Rabu, 3 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


ADUN pembangkang tidak sokong Mukhriz

Posted: 03 Feb 2016 03:23 AM PST

Pharolrazi akui bukan semua 15 ADUN  pembangkang
 menyokong Mukhriz kekal sebagai Menteri Besar Kedah.
PETALING JAYA: Datuk Seri Mukhriz Mahathir meletak jawatan Menteri Kedah selepas gagal mendapat sokongan penuh Ahli Undangan Negeri (ADUN) pembangkang di negeri itu.

 Semalam, semua 15 ADUN pembangkang mengeluarkan satu kenyataan media menyokong penuh Mukhriz dikekalkan sebagai Menteri Besar Kedah.

 Bagaimanapun, ada sesetengah ADUN pembangkang telah menyatakan kepada Jemaah Pemangku Sultan Kedah bahawa mereka tidak menyokong Mukhriz dan bersetuju anak Tun Dr Mahathir Mohamad itu disingkirkan.

 Perkara itu disahkan oleh Presiden Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) yang juga ADUN Pengkalan Kundur, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi.9 "Tidak semua ADUN pembangkang sokong (Mukhriz), ada yang sokong dan ada yang tak sokong.

 "Saya tidak boleh beritahu jumlah yang menyokong dan tidak menyokong berapa dan pendirian saya terhadap Mukhriz biarlah rahsia," katanya kepada FMT.

 Phahrolrazi berkata, hanya satu soalan ditanya ketika menghadap Jemaah Pemangku Sultan Kedah iaitu ' Adakah YB sokong Mukhriz atau tidak?'

 Semalam, seramai 14 daripada 15 ADUN pembangkang Kedah menghadap Jemaah Pemangku Kedah.

 ADUN Anak Bukit Datuk Amiruddin Hamzah tidak hadir kerana berada di luar negara.

 ADUN Bakar Bata, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah akan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Kedah di Istana Anak Bukit, jam 10 pagi esok. ~ sumber

Mukhriz tersingkir akibat lantang mengkritik skendal 1MBD

Posted: 02 Feb 2016 08:49 PM PST

Akibat kelantangannya mengkritik skandal membabitkan perdana menteri berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan wang derma RM2.6 bilion, akhirnya Mukhriz terpaksa melepaskan jawatannya sebagai Menteri Besar Kedah hari ini.

 Dalam pengumuman peletakan jawatannya hari ini, Mukhriz berkata, isu-isu yang dibangkitkan tersebut merupakan alasan sebenar beliau disingkirkan.

 "Tetapi sekarang saya rasa merdeka dan bebas dan tidak akan berdiam diri," katanya.

 Ketika ditanya adakah beliau akan bersara daripada politik, Mukhriz berkata: "Tidak, ia darah daging saya. Jika rakyat masih mahukan saya, saya akan teruskan.

 Beliau juga memberitahu sidang media di pejabat pentadbiran negeri di Wisma Darul Aman bahawa beliau menolak tawaran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk jawatan timbalan menteri.

Mukhriz letak jawatan ?

Posted: 02 Feb 2016 04:30 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Feb - Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang dilanda kemelut akan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kedah hari ini di Wisma Darul Aman, sekali gus menamatkan krisis kepimpinan negeri Umno-dimulakan.

 Setiausaha Akhbarnya, Mohd Fisol Jaafar, mengesahkan kepada Malay Mail Online bahawa Mukhriz akan mengadakan sidang akhbar pada pukul 10 pagi, apabila beliau dijangka mengumumkan bahawa dia akan meninggalkan sebagai MB Kedah.

 Fisol enggan mengesahkan agenda sidang akhbar itu, bagaimanapun, atau laporan Mukhriz meletak jawatan.

 "Akan ada sidang akhbar oleh MB  pagi [ini] di Wisma Darul Aman. Itu sahaja," katanya ketika dihubungi.

  Demikian menurut laporan the Malay Mail pagi ini  di sini.

Tidak pasti sejauh mana kebenaran berita tersebut sama-samalah kita tunggu sidang akhbar pagi ini nanti.

Sebelum ini laporan media dan blog pro-Umno menyatakan Mukhris telah diminta untuk menandatangani surat peletakan jawatan oleh Jemaah Pemangku Sultan Kedah. Tetapi Mukhriz telah menafikan berita tersebut.

Kelmarin, Mukhriz telah berjanji untuk terus berkhidmat kepada rakyat Kedah dalam apa jua peranannya.

 "Saya akan bersama anda selama mana anda perlukan saya. Dalam apa jua jawatan atau peranan, saya akan menjadi seorang pemimpin yang berintegriti tinggi untuk Kedah," katanya kepada ribuan orang yang hadir di Stadium Darul Aman di sini

   Kalau benar Mukhriz bersetuju berundur dari jawatan Menteri Besar Kedah, ini bermakna pengusiran politik (political purge) yang dirancang oleh PM Najib telah berjaya dan lain-lain Menteri Besar yang disyaki menentang Najib atau tidak setia sepenuhnya kepada beliau perlu berwaspada kerana kalian adalah target seterusnya...

Tiada ulasan: