejabat SKMM di Cyberjaya.

 "Saya telah disoal siasat selama kira-kira sejam. Dan saya telah memberikan kenyataan saya bahawa semua komen saya adalah berdasarkan kepada kertas pertuduhan DOJ. "

 Pua peguam dan rakan-rakan DAP Ahli Parlimen Gobind Singh Deo berkata anak guamnya itu disiasat mengikut Seksyen 233 CMA walaupun pegawai-pegawai SKMM tidak memberikan khusus untuk kesalahan beliau.

 Seksyen 233 Akta memperkatakan penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

 Ditanya sama ada akan menarik balik posting tersebut di fesbuknya, Pua berkata, ianya tidak perlu dan dia tidak mempunyai niat untuk mengeluarkannya sama sekali.

 Dalam tuntutan mahkamah sivil DoJ yang difailkan bulan lepas, " Malaysia Official 1" telah dikenal pasti sebagai seorang pegawai kerajaan berpangkat tinggi yang mempunyai kuasa dalam 1MDB, tetapi tidak dinamakan. ~ sumber

Komen al-Husseyn:

 Pegawai-pegawai MCMC ini kalau ikut piawaian Dr Mahathir, mereka ini adalah pegawai-pegawai yang bangang!

  Menurut laporan berita yang bertajuk :  Bangang sahaja tak kenal Najib sebagai 'MO1' , Mahthir berkata,  "Walaupun nama Najib tidak dicatit tetapi semua tahu bahawa Malaysian Official 1 (Pegawai Malaysian Nombor 1) ialah Najib. 

Takkanlah bahasa Inggeris yang semudah ini pun
susah sangat nak difahami?
Hanya yang bangang sahaja yang tidak kenal Najib sebagai Pegawai Malaysia Nombor 1. ......" 

  Kepada mereka yang bangang tu, dengarlah nasihat bekas perdana Menteri tu....berhentilah dari menipu diri. Kamu tahu Najib bersalah. Kamu tahu Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia. 

AKTA 355 DAN POLEMIK RUU 355 - SIRI KE III

Posted: 01 Aug 2016 03:33 AM PDT

D) RUU 355 dan Hudud

 Ruu 355 tidak ada kaitan dengan hukum hudud. Akta 355 telah wujud di ketika Pas tidak pun lagi membincang isu hudud dlm gerakkerja politiknya. Semangat Akta ini digubal tahun 1965 tidak ada kaitan langsung dengan isu pelaksanaan hudud di mana2 negeri di Malaysia.

 Ketika Enakmen Jenayah Syariah II 1993 mula digubal, Akta 355 tidak dianggap penghalang utama kpd pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, begitu juga ketika Kerajaan Terengganu meluluskan Enakmen Jenayah Syariah(Hudud dan Qisas )2002, isu Akta 355 tidaklah dibincang sehebat hari ini.

 Jika dilihat kpd cadangan pindaan yang terkandung dalam draf RUU 355, ianya sekadar utk mengubah kuasa hukuman yang boleh dikenakan oleh mahkamah syariah. Ini bermakna bidangkuasa Mahkamah Syariah masih kekal seperti yang sedia ada iaitu sekadar kesalahan2 yang berkaitan kekeluargaan Islam dan pelanggaran rukun agama. Kesalahan jenayah seperti rogol, curi, rompak, bunuh dan mendatangkan kecederaaan yang merupakan sebahagian daripada kesalahan hudud dan qisas tetap di luar drp bidangkuasa mahkamah syariah.

Jika pindaan dlm RUU 355 ini sekadar utk membolehkan beberapa kesalahan spt zina, minum arak dan tuduhan berzina shj yang mahu dihukum dengan hukuman mengikut undang-undang Islam, maka untuk apa Kanun Jenayah Syariah II ( 1993)2015 Kelantan dan Enakmen Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas ) Terengganu 2002 diwartakan tarikh kuatkuasanya?

 E) Mengapa RUU 355 menjadi RUU Bukan Kerajaan?

 Akta 355 adalah satu akta kerajaan yang sedang berkuatkuasa, mengapa Akta ini cuba dipinda oleh Pas sebagai parti pembangkang melalui RUU 355 (pindaan) 2016 sedangkan pemakaian Akta ini adalah untuk seluruh Mahkamah Syariah di Malaysia?

 Jika Pas sekadar berhasrat utk mendapat kuasa untuk melaksanakan beberapa hukum hudud mengikut bidang kuasa Mahkamah Syariah yang sedia ada, Pas sepatutnya mengemukakan satu RUU Persendirian supaya Parlimen meluluskan satu Akta untuk memberi kuasa kepada Kerajaan Kelantan melaksanakan hukum tersebut di Kelantan, bukannya meminda satu Akta Kerajaan yang sedia ada kerana Akta tersebut digubal utk seluruh Malaysia.

 F) Ke mana akan berakhir Usul RUU 355?

 Saya menjangkakan usul RUU 355 juga akan menerima nasib yang sama dengan Enakmen Hudud dan Qisas, gah di segi namanya, tapi penyudahnya amat memalukan umat Islam sendiri, pihak lain yang memulakannya, pihak lain pula akan dipalit getahnya.

 Mengikut Peraturan 49 (3), Peraturan Peraturan Mesyuarat Parlimen, usul utk meminda Akta 355 hanya akan menjadi satu RUU dan dianggap sbg telah melepasi Bacaan Pertama jika usul tersebut diluluskan. Dgn kata lain usul yang dikemukakan oleh MP Marang pada 26/5/2016 yang lepas akan dianggap sebagai satu RUU 355 yang akan dicap dan diedar kpd Ahli Dewan jika ahli ahli parlimen secara majoriti bersetuju menerima usul tersebut. Selepas usul ini diterima dan dianggap sbg satu RUU, maka terserah kepada Menteri yang berkenaan utk kemukakan dalam Parlimen untuk Bacaan Kedua.

 Dengan Pas yang hanya ada 14 ahli MP, dan sikap Pas yang mengambil pendirian utk tidak berbincang dengan semua MP Pembangkang, adakah ada ruang di segi logiknya MP Kerajaan untuk menyokong RUU Bukan Kerajaan, di mana Kerajaan tidak ada apa apa kepentingan dan tujuan di sebalik cadangan pindaan tersebut? sumber

Komen al Husseyn :

   Pas mahu membawa pindaan Akta 355 ke parlimen dan dia memerlukan sokongan majoriti ahli parlimen supaya bersetuju menerima usul tersebut.

   Tetapi Pas ni samada dia pelik atau bangang yang melampau kalian cubalah fikirkan sama. PAS memperbanyakkan program penerangan, wacana dan dialog termasuk dengan bukan Islam berhubung pindaan Akta 355. Hinggakan khutbah Jumaat pun berceritakan pasal Akta 355.Apakah Pas ingat orang ramai atau  mereka yang datang ke masjid itu nanti yang akan membahas dan menyokong Akta 355 diparlimen nanti?

    Gerak kerja pas ini tidak menepati sasarannya.Sepatutnya Pas perlu mengambil pendirian utk menerangkan dan berbincang dengan semua MP Pembangkang untuk menyakinkan dan mendapat sokongan dan kerjasama mereka apabila Akta 355 itu dibentang dan dibahaskan di parlimen nanti.

 Namun dalam semua penerangannya itu pun, Pas gagal menjelaskan bagaimana hukuman-hukuman tersebut akan ditambah/naikan hukumannya.

   Inilah kerja bodoh Pas. Suka buat kecuh merata kampung nak tunjuk dialah pejuang ugama yang hebat kononnya....

Mengapa Pas tidak wajar kekal dalam kerajaan Selangor

Posted: 31 Jul 2016 07:43 PM PDT

Pakatan Harapan diwujudkan bagi menggantikan Pakatan Rakyat yang sudah berkubur.
   Persoalan kedudukan Pas dalam kerajaan Negeri Selangor dewasa ini terus menjadi bahan perbincangan. Dalam menjelaskan keberadaan Pas dalam kerajaan Selangor walaupun Pas merupakan sebuah 'rogue party' atau parti yang bagaikan lawan terhadap Pakatan Harapan, bermacam-macam alasan dan hujah dikemukakan.

 Ada beberapa hujah yang benar tetapi tidak tepat.

 Dulu Pas ada, Amanah tidak ada

 Antara hujah yang dikemukakan adalah "dulu Pas ada dan Amanah tidak ada". Kata-kata ini ditonjolkan media walaupun mungkin yang menyebutnya memberi penjelasan yang lebih lengkap.

 Hakikatnya dulu pun Amanah sudah ada tetapi kami berada di dalam Pas. Kami adalah serpihan dari Pas, iaitu serpihan yang terdiri dari golongan pemimpin dan ahli yang menyokong secara bersungguh-sungguh Pakatan Rakyat.

 Mungkin ada yang lupa betapa meruncingnya perbalahan antara Pas dan Pakatan Rakyat sebelum ini. Perbalahan ini telah menyaksikan peristiwa seperti:

 1. Pertandingan antara Pas dan PKR sehingga berlakunya tiga penjuru di Kota Damansara dan beberapa kerusi lain. 

 2. Tuduhan tanpa bukti mahupun saksi bahawa ada calon PKR menjual pil kuda. 

 3. Usul kaji kembali kerjasama dengan Keadilan, dan 

 4. Berbagai-bagai lagi tindakan khianat Pas.

 Kemuncak perbalahan ini adalah krisis Menteri Besar (MB) Selangor di mana Pas dengan sokongan Umno telah mempertahankan Tan Sri Khalid Ibrahim (TSKI) sebagai MB, sedangkan PKR dan DAP telah menolaknya. Sebelum itu tersebar luas mesej whatsapp Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr. Zuhdi Marzuki dengan sikap khianat yang disyorkannya untuk Pas.

  Ini telah akhirnya menghasilkan suasana muktamar Tahunan Pas tahun 2014 di mana golongan yang menolak TSKI dan memilih untuk bersama PKR dan DAP menyokong Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail telah digelar 'barua dan boneka' oleh Presiden Pas. Yang dimaksudkannya dengan kalimah 'barua dan boneka' itu adalah barua dan boneka PKR dan DAP. Ini adalah kerana mereka tidak mengikut arahannya untuk bersama mempertahankan TSKI sebagai MB dengan sokongan Umno/BN!

 Perbalahan ini menyebabkan kami terpaksa keluar dari Pas untuk membentuk Amanah setelah dilihat pendekatan khianat dan berbalah ingin terus dilaksanakan Pas selepas muktamar 2015.

 Kami berani mengatakan bahawa dengan adanya kami di dalam Pas maka Pakatan Rakyat telah muncul sebagai gabungan kerjasama parti pembangkang yang kukuh sehingga meningkatkan prestasinya dalam pilihan raya 2013 khususnya di Selangor. Oleh itu amat tidak tepat untuk mengatakan kami 'tiada' pada ketika itu.

 Kalau kami 'tiada' pada ketika itu, mungkin keadaan Kota Damansara adalah keadaan di seluruh negara pada 2013 dan bukan sekadar di beberapa kerusi.

 Kalau kami 'tiada' pada ketika itu mungkin kerajaan Selangor dan Perak pada 2008 adalah kerajaan gabungan Pas dan Umno/BN.

 Kalau kami 'tiada' pada ketika itu, mungkin TSKI terus kekal sebagai MB hingga hari ini dan kerajaan Selangor sekarang ini adalah kerajaan Pas dan Umno/BN.

 Oleh kerana kami ada pada masa itulah maka apa yang ada sekarang dapat dikawal dan dipertahankan. Maka jangan diketepikan hakikat kehadiran kami dan peranan yang telah kami mainkan.

 Sikap Pas seperti yang disaksikan hari ini adalah sikap tanpa adanya kami. Sekiranya itulah sikap Pas sejak dahulu, sudah pasti Pakatan Rakyat tidak mungkin dapat wujud di alam nyata. Dan sikap Amanah hari ini adalah sikap yang telah memungkinkan wujudnya Pakatan Rakyat. 

 Oleh itu, harap maklum ya, kami telah ada sejak dahulu.

 Mandat diberi kepada Pas, PKR dan DAP membentuk kerajaan Selangor.

 Ini juga satu kenyataan yang benar tetapi tidak tepat.

 Sebenarnya mandat diberi kepada Pakatan Rakyat pada 2013 dan bukan kepada parti-parti secara individu. Mesti diingat bahawa pada 2013 kita telah menghadapi pilihan raya sebagai Pakatan Rakyat walaupun bertanding atas logo masing-masing atas sebab-sebab teknikal.

 Manifesto yang ditawarkan adalah manifesto Pakatan Rakyat dan rakyat Selangor memberi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah. Dalam erti-kata lain, rakyat ingin ketiga-tiga parti ia itu Pas, DAP dan PKR berkerjasama memerintah negeri Selangor secara bersama berdasarkan manifesto tersebut.

 Malangnya Pas khususnya tidak memahami maksud mandat tersebut dan sentiasa mendakwa Pas menang atas kekuatan Pas sendiri sehingga berterusan menempelak rakannya dalam Pakatan Rakyat.

 Pada awalnya yang menjadi sasaran Pas adalah PKR dan kemudiannya DAP. Akhirnya Pakatan Rakyat telah terkubur dan walaupun ianya dihidupkan di Selangor, hakikatnya ia hidup dalam keadaan bergantung kepada ehsan dari presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Semangat kerjasama sebenarnya tidak lagi dijiwai dan dihayati.

 Dalam usaha untuk menghidupkan kembali kerjasama seperti mana yang diinginkan rakyat Selangor, maka ditubuhkan Pakatan Harapan (PH). Pakatan Harapan lebih menyerupai Pakatan Rakyat dahulu berbanding hubungan Pas, PKR dan DAP yang wujud di Selangor dewasa ini. Dalam erti-kata lain PH ditubuhkan untuk memenuhi mandat yang diberi rakyat Selangor kepada Pakatan Rakyat setelah Pas khianat. Ini adalah kerana kerjasama antara tiga parti yang diinginkan rakyat Selangor tidak mampu dilaksanakan lagi oleh gabungan Pas, Keadilan dan DAP. Ia hanya mampu dilaksanakan oleh Amanah, Keadilan dan DAP.

 Kesimpulan Saya tidak nafikan kebenaran apa yang dikatakan semua pihak dalam soal ini.

 Hanya ianya tidak setepat mana yang sepatutnya kerana keadaan sudah berubah. Hubungan antara Pas, Keadilan dan DAP tidak seperti dahulu. Hanya yang berada dalam perigi buta sahaja yang tidak menyedari hakikat ini dan ingin berpura-pura menipu diri bahawa ianya tetap sama.

 Bagi yang menyatakan Pakatan Rakyat masih wujud, sila panggil mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. Sila keluarkan kenyataan atas nama ketiga-tiga Presiden dan buktikan kewujudannya. Kalau tidak boleh maka terimalah hakikat, ianya sudah tiada.

 Move on!

 Kita tidak perlu berpaut kepada dahan yang rapuh. Bina kekuatan atas apa yang ada.

Komen al-Husseyn :

  Kenyataan Khalid Samad diatas ini amat jelas mendedahkan wajah Pas yang sebenarnya kepada kita semua.

   Wajah Pas hari ini amat jauh berbeza sewaktu era almarhum TGNA. Sewaktu almarhum masih hidup, almarhumlah yang menjadi penghalang besar kepada cita-cita UG Hadi Awang dan Harun Din.

   Ulama-ulama perigi buta ini tidak berani berkonfrantasi berterang-terangan dengan almarhum kerana pengaruh almarhum sangat besar kepada penyokong-penyokong Pas. Almarhum merupakan tulang belakang kepada kumpulan progresif dan amat menyanjungi pemimpin-pemimin muda Pas seperti Husam Musa dan Mat Sabu.

    Almarhum TGNA pernah menyifatkan "Husam ini Allah buat bukan untuk Kelantan sahaja tetapi untuk rakyat Malaysia, dia budak yang cerdik, pengalaman banyak dan pemikiran jauh ke depan.

    ""Rakyat Kelantan banyak menerima buah fikiran yang baik dari Husam seperti ambil balik tanah Felcra yang banyak, wujudkan sistem kifalah yang memberi banyak manfaat kepada rakyat dan orang kurang upaya (OKU)," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini. Baca lagi di sini.

   Begitu juga sanjungan tinggi almarhum terhadap Mat Sabu ketika baru memenangi Timbalan Presiden Pas. Lihat VDO di sini

   Pemuda dan Ulama perigi buta telah berkonspirasi sejak lama lagi untuk menyingkirkan mereka dan rakan-rakannya . Setelah berjaya menyingkirkan mereka semua, maka wajah UG semakin nampak jelas.

    Seruan Khalid supaya Pakatan Harapan tidak perlu berpaut kepada dahan yang rapuh; tetapi bina kekuatan atas apa yang ada perlu direalisasikan oleh rakan-rakan dalam PH.

  Kalau Khalid Ibrahim dahulunya begitu berani bertindak memecat serta merta kesemua 6 Exco dari DAP dan PKR. Tetapi kenapa Azmin Ali masih teragak-agak untuk bertindak keatas 3 exco Pas yang ada kini?

  Oh! Ada orang bertanya : Azmin Ali tu abang atau kakak Azwan Ali? 

Tiada ulasan: