Selasa, 24 Mei 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


‘AMANAH tanding sebab PAS beri nafas kepada Umno/BN’

Posted: 24 May 2016 09:00 AM PDT


   Kesedian Parti Amanah Negara (AMANAH) bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Sungai Besar 18 Jun depan dibuat selepas melihat PAS seolah-olah memberi nafas kepada Umno/BN.

 Justeru, Timbalan Presiden AMANAH, Salahuddin Ayub berkata atas nama Pakatan Harapan, parti serpihan PAS itu mengambil tanggungjawab untuk bertanding.

 "Jangan cakap bersedia (dicalonkan dan bertanding), saya menghormati pandangan dan pencalonan yang dibuat maknanya AMANAH akan mengambil tanggungjawab itu atas nama Pakatan Harapan bukan AMANAH sahaja.

 "Kita konsisten menentang kezaliman Umno tapi apabila melihat PAS seolah-olah memberi nafas kepada Umno-BN ini yang kita tak setuju dan kita nekad tanding (dalam pilihan raya akan datang)," kata Salahuddin ketika dihubungi Malaysiakini.

 Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad semalam memaklumkan selain Salahuddin presidennya Mohamad Sabu dan bekas menteri besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin antara nama yang dicalonkan untuk bertanding pada PRK parlimen Sungai Besar.

 Bagaimanapun, Khalid dilapor berkata, calon yang bakal bertanding di kerusi itu belum diputuskan kerana pihaknya masih lagi membuat tinjauan terhadap pengundi di Sungai Besar. ~ SUMBER

Singapura tutup Bank BSI, terbabit dalam siasatan 1MBD

Posted: 24 May 2016 03:30 AM PDT

Suntec City Tower (kiri) yang menempatkan ibu pejabat BSI Bank Ltd. di Singapura
Jurugambar : Nicky Loh / Bloomberg
 Pengawal selia Singapura telah menutup sebuah bank swasta yang terbabit dalam siasatan 1MDB, dana pembangunan bermasalah Malaysia, dengan pendakwa di bandar raya itu dan Switzerland mempertimbangakan tuduhan jenayah.

 Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) berkata Bank BSI  yang berpangkalan di Switzerland itu akan kehilangan statusnya sebagai bank saudagar di Singapura kerana "pelanggaran serius atas keperluan anti pengubahan wang haram, pengawasan dan pengurusan operasi bank itu lemah, dan salah laku keseluruhan oleh beberapa kakitangan bank."

 "Kes Bank BSI  adalah yang paling teruk mengenai kecuaian kawalan dan salah laku keseluruhan yang telah kita lihat dalam sektor kewangan Singapura. Ia adalah satu peringatan kepada semua institusi kewangan untuk mengambil tanggungjawab pencegahan pengubahan wang mereka secara serius," Ravi Menon, Pengarah Urusan MAS , berkata dalam kenyataan itu.

 Ini adalah kali pertama sejak 1984, MAS telah menarik balik kelulusan sebuah bank swasta.

 Kritikan bank pusat BSI itu kasar dan luas. Dalam satu kenyataan, MAS berkata bank itu mempunyai "budaya risiko yang tidak boleh diterima, terang-terangan mengabaikan untuk keperluan pematuhan dan kawalan serta peraturan MAS."

 MAS menuduh beberapa kakitangan bank membuat  kenyataan palsu kepada juruaudit dan bersubahat penilaian wajar aset. Bank pusat itu berkata ia telah merujuk enam anggota pengurusan kanan BSI itu kepada pendakwa raya untuk menilai sama ada mereka telah melakukan kesalahan jenayah.

 "MAS menemui bukti besar melalaikan kasar tugas dan kegagalan untuk melaksanakan tanggungjawab pengawasan di pihak pengurusan kanan Bank BSI. Tadbir urus berkesan mereka membawa kepada budaya risiko yang lemah, yang mengutamakan permintaan pelanggan dipersoalkan di hadapan mematuhi peraturan anti pengubahan wang haram dan kawalan dalaman bank itu sendiri, "kata MAS.

  Pada masa yang sama, Pejabat Peguam Negara Switzerland  berkata, ia telah membuka prosiding jenayah terhadap BSI SA Bank, berdasarkan maklumat yang didedahkan oleh siasatan jenayah Swiss ke 1 Malaysia Development Berhad, sambil menambah bahawa kekurangan tadbir urus bank itu telah dibuat diberikan BSI tidak dapat mengelakkan kesalahan di bawah siasatan yang berkaitan dengan dana pembangunan Malaysia yang dibebani hutang.

 Beberapa bekas pekerja di BSI di Singapura telah dinamakan dalam pelbagai laporan sebagai pengendali urusan transaksi untuk 1MDB, dan walaupun pengawal selia Singapura tidak merujuk secara langsung kepada 1MDB dalam kenyataannya, BSI Bank di Switzerland mengeluarkan kenyataan di mana ia berkata ia telah bekerjasama dengan kedua-dua pengawal selia Switzerland dan Singapura dalam siasatan mereka ke dalam dana kekayaan yang bermasalah.

 BSI juga berkata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya Stefano Coduri telah meletak jawatan berkuatkuasa serta merta. Coduri telah berperanan sejak 2012.

 "Lembaga pengarah berterima kasih kepada Stefano Coduri kerana rasa bertanggungjawab dan menerima perletakan jawatan beliau," kata kenyataan itu.

 Salah satu pegawai bank BSI dinamakan dalam kenyataan MAS, Yak Chee Yew, bekas pegawai bank kanan swasta, sudah menghadapi siasatan jenayah di Singapura.

 Yak, telah meninggalkan bank itu pada bulan Mac, memfailkan afidavit di Mahkamah Tinggi Singapura pada awal tahun ini menafikan sebarang salah laku atau menerima manfaat menyalahi undang-undang daripada menguruskan akaun 1MDB, menurut laporan Reuters.

 Satu lagi nama-nama yang MAS berkata pada hari Selasa ia telah merujuk kepada pendakwa, bekas BSI Bank kekayaan perancang Yeo Jiawei, dilaporkan telah disampaikan dengan tujuh tuduhan berkaitan dengan siasatan 1MDB termasuk faedah penerimaan daripada perlakuan jenayah, pemalsuan dan pengubahan wang haram.

 Tuduhan pemalsuan adalah berkaitan dengan Yeo didakwa menandatangani surat merujuk kepada ketua pematuhan bank lain untuk membantu faciliatate pemindahan dana.

  Yeo juga telah dituduh meminta orang lain yang dinamakan dalam kenyataan MAS pada Selasa, Kevin Michael Swampillai, ketua BSI bagi perkhidmatan pengurusan kekayaan, untuk berbohong kepada polis mengenai pemindahan dana.

 Seorang peguam Swampillai enggan mengulas. Seorang peguam Yeo tidak segera kembali permintaan melalui e-mel untuk mendapatkan komen.

 Dua orang lain yang dinamakan dalam kenyataan MAS, Hans Peter Brunner, bekas Ketua Pegawai Eksekutif unit Singapura, dan Raj Sriram, bekas Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, tidak segera kembali mesej LinkedIn menghantar meminta komen.

 Tiada maklumat perhubungan boleh didapati untuk Seah Yew Foong Yvonne, bekas pegawai bank swasta kanan di BIS, yang merupakan orang keenam yang dinamakan dalam kenyataan MAS sebagai telah dirujuk berpotensibn untuk pendakwaan.

 Soalan tentang pergerakan dana daripada 1MDB mendapat perhatian pada bulan Julai, apabila Wall Street Journal melaporkan bahawa pada tahun 2013 hampir $ 700 juta mengalir dari dana ke akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

 Najib telah berulang kali menafikan salah laku dan, di bawah tekanan daripada bantahan yang disebabkan oleh laporan WSJ itu, berkata dana itu sumbangan peribadi dari negara Timur Tengah itu beliau enggan nama. Beliau telah menafikan mendapat manfaat peribadi daripada mana-mana dana.

 Pada bulan Januari, Peguam Negara Malaysia Mohamed Apandi Ali berkata, keluarga diraja Arab Saudi telah memberikan Najib yang $ 681,000,000 hadiah, di mana Apandi berkata kira-kira $ 600,000,000 kemudiannya dikembalikan.

 Apandi berkata bahawa tiada kesalahan jenayah telah dilakukan. Tetapi di peringkat global,  seperti Amerika Syarikat, Switzerland, Singapura dan Seychelles siasatan 1MDB di sini diteruskan.

 WSJ melaporkan bahawa dana ditapis dari 1MDB dibiayai Red Granite, sebuah syarikat produksi filem yang diasaskan bersama oleh anak tiri Najib Riza Aziz, yang menghasilkan filem Wolf of Wall Street.

 WSJ juga melaporkan Riza menggunakan sekurang-kurangnya $ 50 juta daripada 1MDB untuk membeli hartanah mewah di London, Los Angeles dan New York. WSJ berkata Riza telah menafikan sebarang salah laku.

 Red Granite tidak segera membalas pertanyaan melalui e-mel untuk mendapatkan komen dihantar di luar waktu biasa pejabat . ~ sumber

Husam : Bentuk Suruhanjaya Diraja Siasat Kepupusan Hutan Kelantan

Posted: 24 May 2016 01:32 AM PDT

 
Adun Salor, Datuk Husam Musa mencadangkan suruhanjaya bebas diraja dibentuk bagi mengatasi masalah besar yang sedang dihadapi rakyat Kelantan iaitu kepupusan hutan, bukan lagi pembalakan haram atau kecurian kayu balak.

 "Pembalakan haram atau kecurian kayu balak hanya akan mengurangkan hasil negeri dan menyebabkan pengurusan kerajaan lemah, tetapi proses kepupusan hutan akan menyebabkan berlaku perubahan ekosistem dan cuaca yang menjurus pelbagai bencana," katanya dalam sesi dialog bersama pemimpin masyarakat di Bachok malam tadi.

 Beliau mendedahkan kelulusan membalak di kawasan hutan simpan dan kebenaran membersih hutan miskin untuk aktiviti pertanian komersil boleh membawa kepupusan hutan jika 'trend' pentadbiran sekarang berterusan.

 "Saya ada maklumat lengkap berkaitan kelulusan demi kelulusan untuk pembalakan hutan simpan yang semakin berleluasa selepas kerajaan pasca Tok Guru mengambilalih kuasa," katanya.

 Apa yang mengejutkan adalah kelulusan-kelulusan ini diberi kepada beberapa pemain sama dalam kerja-kerja membalak berkenaan.

 "Sebenarnya apabila saya tidak lagi dilantik dalam kerajaan saya bercadang untuk buat kerja lain dan saya tidak ambil kisah pada peringkat awal, namun saya terus dikejutkan dengan maklumat-maklumat yang disampaikan kepada saya berkaitan pengurusan khazanah negeri khususnya kelulusan kawasan balak yang sama sekali tak masuk akal," katanya.

Lebih mengejutkan beliau ialah kelulusan atas nama pertanian komersil yang melibatkana apa yang dipanggil hutan miskin.

"Hutan miskin ini kawasan yang telah pernah ditebang kayu-kayu besar tetapi masih banyak lagi kayu bersaiz sederhana dan kecil, apabila dilulus untuk aktiviti pertanian akan ditebang habis atau kita kata "kokot pelicin"," kata beliau.

Hutan Kelantan sekarang banyak gondol
 Aktiviti ini katanya, yang melibatkan kawasan yang luas menyebabkan hutan Kelantan sekarang banyak gondol dan amat membimbangkan apabila datang banjir besar atau kemarau berterusan.

 "Kalau tuan-tuan naik (kapal udara) Airasia waktu siang sekarang bolehlah kita lihat begitu banyak kawasan yang seolah-olah padang jarak padang tekukur," katanya.

 Baru-baru ini katanya, kita dikejutkan oleh Jabatan Meteorologi bahawa Kota Bharu menjadi bandar paling lama tidak turun hujan dan Kuala Krai menjadi spot paling panas. 

 "Saya menyeru semua pihak segera bangkit jika mahu anak cucu kita tidak jadi mangsa kerakusan mereka yang tamak untuk mengaut keuntungan dunia tanpa mengira azab Allah yang bakal ditimpakan sejak di dunia ini lagi," katanya. ~ sumber

Ilham Centre : Pas tidak serius menentang BN

Posted: 23 May 2016 08:50 PM PDT

Pendirian Pas yang menyertai pilihan raya untuk mendapat keredaan Allah sebenarnya untuk melunakkan dan memainkan sentimen ahli parti itu sahaja, tegas Ketua Pegawai Eksekutif, Ilham Centre, Hisommudin Bakar.

 Menurutnya, kenyataan Pas itu gagal meyakinkan rakyat untuk mengundi mereka sebaliknya hanya bagi memastikan supaya ahli parti tersebut tidak beralih kepada parti pesaing utama mereka, Amanah.

 "Kenyataan (Pas) itu tidak serius untuk menentang BN. Sikap Pas hanya memecah ombak dan juga gelombang yang dibina oleh pakatan pembangkang untuk meraih lebih banyak undi," ujarnya dipetik dalam satu program bual bicara di Astro Awani malam tadi.

 Mengulas lanjut pertembungan Pas dan Umno pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar, Jun depan, beliau menyifatkan Pakatan Harapan terpaksa berdepan senario kepimpinan Pas pada masa ini.

 "Sebab itu Pakatan Harapan tidak boleh membiarkan hanya PAS berdepan dengan BN. Pakatan Harapan terpaksa menyusun strategi mereka untuk meraih sokongan terbanyak supaya beralih daripada parti yang tidak serius untuk menang (Pas) kepada Pakatan Harapan yang lebih serius (menentang BN dan memenangi pilhan raya)," jelasnya ketika ditemubual perantara, Nazri Kahar.

  Pas selesa 

 Ditanya mengenai dakwaan Pas kononnya kedua-dua kerusi Parlimen itu sebagai kerusi tradisi parti itu, Hisommudin menganggap Pas begitu selesa dengan pendiriannya untuk berdepan dengan BN walaupun tanpa Pakatan Harapan. 

 "Hakikatnya, selepas perpecahan Pas pada muktamar (tahun) lepas, Pas kena melihat penggerak, aktivis dan jentera pilihan raya sebenarnya telah beralih kepada parti Amanah terutamanya di Selangor.

Amanah bakal pilihan rakyat Malaysia yang
cintakan Islam
 "Walaupun Amanah satu jenama baru, Pas perlu melihat keupayaan ini sebab undi yang diperoleh sebanyak 43 peratus pada PRU13 (Pilihan Raya Umum ke-13) yang diperoleh daripada pengundi Melayu lalu sudah tentu akan berpecah lagi. Pas hanya dapat 18 peratus. Bagi saya tidak mungkin Pas boleh mengambil undi 43 peratus itu," katanya.

 Menjawab tentang kesan jika Pas gagal untuk berunding dengan Amanah atau Pakatan Harapan berhubung penentuan calon bertanding di PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, beliau berpendapat Pas mustahil untuk menang dalam keadaan tiga penjuru walaupun parti diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu mendakwa mempunyai jentera pilihan raya yang terbaik.

 Selain itu, Hisommudin turut menyebut corak pengundian berbeza antara Kuala Kangsar dan Sungai Besar walaupun kedua-dua kawasan Parlimen terbabit boleh dianggap kawasan tradisi pengundi Melayu. 

 "Terdapat 66 peratus pengundi Melayu di Sungai Besar dan 68 peratus (pengundi) Melayu di Kuala Kangsar. Corak pengundian mereka berbeza. Di Sungai Besar, pengaruh Pakatan Rakyat dan sekarang Pakatan Harapan lebih besar.

 "Trend di Kuala Kangsar agak berbeza kerana gelombang dan isu seolah-olah terlindung di sebalik bukit dengan isu tempatan lebih mendapat perhatian berbanding isu nasional.

 "Berbanding Sungai Besar, isu nasional yang menjadi liabiliti kepada BN seperti GST (cukai barang dan perkhidmatan), 1MDB (1Malaysia Development Berhad) adalah kelebihan kepada mereka (pembangkang) tetapi tetap akan berlaku perpecahan undi Melayu, maka sudah tentulah berpihak kepada BN," tambahnya lagi dalam program bual bicara hampir 25 minit itu.~ sumber

Tiada ulasan: