Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


TERKINI - KOMPLEKS KOTA RAYA DITUTUP, BERLAKU PERGADUHAN

Posted: 20 Dec 2015 07:00 PM PST



KUALA LUMPUR - Satu pergaduhan kecil tercetus di Kompleks Kota Raya di sini apabila beberapa individu melakukan provokasi kira-kira jam 4.55 petang sebentar tadi.

Kejadian dipercayai berlaku selepas tujuh mangsa penipuan telefon bimbit cuba menuntut bayaran yang telah dibayar sebelum ini.

Pergaduhan yang berlaku tidak sampai lima minit itu menyebabkan kompleks Kota Raya di sini ditutup.

Desak Najib berundur satu tanggungjawab, kata selebriti Soo Wincci By canang

Posted: 20 Dec 2015 06:30 PM PST


Soo Wincci tidak menyesal dengan tindakan memuat naik videonya yang menggesa Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan sebagai perdana menteri kerana berasa ia satu tanggungjawab yang perlu dilakukan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 20 Disember, 2015.Aktres Malaysia dan penyanyi Soo Wincci menjadi tajuk utama berita baru-baru ini selepas penaja menarik balik tajaan konsert solo pertamanya selepas video beliau menuntut Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan sebagai perdana menteri menjadi viral.

Mahukan konsertnya diteruskan, bekas ratu cantik itu menggunakan dananya sendiri untuk konsert pada 31 Oktober yang berjaya menarik ramai hadirin di stadium.


Melihat kembali insiden itu 2 bulan kemudian, pemenang Miss World Malaysia 2008 mengatakan tidak menyesal mengeluarkan video menuntut Najib meletakkan jawatan ketika perhimpunan Bersih 4 pada akhir Ogos berlangsung walaupun ia menyebabkan banyak masalah.


Katanya, kontroversi melanda Najib dan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) perlu diselesaikan segera. Menurut aktres itu, masalah yang melanda Malaysia pada hari ini hanya disebabkan oleh seorang individu iaitu Najib.


"Ia hanya mengenai individu dan isu pemimpin adalah penting. Ia bukan mengenai parti, ia adalah mengenai pemimpin.


"Kita hanya perlu tukar pemimpin. Saya fikir kita semua mempunyai hak. Kita tidak mahu pemimpin yang mengawal kita. Jangan sampai masa (masalah lebih buruk timbul) kita menyalahkan orang lain," kata Wincci, 30, dalam satu wawancara eksklusif bersama The Malaysian Insider.


Pelajar jurusan undang-undang University of Reading (United Kingdom) yang menempa nama sebagai penyanyi di Taiwan itu menggesa rakyat Malaysia bersuara demi masa depan negara.


"Kita dilahirkan dalam budaya Asia yang tidak suka menyuarakan pendapat. Tetapi pada akhirnya, kita menyalahkan pemimpin. Yang penting masalah selesai," katanya.


Tetapi penyanyi itu mengatakan kritikan terhadap kerajaan tidak seharusnya "terlalu agresif" dan setiap orang perlu bersedia berdepan dengan tindakan kerana bersikap vokal.


Wincci turut mendedahkan selepas video menuntut Najib meletakkan jawatan tersebar, beliau mendapat tawaran daripada beberapa parti politik untuk menyertai mereka.


"Tetapi saya rasa tidak perlu dan saya tidak berminat menceburi bidang tersebut. Cukuplah untuk saya jadi pemerhati dan bersuara," katanya yang menggunakan bahasa Inggeris, Mandarin dan Melayu dalam video itu.


Video yang dimuat naik ke laman sosial YouTube pada 30 Ogos dengan tajuk "Soo Wincci Words for Najib Malaysia Prime Minister" memberikan inspirasi kepada perhimpunan Bersih 4 yang menuntut reformasi demokrasi dan peletakan jawatan Najib.


"Kepada Najib, ada banyak orang di pentas, sangat sesak. Tolonglah, bolehkah anda sebagai orang dewasa, sila turun daripada pentas dan memberikan ruang kebebasan kepada semua rakyat Malaysia," kata Wincci dalam video yang dimuat naik akhir Ogos lalu.


Wincci berkata penglibatan dalam bidang seni kerana minat meskipun berkelulusan tinggi dalam jurusan undang-undang dari luar negara.


Malah, Wincci kini sedang menyambung pelajarannya dalam Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan di Universiti Terbuka Malaysia.


Soo Wincci mengakui mendapat tawaran beberapa parti politik untuk menyertai mereka tetapi menolaknya kerana lebih menjadi pemerhati dan bersuara apabila ada keperluan. 

– Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 20 Disember, 2015.Soo Wincci mengakui mendapat tawaran beberapa parti politik untuk menyertai mereka tetapi menolaknya kerana lebih menjadi pemerhati dan bersuara apabila ada keperluan. 

– Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 20 Disember, 2015. "Saya sudah menyanyi sejak umur 16 tahun. Ahli keluarga mahu saya jadi peguam maka saya belajar undang-undang dan saya tidak bantah sehingga selepas miliki ijazah sarjana dalam bidang ini, saya hendak capai impian saya," katanya. 


Mengakui agak sukar menjual album pada permulaan, Wincci tidak berputus asa untuk mencuba bakatnya dalam bidang lain seperti lakonan.


"Saya beri tempoh setahun. Pada mula saya banyak ke syarikat rakaman menawarkan diri tetapi mereka tidak mahu kerana mereka takut. Dari situ, saya terbitkan album saya sendiri.


"Untuk album pertama saya gagal. Bagi saya kita kena sabar. Album pertama saya tidak berjaya," katanya.


Beliau juga mahu lebih mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia terutamanya orang Melayu.


"Saya cuba dalam bidang lakonan, tetapi bidang lakonan mencabar kerana masanya yang panjang. Saya keliru juga pada mulanya, saya bermula dengan berlakon sebagai pelakon tambahan. Tetapi selepas dalam bidang lakonan, kejayaan saya ialah pernah tercalon dalam pelakon baru .


"Dari situ saya belajar sesuatu, iaitu kita perlu multitasking. Saya ada hasrat untuk ceburi pasaran Melayu tetapi banyak persaingan," kata penyanyi yang sudah mula mendapat tempat di Taiwan ini dan bakal mengadakan konsert di sana.


Pelakon utama telemovie Astro, "Takhta Tiga Ratu" itu juga berhasrat untuk berduet dengan Siti Nurhaliza.


"Saya ingin bekerjasama dan membuat lagu dengan Datuk Siti Nurhaliza. Beliau adalah antara idola saya," kata pemilik Beyond Artistes Sdn Bhd itu.


Selain itu, dalam perkembangan seni lain beliau sudah menghabiskan penggambaran filem bersama pelakon terkenal Aaron Aziz dan Izara Aishah, filem dijangka ditayangkan pertengahan Jun depan.


"Dalam filem ini, banyak aksi ghairah dan mencabar untuk diri saya. Namun, saya beruntung kerana diberi peluang berganding dengan mereka," katanya.



Cananglahnie

Tepat Dan Padat !!

Posted: 20 Dec 2015 06:00 PM PST

Orang2 Melayu Baca Dan Faham - Siapa Sebenarnya Pengkhianat Kepada Bangsa Melayu Itu Sendiri ?

Posted: 20 Dec 2015 05:30 PM PST


Ismaily Bungsu C's photo.

PERNAH satu ketika di negeri sama diperkatakan dengan hebat oleh media konon kristen akan jadi PM Malaysia dan tentang kegiatan kristen dan sesudah tegang datanglah seorang ketua negara konon selesaikan masalah. 

Dia yang membising segala media digunakan tanam kebencian dan dia sendiri juga datang konon jadi hero penyelesai sama macam korek lobang tutup lobang.

Inilah caranya politik kalangan mereka.

Yang kedua konon lim jual tanah melayu dan habis tanah lim jual dan itulah senjata mereka sedang yang jual jadi broker untung besar orang yang bising juga.

Kesihan manusia semacam ini kuat bising tapi dalam bising tak dapat projek kerajaan dia guna cara lain dan akhir lim juga kena tahi.

Inilah orang hitam hidung panjang dan besar menipu rakyat seolah bodoh sangat.


ISMAILY BUNGSU

Apa asas Perkasa tuduh kami sesat, soal G25 OLEH MOHD FARHAN DARWIS

Posted: 20 Dec 2015 05:00 PM PST



Perkasa di mesyuarat agungnya hari ini menggesa Putrajaya supaya mengisytiharkan kumpulan G25 sebagai sesat.

Perkasa di mesyuarat agungnya hari ini menggesa Putrajaya supaya mengisytiharkan kumpulan G25 sebagai sesat.

Jurucakap kumpulan 25 Melayu ternama G25, Datuk Noor Farida Ariffin mempersoalkan tindakan Perkasa yang meluluskan usul menggesa agar Putrajaya mengisytiharkan kumpulan berkenaan sebagai sesat, sedangkan mereka mengamalkan ajaran Islam seperti Rukun Islam dan Rukun Iman.

Farida berkata, G25 turut merasa amat kecewa kerana dilemparkan dengan pelbagai tuduhan.

"Apa sebabnya, tanya Perkasa apa yang kami lakukan promosikan liberisma dan pluralisme. Kami menggesa kesederhanaan berbanding perlakuan ekstremis.

"Bukan nak tuduh orang ini sesat, orang itu murtad. Apa maksud pluralisme, apa maksud liberalisme. Kami tidak kata semua orang ada hak untuk murtad.

"Perkasa perlu jelaskan kenapa kami perlu diisytihar sesat, kami bukan Ayah Pin," kata Farida kepada The Malaysian Insider mengulas usul Perkasa yang menggesa Putrajaya mengisytiharkan G25 sesat.

Farida berkata, G25 juga menggesa agar memartabatkan tatakelola kerajaan yang baik, Islam Hadhari, Wasatiyah.

"Apa yang kontroversi sangat?" soalnya.

Beliau sebaliknya mempersoalkan tindakan Perkasa apabila menuduhnya sesat.

"Inikah perangai Muslim? Mengancam saya, bukankah ini berdosa? Dalam Islam, kalau ada perkara yang tidak sependapat, Islam mengalu-alukan perbezaan pendapat.

"Jangan lempar tohmahan dan fitnah sebegini. Maki hamun, ini bukan Islam," katanya.

Farida berkata, beliau melihat umat Islam kini tidak lagi mendampingi ajaran agama dan sebaliknya agama pula dijadikan bahan berpolitik.

"Janganlah jadi samseng, orang ini tak betul, orang itu tak betul...yang boleh murtadkan manusia hanya Allah. Mereka mempolitikkan Islam. Jangan sesekali politikan Islam. Itu yang kami katakan.

"Mereka lempar perkataan-perkataan itu kepada kami tanpa mengetahui maknanya," kata Farida.

"Suruh mereka mengucap balik. Jangan nak isytihar orang sesat atau murtad. Itu tugas Allah, bukan manusia." – 21 Disember, 2015.


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/.

Projek ic, projek mega untuk menaikkan rating pengundi di sabah serawak.

Posted: 20 Dec 2015 04:30 PM PST


seperti pernah saya post kan sblm ni.

projek ic, projek mega untuk menaikkan rating pengundi di sabah serawak.

di semenanjung malaysia UMNO dan BN tidak lg dpt undi popular...

maka dgn ini, mereka semua dlm umno dan bn menukar strategi untuk menyelaraskan smua pensempadanan Pengundi di sabah dan sarawak kelak, sblm pru14.


projek mega kedua, 1.5Juta bangla akan dibawa masuk ke malaysia. di tempatkan tuk simpanan kedua terbesar sbg aset2 pengundi hantu kelak... diberi ic, diberi greenlight tuk mengundi....

akhir2kata, byk posisi kerja di kerajaan, sudah diisi oleh orang asing, dan bakal di serap dlm masa akan dtg..

diam masih kah kamu di pedalaman? 

buta masih kah kamu wahai rakyat dgn perilaku kerajaan terhadap kamu?


masih cukupkah sara hidup kamu akibat kenaikan harga barang harian digunakan oleh kamu?


Apakah hak kamu tuk menolak kerajaan sedia ada skrg...?


tuk melancarkan perang sarap dalam umno dan bn,
tuk memastikan hak rakyat diselenggara sebaiknya,
tuk memastikan ekonomi dan matawang di jaga sebaiknya,
tuk memastikan harga2 barang keperluan dikawal,
dan memastikan aset2 negara yg digunakan oleh rakyat tidak dijual kpd oleh syarikat asing.


ubah lah pemikiran agar terus menerus menekankan tolak undi tuk kerajaan...
kepincangan ekonomi negara akibat 2 org ni...


 
Pengarah Jabatan Imigresen Sabah, Nor Alam Khan dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) yang baharu. Nor Alam akan mengambil alih jawatan…
 
suarasabah.com|By Suara Masyarakat Sabah

Parti pemerintah tidak pernah nafi Anwar tahanan politik, kata anak OLEH KC NAZARI

Posted: 20 Dec 2015 04:04 PM PST


Anak Datuk Seri Anwar Ibrahim, dari kiri, Nurul Iman, Nurul Izzah, Nurul Ilham dan Nurul Nuha di majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi.

Anak Datuk Seri Anwar Ibrahim, dari kiri, Nurul Iman, Nurul Izzah, Nurul Ilham dan Nurul Nuha di majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi.

Parti pemerintah tidak pernah menafikan bekas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang tahanan politik yang dipenjarakan kerana ia adalah perkara yang benar, kata anaknya Nurul Iman.

Anak ke-5 Anwar itu berkata demikian sewaktu berucap pada majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi.

"Anwar Ibrahim seorang tahanan politik dan tiada seorang pun dari kita menafikan perkara ini.

"Malah parti pemerintah pun tidak menafikan perkara ini kerana ia satu fakta," kata Nurul Iman dalam ucapannya.

Menurut Nurul Iman, beliau dan anggota keluarganya akan meneruskan perjuangan Anwar yang kini dipenjarakan kerana mereka sudah biasa dengan ujian sedemikian rupa sejak tahun 1998 lagi.

"Kami akan bertahan (persevere) dan tidak akan menyerah kalah dalam meneruskan perjuangan Papa," katanya merujuk kepada Anwar yang dipanggil "Papa" di kalangan anak-anaknya.

Anwar dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri pada tahun 1998 selepas dituduh meliwat bekas pemandunya.

Pada tahun 2010, bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis menuduh Anwar meliwatnya.

Pada Februari tahun ini, Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang mendapati Anwar bersalah meliwat Saiful dan beliau dijatuhi hukuman penjara selama 5 tahun.

Sementara itu, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Pandamaran, Ronnie Liu dalam ucapannya pada majlis itu mencadangkan agar Anwar dipertimbang bagi dicalonkan untuk Hadiah Nobel Keamanan.

Bercakap mewakili aktivis zaman Reformasi yang menggelar diri mereka "Otai Reformis", Liu berkata, pengaruh Anwar di peringkat serantau jelas menerusi buku "Asian Renaissance" tulisannya dahulu yang mengupas penyatuan budaya dan politik.

Menurut Liu, beliau dan Otai Reformis akan bertemu pemimpin-pemimpin dunia bagi mendapatkan sokongan mereka untuk tujuan itu.

Cadangan Liu itu disokong Sasterawan Negara Datuk A Samad Said yang turut berucap pada majlis sama.

"Saya yakin Anwar berhak dicalonkan sebagai calon Hadiah Nobel Keamanan. Saya harap ini tidak tinggal kata-kata sahaja dan kita melakukan sesuatu untuk memungkinkannya.

"Dengan pencalonan ini, harapnya suara saudara Anwar lebih terdengar," katanya.

Kempen March 2 Freedom yang menuntut pembebasan Anwar itu turut mendapat sokongan daripada Amnesty International, Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Bangsa-bangsa Bersatu, Bersih 2.0 dan Majlis Peguam. – 21 Disember, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa.

Parti pemerintah tidak pernah nafi Anwar tahanan politik, kata anak

Anak Datuk Seri Anwar Ibrahim, dari kiri, Nurul Iman, Nurul Izzah, Nurul Ilham dan Nurul Nuha di majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 21 Disember, 2015.Anak Datuk Seri Anwar Ibrahim, dari kiri, Nurul Iman, Nurul Izzah, Nurul Ilham dan Nurul Nuha di majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 21 Disember, 2015.
Parti pemerintah tidak pernah menafikan bekas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang tahanan politik yang dipenjarakan kerana ia adalah perkara yang benar, kata anaknya Nurul Iman. Anak ke-5 Anwar itu berkata demikian sewaktu berucap pada majlis Makan Malam Amal March 2 Freedom anjuran penyokong Anwar di Kuala Lumpur, malam tadi.
"Anwar Ibrahim seorang tahanan politik dan tiada seorang pun dari kita menafikan perkara ini.

"Malah parti pemerintah pun tidak menafikan  perkara ini kerana ia satu fakta," kata Nurul Iman dalam ucapannya. Menurut Nurul Iman, beliau dan anggota keluarganya akan meneruskan perjuangan Anwar yang kini dipenjarakan kerana mereka sudah biasa dengan ujian sedemikian rupa sejak tahun 1998 lagi.
"Kami akan bertahan (persevere) dan tidak akan menyerah kalah dalam meneruskan perjuangan Papa," katanya merujuk kepada Anwar yang dipanggil "Papa" di kalangan anak-anaknya.
Anwar dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri pada tahun 1998 selepas dituduh meliwat bekas pemandunya.
Pada tahun 2010, bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis menuduh Anwar meliwatnya.
Pada Februari tahun ini, Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang mendapati Anwar bersalah meliwat Saiful dan beliau dijatuhi hukuman penjara selama 5 tahun.
Sementara itu, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Pandamaran, Ronnie Liu dalam ucapannya pada majlis itu mencadangkan agar Anwar dipertimbang bagi dicalonkan untuk Hadiah Nobel Keamanan.
Bercakap mewakili aktivis zaman Reformasi yang menggelar diri mereka "Otai Reformis", Liu berkata, pengaruh Anwar di peringkat serantau jelas menerusi buku "Asian Renaissance" tulisannya dahulu yang mengupas penyatuan budaya dan politik.
Menurut Liu, beliau dan Otai Reformis akan bertemu pemimpin-pemimpin dunia bagi mendapatkan sokongan mereka untuk tujuan itu.
Cadangan Liu itu disokong Sasterawan Negara Datuk A Samad Said yang turut berucap pada majlis sama.
"Saya yakin Anwar berhak dicalonkan sebagai calon Hadiah Nobel Keamanan. Saya harap ini tidak tinggal kata-kata sahaja dan kita melakukan sesuatu untuk memungkinkannya.
"Dengan pencalonan ini, harapnya suara saudara Anwar lebih terdengar," katanya.
Kempen March 2 Freedom yang menuntut pembebasan Anwar itu turut mendapat sokongan daripada Amnesty International, Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Bangsa-bangsa Bersatu, Bersih 2.0 dan Majlis Peguam. – 21 Disember, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/parti-pemerintah-tidak-pernah-nafi-anwar-tahanan-politik-kata-anak#sthash.jCXZ7qxR.dpuf

MAJLIS PERKAHWINAN SHAFINAZ BT HJ SA'ATAR & MUHAMMAD AKMAL B SHOBRI

Posted: 20 Dec 2015 05:13 AM PST

Majlis Perkahwinan Diadakan Di DEWAN LJT, ARAS 4
WISMA LJT
Lorong Perak, Pusat Bandar Melawati
KUALA LUMPUR






 HAJI SA'ATAR DAN ISTERI

ZUBIR ALI

 TOH PUAN HJH YUN HAMIDAH ALI & ZUBIR ALI
DARI KIRI: SAHAK PUSING - ABU DAN ISTERI - ISTERI SAHAK & MARIA

DARI KIRI:  ZAINOL BAHRAIN - SAMSUDDIN AZNAN -  SAHAK PUSING








dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Dia tak malu ka?

Posted: 20 Dec 2015 04:14 AM PST


dollah yankee -
Dia mana ada malu punya, tapi kita pula yang malu..


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


TRASKRIP S/U AGUNG PAS .BANYAK SANGAT U TURN PULAK DAH.....

Posted: 20 Dec 2015 09:12 PM PST

Berikut adalah transkrip sidang media Takiyuddin di Kuala Lumpur semalam:

Pemberita: Salam perpaduan antara Umno dengan PAS, pemimpin PAS pun beri 1 reaksi positif?

Takiyuddin: Sebagaimana kita semua maklum ucapan diberikan presiden, cuma yang penting kepada kita, perpaduan yang diperjuangkan PAS selama ini adalah perpaduan dan "unity" berasaskan syariat.

Sebab itu sebagaimana kenyataan presiden PAS, sepanjang masa PAS berjuang atas dasar ini, sampai masanya ada pihak lain yang juga berjuang atau mengambil prinsip yang sama dengan PAS, maka PAS bersikap terbuka bersama-sama menjayakan agenda besar ini. 

Atas kata kunci perpaduan atau perjuangan berasaskan syariat itu kita bersama-sama mana-mana pihak, sama ada orang Islam atau bukan Islam. Itu kenyataan presiden kita. Jelas. 

Pemberita: So maknanya PAS bersedia "forgive and forget"?

Takiyuddin: Itu antara ciri yang ada dalam perjuangan kita. 

Perkara ini bukan perkara baharu. Di dalam perjuangan PAS sendiri. Ramai pemimpin parti lain. Parti Umno sendiri. 

Yang masuk dalam PAS mereka ada kedudukan yang begitu baik. Diterima dengan hati terbuka PAS. Itu di kalangan ahli. Sekarang ini datang parti pula kita akan "apply" perkara yang sama. 

Pemberita: Apakah selepas ini PAS dan Umno akan lebih kerap bertemu dalam majlis lain?

Takiyuddin: Itu bergantung perancangan kedua-dua pihak. Kita sekarang dalam proses untuk kita berikan penjelasan yang menyeluruh kepada ahli kita tentang hasrat dan perkara ini. 

Pemberita: Penerimaan ahli bagaimana?

Takiyuddin: Penerimaan saudara boleh melihat sekarang ini. Perkara yang baru memang ada tahap masing-masing. 

Tapi pokoknya dalam kepimpinan PAS, apa yang dibawa presiden PAS ini adalah satu yang bersikap kolektif atas nama parti. Itu adalah "collective decision" daripada parti.


lapor The Malaysian Insider

‘KENAIKAN KOS HIDUP CELIKKAN MINDA MELAYU MENJELANG PRU 14’

Posted: 20 Dec 2015 06:47 PM PST

Pilih kasih, paip air dan permusuhan rumah panjang

Posted: 20 Dec 2015 06:36 PM PST


Sg Iran 2
DULU, dua kejiranan rumah panjang – Rumah Timban dan Rumah Chirry di Sungai Iran, di Song berkongsi paip air dari empangan utama.
Namun, air empangan itu kian sukar susut dan paras air menjadi sangat rendah hingga tidak dapat menampung keperluan dua rumah panjang itu.
Paip usang sejak dipasang 15 tahun lalu, menambahkan lagi masalah kerana kerap bocor dan tidak berfungsi dengan baik.
Sg Iran 1Sejak dua tahun lalu, kerajaan mengumumkan projek bantuan luar bandar. Ia kelihatan baik. Sebaliknya, ia mencetus permusuhan antara kedua-dua penduduk rumah panjang itu lantaran sikap pilih kasih.
Kerajaan membantu Rumah Chirry tetapi mengabai Rumah Timban. Rumah Chirry menerima paip berketumpatan tinggi bersama penapis air manakala Rumah Timban tidak menerima apapun, walaupun sudah merayu.
Meski ada lebihan paip projek di Rumah Chirry, bahan itu disimpan berkunci di gudang milik Rumah Chirry. Ada desas desus mengatakan pendirian penduduk Rumah Timban yang cenderung menyokong pembangkang sebagai punca penindasan itu.
Bagi 16 keluarga di Rumah Timban, tersisih dari bandar utama Song dengan Sungai Iran, keterasingan itu akan menyebabkan pihak luar sukar membantu jika kerajaan enggan menghulur bantuan.
Sg Iran 4Untuk sampai ke rumah panjang, ia memerlukan sebuah bot dan mengambil masa 30 minit dari bandar Song, terkenal sebagai laluan paling sukar di Sarawak kerana ketiadaan jalan menghubung rumah panjang dengan kawasan lain.
Bot satu-satunya pengangkutan yang boleh sampai melalui Sungai Rejang, dua jam perjalanan dari Sibu.
Itu tidak menghalang Impian Sarawak untuk memindahkan 15 gelung paip dan bahan binaan di tujuh bot panjang, sebelum ditarik dan dipasang di kawasan seberang pada jarak 1.5 kilometer dari sumber empangan baru.
Empangan itu ditemui penduduk dan kemudian dibina oleh Impian Sarawak. Mujur, ketika itu musim hujan dan paras air yang tinggi memudahkan kerja pemasangan.
Dua kunjungan susulan – September dan Oktober – dibuat sebelum pembinaan dan kerja bermula pada November dan memakan masa tiga hari untuk siap.
Sg Iran 5Empangan baru mengambil masa 20 minit berjalan kaki dari rumah panjang. Sumber air itu mengalir terus dan penduduk bersepakat air itu tidak akan kering meskipun kemarau melanda.
Selain sukarelawan dan 45 penduduk menyiapkan kerja, projek itu turut dibantu Pengerusi Sementara DAP Kabitas, Paren Anak Nyawi dan Nyambung, individu bertanggungjawab di rumah panjang.
Perasmian projek itu dibuat Adun Pelawan, David Wong – menyaksikan penglibatan sulung Impian Sarawak di Kapit, kawasan paling mundur dari segi pembangunan dan paling terpencil antara 12 daerah di Sarawak.
Projek Impian membuktikan tiada kerumitan atau dana besar diperlukan untuk membolehkan sistem dijana untuk keperluan masyarakat itu dibuat kerana ia boleh dicapai melalui belanja sederhana – dibuktikan dengan projek hanya RM15,000 – dengan komuniti sebagai penggerak kepada projek itu.

 Lim Chia Ying ialah antara pasukan Impian Malaysia

Sokongan Hadi terhadap Najib atasi keperluan sokongan pemimpin UMNO

Posted: 20 Dec 2015 06:36 PM PST


NAJIB_HADI_MULTAQA
SELAYANG  21 DIS: Sokongan terbuka Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap Datuk Seri Najib Razak termasuk mempertahan Perdana Menteri itu dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) meninggalkan kesan besar terhadap landskap politik negara.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan sokongan tidak berbelah bahagi Abdul Hadi itu sebagai sesuatu yang kuat dan mengatasi sokongan yang diperlukan Najib daripada pucuk pimpinannya sendiri.
"Dengan sokongan Presiden PAS yang begitu kuat, Najib tak perlukan pemimpin UMNO atau menterinya sekalipun untuk pertahankan beliau," katanya pada majlis makan malam di Selayang, baru-baru ini.
Mei lalu, Abdul Hadi menasihati Najib supaya tidak tunduk terhadap desakan supaya meletak jawatan sebagai Perdana Menteri, malah Hadi meminta Najib supaya terus kekal berkuasa.
Julai lalu, Abdul Hadi turut menolak dakwaan Wall Street Journal (WSJ) terhadap Najib berkaitan 'derma' RM2.6 billion yang kononnya disumbangkan seorang perderma dari Timur Tengah.
Terbaru, Abdul Hadi dan Najib semalam dilihat hadir bersama pada Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia di Kuala Lumpur dan antara agenda program tersebut adalah melihat UMNO dan PAS bersatu kononnya demi penyatuan ummah.
Menyatakan pendedahan terbaharu WSJ sebagai sesuatu yang mengemparkan di tengah-tengah kemelut skandal yang tidak henti-henti melanda kebelakangan ini, Kit Siang berkata:
"Pendedahan WSJ mengaitkan 1MDB itu bukanlah satu-satunya perkara mengemparkan. Lebih mengemparkan ialah sokongan Hadi yang seolah-olah menjuarai isu Najib, mengatasi yang harus dilakukan pucuk pimpinan Najib sendiri."
Laporan WSJ itu menyatakan satu unit 1MDB memindahkan sekurang-kurangnya AS$850 juta melalui tiga urus niaga tahun lalu kepada sebuah syarikat berdaftar di Kepulauan British Virgin.


ROKETKINI

Hutang negara: Jangan sampai Malaysia menjadi Zimbabwe

Posted: 20 Dec 2015 06:35 PM PST


zim 20151128_183946

KUALA LUMPUR  21 DIS: Semua pihak patut risau bagaimana Kerajaan Malaysia mengendalikan hutangnya kerana rakyat Malaysia adalah pemiutang terbesarnya, kata Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham.
Ia kerana, Penasihat DAP Perak itu berkata, wang simpanan yang dikumpul rakyat akan lenyap jika kerajaan Persekutuan tidak dapat membayar hutang atau mula mencetak lebih banyak wang Ringgit Malaysia secara berleluasa.
Beliau berkata, Menteri Kewangan pada jawapan bertulis kepadanya mengakui sejumlah RM608.7 bilion yang dihutang kerajaan ialah hutang kepada institusi yang menjadi tempat simpanan wang rakyat.
Katanya, ia ialah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) RM127.6 bilion, Unit Amanah Pencen (RM20.3 bilion), institut perbankan (RM148.8 bilion), syarikat insurans (RM30.3 bilion), institusi kewangan pembangunan (RM22.8 bilion) dan lain-lain (78.8 bilion).
"Ia wang simpanan rakyat. Rakyat Malaysia secara langsung akan mengalami kerugian besar jika Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mampu membayar semula hutang itu.
"Benar, kerajaan tidak akan bankrap kerana ada kuasa mencetak wang lebih banyak untuk bayar hutang. Namun jika ia berlaku, nilai ringgit akan turun. Simpanan rakyat akan 'hilang' kerana wang tidak bernilai lagi.
"Kita tidak mahu Malaysia berakhir seperti Zimbabwe yang pernah dipuji sebagai negara membangun yang berjaya tetapi apabila mula mencetak mata wang secara berleluasa, akhirnya ia tidak lagi bernilai," katanya pada kenyataan media, hari ini.
Menyatakan mata wang Zimbabwe kini satu-satunya yang tiada nilai, kata Koo Ham berkata: "Semua usaha keras menyimpan wang akan lenyap jika kerajaan menambah hutang dan gagal membayar balik atau mencetak mata wang dengan berleluasa.

ROKETKINI

Jika gagal bayar hutang negara RM627.5 bilion, dana dalam KWSP lebur?

Posted: 20 Dec 2015 03:13 AM PST


KWSP1
PERAK 20 DIS: Simpanan hari tua dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mungkin 'lebur' jika Kerajaan Barisan Nasional (BN) gagal menjelaskan hutang tertunggak yang ditanggung negara.
Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham membuat pendedahan itu dengan merujuk maklum balas Menteri Kewangan yang menyenaraikan KWSP sebagai antara pemiutang.
"Wang yang dipinjamkan KWSP adalah wang rakyat, rakyat bakal alami kerugian besar jika Kerajaan BN gagal lunaskan hutang itu," katanya pada kenyataan media, hari ini.
Malaysia menangung hutang RM627.5 bilion dengan 97 peratus daripadanya hutang domestik dan selebihnya iaitu tiga peratus hutang asing bernilai RM18.80 bilion.
Tidak menolak kemungkinan negara menuju muflis, beliau berkata tindakan mencetak wang bagi membayar hutang berkenaan pula dikhuatiri mencetuskan masalah lain.
"Kita tidak mahu jadi Zimbabwe. Suatu masa dulu maju dan mencetak wang sesuka hati tetapi kini tidak bernilai langsung," katanya dan menambah mata wang negara itu satu-satunya tidak diterima di seluruh dunia.
Justeru, Koo Ham menyeru rakyat mendesak Kerajaan BN supaya telus mengurus dana awam bagi mengelakkan wang rakyat terus-terusan digunakan bagi kepentingan pihak tertentu.
"Segala simpanan yang dikumpul dari jerih payah rakyat bakal dirompak jika Kerajaan BN gagal melunaskan hutangnya dan memilih secara sembarangan mencetak wang untuk melunaskan hutang," katanya.

Bantu pekerja Malaysia di Singapura, DAP Johor desak menteri campur tangan

Posted: 20 Dec 2015 03:06 AM PST



531d21c9037e5b1fa63930afeb9d886e
JOHOR 21 DIS: DAP Johor bersimpati terhadap rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura kerana terpaksa terpaksa mengadapi kesesakan trafik yang teruk di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) sejak minggu lalu
Dalam keadaan ekonomi negara lemah ditambah pula kejatuhan nilai ringgit, Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong berkata mereka terpaksa meredah laluan sukar demi kelangsungan hidup.
"Kami amat bersimpati dan bersedih dengan kesusahan yang ditanggung mereka demi mencari sesuap nasi," katanya sambil menyatakan rata-rata rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura berpendapatan rendah .
Ia berlaku akibat lebuh raya yang menghubungkan dua negara itu mengalami kesesakan teruk berikutan sekatan yang diperketat Singapura di pintu masuk negara berkenaan.
Liew-Chin-TongsesakJusteru, Chin Tong berkata, DAP Johor mengesa Kerajaan Negeri lebih proaktif dalam menangani masalah yang menghimpit kebanyakan rakyat yang bergantung terhadap laluan Malaysia-Singapura itu.
Beliau menyeru Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Wahid Omar dan Menteri Besar Johor, Khaled Nordin mengadakan mesyuarat tergempar dengan rakan sejawatnya di Singapura bagi meleraikan isu berkenaan.
Katanya, DAP Johor juga mendesak Kementerian Pengangkutan supaya menambah jumlah perjalanan Perkhidmatan Tren Ulang-alik Tebrau, daripada tujuh perjalanan sehari kepada 15 minit setiap perjalanan.
"DAP Johor turut memberi cadangan kepada Kerajaan Negeri supaya hasil tol digunakan bagi menaik taraf dan memperbaiki sistem pengangkutan dan laluan trafik di negeri itu bagi mengelakkan perkara sama berulang," katanya.

KERJASAMA UMNO – PAS: SURAT TERBUKA BUAT HJ HADI

Posted: 20 Dec 2015 02:57 AM PST

KERJASAMA UMNO – PAS, TAPI TIDAK UNTUK MANGSA BANJIR’

Posted: 20 Dec 2015 02:55 AM PST

MALAYSIA KURANG KERJA, SEBERANG KE SINGAPURA PUNYALAH SIKSA’

Posted: 20 Dec 2015 02:52 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT