Jumaat, 13 Mei 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


DAP Johor kesal SB intip telefon peribadi TMJ

Posted: 13 May 2016 07:44 AM PDT

chintong_sbinttipmj

Roketkini.com


KLUANG: DAP Johor hari ini melahirkan kebimbangannya berikutan tindakan kerajaan melalui Cawangan Khas (SB) yang dikatakan mengintip telefon peribadi milik Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, dalam satu kenyataan medianya hari ini berkata tindakan polis itu tidak mengikut mana-mana undang-undang atau akta yang memberikan hak kepada SB untuk melakukan tindakan terbabit.

Beliau menjelaskan, dalam jawapan balas di Parlimen pada 2014, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri ketika itu memaklumkan bahawa pintasan komunikasi oleh polis dibenarkan hanya dengan kelulusan Pendakwa Raya jika terdapat maklumat berkaitan sesuatu kesalahan yang dilakukan.

Sehubungan itu, Chin Tong yang juga Pengarah Pendidikan Politik DAP Kebangsaan meminta supaya Ketua Polis Negara dan Menteri Dalam Negeri supaya memberikan penjelasan yang memuaskan berkaitan tindakan terbabit.

Semalam, Tengku Ismail yang mesra dipanggil TMJ dalam satu kenyataan mendakwa bahawa SB melakukan intipan melalui telefon peribadi miliknya, malah Bukit Aman turut menyimpan fail mengenainya dan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

TMJ turut menyatakan beliau bukanlah pengganas yang perlu diintip dan diawasi.

"Tunku Ismail tidak boleh diintip hanya kerana baginda ada kalanya meluahkan pandangan yang tidak dikongsi bersama oleh kerajaan persekutuan.

"Malah, kerajaan tidak harus mengintip rakyat hanya kerana aktiviti politik dan pandangan mereka," tegas Chin Tong yang juga Ahli Parlimen Kluang. – Roketkini.com


Orang UMNO pohon tanah di Sabah saiz lebih luas dari Pulau Pinang, DAP gesa siasat segera

Posted: 13 May 2016 07:39 AM PDT

junz wong


Roketkini.com


KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah digesa menyiasat permohonan tanah seluas 300,000 ekar oleh tiga individu yang didakwa mempunyai pertalian rapat dengan UMNO di Kampung Nayon, Nabawan di pedalaman Pensiangan.

Keluasan 300,000 ekar itu adalah jauh lebih besar daripada keseluruhan kawasan negeri Pulau Pinang yang mempunyai keluasan 1,031 km persegi atau 254,720 ekar. Keluasan kawasan di Sabah itu juga boleh memuatkan 300,000 padang bolasepak.

Gesaan siasatan itu dibuat Setiausaha DAP Sabah, Junz Wong, berdasarkan tiga pucuk surat yang bertarikh 13 April 2016, di mana beliau turut mendakwa bahawa salah seorang pemohon tanah tersebut merupakan pegawai yang berkhidmat di Jabatan Ketua Menteri.

"Saya dimaklumkan, setiap mereka mempunyai pertalian yang kuat dengan UMNO yang mana seorang daripadanya dipercayai Setiausaha Eksekutif UMNO, seorang lagi adalah ketua setiausaha politik di Jabatan Ketua Menteri manakala seorang lagi dari UMNO Labuan," jelas Adun Likas itu.

Menegaskan bahawa permohonan tanah tersebut ini tidak munasabah dan tidak wajar diterima, beliau berkata, pihak terbabit telah diberi amanah untuk menjaga kepentingan rakyat Sabah dan sepatutnya melindungi tanah-tanah penduduk kampung, tetapi mereka bertindak sebaliknya.

"Bagaimana mungkin seorang pegawai kerajaan memohon 300,000 ekar tanah?" soal beliau.

Menurut Junz, beliau juga mendapat tahu ada sepucuk lagi surat bertarikh 12 Mei 2016 yang dikeluarkan sendiri oleh Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pensiangan kepada Jabatan Tanah dan Ukur yang membantah permohonan tanah tersebut.

"Menariknya dalam kes ini, UMNO Pensiangan juga tahu ada sesuatu yang salah berlaku dan membantah permohonan 300,000 ekar itu.

"Saya akan ikuti perkembangan isu ini dengan teliti dan menggesa ketua menteri dan jabatan ukur untuk menjelaskannya," ujar beliau. – Roketkini.com


Najib perlu jelas sama ada anak tirinya ada kaitan dengan skandal 1MDB

Posted: 13 May 2016 07:36 AM PDT

MP DAP PJ Utara Tony Pua
Roketkini.com


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak digesa tampil menjelaskan dakwaan terbaru The Wall Street Journal (WSJ) yang mengaitkan kekayaan yang dikumpul anak tiri perdana menteri terbabit, Riza Aziz, dengan skandal yang melibatkan syarikat sarat hutang, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ia susulan laporan WSJ yang mendakwa bahawa dua buah hartanah di New York dan Beverly Hills, masing-masing bernilai US$33.5 juta dan US$17.5 juta yang dimiliki Riza pada 2012 adalah hasil daripada pindahan wang dari Aabar Investment PJS Ltd. ke Red Granite Capital, sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Riza.

Menurut laporan itu juga, pindahan wang pada tahun berkenaan dibuat dalam empat transaksi berasingan dengan keseluruhan jumlah hampir US$288 juta.

Bagaimanapun, syarikat yang menjalinkan usahasama dengan 1MDB dan berhak mendapatkan bayaran yang sepatutnya diterima oleh Aabar Investment PJS Ltd. berkenaan, iaitu International Petroleum Investment Corporation (IPIC) telah secara rasmi menafikan bahawa syarikat Aabar terbabit adalah anak syarikat miliknya.

Sehubungan itu, menurut Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Tony Pua Kiam Wee, Najib yang juga pengasas 1MDB tidak harus berdiam diri, sebaliknya digesa supaya tampil memberikan penjelasan mengenai dakwaan media antarabangsa berkenaan atau terpaksa berhadapan tanggapan buruk rakyat terhadapnya.

"Perdana Menteri harus menunjukkan bukti bahawa Riza Aziz, dengan pengalaman kurang daripada empat tahun sebagai pegawai bank HSBC London dan mengasaskan Red Granite pada 2011 dapat mengumpulkan kekayaan seumpama itu secara sah, bersih dan tidak melibatkan 1MDB," ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Tony yang juga Pengerusi DAP Selangor turut menempelak jawapan yang pernah diberikan Najib kepada The New York Times berkenaan dana yang diperoleh Riza yang menurut Najib tidak dapat dikesan, malah tidak tahu menahu jumlah wang yang telah dilaburkan oleh Riza.

"Alasan yang lemah sebegitu, yang sudah lagi tidak boleh dipercaya, tidak lagi boleh dijadikan sebagai alasan sikap berdiam diri Najib terhadap perbelanjaan mewah anak tirinya di Amerika Syarikat," tegas Tony yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara. – Roketkini.com

Banjir kilat Kuala Lumpur: DBKL perlu buat kajian profesional dan telus untuk pengetahuan umum

Posted: 13 May 2016 07:34 AM PDT

lim lip eng

Roketkini.com


KUALA LUMPUR: Susulan banjir kilat di sini semalam, Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Lim Lip Eng, menggesa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan kajian bagi mendedahkan punca sebenar berlakunya kejadian itu.

Beliau dalam kenyataannya hari ini turut meminta pihak berkuasa mewujudkan pelan mitigasi banjir yang komprehensif bagi mengelakkan kejadian sama berulang pada masa hadapan.

"Tidak kiralah sama ada ia disebabkan oleh daun kering yang menyebabkan parit dan longkang tersumbat seperti dakwaan Menteri Wilayah dua hari lalu, atau disebabkan pembinaan tak terkawal bangunan pencakar langit, projek MRT atau kerja pelebaran terowong Jalan Duta.

"Apa yang penting, kajian harus dilakukan secara profesional dan telus serta dimaklumkan kepada orang ramai.

"Jika DBKL boleh meluluskan pembinaan Menara KL118 setinggi 118 tingkat, tidak ada sebab untuk pihak berkuasa tidak dapat mewujudkan sebuah plan mitigasi banjir bagi mengurangkan banjir kilat di ibu kota," katanya.

Semalam, hujan lebat yang bermula kira-kira lewat petang di ibu kota telah menyebabkan banjir dan menjejaskan empat jalan utama, iaitu Jalan Bangsar, Jalan Semantan, Jalan Pantai Baharu dan Jalan Pudu.

Kejadian itu turut mengakibatkan lebih seratus kenderaan ditenggelami air di hadapan kompleks Istana Negara serta kesesakan lalu lintas luar biasa ekoran banyak kenderaan terkandas di tengah-tengah jalan raya.

Menurut Lip Eng yang juga Ahli Parlimen Segambut, Kerajaan Persekutuan perlu memandang serius insiden tersebut serta memberi pampasan kepada semua pemilik kenderaan yang terlibat.

"Saya mencadangkan agar kerajaan memberi pampasan dengan apa jua cara kepada kesemua pemilik kenderaan yang terlibat, mungkin juga dengan memberikan pengecualian cukai jalan," katanya. – Roketkini.com


Elak salahguna kuasa, Ketua Polis digesa jelas kuasa SB kepada umum

Posted: 13 May 2016 07:33 AM PDT

Liew-Chin-Tong
Roketkini.com


KLUANG: DAP Johor menuntut agar Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, menerangkan secara terperinci fungsi, kuasa dan tugas Cawangan Khas (SB) kepada umum bagi mengelakkan penyalahgunaan kuasa serta pelanggaran hak peribadi orang awam.

Selain itu, Khalid juga digesa menjelaskan kesahihan dakwaan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bahawa kerajaan telah mengintip telefon peribadi miliknya.

Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, berkata Khalid, selepas pertemuannya dengan Tunku Ismail semalam, tidak menyatakan apa-apa berhubung isu tersebut.

"Khalid tidak menjelaskan sama ada benar atau tidak telefon Tunku Ismail telah diintip dan pergerakannya dipantau. Isu ini melibatkan kepentingan awam dan tidak boleh 'diselesaikan' secara tertutup tanpa akauntabiliti kepada orang ramai.

"Sebarang pemantauan ke atas Tunku Ismail dan bapanya, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, atau mana-mana ahli politik menunjukkan penyalahgunaan kuasa polis untuk tujuan politik," katanya dalam kenyataan media.

Baru-baru ini, Tunku Ismail yang mesra dipanggil TMJ mendakwa bahawa SB melakukan intipan melalui telefon peribadi miliknya, malah Bukit Aman turut menyimpan fail mengenainya dan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Susulan dakwaan itu, Ketua Polis Negara seperti dilapor media mengadakan pertemuan dengan TMJ di Istana Bukit Pelangi, Johor Bahru semalam, namun tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung isu itu kepada umum.

Jelas Chin Tong yang juga Pengarah Pendidikan Politik DAP Kebangsaan, di bawah Seksyen 3(3) Akta Polis, SB ditugaskan untuk mengumpul risikan keselamatan, namun tiada peruntukan undang-undang yang menerangkan fungsi dan kuasa mereka.

"Seperti yang dinyatakan dalam laporan Suruhanjaya Diraja Polis Tun Dzaiddin 2005, tidak ada akta digubal bagi mengawasi kuasa dan tanggungjawab SB. Malah, tidak wujud sebarang definisi terhadap maksud 'risikan keselamatan' yang digunakan dalam Seksyen 3(3).

"Laporan itu juga mencadangkan agar perkataan 'keselamatan' dalam akta itu didefinisikan sebagai 'melindungi rakyat dari sebarang pengintipan, sabotaj, keganasan bermotifkan politik atau agama, keganasan perkauman dan serangan ke atas sistem pertahanan negara'.

"Walau bagaimanapun, TMJ secara jelas tidak jatuh di bawah mana-mana kategori tersebut," kata Ahli Parlimen Kluang itu.

Menurut Bajet Kerajaan Persekutuan 2016, sebanyak 8,287 dari 141,583 jawatan dalam perkhidmatan polis diperuntukkan untuk SB, dengan anggaran sebanyak RM 492.358 juta. – Roketkini.com

Mahathir terus bertegas Najib terbabit dengan jenayah

Posted: 13 May 2016 05:26 AM PDT

ARIF ATAN


Mahathir lwn NajibMahathir lwn Najib


Presiden Umno paling kontroversi setakat ini, Datuk Seri Najib Razak dilihat terpalit dengan banyak kesalahan antaranya menubuhkan syarikat pelaburan sarat hutang, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tanpa melalui kelulusan Kabinet, tegas Tun Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri selama 22 tahun itu juga menyifatkan Najib terlibat dengan banyak kes jenayah termasuk kecurigaan di sebalik derma RM2.6 bilion.

"Dia menubuhkan 1MDB mengikut kemahuan dirinya sendiri. Saya diberitahu Kabinet tidak dimaklumkan sama sekali. Kedua, dia terlibat dengan pelbagai skandal. Dia tiba-tiba mempunyai RM2.6 bilion dalam akaun persendiriannya tanpa diketahui sesiapa termasuk umno.
"Perdana Menteri tidak boleh mempunyai wang sebegitu banyak termasuk derma dari luar negara dengan mempunyai ikatan tertentu," ujarnya dalam satu temubual yang dimuat naik di laman video, Youtube sejak kelmarin.
Ditanya tentang kemungkinan sistem negara ini yang gagal, Mahathir mengakui kebarangkalian tersebut perlu dikaji dan reformasi bagi memperbaiki banyak kelemahan dalam jabatan-jabatan kerajaan harus dilakukan tetapi perlu didahului dengan usaha menamatkan Najib sebagai Perdana Menteri.

"Undang-undang boleh kita buat tetapi untuk menentukan penglibatan rasuah mana-mana pihak memerlukan bukti-bukti yang jelas. Di zaman saya dulu mereka tidaklah ghairah untuk terlibat dengan rasuah. Pada masa itu, bagi saya rasuah berlaku di bawah meja. Semua orang tahu itu salah dan tidak boleh dibuat.

"(Tetapi) hari ini rasuah sudah menjadi perkara biasa sehingga perdana menteri sendiri menerima wang dan kita tidak tahu apa kesan wang itu," jelasnya lagi dalam rakaman video hampir 10 minit itu.

Malu ada Najib sebagai Perdana Menteri

Mengulas tekanan antarabangsa yang wujud ekoran kesalahan dan jenayah Najib, beliau berpendapat gejala tersebut memalukan rakyat dan negara ini dan tidak menolak dakwaan pihak luar negara terhadap integriti Najib yang mempunyai asas dan bukti.

"Asas-asas dibuktikan dengan jelas. Kita berasa malu kerana ada kakitan dengan PM. Perdana Menteri boleh ambil tindakan terhadap mereka tetapi tidak walaupun kepada akhbar.

"Ini menunjukkan ada kebenaran di sebalik tuduhan yang dilempar kepada Perdana Menteri, dan ini patut diambil berat oleh rakyat Malaysia. Kita harus malu kerana PM disoal, dituduh dengan tohmahan dan kritikan terhadapnya," kata Mahathir.

Sehubungan itu, jelasnya, pemisahan kuasa antara bidang eksekutif, legislatif dan kehakiman perlu diamalkan sepanjang masa bagi menghalang kes ditimbulkan Najib dan 1MDB berulang.
"Kita beri terlalu banyak kuasa kepada Perdana Menteri... Kita dapati ramai pihak yang berkhidmat dengan pemerintah tidak sama sekali mempersoal arahan yang diberi kepada mereka dengan sanggup melakukan perkara yang salah atas arahan Perdana Menteri.
"Jika ada bukti (wujud) pengaruh Perdana Menteri ke atas mana-mana salah satu daripada dua bidang kuasa di atas, ini dianggap sebagai satu jenayah," jelasnya.

Dalam hal berkaitan, menjawab tentang langkah selanjutnya akan dilakukan jika Deklarasi Rakyat menuntut Najib diberhentikan sebagai Perdana Menteri tidak mendapat tindakan sepatutnya daripada Majlis Raja-Raja, beliau berkata, tentu ada kaedah lain untuk menyelamatkan negara.

"Mereka bersama saya sebagai rakyat Malaysia dan mereka tidak boleh bawa perjuangan parti mereka khususnya dalam gerakan kita (Selamatkan Malaysia) ini. Kita semata-mata bertujuan untuk menamatkan Najib sebagai PM kerana ia membinasakan negara kita," tambah Mahathir lagi.

DI MANA NAJIB JIKA TIADA KUASA?

Posted: 13 May 2016 05:18 AM PDT

shahbudindotcom

 

 
 
Antara yang disebut Najib Razak dalam ucapannya sempena sambutan ke 70 ulangtahun UMNO semalam ialah "kalau takdirnya satu hari saya berselisih faham  dengan pengganti saya, saya tidak akan keluar UMNO."

Wah...nampak hebat bunyinya!!

Lafaz itu bukan saja sebagai sindiran kepada Tun Mahathir Mohamad, tetapi juga menunjukkan keinginan Najib untuk memperlihatkan kononnya beliau akan menjadi seorang bekas Perdana Menteri yang baik, tidak lagi campurtangan apabila tidak lagi mempunyai kuasa dan akan setia kepada UMNO?

Apakah jaminan kata-katanya hari ini akan dikotakan di kemudian hari?

Bolehkah kita percaya begitu saja kata-kata manisnya itu?

Bila berkata demikian, bila sebenarnya beliau mahu menyerahkan kuasa kepada penggantinya atau semuanya sekadar "sembang kencang"  saja?

Tetapi sebelum itu, yang harus ditanya kepada Najib ialah mampukah beliau berselisih faham dengan penggantinya jika beliau tidak lagi mempunyai apa-apa kuasa?

Dengan pelbagai isu dan skandal kewangan membelit dirinya ketika sedang berkuasa, jika tidak lagi berkuasa, beranikah beliau meninggikan suaranya kepada sesiapa?

Tidakkah nanti jika bersuara sedikit saja pun, beliau akan ditempelak balik oleh pemimpin dan ahli UMNO sendiri yang sudah ada "tauke baru"  berkaitan isu 1MDB, wang ribu-ribu juta dalam akaun peribadinya, kemewahan Rosmah dan macam-macam lagi?

Maka, bukankah berdiam diri, akur dan tidak campur sama-sekali adalah pilihan paling selamat baginya?

Itu kalau UMNO masih berkuasa, tetapi kalau sudah jatuh ke tangan parti lain, apakah beliau masih berani mengangkat mukanya walau sedikit pun?

Lagi pun, dengan imej dan wajah kepimpinannya yang bagaikan "langit dan bumi"  dengan Tun Mahathir, siapakah yang sudi mendengar kata-kata Najib setelah tidak lagi menjadi Perdana Menteri?

Soalan cepumas yang patut ditanya juga kepada Najib ialah di mana beliau nanti jika tidak lagi menjadi Perdana Menteri?

Masih tinggal di Malaysia, bermastautin di luar negara atau mungkinkah Perdana Menteri baru atau kerajaan baru akan mendakwanya dengan pelbagai siri pertuduhan yang akhirnya boleh membawanya  ke penjara?

Hakikatnya, dengan risiko sedemikian, apabila tidak berkuasa nanti, Najib memang tidak mampu berbuat apa-apa pun, jauh sekali untuk berselisih faham dengan penggantinya atau menyebut mahu keluar daripada UMNO.

Boleh jadi juga beliau tidak lagi dikenang selepas kehilangan kuasa, bahkan mungkin tidak ada yang sudi mahu mengabadikan nama Najib pada jalan, kampung, balairaya atau seumpamanya seperti bekas-bekas Perdana Menteri sebelumnya atau dijadikan nama bayi yang baru dilahirkan.

Hanya pemimpin yang berani, kukuh kewibawan dan tiada skandal peribadi seperti Datuk Onn, Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj, Tun Hussein Onn dan Tun Mahathir saja yang berani berbuat demikian.

Malah, beliau akan lebih diam daripada Tun Abdullah Badawi bila sudah kehilangan kuasanya nanti.


Zambry, Noh dilantik pengarah PRK Kuala Kangsar, Sungai Besar

Posted: 13 May 2016 05:15 AM PDT

Anthea Yap, Astro Awani 
 
Zambry, Noh dilantik pengarah PRK Kuala Kangsar, Sungai Besar
Ahmad Zahid berkata beliau akan bertindak sebagai penyelaras bagi dua kawasan PRK dibantu Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. -Gambar fail
 
 
PUTRAJAYA: Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Datuk Seri Noh Omar dilantik menjadi pengarah Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau akan bertindak sebagai penyelaras bagi dua kawasan PRK dibantu Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau yang juga Naib Presiden UMNO berkata barisan kepimpinan tertinggi parti masih meneliti beberapa nama calon dikemukakan badan perhubungan UMNO dua negeri.

Ahmad Zahid turut berkata nama calon itu akan diumumkan seminggu sebelum hari penamaan calon pada 5 Jun depan.

"Kita akan senarai pendek biarpun nama itu ramai dan kita juga akan menyemak latar belakang mereka dengan beberapa agensi yang terlibat supaya calon itu bersih daripada semua unsur negatif.

Pada kali ini, saya fikir kita bukan hanya memikirkan calon yang hanya dapat menang, tetapi kita perlu meneliti daripada aspek calon itu disukai oleh masyarakat setempat," katanya pada sidang media selepas perasmian Majlis Konvensyen AKRAB Kebangsaan ke-7 di sini, hari ini.

Mengulas lanjut sekiranya berlaku pertembungan parti pembangkang di dua kawasan itu, beliau mengalu-alukannya biarpun ia memberi saingan sengit kepada Barisan Nasional (BN).

"Kesengitan ini bertambah lagi apabila PAS mungkin akan meletakkan calon di kedua-dua kerusi parlimen tetapi kita lihat bagaimana kerjasama akan dapat diperolehi daripada Pakatan Harapan dengan IKATAN tanpa PAS dan juga PKR.

Kita telah menyusun kerja-kerja awal di peringkat UMNO bagi kerusi Parlimen itu dan saya sendiri akan turun padang ke kawasan berkenaan", katanya lagi.

Pada PRU 2013 bagi Sungai Besar iaitu penyandang BN Allahyarham Datuk Noriah Kasnon telah memenangi kerusi Parlimen Sungai Besar mengalahkan calon PAS Mohd Salleh M Husin dengan majoriti 399 undi.
Manakala bagi Parlimen Kuala Kangsar, penyandang Allahyarham Datuk Wan Mohammad Khair -Il Anuar Wan Ahmad mengalahkan calon PAS, Khalil Idham Lim Abdullah dan calon BEBAS Datuk Kamilia Ibrahim dengan majoriti 1,082 undi.

Adenan tidak lantik TKM Cina, akui tak pernah buat janji

Posted: 13 May 2016 05:11 AM PDT

MALAYSIA DATELINE


Barisan kabinet baru Sarawak 2016Barisan kabinet baru Sarawak 2016


Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem mengumumkan perlantikan Datuk Amar Douglas Uggah Embas sebagai salah seorang timbalan ketua menteri pada sidang akhbar di Kuching petang tadi.

Dua lagi timbalan ketua menteri ialah Tan Sri Dr James Masing dan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg.

Ini sekaligus menghampakan harapan masyarakat Cina Sarawak untuk sekali lagi mempunyai wakil Timbalan Ketua Menteri yang dimansuhkan selepas pilihan raya negeri (PRN) ke-10 pada 2011 selepas BN negeri ketandusan sokongan masyarakat Cina.

Adenan dan Dato' Sri Wong Soon Koh kekal sebagai menteri kewangan dan menteri kewangan kedua.
Adenan turut menduduki portfolio Perancangan Sumber dan Alam Sekitar manakala Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan dilantik menteri kedua kementerian yang sama.

Barisan menteri kabinet Sarawak diumumkan selepas majlis angkat sumpah 10 menteri terbabit di Kompleks Dewan Undangan Negeri dekat Kuching.

Unggah turut diumumkan sebagai menteri Modenisasi Pertanian dan Ekonomi Luar Bandar.

Masing pula menjawat menteri Infrastrktur dan Pengangkutan manakala Abang Johari dilantik menteri Pelancongan, Seni dan Kebudayaan juga menteri Perumahan dan Perbandaran.

Antara anggota baru kabinet yang diumumkan Adenan ialah Senator Datuk Dr Sim Kui Hian sebagai menteri Kerajaan Tempatan dan Datuk Dr Stephen Rundi Utom sebagai menteri Kemudahan Awam.

Awang Tengah turut dilantik menteri Industri dan Pembangunan Usahawan, Perdagangan dan Pelaburan manakala Datuk Fatimah Abdullah menjawat menteri Kebajikan, Wanita dan Kesejahteraan Masyarakat.

Adenan menyifatkan kabinet baru yang dibentuk sebagai kukuh dengan menteri yang dilantik berupaya bekerja untuk rakyat, lapor The Borneo Post.

Beliau berkata, pentadbirannya akan memberi tumpuan menunaikan segala janji kepada rakyat disamping meneruskan usaha untuk memajukan Sarawak termasuk transformasi luar bandar.

Menjawab soalan pemberita, Adenan berkata kerajaan negeri pimpinannya akan terus menuntut royalti 20 peratus untuk hasil minyak dan gas sebaik sahaja harga minyak global meningkat.

Ditanya sama ada beliau telah gagal menunaikan janji melantik timbalan ketua menteri dari kalangan kaum Cina, beliau mendakwa tidak pernah membuat janji sedemikian.

Sementara itu Tan Sri William Mawan Ikom digugurkan daripada kabinet.

Sebelum ini Mawan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakan dan Ahli Parlimen Saratok merupakan Menteri Pembangunan Sosial.

Beliau diuar-uarkan menyertai PBB bersama dua lagi calon langsung BN dari bekas Parti Tenaga Rakyat Sarawak (TERAS), Rosey Yunus dan Paulus Palu Gumbang.

Mawan juga dikatakan bakal dilantik ke jawatan menteri dalam kabinet persekutuan menggantikan kekosongan ditinggalkan Uggah.

Lantikan Uggah yang telah meletak jawatan sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi di peringkat persekutuan itu pada 9 Mei lalu, seolah-olah bukan lagi rahsia. Kemunculan beliau pada PRN11 telah mengukuhkannya.

Bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Saban pada 7 Mei lepas, beliau menumbangkan pesaingnya, Noel Changgai Bucking daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan majoriti 4,599 undi.

Sebelum menjadi Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Uggah yang kini berusia 60 tahun merupakan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar (2008-2013).

Jawatan Timbalan Ketua Menteri sebelum ini dipegang Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang yang memilih untuk bersara daripada arena politik.

Jabu yang digantikan anaknya, Gerard Rentap di kerusi Dun Layar, merupakan Timbalan Presiden PBB.

Ekoran kekurangan sokongan pengundi Cina terhadap BN pada PRN10 2011, jawatan Timbalan Ketua Menteri daripada Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dimansuhkan oleh Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud yang pada ketika itu Ketua Menteri.

Pada PRN11, BN memperoleh mandat besar apabila memenangi 72 daripada 82 kerusi. Sejumlah 40 kerusi dimenangi PBB, iaitu kesemua kerusi yang ditandinginya.

Jumlah kerusi itu turut datang daripada kawasan majoriti pengundi Cina yang antaranya dimenangi Presiden SUPP, Dr Sim di Batu Kawah.

Susulan kemenangan BN pada PRN 11, Adenan mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri pada malam 7 Mei di hadapan Yang di-Pertua Negeri Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

PRN11 menyaksikan pertambahan daripada 71 kepada 82 kerusi selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan persempadanan semula kawasan pilihan raya negeri.

Sementara itu, Abang Johari bukan lagi nama asing dalam persada politik Sarawak dan negara. Beliau merupakan Menteri Perumahan dan Menteri Pelancongan Sarawak yang terkenal dengan idea-idea pembaharuannya.

Masing pula membuktikan PRS di bawah pimpinannya kekal unggul apabila menang semua 11 kerusi yang diamanahkan kepada parti itu.

Kemenangan itu merupakan pengekalan rekod kemenangan 100 peratus menerusi kejayaan sembilan kerusi pada PRN10 2011.

Selain PBB dan PRS, Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) menang tiga kerusi, SUPP (7), calon BN langsung (11).

Pegawai pangkat tinggi mungkin terlibat penyeludupan migran - Zahid

Posted: 13 May 2016 05:08 AM PDT

Anthea Yap, Astro Awani 
 
Pegawai pangkat tinggi mungkin terlibat penyeludupan migran - Zahid
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata ia hasil intipan polis selama dua bulan berhubung pembabitan beberapa individu dalam sindiket itu.
 

PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri tidak menolak kemungkinan pegawai berpangkat tinggi agensi kementerian itu turut terlibat dalam sindiket penyeludupan manusia dan pemalsuan pasport yang dikesan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan klia2.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata siasatan terhadap aktiviti sindiket itu akan diteruskan sehingga kumpulan tersebut dilumpuhkan sepenuhnya dan semua pesalah diheret ke mahkamah.

Beliau berkata, polis telah mengesan beberapa individu yang telah terbabit dengan aktiviti memalsukan pasport.

"Ini merosakkan imej jabatan walaupun orang yang melakukan itu mereka yang berpangkat rendah. Kita tidak mengira bulu dan kita tidak buta warna daripada segi siapa saja yang melakukan penyelewengan.

"Mereka telah merosakkan imej organisasi dan kita tentunya tidak akan berkompromi dengan pesalah-pesalah yang melakukan sebarang kesalahan," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Akrab Kebangsaan kali ke-7 di sini, hari ini.

Menurut beliau, jika didapati bersalah, KDN akan mengheret mereka yang terbabit ke mahkamah bagi tindakan hukuman susulan.

Sebelum ini, polis telah menahan 19 individu termasuk dua pegawai Jabatan Imigresen yang dipercayai terbabit dengan sindiket penyeludupan migran antarabangsa.

Modus operandinya ialah membawa masuk warga Sri Lanka dan memproses penghantaran mereka ke negara yang kebanyakannya ke Switzerland menggunakan pemalsuan pasport Malaysia.
Mereka telah ditahan dalam operasi polis di sekitar Lembah Klang dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12 April dan 6 Mei lalu.

Jangan guna Rayani Air raih populariti

Posted: 13 May 2016 05:06 AM PDT

 
Ravi berkata, peluang masih terbuka kepada Dr Vida untuk mengambil alih syarikat penerbangan itu atau membeli 51% saham Rayani Air.


Ravi-Alagendrran

PETALING JAYA: Jutawan kosmetik Datuk Seri Dr Hasmiza Othman yang lebih dikenali sebagai Dr Vida dinasihat menubuhkan syarikat penerbangan sendiri, bukannya memperalatkan Rayani Air untuk meraih populariti.

Pengasas merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Rayani Air, Ravi Alagendrran yang dipetik mStar Online sebaliknya berkata, Dr Vida patut menemuinya sendiri, jika beliau benar-benar serius mahu membeli saham syarikat itu.

Jelasnya, peluang masih terbuka kepada Dr Vida untuk mengambil alih syarikat penerbangan patuh syariah pertama di negara ini atau membeli 51% saham Rayani Air.

"Vida boleh beli saham tetapi jangan kata yang bukan-bukan macam 'tak mahu cuci pinggan kotor' selagi belum berjumpa dengan saya. Kalau tak nak beli, boleh cakap baik-baik," kata Ravi kepada mStar Online.

Beliau berkata, pinggan kotor yang dimaksudkan Dr Vida itu bukannya hutang, sebaliknya adalah kos operasi Rayani Air.

Menurutnya, beliau ada menghubungi Dr Vida Rabu lalu untuk mengetahui jika usahawan itu mahu membeli saham Rayani Air dan Dr Vida menyuarakan hasrat untuk berjumpa dengannya tidak lama lagi.

Kelmarin, Dr Vida dilaporkan sebagai berkata, tidak berbaloi untuk membeli saham Rayani Air dan pada masa sama beliau perlu melangsaikan hutang syarikat itu.

Sehubungan itu, beliau menggesa pihak pengurusan Rayani Air supaya menyelesaikan masalah hutang terlebih dahulu, sebelum menjual sahamnya kepada pelabur baru.

"Jika saya nak ambil alih, saya kena mula dengan buku baru, maksudnya syarikat tanpa hutang. Saya tak nak cuci pinggan yang dah kotor.

"Tidak berbaloi jika beli saham tapi pada masa sama perlu jelaskan hutang sedia ada," katanya yang dipetik mStar Online, kelmarin.

Motif Azmin ajak PAS kembali ke pakatan perlu dibedah-siasat

Posted: 13 May 2016 04:53 AM PDT

Oleh Abdul Rahman Malik
Post Pic
 
 
[ULASAN] PKR mempelawa PAS supaya kembali bergabung dengan parti itu dan DAP seperti dalam Pakatan Rakyat lalu untuk mengukuhkan lagi harapan menumbangkan Umno-Barisan Nasional dalam pilihanraya umum ke-14 nanti.
 
Bagaimanapun sebaliknya, PAS pula 'berseloroh politik' dan mengundang PKR untuk bersama dalam saf blok politik ketiga yang ditajanya dengan parti IKATAN demi mencapai maksud yang sama.
 
Reaksi PAS segera mengingatkan umum kepada idea mantan menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang mahu DAP menceraikan sahaja PKR dan bergabung tenaga hanya dengan Parti Amanah Negara (PAN) menghadapi pilihan raya umum akan datang.
 
Di atas kertas, kebarangkalian PAS menerima pelawaan yang dibuat oleh Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali, adalah rendah. Ini kerana cara DAP menyerang PAS bersama PAN, adalah amat menyakitkan parti itu. 
 
Jika PAS berbalik kepada Pakatan dengan DAP dan PKR bererti terpaksa menerima PAN yang lahir dari rusuk PAS yang dianggap sudah mengkhianati perjuangan PAS selama ini. 
 
Tambahan pula, persahabatan dan setiakawan di antara PKR dengan DAP kini tidaklah begitu sihat. Lantas untuk PKR menjadi 'orang tengah' memperbaiki hubungan dengan DAP mungkin tidak akan berjalan lancar seperti diharapkan.
 
Jika mengikut penilaian Zaid Ibrahim adalah lebih baik jika DAP menjarakkan diri dari PKR kerana melihat PKR lebih mirip tindakan politiknya dengan PAS. Dalilnya PKR mahu PAS terus bergabung mentadbir kerajaan negeri Selangor. 
 
Selain itu, dari kacamata Zaid, PKR dan PAS memang kurang integriti, tidak menepati janji dan kurang boleh dipercayai. Zaid mengutip rumusan itu berdasarkan hujah-hujah DAP yang kini kurang senang dengan PAS dan PKR.
 
Mahukah DAP setuju cadangan Azmin?
 
Pusar ketidakpuasanhati DAP terhadap PAS ialah presidennya, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang yang didakwanya sering membelakangi keputusan-keputusan majlis presiden Pakatan Rakyat.
 
Sementara paksi kekecewaan DAP terhadap PKR ialah, parti itu juga sudah mula 'tikam belakang' dengan menolak persetujuan awal yang dibuat dengan PKR berhubung pembahagian kerusi yang hendak ditandingi dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak yang selesai Sabtu lalu. 
 
Justeru ikut hukum akal, sukarlah bagi DAP untuk menyokong usul Azmin yang mahu PAS berbaik semula dengannya. Apatah lagi jika difikirkan bahawa PKR sendiri tidak boleh dipercayai sangat darjah integriti politiknya. 
 
Yang nyata Azmin membuat syor itu sebelum berunding dengan DAP. Sudah tentu sukar untuk pemimpin-pemimpin DAP menerima syor yang belum tentu dipersetujui oleh Majlis Pimpinan PKR sendiri. 
 
Di peringkat ini, cadangan Azmin itu masih bersifat peribadi. Tambahan pula kecurigaan masih bersalut pada batang tubuh Azmin yang dilihat DAP sebagai punca kekalahan teruk parti itu di PRN Sarawak hujung minggu lalu.
 
PAS pula setakat ini belum mahu mengangkat syor Azmin itu sebagai salah satu agenda perbincangan di peringkat Dewan Harian mahu Dewan Ulamanya. Ini soal prinsip dan bukan sekadar soal menghidupkan semula tahaluf siyasi dengan DAP. 
 
Selain perlu mendapat perakuan Muktamar yang akan datang awal bulan depan, PAS perlu memikirkan semasak-masaknya soal keterlibatan beberapa pemimpin PAN yang menganggap PAS sendiri sebuah parti Islam yang sudah 'lusuh'. 
 
Bagi DAP pula ini bukan kali pertama ia akan bekerjasama dengan parti PAS mahupun parti pimpinan ahli-ahli politik Melayu. Di peringkat ini, ia telah menemui parti Melayu-Islam yang sedia bekerjasama dengannya. 
 
PAN nampaknya bukan sahaja bersedia bertolak ansur dengan DAP malah pucuk pimpinan kedua-dua parti sudah akrab sejak sekian lama seperti iklan-iklan yang cuba mempotretkan betapa rapatnya Lim Guan Eng dengan Mohamad Sabu dalam internet.
 
Justeru itu, adalah lebih wajar bagi Penasihat DAP, Lim Kit Siang memberi peluang kepada Zaid Ibrahim menghuraikan syornya supaya DAP bekerjasama dengan PAN sahaja dan biarkan PKR memilih jalan politiknya sendiri. 
 
Nampaknya DAP mungkin lebih teruja untuk mendengar pandangan Zaid yang pernah bergelar pemimpin dalam Umno dan PKR itu dalam suasana makan malam 'berlauk tiram serta kambing bakar'.
 
Tiba masa 'bedah siasat' punca kalah di PRN
 
Di samping itu, inilah masanya pemimpin dan penyokong PKR membuat bedah-siasat mengapa tiba-tiba parti itu mengalami masalah 'defisit kepercayaan' rakyat (Sarawak sekurang-kurangnya) hingga meretakkan hubungannya dengan DAP.
 
Setiap ahli PKR perlu tahu benarkah presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail memberi mandat bertulis kepada Azmin Ali membuat keputusan meletakkan calon-calon PKR di enam kerusi dewan undangan Sarawak menentang calon DAP.
 
Akibat keputusan yang dikatakan untuk 'menjaga maruah PKR' berhadapan ego DAP itu, PKR membuktikan pengamatan dan analisis politik mereka cetek dan egonya juga terlalu besar hingga mengakibatkan PKR dan DAP, kecundang di keenam-enam kerusi berkenaan.
 
Pimpinan PKR juga perlu berterus terang kepada ahli dan penyokongnya bahawa Kak Wan sebenarnya tidak bermaksud "menjaga maruah PKR di mata DAP" itu meranapkan hubungan baik dengan DAP yang telah dipupuk oleh suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Pimpinan PKR juga harus memperjelaskan adakah mereka bersetuju dengan syor Azmin untuk merapatkan semula hubungan PKR-DAP dan PAS serta PAN atau menganggap ia hanya helah Azmin kerana telah terlalu 'angkuh' dalam memelihara hubungan dengan DAP.  


4 jalan utama di KL ditengelami banjir kilat

Posted: 13 May 2016 04:06 AM PDT

4 jalan utama di KL ditengelami banjir kilat
Antara jalan utama yang ditenggelami air. – Foto Twitter


KUALA LUMPUR - Sebanyak empat jalan utama terjejas akibat banjir kilat yang melanda ibu negara kira-kira 7.30 malam ini.

Ketua Pusat Pergerakan Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Samsol Maarif Saibani berkata jalan terbabit ialah Jalan Bangsar, Jalan Semantan, Jalan Pantai Baharu dan Jalan Pudu.

"Hujan lebat yang bermula lewat petang ini menyebabkan jalan itu ditenggelami air sedalam satu meter.

"Pihak bomba telah menempatkan sebanyak 28 anggota dan pegawai bagi menghadapi sebarang kemungkinan," katanya kepada Bernama. - Bernama


Pas Perak mahu calon nasional

Posted: 13 May 2016 04:01 AM PDT

Razman Zakaria
Razman Zakaria


IPOH - Pas Perak mencadangkan individu yang berupaya untuk memperjuangkan isu di peringkat nasional dicalonkan untuk mewakili parti itu menghadapi PRK Parlimen Kuala Kangsar.

Pesuruhjayanya, Razman Zakaria berkata, cadangan itu difikirkan sesuai berikutan kekurangan wakil Pas di Parlimen Kuala Kangsar yang lantang memperjuangkan hal berkaitan GST, Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP), royalti petroleum dan sebagainya.

"BN setuju dengan semua yang dah dibuat dan kita dapat lihat betapa kurangnya suara-suara lantang yang memahami perkara berkenaan.

"Jadi, kita perlukan seseorang yang boleh bercakap bagi pihak Pas dan pada masa sama jaga kepentingan rakyat berkaitan perkara berkenaan," katanya.

Menurutnya, Pas Perak belum mengusulkan nama mana-mana tokoh yang dilihat sesuai untuk bertanding di Parlimen berkenaan.

"Proses menamakan calon bermula di peringkat kawasan, bila mereka buat cadangan, kita di peringkat negeri akan usulkan cadangan itu kepada Pas Pusat," katanya.

Beliau berkata, proses akhir penamaan calon tertakluk kepada bidang kuasa Pas Pusat sepenuhnya.

"Kita di peringkat negeri tiada kuasa (pilih), pemilihan calon juga tak tertakluk semata-mata atas kapasiti anak negeri," katanya.

Mengulas tentang peluang Pas memenangi PRK itu, katanya, perkara berkenaan mungkin berjaya direalisasikan sekiranya pertandingan membabitkan satu lawan satu.

"Pada hemat saya, kalau kita hanya lawan BN di sana, peluang kita lebih sebab tiada pemecahan undi berlaku," katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan Parti Amanah Negara (Amanah) akan bertanding sekali gus menemukan saingan tiga penjuru.

"Kemungkinan itu ada cumanya kita tak terganggu dengan perkara berkenaan," katanya.


Amanah mahu bertanding PRK Sungai Besar

Posted: 13 May 2016 03:56 AM PDT

SINAR HARIAN


Parti Amanah Negara
Parti Amanah Negara


SHAH ALAM - Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah) Selangor mahu parti itu diberi laluan mewakili Pakatan Harapan untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

Ketua Pemudanya, Abbas Azmi berkata ini kerana parti itu mempunyai beberapa calon yang kesemuanya memiliki kelebihan tersendiri dan diyakini akan diterima rakyat di kawasan itu.

Beliau berkata pihaknya juga telah membuat keputusan untuk mencadangkan calon daripada parti itu bagi PRK berkenaan.

"Segala gerak kerja bertemu masyarakat dan pengundi telah pun dibuat bagi memperkenalkan misi dan visi parti, malah program kemasyarakatan juga akan diperbanyakkan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kerusi parlimen Sungai Besar kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Noriah Kasnon dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lepas.   

Turut terkorban dalam nahas itu ialah Anggota Parlimen Kuala Kangsar Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad serta empat yang lain termasuk juruterbang.

Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengadakan mesyuarat khas hari ini bagi membincangkan kedua-dua PRK itu. - Bernama


PRK Sungai Besar, Kuala Kangsar dibuat serentak

Posted: 13 May 2016 03:54 AM PDT

PRK Sungai Besar, Kuala Kangsar dibuat serentak
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah (kiri) mempengerusikan mesyuarat khas bagi membincangkan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar Perak dan Sungai Besar Selangor di ibu pejabat SPR, Putrajaya, hari ini. - Foto Bernama


PUTRAJAYA -  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan kedua Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar diadakan serentak.

Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah selepas mesyuarat khas berlangsung hari ini berkata, penamaan calon bagi kedua pilihanraya diadakan pada 5 Jun.

Beliau menambah, hari pengundian awal akan diadakan pada 14 Jun manakala hari mengundi pula ditetapkan pada 18 Jun.‎

Difahamkan, Kedua-dua PRK diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Wan Mohammad Khair-il Wan Ahmad dan Datuk Noriah Kasnon dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lalu.

"SPR menetapkan pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan undi Parlimen Kuala Kangsar di Dewan Jubli Perak Kuala Kangsar.

"Bagi PRK Sungai Besar, pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan undi ialah di Dewan Seri Bernam, Sungai Besar," katanya menerusi sidang media di Menara SPR, di sini, hari ini.

Pilihan raya kali ini adalah yang kedua diadakan dalam bulan Ramadan di mana pilihan raya pertama berlangsung di Kuala Besut, Terengganu pada 2013.

DAP hanya sokong calon Pakatan Harapan, Pas bukan ahli

Posted: 13 May 2016 03:47 AM PDT


Lim Guan Eng
Lim Guan Eng - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI


GEORGETOWN - DAP menegaskan hanya akan menyokong calon dari Pakatan Harapan untuk dua pilihanraya kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Bagaimanapun, ketika ditanya adakah parti itu akan menyokong calon Pas di dua kawasan itu, Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, parti Islam itu bukan lagi berada dalam Pakatan Harapan.

"Saya tidak ada apa nak komen kerana kedua-dua kawasan ini di Selangor dan Perak. Bagaimanapun, tentu kita akan sokong calon yang diputuskan oleh Pakatan. Pas bukan calon Pakatan.

"Itu sahaja yang saya nak kata, DAP akan tetap sokong calon yang diputuskan Pakatan. Kita akan adakan perbincangan dengan Kak Wan( Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) dan Mat Sabu (Mohamad Sabu), dan yang paling penting, tentu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kerana kawasan ini dalam kawasan Selangor," katanya kepada media di luar dewan persidangan Dun hari ini.

Guan Eng bagaimanapun enggan mengulas berhubung hasrat Mohamed Azmin ingin Pas kembali semula ke pangkuan Pakatan Harapan selepas kalah teruk di Sarawak.

Pilihanraya kecil akan diadakan di dua kawasan berkenaan selepas Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Muhammad Khairil Anuar Wan Ahmad (BN) dan Ahli Parlimen Sungai Besar, Datuk Noriah Kasnon (BN) maut dalam insiden helikopter terhempas ketika dalam perjalanan ke Sarawak.

Pada Pilihanraya Umum 2013, Wan Muhammad telah mengalahkan calon Pas, Khalil Idham Lim dengan majoriti 1,082 undi manakala Noriah mengekalkan kerusi itu dengan majoriti tipis 399 terhadap calon Pas, Mohamed Saleh M Hussain.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 18 Jun ini sebagai tarikh pilihan raya kedua-dua kerusi dengan tempoh berkempen selama dua minggu.


Kalau menang Alhamdulillah, kalau kalah cuba lagi'

Posted: 13 May 2016 03:42 AM PDT


TMJ
Tunku Mahkota Johor, DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Sultan Ibrahim.
 

MENJELANG aksi final Superbest Power Piala FA 2016 di Stadium Shah Alam pada Sabtu ini, Tunku Mahkota Johor, DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Sultan Ibrahim berkenan diwawancara secara eksklusif oleh Sinar Harian.

Beliau yang juga Penaung Diraja Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ) dan Pemilik Kelab Bolasepak Johor Darul Ta'zim (JDT) sudi meluangkan masa kira-kira 15 minit untuk sesi itu.

Ikuti wawancara antara wartawan Sinar Harian, NORSHIKIN MOHD SALLEH dan MOHD FIRDAUS YON bersama beliau di Hotel Thistle Johor Bahru, semalam.
 
Menjelang perlawanan akhir Piala FA 2016, bagaimana Tunku Mahkota Johor melihat persiapan dan prestasi pasukan?
TMJ: Prestasi ada dalam keadaan yang 'very positive'. 'Player' ada dalam keadaan yang positif 'mentally and physically'. Jadi saya tak nak bagi apa-apa tekanan kepada pasukan JDT. Pada saya, mereka sudah jalankan tanggungjawab dan tugas dengan baik.
Orang kata, 'energy' dan suasana dalam kelab ini, ada dalam keadaan yang sangat positif. Saya amat bersyukur.
 
Mungkin di atas kertas JDT sudah menang, bagaimana Tunku Mahkota Johor melihat pasukan lawan?
TMJ: Pada saya tidak kerana apabila final, tiap-tiap final perlawanan adalah 50-50. Tiada 'underdog', walaupun ramai kata JDT sudah menang, pada saya tidak.
Pada saya PKNS adalah pasukan yang baik. Kalau pasukan itu tak bagus, dia tiada dalam final.
Dia ada dalam final pasal dia bagus, dan sama juga macam kita. Jadi, saya rasa ia perlawanan yang menarik. Mana-mana pasukan boleh bawa balik Piala FA. Tapi saya bersyukur, sudah ada dalam final pada saya sudah bagi satu pencapaian. Kalau menang Alhamdulillah, kalau kalah kita cuba lagi. Tiada masalah.


 
Sekiranya JDT menang, ia pastinya akan menamatkan kemarau 18 tahun. Bagaimana Tunku 
Mahkota Johor melihat perkara itu?
TMJ: Benda itu amat bermakna bagi saya, kerana ia akan jadi piala keenam dalam masa yang sangat singkat, tetapi apa yang lebih bermakna bagi saya ialah dapat berkongsi pengalaman ini bersama rakyat Johor. Ia lebih bermakna bagi saya daripada sesuatu piala. Untuk berkongsi perjalanan ini, berkongsi pencapaian bersama-sama, itu benda yang sangat bermakna bagi saya.
 
Bangsa Johor bersama Tunku Mahkota Johor, adakah sekiranya menang ada cuti umum?
TMJ: Itu atas ke bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku (Sultan Johor) dan kerajaan, saya tak tahu. Mungkin ada. Tapi apa yang lebih mustahak adalah saya hendak sambut bersama-sama (rakyat Johor).
 
Pemain berdepan dengan jadual agak padat, bagaimana Tunku Mahkota Johor melihat prestasi dan semangat mereka?
TMJ: Untuk sesuatu pasukan yang ada jadual sangat padat macam JDT, pada saya mereka telah buktikannya, prestasi mereka dalam keadaan yang sangat positif dan baik. Kerana bukan senang, dengan jadual padat untuk jaga prestasi yang sangat konsisten. Saya pernah katakan dulu, konsisten merupakan kunci kepada kejayaan dan apa yang saya nampak, saya bersyukur kerana JDT ada dalam keadaan yang konsisten. Kita boleh tengok dari kita punya 'track record'. Saya tak payah ceritakan panjang-panjang, itu sahaja telah menceritakan perjalanan kita, prestasi kita, komitmen kita, disiplin kita.
 
Nasihat Tunku Mahkota Johor untuk penyokong JDT yang ke Stadium Shah Alam.
TMJ: Nasihat saya adalah berhati-hati di jalan raya. Itu sahaja. Berkenaan dengan sikap, itu semua saya tak payah nasihat. Pasal orang Johor sudah tahu macam mana hendak jaga sikap dan tatatertib.
Kita boleh tengok stadium saya tiada pagar pun, tak pernah pun ada orang lompat ke dalam, baling barang. Jadi, pada saya soal disiplin itu saya tak payah nak nasihat, mereka sendiri tahu macam mana nak jaga sikap masing-masing sebagai Bangsa Johor.
 
Bagaimana Tunku Mahkota Johor melihat perkembangan bola sepak negeri ini, pada masa kini.
TMJ: Bagi pandangan saya, kalau nak bandingkan dengan di mana kita tiga tahun yang lepas memang jauh. Tapi saya belum berpuas hati lagi. Bagi saya perjalanan kita baru ada dalam 30 peratus sahaja.
Banyak lagi ruang untuk kita baiki, dan banyak lagi ruang untuk kita 'improve' dan menuju ke hadapan.
Keutamaan saya adalah pencapaian dalam semua aspek. Semua aspek tak kisah daripada program akar umbi, struktur, kewangan, pemasaran dan infrastruktur... benda ini semua adalah pencapaian.
Bukan semata-mata dapat piala sahaja. Tak guna kalau kita dapat dekat 50 piala, jika kita tempat latihan pun tiada. Latihan dekat kawasan perumahan, latihan dekat padang sekolah. Itu pasal dunia iktiraf JDT sebagai kelab yang paling maju dalam Asia Tenggara. Jadi itu lebih mustahak bagi saya.
 
Menjelang jendela perpindahan pemain, mungkin ada perancangan PBNJ dan Kelab Bolasepak JDT?
TMJ: Itu sudah tentu kerana salah satu polisi saya adalah untuk 'merembat' pemain. Jadi memang banyak perancangan.
 
Pemain import di atas padang, perlu ada perubahan?
TMJ: Tak perlu. Saya tak suka merugikan duit kelab. Saya suka perancangan jangka panjang dan konsistensi. Bukan semata-mata untuk dapat piala sahaja. Kalau kita tengok, bandingkan dengan pasukan lawan saya, semua sekali perancangan jangka pendek. Satu tahun...Daripada nak bazir duit beli pemain import, baik selesaikan dahulu hutang. Bila kita nak pakai baju, ukur dulu badan. Jangan jadi macam 'kudung dapat cincin'. Jadi, kita kena pandai untuk pakai duit dengan betul. Lepas tu, bila tiada duit, kita pula merungut tiada duitlah, tiada penajalah, pasukan miskinlah. Sedangkan kita sendiri tidak menggunakan duit itu dengan saluran yang betul. Jadi JDT, saya tak nak membazir-bazir duit. Saya hanya 'merembat' pemain tempatan sahaja.


 
Ada bayangan pemain yang difikirkan?
TMJ: Saya ada tiga atau empat pemain. Pintu saya sentiasa terbuka, ada ramai yang telefon saya.
Siapa tak nak main dengan JDT? Saya rasa semua orang nak main dengan JDT. Kerana di JDT ini, mereka hanya perlu datang kerja. Latihan dan main bola. Dia tak payah risau pasal apa-apa.
 
Pasukan lawan memberi 100 peratus apabila bertemu JDT.
TMJ: Itu betul. Satu negara boleh nampak. Bukan sahaja untuk membuktikan kebolehan mereka.
Tetapi juga untuk memikat saya, dan harap saya jatuh cinta dengan prestasi mereka.
Supaya mereka boleh sarung baju Harimau Selatan.
 
Adakah ia (pikat) berjaya?
TMJ: Kadang-kadang. Tak semua. Pasal saya tak nilai orang dari satu perlawanan.
Saya nilai orang daripada konsistensi. Dari awal musim hingga ke akhir musim.
 
Dari kaca mata Tunku Mahkota Johor, perkembangan bola sepak dari segala aspek.
TMJ: Bagi saya, macam saya katakan tadi, baru 30 peratus sahaja. Saya belum puas lagi. Stadium saya pun belum siap lagi, saya punya akademi pun belum membangun lagi. Baru tengah buat padang dan 'layout'. Jadi, itu pasal saya cakap baru 30 peratus. Jadi perjalanannya masih jauh lagi. Saya tak suka ada dalam satu keadaan yang cepat rasa selesa. Dan orang-orang yang bekerja dalam JDT pun, semua tak patut rasa selesa. Kita sentiasa kena 'challenge' diri kita untuk jalankan tugas dengan lebih baik.
 
Tunku Mahkota Johor menjadi ikutan kepada yang lain.
TMJ: Tapi dia tak nak mengaku. Kenapa dia tak nak mengaku? suruh dia buat pengakuan yang dia ikut saya. Dulu tiada orang nak letak kereta punya 'seat' dalam stadium, bila Johor buat semua orang perli.
Lepas itu dia pula ikut. Jadi pada saya, kita kena pandai menilai sendiri dan jaga apa cara kita cakap. Kerana satu hari jangan sampai ludah ke langit, kena muka sendiri. Jadi, apa yang saya buat jadi ikutan, dan benda itu adalah sihat untuk bola sepak Malaysia.
 
Bermakna sesuatu yang sihat itu apa salahnya untuk diikut.
TMJ: Betul.
 
Bagaimana Tunku Mahkota Johor melihat Bangsa Johor untuk menjadi individu yang turut bertransformasi bersama dalam bola sepak.
TMJ: Saya pernah katakan yang saya tak boleh capai benda ini seorang sahaja. Benda ini kerana saya ada satu pasukan 'management' yang bagus dalam kelab. Termasuk dengan 'coaches', pemain, saya punya 'director', saya punya 'sponsors' dan penyokong Johor. Oleh kerana kami bersatu sebagai satu keluarga, itu pasal kelab bola sepak kita berada di mana ia berada sekarang.


Pukul pelajar, warden kolej vokasional didenda RM3,000

Posted: 13 May 2016 03:36 AM PDT

MALAYSIAKINI




Seorang warden sebuah kolej vokasional di Sungai Buloh didenda RM3,000 oleh Mahkamah Majistret Shah Alam hari ini kerana memukul dua pelajar kolej berkenaan pada 3 Mei lepas.
   
Majistret Raja Noor Adilla Raja Mahyaldin mengenakan denda itu selepas tertuduh, Mahbut Yaacob, 53, mengaku bersalah ke atas kedua-dua pertuduhan yang dibacakan kepadanya.
   
Beliau kemudian membayar denda itu.
   
Berdasarkan pertuduhan pertama, Mahbut didakwa sengaja mengakibatkan kecederaan dengan menampar dan memukul badan seorang pelajar kolej berkenaan.
   
Beliau juga didakwa sengaja memijak dan memukul badan seorang lagi pelajar kolej itu. Kedua-dua mangsa berumur 16 tahun.

Mahbut didakwa melakukan kedua-dua kesalahan itu pada pukul 5.30 petang di Aras 2, Asrama Blok Kasih,  Kolej Vokasional Sungai Buloh.
   
Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun dan denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Rustam Sanip manakala tertuduh tidak diwakili peguam.
   
Rakaman video perbuatan warden itu memukul pelajar berkenaan tersebar di media sosial pada 8 Mei lepas.
   
Menerusi klip video berdurasi 1.21 minit itu, beberapa pelajar yang turut menyaksikan kejadian tersebut cuba membantu menenangkan warden itu daripada terus memukul mangsa yang ditangkap kerana cuba menghisap rokok di kawasan sekolah.
   
Insiden berkenaan menerima pelbagai reaksi daripada masyarakat khususnya pengguna media sosial yang menyifatkan pelajar tersebut perlu dikenakan tindakan tatatertib tetapi mempersoalkan tindakan warden tersebut yang dianggap keterlaluan.- Bernama


Sg Besar, K Kangsar bukan tempat eksperimen

Posted: 13 May 2016 03:31 AM PDT

Shakira Buang  




Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz mengingatkan kepimpinan Umno, dua pilihan raya kecil (PRK) yang akan berlangsung awal Jun depan bukan lagi medan parti pemerintah itu membuat 'ujian'.

Anggota Majlis Tertinggi Umno itu berkata kenyataan itu dibuat kerana segala keputusan mahu pun calon yang akan ditampilkan BN pada dua PRK itu akan memberi kesan langsung kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Ini bukan masanya untuk kita buat ujian. Walaupun BN menang dengan majoriti besar di Sarawak yang diketua (Tan Sri) Adenan Satem, itu adalah ujian buat beliau.

"Tetapi dalam dua pilihan raya (kecil) akan datang ini adalah ujian Najib kerana ia adalah kerusi parlimen.

"Apa yang berlaku dalam pilihan raya kecil akan beri kesan kepada Najib. Ini pilihan raya parlimen, semua tentang Najib sebagai perdana penteri dan presiden BN."

"Jadi, kita kena lebih berhati-hati," kata Nazri di sidang media selepas membuat lawatan ke Pasar Seni di Kuala Lumpur hari ini.

Suka calon dikenali

Justeru, kata Nazri penting bagi BN memperoleh kejayaan besar dalam dua PRK itu kerana ia sekali gus akan mencerminkan penerimaan orang ramai terhadap perdana menteri.

Oleh itu, katanya, pemilihan calon bagi kedua-dua kawasan itu tidak boleh dipandang ringan, sebaliknya harus mengutamakan calon tempatan.

Perkara itu ditekankan, kata Nazri, kerana telah terbukti berkali-kali calon tempatan lebih disukai penduduk kawasan setempat.

"Ini bukan masa untuk buat percubaan (eksperimen) sama ada kita boleh meletakkan orang luar sebagai calon (atau tidak). Umno sangat berpengaruh di kawasan luar bandar terutamanya di kalangan orang Melayu yang lebih suka mempunyai seorang wakil yang mereka sudah kenal.

"Calon BN yang bertanding pada pilihan raya umum lepas, daripada ahli parlimen kepada ADUN, semua penduduk tempatan di kawasan masing-masing," kata Nazri.

Beliau diminta mengulas cadangan Umno Kuala Kangsar yang mahu membawa calon luar sebagai pertaruhan mereka dalam PRK kawasan itu yang dijadual pada 18 Jun ini.

Azizah masih amatur

Tegas anggota Parlimen Padang Renggas itu penentuan calon PRK hanya boleh ditentukan presiden, timbalan, dan setiausaha agung parti itu dan bukan di peringkat cawangan mahu pun bahagian.

Keputusan itu, jelas beliau, perlu dibuat berdasarkan sentimen di akar umbi parti.

"Saya berharap para pemimpin mengambil iktibar daripada perkara ini. Perdana menteri perlu mendengar suara akar umbi. Umno perlu memastikan majoriti kali ini lebih besar daripada pilihan raya umum lalu," katanya.

PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar akan diadakan serentak pada 18 Jun ini selepas Timbalan Menteri Perusahaan, Komoditi dan Perdagangan Noriah Kasnon dan anggota Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Muhammad Khair-ril Anuar Wan Ahmad meninggal dunia dalam nahas helikopter pada 5 Mei lalu.

Sementara itu, mengulas kenyataan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bahawa Pakatan Harapan (HARAPAN) sedar 'padang perlawanan' antara pembangkang dan kerajaan tak sekata, Nazri berkata presiden PKR itu adalah "amatur" berpolitik.

Malah, Nazri berkata beliau tidak percaya Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali tidak akan menurunkan jentera kerajaan negeri dalam PRK akan datang.

"Bolehkah dia memberi jaminan bahawa semasa PRK di Sungai Besar yang dalam Selangor, kerajaan negeri tidak akan menggunakan jentera bagi membantu calon mereka?

"Saya tidak percaya bahawa Azmin tidak akan menurunkan jenteranya. Dia (Wan Azizah) terlupa dia memerintah Selangor.

"Walaupun dia (Wan Azizah) mahu menjadi menteri besar tetapi tidak dapat, Azmin tetap (pemimpin) PKR.

"Jadi, dia tak boleh mengatakan bahawa PKR tidak akan menggunakan jentera kerajaan untuk melawan BN. Azizah adalah amatur. Sebagai ahli politik dia belum lagi menjadi pemimpin politik yang profesional," kata Nazri.


Sejuta orang sudah tandatangan Deklarasi Rakyat

Posted: 13 May 2016 03:23 AM PDT

MALAYSIAKINI





Lebih sejuta tandatangan sudah berjaya dikumpulkan bagi mendesak pengunduran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Pengumuman itu dibuat oleh bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa yang dipecat oleh partinya baru-baru ini.

"Alhamdulillah, Deklarasi Rakyat berjaya kumpul lebih satu juta tanda tangan," katanya di Facebook hari ini.



Husam juga memuat naik gambar longgokan besar deklarasi itu, selain gambar Mahathir dengan pemimpin pembangkang, termasuk Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Salahuddin Ayub dan anggota parlimen PKR Datuk Kamarudin Jaffar.

Turut kelihatan dalam gambar bekas pemimpin akar umbi Umno Datuk Khairuddin Abu Hassan.

"Petang ini, Tun dan anggota Deklarasi Rakyat bermesyuarat untuk langkah selanjutnya.

"Tahniah rakyat Malaysia yang prihatin dan berdedikasi menentang kemungkaran kewangan terbesar negara," katanya

Tiada ulasan: