Khamis, 4 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Cukuplah, dalam Pas dah cukup ramai Pak Lawak!

Posted: 04 Feb 2016 03:00 AM PST

Pelawak terkenal, Mr Os menafikan menyertai parti PAS dan menegaskan tidak pernah mengumumkan sebarang kenyataan berkaitan dengannya.

 Sekeping gambarnya bernama Yusof Hamid dipercayai muncul atas pentas PAS ketika Sambutan 63 Tahun PAS Perlis menjadi viral di laman media sosial dan menimbulkan tanda tanya.

 "Saya artis, kalau orang panggil saya atas pentas, saya naik saja. Saya tidak keluar kenyataan (masuk PAS).

 "Kenapa masa sambutan tahun baharu di Shah Alam (anjuran kerajaan negeri Selangor) Afdlin Shauqi, Bocey, Ajax Shiro orang semua tidak cakap masuk PKR? Mereka tidak boleh ada di sana (majlis) ke? Jadi kenapa saya tidak boleh ada atas pentas (PAS) pula? Baca selanjutnya di sini 

 Komen al-Husseyn :

Walauta pis sema jangan berdukacita dengan pengumuman Mr Os yang menafikan dia menyertai Pas. Walaupun pelawak terkenal itu tidak masuk Pas, parti itu tetap juga dikenali sebagai parti pelawak! Subhanallah ...Allahu akbar!

Mahkamah Mesir bebaskan 149 hukuman mati pro-Islam

Posted: 03 Feb 2016 10:00 PM PST

KAHERAH: Sebuah mahkamah rayuan Mesir membebaskan hukuman mati keatas 149 pro-Islam yang dituduh membunuh anggota polis dalam serangan mob di balai mereka pada Rbu lalu, kata sumber kehakiman.

 Mahkamah mengarahkan perbicaraan semula bagi defendan berikutan serangan itu, yang mengorbankan 13 anggota polis berhampiran Kaherah pada 14 Ogos 2013, di haripihak polis menembak mati beratus penunjuk perasaan Islam di ibu negara.

 Keputusan awal pada bulan Februari 2015 di tengah-tengah siri hukuman mati dalam perbicaraan besar-besaran, telah dikritik di peringkat antarabangsa, kerana kerajaan bertindak keras terhadap penyokong presiden Islam digulingkan Mohamed Morsi.

 Mahkamah juga telah menghukum 37 orang mati tanpa kehadiran mereka, tetapi mereka perlu menyerahkan diri mereka untuk perbicaraan semula.

 Alasan bagi keputusan Mahkamah Rayuan masih belum diperolehi, tetapi mahkamah telah membatalkan beratus-ratus hukuman mati sepanjang tahun lalu, untuk melegakan pejuang hak asasi dan kekecewaan beberapa dalam kerajaan yang menggesa hukuman mati pantas.

 Tujuh orang telah dibunuh kerana keganasan politik sejak penyingkiran Morsi, termasuk enam yang disabitkan menganggotai sebuah kumpulan militan Islam.

 Penggulingan Morsi oleh tentera , Presiden pertama yang dipilih secara bebas di negara ini, diikuti pertumpahan darah dalam negeri yang paling buruk dalam sejarah moden negara.

 Morsi memerintah hanya setahun, amat membahagikan negara ini, dan penyingkiran beliau telah mengakibatkan bantahan besar-bsaran oleh aktivis Islam dan polis menyuraikan dengan peluru hidup.

 Pada 14 Ogos 2013, kurang daripada dua bulan selepas penggulingan beliau, polis telah merempuh  dua kem bantahan di Kaherah, membunuh kira-kira 700 penunjuk perasaan.

 Penyokong Morsi di seluruh negara menyerang balai polis, membunuh berpuluh-puluh pegawai, dan membakar gereja-gereja Kristian Koptik.

 Morsi sendiri sedang menghadapi beberapa perbicaraan dan telah dihukum mati dalam satu kes.

 Beberapa pemimpin gerakan Islam Ikhwan Muslimin, termasuk ketuanya Mohamed Badie, telah dijatuhi hukuman sama ada mati atau penjara yang panjang.

 Pergerakan itu telah disenarai hitam sebagai "organisasi pengganas" dan asetnya dirampas.

 Tindakan keras polis yang pada mulanya mensasarkan penyokong Morsi kemudiannya diperluaskan kepada pemimpin dan aktivis sekular dan berhaluan kiri. - AFP 

Khairuddin dakwa pelantikan Apandi Ali tidak sah, mahu ketepikan tuduhan jenayah

Posted: 03 Feb 2016 07:00 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Feb - Bekas pemimpin Umno bahagian Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan hari ini memohon untuk mengetepikan tuduhan jenayah terhadapnya kerana membuat laporan di luar negara terhadap 1Malaysia Development Bhd, atas alasan bahawa pelantikan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali tidak mengikut perlembagaan.

 Khairuddin mendakwa dalam permohonannya penamatan Tan Sri Abdul Gani Patail mungkin telah melanggar undang-undang, yang seterusnya akan menyebabkan pelantikan Apandi ini tidak sah.

 "Saya mempersoalkan pelantikan Apandi sebagai Peguam Negara dan pendakwa raya, dengan itu saya ingin memohon kepada mahkamah untuk mengetepikan kes saya yang sedang dijalankan," katanya kepada pemberita di lobi. 

 Beliau memetik Perkara 145 (6) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan seorang AG hanya boleh dipecat, diganti atau digugurkan oleh Yang di-Pertuan Agong, manakala penamatan atas sebab-sebab kesihatan diperlukan kelulusan lembaga perubatan.

 "Dalam kes ini, Gani tidak ikut (peraturan-peraturan tersebut), dengan itu, Apandi tidak boleh dilantik sebagai Peguam Negara dan ini menjadikan pelantikan beliau sebagai tidak mengikut perlembagaan," Khairuddin dipetik sebagai berkata.

 Selain mendakwa pelantikan Apandi ini tidak mengikut perlembagaan, beliau turut memohon untuk Peguam Negara untuk membenarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk terus mengumpul bukti mengenai kes-kes di dalam dan luar negara.

 Khairuddin sebelum ini juga memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan A-G untuk menutup kes pada RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri dan SRC International.

 Khairuddin dan peguamnya Matthias Chang didakwa pada 12 Oktober dengan cuba mensabotaj ekonomi, sistem kewangan dan perbankan di negara ini selepas membuat laporan terhadap 1MDB dengan pihak berkuasa asing.

Khairuddin telah ditangkap pada 8 September manakala Chang, bekas setiausaha politik kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, ditahan pada 8 Oktober.

 Kedua-dua mereka dibenarkan ikat jamin oleh Mahkamah Tinggi pada 18 November sementara menanti perbicaraan di Mahkamah Sesyen.

 Kedua-dua mereka berdepan  sehingga 15 tahun penjara jika sabit kesalahan.

 Rayuan pendakwaan di Mahkamah Rayuan akan didengar pada 26 Februari. ~ sumber

Bila Husam Musa dedahkan perkara sebenar, ada yang marah ...

Posted: 03 Feb 2016 04:00 PM PST

PAS tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor Datuk Husam Musa yang didakwa mengkritik parti secara terbuka berhubung isu hudud.

 Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat PAS pusat pada 13 Februari ini.

 "Dakwaan Husam mengatakan perbincangan hudud hanya membabitkan 3 individu dan tidak dimaklumkan kepada parti adalah tidak betul," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat jawatankuasa exco negeri di Kompleks Kota Darul Naim di Kota Baru, hari ini.

 Husam sebelum ini dilaporkan menggesa Amar dan Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan bertanggungjawab, termasuk mempertimbangkan meletak jawatan setelah gagal membawa usul pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1964 di Parlimen, bagi membuka laluan untuk pelaksanaan hukum hudud di Kelantan. – Bernama, 3 Februari, 2016.~ sumber

Komen al-Husseyn


Antara rungutan yang mahukan penjelasan
tentang isi kandungan pindaan yg di buat
 Dilaporkan bahawa Adun-adun Kelantan sendiri pun tak mendapat maklumat yang jelas mengenai apa isi kandungan pindaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 yang akan dibuat.

 Khabarnya, ketika itu bendanya pun baru dicetak....nak percaya dengan maklumat ini terserahlah. Hanya mereka yg terlibat mengetahuinya perkara ini.

Dan bila yang terlibat yang mengetahuinya seperti Husam Musa dedahkan perkara tersebut, ada yang marah dan mahu ambil tindakan pula...

 Pada mulanya, sidang khas Dun Kelantan dijangka pada 29 Disember 2014 untuk meminda Kanun Jenayah Syariah II 1993. Mustapa Ali umumkan penangguhan kepada 'tarikh lain' susulan bandar Kota Bharu sudah dinaiki air beberapa hari lalu ketika itu.

  Mustapa Ali juga umumkan Taklimat khas kepada Pas Pusat mengenai pindaan draf Kanun Jenayah Syariah II oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang dijadualkan pada Ahad 28 Disember juga ditangguhkan memandangkan ramai pimpinan Pas kemungkinan tidak dapat hadir kerana terlibat membantu mangsa banjir.


 Adalah dipercayai, penangguhan tersebut hinggalah ke hari ini…. taklimat khas kepada Pas Pusat tidak pernah berlaku! Kah! Kah! Kah!

 Seperkara yang menariknya ialah, pindaan tersebut dijadualkan pada siding Dun Kelantan pada 29 Disember. Macam mana nak dapat persetujuan JKPP apabila hanya pada 28 Disember inilah Kelantan baru bercadang nak bagi briefing kepada JKPP? Adakah JKPP sebagai 'rubber stamp'?

 Nak tanya seperkara.... apa jadi dengan laporan Husam tempohari? Pada 30 November 2015 dilaporkan Husam Musa mengakui sudah menyerahkan 'nota cinta' kepada anggota Dewan Harian Pas Pusat.

 Husam tampil dengan fakta dan bukti mengenai dakwaannya terhadap presiden PAS HJ Hadi yang pernah merancang bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno selepas PRU12 pada 2008.

 Husam juga telah mendedahkan kebobrokan kerajaan Kelantan di bawah pimpinan yang ada ini cukup dengan bukti-bukti dan angka.

 Bila kita boleh tahu tentang keputusan PAS mengenai aduan Husam tersebut? 

Kalau Husam berbohong atau melakukan fitnah untuk memburukan PAS, kenapa tidak ambil tindakan mahkamah terhadapnya? Ajak berdebat pun takut! peeerah!

Tiada ulasan: