Isnin, 28 Disember 2015

Tukar Tiub

Tukar Tiub


UNDUR NAJIB UNDUR

Posted: 28 Dec 2015 07:09 PM PST






DATUK RANI KULUP

Posted: 28 Dec 2015 06:38 PM PST








OOOH MAK

DATUK 

YA AMPOON

SULTAN

MELAKA

KOMENTAR
anugerah datuk  datang
dari banyak sudut dan bucu
ada anugerah dari kamboja
ada anugerah dari sulu
ada anugerah dari medan
maka apabila sultan melaka
menganugerah pangkat datuk
maka ini akan
menambah ramai para datuk
ini satu kejayaan



Bergelar Datuk kerana jasa kepada rakyat

Malah, Rani Kulup turut mempertahankan Sultan Melaka dari kritikan orang-ramai
PETALING JAYA: Aktivis selebriti, Abdul Rani Kulup Abdullah baru-baru ini menerima gelaran Datuk Paduka Mahkota Melaka dari individu yang mendakwa dirinya Sultan Melaka Darul Islam, Duli Yang Maha Mulia Tuanku Raja Noor Jan Shah Ibni Almarhum Yam Raja Tuah.
Rani, ketika dihubungi pemberita berkata, pengurniaan gelaran itu barangkali hasil perjuangannya membawa isu rakyat dan mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu.
"Saya mendapat gelaran ini, mungkin sebab saya memperjuangkan isu rakyat, mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu, agama dan negara dengan membuat laporan polis apabila sesuatu isu itu dibangkitkan," kata Presiden Martabat Jalinan Muhibah Malaysia (MJMM) itu.
Mengulas lanjut, Rani berkata walaupun individu yang mengelar dirinya sebagai 'Sultan Melaka' itu tidak diiktiraf oleh Majlis Raja-Raja, namun beliau menghormati undang-undang yang ada pada insitusi tersebut.
Malah, Rani bingkas membidas pihak yang berani mengkritik 'Sultan Melaka' dan pengurniaan gelaran itu tanpa usul periksa.
"Nak kritik tak tahu hujung pangkal, kutuk sana sini, jadi nak kritik ikut sedap mulut, tetapi tak mahu kaji sejarah, saya angap pemikiran mereka (pengkririk) terlalu lemah dan cetek ilmu.
"Sultan Melaka telah diiktiraf dunia, kalau nak tahu cerita sebenar tanya Sultan Melaka, dia boleh tunjuk bukti dan ada sijil pengiktirafan oleh Mahkamah Agung Antarabangsa (ICJ)," katanya.
Nama Rani mulai terkenal kerana jumlah laporan polis yang dibuatnya meliputi pelbagai isu terutamanya berkenaan isu pengguna dan politik. Untuk rekod, beliau telah membuat sekurang-kurangnya 1,000 laporan polis sejak dari tahun 2011.

KAH KAH KAH
woit
datuk rani memang hebat
datuk rani bikin sejarah
datuk rani pejuang bangsa
datuk rani pejuang melayu
saperti belut 
pulang ke lumpur
saperti pinang 
pulang ke gagang
saperti unggas 
terbang melayang
nama rani bin KULUP
cukup cocok dengan sosok
cukup cocok dengan watak
hanya yang kulup 
kenal yang kulup
kah kah kah

TAK KULUP



-----------

TANDA TANDA SUDAH SAMPAI

Posted: 28 Dec 2015 05:43 PM PST






EKONOMI

MAKIN

MEROSOT

KOMENTAR
jangan gagal membaca
makna dan tanda
berita ini
jelas ekonomi merundum
jelas ekonomi merosot
bersedia masuk zaman meleset

Juruterbang hilang kerja 



Akhbar Kosmo hari ini melaporkan seramai 250 juruterbang Boeing 777-200ER MAS bakal kehilangan pekerjaan apabila syarikat Malaysia Airlines Berhad (MAB) membatalkan laluan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Amsterdam, Belanda dan Paris, Perancis bermula 27 Januari depan.
Menurut akhbar itu, sebahagian daripada juruterbang terbabit sudah pun diberi tawaran cuti tanpa gaji selama 2 tahun.
Difahamkan, MAB membatalkan laluan penerbangan ke 2 destinasi berkenaan yang dianggap merugikan mulai tahun depan selepas memeterai perjanjian kerjasama dengan syarikat pe­nerbangan Emiriyah Arab Bersatu, Emirates, 2 Disember lalu.
Mengikut perjanjian itu, penumpang MAS boleh menggunakan pesawat Emi­rates untuk penerbangan ke Amsterdam dan Paris, manakala MAS menawarkan penumpang bagi penerba­ngan rantau Asia Pasifik kepada Emirates. – 28 Disember, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/250-juruterbang-diberi-pilihan-pindah-syarikat-bukan-diberhentikan-kata-mas#sthash.ifzRru8t.dpuf

KAH KAH KAH
woit
ramainya kena buang kerja
kalau juruterbang kena buang
mesti anak kapal ramai
kena buang kerja
kah kah kah
apa ssudah jadi
apa akan terjadi

MEROSOT  



-------------

HANYA YANG BEBAL

Posted: 28 Dec 2015 04:54 PM PST








WARAS BIJAK

TANGKAS


KOMENTAR
kerana sosok ini bodoh
kerana sosok ini bangang
maka dilantik jadi menteri
kalau bijak
kalau pandai
kalau jujur
kalau fikrah hebat
mustahil bersama gerombolan
hanya yang ngok
hanya yang bebal bersama
parti ketuanan melayu

NOTA
mustahil dr asri
tak kenal shahidan kassim?




Menteri perlu bijak dan tangkas, kata mufti Perlis

Mufti Perlis  Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyindir sesetengah pihak yang sepatutnya mencari penyelesaian bagi rakyat di kala kos sara hidup tinggi dan bukan membuat cadangan membebankan lagi rakyat.
Tanpa menamakan sesiapa, Asri berkata, untuk menjadi menteri, seseorang individu itu perlulah bijak dan tangkas.

"Menteri itu hendaklah seorang yang sangat waras, bijak lagi tangkas menyelesaikan permasalahan rakyat dan negara.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/menteri-perlu-bijak-dan-tangkas-kata-mufti-perlis#sthash.jD2qYV2u.dpuf

KAH KAH KAH
woit
mana nak dicari
munkee tangkas waras bijak
sampai kiamat pun tak jumpa
sampai nuklear meledak pun
tak ada wujud dimalaysia
kah kah kah
munkee dipilih jadi munkee
kerana bangang bodoh ngok
bijak bodek 
bijak ampoo
bijak mengipas
kah kah kah
kalau tangkas bijak waras
mesti bersama pakatan
bukan dengan gerombolan

TULiN NGOK 




-----------------

AHMAD MASLAN DIBODOHKAN

Posted: 28 Dec 2015 05:00 AM PST






MAKNANYA

DENGAN CARA

BERLAPIK

HANG BODOH

MASLAN




Buat 2 kerja tidak selesai masalah ekonomi, kata Shahrir Samad

Ahli Parlimen Shahrir Abdul Samad hari ini menolak cadangan  Ahmad Maslan agar pekerja berpendapatan rendah membuat kerja tambahan bagi mengurangkan beban kewangan mereka.
"Itu bukan jawapan untuk menyelesaikan kesusahan mereka kerana langkah itu akan memberi kesan yang serius terhadap kebajikan keluarga kerana lebih banyak masa dan perbelanjaan perlu dikorbankan," kata ahli Parlimen Johor Baru itu
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/buat-2-kerja-tidak-selesai-masalah-ekonomi-kata-shahrir-samad#sthash.fNM9q82p.dpuf

KAH KAH KAH
woit
kesian 3.85 kena bodoh
kesian ahmad maslan 
kena dibodohkan shahrir
kah kah kah
shahrir ini parti sama
shahrir ini negeri sama
kah kah kah
tapi kalau dah bangang
nak buat macam mana
tapi memang sah
ahmad maslan ini bangang
kah kah kah
macam mana dapat 3.85?
ini mesti tipu pointer
kah kah kah

BANGANG





-----------

ANAK MUDA BANGUN MELAWAN

Posted: 28 Dec 2015 04:30 AM PST





HENTIKAN POTONGAN MAKSIMUM PTPTN; BAYARAN BALIK JIKA PENDAPATAN SEBELUM CUKAI RM4,000 SEBULAN

Saya menyeru Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN),  Shamsul Anuar Nasarah supaya mengeluarkan arahan serta merta kepada pengurusan PTPTN untuk menghentikan amalan membuat potongan bayaran maksimum PTPTN secara automatik bagi penjawat awam yang mengundang kontroversi setakat ini.

Saya telah menerima pelbagai aduan bagaimana sistem potongan cukai maksimum ini mengejutkan peminjam kerana mereka tidak dimaklumkan atau diberi sebarang amaran mengenai jumlah maksimum yang akan dipotong. Ini menyebabkan ada kakitangan kerajaan yang gajinya berbaki puluh-puluh ringgit setelah dibuat potongan maksimum oleh PTPTN.

Sudah tentu tidak ada sesiapa di negara ini yang boleh menampung sara hidup dengan baki gaji puluhan ringgit apatah lagi dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi.

Oleh yang demikian, wajarlah amalan ini dihentikan serta merta sementara satu langkah yang lebih adil dan praktikal dapat dikenalpasti untuk dilaksanakan.

Saya telah berulang kali mencadangkan supaya PTPTN mengambil contoh amalan di Australia yang mana peminjam pinjaman pendidikan hanya perlu mula membayar balik pinjaman sekiranya gajinya lebih tinggi dari paras tertentu. Dasar ini bertujuan untuk memastikan peminjam yang terdiri dari graduan muda dapat memulakan hidup kerjaya tanpa terlalu dibebankan dengan hutang pendidikan. Setelah keadaan kewangan mereka lebih stabil, mereka akan mula dikenakan bayaran ansuran yang berkadar dengan pendapatan mereka ketika itu.

Maka, saya mencadangkan supaya PTPTN merubah kembali peraturan agar bayaran pinjaman PTPTN hanya bermula selepas peminjam memperolehi gaji sebelum cukai sebanyak RM4,000 sebulan. Sebagai pertukaran, peminjam perlu mengemaskini butiran pekerjaan dan gaji yang disahkan oleh majikan setiap 6 bulan bagi memastikan mereka mula membayar secara potongan automatik mengikut jadual yang dipersetujui setelah gaji mereka mencecah RM4,000 sebulan.

Mana-mana peminjam yang tidak mengemaskini butiran pekerjaan dan gaji bolehlah dikenakan tindakan undang-undang kerana mereka engkar walaupun skim bayaran yang lebih adil telah ditawarkan kepada mereka.

Saya akan memfailkan satu usul di dalam sidang Parlimen Mac 2016 untuk membawa kembali isu PTPTN kerana ia telah menjadi beban kepada banyak keluarga muda. Saya juga akan mengusahakan  dengan aktivis dan tokoh-tokoh anak muda untuk menubuhkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang akan memperjuangkan nasib peminjam PTPTN dalam masa terdekat.
  
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN






-------------

MEMANG HEBAT AHMAD MASLAN

Posted: 28 Dec 2015 12:48 AM PST







HAMDULiLAH

3.85 POINTER

MASIH HIDUP


SEPULUH KERJA AHMAD MASLAN
1 - menjadi ahli parlimen
2 - menjadi menteri
3 - ketua penerangan
4 - menjadi tukang masak
5 - mengikat tali kasut
6 - mengikat barut anak
7 - mencium kentut rosmah
8 - membuat kenyatan twiter
9 - menganti hasan malik
10 -membuatt bodoh

Saya sendiri lakukan 3 kerja, kata Ahmad Maslan

Selepas mencadangkan rakyat Malaysia melakukan 2 kerja bagi menambah pendapatan dan dikritik hebat pengguna media sosial, Ahmad Maslan mempertahankan kenyataannya dan berkata, beliau sendiri melakukan 3 kerja dalam satu masa.
Timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu berkata, ramai rakyat Malaysia melakukan 2 kerja dan berusaha gigih mencari rezeki halal.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/saya-sendiri-lakukan-3-kerja-kata-ahmad-maslan#sthash.hT610M9l.dpuf

KAH KAH KAH
woit
mana hilang lama tak dengar
mana pergi takda berita
sekarang baru muncul
hebat hebat memang hebat
inilah contoh 3.85 pointer
inilah kejayaan bani melayu
inilah kejayaan munkee kita
kah kah kah
nasib baik masih hidup
dalam kususahan hari ini
dapat juga mendengar lawak
untuk senyum ketawa
lawak seram pun okay juga
kah kah kah

MASiH HiDUP 

-----------

UMNO JOHOR BERI MASA

Posted: 27 Dec 2015 10:30 PM PST








NAJIB

 DIBERI MASA

HINNGA 

AKHIR DISEMBER 






TINGGAL 

BERAPA HARI LAGI


BANJIR - DUNIA MAKIN PANAS

Posted: 27 Dec 2015 08:49 PM PST







TANDA TANDA

cuaca dunia semakin kacau
panas sejuk hujan
dan banjir melada
semua akibat dunia
yang makin panas
sayangnaya :
masih ada lagi saintis
tidak percaya dengan
pemanasan global

kita di malaysia
belum melakukan apa2
waspada dan kita
wajib bersedia!

 


Hundreds evacuated after further flooding in northern England – latest updates

Cumbria floods: at least one killed as 45,000 homes remain without power


Failed flood defences cast doubt on UK readiness for new weather era

Britain's ability to cope with the "unprecedented" flood crises that hit several urban centres simultaneously over the weekend has been called into question after the failure of key flood defences in the north led to thousands of homes being put at risk.


--------------

PILIH MANA IDAMAN KALBU

Posted: 27 Dec 2015 08:18 PM PST












YANG MANA

SATU iDAMAN

KALBU 
KOMENTAR

ini bukti jelas
bahawa ayat ayat suci
boleh dipilih
untuk memberi galakan
membuat kebajikan
atau
ayat ayat suci 
boleh dipilih
untuk menghalalkan kejahatan
untuk menghalalkan kezaliman
dari zaman berzaman
pekara ini telah berlaku

Hadi: Yang lemah iman tak lagi istiqamah
Hadi Awang hari ini memberikan penjelasan berhubung kenyataannya sebelum ini berhubung kesediaan parti Islam itu untuk menjadi penasihat kepada kerajaan.
Menurut Abdul Hadi, kesediaan parti Islam itu untuk menjadi penasihat kerajaan bukan kerana pangkat tetapi untuk menjadi penyelamat.
Katanya, ia juga termaktub di dalam al-Quran dan sunah yang menjadi dasar yang tertinggi dalam undang-undang tubuh PAS.
Dengan memetik surah al-Asr, beliau berkata surah itu menegaskan tentang konsep nasihat yang sangat penting kepada jemaah Islam dan umatnya dengan makna yang luas termasuk terhadap musuh yang paling zalim.
KAH KAH KAH

woit
senang saje caranya
ada banyak ayat
cari yang mana satu
pilihan kalbu
dan gunakan untuk
tipu bani melayu
kah kah kah
lagi pekat arab
lagi cepat bani melayu
kena pukau kah kah kah
pilihlak aku
idaman kalbu
kah kah kah

MENGAYAT



--------------

Tiada ulasan: