Isnin, 18 Januari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib sedang berunding untuk keluar bersama songlapan??

Posted: 18 Jan 2016 06:00 AM PST

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah menyiapkan siasatan dalam hal ehwal kewangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan meluluskan 37 caj kepada Peguam Negara untuk pendakwaan, menurut laporan menggemparkan oleh Sarawak Report yang berpangkalan di London. Penyelidik utama Suruhanjaya dalam kes itu telah dibunuh.

 Laporan itu turut mendedahkan bahawa Najib sedang cuba untuk berunding berlepas melepaskan jawatannya dengan imuniti penuh dan sebanyak RM4 bilion (AS $ 907.300.000) hasil songlapan.

Benarkah ahli politik veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah turut terlibat sebagai broker rundingan kerana Najib percayakan beliau?? 

 Konon ada rundingan di Tokyo dan Dubai. Najib cuba untuk berunding keluar bersama jaminan semua wang yang dicuri! 

 Masalahnya ialah bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad mahu Najib dan isterinya dipenjara. 

Masalah yang lain : tiga kes pembunuhan berkisar kes melibatkan Najib. Yang pertama adalah pembunuhan itu oleh dua pengawal peribadi beliau daripada Mongolia dan parti Perempuan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006. Altantuya berada di tengah-tengah skandal 137 milion Euro berkaitan dengan pembelian kapal selam Perancis ketika Najib menjadi menteri pertahanan. 

Kedua pula melibatkan pembunuhan 2013, Hussain Ahmad Najadi, pengasas AMBank, rumah akaun Najib, yang menurut anak Najadi telah mengadu tentang salah-urus kewangan di pihak Najib dan UMNO. 

Yang ketiga adalah pembunuhan yang mengerikan Anthony Kevin Morais, pendakwa utama untuk kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap Najib. Orang ramai akan sangat marah jika Najib dan Rosmah dibenarkan untuk pergi tanpa hukuman.

  Sama ada Peguam Negara Mohamed Apandi Ali bertindak ke atas caj adalah masih belum dapat dilihat. Beliau adalah seorang penyokong setia UMNO yang dilantik ke jawatan selepas Najib menyingkirkan yang terdahulu, Abdul Gani Patail, tahun lepas yang mengemukakan tuduhan berdasarkan kecurian jutaan daripada dana pencen Malaysia Kumpulan Wang Persaraan atau KWAP ke dalam akaun peribadi Najib.

 "Apandi sedar bahawa bukti ini kini telah diedarkan secara meluas dan diketahui oleh semua pegawai tinggi dalam UMNO, membuat cover-up berlarutan amat sukar untuk dilakukan," Rewcastle Brown menulis.

 Peranan pendakwa

 Caj dikatakan telah disediakan oleh Morais, yang mayatnya dimasukkan ke dalam tong drum minyak bersimen itu pada bulan November dan dibuang ke dalam sungai selepas  dia diculik. 

Pegawai Peguam Negara pejabat menafikan Morais mempunyai sebarang peranan dalam siasatan. Walau bagaimanapun, Morais, secara meluas dipercayai pembocor maklumat asal kepada Sarawak Report dan penerbitan lain, meletakkan banyak maklumat pada pemacu USB dan dihantar kepada saudaranya di Atlanta, Georgia dan maklumat lain yang dipercayai.

 Apandi dan Cawangan Khas, unit perisikan polis - yang timbalan ketuanya dipecat tahun lalu pada masa yang sama Ghani Patail telah singkirkan - telah cuba untuk mendapatkan dokumen-dokumen itu semula, mengikut cerita.

 Morais, dalam e-mel kepada Sarawak Report, berkata "Polis terus menjadi lebih agresif dalam usaha untuk mendedahkan sumber-sumber kebocoran. Dan tidak benar-benar cuba untuk menangkap orang gila di atas piramid, mentadbir negara ini ke musnahan ... dan saya tidak pasti jika kita akan dapat menghentikan kerja gila ini. "

 Maklumat ini dikatakan termasuk salinan penyata bank yang menunjukkan bagaimana RM42 juta yang diluluskan ke dalam salah satu akaun peribadi Najib Razak dari 1MDB, di bawah naungan "Tanggungjawab Korporat dan Sosial" pembayaran, sebenarnya dibelanjakan oleh Perdana Menteri.

 Laporan Sarawak dan Wall Street Journal menerbitkan butiran daripada penyiasatan 1MDB yang menunjukkan laluan yang tepat wang:

 Yang RM4 bilion asal telah dipinjam dari KWAP dana pencen awam oleh anak syarikat 1MDB bernama SRC International Sdn Bhd Antara Disember 2014 dan Februari 2015 sejumlah RM42 juta telah disalurkan keluar JPP melalui dua syarikat-syarikat perantara dikawal oleh 1MDB eksekutif Nik Faisal Ariff Kamil (Gandingan Mentari Sdn Bhd) dan Datuk Shamsul Anwar Sulaiman (Ihsan Perdana Sdn Bhd).

 Shamsul telah ditangkap dan ditemuramah oleh penyiasat. Nik Kamil telah melarikan diri ke Jakarta.

 Membeli belah?

 Najib telah berkata bahawa tiada wang rakyat ini telah dibelanjakan kepada perkara-perkara peribadi. Walau bagaimanapun, mereka yang telah melihat penyata bank berkenaan memberitahu Sarawak Report bahawa terdapat beberapa barangan membeli-belah mahal direkodkan, banyak yang dibeli di perjalanan luar negara.

 "Sebenarnya, perbelanjaan ... agak biasa," Morais berkata dalam e-mel kepada Rewcastle Brown, "bil kad kredit, membeli-belah, pembekal dengan pilihan raya lalu yang tidak  dapat dibayar kerana BNM telah membekukan akaun syarikat proksi yang lain dan seumpamanya. " ~ sumber

Catatan : Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menafikan laporan portal Sarawak Report yang kertas siasatannya mengenai SRC International dan "derma" RM2.6 bilion memasukkan 37 syor dakwaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.  Baca selanjutnya di sini.

PAS awal-awal sudah merancang mahu mengkhianati pengundinya sendiri

Posted: 18 Jan 2016 02:03 AM PST

Berikut merupakan transkrip kenyataan Tuan Ibrahim Tuan Man yang mendedahkan perancangan kerja khianat Pas terhadap para pengundi selepas PRU nanti menerusi kerusi yang bakal dimenanginya nanti.

Rancangannya adalah untuk bergabung dengan mana-mana parti, samada Pakatan Harapan atau Barisan Nasional semata-mata untuk dapat kongsi memerintah :



Sebenarnya memang teorinya bergabung itu lebih baik untuk menumbangkan kerajaan. Di Malaysia tiada satu parti boleh bersendirian; tak mungkin! Umno sahaja tak boleh memerintah Negara. Pas sahaja tak boleh memerintah. DAP sahaja tak boleh memerintah. Itu realiti politik yang semua kita faham.

 Cuma ada satu benda lain. Iaitu kalau persaingan ini antara Pakatan Harapan dengan Barisan Nasional, dengan mood yang ada, ada kemungkinan dia berlaku hampir-hampir seimbang di segi kerusi.

 Mungkin kita andaikan… kita andai dia seimbang di mana kedua parti boleh memerintah tapi 'simple majoriti'. Dia tidak dapat total majoriti.

 Katalah, Pas bertanding bersendirian, kita dapat 30 kerusi parlimen, katalah … ataupun 20, ataupun 10!… Katalah Pas dapat, kita ambil yang reasonable , 20 kerusi… Kalau Pas pegang 20 kerusi pada waktu itu, siapa yang pas sokong, dia akan menang!

 Kalau Pas sokong Pakataan Harapan, Pakatan Harapan yang akan memerintah. Kalau Pas sokong BN, BN akan memerintah.

 Jadi kursi Pas ni walaupun dia 20 puluh, dia sangat mahal tuan-tuan. Masa tu mahallah nih! Masa tu mahal tuan-tuan! Sebab itu saya minta kalau masuk PAS, masuk sekarang, waktu mahal payah benar, tuan-tuan, kita mengubah lagi!

Jadi bila kita 20 kerusi, kalau kita sokong BN, kalau kita sokong Pakatan Harapan, Pakatan Harapan memerintah. 
 Jadi pada waktu itu, kita punya demand yang tinggi. Kita boleh buat keputusan – Kami boleh sokong dengan syarat, terima Islam sebagai agama. Hukum Allah sebagai peraturan. Halalkan apa yang Allah halal, haramkan apa yang Allah haramkan. Siapa yang setuju terima syarat PAS, kita akan sokong.
 Pada waktu itu kita sangat mahal. Mungkin kata Umno/BN , OK kami terima, Kami bersedia! OK, kita sokong!
Jika Ustaz : Kalau Umno tak buat? Kita tarik sokongan – tumbang kerajaan! Sebab kita menentukan kerajaan. Kalau kita tarik sokongan, maka akan tumbang kerajaan. Pada waktu itu … ini dipanggil teori – 'minority control majority'.
 Sekarang sistem politik Malaysia, majoriti Melayu, minoriti Cina, tapi Cina kontrol politik Malaysia! Minoriti yang kontrol majoriti. Tapi itu dalam konteks mood mengundi … yang kita bincang ni kerusi… kerusi ni lebih kuat dari mood pengundi, sebab mood pengundi akan berubah. Tapi kerusi , katalah kita dapat 20, ni konfom kita punya 20! Sebab itu Pas mesti ada bai'ah. Kena ada bai'ah calon ni. 

 Ada orang tanya Ustaz : kalau lepas ni ada lagi bai'ah? Memang, baiah ni wajib, cuma yang kita putus dalam syura, yang talaq isteri itu tak adalah…

 Yang talaq isteri tak adalah…talaq isteri tu almarhum Tok Guru Nik Aziz melihat ada kepentingan di Kelantan pada waktu itu. 

 Kita kena ada bai'ah sebab kalau kita 20 kerusi, Umno tak cukup dua lagi nak menang, dia beli tuan-tuan! Beli! Bukan timbang kilo…. Dia beli macam harga emas tu, dia pakai gram! Jadi kalau tak ikat dengan Allah, tak ikat dengan sumpah, mungkin dia akan lompat. Ikat pun keluar lagi!

Komen al-Husseyn:

TITM kata : "Sekarang sistem politik Malaysia, majoriti Melayu, minoriti Cina, tapi Cina kontrol politik Malaysia!" Alahai.....malaslah nak komen stetmen bodoh macam ni. Tapi, orang PAS boleh telan kenyataan itu bulat-bulat walaupun parti yang perintah Malaysia selama ini adalah Parti orang Melayu, PM semua Melayu, Menteri-menteri Kanan semua Melayu, Menteri Besar (kecuali Pualu Pinang) semua Melayu, Sultan semua Melayu, Hakim Negara Melayu, Peguam Negara Melayu, Ketua Panglima Angkatan Tentera & Ketua Polis Negara semua Melayu, KSN Melayu, KSU dan Pengarah Jabatan Kerajaan 99% Melayu, SUK negeri semua Melayu, DO semua Melayu, Ketua-ketua Kerajaan Tempatan semua Melayu.... Semua peringkat membuat keputusan ialah Melayu....Tapi Melayu masih tetap dikuasai Cina yang minoriti???

Nak tanya soalan mudah kepada TITM : PAS bertahalluf dengan PKR di Selangor sekarang ini, apakah PAS Selangor telah menetapkan syarat sebagaimana yang TITM sebutkan itu -  Kami boleh sokong dengan syarat, terima Islam sebagai agama. Hukum Allah sebagai peraturan. Halalkan apa yang Allah halal, haramkan apa yang Allah haramkan ??

Kita masih ingat bagaimana Mohamad Sabu, Mujahid Yusof Rawa dan beberapa lagi orang telah peletakan jawatan mereka dalam kerajaan Pulau Pinang sebagai menghormati usul Dewan Ulama mahukan parti itu memutuskan hubungan dengan DAP. Mereka tanpa didesak mana-mana pihak terlebih dahulu bertindak meletakkan semua jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri Pulau Pinang.

Sebaliknya, Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) mengarahkan semua pemimpin PAS Pulau Pinang yang memegang jawatan dalam kerajaan negeri itu tidak meletak jawatan seperti disarankan Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Sangat tidak masuk akal untuk Pas bekerjasama sedangkan Pas telah memutuskan hubungan dengan DAP.

Tetapi orang Pas lebih berpegang kepada jawatan daripada prinsip hingga begitu liat untuk melepaskan jawatan di Pulau Pinang. Fulus! Fulus!

Dimanakah prinsip Pas bila dengan sewenang-wenangnya mahu bersama pula dengan musuh yang dilawannya sewaktu PRU? Bukankah ini satu pengkhianatan kepada para pengundinya? PAS awal-awal lagi sudah merancang untuk mengkhianati para pengundinya sendiri.

Siasatan SRC, RM2.6 bilion balik ke tangan SPRM, Peguam Negara mahu penjelasan

Posted: 18 Jan 2016 12:38 AM PST

Pejabat Peguam Negara hari ini mengumumkan kertas siasatan berhubung isu SRC International dan "derma" RM2.6 bilion dikembalikan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

 Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dalam satu kenyataan berkata ia bagi mendapatkan penjelasan daripada SPRM.

 "Setelah meneliti keseluruhan keterangan di dalam kertas-kertas siasatan tersebut, jabatan ini pada hari ini mengembalikan kertas-kertas siasatan tersebut untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak SPRM mengenai beberapa cadangan dan tindakan yang disyorkan oleh pihak SPRM," kata kenyataan tiga perenggan itu.

 "Jabatan ini juga mengarahkan agar kertas-kertas siasatan tersebut dikembalikan dalam masa terdekat." Pada 31 Disember, SPRM berkata ia sudah menghantar kertas siasatan itu kepada peguam negara selepas mengambil keterangan hampir 100 individu termasuk penderma RM2.6 bilion.

 SPRM bertanggungjawab menyiasat dana RM4 bilion daripada SRC, dan bukan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

 Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini mengecam Apandi dengan meramalkan beliau tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap siasatan SPRM itu.

 Apandi membidas Dr Mahathir dengan berkata beliau akan membuat keputusan tanpa takut dan pilih kasih. – 18 Januari, 2016.~ sumber

Tiada ulasan: