Isnin, 9 November 2015

dollah yankee

dollah yankee


Macam ni dipanggil 'ciciwi'

Posted: 09 Nov 2015 05:00 PM PST



Sudah lah Najib  jadi masalah kepada kita dan kepada negara, sepupu Najib ini  yang datang daripada susur galur keluarga yang sama juga tak banyak bezanya. Sama sahaja. Sama-sama teruk!
Satu dunia tahu yang laut Cina Selatan sedang panas dan bergelora, apa yang boleh dibuat oleh sepupu Najib ini adalah untuk mengadu hal kepada Amerika. Sepupu Najib pun minggu lalu, dengan bangga dengan seronoknya menaiki USS Theodore Roosevelt kononnya untuk memantau Laut Cina Selatan.
Isunya, China sudah meletakkan kumpulan tentera yang semakin ramai di Laut Cina Selatan dan dilihat menggerunkan, sehingga Amerika Syarilkat pun sudah cuak. Sebab tak mahu China mempunyai kuasa yang melampau kuat di rantau sebelah sini.

Gurkah-gurkah politik di'port' pun tahu jugalah sedikit sebanyak tentang dan  pasal balance of power. Pasal offshore balancing. Pasal national interests.
Masalah nya nampak sangat bodohnya  Menteri Pertahanan Malaysia ini bila terkinja-kinja nak naik kapal Amerika dan kononnya nak menyelesaikan masalah.
Sepatutnya Menteri Malaysia naik aset sendiri. Guna kapal perang milik Malaysia sendiri walaupun kecil. Bangga dengan tentera Malaysia bukan dengan tentera Amerika.
Inilah masalahnya kalau kita suka jadi macai kepada kuasa besar. Sebab gila nak berselfie, kita anggap lawatan ke Laut Cina Selatan macam jalan-jalan makan angin dengan Cruise Mewah. Cantik untuk kita lambak gambar di Facebook, twitter dan instagram.
Menteri Pertahanan Malaysia patut guna aset sendiri. Tak ada siapa dan belum ada sesiapa lagi yang nak mulakan peperangan pun. Tak perlu lah merengek-rengek nak naik kapal perang Amerika.
Lepas ni apa? Merengek-rengek nak tumpang Air Force One?
Poodahhh ...!!!

dollah yankee -
Apa punya turrrr .....

Tiada ulasan: