Sabtu, 2 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Isu Pulau Pinang : BN tidak ikhlas dan hipokrit

Posted: 01 Apr 2016 11:00 PM PDT

oleh P Ramakrishnan


PENDAPAT: Seseorang boleh memilih untuk menjual hartanya pada sebarang harga yang dia mahu jual. Itu adalah haknya.

 Ia boleh menjadi jauh di bawah nilai pasaran atau jauh di atas harga pasaran. Ia adalah hartanya dan ia adalah keputusannya. Yang tidak bersifat jenayah dan dia tidak melakukan apa-apa jenayah dalam berbuat demikian.

 Walau bagaimanapun, jika hartanya telah dijual di bawah nilai pasaran untuk menerima sogokan sebagai balasan, maka ia adalah sesuatu yang lain. Apa saja sogokan yang dia dapat dari perjanjian ini bukan sahaja akan menggantikan apa yang telah hilang dalam jualan, tetapi dia juga akan mendapat keuntungan yang lebih besar daripadanya. Perkara ini akan melibatkan rasuah.

 Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Shabudin Yahya, telah membayangkan ada elemen rasuah dalam pembelian rumah yang didakwa dibeli di bawah harga pasaran oleh Ketua Menteri Pulau Pinang.

 Shabudin mendakwa bahawa pembelian rumah pada 2015 mempunyai hubungan dengan jualan 2012 sebidang tanah kerajaan negeri di Taman Manggis kepada syarikat swasta Kuala Lumpur International Dental Centre Sdn Bhd (KLIDC).

 Dalam erti kata lain, ia telah mengaitkan bahawa sebidang tanah di Taman Manggis telah dijual di bawah harga pasaran pada tahun 2012 supaya Guan Eng boleh mendapatkan banglonya di bawah harga pasaran - tiga tahun kemudian - pada tahun 2015 sebagai faedah menjual tanah murah. Jika itu memang suatu kes - dan jika ia boleh dibuktikan secara menyakinkan - maka tidak ada persoalan bahawa perbuatan rasuah telah berlaku.

 Tetapi adakah keadaan tersebut berlaku? spekulasi semata-mata tidak menjadi suatu fakta.

 Cukai setem perlu dibayar ke atas nilai harta yang dibeli pada kadar 1% untuk RM100,000 pertama, 2% selepas itu sehingga RM500,000 dan 3% untuk apa-apa di atas RM500,000.

 Penilaian yang dilakukan oleh Jabatan Penilaian, yang merupakan agensi kerajaan. Jika pembeli memetik harga tertentu untuk harta itu dan jika Jabatan Penilaian keluar dengan penilaian yang lebih tinggi bagi hartanah, pembeli membayar peratusan yang lebih tinggi berdasarkan penilaian yang lebih tinggi, melainkan jika pembeli yang bersedia untuk mencabar penilaian di mahkamah undang-undang.

 Dalam kes ini, kerana Jabatan Penilaian memutuskan bahawa harga pasaran bagi harta yang harus RM4.1m, pembeli akan terpaksa membayar RM39,000 tambahan duti setem ke atas perbezaan RM1.3m di antara harga transaksi dan penilaian peringkat.

 Tiada siapa yang pernah didakwa kerana meletak harga yang lebih rendah. Ia bukan satu perbuatan jenayah. Ia bukan satu isu sama sekali.

 Berbalik kepada isu rasuah, kita diberitahu bahawa pembeli banglo itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, bukan merupakan Pengerusi Lembaga Tender. Beliau tidak pun ahli.

 Dari fakta-fakta relevan yang dibuat , tanah Taman Manggis telah dijual melalui tender terbuka yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri. Ia bermakna bahawa terdapat pembida lain bagi tanah itu juga. Jika itu berlaku, maka siapa yang akan menjadi pembeli yang sah?

 Sesungguhnya ia mestilah pembida tertinggi. Jika tanah itu dibeli secara sah melalui proses tender yang betul, bagaimana persoalan rasuah datang ke dalam gambaran itu?

 Adakah ia membayangkan bahawa seluruh Lembaga Tender telah bersubahat dengan Ketua Menteri dalam menjual sekeping tanah yang tertentu untuk KLIDC di bawah harga pasaran? Apakah integriti ahli-ahli Lembaga Tender dipersoalkan? Apakah asas untuk ini?

 Adakah pembida lain dalam tender terbuka mempengaruhi bukan untuk menawarkan harga yang lebih tinggi supaya KLIDC boleh membeli tanah ini pada harga yang ditawarkan mereka? Siapa yang mempunyai jenis pengaruh demikian? Apakah ada master boneka mengawal proses tender terbuka?

 Jika proses tender keseluruhan adalah persetujuan Lembaga Tender , bagaimana persoalan rasuah timbul? Adakah tanggapan yang diada-adakan?

 Elemen rasuah telah sengaja ditimbulkan untuk mengaitkan Guan Eng dalam pembelian banglonya di bawah harga pasaran?

 Jika Shabudin mempunyai bukti yang tidak dapat disangkal untuk menyokong tuntutannya itu, maka dia perlu suarakan perkara ini secara terbuka di luar Parlimen. Ia adalah tanggungjawab moral. Kami akan menyokong beliau - sememangnya kami mendesak beliau untuk berbuat demikian.

 Guan Eng yang menolak dakwaan ini sebagai fitnah, akan dipaksa untuk menyaman Shabudin, yang boleh membuktikan keterangan dalam Mahkamah dan memerangkap Guan Eng. Jika Shabudin mahu membuktikan Guan Eng melakukan rasuah, maka ini akan menjadi peluang keemasan baginya untuk mencapai matlamat ini.

 Banyak huru-hara sedang dicipta kini mengenai projek perumahan mampu milik yang dimaksudkan di Taman Manggis - tetapi tidak dilaksanakan - oleh bekas kerajaan BN. Apabila BN masih berkuasa, ia boleh dengan mudah menyiapkan projek perumahan untuk golongan miskin di sebidang tanah tersebut. Tetapi ia seolah-olah ia telah mensia-siakan peluang itu.

 Dengan rahmat Tuhan, BN mempunyai satu lagi peluang untuk menyiapkan projek perumahan ini. Ia mempunyai cara, keupayaan dan kesungguhan politik untuk melaksanakan projek ini dengan jayanya. Sesungguhnya, ia terkeluar dari jalan mencari dan merebut peluang ini dan dengan berani dan kuat menyatakan bahawa ia akan membina rumah mampu milik pada plot ini tanah.

 BN menjadikan ini satu isu yang panas untuk PRU13, membidas kerajaan Pakatan Rakyat menjual 0.45ha yang (1.1 ekar) tanah Taman Manggis agak murah di bawah harga pasaran untuk RM11.5m atau sekurang-RM232 setiap kaki persegi kepada sebuah syarikat swasta. BN menegaskan bahawa harganya yang sepatutnya adalah dua kali ganda daripada apa yang telah dijual kepada syarikat swasta tersebut.

 Ini mendorong Ketua Menteri menawarkan BN untuk membeli tanah itu dengan harga RM22 juta lebih atau RM450 setiap kaki persegi. Dengan penuh kesombongan, ketua BN, Teng Chang Yeow, segera bersetuju untuk membeli tanah tersebut. Jumlah kos adalah RM22,407,300.

 BN begitu bersemangat untuk membeli tanah ini untuk membina rumah golongan miskin, tanpa membuang masa ia membayar 1% wang cengkeram sebanyak RM224,073 pada 3 Oktober 2012. 

 BN yang melimpah dengan wang ringgit, telah membawa jumlah itu - hampir suku juta ringgit - dalam bentuk wang tunai bersama-sama dengan mesin pengira. Ketua Pemuda BN Negeri, Oh Tong Keong, diiringi oleh Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang, Tan Hing Teik, dan Ketua Pemuda Tanjung BN, H'ng Khoon Leng, pergi ke pejabat ketua menteri untuk menyerahkan wang itu pada 11 pagi itu.

 Walau bagaimanapun, mereka tidak dibenarkan masuk oleh pengawal di Komtar. Pembantu Khas Ketua Menteri , Faridah Hani M Yaacob, yang menemui kumpulan itu, berkata kerajaan negeri tidak dapat menerima tunai dan memberitahu mereka supaya 'bank in' jumlah tersebut kepada kerajaan negeri ini melalui bendahari negeri.

 Pemimpin-pemimpin Barisan kemudian 'bank in' jumlah tersebut di cawangan Maybank di Komtar.

 Ketua Pemuda BN negeri, Oh Tong Keong, tegas menyatakan bahawa bayaran itu adalah untuk menunjukkan betapa seriusnya kerajaan Barisan dan keikhlasan untuk membeli tanah itu.

 "Kerajaan tidak meminta bayaran 1%, tetapi jika kita tidak mengambil apa-apa tindakan, negeri ini akan menuduh kita tidak ikhlas," katanya.

 BN Negeri mempunyai 30 hari untuk menjelaskan bayaran penuh. Oleh itu, jumlah baki RM22,183,227 terpaksa dibayar pada 4 November 2012.

 Selepas itu, Ketua Pemuda BN Pulau Pinang, Oh Tong Keong, dengan penuh semangat, mengisytiharkan, "Wang itu dan segala-galanya sudah bersedia. Kami telah berjaya mengumpul RM22.18m baki dari penyokong BN. "

 Menjelang 4 Nov, BN gagal untuk menghormati baki bayaran 99% itu. Kerajaan Pakatan Rakyat, yang mahu bekerjasama dengan BN, memberi tarikh akhir dilanjutkan sebulan lagi bagi BN untuk memenuhi obligasinya. Tetapi kewajipan ini tidak dipenuhi pada 4 Disember 2012 dan dengan itu 1% wang cengkeram telah dibatalkan (cengkeram hangus!!). 

 BN mempunyai dua misi untuk dipenuhi:

 (1) menghalang Kerajaan Pakatan daripada menjual tanah Taman Manggis dengan RM11.5m, yang dianggap oleh mereka sebagai di bawah harga pasaran; dan

(2) memberi makna kepada semangat besar mereka untuk golongan miskin dengan membina rumah mampu milik pada plot tanah ini. 

 Tetapi mereka memusnahkan kedua-dua misi tersebut, menjadikan keikhlasan mereka sebagai persoalan.

 Selepas paluan gendang perang mengenai tanah Taman Manggis, selepas memaparkan kesungguhan untuk memperoleh sebidang tanah untuk membina rumah golongan miskin dan selepas mengumpul semua wang yang diperlukan untuk menyempurnakan urusan jual-beli, mengapa ia digugurkan ? Wang bukan masalah. Maka apa masalahnya?  

 Apa yang berlaku kepada semua kesombongan itu?

 Menganjurkan demonstrasi dan permintaan bahawa rumah-rumah akan dibina di atas tanah Taman Manggis hanya mendedahkan kesempatan politik dan tidak dalam apa-apa cara meningkatkan kredibiliti mereka atau mmbuktikan keikhlasan mereka. 

 Apa yang Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Rafizal Abd Rahim nyatakan kepada pemberita selepas perhimpunan di Taman Manggis pada 25 Mac 2016  - "Kami mahu melindungi kepentingan rakyat kerana mereka memerlukan tempat yang lebih selesa yang mereka boleh dipanggil rumah mereka sendiri" - tidak ikhlas. 

 Pada tahun 2013, BN telah bergelumang dengan wang. Orang tanpa nama telah secara misteri mendermakan RM2.6 bilion. Hanya sebahagian kecil wang yang itu akan cukup untuk membina rumah mampu milik untuk golongan miskin jika ada kemahuan politik dan keinginan yang tulen untuk membantu golongan miskin. 

 Tetapi RM1.5 bilion ditabur tanpa jagaan untuk membeli dan merasuah pengundi bagi mengekalkan kuasa.

 BN, anda penuhi kata-kata anda, anda memungkiri perjanjian, anda tidak mengkotakan niat mulia anda. 

 Anda bukan sahaja tidak ikhlas dan hipokrit apabila anda melahirkan kebimbangan anda untuk golongan miskin tetapi anda telah membuktikan diri anda untuk tidak ikhlas dan hipokrit dalam tidak memenuhi janji anda!

*P Ramakrishnan ialah Aliran ahli jawatankuasa eksekutif.~ sumber

SPRM soal siasat pemilik banglo 4 jam : Berani tak buat gitu kat Najib Razak?

Posted: 01 Apr 2016 05:30 PM PDT


  Sejak 5 Ogos 2015 lagi SPRM beriya sangat buat pengumuman akan menyoal siasat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung derma yang diterimanya. Ada vidionya sekali di sini.

 Kita pun tunggulah punya tunggu…bilalah SPRM nak soalsiasat Najib…..

  Bilakah sebenarnya SPRM nak soal siasat Najib? Kenapa asyik 'Akan siasat.... Akan siasat …..' tapi sampai sekarang tak ada apa pun nampak ke arah itu.

 Wang RM 2.6 bilion yang nak ditanyakan itu pun sudah jadi RM4.2 bilion pula…tapi masih juga kita tak tahu khabar sebenar bila SPRM nak soal siasat Najib…

 Apakah wujudnya campurtangan politik dalam menghalang siasatan telus ke atas skandal berkenaan? 

  Tapi kenapa pula, kalau pasal siasat mana-mana dari pihak pembangkang, bukan main cepat SPRM buat soal siasat. Hari ini buat laporan, esok pagi SPRM dah buka fail!

 Orang Cina jual banglo RM 2.8 juta pun SPRM boleh terhegeh-hegeh lakukan soal siasat sampai 4 jam…Sedangkan orang yang cuba membayangkan adanya unsur rasuah mengenainya tidak berani menyuarakannya di luar dewan kerana tidak ada bukti.

Tiba-tiba, perkara yang tidak ada bukti, perkara yang karut seperti ini boleh disiasat oleh SPRM?

Tapi orang Melayu jual negara dan bangsanya SPRM buat tak kisah, tidak ambil peduli!

  Berani tak SPRM buat macam itu kat Najib Tun Razak?? Teruskanlah buat helah buat alasan....mohong sepanjang masa!

 Pada 30 Okt 2015, melalui entri bertajuk 'RM2.6 bilion : Sudah berapa kali ulang tayang kata nak soal Najib?' saya merujuk kepada kenyataan seorang menteri – "SPRM akan soal Najib bila tiba masanya, kata menteri – arwah Malaysian Insider.

 Saya kata, sudah berapa kali ayat yang sama diulang pakai? Tapi bila ianya akan berlaku??? Kenapa terlalu lembab untuk menyelesaikan isu tersebut? Baca entri saya di sini.

  Pada 11 November 2015, keluar laporan mengenai kenyataan Peguam Negara Apandi Ali mahu SPRM menyoal Perdana Menteri, Najib Razak dan melengkapkan siasatan berkaitan anak syarikat 1MDB iaitu SRC International dan derma RM2,600 juta sebelum akhir tahun ini.

 Menurutnya, beliau mengeluarkan arahan itu kerana mengambil serius kebimbangan orang ramai mengenainya. Seterusnya kita hanya didendangkan dengan ayat yang seropa – SPRM akan soal siasat Najib…..

 3 Dis 2015 : Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijadualkan memberikan kenyataannya kepada Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dana RM2.6 bilion yang disalurkan ke akaun bank peribadinya.

Menurut Reuters yang memetik sumber, SPRM akan merakamkan keterangannya mengenai siasatan daklwaan rasuah ke atas 1MDB dan anak syarikatnya, SRC International.

5 Dis 2015 : Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menyoal siasat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung derma yang diterimanya.

 Dalam kenyataan dikeluarkan agensi itu hari ini, SPRM juga berkata, mereka sudah mendapatkan penjelasan daripada penderma yang berasal dari Timur Tengah.

Dah masuk ke tahun 2016, masih tak ada apa-apa lagi mengenainya. SPRM ingat kita semua ni dah lupa ...???

  SPRM dan PDRM perlu dilihat lebih berintegriti apabila mengendalikan sesuatu kes yang berprofil tinggi yang melibatkan Pegawai Tinggi Kerajaan dan tidak hanya bersungguh-sungguh membuat siasatan apabila ianya melibatkan pihak pembangkang.

  Gesaan supaya siasatan dibuat ke atas Datuk Seri Najib Razak juga pernah disuarakan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang menyifatkan beliau pernah berbohong mengenai status wang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dikatakan disimpan di BSI Bank di Singapura.

 Bukti-bukti dalam bentuk dokumen yang dikemukakan oleh WSJ dan Sarawak Report perlu dipandang serius oleh SPRM dan PDRM.
 

 Berita terbaru kini ialah Pegawai Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dilaporkan berada di negara ini untuk berjumpa dengan beberapa individu dalam siasatan mereka ke atas 1MDB, lapor Reuters yang memetik sumber-sumber yang tidak dinamakan.

  Ini susulan selepas laporan Sarawak Report mendakwa Jabatan Keadilan Amerika Syarikat memohon perintah ekstradisi ke atas seorang individu yang ditahan di Abu Dhabi berkaitan dengan penyiasatan ke atas 1MDB.

  Skandal 1MDB kini disiasat oleh pihak berkuasa di enam negara luar, iaitu Switzerland, United Kingdom, Amerika Syarikat, Luxembourg, Singapura dan Hong Kong.

  Daripada situasi yang sedang kita lihat sekarang ini, dunia luar sedang memerhatikan kita dengan penuh kesangsian. Tidakkah Najib terasa apa-apa??

Tiada ulasan: