Selasa, 29 Mac 2016

.

.


Pendokong Anwar perlu ambil peluang atas perubahan Dr Mahathir

Posted: 28 Mar 2016 10:08 PM PDT

ULASAN

Dr Mahathir dan isteri bersama pemimpin oposisi
di atas Pentas Selamatkan Malaysia.
Malam tadi Dr Mahathir Mohamad bersama isterinya Dr Siti Hasmah Mohd Ali turun ke Pandan Indah berceramah Maufakat Selamat Malaysia. Ceramah itu pertama kali selepas berlangsungnya Kongres Rakyat yang diadakan sehari sebelumnya.

Hadir sama ialah Lim Kit Siang, Mohamad Sabu dan Husam Musa.

Kehadiran Dr Mahathir sekali lagi menunjukkan kesediaan dan kesungguhan bekas PM itu bergerak untuk menyingkirkan Najib.


Kesediaan Dr Mahathir turun ke kawasan Rafizi Ramli merupakan Naib Presiden Keadilan, bukan sahaja memberi petunjuk bahawa beliau bukan senang dengan keberanian Rafizi dalam menyuarakan hak rakyat, tetapi ada sesuatu yang harus difahami jauh tersirat dari itu.

Ceramah di Kampung Padan semalam disamping untuk menyelamatkan Malaysia ia juga dalam kempen reformasi untuk membebaskan Anwar. Dalam pemahaman Keadilan, Malaysia akan selamat sekiranya Najib jatuh dan Anwar bebas. Apakah Dr Mahathir tidak memahami mesej itu?

Apabila Dr Mahathir sudah sedia duduk di pentas sebegitu bermakna beliau bersetuju untuk membebaskan Anwar. Kehadirannya itu satu sokongan moral besar kepada pembelaan terhadap Anwar. Sepatutnya perkembangan itu diambil kesempatan oleh pada pendokong reformasi dan penyokong Anwar tanpa banyak soal dan kerenah.

Kita tahu ada orang yang marah dengan Dr Mahathir atas apa-apa yang berlaku sebelum ini. Namun marah itu tidak membawa apa-apa erti dan boleh menyapukan apa yang sudah berlaku. Yang afdal ialah membawa Dr Mahathir dan memberi peluang kepada untuk membela Anwar dengan gerakan selamatkan Malaysia dan bebaskan Anwar.

Dr Mahathir tidak menyebut secara berterus terang kalau pun beliau mahukan Anwar dibebaskan. Tetapi bahasa badannya harus difahami. Dr Mahathir tidak ada pilihan lain untuk mencapai tujuannya menjatuhkan Najib, kecuali menerusi Anwar. Politik mempunyai makna yang luas untuk ditafsirkan. Sebagai ahli politik veteran beliau masih ada maruah.

Bagi mereka yang kesal dan sedih dengan perbuatan Dr Mahathir yang memenjarakan idola mereka, inilah masanya untuk memulihkan hubungan antara keduanya. Penyokong Anwar tidak boleh melihat Dr Mahathir tidak berguna kepada mereka lagi. Masa dan keadaan hatta hati orang juga tertakluk dengan perubahan. Kalau Anwar boleh memaafkan Dr Mahathir kenapa tidak dengan kita? Yang memikul dan merasai ialah Anwar. Siapalah kita hanya mata memandang? Apakah kita akan bertindak lebih sudu dari kuah?

Terutamanya waris dan keluarga Anwar, seperti Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak-anak perlu bersama Dr Mahathir. Hubungan yang baik sebelum ini tetapi terputus kerana politik, perlu dibaik pulihkan. Harus ada jalinan perasaan baharu antara mereka berdua. Apa yang berlaku lalu adalah sejarah yang hanya untuk dikenang dan bukan dimarahi sepanjang masa.

Perjuangan tidak akan berjaya kalau tidak ada persepakatan dan musuh dikurangkan. Semua pihak harus berpakat. Apabila musuh sudah berpaling tadah dan ingin mendekati kita, ia harus diterima dan diolah dengan baik. Perasaan takut kepada musuh akan melipat kita sekali lagi, lahir dari kebodohan dan kedangkalan kita dalam berlawan.

Suka disebut kalau Pas yang selama ini berseteru "mak anak" dengan Umno tetapi tiba-tiba mereka boleh melupainya, kenapa tidak para pendokong Anwar dengan Dr Mahathir. Apakah mereka lebih cetek bermain politik daripada Abdul Hadi Awang?

Jika ini difahami sebaik mungkin tidak ada salah kalau Dr Mahathir bersama dengan gerakan reformasi, kerana reformasi juga mahu menjatuhkan Najib. Sekurang-kurangnya niat dan matlamat Dr Mahathir sudah sama, untuk singkirkan Najib.

Dan semua orang kena setuju selagi Najib kekal, Anwar juga akan kekal dalm penjara. Pilihan terbaik berada dalam tangan dan minda siasah kita yang masak. Sesungguhnya mereka yang membenci Dr Mahathir yang kini dilihat terbuka hati untuk membantu mereka, adalah orang-orang yang telah terhasut dan termakan upah. [wm.kl.12:44 pm 29/03/16]

Mustapa tidak perlu ke depan desak Muhyiddin, Mukhriz dipecat

Posted: 28 Mar 2016 06:24 PM PDT

PANDANGAN

Menurut Pengerusi Umno Kelantan Mustapa Mohamed, Umno negeri itu bersetuju agar Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir dipecat daripada Umno apabila keduanya menandatangan deklarasi untuk menggugurkan Najib yang kemudian menghadiri Kongres Rakyat di Shah Alam kelmarin.

Menurutnya keputusan itu diambil sebulat suara oleh ketua-ketua Umno bahagian Kelantan. Tindakan Umno Kelantan diketuai Mustapa itu dilihat sebagai berani dan mendahului Umno negeri-negeri lain.

Belum ada konsensus daripada Umno negeri-negeri lain agar kedua mereka dipecat.

Anih jarang Mustapa bersikap berani dan cepat begitu dalam hal-hal membabitkan boleh menimbulkan konflit kepada parti. Jadi apabila Mustapa bertindak begitu semacam ada sesuatu yang tidak kena atau pun yang dikejar Mustapa.

Mustapa tidak seharusnya membuat kenyataan begitu kerana ia menampakkan akan kegaduhannya untuk menyokong Najib. Apakah dalam Umno Kelantan kini sedang berlaku berebut "uri" untuk menunjukkan siapa lebih kuat dan sayang kepada Najib.

Ketua Penerangan Umno yang baharu Annuar Musa seakan sedang mengatur strategi untuk menguasai semula Umno Kelantan dan meletakkan dirinya sebagai pembela Najib nombor satu. Apakah kenyataan Mustapa itu untuk menaungi Annuar? Jika brenar begitu langkah Mustapa itu kurang tepat dan beliau seakan terperangkap dengan permainan politik Pengerusi Mara itu.

Mustapa harus berhati-hati dalam membuat kenyataan termasuk untuk membela Najib. Tindakan itu walaupun ia dibuat secara kolektif tetapi orang akan menyuluh kepada dirinya sebab dia ketua. Annuar Musa tentu suka kalau orang Umno yang masih berpihak kepada Muhyiddin dan Mukhriz di Kelantan marahkan kepada Mustapa sebab beliau akan mendapat kelabaannya.

Mustapa sepatutnya mendiamkan diri dalam mengulas kedudukan bekas TPM dan MB Kedah itu dan cukuplah sikap Umno Kelantan itu dijelaskan dengan situasi penandatangan deklarasi sokong Najib oleh Tengku Razaleigh Hamzah tempoh hari.

Jika tidak kena gaya dan silap langkah, reputasi baik Mustapa di Kelantan hari ini dimata rakyat dan orang Umno boleh rosak dengan kenyataan bersetuju Muhyiddin dan Mukhriz dipecat itu kerana ia agak kasar.

Mustapa perlu memahami di Kelantan juga ada penyokong atau simpati kepada Muhyiddin dan Mukhriz. Tidak semua orang Umno Kelantan dapat menerima tindak tanduk Najib Razak sebagai perdana menteri yang mengundang parah kepada negara ketika ini. Bagi memastikan Umno Kelantan solid Mustapa memerlukan sokongan daripada puak kedua individu itu. [wm.kl.9:19 am 29/03/16]

Tengku Razaleigh konsisten dengan pendirian terhadap negara

Posted: 28 Mar 2016 03:44 AM PDT

KENYATAAN

Tengku Razaleigh Hamzah (foto) hari ini telah mengeluarkan kenyataan akhbar untuk menjawab tuduhan mengatakan beliau telah melarikan diri daripada berusaha untuk menggugurkan Najib Razak bagi menyelamatkan Malaysia.

Menurutnya dalam kenyataan itu beliau masih konsisten dengan pendiriannya bahawa pentadbiran negara perlu diubah dan diatasi segera untuk menyelamatkan rakyat. Baginya sekira sistem mengurus negara seperti yang ada hari ini tidak diubah ia membebankan rakyat.

"Saya yakin tiada siapa yang dapat menuduh saya tidak konsisten berkenaan pendirian saya terhadap tatacara pemerintahan negara, tanggungjawab awam dan perlunya perubahan", tegasnya.

Kenyakinan itu katanya kerana itulah intipati perjuangnya di peringkat kebangsaan serta dalam Umno sejak tahun 1987. "Saya konsisten dalam perkara ini selama ini dan saya akan terus konsisten di hari muka", tegasnya lagi.

Dua hari lepas Dr Mahathir Mohamad mengatakan Tengku Razaleigh berubah daripada menyokongnya untuk menyingkir Najib kerana tidak yakin Najib dapat disingkirkan dalam parlimen. Kenyataan Dr Mahathir itu memberi gambaran Tengku Razaleigh seorang yang tidak konsisten.

Sebelum itu Tengku Razaleigh juga telah menanda tangani deklarasi menyokong Najib bersama Umno Kelantan.

Tindakan Tengku Razaleigh itu dilihat dan diterjemahkan satu perubahan sikap beliau.

Berikut adalah kenyataan penuhnya.

KENYATAAN AKHBAR
MENCETUS PERUBAHAN

Negara kita kini sedang mengalami krisis genting mengenai pemerintahan dan kepimpinan. Ini menyebabkan kita mengalami masalah ekonomi yang dahsyat terutamanya berkaitan dengan isu hutang negara. Ia mengakibatkan beberapa masalah ekonomi serius seperti kenaikan mendadak kos sara hidup yang membawa kesan buruk kepada rakyat.
Selama ini saya sering berpendapat dan mengingatkan sekiranya kita tidak tukar cara berpolitik dan perisian dasar ekonomi, kita akan menghadapi krisis seperti yang berlaku sekarang ini. Saya mengingatkan perkara ini di Parlimen dan juga dalam beberapa ucapan saya. Saya konsisten dan berkali-kali menyatakan bahawa kita pasti tidak dapat mengelak perubahan.

Tanpa perubahan dalam tatacara pemerintahan negara dan cara kita melaksanakan tugas dan tanggungjawab awam, tidak mungkin kita dapat selesaikan masalah yang dihadapi itu.

2. Saya yakin tiada siapa yang dapat menuduh saya tidak konsisten berkenaan pendirian saya terhadap tatacara pemerintahan negara, tanggungjawab awam dan perlunya perubahan. Inilah intipati perjuangan saya di peringkat kebangsaan serta dalam Umno sejak tahun 1987. Saya konsisten dalam perkara ini selama ini dan saya akan terus konsisten di hari muka. Kebelakangan ini, desakan untuk perubahan semakin lantang. Seperti juga orang lain yang inginkan perubahan, saya juga sentiasa mencari jalan munasabah dan sah dari segi undang-undang untuk maksud ini, termasuklah meneliti peranan yang boleh dimainkan oleh Dewan Rakyat.

3. Bagi maksud ini dan sebagai pengamal politik, saya bertindak berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan kehendak parti. Yang demikian isu menyokong kerajaan yang memerintah dan sekaligus memberi sokongan kepada ketua kerajaan tidak timbul.

4. Dalam usaha untuk memberi sumbangan berguna dan berfaedah, saya amat peka dan sedar akan masalah yang dihadapi negara dan keadaan kita yang genting; umpamanya masalah berkaitan dengan hutang negara serta akibatnya, terutamanya kesan terhadap kehidupan seharian rakyat jelata. Dalam ucapan saya di Parlimen dan surat saya kepada Ahli-Ahli Parlimen, saya telah mengingatkan akan kesan yang kita rasai sekiranya hutang negara ini tidak ditangani dan diurus dengan penuh tanggungjawab.

Maka itu setiap pengamal politik dan Ahli Parlimen berkewajipan untuk tidak mendewa-dewakan orang perseorangan dan bermain politik dalam usaha dalam menangani perubahan yang diperlukan itu.

5. Izinkan saya mengulangi bahawa masalah yang kita hadapi ini meninggalkan kesan negatif terhadap ekonomi kita dan kedudukan antarabangsa negara. Oleh itu kita
hendaklah bijak menyelesainya dalam masa terdekat.

Tengku Razaleigh Hamzah
Ahli Parlimen Gua Musang
Kuala Lumpur,
28 Mac 2016 bersamaan

19 Jamadil Akhir 1437H [wm.kl.6:41 pm 20/03/16]

Tiada ulasan: