Jumaat, 22 Januari 2016

.

.


Semua Ketua Umno bahagian dan Exco Kedah menghadap Najib petang ini?

Posted: 21 Jan 2016 03:54 PM PST

CERITA KEDAH

Kemelut atau pergolakan politik di Kedah semakin menarik dan bersimpang siur. Benarlah pemberontakan dilakukan oleh 14 Ketua Umno Bahagian Kedah bukan gampang untuk menggugurkan Mukhriz Mahathir sebagai MB Kedah. Kedudukan Mukhriz yang mendapat simpati dan sokongan akar umbi menyebabkan, pengistyaran ketidakpercayaan dan ketidakkeyakinan kepada anak Dr Mahathir itu tidak mendorongnya beliau mengangkat bendera putih sebelum berjuang.

Mukhriz atau pun penyokongnya kini sedang menyusun serangan balas secara psykologis. Sedikit sebanyak Mukhriz sudah pun mendapat kekuatan. Katanya sebahagian besar ketua-ketua Umno bahagian, Adun dan ahli parlimen yang dihimpun dalam sidang akhbar itu tidak mengetahui tujuan sidang akhbar berkenaan.
Mereka menganggap diperangkap atau ditangkap seperti ayam kemudian dimasukkan ke dalam raga untuk dipasarkan. Cara itu tidak profesional dan gelojoh menyebabkan mereka berasakan diperbudak-budakan. Pendedahan dibuat oleh Ketua Wanita Mazah Abd Hamid dan Exco Syuraya Yacob menggambarkan isi cerita sebenarnya.

Mungkin ramai yang tidak tahu apa yang berlaku selepas sidang akhbar yang dibaca oleh Ahmad Bashah Md Hanafiah itu. Beberapa orang Exco segera datang berjumpa dengan Mukhriz menyatakan keterkejutan mereka dan sokongan penuh kepada Mukhriz sebagai MB dan Pengerusi Umno Kedah.

Tindakan sama juga dibuat oleh beberapa Exco lagi, setelah selesai majlis penganugerahan darjah kebesaran di Istana Anak Bukit, tujuh orang Exco datang berjumpa Mukhriz di Mantaloon tanpa diarah dan dipanggil. Mereka menyatakan taat setia dan bersama Mukhriz.

Khabarnya turut sama datang berjumpa dan memberi semangat kepada Mukhriz Ketua Umno bahagian, Pokok Sena, Kuala Kedah dan Padang Serai.

Cerita-cerita ini memberi gambaran bahawa sidang akhbar atau pengistyharan menolak Mukhriz itu adalah sebuah perangkap besar yang dicipta demikian rupa, jelas ia bukan atas motif kepentingan rakyat Kedah, tetapi kerana kepentingan politik individu yang berhajat. Bertolak dari realiti itu, mungkin benar andaian bekas Exco Kedah semasa kerajaan Pas Phahroralzari Mohd Zawawi, bukan gampang untuk jatuhkan Mukhriz bagi Phahrorrazi ianya sebagai menerusi stail lama itu.

Tentunya Phahrolrazi mempunyai pengalaman cukup baik dan mendalam mengenai strategi dan permainan politik sedemikian. Peristiwa tekanan dibuat ke atas bekas MB Kedah Azizan Razak agar berundur, tetapi gagal disebabkan ada kejadian u-turn dan "klu klik" akhirnya menyebabkan Phahrolrazi yang terlibat dalam pelan itu dipersalahkan dan dianggap penderhaka.

Dalam perkembangan lain, dari sumber rapat dengan Mantaloon, semua ketua-ketua Umno bahagian di Kedah bersama Exco diarah untuk menghadap Najib Razak hari ini di Menara Tun Hussein Onn di Kuala Lumpur. Perjumpaan itu akan diadakan selepas Jumaat jam 4:00 petang.

Perjumpaan dengan Najib itu dipercayai ekoran sidang media yang menggemparkan negara itu. Mungkin Najib akan membuat arahan baru agar meredakan keadann di Kedah tanpa mengenakan apa-apa tindakan kepada setiap yang terlibat buat sementara waktu.

Mungkin gelora dan selut yang berladum di Kedah sudah difahami Najib, bahawa ia bukan satu tindakan yang bijak. Menolak Mukhriz dilihat sebagai berhadapan dengan rakyat. Yang mencemaskan Najib juga ia menanti apakah reaksi dan tindakan balas politik daripada Dr Mahathir Mohamad. Yang pastinya Mahathir tidak akan mendiamkan diri dari terus menyusun serangan balas demi membela legasinya Mukhriz.  [wm.kl.7:44 am 22/01/16]

Pemberontakan ke atas Mukhriz ternyata direstui Kuala Lumpur

Posted: 21 Jan 2016 07:51 AM PST

STOP PRESS

Jaminan yang diberikan oleh Setiausaha Agung Umno Teuku Adnan Mansor bahawa 14 ketua bahagian Umno atau wakilnya yang hadir dalam sidang akhbar mengistyharkan hilang kepercayaan dan keyakinan kepada Mukhriz Mahathir sebagai Pengerusi Umno dan MB Kedah menjelaskan bahawa pertemuan dan sidang akhbar petang semalam mendapat restu dari Kuala Lumpur.

Menurut Teuku Adnan, tidak timbul ketua bahagian yang hadir pada sidang akhbar itu akan dikenakan tindakan seperti mana tindakan terhadap beberapa orang ketua cawangan di Teluk Kemang, Negeri Sembilan yang digantung kerana mendesak agar Najib Razak berundur sebagai perdana menteri.

Teuku Adnan membuat penjelasan itu apabila didesak oleh ketua cawangan yang digantung agar parti mengambil tindakan ke atas 13 ketua bahagian Umno Kedah yang bersekongkol dengan Timbalan Pengerusi Umno Kedah Ahmad Bashah Md Hanafiah yang mengistyharkan ketidakyakinan dan kepercayaan kepada Mukhriz Mahathir sebagai MB.

Desakan itu dibuat berdasarkan apa yang dialami oleh ketua cawangan berkenaan kerana tindakan ketua bahagian di Kedah itu hampir sama "kesalahan" dilakukan mereka.  [wm.kl.11:51 pm 21/01/16]

Phahrolrazi: Bukan mudah untuk buang Mukhriz

Posted: 20 Jan 2016 07:24 PM PST

BERITA

Usaha Umno Kedah untuk membuang Mukhriz Mahathir dari kerusi Menteri Besar Kedah bukan perkara yang gampang bahkan tindakan Timbalan Pengerusi Umno Kedah Ahmad Bashah Md Hanafiah bersama 13 ketua bahagian itu dianggap tindakan cara lama.

Phahrolrazi Mohd Zawawi
Tindakan itu tidak akan berjaya bahkan ia akan menyusahkan lagi Umno Kedah. Satu hakikat yang perlu disedari Mukhriz adalah pemimpin yang mendapat sokongan akar umbi di Kedah.

Merujuk kepada kajian dibuat oleh Universiti Utara Malaysia (UUM) menjelang pilihan raya umum ke-13 dahulu, Mukhriz adalah tokoh yang menjadi pilihan rakyat Kedah berbanding dengan beberapa tokoh lain termasuk Ahmad Bashah. Berdasar kajian itulah juga maka Mukhriz diumumkan sebagai bakal calon MB Kedah.


Perkara ini diakui oleh bekas Exco Kanan semasa kerajaan Pas Kedah, Phahrolrazi Mohd Zawawi, dimana menurutnya berdasarkan realiti itu usaha Umno untuk singkir Mukhriz bukan perkara mudah.
"Tindakan Umno lakukan itu stail lama dan ia tidak akan berjaya." Tegasnya.

Seperkara lagi jelasnya hanya ada dua sahaja kaedah untuk menyingkir Mukhriz daripada kerusi MB, pertama Mukhriz sendiri meletak jawatan secara sukarela, dan kedua dengan ada endorse dalam Dewan Undangan Negeri Kedah, misalnya undi tidak percaya.

Kata Adun Pengkalan Kundur itu bila seseorang itu dilantik menjadi MB, Sultan sendiri tidak dapat memecatnya melainkan dua perkara tadi. Jadi katanya kedudukan Mukhriz sebagai MB bukan mudah untuk digoyang.

Beliau juga mempersolkan kenapa belum genap sepenggal Mukhriz menjadi MB dan berjaya menunjukkan prestasi cemerlang dan disenangi rakyat tetapi beliau hendak disingkir? Ini katanya tentu ada agenda politik peribadi. Agenda peribadi bukan kepentingan rakyat.

Ditanya pandangannya berhubung pergolakan dalam Umno kini yang melibatkan MB, apakah sama dengan pergolakan semasa zaman bekas MB Kerajaan Pas, Allahyarham Azizan Abdul Razak, Phahrolrazi menjelaskan ia berbeza.

Apa yang berlaku di Kedah sekarang ini bermotif politik dan bukan kerana MB bermasalah. "Masa Pas dahulu yang bermasalah ialah MB sehingga didesak agar berundur. MB sekarang ini tidak ada masalah, dia sihat, dan tidak pun melakukan apa-apa penyelewengan dan skandal," kata Phahrolrazi yang kini merupakan ahli Amanah.

Justeru itu katanya, tindakan Umno Kedah untuk menyingkirkan Mukhriz itu dibuat bukan atas kepentingan rakyat tetapi kepentingan individu tertentu dalam Umno, keadaan itulah perbezaanya semasa krisis melibatkan Azizan dan Pas dahulu.

Ditanya pendirian Pakatan Harapan (PH), Phahrolrazi menjelaskan PH akan mengambil sikap berkecuali dan akan lebih menumpukan perhatian isu-isu kepentingan rakyat. "Kita perhati keadaan dan PH Insya-Allah akan mengutamakan kepentingan rakyat," tekannya.

Lewat petang ini katanya PH akan mengeluarkan kenyataan berhubung pergolakan dan krisis kepimpinan di Kedah itu. [wm.kl. 11:10 am 21/01/16]

Menanti komen Mahathir dan Najib tentang Kedah

Posted: 20 Jan 2016 03:37 PM PST

JELANG DUHA 

Mukhriz sudah mula turun padang membela diri.
Selepas hampir 20 jam 13 Ketua Bahagian Umno Kedah yang berkumpul dan mengistyharkan hilang kepercayaan dan keyakinan kepada Mukhriz Mahathri sebagai Pengerusi Umno dan MB Kedah, masih belum kedengaran apa-apa komen dan reaksi daripada mana-mana pemimpin tertinggi Umno.

Yang rancak memberi komen dan ulasan adalah pemerhati bebas dan juga penganalisa politik yang melihat pergerakan politik dari jendela kaca sahaja atau dari sumber dilaporkan media massa.


Penganalisa ini membuat ulasan berpandukan kepada teori-teori akedemik yang tercoret atas kertas semata-mata tetapi jarang menjejak kaki ke bumi realiti siasah.

Pakar-pakar perlembagaan juga membuat ulasan dan mentafsir mengenai kedudukan Mukhriz sebagai MB dari konteks perlembagaan. Rata-rata pakar perlembagaan yang diminta pandangan sependapat mengatakan kedudukan Mukhirz sebagai MB tidak terjejas dengan pengistyharan penolakan 13 ketua bahagian Umno yang diketuai oleh Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Ahmad Bashah Md Hanafiah itu.

Ertinya pengistyharan perdana itu bukan secara automatik Mukhriz gugur dari singgasananya, walaupun itu yang dikehendaki dari pengistyharan itu.

Status Mukhriz akan ditentukan oleh ahli Dewan Undangan Negeri Kedah. Sudah pasti keyakinan itu berpandukan kepada percedent sebelum ini, dimana apa-apa kuasa atau entiti diluar Dewan tidak mengugat kedudukan seorang MB. Entiti atau tekanan dari luar hanya boleh membawa kepada satu tindakan susulan yang agresif dalam DUN.

Pun begitu nasib Mukhriz juga boleh tergantung kepada keputusan dan tindakan partinya. Kalau beliau dipecat daripada Umno menyebabkan dia tidak layak menjadi MB daripada Umno. Keadaan itu menyebabkan Umno berhak mengemukakan nama baharu sebagai penggantinya. Ini pun tergantung kepada apakah Umno masih merupakan parti mendapat majoriti atau pun tidak di Dewan.

Ada kemungkinan Umno Kedah akan hilang majoriti sekiranya Mukhriz dipecat daripada Umno dan tindakan itu diikut oleh beberapa Adun lain. Khabarnya terdapat lapan (8) orang Adun yang tidak hadir pada pertemuan semalam. Mereka ini bolehlah disifatkan sebagai orang Mukhriz. Ini bermakna Umno yang memilik 21 kerusi dari 36 kerusi di Dun Kedah hanya tinggal 13 kerusi sahaja. Jumlah itu tidak menjadikan Umno parti yang mendapat majoriti lagi.

Keadaan boleh mencemaskan Umno dan pengistyharan di Alor Star semalam membawa padah kepada Umno dan juga Najib Razak sendiri, sekiranya terjadi "istidraj" di mana Mukhriz dan lapan Adun itu bergabung dengan pembangkang yang kini mempunyai 15 kerusi. Kalau ini berlaku bermakna Mukhriz dan gabungan itu mempunyai 23 kerusi. Pakatan ini berhak untuk menamakan sesiapa dalam kalangan mereka menjadi MB?

Di sini saya tidak mahu mengulas kemungkinan itu kerana kita perlu tunggu apa yang berlaku. Krisis dan pergolakan di Kedah itu sedang bergerak dengan lancarnya.

Apa yang ditunggu-tunggu kini ialah komen daripada dua individu besar yang dilihat menjadi simbol kepada apa yang berlaku di Kedah itu. Mereka ialah Dr Mahathir Mohamad yang juga bapak kepada Mukhriz. Seorang lagi ialah Mohd Najib Razak, presiden Umno yang juga perdana menteri.

Perang ke atas Mukhriz yang distyharkan semalam, adalah simbolik perang antara Mahathir dengan Najib. Itulah realiti dan hakikatnya. Ahmad Bashah dan kuncu-kucunya itu, termasuk dua atau tiga menteri tidak akan hadir dalam pertemuan itu kalau tidak ada lampu hijau (kini lampu oren - Amanah) daripada Putrajaya. Saya yakin persetujuan sudah diperolehi di Putrajaya. Tanpa perestuan Putrajaya mereka tidak berani melontar bom kurba dengan penuh persepakatan itu.

Kalaupun tidak Najib sendiri memberi signal, tetapi ada orang lain yang mengangkat jempol, ok teruskan. Ertinya apa yang berlaku di Alor Star semalam adalah bawaan dari Kuala Lumpur. Tidak mustahil juga ia sudah dirancang demikian rupa dengan mengambil perkiran-perkiraan tertentu salah satunya ialah untuk melemahkan spiritual Mahathir dalam terus menentang Najib. Mereka mengharap penentangan terhadap anaknya itu boleh melemahkan energi bekas PM itu.

Makanya, suara, pandangan dan reaksi Dr Mahathir ke aats apa yang berlaku di Kedah, yang menimpa nasib anaknya dan dirinya juga penting dan ditunggu-tunggu. Hari ini, saya percaya Dr Mahathir akan mula bersuara memberi pandangan terhadap apa yang berlaku.

Malam tadi mungkin Dr Mahathir sedang berfikir mencari ayat-ayat yang bernas untuk diucap kepada wartawan atau pun dimuatkan dalam blognya hari ini. Atau pun sudah ada?  Kita tunggu. Kata mula dari Mahathir itu penting untuk kita menyuluh ke mana pergolakan dan krisis kepimpinan di Kedah itu hendak dibawa. Apakah ia terhenti dan berlegar di Alor Star sahaja atau terhimbau ke kota-kota lain juga, Johor Bharu, Ipoh, Kota Bharu, Seremban, Kuala Terengganu dan lain-lain.

Dan begitu juga dengan reaksi daripada Najib Razak, ditunggu. Apakah komen pertamanya. Nada dan suara Najib akan menunjukkan apakah "sirr" di sebalik yang berlaku itu. Najib tidak boleh berdiam diri untuk menyelamatkan diri bagi menunjukkan dia tidak terlibat. Anda sebagai presiden harus bertanggungjawab kepada setiap- apa yang berlaklu dan bukan terus menjadi tenggiling bersikap play safe.

Atau sekali lagi ada tokoh "bidan terjun" yang bercakap bagi pihak Najib? Kita tunggu menjelang tengah hari ini pasti akan ada ulasan dan komen dari pemimpin Umno. Yang jelas dan pastinya Umno kini sedang menjenguk ke segmen baharu pergolakan dalaman parti yang akan mula membuak dan melimpah ke tangga dan laman rakyat jelata.

Apakah ini semua menjadi momentum kepada penguduran Najib sebagai perdana menteri? Ataupun Najib memang sudah bersiap sedia untuk berundur kerana tidak betah lagi menghadapi segala risiko yang melanda diri dan negara? Ataupun apakah pertemuan Najib dengan tokoh veteran Umno di luar negara baru-baru ini adalah satu persiapan ke arah itu? Najib sebelum mengerjakan umrah dikatakan terbang ke satu kota untuk berjumpa dengan seseorang? Kita bercerita kemudian.

Atau Najib masih mempunyai banyak wang untuk membeli kuasa mempertahankan dirinya? [wm.kl.7:19 am 21/01/17]

Kalau Mukhriz turun siapa naik?

Posted: 20 Jan 2016 05:02 AM PST

ULASAN AWAL

Sidang akhbar Umno Kedah tolak Mukhriz.
Mata para pemerhati politik dan mereka yang peka dengan perkembangan semasa kini "tercerlung" ke negeri Jelapang Padi Kedah ekoran pergolakan dalam Umno yang kini sudah meruncing. Arus bawah politik Kedah yang sebenarnya berombak sejak setahun lalu, kini sudah tidak dapat dibendung lagi dan menuju ke titik noktah sementara.

Pergolakan dan desas desus Umno Kedah bermasalah sehingga ada gerakan untuk menjatuhkan Mukhriz sebagai MB secara sepadu diperkatakan sejak setahun lalu lagi.

Hari ini arus itu memuncak dan menuju ke persimpangan penyelesaian apabila satu kenyataan dikeluarkan oleh Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Ahmad Bashah Md Hanafiah yang menyatakan secara terbuka Umno Kedah hilang kepercayaan dan keyakinan kepada Mukhriz Mahathir sebagai Pengerusi Umno dan juga MB.

Kenyataan itu dikeluarkan lewat petang ini selepas satu perjumpaan dihadiri 14 ketua bahagian dan wakil seluruh Kedah. Perhimpunan itu yang disifatkan gerakan pemberontakan dihadiri sama Adun dan Ahli Parlimen serta ketua sayap, Ketua Pemuda, Wanita dan Puteri.

Dari kenyataan yang dikeluarkan penolakan dan hilang kepercayaan dan keyakinan ke atas Mukhriz itu dibuat atas empat alasan; i) kegagalan Mukhriz dalam menyatupadukan kepimpinan dan jentera parti di semua peringkat di negeri Kedah.

ii) Tiada sebarang perancangan strategik parti bagi menghadapi pilihan raya umum ke-14.

iii) Mukhriz gagal dalam mengetuai dan menggerakkan jentera parti selepas mengambil alih kepimpinan parti di negeri Kedah, dan,

 iv) Sebagai MB Mukhriz gagal mengurus dan mentadbir negeri secara berkesan.

Ekoran kata putus (majoriti) Umno Kedah yang hilang kepercayaan terhadap Mukhriz, Umno Kedah mendesak presiden parti Najib Razak membuat perubahan segera ke atas kepimpinan Umno Kedah khususnya kedudukan MB. Pemberontakan itu mahukan MB Kedah yang baharu.

Dengan perkembangan yang kritikal dan panas ini sudah tidak syak lagi Kedah akan bertukar jawatan MB sebelum berakhir penggal parlimen ke-13. Sementara itu dalam pentafsiran lain pemberontakan terhadap Mukhriz itu bukan sangat kerana beberapa alasan yang dinyatakan itu, tetapi ia adalah sebagai ledakkan (tempelakan) ke atas Dr Mahathir Mohamad yang beriya-iya mahu jatuhkan Najib.

Desakan Dr Mahathir yang mahu Najib diturunkan sebagai PM dibalas dengan mendesak Najib mengugurkan Mukhriz oleh para pendokong Perdana Menteri. Mukhriz dalam hal ini menjadi bahan korban kerana untuk membalas dendam kepada ayahnya. Yang terpikul bahana dari pemberontakan Umno Kedah itu adalah Dr Mahathir.

Persoalannya apakah Dr Mahathir terkesima dengan apa yang dilakukan ke atas anaknya itu. Atau pun beliau akan menjadi singa tua yang terluka dan akan meraung lebih kuat lagi? Sebagai ahli politik cukup matang Mahathir mungkin sudah membuat perhitungan mengenai perkara ini. Dr Mahathir bukan mudah untuk dikecundangkan.

Apa yang menjadi perhatian kini siapakah yang akan dilantik menjadi MB Kedah yang baharu. Ada tiga nama yang disebut-sebut, mereka ialah Adun Bakar Bata, Ahmad Bashah Md Hanafiah, Adun Bukit Lada, Ahmad Lebai Sudin dan Adun Bukit Kayu Hitam Ahmad Zaini Zafar. Nampaknya salah satu "Ahmad" ini bakal menjadi MB Kedah yang baharu dalam tempoh terdekat.

Pun begitu ada dua nama dikatakan sedang bertarung untuk mengganti Mukhriz itu. Lobi melobi
juga kini sedang giat berjalan oleh orang-orang berkepentingan. Dua nama itu ialah Ahmad Bashah dan Ahmad Lebai Sudin. Ahmad Bashah dilihat calon utama memandangkan beliau adalah Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Pengarah Pilihan Raya Kedah bahkan dia juga disebut-sebut menjadi MB sebelum menjelang pilihan raya lalu.

Dipercayai pelantikan Mukhriz bukan atas persetujuan majoriti Umno Kedah, tetapi ia adalah hasil konsensus antara Mahathir dengan Najib. Ertinya pelantikan Mukhriz sudah tidak dalam keadaan halal. Pelantikan Mukhriz sebagai MB lebih kepada pembayaran "ufti" oleh Najib kepada Mahathir?

Sementara itu dari sumber rapat dengan Umno Kedah memaklumkan, Ahmad Bahsah tidak berminat untuk menjadi MB Kedah walaupun beliau lebih layak dari segi sinoriti. Beliau dikatakan menyedari kemampuan dirinya dan sudah selesa dengan jawatan kini selaku timbalan menteri. Oleh itu besar kemungkinan besar Ahmad Lebai Sudin akan dipilih menjadi MB.

Ada beberapa keistimewaan ditanggung Ahmad Lebai Sudin yang dikatakan menarik perhatian Najib Razak. Adun Bukit Lada inilah tokoh Umno Kedah di eranya dan merupakan individu pertama dan lantang mendesak agar Mukhriz menyatakan sikap terhadap Najib. Beliau juga dikatakan mengerakkan operasi untuk menyingkirkan Mukhriz dari kerusi MB demi keselesaan Najib juga.

Sekiranya Najib menghitung akan jasa, budi dan kesungguhan Ahmad dalam mempertahankannya dari diserang oleh bapak Mukhriz sudah pasti Ahmad akan diberi hadiah dengan dilantik menjadi MB Kedah. Najib memang suka melantik orang yang menjaga kepentingannya tanpa mengira apakah seseorang itu layak atau tidak. Bagi Najib kesetiaan lebih penting dari kewibawaan seseorang.

Persoalan lain apakah selepas turunnya Mukhriz Umno Kedah terjamin akan aman, tenang dan padu serta MB baharu itu dapat mengurus Kedah dengan cemerlang dan mempunyai idea lebih baik daripada anak Mahathir? [wm.kl.8:50 pm 20/01/16]

Tiada ulasan: