Isnin, 6 Jun 2016

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Usah biar kerajaan asing ‘curi’ pelajar kita, DAP rayu komuniti korporat sedia biasiswa

Posted: 05 Jun 2016 11:57 PM PDT



tony jpa

PETALING JAYA, 6 JUN: Komuniti korporat dirayu untuk membantu sembilan pelajar cemerlang yang terkandas mengikuti  program biasiswa luar negara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) setelah kerajaan gagal melunaskan janjinya dengan merombak perjanjian biasiswa tersebut sebelum ini.
Rayuan ini dibuat setelah pelbagai usaha dilakukan termasuk pertemuan dengan pegawai dan pemimpin-pemimpin tertinggi kerajaan termasuk Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai, Ketua Pemuda MCA Senator Chong Sin Woon, Setiausaha Perdana Menteri Datuk Wong Nai Chee dan sebagainya menemui jalan buntu.
"Kita amat kecewa kerajaan memilih untuk menghampakan pelajar-pelajar cemerlang ini yang telah berjaya untuk memasuki universiti-universiti terbaik dunia seperti yang diiktiraf JPA sendiri," kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua Kiam Wee.
Menurutnya walaupun pelajar-pelajar tersebut diberi tawaran baharu untuk melanjutkan pendidikan ke universiti tempatan, sebahagian kursus yang ditawarkan di universiti luar negara mempunyai kualiti dan perbezaan yang amat ketara .
"Misalnya ada pelajar kita diterima melanjutkan pengajian dalam jurusan perubatan di Universiti Cambridge, universiti ini hanya menawarkan 20 tempat kepada pelajar bukan rakyatnya dan Kesatuan Eropah.
"Namun, beliau tidak dapat lanjutkan pengajian kerana tidak mendapat biasiswa. Pihak keluarga juga tidak mampu menampung yuran pengajian yang tinggi di sana," jelasnya.
Meskipun kerajaan memberi alasan kekangan kewangan negara untuk merombak perjanjian program bursari JPA itu, Tony menegaskan bahawa biasiswa pendidikan bagi pelajar cemerlang negara ini tetap perlu diutamakan kerana ia merupakan satu pelaburan menguntungkan buat negara.
"Kita tidak mahu perkara terburuk berlaku apabila kerajaan asing 'mencuri' bakat-bakat cemerlang pelajar negara ini," ujar beliau.
Sehubungan itu, pihaknya merayu dan meggesa pihak kerajaan supaya merombak semula keputusan dan perjanjian mereka supaya pelajar-pelajar cemerlang ini dapat meneruskan pengajian mereka ke universiti-universiti yang telah menawarkan peluang pengajian.
"Masa terlalu suntuk, kita akan terus menggesa kerajaan untuk menunaikan dan melaksanakan perjanjian sebelum ini, kami juga merayu kepada komuniti korporat negara ini untuk membantu menyediakan biasiswa kepada sembilan pelajar cemerlang ini untuk meneruskan pengajian ke luar negara," rayu Tony.
Pihak korporat yang berminat untuk memberikan biasiswa ujarnya boleh berhubung terus dengan wakil pelajar tersebut; Justine Jason Barnabas melalui email justine1706@yahoo.com atau melalui  telefon 011-10803855. – 

Calon Amanah dapat jolokan "Fadzil Noor"

Posted: 05 Jun 2016 11:42 PM PDT


Ahmad Termizi (kiri)  mendapat jolokan "Fadzil Noor" ketika perarakan ke pusat penamaan calon semalam.Ahmad Termizi (kiri) mendapat jolokan "Fadzil Noor" ketika perarakan ke pusat penamaan calon semalam.
Calon Parti Amanah Negara (Amanah) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar Dr Ahmad Termizi Ramli memdapat jolokan "Fadzil Noor" di kalangan penyokong mereka ekoran wajahnya mempunyai iras dengan bekas Presiden Pas Allahyarham Datuk Fadzil Mohd Noor.
Jolokan Fadzil Noor itu mula dipopularkan ketika perarakan ke pusat penamaan calon semalam, apabila Ahmad Termizi diminta berucap di atas pentas pacuan empat roda yang disediakan.
Ia kemudian mula menjadi buah mulut para jentera dan penyokong yang menyedari persamaan itu.
Mungkin persamaan paling ketara adalah pada bentuk muka yang membujur dan juga jambang serta kumis berwarna putih di keliling wajahnya membuatkan Ahmad Termizi dilihat mirip tokoh politik Islam itu.
Allahyarham menjadi presiden Pas bermula 1989 hingga 2002. Beliau meninggal dunia pada 23 Julai 2002 pada usia 65 tahun dan diganti oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Presiden Pas sebelum beliau adalah Tuan Guru Yusof Rawa.
Allahyarham pernah menjadi ketua pembangkang parlimen ketika zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Ketokohan, kepetahan serta pendekatan sederhana beliau disegani rakan dan lawan.
Beliau juga antara tokoh gerakan Islam di negara ini yang menjadi pelopor kepada idea kerjasama politik atas nama tahaluf siyasi dengan Semangat 46 membentuk Angkatan Perpaduan Ummah sehingga Pas berjaya memerintah Kelantan pada tahun 1990.
Allahyarham juga antara kawan paliang rapat kepada Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa di dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).
Hari ini, Amanah yang dipelopori bekas pemimpin Pas mendakwa mereka sedang meneruskan legasi perjuangan Fadzil Noor dan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas pemimpin Pas hari ini tidak lagi membawa perjuangan asal parti itu.
Ahmad Termizi  Ramli Ahmad Termizi Ramli

CERAMAH PERDANA PAS DI KUALA KANGSAR KURANG SAMBUTAN

Posted: 05 Jun 2016 11:38 PM PDT

Keluar Pas bukan keluar Islam, tegas Abd Ghani

Posted: 05 Jun 2016 11:24 PM PDT


Ustaz Ghani sanggah Fatwa Hadi yang mengelirukan umat Islam



Ustaz Ghani Shamsudin (kiri) ketika bersama penyokong Amanah turut memberi sokongan kepada calon yang bertanding  semalam.Ustaz Ghani Shamsudin (kiri) ketika bersama penyokong Amanah turut memberi sokongan kepada calon yang bertanding semalam.Kepelbagaian parti politik atas nama Islam boleh diterima kerana perjuangan tidak semestinya khusus pada parti berjenama Islam semata-mata, tegas Timbalan Penasihat Umum Amanah, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin.
Menurutnya, Pas hanya salah satu daripada pelbagai jemaah Muslimin di negara ini dan tidak bererti keluar dari Islam sekiranya meninggalkan parti itu.
"Berlapang dadalah kerana kepelbagaian ini satu perkara sihat selagi jelas tidak lari daripada perjuangan bersekongkol dengan pemerintah zalim," ujarnya ketika ditemui sempena penamaan calon PRK Sungai Besar semalam.
Mengulas lanjut dakwaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kononnya tidak taat pada Pas seperti hilang akidah pada ucapan penggulungan di muktamar parti itu baru-baru ini, beliau berkata, kenyataan itu jelas melampau dan membahayakan pemikiran umat.
"Menganggap parti seumpama akidah tidak harus berlaku. Ulamak termasuk Yusuff Al Qaradhawi pun menegaskan Islam menerima kepelbagaian parti," jelasnya yang juga Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura).
Ditanya tentang pemilihan Ustaz Azhar Ab Shukur sebagai calon bertanding di Parlimen Sungai Besar, beliau berkata, keputusan Amanah meletakkan tokoh usahawan itu lambang perpaduan blok pembangkang melalui Pakatan Harapan.
"Amanah didukungi PKR dan DAP serius untuk mengambil tempat (pemerintahan) dari BN yang terlalu lama berkuasa tapi menyeksa rakyat.
"Lebih menarik apabila kehadiran calon kita lebih 'segar' dan belum ada bebanan tugas lain berbanding calon BN dan Pas.
"Kedua-dua calon dari parti itu sudah cukup tanggungjawab dan tidak perlu dibebankan dengan tugas lain," tambahnya lagi.
Untuk rekod, seramai 42,655 pemilih berdaftar bakal membuang undi pada PRK Sungai Besar, 18 Jun ini.

Tiada ulasan: