Sabtu, 26 Disember 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Presiden PAS dapat layanan istimewa Utusan

Posted: 26 Dec 2015 08:00 AM PST

Di tengah-tengah kehangatan isu kerjasama Umno-PAS, Utusan Malaysia tampil memberi layanan istimewa kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

 Akhbar milik Umno itu hari ini menyiarkan kenyataan penuh Hadi, yang antara lain mempertahankan peranan parti itu sebagai pembangkang yg menasihati kerajaan.

 Malah, kenyataan anggota Parlimen Marang itu turut diketengah di muka depan akhbar itu.

 Manakala kenyataan penuh Hadi dimuatkan di halaman ke-12 dengan tajuk "Fahami konsep Nasihat PAS" 

 Jarang Utusan memberi ruang sebegitu kepada pemimpin pembangkang selama ini.

 Akhbar web PAS Hakahdaily turut memuatkan kenyataan penuh Hadi semalam. Baca lagi di sini

Komen al-Husseyn:

 Almarhum Ustaz Fadzil Noor pernah  berkata; "Musuh bila dia sokong kita...mesti ada yang tak kena..." 

Begitulah pesanan, peringatan dan amaran Almarhum Ustaz Fadhil Noor suatu ketika dulu.

Ketika berucap di  Muktamar ke-40 dulu, almarhum juga pernah mengingatkan kita semua :

"Ummat Islam mesti sedar betapa silap dan salahnya mereka menyokong sebuah pertubuhan sekular seperti Umno"

Satu dunia tahu bahawa musuh utama PAS dalam politik dari dulu kini dan selamanya ialah UMNO kerana Umno sinonim dengan penyelewengan dan rasuah.



Kalau yang disokong itu PM Najib, maka itu adalah sangat dahsyat dan berbahaya kerana Najib dikatakan terlibat dengan skandal rasuah paling besar iaitu RM2.6 bilion dan skandal 1MDB yang sarat dengan hutang.

Benarkah Majlis Syura Ulama PAS tidak pernah terlibat dengan komplot UG?

Posted: 26 Dec 2015 02:51 AM PST

"Isu bekerjasama dengan Umno ini sebenarnya pada tahun 2008 dahulu adalah suatu yang diputuskan oleh Majlis Syura Ulama PAS Pusat, bukan keputusan yang dibuat oleh individu, samada oleh Tok Guru Presiden. Ini diputuskan oleh Majlis Syura"

Demikian pengakuan yang pernah dibuat oleh mantan Timb Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa. Rakaman pengakuannya ini pun mudah diperolehi  di sini.

Majlis Syura tidak pernah menafikan perkara tersebut. Atau mengambil tindakan apa-apa terhadap pendedahan Nasharuddin walaupun jelas beliau menempelak Mursyidul Am PAS ketika itu, almarhum TGNA!

Tapi, apa helah Majlis Syura Ulama PAS (MSU) tiba-tiba kini mahu menafikan kenyataan Ahmad Zahidi supaya ahli parti menyokong kerjasama dengan Umno? Seolah-olah MSU tidak pernah terlibat dengan komplot tersebut... alahai!!

Majlis Syura PAS, telah menafikan mengeluarkan sebarang arahan kepada ahli-ahli parti untuk menyokong kerjasama antara parti Islam dan Umno, seperti yang didakwa oleh Naib Presiden Umno, Datuk Ahmad Zahid Hamidi, Sinar Harian melaporkan.

 Akhbar itu memetik ketua Majlis Syura Datuk Dr Mahfodz Mohamed sebagai berkata bahawa dakwaan Zahid mengenai perkara itu adalah tidak benar kerana tidak ada perbincangan atau mesyuarat telah diadakan oleh Majlis Syura untuk membincangkan perkara itu.

 "Kami (Majlis Syura) tidak pernah mempunyai apa-apa mesyuarat atau membuat apa-apa keputusan atau arahan kepada ahli-ahli PAS mematuhi kenyataan yang dikeluarkan oleh kami mengenai perkara itu untuk bekerjasama dengan Umno.

  "Jika Naib Presiden Umno berkata kita mengeluarkan kenyataan meminta ahli-ahli untuk mematuhi, itu tidak benar sama sekali," beliau dipetik sebagai berkata oleh Sinar Harian.

Mahfodz berkata, PAS juga tidak menerima surat rasmi mengenai perkara itu daripada Umno  Baca seterusnya di sini

Anak bapak hanya tahu dengar cakap bapak...

Posted: 25 Dec 2015 07:42 PM PST


Dulu sewaktu menjelang pemilihan di Muktamar ke 61, Hj Hadi, suruh ahli PAS pilih samada yang DAP mahu atau yang DAP tak mahu...(baca di sini).

Patutlah kini anaknya pun kata, "Amanah hanya dengar cakap DAP! "

Waima dia sendiri ni jenis anak ayah yang hanya dengar cakap ayah!

 Semua cakap ayahnya dia dengar dan patuhi walaupun apa yang ayahnya cakap adalah cakap-cakap Umno!

Umnolah yang mula-mula menghasut orang Melayu supaya bencikan DAP yang kononnya anti Melayu. 

Bermacam-macam ungkapan yang Umno reka seperti "PAS kuda tunggangan DAP" , "PAS boneka DAP" dan sebagainya. Sekarang bila dah mesra Umno, PAS pula gunakan istilah-istilah itu terhadap AMANAH!

Anak Hj Hadi ini, buat tuduhan semata-mata tanpa memberikan sebarang bukti kerana ikut cakap ayahnya yang kini jadi tukang nyalak Umno. Hj Hadi sendiri akui dia memang menyalak dekat babi dalam bukit!

Itulah bila dah jadi tukang ampu (tak tergamak nak katakan anjing...), Umno suruh dia menyalak, maka menyalaklah dia ikut skrip Umno! Habis orang yang tidak sehaluan dengannya dibabikan!

Sekadar mengajak kalian menghayatilah sepotong hadis Nabi tentang golongan yang berdepan dengan penguasa yang zalim dengan khabar gembira:
سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ، وَرَجُلٌ قَالَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرٍ فَأَمَرَهُ وَنَهَاهُ فَقَتَلَهُ
Penghulu para Syuhada adalah Hamzah bin Abdul Muthallib dan orang yang berdiri di hadapan penguasa zhalim lalu ia menyuruhnya dan melarangnya, lalu pemimpin itu membunuhnya. (Hadits Shahih dalam Mustadrak 'ala shahihain, imam Al Hakim no. 4884).
Menyampaikan kebenaran di hadapan penguasa zhalim memang tidak mudah. Dipenjara, disiksa mahupun dibunuh adalah risiko yang harus diterima. Namun demikian Rasululullah shallallahu 'alaihi wa sallam, telah memberikan khabar gembira.


Membangkang merupakan satu bentuk nasihat.

Cuma keikhlasan dan kesungguhan PAS yang sepatutnya berlaku dalam parlimen tidak berlaku. Mereka tidak lantang bersuara menasihati kerajaan yang saban hari menyusahkan rakyat. 

Malang sekali, Hj Hadi yang katanya nak sangat menasihati Umno/BN ini sering ponteng. Selain itu anak-anak buahnya yang lain lebih selesa duduk dan diam sahaja dalam parlimen.


Macam-macamlah alasan Hj Hadi nak berbuat baik dengan Umno sebuah parti sekular hingga kata nak jadi pembangkang yang menasihat untuk membaiki keadaan! 

Alangkah indahnya jika dari dulu Hj Hadi berperanan sebagai penasihat dalam partinya sendiri tanpa berpihak kemana-mana. 

Tentunya konflik antara kawan dengan kawan dalam jemaah PAS dapat didamaikan dan tidaklah setandan mereka melangkah pergi.

Berbekalkan kegagalan mendamaikan konflik dalaman parti sendiri hingga PAS berpecah, apalah diharapkan sangat Hj Hadi nak jadi penasihat kepada parti orang lain kalau bukan hanya untuk jadi barua!

Tiada ulasan: