Sabtu, 27 Februari 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Gantung jawatan Muhyiddin tidak selesai masalah Najib

Posted: 27 Feb 2016 06:49 AM PST

MSO


Nazri Aziz yang selamanya dikenali kawan rapat dan sepermainan Najib Razak terus melakukan perang saraf (psywar) ke atas Muhyiddin Yassin, mahukan timbalan presiden Umno itu keluar dari Umno. Tampaknya Nazri ada pelan dan perancangan tersendiri dalam usaha untuk memberi ketenangan kepada rakan baiknya itu (Najib), dan sekaligus mengurangkan tekanan dalaman terhadap Umno yang kini kian parah dan lelah.

Muhyiddin Yassin
Nazri Aziz
Bagi Nazri dia berpendapat selagi Muhyiddin berada dalam Umno, "menjadi duri dalam daging", selama itu kawannya tidak tenang dan terbuai-buai dengan kejelekan yang didakwa menyebabkan tidurnya tidak berapa "jenak". Dan Umno juga terus bekah dan pecah dari dalam perlahan-lahan serta membusuk gara-gara pemecatan Muhyiddin.

Sungguhpun Muhyiddin tidak menggerakkan serangan terhadap Najib secara terbuka, tetapi keberadaanya yang sekali sekala mengkritik Najib dengan mengungkit hal-ha belum beres (fatal) itu memedih dan menyakitkan Najib dan Umno. Kebenaran yang dituturkan Muhyiddin mulai ditelan oleh orang ramai.

Mungkin media massa milik Umno tidak memberi liputan meluas terhadap apa yang Muhyiddin katakan, kalau sekalipun benar dan bermutu, tetapi media sosial lain sangat mengambil berat dan menjadikan bahan laporan utama terhadap setiap isu yang Muhyiddin perkatakan tentang Najib dan masalahnya. Tengok sahaja twiter milik bekas TPM itu, sekali beliau membuat twiter puluhan ribu dijawab dan mendapat komen khasnya daripada anak-anak muda.

Sebagai orang yang sejalur dan membesar di era Najib, teman sepemainan dan mempunyai minat yang sama, Nazri tentu merasai apa yang berlaku dan sangat bimbang dengan situasi itu.  Kalau kawannya itu jatuh maka dia juga akan terpelanting. Maka sesuatu perlu diambil tindakan segera dan tidak boleh dibiarkan. Mungkin menteri itu dapat membaca apa yang akan berlaku kepada Umno kalau masalah yang ada sekarang ini tidak dibendung. Muhyiddin boleh dianggap sebagai kura-kura dalam tindakannya, tetapi dia tetap berjalan dan melakukannya tanpa berhenti. Ini yang ditakuti oleh Nazri.

Nazri mungkin hafal cerita bagaimana sang Arnab yang angkuh dan sombong berlawan berluma lari dengan kura-kura yang hamble dan dilihat lemah akhirnya perlumbaan itu dimenangi oleh kura-kura.

Maka wajar kalau telinga Nazri berasa pedih dan sesak nafas dengan tindak tanduk Muhyiddin. Ahli Umno hari ini bukan lagi seratus peratus akur dan tunduk kepada apa yang diperkatakan oleh pucuk pimpinan parti, tetapi mereka ada neraca dan mirzam sendiri untuk membuat penilaian dan keputusan.

Bukan semua apa yang disuapkan mereka menerusi media eletronik dan cetak milik kerajaan ditelan bulat-bulat macam baung menelan tahi di pengkalan. Zaman tunduk dan patuh tanpa soal sudah mulai terhakis dalam Umno apabila ia dimeriahi oleh generasi muda yang cerdik. Anak muda dalam Umno mahu sesuatu yang dinamik.

Keadaan itu kian jelas hari ini. Penerimaan sokongan terhadap Najib kini sudah berbelah bahagi. Jika dilihat kepada luahan dan cemuhan generasi muda menerusi media sosial menunjukkan Najib berada pada tahap yang sangat teruk dan paling diragui. Setiap kenyataanya disinggung dan diperlecehkan. Lebih teruk ada yang berani melukis gambarnya dengan ilusi yang buruk dan huduh. Kekurangan sambutan kepada Najib ini terbukti bila mana majlis meraikan 40 tahun Najib bergelumang dalam politik yang diadakan dua tiga hari lepas katanya tidak mendapat sambutan seperti diharapkan.

Melihat kepada realiti inilah Nazri tiba-tiba bangkit menyerang Muhyiddin bagaikan lelaki yang baharu pulang dari perantauan. Bagi Nazri, Muhyiddin ada saham dalam mewujudkan keadaan tidak kondusif terhadap bosnya itu. Misalnya pengungkitan hal-hal belum beres dan menjadi pertanyaan umum seperti isu 1MDB dan derma RM2.6 billion, dua isu yang mula menghilangkan kepercayaan Muhyiddin kepda Najib, masih berlaku. Orang ramai termasuk ahli Umno sendiri masih menunggu jawaban Najib berhubung perkara itu seperti mana disoalkan oleh Muhyiddin. Soalan Muhyiddin merupakan soalan rakyat.

Justeru, Nazri yang dikenali dengan sikap keras, ego dan merasakan dialah lelaki paling macho di negara, serta merasakan dia adalah orang kanan Najib selepas ketiadaan Jamaluddin Jarjis, memulakan perang saraf untuk menghalau Muhyiddin dari Umno. Istilah ajing mengigit kaki yang dianologikan ke atas Muhyiddin satu istilah yang bukan pekerti dari ahli parti Umno yang bersopan santun dan beradab.

Istilah itu adalah paling teruk dan sangat tidak bermoral. Ia bagi memberi gambaran betapa marah dan bencinya Nazri kepada Timbalan Presiden Umno itu.
Anologi seperti itu sepatutnya dilakukan oleh pemimpin muda Umno yang dikatakan berdarah panas, tetapi tidak. Ketua pemuda Khairy Jamaluddin dalam soal behadapan dengan Muhyiddin ini bersifat terbuka, lunak dan profesional. Pemikiran dan stail politik Khairy jauh lebih matang dari si abangnya itu. Pelik.

Mulanya Nazri mendesak Muhyiddin agar melepaskan jawatan sebagai Timbalan Presiden Umno. Cara dia mendesak Muhyiddin itu seolah-olah Umno adalah hak dan harta mak bapaknya. Dia lupa bahawa Umno milik lebih 3 juta ahli. Setelah menyedari itu, Nazri mengubah haluan dengan mencadangkan kepada MT agar menggantung jawatan Muhyiddin sebagai timbalan presiden.

Menurut tafsirannya MT ada kuasa untuk membuat keputusan itu selepas terlebih dahulu Muhyiddin dihadap ke Jawatankuasa Disiplin parti. Sekali nampak cadangan Nazri itu seakan mudah dan ia sudah pun diplotkan begitu. Apakan jawatankuasa disiplin bersedia mengikut skrip yang diaturkan itu? Kalau ia berlaku seperti mana dibayangkan Nazri itu, maka sekali lagi Umno yang sudah terhakis kepercayaan dan integriti khasnya dibawah pimpinan Najib ini menjadi lebih "sipol". Maksud sipol di sini tidak berjenis.

Bagaimana pun psywar yang digerakkan oleh Nazri itu mendapat reaksi dari beberapa orang pimpinan Umno lain yang menyatakan sokongan dan cadangan itu sebagai satu tindakan meredakan bara dalam Umno. Antara yang bercakap menyokong cadangan Nazri ialah, Ahmad Shabery Chik, Azalina Othaman Said, Idris Jusoh, Rahman Dahlan serta beberapa orang lagi. Salleh Said Kruak yang terkenal sebagai pembodek baharu Najib masih belum bersuara. Umum faham dengan telatah pimpinan-pemimpin berkenaan yang ada kalanya berkokok dalam keadaan mengigau, kerana ada sebab yang mengisbabkan.

Mereka yang bersuara menyokong cadangan Nazri untuk menghalau Muhyiddin itu, kalau diamati ianya bukan lahir dari dhamir mereka sebenar. Mereka terpaksa bercakap mengikut gendang dipalukan Nazri untuk tidak dikatakan tidak menari lagu yang sama. Setengah daripada cukup faham apakah natijah kalau tidak berbunyi saat gendang dipalu walaupun ia tidak berirama. Misalnya Azalina tidak mahu peristiwa sebelum ini berulang kepadanya. Parah weh kalau berulang.

Makanya kalau Nazri berharap dengan ada sokongan terhadap cadangannya itu bagi dilihat dan untuk mempengaruhi oleh jawatankuasa disiplin parti maka ia sesuatu yang sangat dangkal dan merendah-rendahkan kredibiliti jawatankuasa berkenaan yang seharus bebas dan telus.

Dalam pada itu, penggantungan jawatan Muhyuddin, atau dalam kata lain bertujuan untuk menghalaukan Muhyiddin dalam mesyuarat MT, ia tidak akan menyelesaikan masalah dihadapi Najib dan Umno. Ketiadaan Muhyiddin dalam MT, walaupun tanpa suara, tetapi isu yang berbangkit 1MDB, dana RM2.6 billion dan lain-lain tidak akan senyap begitu sahaja.

Mungkin ahli MT lain, seperti Annuar Musa yang baharu mendapat jawatan ketua penerangan, atau Ahmad Maslan sebagai pengarah IT Umno, akan senyap, akur dan tunduk, serta angkat jempol sokong 200% cadangan Nazri itu, tetapi apakah ahli di luar yang menunggu jawaban tuntas dari mulut Najib berhubung isu yang dibangkitkan akan senyap?

Segala isu berbangkit dan keburukan Najib dan Umno boleh ditudung dalam MT dengan cara mengambil tindakan ke atas Muhyiddin, atau mereka dianggap api dalam sekan, tetapi yang nyata kebusukkan tetap berbau di luar sana dan dihidu oleh rakyat. Selagi apa dinamakan bangkai itu tidak dibuang atau dikambus, maka wap busuknya tetap akan menerawang dan menyocok lubang hidung.

Pendeknya selagi Najib tidak menjelaskan dengan sendiri segala isu yang dibangkitkan itu, maka ketenangan dalam Umno dan juga ketenangan untuk Najib yang diharapkan Nazri itu tidak akan membuahkan hasil. Sebaliknya tindakan Nazri itu jika ia disokong oleh MT, Umno akan dilihat sebuah parti diktator kalau pun tidak bersifat komunis.

WAYANG NAJIB KELUAR MESYUARAT

Posted: 27 Feb 2016 06:44 AM PST

 shahbudindotcom

 

 
 
 
Sekonyong-konyongnya Najib Razak meninggalkan mesyuarat MT UMNO semalam kerana tidak mahu dirinya terlibat dalam membuat keputusan berhubung penggantungan jawatan Muhyiddin Yassin.

Sekonyong-konyongnya juga Zahid Hamidi turut keluar daripada bilik mesyuarat itu kerana sebab yang sama.

Lalu diserahkan pengendalian mesyuarat kepada Hishammuddin Hussein yang akhirnya menjadikan "orang Johor jadi kepala menggantung pemimpin Johor juga".

Tetapi yang mendapat manfaat secara langsung daripada penggantungan Muhyiddin sebagai timbalan presiden UMNO ialah Najib dan Zahid, manakala balanya terpaksa dipikul oleh Hishammuddin.

Yang paling terkesan, Hishammuddin akan berdepan dengan kebencian orang UMNO Johor sendiri selepas ini dan jika politik negeri itu terus bergolak, apatah lagi jika jatuh ke tangan pembangkang dalam pilihanraya akan datang, beliaulah yang paling diungkit kesalahannya.

Walaupun Najib cuba menunjukkan beliau tidak terlibat mahu dalam keputusan menggantung Muhyiddin itu, ia sebenarnya tidak bermakna apa-apa kerana Zahid juga "diajaknya" meninggalkan mesyuarat itu.

Dengan Hishammuddin, sepupu Najib yang mempengerusikan mesyuarat, keputusan yang berpaksikan "taat setia" dan "tidak derhaka"  tentunya sudah boleh dijangka.

Kenapa tidak dibiarkan Zahid terus berada dalam bilik mesyuarat dan mempengerusikan perbincangan?

Apakah Najib bimbang jika Zahid yang mempengerusikan mesyuarat, mungkin beliau dan Muhyiddin sama-sama akan digantung atas nama untuk menyelamatkan masa depan UMNO?

Adakah bibit-bibit curiga sudah mula bercambah dalam hati Najib?

Logikkah alasan bahawa oleh kerana kedua-dua mereka ada kepentingan di sebalik penggantungan Muhyiddin itu, maka Zahid perlu meninggalkan mesyuarat bersama-sama dengan Najib?

Sejak bila pemimpin UMNO takut kepentingan mereka diketahui umum?

Inilah wayang berbagai motif yang cuba dipentaskan Najib. Di sebalik kononnya tidak mahu terlibat dalam menggantung Muhyiddin dan memberikan kenaikan darjat kepada Zahid, Najib tidak berselindung mula menyimpan rasa curiga terhadap bekas Setiausaha Politiknya itu yang kini sudah menjadi orang nombor duanya.

Meskipun Zahid adalah bekas pegawainya, Najib barangkali tidak lupa bahawa timbalannya itu turut pernah meninggalkan Anwar Ibrahim yang lebih diidolakannya sebelum ini.

Memberi laluan kepada Hishammuddin mengepalai keputusan menggantung Muhyiddin, kepercayaan Najib jelas belum tertumpah kepada Zahid. 

Muhyiddin: Yang terbabit skandal bukan saya

Posted: 27 Feb 2016 06:32 AM PST

SINAR HARIAN


Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin


SHAH ALAM- Bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mempersoalkan tindakan Majlis Tertinggi (MT) Umno yang menggugurkannya daripada jawatan kedua tertinggi parti itu.

Katanya, sepanjang beliau memegang tanggungjawab itu, beliau tidak terpalit dengan masalah sebaliknya masalah dalam parti itu dibawa oleh 'orang lain' tetapi akhir-akhir sekali beliau yang 'kena'.

"Yang terbabit dalam skandal 1MDB dan derma RM2.6 bilion bukan saya, tetapi (Datuk Seri) Najib (Tun Razak). Yang menerima RM42 juta duit SRC International bukan saya, tetapi Najib.

"Yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berhadapan dengan risiko pendakwaan jenayah bukan saya, tetapi Najib. Yang ditolak oleh sebahagian besar rakyat bukan saya, tetapi Najib.

"Yang menjadi punca segala masalah Umno hari ini bukan saya, tetapi Najib. Peliknya, yang digantung adalah saya, manakala Najib terus bersenang-lenang menikmati kuasa jawatan dan wang yang ada padanya," katanya dalam Facebook rasminya hari ini.

Oleh itu, katanya Majlis Tertinggi lebih mementingkan soal teknikal dalam mengambil tindakan terhadap diri beliau daripada meneliti kandungan ucapan-ucapan beliau yang mempunyai implikasi jauh lebih besar terhadap masa depan Umno dan negara.

"Malah MT juga tidak mengikut prosedur tatatertib. Saya tidak diberikan surat tunjuk sebab dan tempoh masa untuk membela diri. Saya tidak dihadapkan ke Lembaga Disiplin untuk membolehkan lembaga membuat perakuan kepada MT. Ahli biasa pun diberikan peluang untuk membela diri sedangkan saya terus dihukum. Nampaknya MT tidak sabar-sabar untuk menggantung saya," katanya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Dana RM2.6b, SRC: Najib tiada kesalahan jenayah]

Terdahulu pada Januari lalu, Sinar Harian melaporkan Peguam Negara mendapati tiada sebarang kesalahan jenayah dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkait tiga kertas siasatan melibatkan dana RM2.6 bilion dan kes SRC International yang dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tan Sri Mohamed Apandi Ali  berkata, dalam kes siasatan dana berjumlah RM2.6 bilion, beliau berpuas hati dengan keterangan saksi dan dokumen berkaitan dikemukakan SPRM menunjukkan dana berjumlah RM2.08 bilion yang dimasukkan ke akaun Najib merupakan sumbangan peribadi daripada keluarga diraja Arab Saudi.

Manakala, katanya, siasatan berkaitan SRC International di bawah Akta SPRM 2009 mendapati tiada keterangan menunjukkan Najib menyalahgunakan kedudukan beliau semasa mesyuarat Jemaah Menteri yang memberi kelulusan jaminan kepada wang pinjaman RM4 bilion oleh SRC daripada Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

Sementara itu, siasatan di bawah Kanun Keseksaan mendapati tiada keterangan yang boleh menunjukkan Najib mengetahui dan/atau dimaklumkan terdapat kemasukan wang dari akaun SRC ke dalam akaun-akaun beliau.


Rakyat Malaysia disaran labur dalam emas fizikal

Posted: 27 Feb 2016 06:25 AM PST

SINAR HARIAN


emas


RAKYAT Malaysia disaran memperuntukkan antara lima hingga 10 peratus simpanan emas fizikal daripada portfolio simpanan keseluruhan mereka bagi membantu mengurangkan kesan daripada penurunan nilai ringgit dan pertumbuhan perlahan ekonomi sekarang.

Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Public Gold Marketing Sdn Bhd, Datuk Wira Louis Ng Chuu Hau berkata, pelaburan emas fizikal memainkan peranan penting dalam situasi ekonomi berbeza dan ia merupakan instrumen  paling mudah diurusniagakan berbanding  derivatif yang lebih rumit serta mengandungi unsur spekulasi.

"Harga emas ditetapkan berdasarkan harga antarabangsa dan didagangkan dalam mata wang dolar AS,
jadi jika nilai ringgit jatuh berbanding  dolar AS, ia akan memberi kelebihan kepada pemilik emas," katanya kepada pemberita pada Seminar yang bertajuk Emas sebagai Penyelamat kejatuhan Ringgit, di sini, hari ini.

Beliau menjangkakan ringgit akan terus diniagakan pada paras 4.4 hingga 4.5 pada tahun ini, dan ini akan memacu harga emas untuk menjadi lebih tinggi.

Selain itu, katanya, harga emas dijangka terus meningkat selari dengan perdagangan antarabangsa kerana faktor pertumbuhan ekonomi global yang tidak memberansangkan menyumbangkan sentimen positif kepada pasaran emas.

"Memperkukuhkan nilai ringgit bukanlah senang, ditambah lagi dengan faktor kebanyakan bank-bank pusat telah mewujudkan pelan baharu, polisi kadar faedah sifar dan pelbagai program pelonggaran kuantitatif dan ini sebenarnya menyebabkan lebih ramai memilih untuk membeli dan menyimpan emas berbanding menyimpan wang di bank," katanya.

Selain itu, katanya, usaha bank pusat asing yang mengubah pelaburan bon ke dalam bentuk emas fizikal akan turut memberi kesan yang besar kepada permintaan emas dunia.

Seminar yang julung kali diadakan ini yang menggabungkan penceramah daripada sektor pelaburan emas dianjurkan oleh Public Gold dengan kerjasama Agrobank, Pos ArRahnu dan Koperasi Dagang Emas. - Bernama


Muhyiddin: MT tak ikut prosedur, tapi saya tak akan merayu

Posted: 27 Feb 2016 06:22 AM PST

MALAYSIAKINI




Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa beliau tidak akan merayu terhadap tindakan Majlis Tertinggi (MT) Umno menggantung jawatannya sebagai timbalan presiden Umno, walaupun beliau mempertikai cara MT dalam membuat keputusan tersebut.

"Malah MT juga tidak mengikut prosedur tatatertib. Saya tidak diberikan surat tunjuk sebab dan tempoh masa untuk membela diri.

"Saya tidak dihadapkan ke Lembaga Disiplin untuk membolehkan lembaga membuat perakuan kepada MT.

"Ahli biasa pun diberikan peluang untuk membela diri sedangkan saya terus dihukum. Nampaknya MT tidak sabar-sabar untuk menggantung saya. Walau bagaimanapun, saya tidak akan merayu," kata Muhyiddn dalam satu kenyataan.

Menurutnya, MT lebih mementingkan soal teknikal dalam mengambil tindakan terhadap dirinya "daripada meneliti kandungan ucapan-ucapan saya yang mempunyai implikasi jauh lebih besar terhadap masa depan Umno dan negara".

Hari ini, katanya, tercatat dalam lipatan sejarah Umno, seorang timbalan presiden yang dipilih dalam pemilihan parti digantung daripada jawatannya oleh MT semata-mata kerana tindakannya menegur presiden.

"Nampaknya, kuasa MT mengatasi suara ahli-ahli parti yang memilih saya sebagai timbalan presiden," tegasnya.

Menurut Muhyiddin lagi, mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa pada peringkat awalnya, beberapa pemimpin utama Umno datang menemuinya mengadu hal mengenai pelbagai dakwaan yang menyelubungi Najib dan isterinya.

"Mereka meminta saya melakukan sesuatu untuk memperbetulkan keadaan. Mereka bimbang Umno akan ditolak oleh rakyat jika Najib terus memimpin parti.

"Saya katakan kepada mereka bahawa saya tidak boleh memperbetulkan keadaan secara bersendirian. Saya cadangkan supaya mereka bersama-sama secara kolektif menasihati Najib.

"Mudah-mudahan dia bersedia untuk memperbaiki kesilapannya demi menyelamatkan Umno dan negara. Malangnya, mereka tidak berani menasihati Najib.

"Akhirnya, apabila keadaan bertambah teruk saya mengambil tanggungjawab untuk menegur Najib dalam pertemuan empat mata bersamanya, dalam mesyuarat kabinet, mesyuarat MT dan kemudiannya dalam platform parti secara terbuka.

"Apabila saya mula bersuara, orang-orang yang sebelumnya datang menemui saya mula menjauhkan diri daripada saya. Hari ini, orang-orang inilah yang paling lantang mengecam saya," tegasnya..


Umno Pagoh tolak keputusan penggantungan Muhyiddin

Posted: 27 Feb 2016 06:15 AM PST

Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Bernama


MUAR - Umno bahagian Pagoh hari ini sepakat menolak keputusan Majlis Tertinggi (MT) Umno yang menggantung Tan Sri Muhyiddin Yasin daripada jawatan Timbalan Presiden Umno.

Setiausahanya, Asraf Mokhtar berkata, keputusan itu dibuat kerana pihaknya merasakan isu penggantungan yang diputuskan MT dilakukan tanpa mengikut prosedur.

"Kami menolak keputusan ini kerana penggantungan tersebut dibuat tanpa mengikut prosedur yang sepatutnya seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti. Mereka secara jelas sanggup mengenepikan amalan demokrasi dalam Umno.

"Selain itu, kami sebagai ahli turut berasa dikianati kerana perlantikan Tan Sri Muhyiddin dalam jawatan berkenaan adalah dibuat berdasarkan sokongan ahli parti seluruh negara," katanya dalam sidang media mesyuarat Umno bahagian yang dipengerusikan oleh Timbalan Umno bahagian Pagoh, Ismail Mohamad, sebentar tadi.

[ARTIKEL BERKAITAN: Muhyiddin: Hanya kerana menegur presiden ku 'ditendang'‎]

Menurut Asraf, tindakan Muhyiddin yang juga Ketua Umno bahagian Pagoh sebelum ini yang menegur Presiden adalah bertujuan memperkukuhkan parti dan bukan digunakan untuk kepentingan peribadi.

"Segala kenyataan Tan Sri Muhyiddin berhubung salah laku dan jenayah yang dilakukan oleh presiden adalah berdasarkan daripada laporan berintegriti daripada agensi kerajaan.

Beliau (Muhyiddin) hanya mengambil tanggungjawab mempertahankan parti dan imej negara,"katanya.


Umno Johor bakal berdepan cabaran besar

Posted: 27 Feb 2016 06:14 AM PST

Mohamed Khaled Nordin
Mohamed Khaled Nordin


JOHOR BAHRU - Umno Johor mengakui bakal berdepan cabaran besar susulan penggantungan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden oleh Majlis Tertinggi Umno, semalam.

Menteri Besar yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyeru semua ahli parti di peringkat negeri agar bekerja keras dan mengambilkira keutamaan parti.

"Saya dah cakap keputusan itu (penggantungan) akan ada yang setuju dan ada yang tidak gembira termasuk di Johor.

"Saya akui bahawa kita di Johor akan berdepan cabaran besar dan kita perlu meletakkan keutamaan (parti) dan bekerja keras," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Angkat Sumpah Ke-43 Gabungan Persatuan Peniaga dan Penjaja Kecil Malaysia dan Sambutan Tahun Baru Cina di Pusat Konvensyen Danga Bay di sini, hari ini.

Dalam pada itu, ketika diminta mengulas mengenai ketetapan Umno Bahagian Pagoh yang menolak keputusan penggantungan itu, Mohamed Khaled menyerahkan perkara berkenaan kepada Umno Pusat.

"Saya belum melihat perkara itu secara rasmi. Tetapi soal mereka menerima atau menolak saya percaya itu urusan Umno Pusat dan bukan dihantar ke Umno Johor.

"Perkara ini dibawah Umno Pusat jadi saya percaya Umno Pusat akan melihat perkara ini dengan sebaik mungkin," katanya.

Sebelum itu, Setiausaha Umno Bahagian Pagoh, Asraf Mokhtar mengumumkan keputusan Umno Bahagian Pagoh menolak penggantungan Majlis Tertinggi terhadap Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden dan mendakwa tindakan itu tidak mematuhi prosedur parti.


Operasi memadam api di Batu Caves masih diteruskan

Posted: 27 Feb 2016 06:11 AM PST

SINAR HARIAN


Hutan Bukit Batu Kapur di Gombak terbakar
Hutan Bukit Batu Kapur terbakar.


KUALA LUMPUR - Pasukan Bomba dan Penyelamat masih meneruskan usaha memadam kebakaran bukit batu kapur, Kampung Sri Gombak dekat Batu Caves sejak semalam.

Penolong Pengarah Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul berkata, operasi itu mungkin berterusan sehingga esok kerana faktor ketinggian dan risiko batu kapur terjatuh, boleh membahayakan anggota bomba.

"Terdapat api di tiga kawasan berkeluasan setengah ekar di puncak bukit yang masih belum dipadamkan," katanya ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Katanya, setakat ini seramai 70 anggota daripada Balai Bomba dan Penyelamat Selayang, Gombak dan Wangsa Maju dikerahkan di lokasi bersama tiga jentera bagi operasi pemadaman dan pemantauan.

[ARTIKEL BERKAITAN:Hutan Batu Kapur terbakar: Tangisan bayi sedarkan ibu]

Bagaimanapun, katanya setakat ini belum ada keperluan memindahkan penduduk Kampung Sri Gombak iaitu penempatan terdekat dengan kawasan kebakaran itu.

Semalam, kawasan hutan yang terletak kira-kira satu kilometer dari kuil Sri Subramaniyar, Batu Caves terbakar melibatkan kawasan seluas kira-kira 12 hektar, dipercayai berpunca daripada perbuatan pembakaran sampah secara terbuka. - Bernama


Kertas siasatan terhadap Tun M sedang dilengkapkan

Posted: 27 Feb 2016 06:09 AM PST

SINAR HARIAN


Tun Dr Mahathir Mohamad
Tun Dr Mahathir Mohamad


KUALA LUMPUR - Polis sedang melengkapkan kertas siasatan berhubung kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya pada 5 Februari lalu yang didakwa berunsur fitnah.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim berkata, apabila selesai kelak, kertas siasatan itu akan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP) untuk diteliti.

"Tanggungjawab polis adalah untuk siasat kenyataan yang dibuat (oleh Dr Mahathir) dan dapatkan kenyataan daripadanya... ia telah dilakukan.

"Kita akan teliti dan lengkapkan kertas siasatan sebelum dirujuk kepada DPP untuk keputusan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Perbincangan Meja Bulat Mengenai Punca Utama Jenayah anjuran Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perkembangan siasatan selepas polis mengambil keterangan Dr Mahathir baru-baru ini.

Pada 24 Februari lalu, polis merakam percakapan Dr Mahathir di Putrajaya berhubung kenyataannya itu. - Bernama


Sumbangan Muhyiddin kepada Umno tidak nafikan

Posted: 27 Feb 2016 06:06 AM PST

Annuar Musa
Annuar Musa


KUANTAN - Sumbangan Tan Sri Muhyiddin Yassin selama enam tahun menjadi Timbalan Presiden tidak pernah dinafikan Umno.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa berkata, mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) yang membuat keputusan itu selepas tiga kali isu membabitkan tindakan Muhyiddin yang dilihat berbeza daripada pendirian Presiden, Datuk Seri Najib Razak dibangkitkan.

Menurutnya, keputusan dibuat berdasarkan tindakan semasa yang dilakukannya.

"Kita semua tahu banyak sumbangan yang diberikan Muhyiddin sepanjang menjadi Timbalan Presiden.
Malah bukan mudah kita mahu melahirkan pemimpin seumpamanya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas menghadiri Majlis Perjumpaan Tertutup Bersama Pemimpin Umno negeri di sini.

Turut hadir Pengerusi Umno negeri yang juga Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Bagaimanapun,  Annuar berkata, tindakan Muhyiddin dilihat semakin memburukkan parti.

"Banyak tindakannya seolah-olah tidak membantu presiden. Keputusan dibuat MT adalah berdasarkan perbuatan terakhir Muhyiddin tanpa kita nafikan sumbangan dia sebelum ini," katanya.

Dalam pada itu katanya, Umno akan terus memberi penerangan kepada ahli berhubung keputusan tersebut.

Annuar berkata, sesi penjelasan perlu dilakukan bagi memastikan maklumat sebenar dapat disampaikan kepada semua ahli.

"Demi kepentingan parti, kita terpaksa buat ketetapan dan terpulang pada beliau jika tidak mahu membuat rayuan," katanya.


Bahagian Pagoh dakwa Najib pecah belahkan pemimpin Umno Johor .

Posted: 27 Feb 2016 05:56 AM PST

MALAYSIAKINI




Umno bahagian Pagoh kesal kerana naib presiden dari Johor telah dipalit untuk mengetuai penggantungan jawatan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan presiden Umno.

Presiden Umno, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan juga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah meninggalkan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno semalam, memberi laluan kepada Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussain, seorang pemimpin Johor, untuk mempengerusikan mesyuarat itu yang menggantung Muhyiddin.

"Ini menunjukkan presiden parti terus memecahbelahkan pemimpin pemimpin Umno johor dan menunjukkan beliau bersikap 'membaling batu sembunyi tangan'," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Umno pagoh, tegasnya, akan terus berdiri teguh bersama Muhyiddin dalam perjuangannya dalam menegakkan kebenaran.

"Biarlah apa pun berlaku, Umno Pagoh akan terus padu kerana kami sayang Umno johor yang lahir di Johor, malahan di Istana Johor dan suatu ketika dulu telah menyatupadukan orang Melayu Johor," katanya lagi.

Semalam, Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menggantung Muhyiddin dari jawatan timbalan presiden.

Umno Bahagian Pagoh juga menolak keputusan MT menggantung Muhyiddin sebagai timbalan presiden parti itu.

Umno bahagian itu berkata keputusan tersebut tidak mengikut saluran berperingkat seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti itu.

"Umno Bahagian Pagoh yang bermesyuarat pada hari ini, 27 Febuari 2016 yang dipengerusiakan oleh Timbalan Ketua Umno Bahagian Pagoh memutuskan menolak keputusan MT menggantung Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya.

Menurutnya, Muhyiddin menegur presiden adalah untuk memperkukuhkan parti, bukan untuk kepentingan peribadi.

"Beliau mengambil tanggungjawab mempertahankanparti dan imej negara," tambahnya.

Kuching banjir lagi

Posted: 27 Feb 2016 05:48 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUCHING: Beberapa kawasan rendah di sekitar bandar raya dilanda banjir kilat pagi ini berikutan hujan lebat berterusan sejak tengah malam tadi. 
 
Antara kawasan terjejas jalan di Padang Merdeka, Taman Malihah, Jalan Tun Openg dan Batu Lintang. Beberapa kenderaan turut tersadai di kawasan terjejas banjir. 
 
Ketua Zon Kuching, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Tiong Ling Hii, berkata semua balai bomba sudah diarah bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan. 
 
"Setakat ini kami belum menerima panggilan kecemasan namun rondaan sudah dijalankan," katanya. 
 
Hujan yang berterusan itu dikhuatiri menyebabkan paras air sungai kembali meningkat. 
 
Ini kerana banjir di Kuching baru pulih pada Rabu lalu dengan mangsa banjir dibenar pulang ke rumah masing-masing. 
 
Hanya dua pusat pemindahan di Bahagian Serian iaitu Dewan Masyarakat Gedong dan Sekolah Kebangsaan Tanah Puteh yang masih menempatkan 195 keluarga yang membabitkan 631 mangsa banjir.
 
 

MH2 patah balik kerana isu teknikal

Posted: 27 Feb 2016 05:47 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Pesawat Malaysia Airlines MH2 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk ke London, lewat malam tadi, dilaporkan mengalami masalah teknikal. 
 
Sehubungan itu, pesawat jenis A380-800 itu berpatah balik ke KLIA demi keselamatan penumpang. 
 
Perkara itu disahkan menerusi satu kenyataan Malaysia Airlines, hari ini. 
 
"MH2 yang berlepas dari KLIA pada jam 11.30 malam semalam sepatutnya tiba di London jam 5.35 pagi ini waktu tempatan. 
 
"Bagaimanapun, selepas beberapa minit berada di udara, juruterbang MH2 membuat keputusan untuk berpatah balik demi keselamatan penumpang kerana pesawat mengalami masalah teknikal," katanya. 
 
Menurut kenyataan itu, Malaysia Airlines meminda jadual penerbangan ke London menggunakan pesawat lain bagi mengelak kesulitan penumpang. 
 
Selain memohon maaf terhadap kelewatan penerbangan itu, Malaysia Airlines turut memberi jaminan punca masalah teknikal berkenaan akan disiasat.
 
 

Larangan guna 'ayat ruqyah, 'makanan sunnah' bagi iklan produk

Posted: 27 Feb 2016 05:45 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
PUTRAJAYA: Syarikat dan pemohon Sijil Pengesahan Halal Malaysia tidak dibenarkan menggunakan terma 'ayat ruqyah', 'makanan sunnah' dan seumpamanya pada pelabelan, pengiklanan dan promosi produk yang dipohon bagi pengesahan halal.
 
Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, berkata produk yang dilabelkan dengan terma itu sering digunakan sesetengah pengusaha sebagai pelan pemasaran, namun ia dikhuatiri boleh mengundang penipuan ke atas pengguna yang percaya produk itu lebih berkesan.
 
Katanya, Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada November tahun lalu memutuskan bahawa penggunaan ayat ruqyah pada sesuatu produk bagi tujuan komersial tidak dibenarkan pada pelabelan, pengiklanan atau promosi.
 
"Produk berasaskan 'makanan sunnah' atau makanan serta minuman yang dibacakan ayat al-Quran atau diruqyahkan sering disebut sebagai makanan terbaik.
 
"Selain itu, ada produk yang menggunakan air zam zam sebagai ramuan campuran, namun kuantitinya amat sedikit dan kemudian dinyatakan sebagai ramuan pada label produk itu.
 
"Tindakan ini berkemungkinan besar menyebabkan berlaku penipuan kepada orang ramai yang menganggap produk itu lebih berkat dan berkesan kerana dibacakan ayat al-Quran dan zikir serta doa tertentu," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
 
Othman berkata, pekeliling mengenai peraturan itu sudah dikuatkuasakan pada 15 Februari lalu mengikut Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011.
 
"Justeru, semua syarikat dan pemohon pensijilan halal Malaysia perlu mematuhi dan mengambil maklum mengenai pelaksanaan pekeliling ini," katanya.
 
 

Muhyiddin nafi beliau gagal jalankan tugas selaku Timbalan Presiden

Posted: 27 Feb 2016 05:41 AM PST

Oleh Azizul Osman

 
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Tan Sri Muhyiddin Yassin yang digantung jawatan sebagai Timbalan Presiden Umno, hari ini menafikan dakwaan ahli Majlis Tertinggi (MT) parti itu bahawa beliau tidak menjalankan tugas membantu  Datuk Seri Najib Razak.
 
Muhyiddin sebaliknya berkata, beliau dihalang dalam melakukan tugas untuk membantu Presiden Umno sejak digugurkan dari Kabinet, Julai tahun lalu.
 
"Saya disekat daripada menghadiri program-program parti. Majlis parti yang dianjurkan untuk saya diarahkan supaya dibatalkan. Ahli-ahli parti yang menyokong saya diugut. Malah, buat pertama kali dalam sejarah, seorang Timbalan Presiden dihalang daripada berucap dalam perhimpunan agung," katanya dalam Facebook beliau.
 
Malah keputusan MT Umno semalam yang menggantung jawatan Timbalan Presidennya sudahpun dijangka beliau.
 
"Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menggantung saya daripada jawatan Timbalan Presiden. Keputusan ini telah saya jangka. Ia bukan satu perkara yang mengejutkan," jelas beliau.
 
Semalam MT Umno sebulat suara menggantung Muhyiddin kerana beliau didapati tidak menjalankan tanggungjawabnya mengikut perlembagaan parti.
 
Najib dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak menyertai perbahasan usul menggantung Muhyiddin bagi mengelak sebarang konflik atau prasangka.
 
Muhyiddin berkata beliau telah melaksanakan tugasnya sebagai timbalan presiden parti sebaik mungkin.
 
"Sepanjang enam tahun saya memegang jawatan Timbalan Presiden, saya tidak pernah mengabaikan tugas dan tanggungjawab saya membantu Presiden. 
 
"Saya mengetuai jentera pilihanraya Barisan Nasional (BN) dalam setiap kali pilihan raya kecil atau pilihan raya umum dan bekerja keras untuk memastikan kemenangan BN. Dengan kemenangan itulah, maka Presiden selaku ketua parti kekal menjadi Perdana Menteri. Tidakkah itu bermakna saya membantu Presiden?," soal Muhyiddin.
 
Semalam ahli MT Umno mengambil pendekatan untuk menggantung Muhyiddin selari dengan Fasal 9.8.2.1 Perlembangaan Umno.
 
Peruntukan itu menetapkan tugas utama Timbalan Presiden adalah untuk membantu Presiden. 
 
Keputusan tersebut dibuat di kalangan ahli MT tanpa dihadiri Presidennya Datuk Seri Najib Razak dan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
 
Muhyiddin sebelum ini kerap kali lantang menyatakan rasa tidak puas hati terhadap Najib dalam isu berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta isu derma RM2.6 bilion. 
 
Muhyiddin berkata beliau tidak akan memberi sokongan secara 'membuta tuli'. 
 
"Jika Datuk Seri Najib melakukan kesalahan, maka wajib bagi saya dan yang lain-lain di dalam Umno menegurnya dan meminta dia memperbetulkan kesilapannya demi kebaikan," katanya. 
 
Dalam pada itu, Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa berkata keputusan menggantung Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden Umno terpaksa dibuat untuk mengukuhkan parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
 
Katanya, jika Muhyiddin terus dibiarkan membuat kenyataan bercanggah dan memburukkan imej parti, peluang untuk Umno memenangi pilihan raya akan datang semakin tipis.
 
"Kita terpaksa membuat keputusan ini untuk masa depan parti. Jika kita biarkan beliau terus memburukkan imej parti, semakin kecillah peluang kita untuk menang PRU akan datang," ujarnya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Tertinggi (MT) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), katanya semalam.
 
Perkara sama turut disuarakan Naib Presiden, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.
 
Hishamuddin berkata penggantungan jawatan Muhyiddin Yassin perlu dilihat sebagai usaha untuk mengukuh parti.
 
Menurutnya, keputusan yang dipersetujui secara konsensus oleh semua ahli MT itu diharap dapat menggerakkan parti ke hadapan dan tidak lagi terkesan dengan krisis dalaman seperti sebelum ini.
 
 

MIC hormati keputusan penggantungan Muhyiddin

Posted: 27 Feb 2016 05:40 AM PST

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: MIC menghormati keputusan Majlis Tertinggi (MT) Umno menggantung Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada jawatan Timbalan Presiden parti kerana ia adalah hak parti berkenaan.
 
Presidennya Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata MIC tidak mencampuri sebarang urusan atau keputusan yang ditetapkan Umno memandangkan perkara itu merupakan hal dalaman parti berkenaan.
 
"Mereka sudah buat keputusan. Kami tidak campur tangan dengan urusan parti lain dalam Barisan Nasional (BN). Saya rasa parti komponen BN mempunyai hak mengambil keputusan yang dirasakan perlu.
 
"Jadi, apa sahaja keputusan adalah urusan dalaman parti itu. MIC akan menghormatinya," katanya pada sidang media selepas merasmikan Bengkel Koordinasi dan Pengurusan Strategik Media Sosial, di sini hari ini.
 
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan MT Umno semalam untuk menggantung jawatan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden parti berkuat kuasa serta-merta sehingga pemilihan MT akan datang.
 
Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengumumkan keputusan itu selepas mesyuarat MT.
 
Tugas Timbalan Presiden akan dijalankan Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
 
Dr Subramaniam berkata MIC juga pernah dan akan menjalankan tindakan seperti itu terhadap mana-mana anggotanya yang didapati melanggar disiplin demi kebaikan parti.
 
"Kami pernah menggantung ahli. Kami juga pernah menyingkirkan mereka kerana berasakan ia adalah keputusan yang tepat dan parti perlu melakukannya," katanya.
 
 

Tiada ulasan: